eitaa logo
نجف لک زایی
304 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
345 ویدیو
134 فایل
پایگاه اطلاع رسانی استاد نجف لک زایی www.lakzaee.ir لینک دعوت https://eitaa.com/joinchat/2181300224C7d6b4e2a42
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️در نشست بصیرت‌افزایی «صهیونیسم و آزادی قدس شریف» مطرح شد؛ ♈️جمهوری اسلامی در مسئله فلسطین به قرآن و تکلیف دینی خود عمل می‌کند ♈️حجت‌الاسلام‌ والمسلمین لک زایی گفت: جمهوری اسلامی با زنده نگه داشتن مسئله فلسطین، به قرآن و تکلیف دینی خود عمل می‌کند، بنابراین فلسطین باید نماد وحدت همه مسلمانان باشد. 🔵به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست بصیرت‌افزایی با موضوع «صهیونیسم و آزادی قدس شریف» که با حضور اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: آخرین جمعه ماه مبارک رمضان مقارن با روز قدس است که در این نشست به مسئله فلسطین می‌پردازیم و جنبه‌های قرآنی، دینی و فقهی و هم ابعاد سیاسی مسئله فلسطین مورد توجه قرار می‌گیرد. 🔼مبنای قرآنی مواجهه با مسئله فلسطین معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به مبنای قرآنی مسئله فلسطین اشاره کرد و گفت: شاید این سؤال‌ها مطرح شود که چرا باید از مسئله فلسطین دفاع کرد و چه ارتباطی با ما پیدا می‌کند؟، آیا در قرآن کریم دلیلی برای این مسئله وجود دارد یا نه، آیه پایه مسئله مذهبی، دینی و فقهی برای این مسئله وجود دارد یانه که آیه ۸ و ۹ سوره ممتحنه، پاسخ این سؤال است. ⬇️حجت‌الاسلام‌ والمسلمین لک زایی افزود: خداوند در آیه ۹ سوره ممتحنه می‌فرماید: إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛ تنها شما را از دوستی و رابطه با کسانی نهی می‌کند که در امر دین با شما پیکار کردند و شما را از خانه هایتان بیرون راندند یا به بیرون‌راندن شما کمک کردند و هر کس با آنان رابطه دوستی داشته باشد ظالم و ستمگر است». وی تصریح کرد: خداوند متعال می‌فرماید عده‌ای با مسلمانان پیکار می‌کنند و عده ای هم آنان را بر اخراج شما پشتیبانی می‌کنند و خداوند نهی می‌کند که با این دو گروه روابط دوستانه داشته باشیم، زیرا کسی که با اینان روابط دوستانه برقرار کند، جزو ظالمان و ستمکاران است. ⭕️رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: صهیونیست‌ها مصداق این آیه ۸ و ۹ سوره ممتحنه در دنیای امروز هستند، صهیونیست‌ها مسلمانان را از بخشی از سرزمین اسلامی اخراج و سرزمین اسلامی فلسطین را اشغال کردند و تا به امروز با مسلمانان می‌جنگند، به همین دلیل با اینها نمی‌شود ارتباط دوستانه داشت و باید با آنان مواجه شد. ✳️ادامه این گزارش از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه کنید. http://yon.ir/9JIZi 💠تاریخ انتشار خبر : شنبه چهارم خرداد 1398 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
💠حجت الاسلام و المسلمین لک زایی: خرمشهر را آزاد کردیم اما علوم انسانی همچنان اسیر است ✍️به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در آیین اختتامیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از شخصیت های حوزوی در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، اظهار داشت: مشکل بزرگ امروز جهان اسلام این است که به لحاظ فکری، توسط افکار غیر وحیانی اشغال شده است. 🌐وی با بیان این که ما توانستیم خرمشهر را از دست دشمن آزاد کنیم اما نتوانستیم علوم انسانی را آزاد کنیم، گفت: هم اکنون تفکر حاکم بر جهان اسلام، تفکر غیر وحیانی است و این طور نیست که از محضر قرآن کریم، استفاده لازم را ببرد، در حالی که دین آمده است که حرکت ما از دنیا تا آخرت را ترسیم کند. 💠رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با اشاره به نفوذ علوم انسانی غیر اسلامی در جوامع اسلامی، تصریح کرد: ما می خواهیم با علومی، جامعه سازی کنیم که از اساس غیر وحیانی است و بنیاد آن هم بر ساختن انسان نیست. وی با بیان این که اگر امام راحل، ایران را از اشغال سیاسی آزاد کرد و اگر در ۸ سال دفاع مقدس نگذاشتیم تا ایران گرفتار اشغال نظامی شود، اما اشغال علمی همچنان ادامه دارد، افزود: رشته های دانشگاهی غیر از رشته های علوم قرآن، مبنا و محتوایی غیر اسلامی دارد؛ برای مثال علم اقتصاد، علوم سیاسی و... اینگونه است. ♦️حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با بیان این که اگر بخواهیم در جامعه اسلامی تمدن سازی کنیم، بدون استفاده از آیات الهی و قرآن، امکان پذیر نیست، اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با محوریت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، تمام هم و غمَّش این بوده و هست که زیرساخت علمی نجات علوم انسانی از اشغال فکری دنیای غرب را فراهم کند؛ که این بخش های باقیمانده کار هم کمک نهادهای دیگر را می طلبد و هم از سوی دیگر، دانشگاه های ما آغوش خود را برای استفاده از این معارف تولید شده باز کنند. ✳️وی با بیان این که در نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی این دفتر، ۱۴ دانشنامه تخصصی قرآن و فرهنگنامه رونمایی شده است، گفت: هر کدام از این محصولات، نتیجه تلاش ۳۰ ساله دوستان و همکاران ما است، و نظیر هم ندارد؛ به هر حال، این اشغال فکری را جایی باید برایش فکر کرد. 🌐🌐رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که در زمینه علوم انسانی متوجه اشغال فکری دنیای غرب نیستیم و متأسفانه نظریات آنان را بدون نقد مطرح و ترویج می کنیم، تصریح کرد: این پژوهشگاه با همکاری صدها محقق، در حال برپایی کرسی های ترویجی و نقد نظریه است تا این اشکالات در حد امکان برطرف شود. ♦️وی خاطرنشان کرد: نوع مراکز قرآنی کشور به دنبال توسعه فعالیت های صوری و ظاهری قرآنی هستند که از جمله آنها بحث مسابقات است؛ در حالی که قرآن کتاب سبک زندگی و نقشه راه و کتاب هدایت است و باید توازن میان مسائل ظاهری قرآن و محتوای غنی آن، ایجاد کرد. 💠تاریخ انتشار خبر : شنبه چهارم خرداد 1398 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
🔸گزارش تصویری اختتامیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 👈 مشاهده این گزارش تصویری در: yon.ir/ovDb9 ✔️ روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 www.DTE.ir
[In reply to گام دوم] ❇️ حجت‌الاسلام والمسلمین مطرح کرد؛ 🔹 قسمت ششم ♦️عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمنان؛ محور ششم بیانیه 🔹حجت‌الاسلام‌والمسلمین به محور ششم که عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمنان است، اشاره کرد و افزود: اینکه ما از عزت ملی دفاع کنیم، ما آیات فراوانی راجع به عزت داریم و واژه «عزت» در قرآن کریم فراوان است. وی ادامه داد: یکی از صفات خداوند متعال «عزیز» به معنای «نفوذناپذیر» است و خداوند در آیه ۸ سوره منافقون می‌فرماید: «وَلِلَّهِ العِزَّةُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنينَ وَلٰكِنَّ المُنافِقينَ لا يَعلَمونَ؛ عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است ولی منافقان نمی‌دانند»؛ یعنی وقتی کسی به درجه ایمان می‌رسد، شیطان و استکبار و طاغوت نمی‌تواند با حیله و نیرنگ، رشوه، طمع و وسوسه نفوذ کند. ♦️توصیه به بررسی محورهای بیانیه گام دوم با رویکرد قرآن کریم 🔹رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه هفتمین و آخرین محور، سبک زندگی است، گفت: به تعبیر (ره)، قرآن کریم، نقشه زندگی است، کتابی است که آمده تا سبک زندگی ما را در عرصه فردی و اجتماعی بیان کند. 🔸حجت‌الاسلام‌والمسلمین _لک_زایی با اشاره به سبک زندگی در عرصه فردی، افزود: خداوند متعال در آیاتی چون «التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ» و «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ» ویژگی‌های مؤمنان را بیان می‌کند و سبک زندگی ایمانی را نشان می‌دهد. 🔹وی اظهار داشت: ما در عرصه‌های مختلف از جمله سبک زندگی خانوادگی، سیاسی و اقتصادی می‌توانیم مباحث مربوط به حوزه سبک زندگی را از آیات قرآن کریم استخراج کنیم و ببینیم که سبک زندگی کنونی ما با سبک زندگی که در قرآن کریم مطرح شده، چه مقدار فاصله دارد. 🔸رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان پیشنهاد داد: فراخوان مقاله‌نویسی با موضوع محورهای بیانیه با رویکرد قرآن کریم و یا مرتبط با سه فرایند خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی و ارتباط اینها با زمینه‌سازی ظهور حضرت ولیّ عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ارائه و در نهایت به صورت کتاب و مجموعه مقالات گردآوری شود. 🔹حجت‌الاسلام‌والمسلمین تصریح کرد: ما با تدبر و تأمل در قرآن کریم و تدوین و تألیف مقاله در این راستا، زندگی معنوی تری در ماه مبارک رمضان خواهیم داشت. ادامه دارد 🔴 به کانال بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/3778019345C336de6fc43
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ| صفات حکومتی حضرت علی‌(ع) در بيانات رهبرانقلاب ♨️ اجتناب از زخارف دنيا ⛔️ استفاده شخصی از امكانات عمومی ممنوع ⚡️ سرعت عمل 💫 تبيين ⚠️ بی‌باک در عمل به حق 🌹 هدايت جامعه به تقوا 📥 سایر کیفیت‌ها👇 http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=36838
✳️براي دسترسي به آرشيو كامل صوت هاي كرسي هاي ترويجي ، تحصصی ،نشست های علمي و همايش هاي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در کانال زیر عضو شوید. http://eitaa.com/isca_seda
Photo from N
▶️کرسی ترویجی« قرآن و مبانی سیاست مقاومت اسلامی» مطرح شد؛(بخش اول) 💠مقاومت راهبردی و تمدنی؛ وظیفه اصلی دولت اسلامی 🔵حجت الاسلام و المسلمین لک زایی مقاومت راهبردی و تمدنی از وظایف دولت اسلامی برشمرد و گفت: یکی از وجوه مقاومت، مقاومت در مقابل جهانی سازی است. دولت اسلامی چون راهبری و مدیریت‌ جامعه اسلامی را بر عهده دارد باید با رویکرد و راهبرد مقاومت جامعه را سازماندهی کند تا جامعه بتواند در برابر سلطه گرایان برای تجلی توحید در مقیاس جهانی موفق و پیروز شود. ♈️ کرسی ترویجی «قرآن و مبانی سیاسی مقاومت اسلامی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، هشتم خرداد 98، در تالار شیخ طبرسی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد. مشروح مطالب ارائه شده از سوی ایشان را در ادامه می‌خوانید:   🔵تفاوت محور مقاومت با دشمنانش مسأله ای که وجود دارد این است که انقلاب اسلامی به خاطر نارضایتی از وضع موجود اتفاق افتاد، این نارضایتی در مقیاس منطقه‌ای و جهانی بعد از انقلاب اسلامی استمرار پیدا کرد. انقلاب ایران گام اول از پیام نجات بخش اسلام برای انسان امروز بود. در سطح منطقه مسائلی است که مورد رضایت رهبری و امت اسلام نیست. ▶️جمهوری اسلامی ایران بر اساس ارزش‌های بنیادین نمی‌تواند سلطه را بپذیرد، از این جهت بحث و مساله امروز ما مساله مقاومت است یعنی چطور در برابر کسانی که ما را قبول ندارند و ما را به رسمیت نمی‌شناسند و در ضدیت با ما هستند مقاومت کنیم. تفاوت ما با آنها روشن است، ما همه جهانیان را به رشد و تعالی دعوت می‌کنیم ولی آنها جهانیان را به سقوط و فساد و بندگی و بردگی خود دعوت می‌کنند. پیام پیامبر اسلام(ص) «تعالو الی کلمة سواء بیننا و بینکم» پیام تعالی، رشد و فضائل است. 🌐ما در این جلسه آن بخش از اقداماتی را که باید در عرصه مقاومت توسط دولت اسلامی صورت بگیرد، مورد بررسی قرار می‌دهیم. آن دسته از اقداماتی که اگر دولت اسلامی نداشته باشیم قابل انجام و پی‌گیری نیست. همچنان که به پیامبر اسلام(ص) بعد از دعوت به اسلام و شکل‌گیری امت اسلامی، فرمان تشکیل دولت اسلامی داده شد. و مفسران سلف این آیه «رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق و اجعل لی من لدنک سلطانا نصیرا» را به تشکیل دولت اسلامی تفسیر کرده‌اند. 🌐موضوع سیاست دولت است؛ وظیفه اصلی دولت تامین امنیت است و امنیت بقاء دنیوی و اخروی. از این جهت دولت اسلامی باید به دستورات اسلام عمل و اهداف اسلامی را پی گیری کند. در سال‌های اخیر مقاومت تبدیل به یک اصطلاح سیاسی شده است و عمدتا بعد از این که رئیس جمهور آمریکا، ایران و چند کشور دیگر را محور شرارت قرار داد این اقدام صورت گرفت؛ این کشورها همان کشورهایی بودند که محور مقاومت را تشکیل می‌دادند.   تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه هشتم خرداد 1398 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir.💠 ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
▶️کرسی ترویجی« قرآن و مبانی سیاست مقاومت اسلامی» مطرح شد؛(بخش دوم) ♈️بررسی مفهوم مقاومت دولت اسلامی از منظر قرآن کریم 🔵مقاومت جزء مفاهیم سازه‌ای است؛ مفهوم سازه ای مفهومی است که برای تصور آن باید یک سازه را در نظر گرفت. در مقاومت یک عامل یا مقاومت کننده داریم و یک ضد و دشمن آن و یا به تعبیری مانع آن و یک هدف داریم که عامل قصد رسیدن به آن هدف را دارد. در لغت نامه دهخدا مطالبی را گفته‌اند که با این مطابقت دارد. تعریف اصطلاحی و لغوی مقاومت با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند. ▶️استقامت و مقاومت در جایی  مطرح می‌شود که امکان لغزش وجود دارد، مثل ورزش‌هایی که بر روی برف و یخ انجام می‌دهند و شخص آن قدر قوی شده است که می‌تواند پایداری کند و نلغزد. عرصه سیاست عرصه لرزیدن است ولی شخصی مثل امیرالمومنین(ع) وارد سیاست می‌شود ولی نمی‌لرزد. ✳️تقوی، استقامت، ، طاغوت، ظلم، اطاعت، صبر، فلاح، فوز، جهاد، قتال، ثبات، ضلل، عوج، فسق، عدل، صراط مستقیم، کفر، شیطان، وسوسه، ولایت، عزت و . . .  سایر کلیدواژه های مرتبط با بحث مقاومت در قرآن کریم هستند. ▶️در فرهنگ قرآن، مقاومت یک امر ذاتی، دائمی و همیشگی است، هر چند ممکن است مصادیق آن عوض شود یعنی ضد شما و مانع شما عوض شود ولی مهم این است که انسان و دولت اسلامی همیشه مقاومت کند و تئوری و سبک برنامه ریزی آن، مقاومت باشد. مقاومت در سطوح مختلفی مطرح می‌شود؛ خرد، متوسط و کلان. ما با سطح متوسط یعنی سطح دولت اسلامی کار داریم. چارچوب نظری ما چارچوب دو فطرت است و الگوی تحلیل ما الگوی تحلیل حرکت است که شش رکن دارد. ♈️دولت اسلامی وظیفه ساماندهی یک حرکتی را بر عهده دارد که ما را به سعادت ابدی می‌رساند و دین، مکتب، دولت و رهبری اسلامی می‌خواهند ما را از ظلمت به سمت نور هدایت کنند و جریانی در مقابل وجود دارد که می‌خواهد ما را از این مسیر خارج کند. مقاومت یعنی دولت اسلامی کمک کند روز به روز جمعیت در حال حرکت به سمت نور بیشتر شود و یکی از لوازم این کار این است که پنجه در پنجه طاغوت بیاندازد. ▶️مبانی سیاسی مقاومت وقتی دارید با مانع حرکت و با ضد خود مقابله می‌کنید چند حالت متصور است: یا او تسلیم می‌شود و به سمت شما می‌آید، یا شما کوتاه می‌آیید و به سمت او می‌روید، یا هر دو طرف کوتاه می‌آیند و یا نهایتا اینکه نوعی همراهی تاکتیکی اتفاق می‌افتد و نوع مبارزه تغییر می‌کند. در هر صورت این بحث مربوط به سیاست خارجی و عرصه روابط بین‌الملل است. ✳️گاهی موقع هم حالت توازن ایجاد می‌شود مثلا گفته می‌شود دشمنی و ضدیت تا همین حد بس است و برخی مواقع هم دشمنی‌ها در حال افزایش است. مقاومت یعنی شما به سمت دشمن نروید و اندیشه‌های او را نپذیرید باید پیوسته در مسیر غلبه بر طرف مقابل خود باشید. 🌐منظور از مبانی در اینجا منابع، ادله، اصول و قواعدی است که مقاومت را برای دولت اسلامی تبدیل به یک امر ذاتی می کند که مستمرا لازم است آراسته به آن بوده و به عنوان یک تکلیف به آن عمل کند. مبانی به دو وجه عام و خاص به کار برده می‌شود که در مورد مبانی عام می‌توان از مواردی از جمله: تقوا، استقامت، عدالت، ایمان و . . . نام برد. 🔵تقوا همه عرصه‌های مقاومت را در بر می‌گیرد و اگر بخواهیم همه مولفه‌های مبانی عام را در یک گزاره جمع کنیم بحث« کلمة الله» است. ما حق نداریم در برابر دشمن چیزی را بپذیریم که به کلمة الله خدشه وارد شود. 💠در این زمینه می توان از آیاتی از جمله آیه 82 سوره انعام نام برد که می فرماید:« الذین آمنوا و لم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامنو هم یهتدون». که البته خود ایمان مراتبی دارد که شامل ایمان به غیب، ملائکه، آیات و امدادهای غیبی می‌شود که همه اینها در مقاومت تاثیر دارد. ♈️به طور خاص بحث تقدیم ارزش‌های الهی بر ارزش‌های غیر‌ الهی است؛ یا آیه «فاستقم کما امرت و من تاب معک». حضرت امام خمینی(ره) می‌فرماید رسول خدا(ص) نگران استقامت امت خود بود. برای رفع فتنه از عالم و برای حفظ دین و نهضت و برای مقابله با مشکلات که مصداق بارز آن، آمریکا است، از امت پیامبر(ص) خواسته شده است که مقاومت کنند. امام(ره) می فرماید برای این استقامت لازم است هر کسی وظیفه خود را خوب انجام بدهد تا کفار بر مسلمانان مسلط نشوند. تاریخ انتشار خبر :چهار شنبه هشتم خرداد 1398 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir.💠 ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
▶️کرسی ترویجی« قرآن و مبانی سیاست مقاومت اسلامی» مطرح شد؛(بخش سوم) 💠مبانی خاص مبانی خاص را در سه دسته می توان بیان کرد؛ باورهای سیاسی، فضائل و رذائل سیاسی و قواعد و رفتارهای سیاسی. برای باورهای سیاسی مواردی از قبیل التزام به توحید و اجتناب از طاغوت و لزوم اطاعت از رهبران الهی را می‌توان نام برد. مرحوم امام در مورد آیه«ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت» می فرمایند برخی گمان می‌کنند همین‌که عبادت خدا کنند کفایت می‌کند و برای اجتناب از طاغوت کاری نیاز نیست که انجام بدهند. ▶️برای فضائل و رذائل سیاسی مواردی از جمله عزت و ذلت، قیام لله و قیام للنفس و . . .  را نام برد. اگر می‌خواهیم عزت داشته باشیم باید مقاومت داشته باشیم. در حوزه قواعد و رفتارهای سیاسی می توان وجوب اطاعت از رهبری الهی، وجوب مقاومت در برابر دشمنان، نفی سبیل، تقیه، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، تولی و تبری و وجوب اجرای عدالت و مبارزه با ظلم را نام برد. 🔵یکی از مباحثی که امروزه در حوزه رفتار سیاسی مقاومت مطرح است کمک به جمهوری های اسلامی و مستقل است. نباید دولت اسلامی اجازه بدهد مقاومت حالت متوازن پیدا کند و الا سقوط آن شروع می‌شود، باید پیوسته برتر باشد و طرف مقابل را وادار به شکست کند. ♈️مصداق وجوب اطاعت از رهبری الهی در جنگ احد است که وعده پیروزی داده شده بود و بعد از شکست به پیبامبر(ص) اعتراض کردند که مگر شما نگفتید که ما پیروزیم!؟ پیامبر(ص) فرمودند: وعده پیروزی داده شده بود ولی چون شما از دستورات من تبعیت تام و تمام نکردید شکست خوردید.  🌐متعلق مقاومت سیاسی سوال این است که در عرصه دولت چگونه مقاومتی مد نظر است؟ مقاومت راهبردی و تمدنی مدنظر است. دولت اسلامی باید آینده‌نگر باشد و سرای آخرت را هم در نظر داشته باشد و در نظر داشته باشد که چه چیزهایی امنیت دنیوی و اخروی را با هم تامین می کند، کلمة الله هی العلیا، این یک راهبرد است. ▶️مهمترین مولفه‌های این مقاومت راهبردی و استراتژیک عبارتند از: 1. مقاومت علمی، معرفتی و دانشی و به ویژه تولید علم مقاومت. 2. مقاومت فرهنگی در برابر فرهنگ‌های ضد دینی و به ویژه تولید فرهنگ مقاومت اسلامی. 3. مقاومت نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی. 4. مقاومت مدیریتی و مدیریت مقاومتی. 5. مقاومت اقتصادی و ساماندهی اقتصاد مقاومتی. 6. مقاومت در الگوهای زندگی، هویت، مشارکت، مشروعیت و به ویژه سبک زندگی. 7. مقاومت در عرصه الگوهای مملکت‌داری از قبیل الگوی پیشرفت. 8. مقاومت در جامعه‌سازی و دولت‌سازی اسلامی. 9. مقاومت در برابر هر گونه تجاوز و اشغال سرزمین‌های اسلامی. 10. مقاومت در برابر هر گونه ظلم و بی عدالتی و . . . ▶️در این راستا می‌توان از الگوهای مقاومت که قرآن کریم بیان می کند استفاده و الگوی‌گیری کرد؛ الگوی مقاومت حضرت موسی(ع) در برابر فرعون، الگوی مقاومت اصحاب کهف، الگوی مقاومت حضرت ابراهیم(ع) در برابر نمرود و الگوی مقاومت پیامبر اسلام(ص) در برابر مشرکان. ✳️یکی از وجوه مقاومت، مقاومت در مقابل جهانی سازی است. دولت اسلامی چون راهبری و مدیریت‌ جامعه اسلامی را بر عهده دارد باید با رویکرد و راهبرد مقاومت جامعه را سازماندهی کند تا جامعه بتواند در برابر سلطه گرایان برای تجلی توحید در مقیاس جهانی موفق و پیروز شود. تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه هشتم خرداد 1398 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir.💠 ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
🔸جامعه مصرف‌گرا نمی‌تواند تمدن ساز باشد حجت‌الاسلام والمسلمین در نشست تخصصی «دلالت‌های قرآنی : 🔹توصیه سوم رهبر انقلاب در این بیانیه در زمینه اقتصاد، است؛ اگر ما بخواهیم در مسیر و به سمت تمدن اسلامی گام برداریم و حرکت کنیم باید این توصیه را جدی بگیریم. 🔹اقتصاد سه وجه دارد؛ مصرف، توزیع و تولید. جامعه‌ای که می خواهد تمدن‌ساز باشد باید تولید داشته باشد اگر جامعه‌ای فقط مصرف‌کننده باشد و یا توزیع‌کننده باشد نمی تواند تمدن‌ساز باشد. 🔹تولید در سه عرصه ثروت، فکر و فرهنگ و دانش و نیز در عرصه قدرت نظامی و امنیتی، مصداق و موضوعیت پیدا می کند؛ در هر سه عرصه قرآن ما را دعوت به تولید می‌کند. 🔹آیاتی از قبیل «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه» ما را دعوت به تولید به خصوص در عرصه نظامی می‌کند، و یا آیاتی از قبیل«لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» مصادیقی در عرصه اقتصاد و سایر عرصه ها می تواند داشته باشد و یا آیاتی که در مورد پرهیز از اسراف در بخش مصرف می توان به آنها متمسک شد. 🔹محور چهارم عدالت و مبارزه با فساد و محور پنجم استقلال و آزادی است. تمام آیات مبارزه با طاغوت ذیل این توصیه قرار می گیرد«و ان اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت». 🔹عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن یکی دیگر از محورهای این بیانیه است. آیات جهاد، آیات قتال و آیات سیاست خارجی در این بخش قابل توجه است. حدود600 آیه در این حوزه داریم. سوره ممتحنه مربوط به این بخش است. 🔹در زمینه عدالت چهار محور وجود دارد؛ عدالت در عرصه ساختارها، عدالت در عرصه قوانین، عدالت در مورد کارگزاران و عدالت در عرصه رفتارها. اگر در یکی از محورها به عدالت عمل نشود نتیجه ظالمانه می‌شود چون نتیجه تابع اخص مقدمتین است. 🔹اگر ساختارها ظالمانه باشد حتی اگر اصل نظام هم عادلانه باشد نمی‌توان کاری از پیش برد. مثل شورای امنیت که 15 عضو دارد ولی 5 عضو حق وتو دارند و اگر 14 عضو به چیزی رای بدهند یک عضو به تنهایی می‌تواند رای صادره را وتو کند. 🔹در مورد عدالت در حوزه رفتارها هم باید گفت که جامعه معمولا ذهنش معطوف به رفتارهاست. ذهنیت‌ها بسیط است فهم عمومی نمی‌تواند عدل و ظلمی که در جامعه است را کنترل کند؛ مثلا عدالت در عرصه ساختارها را جامعه متوجه نمی‌شود. 🔹با توجه به آیه «ان الله یامرکم ان تودوا الامانات الی اهلها» باید قانون به گونه‌ای باشد که نتوانند کسی که صلاحیت ندارد را در یک منصب قرار بدهند. اگر ما بتوانیم خلأها را پرکنیم و راهبرد و توصیه‌های قرآنی ارائه بدهیم به هدف نزدیک‌تر شده‌ایم. 🌐 vasael.ir/0003TA 🆔 @vasael_ir
🔸جامعه مصرف‌گرا نمی‌تواند تمدن ساز باشد حجت‌الاسلام والمسلمین #نجف_لک_‌زایی در نشست تخصصی «دلالت‌های قرآنی #بیانیه_گام_دوم»👇👇👇
✳️«ضیافت» با رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ‌اسلامی ⬇️حجت الاسلام‌ والمسلمین دکتر نجف لک زایی، دوشنبه(13خرداد ماه) میهمان برنامه زنده تلویزیونی «ضیافت» می شود. 🔵به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا؛ دکتر مالک شجاعی مجری و سردبیر ویژه برنامه رمضانی «ضیافت»، در این گفتگوی زنده تلویزیونی میزبان حجت الاسلام‌ والمسلمین دکتر نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ‌اسلامی می شود و با وی در خصوص ادامه بحث «قرآن و اندیشه سیاسی مسلمانان» به گفتگو می پردازد. ⭕️یاداوری می شود که قسمت اول این برنامه در تاریخ یکشنبه 22 اردیبهشت انجام و از شبکه چهار سیما به صورت زنده پخش شد. ⬇️برنامه«ضیافت» قصد دارد تا به پژوهش های جدید قرآنی که در حوزه و دانشگاه صورت گرفته است ورود کند، هدف این برنامه خوانش فرهنگی از مفاهیم قرآنی است ،در این برنامه سعی می شود علاوه بر گفتگو با کارشناسان، آثار پژوهشی مرتبط با موضوع برنامه معرفی و مخاطب با سیر مطالعاتی این حوزه ها آشنا شود. 📝«ضیافت»محصول گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است که در ماه مبارک رمضان،هرشب ساعت 23 به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می شود. تاریخ انتشار خبر : شنبه یازدهم خرداد 1398 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
گل رفت و شمیم خوشش اینجاست هنوز بلبل به هوا ی گل چه شیداست هنوز رفتی ز جهان اگر چه ای روح خدا لیکن علم مهر تو بر پاست هنوز سالگرد ارتحال جانسوز حضرت امام خمینی(ره) تسلیت باد
🌸 *قرائت بخش هایی از سوره بقره با صدای دلنشین مقام معظم رهبری*
▶️اثر حاضر کوشیده است بنیادی‏ ترین مفاهیم و مباحث سیاسی را در نگاهی تطبیقی در قرآن کریم و امام خمینی در پنج فصل بکاود: مفاهیم و چارچوب نظری، هستی‏ شناسی سیاسی، انسان‏ شناسی سیاسی، نظام سیاسی اسلام و اهداف و کار ویژه‏ های نظام سیاسی اسلام عناوین این پنج فصل را تشکیل می‏ دهد. ✳️نظام سیاسی اسلام با دیگر نظامها در اهداف هم اشتراکاتی دارد و هم تفاوتهایی. تأمین امنیت، رفاه، نظم، بهداشت و گسترش آموزشی از نقاط مشترک است. اما تفاوت این نظامها در این است که نظام اسلامی براساس آموزه‏ های قرآنی و اندیشه امام خمینی موظف است زمینه‏ های عبادت خداوند را فراهم سازد. 💠بخش های اصلی این کتاب عبارتند از:  ▶️درآمد 💠فصل اول:مفاهیم و چارچوب نظری ♈️فصل دوم:هستی شناسی سیاسی از منظر قرآن کریم و امام خمینی ✳️فصل سوم:انشان شناسی سیاسی از منظر قرآن کریم و امام خمینی 💠فصل چهارم:نظام سیاسی اسلام از منظر امام و قرآن ✳️فصل پنجم:اهداف و کار ویژه های نظام سیاسی اسلام از دیدگاه قرآن و امام کتابنامه آیات خرید از لینک زیر https://pajoohaan.ir/document/471-درآمدی-بر-مستندات-قرآنی-فلسفه-سیاسی-امام-خمینی-رحمه-الله
💠حجت الاسلام و المسلمین لک زایی: ✅امروز ​بحث های معرفتی نیاز به ترجمه فرهنگی دارد ✳️به گزارش خبرگزاری ایسکا؛ بیستمین برنامه «ضیافت» دوشنبه شب 13 خردادماه 98 از شبکه چهار سیما روی آنتن رفت. موضوع این برنامه « قرآن و اندیشه سیاسی مسلمین» بود که با اجرا و سردبیری مالک شجاعی، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با حضور مجدد حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. ✍️حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در ابتدای برنامه به آماده سازی و انتشار دایره المعارف های قرآن کریم توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اشاره کرد و برخی از فعالیت های این پژوهشگاه که مرتبط با مستندات قرآنی بود برشمرد. 🔵مالک شجاعی مجری برنامه به بحث برنامه گذشته که با حضور حجت الاسلام لک زایی روی آنتن رفت اشاره کرد و گفت: برنامه گذشته صحبت در باب مناسبات قرآن و اندیشه های سیاسی بود که به زمان انقلاب اسلامی رسیدیم. با توجه به اینکه شما تالیفاتی در مورد مستندات قرآنی حضرت امام خمینی (ره) دارید و اینکه انقلاب اسلامی علامت سوالی بزرگ در مقابل پارادایم فرهنگی جهان بوده است؛ چقدر توانستیم در بحث گفتمان سازی قرآنی برای نسل جوان موفق باشیم. گفتمان قرآنی که ابتدای انقلاب شاهد آن بودیم حالا مغفول مانده است، باید چه کنیم تا نسل جدید با قرآن مأنوس باشند؟ 💠حجت الاسلام و المسلمین لک زایی نیز در پاسخ به بخشی از این سوال، درباره سهم قرآن در انقلاب اسلامی گفت: قرآن در پیروزی انقلاب و انقلاب اسلامی سهم قابل توجهی دارد البته نمی توان به شکل کمّی این موضوع را بیان کرد، اما مخصوصاً وقتی سیره حضرت امام (ره) و آثارشان را مطالعه می کنیم متوجه این موضوع می شویم. امام معتقد بودند باید دنبال مقاصد قرآن باشیم که از اهمیت بالایی برخوردار است. ✳️وی گفت: بخش عمده ای از تفاسیر موجود معطوف به مقاصد نیستند در صورتی که وقتی مبدأیی داریم باید مقصد نیز مشخص باشد. دین برای اینکه ما را وارد ملکوت و حتی به فوق جبروت ببرد، آمده است. در عین حال، امام (ره) فرمایشی دارند که اگر مطلبی از فقه بیان می شود باید بگوییم فقه اسلام چنین می گوید و نگوییم اسلام این مطلب را می گوید. بنابراین دالّ مرکزی امام خمینی، اسلام است و آنچه که نقطه عطف بوده اسلام است و معتقد بودند حوزه علمیه باید اسلام را به شکل کامل معرفی کند. بحث توجه به همه قرآن و عمل به آن از دیگر اعتقادات امام بود. ♈️به گفته وی، قرآن سهم مهمی در انقلاب اسلامی داشته چرا که امام به عنوان رهبر مملکت توجه جدی به قرآن داشتند. سپس حجت الاسلام لک زایی انقلاب اسلامی را به عنوان نصرت الهی عنوان کرد و افزود: وقتی قرآن پشتوانه انقلاب اسلامی می شود عنصر غیب به کمک ما می آید؛ چون اساساً کسی که قرآن را رهبر خود قرار می دهد و براساس قرآن و توحید افعالی حرکت می کند، وقتی به تکلیف رسید به آن عمل می کند و هیچگاه نمی گوید دشمن قدرتش بیشتر است، چراکه وقتی قرآن را دارید علاوه بر قدرت مادی، قدرت معنوی را نیز در اختیار دارید که مصداق آن، آیه «یدالله فوق ایدیهم» است. 🌐وی در پاسخ به اینکه آیا ما با همان سبک و سیاق قرآنی که وارد انقلاب شدیم، راه را ادامه داده ایم، گفت: بخشی از این موضوع مربوط به حوزه فرهنگ عمومی می شود که کارهای خوبی در این بخش انجام شده است. با وجود اینکه نسبت به عملکرد صداوسیما انتقادات بسیاری وجود دارد اما کارهای صداوسیما در حوزه قرآنی و ارتقای فرهنگ عمومی بسیار خوب بوده است. بخش دیگری از این موضوع به وجوه نخبگی و معرفتی که مباحث دانشی، آموزش عالی و تعلیم و تربیت را در بردارد، بر می گردد که به نظر من این بخش خود به دو قسمت تقسیم می شود. ✳️رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به دو قسمت تقسیم بندی توضیح داد: به قسمت اول نخبگی، گله های بسیاری وارد است چراکه ما قرآن را آن گونه که شایسته است به معنای تخصصی وارد علوم انسانی نکردیم. اما امیدواریم بتوانیم از زیرساخت هایی که فراهم و ظرفیت هایی که پیش بینی شدند، استفاده کنیم. قسمت دوم در بحث نخبگی، منابع انسانی خوبی است که در این عرصه تربیت شده اند؛ امروز نسبت به 40 سال قبل مخصوصاً در حوزه علمیه قم منابع انسانی خوبی تربیت شده اند و برخی از دانشگاه ها نیز ورود خوبی به بحث های قرآنی داشته اند. 💠ادامه این گزارش از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه کنید. http://yon.ir/RBOMc تاریخ انتشار خبر :پنج شنبه پانزدهم خرداد 1398 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398