بسم الله الرحمن الرحیم
✅این کانال بازتاب مطالبی است که برخی نویسندگان انقلابی پیرامون مسائل روز انقلاب اسلامی نگاشته اند.
✅این عزیزان پیرامون مسائل سرصحنه انقلاب، با یکدیگر تعامل و گفتگو می کنند و سپس محورها وموضوعاتی پیشنهاد می شود و سپس در این مباحث مطالب نگاشته می شود.
✅سعی می شود از قبل این یادداشتها، که برآمده از یک عقل جمعی است، به مرور راهبرد واحدی ذیل گفتمان مکتب امام و مقام معظم رهبری برای جبهه انقلاب رقم بخورد و از تشتت و تقابل غیر منطقی کاسته شود.
✅هر کدام از عزیزان و بزرگوارانی که تمایل دارند به این جمع ملحق شوند به آی دی زیر پیام دهند
https://eitaa.com/nevisandegan_enghelab
✅چنانچه شما نیز پیرامون مطالب کانال نظر و طرح بحثی دارید با ما به اشتراک بگذارید.
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
به «کُنّا»
بپیوندید«کانون نویسندگان انقلاب اسلامی»👇 https://eitaa.com/nevisandegan_enghelab
با توجه به ایام #اربعین ، به نظر میرسد خوب است از زاویه نگاه انقلاب اسلامی، این پدیده را تحلیل کرده و به ابعاد مختلف آن بپردازیم.
🔰پرونده اول🔰
✅موضوع محوری: ظرفیت #اربعین برای صعود به قله
🔸پیشنهادهایی درباره زوایایی که میتوان به این محور پرداخت:
۱.تهاجم به دشمن با اربعین چگونه ممکن است. ظرفیتها و امکانات اربعین برای درگیری با دشمن و صعود به قله چیست؟ چگونه میتواند کید دشمن و راهبرد بحران پشت بحران را خنثی کند؟
۲.نقش رسانه ای اربعین در جنگ روایتها و وظایف نیروهای متدین در روایت معنویت و صدق مومنین در اربعین
۳.جایگاه اربعین در ایجاد حلقه های میانی و دوران دولت سازی. نقش اربعین در سپردن کار به مردم و مردمی سازی. نقش اربعین در گره گشایی از معیشت
۴.نقد تقریر های غلط از اربعین ، یک حال معنوی بی ربط به سیاست، یک فضای آنارشیستی بی نیاز از ولایت و حکومت و دولت و.... و اثبات تقریر درست از اربعین وضعیت درست دولت اسلامی و جامعه پردازی شیعی
۵.نقش اربعین در متن تمدن اسلامی و درگیری تمدنی و به رخ کشیدن پیشرفت جبهه حق و نبرد تمدنی با غرب. وضعیت علو و تهاجم در جبهه حق نسبت به جبهه باطل
✅ذیل محورهایی که در بالا بیان شد برخی مساله های جزیی تر زیر نیز مطرح است
1.رنج مقدس و اربعین، مقایسه بین مناسک مسیحیان و مسلمانان و تاثیر این مناسک در پیشرفت و ایجاد هویت
2.بررسی تحلیل های اندیشکده های آمریکایی در باب اربعین و تاثیر بین المللی آن
3.بررسی روایات تاثیر ظهور و بروز ایمان روی پیشرفت یک جامعه
4.مناسکی مانند اربعین چگونه در برنامه توسعه کشور ملاحظه شده و میشود
5.معرفی برخی ایده های اساتید حوزوی درباره اربعین
6.نقش اربعین در گفت و گوی بین نسلی با توجه به آمارهای مختلف از حضور در اربعین تا برنامه های کودکانه و نوجوانانه اربعین، محتواهای اربعینی فضای مجازی و اپلیکیشنهای مختلف
7.نقش مناسک اجتماعی در پیشرفت کشور بر اساس روایت تاریخ معاصر
8.رشد مناسک دینی جامعه ایران با توجه به محتوای منابر و اشعار مداحان در دهه اخیر
9.سبک مدیریت مناسک اجتماعی توسط امام خمینی و حضرت آقا
10.تاثیر اربعین در خروج جریان حزب الله از انفعال
ان شاءالله به مرور مطالب تولیدی توسط اعضا کُنّا(کانون نویسندگان انقلاب اسلامی) ارسال خواهد شد
🔅 اربعین، امداد الهی در عصر جدید
🔻 #اربعین را از زوایای مختلف تفسیر می کنیم اما یک زاویه نگاه به اربعین از منظر نصرت و #امداد_الهی است. عظمت فراگیر امروز اربعین نه کار #رسانه است، نه کار افراد و جبهه انقلاب و مداح ها و سخنران ها، نه کار دولت ها، اربعین #حضور_تاریخی_امام در متن تحولات اجتماعی و تمدنی است.
🔻 در سال های اخیر بارها و بارها از رهبری شنیدیم که فرمودند به نصرت الهی ایمان داشته باشید و بارها آیه «إن تنصروا الله ینصرکم» را قرائت کردند. اما برای برخی این نصرت و امداد الهی ملموس نبود. چرا که گاهی ذهن ما نمی تواند وجه نصرت بودن برخی رخدادها را درک کند.
🔻 وقتی در #تقابل_تمدنی به لایههای عمیق تر می رسیم، #جنگ_نابرابر می شود اما مسیر را درست طی کرده ایم، امداد الهی به میدان می آید. همین که ملتی با صداقت پای دین خدا ایستاده اند و همه سختی ها را به جان خریده اند، اما جنگ نابرابر است و امکانات یکسان نیست، اما صداقت هست، در اینجا خدا ناظر است و در کنار ملت می ایستد...
🔻 ما بهطور طبیعی از رسانه مدرن لطمه میخوردیم، از الگوریتمهای مدیریت ذهن، از پلتفرمها، از شبکههای اجتماعی، از همه و همه زخم میخوریم، در هجمه تبلیغاتی، در تربیت نسل در این فضای آلوده عقب میمانیم اما دقیقاً همینجاست که خدا کنار یک ملت میایستد و نصرت خود را به میدان میآورد و #نظام_محاسباتی همه را تغییر میدهد. چرا که وعده کرده است اگر نصرتش کنیم، نصرت مان میکند.
🔻 در این جنگ نابرابر فرهنگی، اربعین پلتفرم جدید تربیت نسل عصر ظهور شد.
🔻 در عصری که #تمدن_مدرن جلوه های جدیدی از عناصر کنترل اجتماعی و تغییر مسیر تمدنی را نمایش می دهد، عصر #هوش_مصنوعی و متاورس و... برخی احساس می کنند دین به محاق رفته است و برای آینده انسان و ایران و دین نمی توان کاری کرد، اربعین تجلی نصرت الهی می شود.
🔻 #اربعین همه حیثیت تمدن غرب را به سخره می گیرد. اربعین همه معیارهای مادی را به چالش می کشد و همه محاسبات آن ها را به هم می ریزد. اربعین کثرت عزم و عدد جامعه مومنین را به نمایش می گذارد. اربعین لایه های تخیل برآمده از زیست مجازی را می درد، اربعین از پس واقعیت خیالی، یک واقعیت عینی را به نمایش می گذارد. اربعین نشان می دهد وقتی پای دین و تشیع و حسین وسط باشد، انقلاب می شود. انقلاب در جان ها، انقلاب در شهرها، انقلاب در ملتها، انقلاب در گستره کره زمین.
🔻 #اربعین آمد تا بگوید دین زنده است، حسین! آینده جهان است، جامعه دینداران پویا هستند و غرب با همه هیمنه تکنولوژیک خود در مقابل عزم مومنان بیشک شکست خورده است. اربعین آمد تا بگوید آینده بشریت از کربلا می گذرد...
#اربعین
#انقلاب_اسلامی
#سنت_الهی
#امداد_الهی
#تمدن_غرب
#هوش_مصنوعی
#تحلیل
✍حسین ایزدی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
به «کُنّا»
بپیوندید«کانون نویسندگان انقلاب اسلامی»👇 https://eitaa.com/nevisandegan_enghelab
✍اربعین تجلی اقتصاد مردم بنیاد؛
☘بزرگترین گردهمایی و پیاده روی مذهبی تاریخ عالم بشریت در حماسه اربعین سرور سالار شهیدان به اراده الهی رقم میخورد و جهانی را مبهوت این مغناطیس جاذبه معنوی میکند به نحوی که هیچ عقل بشری به تنهایی نمیتوانید ابعاد مادی و معنوی این دریای عظمت حسینی را به نحو احسن درک و تحلیل کند و هر دلباختگی از منظری به این حماسه نظاره میکند؛
☘یکی از منظرههای شگفت آفرین و اعجاب انگیز این حماسه دینی و بشری ابعاد اقتصاد فرهنگی اربعین هست به گونهای که میلیونها زائر از اقصی نقاط عالم چندین روز پیاپی میهمان سفره کرم امام حسین(ع) و شهدای کربلا هستند تا جایی که نه تنها کمبودی احساس نمیشود بلکه بابت اسراف نگرانی وجود دارد!
☘پیادهروی اربعین زائرانی از حدود ۷۰ کشور جهان دارد. فقط شیعیان ایران و عراق و خاورمیانه و آسیا نیستند و هرسال زائرانی از کشورهایی در قارههای مختلف ازجمله اتریش، فنلاند، استرالیا، سوئد، دانمارک، آمریکا، انگلستان، آرژانتین، کلمبیا، روسیه و... در پیادهروی اربعین حضور دارند؛ تعداد زائران کربلا در یک دهه اخیر بهطور متوسط بین ۱۴ تا ۳۰ میلیون نفر متغیر است و در برخی از سالها تعداد وعدههای غذایی توزیعشده میان زائران بیش از ۷۰۰ میلیون وعده شامل صبحانه و ناهار و شام برآورد شده است. این غذاهای رایگان از کجا میآید؟ به بودجه دولتی و بینالمللی نیاز ندارد و توسط مردم عراق و ساکنان مناطق اطراف کربلا و همچنین داوطلبانی در کشورهای همسایه تأمین میشود؛ و این تنها بخش کوچکی از اقتصاد اربعین است و هزینههای حمل و نقل، اسکان، بهداشت و درمان و ... به این گردش مالی افزوده خواهد شد که بی شک بزرگترین حجم تبادل اقتصادی را در جهان برای بزرگترین پیاده روی و اجتماع مردمی رقم میزند؛
☘چنین میهمانی عظیمی بی شک از توان هر دولتی به تنهایی، پادشاهان و هر بشری به تنهایی خارج میباشد؛ اما وقتی که سرمایه، اراده و حضور مردم با اعتقادات راسخ به وعدههای الهی پا به عرصه میگذارد و دولتها را با فراهم نمودن نقش آفرینی عموم مردم همراه میکنند و بی شک بهترین الگوی اقتصاد مردم بنیاد در دوران پیش از ظهور اقتصاد فرهنگی پیدا و پنهانی است که در اربعین تجلی پیدا کرده است که در عصر ظهور این اقتصاد طبق روایات فراگیر خواهد شد به گونه ای که هیچ نیازمندی در عالم باقی نخواهد ماند تا همگی زمینه عبودیت و بندگی خداوند را برای همه بشریت فراهم نماید انشاالله
#مهتدون
#اربعین
#اقتصاد
#مردم_بنیاد
✍مجتبی امیری
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
به «کُنّا»
بپیوندید«کانون نویسندگان انقلاب اسلامی»👇 https://eitaa.com/nevisandegan_enghelab
نقش مناسک مذهبی در تاریخ معاصر ایران
🔰🔰🔰
مناسک مذهبی در طول تاریخ معاصر ایران در بسیاری از گلوگاه های تاریخی نقش محوری بسزایی داشته اند و از این مناسک بهره برداری های مثبت و منفی زیادی شده است،اگر بخواهیم تاثیر مناسک مذهبی بر تاریخ معاصر کشور را دسته بندی کنیم شاید یک تقسیم بندی دو گانه مناسب و قابل قبول باشد:
۱_برگزاری و یا ممنوعیت مناسک و رویدادهای مذهبی برای مبارزه با دیکتاتوری و استعمار.
۲_ استفاده حکومت های ظالم و کشورهای استعمارگر از مناسک و باورهای مردم برای پیشبرد اهداف ظالمانه.
درباره گزینه اول اگر بخواهیم رویدادهای صد سال گذشته را مورد بررسی قرار دهیم به چند مورد شاخص و پر رنگ برخواهیم خورد،مورد اول سخنرانی مشهور امام در ۱۳ خرداد سال ۱۳۴۲ در عصر عاشورا و در میان انبوه جمعیت عاشقان حضرت سیدالشهدا ع است که شاید جدی ترین جرقه انقلاب اسلامی باشد،در این سخنرانی حضرت امام به خاطر حمله نیروهای رژیم پهلوی به مدرسه فیضه حکومت را به شدت مورد انتقاد و باز خواست قرار داد و این فاجعه را به حادثه کربلا تشبیه کرد،دو روز بعد از این سخنرانی معروف امام حادثه ۱۵ خرداد رخ داد که جمعیت بسیار زیادی از مردم به خیابانها آمدند و با رگبار گلوله های دژخیمان رژیم پهلوی مواجه شدند که تعداد زیادی از مردم به شهادت رسیدند،در کشاکش این وقایع امام خمینی ره و تعداد زیادی از شاگردان ایشان دستگیر شدند که اعتراضات گسترده مردم را به همراه داشت و در ادامه چهلم هایی که برای شهدای ۱۵ خرداد به صورت متناوب برگزار میشد قیام مردم بر ضد دیکتاتوری زمان را تازه و سر پا نگه میداشت،همه این وقایع برمیگردد به سخنرانی امام در عصر عاشورای سال ۴۲ که موج عظیم مردم را به سمت ساحل انقلاب اسلامی به راه انداخت.
حادثه مهم بعدی تظاهرات میلیونی مردم در تاسوعا و عاشورای سال ۵۷ است که از آن با نام رفراندوم رژیم پهلوی یاد میشود، حسین فردوست در خاطرات خود با اشاره به تأثیر راهپیمایی مردم در این دو روز بر فضای ذهنی و روانی سران رژیم پهلوی میگوید: «در روزهای تاسوعا و عاشورا محمدرضاشاه همراه با ازهاری، با هلیکوپتر تمام سطح شهر را بازدید کرد. وقتی دید که همه خیابانها پر از معترضین است و مملو از جمعیت، رو به ازهاری پرسید: پس طرفداران من کجا هستند؟ ازهاری اظهار داشت: در خانههایشان. شاه بلافاصله جواب داد: پس فایده ماندن من در این مملکت چیست؟.
از نمونه های دیگر تاثیر مناسک مذهبی بر تاریخ معاصر کشور تحریم نیمه شعبان سال 57 توسط امام خمینی ره است که بازتاب های زیادی در جامعه مذهبی کشور داشت،امام با تیزبینی شگفت انگیزی که داشت آخرین میخ تابوت رژیم پهلوی را کوبید و به همگان اعلام کرد تا این رژیم ظالم در راس کار قرار دارد ملت ایران هیچ شادی و سروری نخواهد داشت حتی در نیمه شعبان.
در مقابل استفاده علما و انقلابیون از مناسک مذهبی برای مبارزه با طاغوت های داخلی و خارجی زمان ،دیکتاتوری ها و کشورهای استعمارگر بارها برای پیشبرد اهداف خود از مناسک مذهبی و اعتقادات مردم سو استفاده کرده اند یکی از این سو استفاده دیکتاتوری های زمان از مناسک مذهبی عزاداری رضاخان و نیروهای قزاق در ایام عاشورا میباشد،رضاخان قبل از پادشاهی و در اوایل حکومت خود برای جلب حمایت مردم و علما عزاداری های پر شور و عجیبی را در ایام محرم برگزار میکرد به گونه ای که عده ای از علمای زمان را مجاب کرده بود که سلطنت رضاخان بهتر از مشروطیت خواهد بود،همین رضاخان بعد از تثبیت حکومتش مناسک عزاداری محرم را که به وسیله آن توانسته بود اعتماد علما و مردم را جلب کند زنگ خطری برای آینده دیکتاتوری خود قلمداد کرد و هر گونه مراسم عزاداری را در سراسر کشور ممنوع نمود.
اینها نمونه هایی بود از تاثیرات مثبت ومنفی مناسک مذهبی که تاثیرات حیاتی بر روند تاریخ معاصر ایران داشته اند،بی گمان عامل اصلی تاثیر مناسک مذهبی عشق و علاقه زاید ااوصف مردم ایران به اهل بیت عصمت و طهارت میباشد،و هر زمان سکان این عشق در دست علمای بزرگ اسلام قرار گرفته باعث تکان دادن جهان شده که یک نمونه آن انقلاب اسلامی میباشد که در بستر مناسک مذهبی ریشه زد و به درخت تناوری تبدیل شد که اکنون تاثیر مستقیم غیر قابل انکاری بر مناسبات جهانی دارد.
✍جبار امرائی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
به «کُنّا» بپیوندید «کانون نویسندگان انقلاب اسلامی»👇
https://eitaa.com/nevisandegan_enghelab
﷽
⚪️ اربعین؛ معجزه تمدنی قرن 21
▫️ تمدن، یك زندگی جمعی همافزا و معرفتافزا است. جایی تمدن شكل میگیرد كه سیستمها تشكیل و همافزایی داشته باشند و سطح درك را بالا ببرند. اربعین زمینهساز تمدن اسلامی است و شاخصه این تمدن تولید، گسترش و ارتقای مستمر حس حضور خدا است.
▫️ دو راهبرد ارتقاء دید به اربعین از اجتماع عزاداری به اجتماع تمدنخواهان: ارتقاء دید به اربعین از اجتماع عزاداران حاجتخواه به اجتماع جستجوگران خداوند و ارتقاء دید به اربعین از اجتماع عظیم شیعه به معجزه قرن بیست و یكم.
▫️ اربعین را به عنوان معجزه قرن بیست و یكم باید غنیمت شمرده و به كل جهان ارائه دهیم و تحدی كنیم كه اگر میتوانند مثل این راهپیمایی عظیم را بیاورند و ببینند آیا چنین همایشی در این مقیاس و با این روحیات امكانپذیر است؟ و اگر نمونه آن را دارند بیاورند نشان دهند.
▫️ اربعین بلوغ رفتارهای انسانی را نشان میدهد و در هیچ كجای دنیا چنین بلوغ رفتاری در این تراكنش جمعیتی وجود ندارد، از نخبگان جهان و غیرمسلمانان دعوت كنیم این پدیده را مشاهده، تحلیل و مخابره كنند.
▫️ تمام این فضا برای آن است كه ارتقای معنایی صورت گیرد و معنایابی در افراد تحول پیدا كند، آن هم در یك فضای جمعی؛ كل جمعیت اگر همافزا نشوند تحول در فضای تمدنی در پیشواز از حضرت و حركت به عصر ظهور اتفاق نمیافتد.
▫️ ارتباط اربعین با مهدویت بسیار خوشایند و خرسندكننده است. آنچه اربعین را برای آینده شگفتیساز میكند آن است كه دائم فرج حضرت را بخواهیم و كسی كه در فضای اربعین قرار میگیرد باید با حس و حال مهدویت و ارتقاء حس انتظار برگردد.
▫️ حركت تولیدات رسانهای به سمت تمدنخواهی و تغییر جهت محتوایی تولیدات علمی، فرهنگی، هنری و رسانهای به القای تمدنخواهی مهدوی در اربعین، خداجویی عرفانی در اربعین و اعجاز اربعین ضروری است.
✍ استاد عبدالحمید واسطی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
به «کُنّا» بپیوندید «کانون نویسندگان انقلاب اسلامی»👇
https://eitaa.com/nevisandegan_enghelab
💠 پیاده رویِ اربعین، چگونه ما را به قلّه ها نزدیک تر می کند؟
رهبرانقلاب اخیراً در جمع فرماندهان سپاه فرمودند: «ما به قله نزدیک شده ایم، نباید خسته و ناامید شویم.»
پیرامون این جمله رهبرانقلاب، سخن بسیار باید گفت و نوشت. در این نوشته تلاش خواهیم کرد با استناد به آیات قرآن کریم، نقش پیاده روی اربعین در رشد و پیشرفت مادی و معنوی جامعه و نزدیک تر شدن به قلّه ها و عبور از گذرگاههای سخت را تبیین نمائیم.
1⃣ در منطق اسلام هیچ "رشد" و "پیشرفتِ" حقیقی و عمیق مادی و معنوی، بدون شکل گیری رابطه قلبی، عاطفی و معرفتی و عملیِ میان امام و امّت حاصل نمی شود؛ چه برای یک فرد و چه برای یک جامعه.
در منطق اسلام پیشرفت و رشد مادی و معنوی یک جامعه تنها از مسیر پذیرشِ عملیِ ولایت امام و تبعیت از او، حاصل می گردد.
حضرت موسی(ع)، از جناب خضر(ع) درخواست می کند تا با او همراهی کند تا در نتیجه این تبعیت، به "رشد" برسد می فرماید:
🔸 «قالَ لَهُ مُوسى هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً؛ موسى(ع) به او گفت آيا من از تو پيروى كنم تا از آنچه به تو تعليم داده شده است و مايه رشد است به من بياموزى؟!» (کهف: 66)
و در آیه دیگری، در مقابلِ نسخه رشد دهنده موسی(ع)، نسخه فرعون و فرعونیان عالَم را مایه «رشد» و «پیشرفت» یک جامعه نمی داند:
🔸 «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآياتِنا وَ سُلْطانٍ مُبِينٍ * إِلى فِرْعَوْنَ وَ مَلائِهِ فَاتَّبَعُوا أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَ ما أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِيدٍ؛ ما موسى را با آيات خود و دليل آشكار فرستاديم. * به سوى فرعون و اطرافيانش، اما آنها از فرمان فرعون پيروى كردند؛ در حالى كه فرمان فرعون مايه رشد نبود.» (هود: 97-96)
2⃣ خداوند متعال به ابراهیم(ع) درباره مناسک حج اینگونه فرمان می دهد:
🔸 «وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلى كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ * لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ...؛ و مردم را دعوت عمومى به حج كن تا پياده و سواره بر مركبهاى لاغر از هر راه دور به سوى تو بيايند * تا شاهد منافع گوناگون خويش (در اين برنامه حياتبخش) باشند...» (حج: 28-27)
تعبیر «یَأْتُوكَ» در این آیه شریفه، تعبیر مهمی است. آیه نمی فرماید: مردم را به حج دعوت کن تا به سوی "خانه خدا" بیایند! بلکه می فرماید: به سوی «تو» (که ولیّ خدا هستی) بیایند؛ زیارت کعبه، به تنهایی کافی نیست؛ زیارت کعبه به همراه زیارت ولیّ خداست که منافع مادی و معنوی به دنبال دارد و موجب رشد و پیشرفت فردی و اجتماعی و تمدنی است: «لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ»
3⃣ «اربعین»، موعد بیعت با ولیّ خداست؛ مردم همچون دستور آیه پیشین، پیاده و سواره، از راههای دور و نزدیک به زیارت ولیّ خدا می آیند: «يَأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلى كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ». این «زیارت جمعیِ ولیّ خدا»، علاوه بر منافع کوتاه مدت فردی، بی تردید منافع بلندمدت اجتماعی، سیاسی و تمدنی نیز به همراه دارد.
خداوند متعال در آیه دیگری به کسانی که با حرکت به سوی ولیّ خدا با او بیعت می نمایند، ۴ وعده قطعی داده است:
⚠️«رضایت الهی»(رَضِيَ اللَّهُ عَن المُؤْمِنين)
⚠️«آرامش روحی»(فَأَنزَلَ السَّكينَةَ عَلَيهِم)
⚠️«فتوحات سیاسی»(وَ أَثَابَهُم فَتحًا قَريبا)
⚠️ و «گشایش های اقتصادی»(وَمَغانِمَ كَثيرَةً يَأخُذونَها):
🔸 «لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا * وَمَغَانِمَ كَثِيرَةً يَأْخُذُونَهَا وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا؛ بی تردید خداوند از مؤمناني كه در زير آن درخت با تو بيعت كردند راضي شد، پس آنچه را در درون قلب آنها (از صداقت و ايمان) نهفته بود مي دانست، لذا آرامش را بر دلهاي آنها نازل كرد، و فتح نزديكي، به عنوان پاداش، نصيب آنها فرمود. * و غنائم بسياري كه آن را به دست مي آورند، و خداوند عزيز و حكيم است.» (فتح: ۱۸ و ۱۹)
مطابق وعده خداوند در این آیه شریفه، بی تردید «اربعین»، که موعد بیعت با ولیّ خداست، ما را به «فتح قلّه» نزدیک تر می کند: «وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا»؛ و پس از آن، «گشایش های اقتصادی» نیز به دنبالش خواهد آمد: «وَمَغانِمَ كَثيرَةً يَأخُذونَها».
✍ شبیر فیروزیان
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
به «کُنّا» بپیوندید «کانون نویسندگان انقلاب اسلامی»👇
https://eitaa.com/nevisandegan_enghelab