eitaa logo
نجف لک زایی
319 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
364 ویدیو
138 فایل
پایگاه اطلاع رسانی استاد نجف لک زایی www.lakzaee.ir لینک دعوت https://eitaa.com/joinchat/2181300224C7d6b4e2a42
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از شریف لک زایی
امشب روی آنتن شبکه چهار؛ گفتگو با شریف لک زایی در چراغ مطالعه/ آیا سیاست در ایران مرده است «چراغ مطالعه» شنبه ۲۸ دی میزبان شریف لک زایی، نویسنده‌ کتاب «فلسفه سیاسی صدرالمتألهین» خواهد بود. به گزارش خبرگزاری مهر، مجله فرهنگی چراغ مطالعه قصد دارد در برنامه پیش رو به پرسش‌هایی همچون: فلسفه سیاسی حاکم بر جامعه ما چیست؟ فلسفه سیاسی حکومت در ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی چه تغییراتی کرده است؟ پاسخ دهد چرا که نظریه زوال فلسفه سیاسی در ایران معتقد است: قرن‌هاست اندیشه سیاسی در ایران مرده است. ما نه فیلسوف سیاسی داشته‌ایم و نه اتفاق مهمی در عرصه سیاست ما افتاده است، اما لک‌زایی در کتاب خود تلاش می‌کند از دل اندیشه‌های ملاصدرا یک نوع فلسفه سیاسی بیرون بکشد. وی معتقد است هر متفکر بزرگ حتی اگر مستقیماً در مورد مسائل سیاسی و فلسفه سیاسی حرف نزده باشد، باز می‌شود با تکیه بر آرا و اندیشه‌هایش یک نوع فلسفه سیاسی را استخراج کرد. از نظر لک‌زایی، فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی همان فلسفه سیاسی است که از اندیشه‌های ملاصدرا استخراج می‌شود. شریف لک زایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی است. وی علاوه بر درجه دکتری در علوم سیاسی، تحصیلات حوزوی را هم تا دوره خارج فقه و اصول دنبال کرده است، لک‌زایی متخصص اندیشه‌های ملاصدرا است و کتاب‌ها و مقاله‌های زیادی درباره اندیشه‌های سیاسی این فیلسوف مسلمان منتشر کرده است. «چراغ مطالعه» برنامه‌ای تخصصی در حوزه کتاب است و با نویسندگان حوزه علوم انسانی در مورد کتاب‌هایشان به گفتگو می‌نشیند. این برنامه شنبه‌ها ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود و تکرار آن یکشنبه‌ها ساعت ۱۰ و دوشنبه‌ها ساعت ۱۳ روی آنتن می‌رود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️ آنونس دوازدهمین چراغ مطالعه؛‌ ‌ امشب (شنبه ۲۸ دی) میزبان حجت‌الاسلام دکتر شریف لک‌زایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی است. 🔸️ کورش علیانی با دکتر لکزایی در مورد کتاب «فلسفه سیاسی صدرالمتألهین» گفتگو کرده است. ‌ ○ دکتر شریف لکزایی علاوه بر درجه دکتری در علوم سیاسی، تحصیلات حوزوی را هم تا دوره خارج فقه و اصول دنبال کرده است، دکتر لکزایی متخصص ملاصدرا است و کتاب‌ها و مقاله‌های زیادی درباره اندیشه‌های سیاسی این فیلسوف مسلمان منتشر کرده است. ‌ 📢 چراغ مطالعه | شنبه‌ها ساعت ۲۱ | شبکه چهار سیما | تکرار: یکشنبه‌ها ۱۰ و دوشنبه‌ها ۱۳‌ ‌ @cheraghtv4
🔸شهید سردار قاسم سلیمانی یک الگوی اخلاقی است معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: شهید سردار سلیمانی یک نظامی صرف نبود و او از لحاظ اخلاقی نیز الگو به شمار می رفت. 👈 مشاهده مشروح این خبر: dte.bz/Sfp9o ⭕️ تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir
🖼 تصاویر| فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان سایر تصاویر👇 https://www.balagh.ir/content/12737 ⭕️ تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir
🔹شریف لک‌زایی در برنامه «چراغ مطالعه»: (قسمت اول) ✅ملاصدرا در خلأ نظریه‌پردازی نکرده است 🔶برنامه «چراغ مطالعه» میزبان حجت‌الاسلام شریف لک‌زایی، و درمورد کتاب «فلسفه سیاسی صدرالمتألهین» با وی به گفت‌وگو پرداخت. 🔷به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، کورش علیانی شب گذشته در دوازدهمین قسمت «چراغ مطالعه» میزبان حجت‌الاسلام دکتر شریف لک‌زایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی بود و درمورد کتاب «فلسفه سیاسی صدرالمتألهین» با ایشان به گفت‌وگو پرداخت. گزارشی از این گفت‌وگو را از نظر می‌گذرانید. ✅خیلی از ما مردم نقشه نخبگانی از موضوعات در ذهن‌مان نداریم. زندگی خود را می‌کنیم سر از سیاست یا فلسفه درنمی‌آوریم یا صدرالمتالهین را نمی‌شناسیم. آیا این کتاب شما برای من غیرمتخصص چیزی ندارد و فقط در فضای تخصصی می‌شود درکش کرد؟ اگر نظام‌های آموزشی دنیا را نگاه کنیم، برخی از متون اصلی کلاسیک خودشان را در دوره دبیرستان مطالعه می‌کنند. ممکن است آن سختی خواندن وجود داشته باشد. من با این گام گفتم فلسفه سیاسی صدرالمتالهین به قرائت بنده این است. دیگران هم می‌توانند بیایند قرائت خودشان را از فلسفه سیاسی صدرالمتالهین ارائه کنند. این قرائت‌ها می‌تواند [بحث را قدری] آسان‌یاب و آسان‌خوان کند. ✅قرائت که همان اختلاف بین علما است. اگر کسی مثل من بپرسد همین پژوهش یا همین قرائتی که کردید با من چه می‌کند چه امکانی به من می‌دهد؟ گاهی وقت‌ها می‌شود این امکان را به‌وضوح برای فرد بیان کرد گاهی‌اوقات نمی‌شود و فقط باید به آن برسیم. می‌شود این را برایش گفت؟! 🔶شما فصل اول این کتاب را ملاحظه فرمودید. من آنجا یک طبقه‌بندی جدیدی برای خوانش ملاصدرا ارائه کرده‌ام؛ یعنی گفتم باید ملاصدرای اول یا جوان، ملاصدرای میان‌سال و کهن‌سال را درنظر بگیریم آثارش را تدوین و طبقه‌بندی کنیم و براساس آن بیاییم در دوره‌های مختلف، این خوانش را ایجاد و ارائه کنیم. ببینیم در هرکدام از اینها چه آورده‌ای برای ما خواهد داشت یا حداقل با آن کلنجار برویم. وقتی می‌گویم فلسفه سیاسی منظورم عمدتا دوره دوم ایشان است که یک تدوین فلسفه سیاسی نوینی در اندیشه و آثار ایشان صورت می‌گیرد. ایده اصلی این بود که بگویم ملاصدرا هم فلسفه سیاسی دارد و هم این توجه و پرداختن به آن شأنیت دارد و ما به‌عنوان متفکر بزرگ جهان اسلام و ایران باید به آن بپردازیم و هم اینکه این فلسفه سیاسی را می‌توانیم در قیاس فلسفه ایشان، فلسفه سیاسی متعالیه نام‌گذاری کنیم. ✅همیشه یک الزام بیرونی، یک فضای زیستی [هست] که ایجاب می‌کند به چگونگی حکومت فکر کنیم، ولی در دوره ملاصدرا به‌نظر نمی‌آید که او دغدغه این را داشته باشد [که] چه‌کسی، چطور حکومت کند. 🔶تا حد مختصری در کتاب اشاره کرده‌ام. اینکه ملاصدرا در خلأ اندیشیده و آثارش را تقریر کرده را اصلا قبول ندارم [گرچه] افرادی گفته‌اند که ملاصدرا در گوشه‌ای از جامعه و کشور، آمده در کهک نشسته و اسفار و دیگر آثارش را نوشته است. ✅فکر کنم بیشتر ناشی از این است که گزارشی نداشته‌اند [و] ساده‌ترین فرض، این بوده است. درصورتی‌که وقتی همان مقدمه اسفار را نگاه می‌کنید، نوشته است که کار حکمت چیست؟ اینکه نظام معاش و نجات معاد را رقم بزند. تصورش و توقعش از حکمت این است. غیر از این برخی از آثار ایشان کاملا نقد اجتماع خودش است. برای مثال «کسر اصنام الجاهلیه» کاملا نقد اجتماعی آن دوره است. ✅گروه‌های اجتماعی را تک‌تک نام می‌برد و وارد نقدشان می‌شود. هم تبیین، هم آسیب‌شناسی هم ارائه راه‌حل، همه اینها را در این اثر می‌شود ملاحظه کرد. در «رساله سه اصل» که تنها رساله فارسی ایشان است هم می‌بینیم که این فضای اجتماعی را تقریر می‌کند. «إیقاظ النائمین» یکی از رسالات ایشان است که در جامعه ما توجه نشده است و اصلا عنوانش بیدار کردن خفتگان است، چه کسی را می‌خواهد بیدار کند؟ حاکمان را می‌خواهد بیدار کند؟ جهل مردم و انسان‌ها را از بین ببرد و آنها را بیدار کند. این رساله‌ها مورد توجه قرار نگرفته است. ✅به‌نظر می‌آید شما بیشتر مصالح یک فلسفه سیاسی را از کارهای ملاصدرا استخراج کرده‌اید تا اینکه فلسفه سیاسی ملاصدرا را چه استخراج و چه بازآفرینی کرده باشید. بله، شاید باید آن انسجام‌بخشی را انجام می‌دادم که انجام نشده است. من می‌گویم در اندیشه ملاصدرا، هم محبت را باید درنظر بگیرید، [هم] شریعت و در کنارش سیاست را؛ یعنی یک مثلث است. این سه‌تا می‌تواند همه ابحاث فلسفه سیاسی ملاصدرا را منسجم کند. اینها بحث‌هایی است که من بعد از این اثر دارم [راجع]‌ به آنها صحبت و بحث می‌کنم. https://eitaa.com/isca24/6451
🔹شریف لک‌زایی در برنامه «چراغ مطالعه»: (قسمت دوم) ✅پس من حق دارم الان به این کتاب به چشم جلد ‌اول از یک مجموعه نگاه کنم. 🔳خودم [هم] می‌گویم این جلد اول است. چون کار جدیدی که انجام دادم عنوانش را «حکمت سیاسی متعالیه» گذاشته‌ام که کمی عام‌تر است و شاید برخی از این بحث‌ها و پرسش‌های جنابعالی را پاسخ می‌دهد و آنجا این طرح می‌شود که این انسجام و دستگاه را باید با همان کلیتش ببینیم و آن ویژگی‌ها و اختصاصات خودش را درنظر بگیریم. ✅این فلسفه سیاسی آقای ملاصدرا محقق شد چه گلی به سر ما می‌زند، غایتش چیست می‌خواهد برای ما چه کند؟ 🔷هنوز که محقق نشده است، اما اگر شد آنچه ملاصدرا از فلسفه سیاسی و حکمت عملی توقع دارد این است که بتواند نظام معاش شما را تدوین، تنظیم، تبیین و طرح و برنامه‌ای ارائه کند. از آن‌طرف نجات معاد را هم رقم بزند. شما در این دوگانه معاش و معاد بتوانید زیست خودتان را به‌راحتی انجام دهید. یعنی الان بگوییم طرح و نقشه ملاصدرا برای جامعه ما چیست؟ ✅سوالم این است [که] اندوخته‌های تمدن و فرهنگی بشری تا زمان ملاصدرا، اصلا تکافوی تدوین یک فلسفه سیاسی با چنین طول و عرضی را می‌کند؟ نمی‌کند. این را به صراحت می‌شود گفت. البته نه‌اینکه من بگویم. شخصی مثل آیت‌الله جوادی‌آملی فرمودند که ملاصدرا به بخشی از مباحث -به‌لحاظ حیات- نرسید چون عمرش کفاف نداد؛ در 78 سالگی از دنیا رفت. یک بخشی را هم علمی نرسیده است، یعنی بعدی‌ها باید برسند و می‌رسند. من که مدعی فلسفه سیاسی صدرالمتألهین هستم، طبیعتا اینجا وفادار به آثار خود ملاصدرا بودم ولی این طرح اگر در کلان خودش یعنی حکمت متعالیه مطرح شود، از همه متفکران برای این کار باید کمک بگیریم و این طرح را کامل کنیم؛ یعنی وقتی ملاصدرا در اسفار می‌گوید: «نظام المعاش و نجاه المعاد» این را عینا نشان دهیم؛ و این کار می‌تواند یک گام اول به این سمت‌وسو باشد. درباره مفاهیم اصلی فلسفه سیاسی، نظریه دولت و حکومت، نظریه آزادی و عدالت از این منظر بیشتر فکر کنید. ✅این همان‌جاست که می‌شود نقد بعدی را به کتاب شما وارد کرد. این انسان سال هزار و سیصد و اندی ایرانی، از یک‌طرف با یک‌سری مساله مواجه است (مساله آزادی و عدالت و...) و از طرف دیگر با یک نظام مواجه است به نام جمهوری اسلامی. بعد احساس می‌کند که اینها را باید به‌نحوی به این نظام پیوند داد که نظام ارتقایی پیدا کند و بهتر از این بشود. من نمی‌توانم به این نظام بگویم هگل فلان می‌گوید. هگل اصلا کیست. من آمدم عالم نویی بیافرینم. به‌نظر می‌آید شاهد آوردن از ملاصدرا شاید پاسخی به چنین سوالی باشد. نه یک پژوهش صرفا آکادمیک، بلکه اقتضای برآوردن برخی نیازهای اجرایی باشد. 💠نمی‌خواستم صرفا یک کار آکادمیک صورت بگیرد. طبیعتا قصه‌ای که پشتش نهفته است، قصه کارآمدی است. شاید در مقدمه به این قصه خیلی کمرنگ اشاره شده است. ✅کارآمدی اجرایی یا اقناعی؟ 🔶هر دو. وقتی می‌خواهید در اجرا، اجرا کنید این براساس چه پشتوانه‌ای است؟ می‌خواستم این پشتوانه تامین شود. این پشتوانه را بیابید تا مورد نقد و نقادی و بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد. ✅فکر می‌کنید اگر ملاصدرا نبود، اگر این ضرورت‌های اقناعی نبود و می‌خواستید شخصا بنشینید فلسفه سیاسی‌تان را تدوین کنید، چقدر دست‌تان خالی‌تر از الان بود؟ 🔹طبیعتا اگر ملاصدرا نبود سعی می‌کردم با پشتوانه یک متفکر دیگری حرفم را تبیین کنم. ✅یعنی نمی‌پذیرفتید خودتان موسس شوید؟ ما یک سه مرحله‌ای را باید در فضای گفتمانی علمی خودمان پیش ببریم؛ یکی اینکه ببینیم چه داریم. الان حرفم در این کتاب این است که ببینیم ملاصدرا چه دارد. ✅مثل این است که من و شما به سفر می‌رویم و لاستیک ماشین پنچر می‌شود. شما می‌گویید: «بروم از آن جعبه‌ای که پدربزرگم قلم و قطع‌زن در آن گذاشته، ببینم چه می‌توانم پیدا کنم.» آن ابزار، ابزار قدیم است و مساله، مساله جدید است. مسائل فلسفه سیاسی و مفاهیم آن مثل عدالت، دولت، مشروعیت و آزادی همیشه مطرح بوده، پاسخ‌های ما می‌تواند به‌روز باشد. پاسخ‌های ما می‌تواند به مقتضای شرایط اجتماعی ما متفاوت شود. 💠https://eitaa.com/isca24/6452
🔹شریف لک‌زایی در برنامه «چراغ مطالعه»: (قسمت سوم) ✅غیر از پاسخ، روش‌شناسی فلسفه سیاسی مدرن است. افلاطون و ارسطو در فضای کلاسیک کار می‌کنند و به همین دلیل، به تسامح، به آنها فلسفه سیاسی می‌گوییم. فرض‌مان این است اگر افلاطون فلسفه سیاسی می‌داشت، چنین می‌بود. کما اینکه شما نهایتا حرف‌تان این است اگر صدرا فلسفه سیاسی داشت، چنین می‌بود. بله، ما کلاسیک می‌گوییم. درست است. ولی فلسفه سیاسی ملاصدرا را باید کلاسیک بدانیم؟ حکمت متعالیه که همین الان در جامعه ما جریان دارد و آثارش در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها تدریس می‌شود صرفا کلاسیک است؟ بعد از آن چیست؟ در دوره مدرن فلسفه ما چیست که بگوییم فلسفه سیاسی ما چیست؟ ما برای اینکه بتوانیم ایده‌های جدیدی در فضای مدرن طرح کنیم، باید ببینیم چه داشته‌ایم. ✅منِ امروزی مساله اصلی‌ام در فضای فلسفه سیاسی آن چیزی است که به آن ملت دولت، Nation-State گویند. این نه در زمان افلاطون و نه زمان ملاصدرا [در کار] نبوده، نهایت همان‌طور که اشاره کردید، ما می‌توانیم ‌بگوییم به اقتضای آن فکر چه راه‌حلی می‌شود درآورد. ما برای چه منظوری [باید] بتوانیم این بازیابی و بازشناسی را انجام دهیم؟ ✅حل مسائل امروزمان. بله، یعنی در پی آن بتوانیم باز نقادی و بازسازی کنیم و براساس آن با نگاه بازنگرانه بتوانیم ارائه کنیم بگوییم فلسفه سیاسی ما الان این می‌تواند باشد یعنی بازشناسی، در بازشناسی که متوقف نمی‌شویم. ✅نیاز به تدوین فلسفه سیاسی هست. شما دارید سعی خود را می‌کنید و از میراث آنچه را می‌توانید، به‌کار می‌گیرید؟ یا باید به‌صورت بالفعل و در خلأ این کار را انجام دهیم یا اینکه ببینیم این پشتوانه‌ای که داریم و امروزه در مجامع علمی ما از آن یاد می‌شود و به‌عنوان یک فلسفه زنده‌ای مطرح است و این فلسفه در حوزه و دانشگاه ما حضور دارد و یک انقلاب اسلامی هم به رهبری کسی که خودش حکیم است، حکمت متعالیه است، انجام شده است؛ این کجا می‌تواند قرار بگیرد. این نیاز دارد ما این را بازشناسی و بازنگری کنیم. بازنگری با همین نگاه نقادانه‌ای که داریم؛ و بعد بیاییم و طرح خودمان را ارائه کنیم. ✅این به غایت و نتیجه برسد چه می‌شود؟ شما گفتید این نظام معاش و نجات معاد! نظام معاش و نجات معاد خیلی عبارت کلی فیلسوفانه‌ای است. بله، آن حرف ملاصدراست. ✅حالا شما یک مقدار دوربینی حرف بزنید. برایم تعریف کنید فردا که محقق شود، در حاکمیت و خیابان‌ها چه خبر خواهد بود. تعریف نه به معنای فیلسوفانه آن، به این معنی که چه خبر خواهد بود. وقتی دارم ملاصدرا را ترسیم می‌کنم می‌گوید غایت آن نظام معاش و نجات معاد باید سعادت باشد. تفسیر و تعبیر امروزی ما از سعادت، توسعه می‌شود. در چه بخش‌هایی؟ جسم انسان سالم باشد، انسان در سختی و معیشت زندگی نباشد، انسان گرسنه نباشد. حتی آن بخش زیبایی‌شناختی، حسن و جمال و... وجود داشته باشد. ✅یعنی عدالت اجتماعی، شغل برای همه، بهداشت و ورزش عمومی. بله، آنچه مربوط به جسم است باید در یک توزیع عادلانه [باشد]. به‌لحاظ حسن و جمال یعنی نکات زیبایی‌شناسی هم در بحث ملاصدرا به‌لحاظ خارجی و بیرونی وجود دارد؛ یعنی غیر جسمی. [بحث این است که] این فرد از یک زندگی معمولی برخوردار باشد؛ یعنی لوازم زندگی و تامین مسائل مادی فراهم شده باشد. ما به این می‌گوییم ایشان آدم توسعه‌مندی -به‌نظر امروزی- است. یا به تعبیر ملاصدرا به‌لحاظ دنیوی سعادتمند است. به‌لحاظ علمی هم البته ایشان تقسیم می‌کند که اگر به‌لحاظ علمی هم بگوییم یک جامعه یا یک انسانی توسعه‌یافته، برخی از این مباحث به خودش برمی‌گردد که دارای معرفت و دانش باشد و از یک آگاهی و فضیلتی برخوردار باشد و از طرفی اگر اینها را انجام دهد از یک آراستگی اخلاقی هم برخوردار شود. آن آراستگی اخلاقی را البته ایشان یا همین بخش نظری را در اسفار ایشان توضیح می‌دهد می‌گوید حکمت نظری برمی‌گردد به این فرمایشی که «اَلَلَّهمَّ اَرِنِی الْاَشْیَاءَ کَمَا هیَ» ما به آن حقیقت از شیء برسیم، حقیقت اشیاء را دریافت کنیم ولی جنبه عملی آن چیست؟ «تَخَلَّقُوا بِاَخْلاقِ اللّه» این آراستگی به اخلاق الهی هم حاکم شود. عکسش هم می‌گوید شقاوت برعکسش است؛ یعنی شما آدم ترسویی باشید. 💠https://eitaa.com/isca24/6453
🔹شریف لک‌زایی در برنامه «چراغ مطالعه»: (قسمت چهارم و پایانی) ✅آقای دکتر این طرح ناآشنایی نیست. آنچه دارید تصویر می‌کنید ربطی به فلسفه سیاسی ندارد. آن مساله دولت ملت اینجا مغفول است. چیزی راجع‌به ارتباط با کشورهای دیگر، درباره محور وحدت ملی، حفظ عزت ملی، امنیت ملی و مراودات سیاسی در اینها نمی‌بینم. این سعادت و توسعه کارگزارش کیست؟ دولت و حکومت است. دولت باید این را انجام دهد. یکی از وظایف اصلی دولت همین تامین معاش است. این تامین معاش به‌تصریح خود ملاصدرا برعهده حکومت است و باید حاکمان بیایند و این را رقم بزنند. این برنامه‌ای که نیاز هست و نظام معاش و نجات معاد را تامین می‌کند، اینجا رقم می‌خورد. ✅ما با یک مساله 40 ساله مواجه هستیم، آن‌هم بیانیه‌های جامع‌نگر بدون جزئیات است. بیانیه‌ای مثل‌اینکه دولت کار خودش را بکند مردم هم کار خودشان را بکنند. قوه قضائیه به وظایف خود رسیدگی و به انجام وظایف خود اقدام کند. چه زمانی منتظر باشم، کجای این کتاب یا بعد از این کتاب، که از این بیانات کلی به آن جزئیات قابل‌اجرا، قابل نقد و قابل‌سنجش برسم؟ یک بخشش برعهده بنده است که آن را ترسیم کنم و نقاط خلأ کتاب را در جلد دوم و سوم و مقالاتی توضیح دهم ولی بخش دیگر آن برعهده خود فضای سیاسی کشور است که اساسا اعتقاد و باوری به این سنخ اندیشه دارد یا خیر. ابتدای یکی از دولت‌ها در گفت‌وگویی عرض کردم که من متوجه نمی‌شوم این دولت مباحث فرهنگی را براساس چه نظریه‌ای پیش می‌برد. ✅چه جواب دادند؟ کجا جواب دادند؟! اصلا چه کسی جواب می‌دهد؟! نظریه اقتصادی که الان در جامعه ما امور اقتصادی ما را ترسیم می‌کند، چیست؟ آیا براساس فرمایش مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی است که دارد کارها را پیش می‌برد؟ من که این را نمی‌بینم. در امور سیاسی ما هم همین است. دارد اتفاقات دیگری می‌افتد. این اتفاقات کاملا عکس و خلاف چیزی است که در این کتاب گفتم یا خلاف فرمایشاتی است که از حضرت ‌امام(ره) [و رهبری] در ذهن ماست یا خلاف اهداف انقلاب اسلامی است. به‌هرحال به‌لحاظ نظری باید ترسیم و تبیین کنم، مثلا نظریه دولت متعالیه یا دولت از منظر حکمت متعالیه و ملاصدرا را ارائه کنم، من در این کتاب ادعایی نداشتم که بخواهم این را بگویم. نهایت این کتاب این است بگویم ملاصدرا فلسفه سیاسی دارد و می‌توانیم از آن به‌عنوان یک پشتوانه برای حل و رجوع به مسائل خودمان استفاده کنیم. در مقدمه این کتاب هم گفتم این را به‌مثابه یک درآمد تفصیلی می‌گیرم برای ورود به فلسفه سیاسی ملاصدرا و برخی از اینها در حد اشاره است. ✅ان‌شاءالله خدا به شما عمر طولانی و پربرکت بدهد و فرصت چندساله و چند ده‌ساله داشته باشید. منتظر خواهم بود اگر برنامه [همچنان برقرار] بود با برنامه [دیگری در خدمت سایر کتاب‌های شما باشیم] که کمی این پوسته محافظه‌کاری بشکافد و یک‌مقدار مسائل به‌تصریح درآید و قابل‌سنجش شود [تا] آن برکتی که انتظار دارید، حاصل شود. این خیلی خوب است، من الزامات آکادمیک را محدودیت‌هایی می‌دانم که بر این آثار ممکن است خودش را تحمیل کند و‌ الا باید بیاییم و به‌صراحت بگوییم این دولت چطور می‌شود. البته منظور و بحث ما در اینجا، این دولت نبود. ان‌شاءالله در آینده درمورد نظریه دولت در حکمت متعالیه صحبت کنیم. ✅خیلی از شما سپاسگزارم. ببخشید اگر خلاف روش شما در حرف شما می‌پریدم، امیدوارم که آزرده نشده باشید. خیر، اصلا. فرمایش شما خیلی قابل‌استفاده بود ان‌شاءالله بینندگان -نمی‌گویم بهره‌مند شده باشند- پرسش‌هایی در ذهن‌شان شکل گرفته باشد. 🌐https://eitaa.com/isca24/6454
گفتگوی کوروش علیانی با دکتر شریف لک زایی در برنامه چراغ مطالعه شنبه 28 دی ماه 98.mp3
12.6M
💠گفتگوی کوروش علیانی با دکتر شریف لک زایی در برنامه چراغ مطالعه 🔷زمان» شنبه 28 دی ماه 1398 🔳مکان: شبکه چهار سیما 🌐https://eitaa.com/isca_seda/507
🔹درس گفتار فلسفه سیاسی امام خمینی (ره) 🔸استاد؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی 🔻 29 ، 30 دی، 1 و 2 بهمن 98 ساعت 17:30 الی 18 🔸کاری از مجمع عالی حکمت اسلامی و شبکه چهار سیما @hekmateislami
✅همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای 💠سخنران: حضرت آیت الله امامی کاشانی 🔷زمان: پنجشنبه 3 بهمن ماه 1398 صبح : 8:30 الی 14 عصر: 15 الی 17 🔶مکان: قم- ابتدای خیابان معلم- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐https://eitaa.com/isca24/6403
کمک رسانی به هموطنان سیل زده در آستان سیستان و بلوچستان 👆
❇️درسگفتار فلسفه سیاسی امام خمینی جلسه اول (فایل صوتی در ایتا) 🌐https://eitaa.com/isca_seda/510 🔶درسگفتار فلسفه سیاسی امام خمینی جلسه اول (فایل ویدئویی در آپارات ) 💠https://www.aparat.com/v/nceZX 🔶درسگفتار فلسفه سیاسی امام خمینی جلسه اول (فایل ویدئویی در تلگرام ) 🌐https://t.me/isca24/6865 🔶درسگفتار فلسفه سیاسی امام خمینی جلسه اول(فایل صوتی در تلگرام ) 🌐https://t.me/isca24/6864 ◼️ زمان: دوشنبه 1398/10/30 ساعت ۱۷:۰5 ✅ارائه دهنده:حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی 🔷مکان: شبکه چهار سیما-برنامه درسگفتارها قسمت162
فلسفه سیاسی امام خمینی جلسه اول.mp3
7.55M
🔹درسگفتار فلسفه سیاسی امام خمینی جلسه اول (فایل صوتی در ایتا) ✅ارائه دهنده:حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی 🔳زمان: زمان: دوشنبه 1398/10/30 ساعت 17:05 🔷مکان:شبکه چهار سیما-برنامه درسگفتارها قسمت162 💠https://eitaa.com/isca_seda/510
Photo from ۱۸۵۳۸۱
Photo from ۱۸۵۳۸۱
❇️درسگفتار فلسفه سیاسی امام خمینی جلسه اول (فایل صوتی در ایتا) 🌐https://eitaa.com/isca_seda/510 🔶درسگفتار فلسفه سیاسی امام خمینی جلسه اول (فایل ویدئویی در آپارات ) 💠https://www.aparat.com/v/nceZX 🔶درسگفتار فلسفه سیاسی امام خمینی جلسه اول (فایل ویدئویی در تلگرام ) 🌐https://t.me/isca24/6865 🔶درسگفتار فلسفه سیاسی امام خمینی جلسه اول(فایل صوتی در تلگرام ) 🌐https://t.me/isca24/6864 ◼️ زمان: دوشنبه 1398/10/30 ساعت ۱۷:۰5 ✅ارائه دهنده:حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی 🔷مکان: شبکه چهار سیما-برنامه درسگفتارها قسمت162
https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/332
✅عنوان اثر: چکیده مقالات همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(دامت برکاته) تهیه: پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی نوبت چاپ: اول، 1398 صفحات: 344 قطع: رقعی، شومیز قیمت: 550000 ریال کد: 560 ◾️مهدویت از جمله آموزه‌های مهم اسلامی و هم‌ردیف با آموزه‌های خطیری چون توحید، نبوت، معاد و امامت است. مهدویت دارای آموزه‌های مهم و اثرگذاری است که انتظار پراهمیت‌ترین و پرکاربردترین آنها محسوب می‌شود. عالمان اسلامی و متخصصان مهدویت با نگرش کاربردی و کارکردی به مقوله انتظار پرداخته‌اند و با طرح مبانی و ابعاد و بیان چیستی آن زمینه تقویت و تأثیرگذاری آن را فراهم نموده‌اند. طرح این موضوع در مکتوبات، بیانات و سخنرانی‌های حضرت آیت‌اللّه العظمی خامنه‌‎ای(دامت برکاته)، رهبر و نایب امام زمان(ع)، می‌طلبد نظرگاه ایشان بیشتر مورد اهتمام و بررسی قرار گیرد که به‌حتم در کاربردی و کارکردی جلوه‌دادن آن پراهمیت و تأثیرگذار است. 💠https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/332
🔷کانال اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به منظور سهولت اطلاع رسانی و تسریع در انعکاس اخبار، آیین‌نامه‌ها و آخرین اطلاعات مربوط به حوزه نشریات تأسیس شد. 🔶 در همین راستا کاربران می‌توانند از طریق journals_isca@ به عضویت کانال اداره نشریات در آمده و از اخبار و مطالب مرتبط در حوزه نشریات بهره‌مند شوند. 🌐https://eitaa.com/journals_isca
❇️درسگفتار فلسفه سیاسی امام خمینی جلسه دوم (فایل صوتی در ایتا) 🌐https://eitaa.com/isca_seda/513 🔶درسگفتار فلسفه سیاسی امام خمینی جلسه دوم (فایل ویدئویی در آپارات ) 💠https://www.aparat.com/v/dsuL8 🔶درسگفتار فلسفه سیاسی امام خمینی جلسه دوم (فایل ویدئویی در تلگرام ) 🌐https://t.me/isca24/6871 🔶درسگفتار فلسفه سیاسی امام خمینی جلسه دوم (فایل صوتی در تلگرام ) 🌐https://t.me/isca24/6870 ◼️ زمان: سه شنبه 1398/11/1 ساعت ۱۷:۰5 ✅ارائه دهنده:حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی 🔷مکان: شبکه چهار سیما-برنامه درسگفتارها قسمت163
فلسفه سیاسی امام خمینی جلسه دوم.mp3
5.94M
🔹درسگفتار فلسفه سیاسی امام خمینی جلسه دوم (فایل صوتی در ایتا) ✅ارائه دهنده:حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی 🔳زمان: زمان:سه شنبه 1398/11/1 ساعت 17:05 🔷مکان:شبکه چهار سیما-برنامه درسگفتارها قسمت163 💠https://eitaa.com/isca_seda/513
✅همایش نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای آغاز شد. ✳️همایش «نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای» با حضور آیت الله امامی کاشانی از دقایقی پیش در قم آغاز شده و تا عصر امروز ادامه داد. 💠 همایش یک روزه «نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای» ا در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آغاز شد. 🔷در این همایش که امروز(پنجشبه 3بهمن) در حال برگزاری است تا حجت الاسلام والمسلمین لک‌زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برای عرض خیرمقدم پشت تریبون قرار گرفت 🔷در ادامه این همایش که جمع زیادی از اساتید، علما، اعضای هیأت علمی، مدرسان حوزه و دانشگاه، طلاب و پژوهشگران حضور دارند، حجت الاسلام حسین الهی نژاد رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی به ایراد سخنرانی پرداخت.  در پایان بخش سخنرانی های صبحگاهی، آیت الله محمد امامی کاشانی عضو مجلس خبرگان رهبری به عنوان سخنران ویژه حضور پیدا کرد و هم اکنون در حال سخنرانی است. ✅از ساعت 10 امروز تا 14 نیز پنل های چهارگانه تخصصی همایش یاد شده، آغاز می‌ شود که کمیسیون تخصصی اول «مفاهیم و مبانی نظریه انتظار»، کمیسیون تخصصی دوم «جامعه منتظر؛ وظایف، شاخصه ها و کارکردها»،  کمیسیون تخصصی سوم «جامعه منتظر: راهبردها و آسیب ها و کمیسیون تخصصی چهارم «نظریه انتظار و تمدن سازی نوین اسلامی» خواهد بود.   🔷همچنین طبق اعلام روز گذشته حجت الاسلام الهی نژاد به خبرنگار شبستان، قرار است در این همایش از جدیدترین آثار مهدوی نیز رونمایی شود.   🔷بخش پایانی همایش نیز عصر امروز آغاز می‌ شود که از ساعت 15 رؤسای کمیسیون های یاد شده به ارائه گزارشی از کمیسیون خود می‌ پردازند و در پایان دکتر محمد اسحاقی نمایندة  مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای) سخنرانی می‌ کند. ♈️سخنران اختتامیه نیز حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خواهد بود.۰