eitaa logo
نوجوانیا :: NOJAVANIA
1.2هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
5.4هزار ویدیو
267 فایل
حق را وارونه جلوه ندهید و حقیقت را آگاهانه کتمان نکنید. البقره ۴۲ همه ثواب فعالیت کانال به پیشگاه مقدس امام علی بن محمد(ع) هدیه میشود 💚 مسئول: @alo_hi کانال‌ها nojavania.com/feeds حمایت: bonyana.com/s/sn صد کانال برتر: @sadbartar
مشاهده در ایتا
دانلود
درباره در ویکی شیعه خودکُشی یا اِنتحار عمل آگاهانه شخص در پایان دادن به زندگی، به دست خود است. در بیشتر مکاتب اخلاقی و حقوقی و همچنین ادیان الهی، خودکشی امری ناپسند به‌شمار رفته و اقدام به خودکشی را جرم و گناه می‌دانند و برای آن عذابی سخت در روز قیامت وعده داده شده است. فقیهان شیعه و اهل سنت خودکشی را از گناهان کبیره و خودکشی کننده (مُنتَحِر) را فاسق دانسته‌اند. برای حرمت خودکشی به آیات، روایات، اجماع فقیهان و عقل و سیره عقلا استناد شده است. البته خودکشی به سبب اضطرار یا وجود مصلحتی مهم‌تر مانند حفظ جان مسلمانان جایز دانسته شده است؛ اگرچه در مواردی مانند آسان‌مرگی (اتانازی) اغلب فقهای معاصر به جایز نبودن همه راه‌های آن حکم داده‌اند. عدم معذوریت اکراه در خودکشی، عدم پذیرش وصیت شخص منتحر، مجازات معاونت در خودکشی، سقوط دیه و... از جمله احکام مربوط به خودکشی در منابع فقهی است که بیشتر در ابواب قتل عمد و وصیت مطرح شده است. خودکشی براساس آمارهای بین‌المللی یکی از ده علت اصلی مرگ در بیشتر کشورهای دنیا است. رواج خودکشی با عواملی از جمله درون‌گرایی، اختلالات روانی، حفظ آبرو، عوامل خانوادگی، آسیب‌های اجتماعی، ضعف اعتقادات مذهبی و بی‌هنجاری مرتبط دانسته شده است. 🔗 https://fa.wikishia.net/view/%D8%AE%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%B4%DB%8C 📡 نوجوانیا :: nojavania.ir
حرمت خودکشی در اسلام و ادیان دیگر | براساس ویکی شیعه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، خودکشی را بنابر تعالیم همه ادیان و شرایع الهی حرام دانسته است فقیهان شیعه و اهل سنت نیز به حرمت خودکشی تصریح کرده، آن را از گناهان کبیره و خودکشی کننده را فاسق دانسته‌اند. همچنین در قرآن و روایات، عقوبت شدید اخروی برای شخص خودکشی کننده بیان شده است با وجود حرمت شدید خودکشی، فقیهان حکمی درباره کافر بودن خودکشی کننده صادر نکرده‌اند، ولی بر اساس برخی مبانی فقهی که مباح دانستن گناه کبیره را موجب کفر می‌دانند، اگر کسی خودکشی را جایز بداند، حکم به کفر او داده می‌شود. بر اساس روایتی از پیامبر اسلام(ص) کسی که خود را بکشد در روز قیامت با همان ابزاری که خود را کشته است عذاب می‌شود و برای همیشه در جهنم ساکن خواهد بود. طبق نقل امام صادق(ع) خداوند خطاب به حضرت موسی(ع) گفت اگر کسی دست به خودکشی بزند او را صد هزار بار در جهنم خواهم کشت؛ مثل کسی که در دنیا به قتل رسیده است. خودکشی در آیین یهود نیز امری مذموم بوده و دفن خودکشی کنندگان در کنار دیگر یهودیان ممنوع است. در کتاب مقدس مسیحیان، خودکشی کنندگان تقبیح شده‌اند. در مسیحیت همچنین خودکشی در حکم قتل قرار داده شده و عاملان آن از تدفین طبق مراسم رسمی محروم شده‌اند. در اروپای قرن شانزدهم و هفدهم، جنازه مرتکبان خودکشی بدون تشریفات مذهبی دفن و ورثه آنان نیز از ارث محروم می‌شدند. 🔗 https://fa.wikishia.net/view/%D8%AE%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%B4%DB%8C 📡 نوجوانیا :: nojavania.ir = 🔯💩💩👿
دلائل حرمت برای حرمت خودکشی به دلایلی از جمله آیات، روایات، اجماع فقیهان[۳۲] و عقل و سیره عقلا[۳۳] استناد شده است. ——————— آیات: فقها و مفسران آیاتی از قرآن را مستند حرمت خودکشی قرار داده‌اند: آیه ۲۹ سوره نساء: «... وَ لَا تَقْتُلُواْ أَنفُسَکمْ إِنَّ اللَّهَ کاَنَ بِکمْ رَحِیمًا؛ و خودتان را مکشید، زیرا خدا همواره با شما مهربان است» طبرسی از مفسران قرن ششم هجری، نهی از کشتن در این آیه را به دیگرکشی[۳۴] و مفسران دیگری چون محقق اردبیلی[۳۵] و مکارم شیرازی[۳۶] آن را به خودکشی تفسیر کرده‌اند. در مقابل، علامه طباطبایی نهی از کشتن در این آیه را به صورت مطلق هم بر دگرکشی و هم بر خودکشی شامل دانسته؛ زیرا به اعتقاد او در آخر آیه این نهی را به رحمت خداوند تعلیل کرده است و چنین تعلیلی با عمومیت نهی مناسبت دارد.[۳۷] آیه ۱۹۵ سوره بقره: «وَ أَنفِقُواْ فی سَبِیلِ اللَّهِ وَ لَا تُلْقُواْ بِأَیدِیکمْ إِلی التهَّْلُکة...؛ و در راه خدا انفاق کنید، و خود را با دست خود به هلاکت میفکنید...» این آیه اگرچه درباره ترک انفاق در جهاد اسلامی است ولی مفهوم آن را وسیع‌تر دانسته‌اند به صورتی که در آن نهی از تمامی رفتارهای افراطی و تفریطی می‌شود که جان انسان را به خطر انداخته در معرض هلاکت قرار می‌دهد.[۳۸] آیات دیگری از قرآن مانند پیمان خداوند از بنی‌اسرائیل مبنی بر عدم ریختن خون خود[۳۹] و همچنین نهی از کشتن نفس محترم[۴۰] را شامل خودکشی دانسته‌اند.[۴۱] روایات : از جمله مستندات حدیثی مربوط به حرمت خودکشی حدیث منقول از امام باقر(ع) است که می‌فرماید: «مومن به هر بلائی مبتلا می‌گردد و به هر مرگی می‌میرد جز آنکه خودکشی نمی‌کند.»[۴۲] همچنین به حدیث امام صادق(ع) استناد کرده‌اند که خودکشی عمدی را موجب ابتلاء به آتش دوزخ دانسته‌است.[۴۳] 📒 عدد جلوی هر جمله مربوط به فهرست منابع است که در سایت ویکی شیعه موجود است : 🔗 https://fa.wikishia.net/view/%D8%AE%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%B4%DB%8C 📡 نوجوانیا :: nojavania.ir
📌 سقوط دیه برای خودکشی‌کننده دیه مقرر نشده است؛ زیرا شخص بر ضد خود اقدام کرده و به تعبیر فقها خون او هدر است.[۴۴] در مقابل این نظر، برخی از فقهای شافعی و حنبلی معتقدند که کفاره قتل او باید از اموالش داده شود و در خودکشی غیرعمدی نیز دیه او را برعهده عاقله (خویشان قاتل) به نفع وارثان شخص منتحر می‌دانند.[۴۵] 📌 وصیت خودکشی‌کننده بر اساس برخی روایات،[۴۷] فقها وصیت فردی که دست به خودکشی زده است را اگر قبل از وارد کردن جراحت به خود باشد، پذیرفته شده می‌دانند که باید به آن عمل شود؛ ولی در صورتی که پس از ایراد جراحتی که منجر به مرگ شود، وصیت کند، وصیت او را بی‌اعتبار می‌دانند که به آن عمل نمی‌شود.[۴۸] 📒 عدد جلوی هر جمله مربوط به فهرست منابع است که در سایت ویکی شیعه موجود است : 🔗 https://fa.wikishia.net/view/%D8%AE%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%B4%DB%8C 📡 نوجوانیا :: nojavania.ir
19.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیاده از خانه؛ به روایت محمد مهدی فاطمی صدر. ۸ شهریور ۱۴۰۲؛ برنامه‌ی در مسیر حسین، شبکه‌ی افق سیما... پیوند برنامه کامل : https://cdn1.iribtv.ir/mp4/20230830/ofogh/2023-08-30_14-31-00.mp4 - 📚 کانال حجت الاسلام فاطمی صدر {غیر رسمی} 📲 @FatemiSadrNews 🔗 x.com/fatemisadr_ir اشاره به برنامه شبکه افق در نوشته های استاد در توییتر : https://twitter.com/fatemisadr_ir/status/1696935897072030096
موارد استثنا علی‌رغم حرمت و تاکید بر آن در منابع روایی و فقهی و تعیین مجازات سنگین اخروی برای آن، بر اساس گزارش برخی از منابع فقهی گاه خودکشی به سبب اضطرار یا وجود مصلحتی مهم‌تر مانند حفظ جان مسلمانان جایز دانسته شده است؛ اگرچه در مواردی مانند اتانازی (آسان‌مرگی) اغلب فقهای معاصر به جایز نبودن همه راه‌های آن حکم داده‌اند.[۵۱] 📗 علامه حلی ذیل مسائل جهاد به این مسأله اشاره کرده است که اگر کفار در کشتی مسلمانان آتش افکندند، آیا جایز است برای نجات از آتش خود را به دریا بیندازند؟ بر اساس نظر وی چنانچه باقی ماندن در کشتی باعث کشته شدن بر اثر سوختگی شود، انداختن خود در آب دریا جایز است؛ اگرچه به غرق شدن آنها منجر شود.[۵۲] 📒 برخی فقیهان مثل مکارم شیرازی و حسینعلی منتظری خودکشی مسلمانی که در دست دشمن اسیر است و تاب شکنجه و حفظ اسرار مسلمانان را ندارد، جهت جلوگیری از ضربه شدید به مسلمانان، جایز دانسته‌اند.[۵۳] 📌 بسیاری از فقهای معاصر انجام دادن عملیات استشهادی را، حتی اگر نوعی خودکشی محسوب شود، در صورتی که برای واجبی مهم‌تر مانند ضربه‌زدن به دشمنان اسلام یا دفاع از مسلمانان باشد، جایز دانسته و آن را در قالب جهاد دفاعی تحلیل کرده‌اند.[۵۴] 📒 عدد جلوی هر بخش مربوط به فهرست منابع است که در سایت ویکی شیعه موجود است : 🔗 https://fa.wikishia.net/view/%D8%AE%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%B4%DB%8C 📡 نوجوانیا :: nojavania.ir
کدام کشورها بیشترین آمار خودکشی را دارند؟ در این اینفوگرافیک آمار خودکشی کشورها از بین هر صدهزار نفر جمعیت در سال ۲۰۱۹ را مشاهده می‌کنید. 📲 @bonyana 💚 @nojavania
شوخی با نامحرم ؟ هرگز … ابوبصیر رحمة الله می گوید: در کوفه بودم، به یکی از بانوان درس قرائت قرآن می آموختم. روزی در یک موردی با او شوخی کردم! مدتها گذشت تا اینکه در مدینه به حضور امام باقر علیه السلام رسیدم. آن حضرت مرا مورد سرزنش قرار داد و فرمود: کسی که در حال خلوت گناه کند، خداوند نظر لطفش را از او برمی گرداند، این چه سخنی بود که به آن زن گفتی؟ از شدّت شرم، سرم را پایین انداخته و توبه نمودم. امام باقر علیه السلام فرمود: مراقب باش که تکرار نکنی. [ بحار، ج 46، ص 247 ] رونوشتی بود از نشریه موعظه خوبان http://serajnet.org/post/detail/Fa/2-85-2-1-239-0/%D9%86%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%B9%D8%B8%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-228.aspx — پیامبر بزرگوار ما به شدت مومنین را از هر شوخی و صحبت غیر ضرور با دختران و زنان غریبه منع کرده اند … درباره پرهیز از شوخی با نامحرم یکی از احادیث رسول الله صلوات الله علیه را میخوانیم : پیامبر اکرم (ص) فرمودند: کسی که با زن نامحرمی شوخی کند، در مقابل هر کلمه ای که در دنیا به او گفته است، هزار سال در دوزخ حبس می شود. میزان الحکمه ج ۱۲ ص ۴۲۵ — در سایت اسلام کوئست پرسش و پاسخی پیرامون این موضوع نوشته شده است . لطفا بخوانید » حکم شوخی با نامحرم از طریق پیام کوتاه چیست؟ https://www.islamquest.net/fa/archive/fa825 📡 نوجوانیا :: nojavania.ir
فیلم کامل سخنرانی شیخ قمی که توسط عناصر ضدانقلاب تقطیع و در شبکه سعودی اینترنشنال امروز منتشر شد. ➖لینک فیلم کامل شیخ‌قمی https://eitaa.com/Israel666/2681 ✅ممنون‌ از همه ضد انقلاب نادان عزیز که برند «شیخ قمی» را در قشر خاکستری کشور «ترند» اول کرد. برای سالگرد کارش داریم... آشی پختیم براتون ضد انقلاب...😁
📌 نوشته های محمد مهدی فاطمی صدر در پیاده روی کامل از خانه تا عتبه در ایام اربعین 🔗 https://fatemisadr.e57.ir/163/arbaeen-walk-from-qom-to-karbala-x-network-posts/ بسم الله. در این صفحه از وبگاه استاد محمد مهدی فاطمی صدر ، کوتاه نوشته های ایشان که در هنگام پیاده روی کامل از خانه تا عتبه نوشته‌اند را گرد آوری کردیم. حجت الاسلام فاطمی صدر ، تقریبا از روز 27 مرداد 1402 از درب خانه شخصی خود در قم پیاده روی کامل به سمت کاظمین و کربلا و نجف را آغاز کردند… 📚 کانال حجت الاسلام فاطمی صدر {غیر رسمی} 📲 @FatemiSadrNews 🔗 x.com/fatemisadr_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ افزایش مرگ ناشی از مصرف موادمخدر و خودکشی بین جوانان آمریکایی! 🔗 @kavoshplus 📲 @bonyana 💚 @nojavania
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ افزایش بی‌سابقه خودکشی زنان ژاپنی، 879 نفر در ماه اکتبر...! 🔗 @kavoshplus 📲 @bonyana 💚 @nojavania
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آمار خودکشی در ارتش آمریکا چهار برابر آمار تلفات جنگ های بعد از 11 سپتامبر...! 🔗 @kavoshplus 📲 @bonyana 💚 @nojavania
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بحران تنهایی در ژاپن/جسد برخی افراد بعد از فوت برای مدت طولانی در خانه رها می‌شود/آمار خودکشی از فوتی های کرونا بیشتر شده! 🔗 @kavoshplus 📲 @bonyana 💚 @nojavania
حرکت پیاده از خانه به عتبه؛ از مبدأ قم مقدسه. موسم اربعین ۱۴۰۲؛ روز بیستم، حرم حضرت عباس، علیه‌السلام... https://twitter.com/fatemisadr_ir توضیح : حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر در 20 روز گذشته پیاده روی کامل خود از قم به کربلا را انجام دادند و صدها کوتاه نوشته از رویدادهای زیبا یا دردناک یا آموزنده ای که روبرو شدند منتشر کردند ... صفحه توییتر ایشان در پیوند زیر عمومی است : https://twitter.com/fatemisadr_ir
احیای فرهنگ عاشورا زیر سقف خانه‌های بندگی چهار خواهر و یک برادر بعد از فوت پدر و مادرشان چراغ روضه حسین(ع) را روشن نگه داشته و اجازه ندادند روضه ۶۰ ساله این خانواده تعطیل شود. 🔗 https://www.farsnews.ir/azarbaijan-sharghi/news/14020613000800 🔢 1
خبرگزاری فارس- تبریز، معصومه درخشان: خانه همان خانه است و همسایه‌ها همان همسایه‌هایی که هر روز می‌بینیم، لبخند می‌زنیم، سلام و احوال‌‍پرسی کرده و همدیگر را به خدا می‌سپاریم. ولی وقتی پرچم عزای حسین( ع) بر سر در آن خانه نصب می‌شود دیگر همان خانه نیست، آنجا تکیه حسین ( ع) است و همسایه‌ها می‌شوند عزاداران حسین(ع). خانه‌ای که با پرچم‌های عزا سیاهپوش شده می‌شود روضه سیدالشهداء. مثل غذای هیات که عطر و طعمش با همه غذاهای عالم فرق دارد، تفاوت عطر و طعم چای روضه هم با تمام چایی‌های که خورده‌ایم از زمین تا آسمان است و چه آرامشی دارد خانه‌ای که صدای روضه حسین( ع) به گوش می‌رسد. می‌توانیم کربلا را با روضه خانگی به خانه‌هایمان بیاوریم، کم کم نیستند خانه‌های باصفایی که صفای وجودشان از کرم و عنایت حسین( ع) است. برای برگزاری روضه فقط دل شکسته، چشم اشکبار و اخلاص نیاز است. وقتی با دل شکسته و از ته دل حسین( ع) را صدا می‌زنیم خودش خریدار اشک چشم‌هایمان است. روضه‌های خانگی بی‌ریا و مخلصانه هستند، دست دلمان را می‌گیرند و می‌برند به آن قدیم‌ترها، به روزهایی که یک سال منتظر می‌شدیم تا محرم بیاید و همراه مادرمان به مجلسه روضه و مرثیه برویم، آنجا که داغ دل زینب( س) با سوز و گداز زمزمه می شد و خبری از هیات های بزرگ نبود. دلم عجیب برای چای روضه و مرثیه حضرت سیدالشهداء تنگ شده است. چه خوش ساعتی که با نام او سپری کنیم و چایی خور روضه‌اش باشیم. 🔗 http://fna.ir/3eq3jk 🔢 2
فرش قرمز برای عزاداران حسین(ع) به دعوت دوستم به مجلس روضه حسین( ع) می‌روم، مجلسی که برای مهمانانش فرش قرمز پهن کرده‌اند. کفش‌های عزاداران حسین(ع) جلوی در ورودی خانه مرتب جفت شده. وارد خانه شده و در دل می‌گویم سلام بر تو ای غم محزون بی‌انتها، سلام بر تو ای ذبح عظیم و سلام بر تو ای دلداده خدا. در مجلس روضه حسین( ع) باید به رسم ادب دو زانو نشست، در این روضه‌ها حضرت زهرا(س) میزبان عزاداران دردانه‌اش است و صاحبخانه‌ها که سال‌ها میراث دار روضه‌ها از نسلی به نسل دیگر هستند بر آستان اهل بیت توسل زده و به ایشان تسلیت و تعزیت می‌گویند. تعدادی از خانم‌ها دور تا دور خانه و چند نفری هم در ردیف‌های جلو نشسته‌اند. پرچم‌های عزای یا حسین، یا ابوالفضل بر روی پرده‌های سفید نصب شده است. دختر جوانی برایم چای می‌آورد، خانم به روضه حسین( ع) خوش آمدید. ممنونم خدا قبول کند. یکی از خانم‌ها زیارت عاشورا می‌خواند و بقیه با او همراهی می‌کنند. بعد از پایان زیارت عاشورا آن خانم در مورد خصایص و ویژگی‌های منحصر به فرد حضرت امام حسین( ع) صحبت می‌کند. 🔗 http://fna.ir/3eq3jk 🔢 3
در خانه دق الباب می‌شود و آقای روحانی با یا الله گفتن وارد خانه شده و در صندلی که برایش گذاشته‌اند می‌نشیند. آقای روحانی صحبت‌هایش را با نثار سلام و صلوات به روح پاک امام حسین ( ع) و یاران با وفایش آغاز می‌کند. اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن وَ عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین وَ عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن وَ عَلی اَصحابِ الْحُسَین. او هدف قیام امام حسین(ع) را توضیح می‌دهد و در ادامه ذکر مصیبت کرده و روضه‌خوانی می‌کند. روضه‌های خانگی حسینی با آن سوز و گدازش دل را می‌برد به خیمه های سوزان کربلا. دل‌ها پر می‌کشد به سرزمین نینوا که سجاده امام حسین(ع) است و سر حسین(ع) با ۷۲ یار مظلومش بر سر نیزه می‌رود، در صحرای نینوا بال ملائک می‌سوزد و کائنات در سوگ خورشید به ماتم نشسته است. طنین صدای دادخواهی حسین( ع) که بهانه آفرینش است در تمام جهان به گوش وجدان‌های بیدار می‌رسد. هنوز روضه روحانی اول تمام نشده که روحانی دوم نیز از راه می‌رسد در اتاق کناری می‌نشیند تا چای روضه را نوش جان کند. بعد از ذکر مصیبت و روضه خوانی حاج آقا دست به دعا بلند می‌کند خدایا به حرمت و عظمت امام حسین ( ع) عاقبت همه ما را ختم به خیر کن و عزاداری‌هایمان را قبول بفرما. آمین یا رب العالمین. حاج آقا روضه‌اش را با گفتن صلی الله علیک یا ابا عبدالله به پایان می‌رساند. 🔗 http://fna.ir/3eq3jk 🔢 4
حالا هر دو روحانی در اتاق کناری چای می‌نوشند. یکی از آنها خداحافظی کرده و دیگری منبرش را شروع می‌کند. او در صحبت‌هایش به اهمیت رعایت احکام الهی اشاره می‌کند و در ادامه امر به معروف و نهی از منکر را یکی از احکام الهی نام می‌برد و سپس به ذکر مصیبت پرداخته و روضه خود را با آه و سوز عجیبی شروع می‌کند. دل‌ها را روانه کربلا کرده و ذکر حسین(ع) حسین (ع) در فضا می‌پیچد. روضه آب، مشک و تیر خواندن روضه ابوالفصل پای ثابت روضه و مرثیه خانگی است. آقای روحانی روضه مشک، آب و تیر می‌خواند " بو مشکه دیین اوخ منی مایوس ایلدی چوخ ای کاش دییدی گوزیمه مشکه دین اوخ" در فراز دیگری می خواند "ای شمع حرمخانه قربانون اولوم عبّاس ، جان لار سنه پروانه قربانون اولوم عباس". 🔗 http://fna.ir/3eq3jk 🔢 5
نام حسین (ع) برکت است اشک، ماتم، حزن و اندوه پایان ندارد، خانم‌ها زیر چادرهایشان بر ماتم امام حسین علیه السلام گریه می‌سرایند و با ناله‌های جگرسوز زینب( س) وا مصیبتا زمزمه می‌کنند. حاج اقا نوحه و روضه را با فرازی از زیارت عاشورا به پایان می رساند" السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللّهِ، وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائِکَ، عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللّهِ اَبَدًا ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ، وَ لا جَعَلَهُ اللّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ." بعد از تمام شدن روضه پسر نوجوانی به اسم محمد هادی در صندلی حاج آقا نشسته و شعر می‌خواند: 🔗 http://fna.ir/3eq3jk 🔢 6
منم اون حسرتیه حرم ندیده توی زندگیش به غیر غم ندیده همونی که خیلی وقته کربلا هیچ دیگه خواب کربلا رو هم ندیده چشمامو میبندم میگریم میخندم تنهایی شیدایی حرفای رویایی خیلی ها بودن تو این خیمه که مردن ولی دیگه اسمشون رو نیاوردن بعضیام رسول ترک تازه میفهمی وقتی صد سال بعد مرگ اسمتو بردن بعد از مرگ گریونم قبرم نیست سامونم ای جونم میدونم کربلا مهمونم. محمد هادی بعد از اینکه شعرش را خواند جایگاه و میکروفن را به نوجوان دیگری به اسم محمد حسن می دهد و او سه بار ایه شریفه" امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء" آیه ۶۲ سوره نمل را می‌خواند. 🔗 http://fna.ir/3eq3jk 🔢 7
سینی چای روضه توسط یک خانم جوان در بین بانوان عزادار گردانده می‌شود و در ادامه نان اهری به نیت احسان امام حسین ( ع) توزیع می‌گردد. در پایان روضه حمد و سوره‌ای نثار اموات و درگذشتگان شده و عزاداران حسینی ضمن تشکر از بانی جلسه کم کم خداحافظی می‌کنند. حالا مجلس خودمانی شده است، من هستم و بانیان جلسه، دوست دارم بدانم این مجلس روضه و مرثیه حضرت سیدالشهداء چند سال است برگزار می‌شود. خواهرها به همدیگر نگاه می‌کنند، خانم ناهید عیوض‌زاده یکی از آن چهار خواهر راوی روایت مرثیه حسینی می‌شود. 🔗 http://fna.ir/3eq3jk 🔢 9
پدر بزرگ‌ها بنیانگدار روضه خانگی حسینی خب خانم عیوض زاده بسم الله بفرمایید این مرثیه و روضه خانگی حسینی از کی و چطور آغاز شد؟ او با دست به عکس روی دیوار اشاره می‌کند، آن عکس را می‌بینی، عکس وسطی پدرم است و آن دو عکس دیگر پدر بزرگ مادری و پدر بزرگ پدری هستند. هر کدام از پدر بزرگ‌هایم در منزل خود مرثیه امام حسین ( ع) برگزار کرده و فرزندان خود را با مکتب اهل بیت(ع) و حضرت سیدالشهدا و واقعه عاشورا آشنا می‌کردند. آن طور که بزرگ‌ترها تعریف کرده‌اند آنها از خیلی سال‌ها پیش عزای حسینی را برپا می‌کردند. پدرم ( حاج صمد عیوض زاده ) و مادرم ( حاجیه ربابه حسنی ) در سال ۱۳۳۷ با هم ازدواج می‌کنند و چون در خانه پدری با مفهوم روضه آشنا بودند دو، سه سال بعد از ازدواج و مستقل شدن تصمیم می‌گیرند در خانه خودشان روضه خانگی برگزار کنند. 🔗 http://fna.ir/3eq3jk 🔢 10