eitaa logo
نوشته‌جاتٌ؛ اعتباریات
73 دنبال‌کننده
11 عکس
1 ویدیو
14 فایل
فلسفیاتٌ، اصولیاتٌ و فقهیاتٌ لِبَرای حجة الاسلام باقر آزادبخت -زید عزه- الارتباط و الپیشنهاد: آیدی👇 https://eitaa.com/behzad46 پیوند کانال تلگرام: https://t.me/Eatebaryyat
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓24 آبان سالروز رحلت عارف، فیلسوف و مفسر بزرگ اسلام، علامه طباطبایی گرامی باد. شخصیتی که بی اغراق، یک تمدن نظری-معرفتی کامل و نه صرفا یک نظریه تمدنی، از خود به یادگار گذاشت اعتباریات یکی از تاسیس های آن اندیشمند فقید بود. تراث معنوی وی در دو ساحت علمی و عملی همچنان در جامعه ما حیات و جریان دارد. معارف توحیدی و شاگردان توحیدی نقطه ثقل این تراث و مسیری همواره مفتوح بر روی ره‌پویان زندگی پاک و ابدی است. روح پاک و نورانی شان در جوار رسول خدا و اهل بیت طاهرینش(ع) از معارف قرآن متنعم باد و برکات نفس شان بر ما مستدام و مستزاد🌹🙏 🆔 @neveshtejat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم و رحمة الله با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مؤمنین و عرض تبریک بابت هنه اعیاد گذشته و عرض تسلیت بابت وفیات، مصایب و اتفاقات این مدت خصوصا هتک حریم قدس رضوی و شهادت روحانیون عزیز تا اکنون مدت زیادی بین جلسه اخیر و جلسه بعدی فاصله افتاده است. علل مختلفی داشت. از اشتغالات شخصی تا تقارن بحث از اعتبار ملک و حق با بحث از همین موضوع در فلسفه حق در مباحث دانشگاهی مان که میطلبید با تانی و پختگی بیشتری، مطلب حل و مطرح شود. ان شاءالله سعی میکنم تا قبل از تابستان مبحث مقاله ادراکات اعتباری تکمیل و تمام شود. احتمال دارد که دور دیگری از مبحث در تابستان برای یکی از موسسات حوزوی قم ارائه شود. در آن صورت، صوت آن جلسات نیز در کانال گذاشته می شود. پ‌ن: جالب اینکه در این چند ماه کسی پیگیر تکمیل مباحث نبود. نکند گوش نمی‌کنید و اینها باید بماند برای 30 سال دیگه تا کسی بیاد و گوش کند؟! ☺️ 🆔 @neveshtejat
نکته و عبرت علم از یک نظر به دو نوع تقسیم می شود؛ یک علم نفس الامری یا مفاهیم و قضایای نفس الامری. این علم همانی است که شامل مطلوب و گمشده مؤمن هم می شود. وقتی گفته می‌شود که علم 28 حرف است که بیشتر آن هنوز کشف نشده، مراد این معنا و مرتبه است. پس علم مجهول و کشف نشده در اینجا معنا دارد و تناقض نیست. چنانکه علم خطا و حهل مرکب در اینجا معنا ندارد. دوم علم مکشوف و حاضر نزد انسان‌ها است در طول حیات علمی انسان. اینجا علم مجهول و کشف نشده معنا دارد اما جهل مرکب معنا دارد. سنت علمی ایران یا سنت فلسفی اروپا یا علوم جدید یا... همگی به این نوع علم اشاره دارد. علم دوم تابع نیاز و تحولات حیات بشر است. با هر تحول مهم جهانی، قبض و بسط می‌یابد. رخ دادها در آن موثراند. اسباب مادی روی آن اثر میگذارند. نقش هرمونوتیک یا تبار و دیرینه و قدرت اینجا معنا دارد، نه در علم نخست. این نکات در مقیاس کلان و مقیاس خرد، توأمان صادق است. اگر شهید صدر، زمان بیشتری عمر میافت، تاثیر علمی بیشتری بجای می‌گذاشت. به همین خاطر است که صدرالمتالهین و برخی دیگر، بر شیخ الرئیس خرده می‌گیرند که چرا عمر گرانبها را در کشاکش سیاست و گریز و زندان، تباه ساخت و آثار بزرگتری از خود بجای نگذاشت. یا بالعکس، بستر و زمینه ظاهری موفقیت برخی از آقایان در فقه و اصول، تنها هوش و ذکاوتشان نبوده، بلکه فراغت بال و حمایت مالی خانوادگی یا خیرینِ بافهم که به موقع و به جا روی استعداد او برای آینده اسلام سرمایه گذاری کرده اند، نقش مهم و بزرگی را ایفاء نموده است. اینک بعد از دو سال نیمه تعطیلی مراکز آموزشی از جمله حوزه های علمیه، وقتی به دور و بر نگاه میکنیم، جای خالی فضلای زیادی را می بینیم، بیشتر از آنچه کرونا با خود برد. طلابی که بر اثر گرانی‌های مضاعف، در تامین معاش خود درمانده شده و رو به کارهای دیگر آورده اند. محصول سالها تلاش و مجاهدت طلبه و خانواده او در کنار تلاش و تربیت اساتیدی که برخی از آنها از دنیا رفته اند، به راحتی در فضای گل و بلبل اقتصادی ناشی از دولتهای مختلف، از جای خود برداشته و به نابجا می رود (مشخصا اینها را بر طلبه ای که بعد از سالها کفایه را نمی‌تواند بخواند و فعالیت تبلیغیِ نسبتا مناسب، اوج تلاش و فایده اوست، تطبیق نفرمایید) مسوولین چندسالی است سعی در کُند سازی یا بی سر و صدا سازیِ این روند زیان‌بار دارند بی آنکه محصول فعالیت‌شان به بهبود چشمگیر اوضاع بیانجامد. خود می دانند و خدا و این جماعت طلبه. اما واقعا این دلخوری (و بیشتر، که نگفته ماند)، خود موجب مزید رنج و آلام طلاب است. اما دیگران هم از سنگینی تکلیف بی نصیب نیستند. همانگونه که آیه نفر در گوش مستعدین علمی طنین انداز است، در بیخ گوش متمولین و خیرین است که طوری حمایت کنند که به نتیجه برسد. در این راه باید خردمندانه عمل نمود. القصه، دور و برم را که می‌بینم جمله آشنایان که از نظر علمی فعال بودند بر سه حالت هستند، یا چنان متمولند که به انتزاعیات خویش مشغولند و فارغ از خیال تورم. یا در منصبی سازمانی یا شغلی شخصی و خصوصی مشغول به کار اند و فارغ از قیل و قال درس و علم. یا در زیر فشار مالی مقرون با غصه و غم، نقد عمر و سلامت روح را به باد می دهند. بل هناک قسم رابع مذبذبین بین هولاء مرجون لامر الله یستعینون علی الغد بالقناعة فی الیوم این روزها، گذشته از اینکه کدام مسیر را می‌روم، نگران پروژه اعتباریات هستم و حتی پروژه فلسفه قانونگذاری، آیا کس دیگری فرصت و توان خواهد داشت تا حق مطلب را در هر دو موضوع اداء کند؟! پروژه فقه بازی‌های رایانه‌ای و اصول فقه مبتنی بر اعتباریات و... که هیچ. والله من وراء القصد و لعل الله یحدث بعد ذلک امرا مرداد 1401 🆔 @neveshtejat
جلسه 30م درس مقاله 6 اصول فلسفه و روش رئالیسم توسط؛ استاد آزادبخت. 26 شهری (1).mp3
9.71M
جلسه سی أم درس مقاله ششم اصول فلسفه و روش رئالیسم توسط؛ استاد آزادبخت 🔰محور بحث؛ 🔻اشاره به لزوم بحث از فلسفه حق 🔻نقل و بررسی سخنان مرحوم علامه پیرامون معنای حق در المیزان 🔻نسبت معنای حق با اعتبار حق (تفاوت و ارتباط) 🔻تبیین تفاوت حق و حق داشتن و متعلق حق 🔻حق اعتباری، اعتبارِ متخذ از ثبوت لغیره است نه هر گونه ثبوتی 🔻علت انطباق حق واقعی بر اعتبار حق و عدم انطباق آن بر معنای دیگر اعتبارات علی رغم اتحاد مصداقی با آنها 🔻تفاوت حق با إعمال و اجرای حق با تطبیق بر حق شفعه و حق خیار 🔻برخی تقسیمات حق(قانونی و اخلاقی، انسانی و فرا انسانی) و توضیح آنها 🆔 @neveshtejat
جلسه 31م درس مقاله 6 اصول فلسفه و روش رئالیسم توسط؛ استاد آزادبخت. 27 شهری.mp3
6.47M
جلسه سی و یکم درس مقاله ششم اصول فلسفه و روش رئالیسم توسط؛ استاد آزادبخت 🔰محور بحث؛ 🔻نسبت حق و حکم در حاشیه کفایه 🔻حق هم به سبب دلیل و حکم ثابت می‌گردد و هم متضمن و مقرون با نوعی حکم است 🔻بیان منکرین ثبوت حقی ورای احکام خیار و اشکال بر آن 🔻معیار ثبوت حق به سبب احکام 🔻تاخر کلام از ملک و شمول کلام نسبت به بسیاری از حیوانات 🔻روش علامه در این بحث و تناسب آن با روش مطرح برای بررسی اعتباریات 🔻واضع کلام از نظر علامه 🔻توضیح دلالت عقلی به عنوان اولین مرحله دلالت و شیوع آن در حیوان و انسان 🆔 @neveshtejat
جلسه 32م درس مقاله 6 اصول فلسفه و روش رئالیسم توسط؛ استاد آزادبخت. 27 شهری.mp3
14.97M
جلسه سی و دوم درس مقاله ششم اصول فلسفه و روش رئالیسم توسط؛ استاد آزادبخت 🔰محور بحث؛ 🔻مروری بر مباحث قبلی و توضیح وضع زبان توسط فطرت اجتماعی حیوان 🔻تقابل دلالت عقلی با طبعی و اندراج هر دو تحت دلالت عقلی 🔻علت انتخاب صدا برای رسانش معنا؛ حنجره پنجره احساس است 🔻کامل نبودن مبحث وضع نزد اصولیون در زمینه زبان 🔻ساختار بدن و نحوه تاثیر تغییر حالت طبع در تغییر صدا 🔻استفاده از ظرفیت های مختلف دهان برای تنوع در صدا؛ عربی نمونه متکاملی در این زمینه است 🔻انتقال صفات احساسی به صدا 🔻نقش محیط زیست و آب و هوا و غذا در تفاوت احساس و تفاوت صدا 🔻آیه بودن تفاوت زبان ها و رنگ ها 🔻انواع خط و تاخر خط الفبایی از دیگر خطوط؛ ارجاع به سبک شناسی ملک الشعرای بهار و شرح شافیه رضی 🔻تکامل دلالت طبعی به صورت دلالت وضعی و شیوه و مراحل آن 🔻ساخت حروف مقدم بر ساخت کلمات بوده اما کشف و التفات به حروف پیش از کلمات نبوده بلکه کلمات قبل از حروف الفباء وارد زبان شده اند؛ اصلاح و تکمیلی بر فرمایش علامه 🔻اسامی پیش از افعال و حروف وضع شده اند 🔻نام آواها و اسامی ناظر به شکل پیش از دیگر اسامی وضع شده اند 🔻دیگر تکامل ها و تغییرات در زبان 🔻اشاره به حروف کُردی، خط چینی، تفاوت ادای حروف در زبان روسی و سوئدی و المانی با عربی و هندی 🔻نکات دیگر 🆔 @neveshtejat
جلسه بعدی درباره اعتبار «ریاست» بزودی ان شاءالله این مبحث یکی از مباحث مهم و کلیدی در نظریه اعتباریات است که سنگ بنای مباحث فلسفه سیاست و علوم سیاسی و فلسفه مدیریت و نیز بحثی مهم در فلسفه های فقه و اصول و حقوق می باشد. پر واضح است که این مبحث بر خود این علوم و نظامات فقهی و فقه های نظام نیز سایه می افکند. از خدای متعال توفیق اداء حق مطلب را -در حد روال این جلسات- خواهانم بمنّه و کرمه. 🆔 @neveshtejat
جلسه 33م درس مقاله 6 اصول فلسفه و روش رئالیسم توسط؛ استاد آزادبخت. 13 مهر 1.mp3
13.28M
جلسه سی و سوم درس مقاله ششم اصول فلسفه و روش رئالیسم توسط؛ استاد آزادبخت 🔰محور بحث؛ 🔻در این مبحث دنبال تبیین ریشه و روح ریاست هستیم نه شکل مطلوب آن 🔻روش شناخت این موضوع همام چهارگانه لازم برای شناخت تحلیلی اعتباریات است 🔻ریاست ریشه در اصل استخدام دارد 🔻تنبیه بر وجود ریاست به عنوان اعتبار متفاوت از استخدام یا جامعه 🔻بین استخدام و ریاست، یک اعتبار دیگر به نام «بالایی و تفوق» به عنوان نزدیکترین لازمه قدرت و استخدام، وجود دارد 🔻سر و راس بودن، نزدیکترین و روشن ترین مصداق «بالا» بودن است و ریاست از روی تعقلِ سر انتخاب نشده، بلکه به جهت بالاتر بودن آن انتخاب شده است 🔻افراد در توانایی و قدرت ریاست و سلطه برابر نیستند (نقدی به برخی مبانی دموکراسی) 🔻سلطنت مطلق و شاهی، رایج ترین و طبیعی ترین شروع برای اعتبار ریاست بوده اما استدامه آن در قالب وراثت لزوما مبتنی بر سزاواری شخصی جانشینان نبوده است 🔻خدای متعال صالحانی برای تامین این اقتضای غریزی انسان و تصدی سلطنت مطلقه آفریده است 🔻فرق وزیر و امیر و همچنین تفاوت رییس و امیر؛ تصرف و اداره مباشر در مردمان، پایه ریاست و تصرف غیر مباشر، ثمره ریاست است. پس تصرف خصوصیت اصلی ریاست است 🔻اعتبار راس گر چه از روی تفوق، ساخته شد اما خود شاخ و برگ هایی یافت که ثمراتی خارج از غرض حرکت نخست داشتند 🔻اعتبار ریاست به گسترش وجود رئیس و شمول آن بر مردمانش انجامیده و ایشان را اعضای نظام ریاستی خود در نظر گرفته است 🔻رئیس جزء هویت یک نظام است 🔻ادامه 👇 🆔 @neveshtejat
🔻ادامه جلسه 33 م👆 🔻ملکیت بر افراد و تصرفاتشان لازمه ریاست است و این با ملکیت شخصی افراد تناقضی ندارد (ملکیت عمومی و تشابه و تفاوت مالک و مَلِک) 🔻جمع بندی مختصر 🆔 @neveshtejat
فایل جلسه بعدی هم تا پاسی از امشب، بارگزاری می شود
جلسه 34م درس مقاله 6 اصول فلسفه و روش رئالیسم توسط؛ استاد آزادبخت. 13 مهر 1.mp3
12.17M
جلسه سی و دوم درس مقاله ششم اصول فلسفه و روش رئالیسم توسط؛ استاد آزادبخت 🔰محور بحث؛ 🔻توضیحی برای طبیعی شمردن سلطنت مطلقه و پادشاهی 🔻لزوم تفکیک بحث علمی از انگاره های عمومی 🔻بحث را باید اعم از شاهان معاصر و اعم از جغرافیای ایران دید. همچنین توجه داشت که نظریه ولایت فقیه نظریه ای در زمان غیبت است و نه زمان حضور امام. بیان پادشاهی سلیمان و دیگر انبیاء و امام دوازدهم (عج) 🔻علت تامل در این تقریر از معنا و خاستگاه مفهومی ریاست؛ وجود یک استعاره در یک محل و تصدیق به آن مستلزم شروع آن از آن محل نیست 🔻تصدیق به مفهوم اعتباری بر اثر مشاهده آثار آن مفهوم، تنها در صورت وضوح حسی ارتباط بین مفهوم و اثر موجب حدوث اعتباری آن مفهوم در آن مورد می شود و الا مسبوق به درک پیشین از این ارتباط است 🔻ارتباط بین توسعه وجودی و تصرف در دیگران و استخدام آنها، امر بیّن و محسوسی برای انسان نخستین نبوده چون هیچ علامت واضح حسی ندارد 🔻ریاست از فوق بودن حسی شخص مقتدر بر امر و شیء مغلوب و سپس تعین آن در صورت حسی سر بودن امر فائق بر امر دانی، گرفته شده و پس از تثبیت سر بودن، لوازم بعدی استعاره جدید تشعب یافته است 🔻توجه به این روش، در تحلیل مفاهیم بسیار مهم است 🔻تطبیق بر عبارت کتاب 🔻تاملی درباره نقش عدالت اجتماعی در تعدیل قدرت سلطان و گرایش به نقش وزن و توازن اجتماعی 🔻عدم انحصار بحث حاضر در ریاست کلان اجتماعی و سیاسی و شمول آن نسبت به ریاست در گروه های دوستی، کاری و در شرکت‌ها و سازمان ها 🆔 @neveshtejat
اگر سوالی و نکته ای هست، پیام بدهید تا در جلسه آتی استدراک شود ان شاءالله
هدایت شده از انجمن اصول فقه حوزه
1398.03.06.pdf
421K
✳️ مقاله :استرآبادی و کاربست تبارشناسی تاریخی ـ علمی مساله در تفسیر تاریخی مسائل فقه و اصول و نقد و تحول آنها 🖋باقر آزادبخت 🔰مجله علمی پژوهشی اصول فقه حوزه/شماره سوم/پاییز و زمستان 1398
مقاله ای که سال 1398 کار کردیم. سخنی نو در باب نگاه تاریخی به خود فقه و اصول (نه شریعت) است در ذیل مباحث فلسفه علم (پرده برداری از ظرفیت فلسفه علم در سنت فلسفی اسلامی همراه با توجه به دغدغه ها و اندیشه های میشل فوکو) 🆔 @neveshtejat
با عرض سلام و تحیت به دوستان محترم ♻️چکیده مقاله ای که از بهار 1400 تا 1401 مشغول نگارش و رفت و برگشت و اصلاحیه های زیاد آن بودم، در ذیل تقدیم می شود. اصل آن گویا قرار است در بهمن ماه منتشر شود. 🔻این مقاله یکی از مواردی است که کوشیده ام، حلقه سوم جریان علمی اعتباریات را در آن پیاده کنم؛ تطبیق اعتباریات در علوم و فلسفه‌های مضاف به علوم و امور؛ آنجا که اعتباریات نقش فلسفه واسط و امتداد فلسفه در علوم اجتماعی و زمینه سازی اسلامی سازی علوم را ایفاء می‌کند. 🔹بحمدالله، علی ما نقل، مقاله در جهات مختلفی، مورد تفقد دبیر و برخی أعضاء تحریریه فصلنامه فلسفه حقوق نیز قرار گرفته است. این مسأله گویای برکتی است که تراث علمی علامه طباطبایی -در صورت استفاده صحیح- دارد. 🆔 @neveshtejat
اصول منطقی درباره روش مرزبندی تقنین از اجراء در پرتو فلسفه اعتباریات چکیده عدم تبیین مرز دقیق اجراء و تقنین و صلاحیت تقنینی مجلس از دولت در نظام حقوقی همواره موجب بحث های مختلفی در سطح جامعه، سیاسیون و حقوقدانان بوده است. با این حال بحثی مبنایی و روشی به ویژه مبتنی بر فلسفه اسلامی و نظریه اعتباریات پیرامون آن شکل نگرفته است. نوشتار حاضر می کوشد که مبانی فلسفه اعتباریات و روش ترکیب و تحلیل را در تطبیق بر ساختارهای اجتماعی، سیاسی و حقوقی تبیین کند تا از رهگذر آن به ترسیم اصول منطقی بررسی اعتباریات حقوقی و تحلیل و ترکیب آنها برسد. فرضیه تحقیق این است که در هر اعتبار حقوقی یک سازه و تصویر اعتباری به عنوان کانون و محور آثار حقوقی مرتبط با آن وجود دارد. هویت این سازه و آثار آن از طریق روش تحلیل و ترکیب اعتباری قابل تبیین، توصیف و استنتاج است. واژگان کلیدی: تقنین و اجرا، اعتباریات، تحلیل و ترکیب، حقوق اساسی، سازه های اعتباری، تفسیر حقوقی 🆔 @neveshtejat
سلام. کانال را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید. درست است مشکلات طوری است که تمرکز و فرصت را از من گرفته تا بقیه بحث را ادامه دهم، اما همین کانال ارتباطی و نیز مشورت در موضوعات و پایان نامه ها و مقالات، از جمله خدماتی است که می‌توانیم داشته باشیم. در مورد چاپ کتاب، آنقدر گران شده که هزینه چاپ را تنها با حدود 3 درصد سود (صرفا جهت فیکس کردن رقم) از دوستان می‌گیریم و سفارش می‌دهیم به چاپخانه. یعنی عملا بدون سود. چون روی‌مان نمی‌شود این ارقام گرفته شود. تا میتوانم هم سعی میکنم آدرس کتاب‌خانه‌هایی که این کتاب در آنجا موجود است را بدهم تا خواننده مجبور به خرید نشود. این گزارشی از وضعیت فعالیت ما در مورد مقاله 6 و کتاب اعتباریات است. البته بحث های دیگری هم در ذیل کتاب حاشیه کفایه مرحوم علامه در این دو سال داشته ایم که انصافا خیلی فنی تر از بحث های مقاله 6 و با نگاه انضمامی به اصول، فقه، فلسفه اولی، منطق و... است. ان شاءالله صوت ها به دستم برسد، در کانال دیگری بارگذاری می‌کنم و اطلاع می‌دهم. فلذا لینک این کانال و کانال ایتا را در گروه ها و کانال‌های خود قرار دهید و به دوستان فلسفه خوان و اصول خوان خود، برسانید خدمةً للعلم و المجتمع. ارادتمند-آزادبخت 🆔 @neveshtejat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مشاهده اصل مقاله و دانلود آن👇 http://phlq.bou.ac.ir/ 🆔 @neveshtejat
تکمیل بحث؛ بزودی ان شاءالله
التماس دعا دارم در این شب عزیز. برای همدیگر در هر جای این عالم دعا کنیم.
شب قدر دیگری در پیش داریم. اگر کسی بگوید که نمی‌دانیم همین امشب شب قدر است یا شب 23، توجهش را به این جلب می‌کنم که بالاخره امشب، شب ماه رمضان و آن هم دهه آخر آن هست یا نه؟ شب مناجات هست یا نه؟ اجتماع مؤمنین در این شب وجود دارد یا نه؟ توسل به اولیاء الهی می کنیم یا نه؟ پس خود این عوامل تاثیر بسیار زیادی در استجابت دعا و تقرب به خدای سبحان دارد. اگر کسی بتواند در این شب، شب قدر را هم درک کند که نورٌ علی نور. التماس دعا دارم از همه عزیزان و دعاگوی تان هستم.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه سی و پنجم درس مقاله ششم اصول فلسفه و روش رئالیسم توسط؛ استاد آزادبخت 🔰محور بحث؛ 🔻نگاهی بر نکات قبل 🔻برخی مسائل عمومی و تاکید بر مواجهه عاقلانه با مشکلات و علاج پیشینی آنها 🔻بیان نکته ای تکمیلی از حاشیه کفایه درباره مباحث جلسه قبل 🔻توضیح بخشی از متن مقاله 6 التماس دعا در شب قدر 🆔 @neveshtejat