eitaa logo
نشست علمی دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب
67 دنبال‌کننده
30 عکس
0 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
دومین مدرسه زمستانی فلسفه ذهن توسط هسته فلسفه ذهن «موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب و با پشتیبانی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برگزار می شود تاریخ: دوشنبه و سه شنبه 7 و 8 اسفندماه 1402 مکان: دانشگاه ادیان و مذاهب موضوعات: 🍀چیستی ذهن و علامت امر ذهنی 🍀محتوای ذهنی 🍀بازنمایی ذهنی در نظر ابن سینا 🍀یگانه انگاری راسلی و فیزیکالیسم غیر استاندارد 🍀نظریه TOM و کاربست آن در تبیین روح و معاد جسمانی 🍀پدیدارشناسی ذهن 🍀اراده آزاد اساتید: 👤آقای دکتر رضا درگاهی فر (پژوهشگر وابسته به موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 👤آقای دکتر احمد لهراسبی (استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب) 👤آقای دکتر عباس مهدوی (استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب) 👤آقای دکتر هادی قهار (پژوهشگر وابسته به موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 🧕خانم دکتر نعیمه پورمحمدی (دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب) 👤آقای دکتر مهدی ذاکری (دانشیار دانشگاه تهران) 👤آقای دکتر سید محمد سادات منصوری (پژوهشگر وابسته به موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) جهت ثبت نام به سایت دانشگاه ادیان و مذاهب مراجعه کنید
با سلام نشست علمی دانشکده فلسفه به روز سه شنبه هفته بعد موکول شد
دوستانی ک در دوره زمستانه شرکت کردن جهت دریافت گواهی ب بنده پیام بدن
«هستی‌شناسی وحدت در متافیزیک ارسطو و فلسفه سینوی» چکیده بحث بحث از چیستی وحدت و مسائل مربوط به آن در نخستین مراحل فلسفه یونانی، حضوری چشمگیر دارد، تا جائی‌که اغلب مورخان فلسفه، مسأله واحد و کثیر را به‌عنوان محور اصلی فلسفه یونان معرفی نموده‌اند. در میان مسائلی که در خصوص واحد و کثیر مطرح شده است، ارسطو مسأله جوهر بودن واحد را -در کنار مسأله جوهر بودن موجود (وجود)- مسأله‌ای پیچیده‌تر از سائر مسائل دانسته و در راستای شناخت حقیقت، یافتن پاسخ برای آن را بسیار ضروری قلمداد نموده است. گویا تأکید ارسطو بر این مسأله، ناشی از رواج گسترده نظریه جوهر بودن واحد، و نظریه علت بودن واحد و سائر اعداد نسبت به جواهر عالم، بوده است. ارسطو نظریه جوهریت واحد و علت بودن آن نسبت به جواهر را مردود دانسته است و به نقد اندیشه‌های فیلسوفان مذکور پرداخته است. مقایسه آنچه که ابن‌سینا در الهیات شفاء در خصوص وحدت بیان داشته است با آنچه که ارسطو در متافیزیک مطرح کرده است، آشکار می‌کند که اکثر مطالب ابن‌سینا در این خصوص، توسعه و بسط، بازخوانی و نیز تجدید نظر در نحوه تنظیم و ارائه نظریات ارسطو است. علاوه بر مسأله علیت وحدت در نسبت با جواهر، مسائلی چون: چرایی طرح وحدت در مابعدالطبیعه، تبیین چیستی وحدت ، بررسی نسبت وجود و وحدت، بیان لازمیت عام وحدت بسان وجود، اشتراک معنوی وحدت، نحوه شناخت وحدت و کثرت، چگونگی تقابل واحد، و داخل نبودن واحد در تحت مقولات، معرفی اقسام واحد از جمله مواردی هستند که در آثار ابن سینا مطرح شده‌اند. در موارد مذکور، تأثر ابن‌سینا از ارسطو کاملا مشهود است، اما در عین حال، مسائل مذکور در فلسفه سینوی به‌نحو منظم و منسجم و همراه با اجتهادات فلسفی ابن‌سینا مطرح شده‌اند. مسأله اصلی این گفتگو، تبیین و بررسی دیدگاه ابن‌سینا در خصوص عرض بودن وحدت است. او در الهیات شفاء و الهیات نجات در رد نظریۀ علیت واحد و اعداد در نسبت با جواهر تنها به اثبات اینکه واحد صرفا محمول است، اکتفا نکرده است، بلکه برخلاف ارسطو که به صرف محمول بودن واحد اکتفا ورزیده است، از طریق اثبات عرض بودن وحدت سعی در ابطال نظریۀ مذکور می‌کند. استدلالهای ابن‌سینا در خصوص اثبات عرض بودن وحدت با چالش‌هایی مواجه است که سبب حکم به مردود بودن این نظریه می‌گردند اما باید توجه داشت که سعی و توانایی ابن سینا در تحلیل مسأله وحدت، علاوه بر اینکه اندیشه‌های ارسطو را گامی پیش برد، سبب شکوفایی اندیشه‌های سائر فلاسفه و متکلمین پس از خود گشت. از یک سو با بیان نظریه زیادت وحدت بر ماهیت و حکم به عرض بودن آن، دست‌مایه مناسبی را برای حکم به اعتباریت وحدت از سوی سهروردی فراهم آورد و باب مسأله‌ای را تحت عنوان وجودی یا عدمی بودن وحدت را در آثار متکلمانی همچون فخررازی، تفتازانی و میرسیدشریف گشود. و از سوی دیگر حکم به خارجی بودن وحدت، راه را برای صدرالمتألهین در ارائه تبیین نوینی از نحوه تحقق معقولات ثانیه فلسفی هموار نمود، و در نیل او به این دیدگاه که «وحدت بسان وجود نه جوهر است و نه عرض، بلکه در جواهر جوهر است و در عوارض عرض، چرا که وحدت بالذات ]در خارج[ با هر شیء متحد است و تنها در مقام تصور و مفهوم از آن متمایز می‌گردد» نقش مهمی ایفا نمود.
🌐رئیس دانشکده فلسفه پاسخ می‌دهد. 🔹دکتر عباس مهدوی در وبیناری به سئوالات داوطلبان و علاقه‌مندان رشته‌های اختصاصی دانشکده فلسفه در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد پاسخ می‌دهد. 🔹داوطلبان آزمون اختصاصی طلاب در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد دانشگاه ادیان و مذاهب می‌توانند با شرکت در این وبینار ضمن آشنایی بیشتر با رشته‌های اختصاصی این دانشکده سئوالات آموزشی خود از رئیس دانشکده فلسفه را به صورت مستقیم مطرح کنند. 🔹رئیس دانشکده فلسفه در این وبینار رشته‌های زیر را معرفی و به سئوالات داوطلبان و علاقه‌مندان این رشته‌ها پاسخ خواهند داد. 🎓رشته‌های دکتری 👇👇 🔸فلسفه،گرایش فلسفه دین 🔸فلسفه اخلاق 🔸فلسفه و کلام اسلامی 🎓رشته‌های کارشناسی ارشد 👇👇 🔸اخلاق گرایش فلسفه اخلاق 🔸فلسفه دین 🔸فلسفه ذهن 🔸فلسفه و کلام اسلامی ⏰ وبینار روز دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 ساعت 13 برگزار خواهد شد. 📎لینک حضور در این وبینار تخصصی 👇👇 http://el.urd.ac.ir/lms/index.php?option=com_bigbluebutton&view=meetingview&id=87 نام‌کاربری: نام و نام خانوادگی رمز :22 ⏰ آزمون مقطع دکتری ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ و آزمون مقطع کارشناسی ارشد ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ در قم و مشهد برگزار خواهد شد. ✍ ثبت‌نام و اطلاعات بیشتر 👇👇 https://azmoon.urd.ac.ir/ 📣لطفا اطلاع رسانی فرمایید. ✔️با ما همراه باشید. 👇👇 @adyanuni
با سلام خدمت دانشجویان گرامی این هفته چهارشنبه ساعت دوازده و نیم سالن شهید بهشتی نشست علمی برگزار میگردد با سخنرانی دکتر مهجور با موضوع پیشینه شهود اخلاقی در الهیات مسیحی حضور تمامی اعضای گرامی باعث افتخار و اهمیت به مسائل علمی میباشد
نشست علمی دانشکده فلسفه چهارشنبه این هفته با سخنرانی دکتر مهدوی ساعت دوازده و نیم
چکیده نشست «تبیین طبیعت‌گرایانه ابن‌سینا از معانی جزئی» برداشت طبیعت‌گرایانه، روان‌شناسانه و شبه‌فیزیولوژیکی ابن‌سینا از «معانی» از جهات مختلف تحت تأثیر مکتب فیلسوف-پزشکان بغداد و درک آنها از «حواس باطنی» بوده است. یعنی، ابن‌سینا در فهم معانی جزئی و حیث التفاتی، از بسیاری جهات، تحت تأثیر فرهنگ حرفه‌ای پزشکی بوده‌ است. تبیین ابن‌سینا به دو دلیل طبیعت‌گرایانه است. اولا، تبیین او از معانی وابسته به تبیین او از ادراک حسی است، و تبیین او از ادراک حسی حاوی عنصری فیزیولوِژیکی و مادی (اندام‌های حسی) است. این تبیین از ماتریالیسمی رنج می‌برد که از سنت پزشکی به ارث رسیده وخود ابن سینا در آن سهم زیادی داشته است. ثانیا، تبیین او از معانی بر «شیئ» متمرکز است. «معانی» ویژگی‌ها و کیفیات جسمانی «شیئ» نیستند. آنها کیفیات یا ارزش‌هایی هستند که در صور محسوس شیئ نهفته‌اند، و از طریق آنها قابل‌ادراک هستند. مثلا، کیفیت نامطلوبی یا درندگیِ گرگ که در ظاهر و رفتارش نهفته است. به تعبیر دیگر، معانی «مدلول‌های» جنبه‌های انتزاعی و غیرحسی محیط بیرونی هستند که اگرچه با ادراک حسی همراه هستند، اما با حواس بیرونی درک نمی‌شوند.
مدرسه بهاره فلسفه اخلاق دانشکده فلسفه ارائه دهندگان ۱. دکتر هادی صادقی (مدیر گروه اخلاق و استاد تمام دانشگاه قرآن و حدیث)ساعت ۷:۳۰الی ۹ ■دین و اخلاق ۲. دکتر سید حسن اسلامی (استاد تمام گروه دین‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب)ساعت ۱۰الی ۱۲ ■ نسبی‌گرایی اخلاقی؛ جاذبه‌ها و چالش‌های آن ۳. دکتر محمد تقی اسلامی (مدیر گروه اخلاق و استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)ساعت ۱۴الی ۱۶ ■ اخلاق کاربردی۔ حرفه‌ای؛ کاوش‌ها و چالش‌ها ۴. سید محمد حسینی سورکی (استادیار گروه فلسفه اخلاق دانشگاه قم) ساعت۱۶الی۱۸ ■اخلاق هنجاری؛ غایت و قلمرو جهت شرکت در دوره به صورت مجازی https://el.urd.ac.ir/lms/index.php?option=com_bigbluebutton&view=meetingview&id=3274 کلیک نمایید. (کد ورود22) 📍 مکان: دانشگاه ادیان و مذاهب سالن شهید بهشتی
نشست علمی دانشکده فلسفه، با موضوع «بحثی در باب ارزش‌شناسی وجود خدا»، چهارشنبه 9 خرداد، ساعت 12:30، سالن شهید بهشتی
نشست علمی دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب
نشست علمی دانشکده فلسفه، با موضوع «بحثی در باب ارزش‌شناسی وجود خدا»، چهارشنبه 9 خرداد، ساعت 12:30، س
. اصلاحیه: در پوستر و پیام، مکان برگزاری، سالن شهید بهشتی درج شده که بدین وسیله اصلاح می‌گردد. مکان برگزاری، سالن شهید صدر خواهد بود.
برگزاری مدرسه بهاره فلسفه اخلاق هم اکنون با ورود به لینک https://el.urd.ac.ir/lms/index.php?option=com_bigbluebutton&view=meetingview&id=3274 کد ورود 22
🟢دبیرخانه کرسی‌های علمی - ترویجی پژوهشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌کند: 5⃣پنجمین کرسی علمی - ترویجی بهار ۱۴۰۳ پژوهشگاه ادیان و مذاهب ✳️باعنوان: بازنمایی ذهنی در نظر ابن سینا (ماهیت معقول و حیث التفاتی) 🎤ارائه‌دهنده: دکتر عباس مهدوی (عضو هیئت علمی دانشکده فلسفه) 🔍 ناقد: دکتر احمد لهراسبی (عضو هیئت علمی دانشکده فلسفه) ⏳ دبیر جلسه: آقای محمدرضا امینی (دانشجوی دکتری فلسفه اخلاق) 🗓 زمان: چهارشنبه 16خرداد 1403 ساعت 14- 12:30 📍 مکان: پردیسان، دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن شهید بهشتی 🔗 لینک ورود به نشست به صورت مجازی: yun.ir/mqvoc *️⃣ کد دسترسی؛ ۲۲ سینا ذهنی معقول 👥با ما همراه باشید 📋 دبیرخانه کرسی‌های علمی _ ترویجی پژوهشگاه ادیان و مذاهب 🆔https://eitaa.com/sccrrc
| ثبت‌نام آزمون اختصاصی مقطع کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم آغاز شد. 🔖 داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سامانه مرکز پذیرش به نشانی   👉  https://azmoon.urd.ac.ir/ ابتدا دفترچه راهنمای ثبت نام را دریافت و پس از مطالعه و کسب آگاهی، در صورت تمایل و داشتن شرایط در آزمون اختصاصی شرکت نمایند. ⏳ مهلت ثبت نام: ۱۵ مردادماه 📥 دانلود دفترچه آزمون 📊 امتیازات: پذیرش دانشجوی غیر ایرانی آموزش حضوری و غیرحضوری ارائه مدرک معتبر از وزارت علوم بورسیه تحصیلی دانشجویان حضوری تقسیط شهریه دانشجویان غیرحضوری پذیرش دانشجو بدون محدودیت سن برگزاری کلاس‌ها خارج از وقت اداری بهرمندی از بزرگترین کتابخانه‌ تخصصی 🔸شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۵۳۲۸۰۲۶۱۰ داخلی ۲۹۷ و ۲۳۳ تماس حاصل فرمایید. 🔸 با ما همراه باشید👇 🆔 https://eitaa.com/falsaf
| ثبت‌نام آزمون اختصاصی مقطع کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم آغاز شد. 🔖 داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سامانه مرکز پذیرش به نشانی   👉  https://azmoon.urd.ac.ir/ ابتدا دفترچه راهنمای ثبت نام را دریافت و پس از مطالعه و کسب آگاهی، در صورت تمایل و داشتن شرایط در آزمون اختصاصی شرکت نمایند. ⏳ مهلت ثبت نام: ۱۵ مردادماه 📥 دانلود دفترچه آزمون 📊 امتیازات: پذیرش دانشجوی غیر ایرانی آموزش حضوری و غیرحضوری ارائه مدرک معتبر از وزارت علوم بورسیه تحصیلی دانشجویان حضوری تقسیط شهریه دانشجویان غیرحضوری پذیرش دانشجو بدون محدودیت سن برگزاری کلاس‌ها خارج از وقت اداری بهرمندی از بزرگترین کتابخانه‌ تخصصی 🔸شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۵۳۲۸۰۲۶۱۰ داخلی ۲۹۷ و ۲۳۳ تماس حاصل فرمایید. 🔸 با ما همراه باشید👇 🆔 https://eitaa.com/falsaf