#کاسبان_نشانه_های_ظهور
(بررسی نشانه های ظهور و عوام فریبی با آنها، در بیان رهبري )
❇️قسمت چهارم
👈 وقتی انحراف و غلط به وجود آمد، آن وقت حقیقت، مهجور خواهد شد، مشتبه خواهد شد، وسیلهی گمراهی اذهان مردم فراهم خواهد شد؛ لذا از کارِ عوامانه، از تسلیم شدن در مقابل شایعات عامیانه بایستی بشدت پرهیز کرد.
👈کارِ عالمانه، قوی، متکی به مدرک و سند، که البته کار اهل فنِ این کار است، این هم کار هر کسی نیست، 👈باید اهل فن باشد👉، اهل حدیث باشد، اهل رجال باشد، سند را بشناسد، اهل تفکر فلسفی باشد؛ بداند، حقایقی را بشناسد، آن وقت میتواند در این زمینه وارد میدان شود و کار تحقیقاتی انجام دهد.
۱۸تیرماه ۱۳۹۰
💡کانال جامع نفوذشناسی_تبیین:
🆔@nofoz_shenasi👈عضو شوید
اسماعیلی: در پرونده عیسی شریفی اتهامی متوجه قالیباف نیست
سخنگوی قوه قضائیه گفت: در پرونده عیسی شریفی اتهامی متوجه قالیباف نیست.
به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم، غلامحسین اسماعیلی در ادامه نوزدهمین نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره تأیید صلاحیت قالیباف و پرونده او در دستگاه قضائی اظهار کرد: نسبت به شهرداری تهران در دوره گذشته، آن پروندهای که به لحاظ انتساب به مجموعه شهرداری تشکیل شد و فعالیتهایش بیشتر به حوزه نیروهای مسلح برمیگشت.
@nofoz_shenasi
⭕️چند نکته در مورد موضوع آقای شریفی:
۱- بر اساس اعلام سخنگوی محترم قوه قضاییه پرونده ربطی به شهرداری تهران و آقای قالیباف ندارد که ایشان بخواهند پاسخگو باشند خوب است افرادی که در دستگاه ها و نهادهای مربوط مسئول بودند و با اهمال خود به نوعی مسبب این موضوع بودند پاسخگو باشند و از آب گل آلود ماهی نگیرند و پشت عناوین مخفی نشوند
۲- درباره علنی بودن دادگاه قوه قضائیه تصمیم می گیرد البته قوه قضائیه نیز بنا به اعلام سخنگو گفته به دلیل اینکه پرونده مربوط به دادسرای نظامی است و موضوعات مربوط به دستگاه های نظامی نمی تواند علنی رسیدگی شود این دادگاه هم غیرعلنی است و ارتباطی به این پرونده خاص ندارد.
۳- دلیل بی اطلاعی اعضای شورای شهر و شهرداری از موضوع هم همین است یعنی اگر ریالی از اموال شهرداری سوءاستفاده شده بود، شهرداری اکنون یکی از طرف های پرونده بود. اگر پرونده به آنها ربط داشت هرچه می توانستند می کردند تا موضوع سیاسی تر شود.
۴- آقای شریفی متهم ردیف سوم این پرونده است چرا افراد اصلی این پرونده محل بحث نیستند و چرا اینکه فقط ایشان را متهم و پرونده را به آقای قالیباف منتسب می کنند، غرض و نیت آمرین به تخریب را مشخص تر می کند
۵- بر خلاف ادعای عده ای هنوز حکمی قطعی نشده و هرگونه جنجال رسانه ای به روند دادگاه صدمه می زند و نباید اجازه داد دادگاه سیاسی شود. البته همین حکم اولیه نیز نشان می دهد چندهزار میلیارد اختلاس و جاسوسی و . . . نیز کذب بوده.
۶- حکم دادگاه موضوع را روشن می کند و ایشان یا هر شخص دیگری که مرتکب تخلف شده باشند باید با آن ها برخورد کرد.
۷- آقای قالیباف همیشه به برخورد با فساد تاکید داشته است. از ابتدای مطرح شدن این موضوع نیز با اینکه پرونده ارتباطی با شهرداری نداشته اما به دنبال برخورد با این مسئله بوده و مثل سایرین خط قرمزی برای خودش قائل نشده است.
۸ـ بعد از تذکر رهبری به جوانان مومن و انقلابی در رابطه به آملی لاریجانی و طبری، که رهبری تماما دفاع کردند از آملی لاریجانی و گفتند به ایشون تعدی شد هم دلیل بر این است که نباید افراد را به حکم اطرافیان محکوم کرد مگر اینکه قالیباف مثل احمدی نژاد دفاع کنه وقائل به خط قرمز باشه.
درحالی که قالیباف نه تنها حمایت نکرد بلکه خود ایشون ظاهرا پیگیر برای ابلاغ حکم بودند
@nofoz_shenasi
❇️⭕️پاسخ شبهات برجامی برعلیه سردار قالیباف
❌چرا قالیباف برجام را به تیم مذاکره کننده تبریک گفت؟
از آنجایی که سردار قالیباف جزء دسته ی انقلابیون تابع رهبری می باشد و جزء تندروهایی که دایما از مقام
مقام معظم رهبری جلو میزنند نیست عملکرد ایشان شباهت عجیبی به عملکرد امام خامنه ای دارد
👇👇👇
مقام معظم رهبری:
جناب آقای رئیسجمهور
با سلام و تحیت و تشکر از زحمات فراوان جنابعالی، اولاً لازم میدانم از تلاش پیگیر و پرطاقت هیئت مذاکرهکنندهی هستهئی صمیمانه تشکر و قدردانی کنم و پاداش الهی را برای آنان مسألت نمایم، سپس، به سرانجام رسیدن این مذاکرات، گام مهمی است
❌چرا قالیباف گفت که من در صورت پیروز شدن به قانون مصوب نظام درباره ی برجام احترام میگذارم؟
همان طوری که جناب آقای
رییسی فرمودند: هر دولتی که میآید باید به تعهدات دولت درمورد برجام احترام بگذاریم و ما به تعهدات دولت پابرجا هستیم
جناب قالیباف هم از آنجایی که قانون شکن و سرکش و متمرد نیستند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شما در سال ۹۶ گفتید از برجام پاسداری می کنید گفت: بزرگترین دروغ، راست ناقص است. از من پرسیدند اگر شما به دولت بروید ایا برجام را پیگیری می کنید یا نه. من گفتم برجام را دنبال می کنم چرا گفتم برجام را دنبال می کنم چون برجام در دولت دهم در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده و به تایید رهبر انقلاب رسیده بود و شده بود قانون و دولت بعد باید آن را اجرا کند این توضیح را هم باید بدهم مذاکرات هسته ای با تایید رهبر انقلاب در دولت قبل و در دوران اقای صالحی آغاز شد اما دولت قبل مانع شد دلیلش هم این بود که می گفت اجازه دهید مذاکرات در سطح وزرای خارجه نباشد در سطح روسای جمهور باشد ثانیا فقط درباره هسته ای نباشد درباره مسائل منطقه و همه موضوعات دیگر هم با امریکا مذاکره کنیم که حضرت اقا مخالف بودند و فرمودند این موضوع باید در دبیرخانه شورای امنیت ملی دنبال شود دوم اینکه سطحش فقط وزرای خارجه باشد و فقط موضوع هسته ای. لذا آغاز مذاکرات هسته ای بدلیل انتخابات ریاست جمهوری و رای آوردن آقای روحانی نبوداما نقد ما به دولت یازدهم روش مذاکره اش بود. چون در آن روش بجای خدا می گفت کدخدا و نتیجه این شدکه در اجرا این مشکلات اجرا شد من همان جا هم گفتم مهم این است مذاکره رایک روش مبارزه بدانیم. روش شهید سلیمانی این بود که مبارزه می کرد و هرجا لازم بود با شیوه درست و در چارچوب مذاکره میکرد. مذاکره را برای مبارزه انجام می داد و این منطق اسلام و انقلاب است.
❌چرا قالیباف گفته که برجام موفقیت بزرگ بود؟
باز هم غرض ورزان با تقطیع کلام سردار قالیباف با ذکر کلام ناقص وی موجب شبهه افکنی شدند
قالیباف موفقیت برجام را در عبرت گرفتن مردم از قابل اعتماد نبودن آمریکا میداند
👇👇👇👇👇👇
قالیباف درخصوص تجربه برجام گفت: هنوز هم معتقدم با توجه به شرایط بینالمللی دو سه سال پیش، در مجموع برجام، به دو دلیل موفقیت بزرگی بود؛ یکی آن که در عرصه بینالمللی باوجود تمام تبلیغات غرض ورزانه نادرست، ثابت کردیم که قابلاعتماد هستیم و اگر توافقی انجام بدهیم، پایش میایستیم. دوم آنکه آن بخشی از مردم عزیز و مسئولان محترمی که گمان میکردند ریشه حل تمام مشکلات، در تعامل و توافق با آمریکاییهاست، به این نتیجه رسیدند که آمریکا بههیچوجه قابلاعتماد نیست.
❌چرا قالیباف گفته که برجام ثمره ی خون شهدا است؟
باز هم شبهه افکنان با تقطیع دیگری در کلام سردار؛ در حال دروغ پراکنی هستند
قالیباف اینی که ما میتوانیم با قدرت های جهانی سر یک میز بنشینیم و گفتگو کنیم را ناشی از اقتداری میداند که خون شهدا برای نظام ایجاد کرده اما دروغ پردازان با تحریف کلام سردار تلاش برای وارنه جلوه دادن حقایق هستند
👇👇👇👇👇👇
وی ادامه داد: تردید نکنیم که اگر در برجام و با اجازه مقام معظم رهبری، با دشمنان همیشگی خودمان مذاکرهای انجام دادیم، نهفته در قدرت دیپلماسی ما نبود بلکه ریشه در روحیه مبارزه و استکبار ستیزی و ریشه در قدرت خون شهدای مظلوم این انقلاب داشت. تمام قدرت شهداء جمع شد تا جایی که این گروه 1+5 از لاعلاجی در مقابل ملت ما سر تعظیم فرود آوردند؛ این به برکت گفتگو نیست، گرچه مذاکره نیز نوعی مبارزه است.
👈تفاوت قالیباف با بعضی از مدعیان انقلابیگیری در این است که قالیباف واو به واو عملکرد خودش را مطابق با رهبری میکند اما بعضی از اهالی جبهه انقلاب بعضا! با قیچی سخنان رهبری را به نفع خودشان برش میزنند و قسمت مطابق با فکر خودشان را منتشر میکنند
این سخنان رهبرمعظم انقلاب را هیچ وقت یک انقلابی منتشر نمیکند بلکه اگر گوینده ی آن را نشناسد وی را تکفیر میکند.
بنده هیئت مذاکرهکننده را - همین دوستانى که این مدّت این زحمات را بر دوش گرفتهاند - هم امین میدانم، هم غیور میدانم، هم شجاع میدانم، هم متدیّن میدانم؛
@nofoz_shenasi
⛔️ سعید حجاریان: واژه #خودسر تعارف است، همه متصلاند! یک روز #ترور، یک روز #آتشزدن، یک روز #شعار. ۲۲بهمن99
↙️ واژه #نفوذی تعارف است. همه متصلاند!
یک روز با دستور مستقیم شخص بازرگان در معاونت اطلاعات نخست وزیری با نام مستعار سعید مظفری مستقر شده (و بعد از خودکشی مشکوک تقی محمدی، متهم ردیف اول #بمب_گذاری_نخست_وزیری، او را کفن و دفن میکند)،
یک روز #معرف_کشمیری به شهید رجایی میشود (و بعد از انفجار دفتر نخست وزیری، خاکستر را به عنوان پیکر کشمیری به مقابل مجلس برده و تشییع میکند)،
یک روز طراح #غائله18تیر 78 میشود (و هدایت میدانی فتنه را بسمت بیت رهبری برعهده میگیرد)
@nofoz_shenasi
💠تفاوت #حکومت_نبوی با #حکومت_علوی
- تفاوت عمدهی #امیرالمؤمنین در دوران حکومت خود با #پیامبراکرم در دوران حکومت و حیات مبارکش، این بود که در زمان پیامبر، صفوفِ مشخّص وجود داشت: صف ایمان و کفر. منافقین میماندند که دائماً آیات قرآن، افراد را از منافقین که در داخل جامعه بودند بر حذر میداشت؛ انگشت اشاره را به سوی آنها دراز میکرد؛ مؤمنین را در مقابل آنها تقویت میکرد؛ روحیهی آنها را تضعیف میکرد؛ یعنی در نظام اسلامی در زمان پیامبر، همهچیز آشکار بود. صفوف مشخّص در مقابل هم بودند: یک نفر طرفدار کفر و طاغوت و جاهلیّت بود؛ یک نفر هم طرفدار ایمان و اسلام و توحید و معنویت. البته آنجا هم همهگونه مردمی بودند - آن زمان هم همهگونه آدمی بود - لیکن صفوف مشخّص بود.
- در زمان امیرالمؤمنین، اشکال کار این بود که صفوف، مشخّص نبود؛ بهخاطر اینکه همان گروه دوم یعنی #ناکثین_چهرههای_موجهی_بودند. هرکسی در مقابله با شخصیتی مثل جناب #زبیر، یا جناب #طلحه، دچار تردید میشد. این زبیر کسی بود که در زمان پیامبر، جزو شخصیتها و برجستهها و پسر عمّهی پیامبر و نزدیک به آن حضرت بود. حتّی بعد از دوران پیامبر هم جزو کسانی بود که برای دفاع از امیرالمؤمنین، به سقیفه اعتراض کرد.
- بله؛ «حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است»! خدا عاقبت همهمان را به خیر کند. گاهی اوقات دنیاطلبی، اوضاع گوناگون و جلوههای دنیا، آنچنان اثرهایی میگذارد، آن چنان تغییرهایی در برخی از شخصیتها بهوجود میآورد که انسان نسبت به #خواص هم گاهی اوقات دچار اشکال میشود؛ چه برسد برای #مردم_عامی. بنابراین، آن روز واقعاً سخت بود. آنهایی که دور و برِ امیرالمؤمنین بودند و ایستادند و جنگیدند، خیلی بصیرت بهخرج دادند. بنده بارها از امیرالمؤمنین نقل کردهام که فرمود: «لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصّبر».
#در_درجه_اول_بصیرت_لازم_است. معلوم است که با وجود چنین درگیریهایی، مشکلات امیرالمؤمنین چگونه بود. یا آن کجرفتارهایی که با تکیه بر ادّعای اسلام، با امیرالمؤمنین میجنگیدند و حرفهای غلط میزدند... در زمان امیرالمؤمنین، همان مخالفان هم از قرآن استفاده میکردند؛ همانها هم از #آیات_قرآن بهره میبردند. لذا کار امیرالمؤمنین به مراتب از این جهت دشوارتر بود. امیرالمؤمنین دوران حکومت کوتاه خود را با این سختیها گذراند.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
مقام معظم رهبری
@nofoz_shenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ایا #امام_خامنه_ای گفتند حتما در #بورس شرکت کنید؟!
❌ حتما تا انتها تماشا کنید و ببینید که، این ویدیو یک دقیقهای چگونه از تقطیع پنج ویدیو و بیش از سی قطعه کلیپ بصورت هدفمند، با هم هماهنگ شدهاند تا محتوای سخنان سخنران را کاملا تغییر و جهت دهند به صورتی که موجب نفرت پراکنی و نارضایتی عمومی شود!
#سواد_رسانه
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
هدایت شده از مطالب تحلیلی و مبنایی بصیر
1.39M
پاسخی به ادعاهای دروغین فردی بنام آقای سید فخرالدین موسوی..
@entekhaabat
🚩سربازانقلاب| سیدفخرالدین موسوی
پاسخی به ادعاهای دروغین فردی بنام آقای سید فخرالدین موسوی.. @entekhaabat
صوتی که علیه بنده منتشر شده رو با اصل صوت حقیر در پست بعدی، گوش بفرمائید😄
قضاوت با مخاطبین
هدایت شده از پاتوق کتاب
391.3K
🎙#اختصاصی|دروغ بزرگی که به رهبری نسبت دادند!
🔺انتشار برای اولین بار در «کانال انتخابات1400»
🗳 اخبارلحظه به لحظه وحواشی انتخابات ایران رادر«#انتخابات1400»ببینید
#پرونده_ویژه
بررسی و نقد شیوه ها و عملکرد #فرقه_ای و #فرقه_گرایی در قالبهای دینی
امشب ساعت۲۲
@nofoz_shenasi
#جریان_تحریف_را_بهتر_بشناسیم
ابتدا به متن این عکس توجه کنید.
و حالا به اصل فرمایشات دقت نمائید:
✅•این آقایان سناتور صریحاً اعلام کردند که اگر چنانچه این دولت در آمریکا از کار برکنار شد، این قراردادی که با شما میبندد و تعهّدی که میکند کأنلمیکن است!
✅•ما اگر چنانچه به توافقی هم برسیم، بلدیم چهجوری عمل بکنیم که بعد آنها نتوانند جمهوری اسلامی را پشت در نگه دارند. این را مسئولین نظام جمهوری اسلامی بلدند که چه جوری عمل بکنند، احتیاج به درس آنها نیست.
تبیین:
یک. این جملات خطاب به نامه سناتورهای آمریکایی بود.
دو. جریان تحریف با اضافه کردن چند کلمه متن و معنای جملات را بطور کلی قلب نموده و به نفع خود مصادر نموده است.
#سواد_رسانه
#جریان_تحریف
@nofoz_shenasi
❌پاسخ به یک شبهه!
به این جمله دقت کنید:
آیت الله علم الهدی:
رهبری فرمودند رای به جلیلی رای به جوهره نظام بود.
❇️پاسخ:
ورای اینکه آیا واقعا این جمله متعلق به آقای علم الهدی هست یا خیر، ابتدا باید بررسی کنیم که این گونه جملات آیا با منطق گفتاری و منظومه فکری رهبری، سنخیتی دارد یا خیر.
برای این مهم به این فرمايشات رهبری که در موقعیتی مشابه متن بالا، در پاسخ به سوالی که از ایشان شده است دقت کنید:
رهبرمعظم انقلاب:
آن جملهاى كه اين برادر يا خواهرمان در مورد «رأى به اصلاح» نوشتند، تحليل ايشان است؛ تحليل من از قضيه اين نيست. بالاخره بيست ميليون نفر، با انگيزههايى به رئيس جمهور رأى دادند. شما از كجا مىدانيد كه همه اين بيست ميليون نفر، رأى به اصلاح دادند؟ انگيزههاى گوناگونى داشتند؛ به اين انگيزههاى گوناگون، رأى دادند. آنچه كه مسلّم است، اين است كه اين رئيسان جمهور، منتخب بيست ميليون جمعيت است؛ اين چيز باارزشى است. اما اينكه شما از اين بيست ميليون نفر رفراندم كرده باشيد و به شما گفته باشند ما رأى به اصلاح داديم، نه؛ من نمىتوانم اين را باور كنم و بپذيرم.
نتیجه:
این دو منطق را کنار هم قرار دهید و قضاوت کنید که کدامیک منطبق بر منظومه فکری ایشان است!
| يجاهدون في سبيل الله ولايخافون لومة لائم |
سرباز انقلاب | سیدفخرالدین موسوی
🆔@nofoz_shenasi👈عضو شوید
✅خلاصه ی آنچه خواهید خواند:
دين همواره نيرومندترين عامل ايجاد نظم و ثبات در ابعاد گوناگون روابط اجتماعي و سياسي بوده است و باورهاي مذهبي، تداوم اجتماع را از طريق معنابخشي به حيات جمعي و قاعدهمندسازي مناسبات گروهي، تضمين كردهاند.
در عين حال دين مقولهاي تفسيرپذير است و از اين رو منشاء تاريخي شكلگيري نحلهها، فرقهها و دستجات مختلف بوده است كه پيامد آن شقاق اجتماعي و ناپايداري سياسي است. در اين شرايط، گروههاي منشعب غالباً در جستجوي تشكيل جماعتي كوچكتر از جامعه ملي هستند و فرآيند ادغام اجتماعي را مختل ميكنند. مقاله حاضر ضمن اذعان به كاركردهاي انتظام بخش و انسجامآور آئينهاي مذهبي؛ تنها به بررسي و تبيين جامعهشناختي تأثيرات مختل كننده فرقه گرايي مذهبي در روند استقرار نظام و ثبات سياسي ميپردازد و اين فرضيه را به آزمون ميگذارد كه فرقهگرايي مذهبي، تهديدي نرم براي ثبات سياسي و محملي براي بروز خشونت در اجتماع است.
👈🏻بر اين اساس، فرقهها در مقام اپوزيسيون اجتماعي هيأت حاكمه، نقش مهمي در تزلزل وحدت سياسي و تضعيف مباني مشروعيت حكومت ايفاد ميكنند. اين گروهها ممكن است سياست خارجي دولت را تحت تأثير قرار داده و عامل تحريك خارجي عليه دولت مستقر باشند.
@nofoz_shenasi
⭕️مقدمه
تغيير شرايط و تحول در محيط فرهنگي و هنجاري، مسايل و پديدههاي جديد را به وجود ميآورد. اين پديده بنا به ماهيت خود، بر وضعيت ساير حوزههاي نظام اجتماعي از جمله ثبات در حوزة سياسي نيز تأثير ميگذارد. هدف اصلي اين نوشتار، بررسي و تبيين موضوع «فرقه گرايي مذهبي» است و سؤالات اصلي آن عبارتند از:
👈🏻1. مفهوم و ماهيت فرقهگرايي مذهبي چيست؟ شاخصها و مؤلفههاي اساسي آن كدام است؟
👈🏻2. فرقهگرايي مذهبي چه تأثيري در ثبات سياسي، نظم اجتماعي و امنيت عمومي ميگذارد و ساز و كار تبعات و كاركردهاي آن كدامند؟
@nofoz_shenasi
فرقهگرايي اساساً منشاء ديني دارد، هر چند كه ميتواند ماهيت، شكل و يا خاستگاه سياسي هم داشته باشد. اديان در طول تاريخ، مهمترين منشاء شكلگيري آئينها، دستجات و فرق بودهاند. شكلگيري نحلههاي مختلف در حوزه دينهاي بزرگ تاريخي پديدهاي رايج بوده و هست. در دامان اديان، همواره كيشها و آئينهايي به وجود آمدهاند كه آنها نيز به نوبه خود مايه تولد فرقههاي جديدتري شدهاند. اما اين ويژگي با كاركرد اساسي دين در تناقض است. آن گونه كه در اكثر نظريههاي جامعه شناختي به ويژه نظريه دوركيم آمده است، دين منشاء و عامل همبستگي و همدلي بين آحاد و اعضاي هر جامعه است زيرا باعث تقويت روح جمعي و اشتراك نظر مردم در خصوص باورها، ارزشها و هنجارها ميشود.
علت اين امر آن است كه در همة اديان و در همة دورههاي تاريخي، همواره گروهها و حركتهاي جديدي از بطن دين به وجود آمدهاند كه همگي در ابتداي پيدايش، ماهيتي فرقهاي و محلفي داشتهاند. در اين مقطع، اديان نه در جهت تقويت همبستگي اجتماعي بلكه بر خلاف آن عمل ميكنند . اما با فراگير شدن و اقبال عمومي به اين نحلهها، دوباره كاركرد انسجام بخش و پيوند دهندة خويش را ايفا ميكنند.
@nofoz_shenasi
⭕️بر اين اساس، انواع انشعابها در درون يا حاشية اديان بزرگ را ميتوان به نحو زير تقسيم بندي كرد:
👈🏻الف. فرقههاي سنتي و قديمي كه به طور سنتي در دامن اديان تاريخي و بزرگ به وجود آمدهاند. (مانند صوفي گري)
👈🏻ب. جنبشهاي جديد مذهبي
👈🏻ج. مذاهب، كه در اثر تكوين و گسترش فرقهها و تبديل وضعيت اجتماعي آنها مطرح ميشوند.
@nofoz_shenasi
مطابق اين تقسيمبندي، فرقه به هر گونه انشعاب گروهي از دين اصلي و رايج اطلاق ميشود كه مبدع و يا بازآفرين ارزشهاي معنوي و اعتقادي جديد باشد. فرقه از بطن يك آئين يا دين مستقر به وجود ميآيد و ممكن است مانند برخي از جنبشهاي جديد ديني، تلفيق و تأليفي از عقايد چند دين متفاوت باشد. از نظر استارك و بين بريج، فرقه انحراف و رويگرداني از يك سازمان مذهبي جا افتاده است. حال آنكه كيش را بايد نوعي دين نو پديد و غير منشعب از سازمان مذهبي تثبيت يافته دانست. جنبشها و انشعابهاي ديني، غالبا با تقسيمبنديها و كشمكشهاي اجتماعي همراه بودهاند؛ بنابر اين بررسي فرقهها ميتواند تا اندازهاي به بررسي اختلافهاي اجتماعي نيز منجر شود. به اين معنا، فرقه گروه كوچكي است كه به منظور اعتراض، اصلاح، تكميل و يا بازسازي اديان بزرگ به وجود ميآيد و طبيعي است كه در ابتدا بسيار بطئي بوده و با پيرواني اندك، كار خود را آغاز مينمايد.
@nofoz_shenasi
ويژگيهاي اصلي فرقههاي مذهبي:
1. جدايي از اجتماع كلي و برخورداري از ارزشها و نگرشهاي متفاوت
2. تمايل به تضعيف نگرشها و ساختار اجتماعي
3. تأكيد بر تجربه درون قلبي اعضا
4. عضويت داوطلبانه (در مقابل عضويت مادرزادي)
5. روحيه بازآفريني
6.غلبه روحيه فردي و اخلاق طبيعي
@nofoz_shenasi
🚫بنابر اين در جمع بندي ويژگيهاي فرقهها ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
@nofoz_shenasi
👈🏻1. فرقه انشعاب و انحراف از سازمان مذهبي مسلط جامعه است. فرقه از جامعة بزرگتر جدا و با مذهب رسمي موجود، مخالف و ناسازگار است.
👈🏻2. در فرقهها، رياضت جويي رايج است و اين امر به تدريج تعلقات دنيوي را در بين اعضا حاكم ميكند. چون در اثر رياضت جويي، امنيت مالي بهتري به وجود ميآيد.
👈🏻3. فرقهها تماميت گرا هستند و با ساير گروههاي مذهبي مخالفند. آنها تمايلي به رواداري و همزيستي با ديگران ندارند و خصوصياتي نظير آشتي جويي و تطبيق با شرايط، از شناسههاي آنها نيست.
👈🏻4. فرقهها، متعصب و بر درستي عقايد خود مصراند. بنابر اين، خود را درست آئين دانسته و مدعي انحصار در كشف حقيقت هستند.
👈🏻5. فرقهها براي حفظ موقعيت و نفوذ خود، در عضوگيري قايل به محدوديت بوده و ريشهگرا (يا بنيادگرا) هستند.
👈🏻6. عضويت در فرقه ـ حداقل در نسل اول ـ داوطلبانه و اختياري است و منوط به كسب بعضي فضايل، آگاهي از آموزه فرقه و يا گرايش به نوع خاصي از تجربه مذهبي است. فرقه هر كسي را در درون خود نميپذيرد و رويههاي خاصي براي اخراج اعضا دارد.
👈🏻7. رهبران فرقه معمولاً از رهبران رده پائين سازمان مذهبي (رسمي) بودهاند كه اينك درصدد دستيابي به ردههاي بالاتري از اقتدار معنوي هستند.
👈🏻8. فرقهها خود را حافظ تعاليم و اصول اوليهاي ميدانند كه به نظر اعضاء، سازمان رسمي مذهب، آنها را سست يا رها كرده است.
@nofoz_shenasi