برنامه #جهان_آرا
بنیاد های اجتماعی-مردمی انقلاب اسلامی ایران
مهمان:دکتر مهدی جمشیدی
جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه
پخش شده: ساعت ٢٢:۰۰،شبکه افق
🔺 آنچه در برنامه «جهان آرا» - شنبه 22 بهمن ١٤٠١ - گذشت
👈 دکتر مهدی جمشیدی (جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه):
🔰معماگونه بودن رفتار ملت ایران، در کلام امام خمینی(ره) آمده، اینکه چرا غربیها نمیتوانند انقلاب ایران و رفتار مردم ایران را به درستی تحلیل کنند.
این مسئله در کتابی از دکتر حسین کچویان هم تبیین شده است.
🔰عالم سیاست به طور طبیعی دچار کج اندیشیها و انحرافاتی است که سطحی از نارضایتی را در مردم ایجاد میکند بنابراین بسیج اجتماعی در این شرایط مشکل است ولی بازخوانی راهپیمایی 22 بهمن و تداوم و گسترش آن، معمای مردم ایران است.
🔰اینکه شور انقلابی بعد از 44 سال در ملت ایران باقی مانده، باز هم جزو معماهاست، و بدین معناست که انقلاب توانسته است خود را در نسلهای بعدی بازآفرینی کند.
انقلاب اسلامی، اعتبار خود را به این حضور مردمی گره زده است، یک نوع مردمسالاری جسورانه
🔰پساانقلاب، دورهای بعد از انقلاب است که افق تاریخی انقلاب بر آن سایه افکنده و همه چیز را باید نسبت به سرچشمه تبیین و درک کرد زیرا وارد یک دوره تاریخی متفاوت شدهایم و حالا در همین دوره هستیم.
اینجاست که معماگونه بودن انقلاب به چشم میآید و شهید مطهری هم نوشته بودند که این انقلاب، از سنخ حرکت انبیای الهی است، یعنی برآمده از خودآگاهی الهی و فطری
🔰آنچه امروز در مورد دهه هشتادیها و پیرامون گسست نسلی میگویند، در مورد نسل سوم هم گفته شده بود، اینکه انقلاب در آن نقطه تمام شده است ولی اینگونه نشد و انقلاب امتداد یافت زیرا حرکت خدایی و فطری، با تفکر سکولار فهم نمیشود.
🔰اینکه مردم هنوز پای انقلاب هستند، به این خاطر است که معیشت اقتصادی خود را به انقلاب گره نزدهاند و البته این بدان معنا نیست که انقلاب دستاوردی نداشته و در عین حال منکر کم کاری برخی مسئولان و کمبودهای معیشتی و اقتصادی هم نیستیم.
🔰مردم فرانسه، آن تعلقی که ما به انقلاب اسلامی داریم نسبت به انقلاب خود ندارند، و میگویند شما تعصب ایدئولوژیک دارید، در حالیکه اینگونه نیست و تعلق خاطر ما، در محدوده جهانبینی دینی تعریف میشود و هیچ مکتب دیگری، چنین خصوصیتی ندارد.
🔰اغتشاشگران 4 ماه نتوانستند بدنه اجتماعی خود را نگه دارند ولی انقلاب اسلامی، 44 سال این کار را کرده است.
- ناشناس.mp3
8.69M
🎧 بشنوید| برنامه تلویزیونی «جهان آرا»
👈🏼موضوع: بنیادهای اجتماعی-مردمی انقلاب اسلامی ایران
🔰صوت کامل گفتوگو با:
👤دکتر مهدی جمشیدی (جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه):
◽️ شنبه 22 بهمن ١٤٠١
◽️کیفیت پایین - 8مگابایت
🔗 @ofogh_tv 🔗 t.me/JahanaraOfoghtv
📡 bonyana.com/feeds
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 رفتار معماگونه مردم و انقلاب ایران
🔸دکتر مهدی جمشیدی (جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه):
🔹معماگونه بودن رفتار ملت ایران، در کلام امام خمینی(ره) آمده، اینکه چرا غربیها نمیتوانند انقلاب ایران و رفتار مردم ایران را به درستی تحلیل کنند.
🔹این مسئله در کتابی از دکتر حسین کچویان هم تبیین شده است.
🔗 @ofogh_tv 🔗 t.me/JahanaraOfoghtv
📡 bonyana.com/feeds
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 مردمسالاری جسورانه یک انقلاب
🔸دکتر مهدی جمشیدی (جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه):
🔹 اینکه شور انقلابی بعد از 44 سال در ملت ایران باقی مانده، باز هم جزو معماهاست، و بدین معناست که انقلاب توانسته است خود را در نسلهای بعدی بازآفرینی کند.
🔹انقلاب اسلامی، اعتبار خود را به این حضور مردمی گره زده است، یک نوع مردمسالاری جسورانه
🔗 @ofogh_tv 🔗 t.me/JahanaraOfoghtv
📡 bonyana.com/feeds
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 تفاوت یک انقلاب و تمایز یک نظام سیاسی
🔸آنچه در بهمن 1357 رخ داد و به نام انقلاب اسلامی در تاریخ به ثبت رسید، بعد از 44 سال خود را در اذهان مردم ایران و نسلهای متمادی نهادینه کرده و هیچ چیز از فتنه و آشوب گرفته تا جنگ و تحریم، نتوانسته در این مسیر، خللی ایجاد کند.
🔹شاید آنچه در این سالها رخ داد، میتوانست هر نظام سیاسی دیگری را با چالشهای جدی مواجه کند ولی چون نظام جمهوری اسلامی بر محور حکمرانی الهی بر پایه مردم سالاری دینی شکل گرفته و با اتکا به ظرفیت مردم به حیات خود ادامه داده، چنین سرنوشتی در انتظارش نبوده است.
🔗 @ofogh_tv 🔗 t.me/JahanaraOfoghtv
📡 bonyana.com/feeds
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻انقلابی که تداوم حرکت تاریخی انبیای الهی است
🔸دکتر مهدی جمشیدی (جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه):
🔹 پساانقلاب، دورهای بعد از انقلاب است که افق تاریخی انقلاب بر آن سایه افکنده و همه چیز را باید نسبت به سرچشمه تبیین و درک کرد زیرا وارد یک دوره تاریخی متفاوت شدهایم و حالا در همین دوره هستیم.
🔹اینجاست که معماگونه بودن انقلاب به چشم میآید و شهید مطهری هم نوشته بودند که این انقلاب، از سنخ حرکت انبیای الهی است، یعنی برآمده از خودآگاهی الهی و فطری
🔗 @ofogh_tv 🔗 t.me/JahanaraOfoghtv
📡 bonyana.com/feeds
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻گسست نسلی، دروغی بزرگ در مورد انقلاب اسلامی
🔸دکتر مهدی جمشیدی (جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه):
🔹آنچه امروز در مورد دهه هشتادیها و پیرامون گسست نسلی میگویند، در مورد نسل سوم هم گفته شده بود، اینکه انقلاب در آن نقطه تمام شده است ولی اینگونه نشد و انقلاب امتداد یافت زیرا حرکت خدایی و فطری، با تفکر سکولار فهم نمیشود.
🔗 @ofogh_tv 🔗 t.me/JahanaraOfoghtv
📡 bonyana.com/feeds
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻چرا مردم ایران همچنان پای انقلابشان ایستادهاند؟
🔸دکتر مهدی جمشیدی (جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه):
🔹اینکه مردم هنوز پای انقلاب هستند، به این خاطر است که معیشت اقتصادی خود را به انقلاب گره نزدهاند و البته این بدان معنا نیست که انقلاب دستاوردی نداشته و در عین حال منکر کم کاری برخی مسئولان و کمبودهای معیشتی و اقتصادی هم نیستیم.
🔗 @ofogh_tv 🔗 t.me/JahanaraOfoghtv
📡 bonyana.com/feeds
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 تفاوت تداوم انقلاب اسلامی با انقلابهای مشهور جهان
🔸دکتر مهدی جمشیدی (جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه):
🔹مردم فرانسه، آن تعلقی که ما به انقلاب اسلامی داریم نسبت به انقلاب خود ندارند، و میگویند شما تعصب ایدئولوژیک دارید، در حالیکه اینگونه نیست و تعلق خاطر ما، در محدوده جهانبینی دینی تعریف میشود و هیچ مکتب دیگری، چنین خصوصیتی ندارد.
🔗 @ofogh_tv 🔗 t.me/JahanaraOfoghtv
📡 bonyana.com/feeds
1.
میگقت:چند سال پيش در مهدكودكي با بچه های ٤ ساله کار می کردم
میخواستم چکمه های یه بچه ای رو پاش کنم ولی چکمه ها به پای بچه نمی رفت. بعد از کلی فشار و خم و راست شدن، بچه رو بغل كردم و گذاشتم روی میز، با هزار جابجایی و فشار چکمه ها رو پاش كردم
2.
و یه نفس راحت كشيدم که بچه گفت :این چکمه ها لنگه به لنگه است!
با هزار زور و اینور و اونور شدن و در حالی که مواظب بودم بچه نیفته بالاخره پوتین ها رو از پای بچه درآوردم و باز با همان زحمت زیاد پوتین ها رو این بار دقیق و درست پای بچه كردم که لنگه به لنگه نباشه.
3.
در این لحظه بچه گفت: خانم، این پوتین ها مال من نیستن ها
من با یه بازدم طولانی و سر تکان دادن که انگار یک مصیبتی گریبان گیرم شده، با خستگی تمام نگاهی به بچه انداختم و بهش گفتم آخه چی بهت بگم؟
دوباره این پوتین های تنگ رو در آوردم
و از بچه پرسيدم :خوب، حالا پوتین های تو کدومه؟
4.
گفت: این ها پوتین های برادرمه ولی مامانم گفته اشکالی نداره می تونم پام کنم.
من که دیگه خونم به جوش اومده بود، سعی كردم خونسردی خودم رو حفظ کنم و دوباره پوتین ها رو پاش کنم
بعد از اتمام کار ازش پرسيدم :خوب، حالا دستکش هات کجان؟ توی جیبت که نیستن...
بچه گفت: توی پوتینام بود دیگه
——-
رشته توییتی از @sadatkhanoom74 در توییتر
https://twitter.com/sadatkhanoom74/status/1625076488520302592
📡 bonyana.com/feeds
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 انقلاب 44 ساله و اغتشاش 4 ماهه
🔸دکتر مهدی جمشیدی (جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه): اغتشاشگران 4 ماه نتوانستند بدنه اجتماعی خود را نگه دارند ولی انقلاب اسلامی، 44 سال این کار را کرده است.
🔗 @ofogh_tv 🔗 t.me/JahanaraOfoghtv
📡 bonyana.com/feeds
هدایت شده از محمد مهدی فاطمی صدر
ولنتاین گرفتن تشبه به کفار است...
هدایت شده از محمد مهدی فاطمی صدر
۲۵ بهمن روز مبارکی است. ۲۵ بهمن یومالله است. سالگرد جنگ نهاوند و شکسته شدن آخرین دژ طاغوت ساسانی و ورود ارتش فاتح اسلام به ایران...
هدایت شده از محمد مهدی فاطمی صدر
حجت شرعی را که وابنهی با کد دریوری پیش میبری...
هدایت شده از محمد مهدی فاطمی صدر
باور ما به مشیت است و نه شانس اما، ۲۵ بهمن سال ۲۰ هجری خورشیدی آخرین شانس ایرانشهریها بود...
هدایت شده از محمد مهدی فاطمی صدر
این گنده شدن سالبهسال خرسهای ولنتاین فربهی مناسک نیست؟ یا چه...
هدایت شده از محمد مهدی فاطمی صدر
فرمود: لا تقربوا الزنا؛ یعنی دیت نروید، کف خیابان حجاب کشف نکنید، رل نزنید، در محیط عیان و رایان برای نامحرم نمک نریزید، شماره ندهید، دوستپسر نگیرید، مختلط اکیپ ولچرخی نشوید، نود ندهید، پارتی نکنید، نجسی نخورید، سلف و کلاس را درهم نکنید، برای نامحرم ولنتاین خرس گنده نخرید...
📌
روز ولنتاین چیست؟ + بررسی فلسفه ولنتاین + نمایشنامه طنز + سخنانی از استاد مرادی و شیخ قمی [ برای ولنتاین آماده شدیم؟!]
لینک مشروح » https://bonyana.com/11790
🔍 @nojavania
📺 برنامه تلویزیونی «جهان آرا»
👈🏼 موضوع: مساله عفو
بررسی دوگانه قاطعیت - رافت در سیره امیرالمومنین
📌مهمان: حجتالاسلام و المسلمین محمد مهدی طباخیان
✅ پخش شده : دوشنبه ٢٤ بهمن ٢٢:٠٠
🔗 @ofogh_tv 🔗 t.me/JahanaraOfoghtv
📡 bonyana.com/feeds
🔺 آنچه در برنامه «جهان آرا» - دوشنبه ٢٤ بهمن ١٤٠١ - گذشت
👈 حجتالاسلام مهدی طباخیان (پژوهشگر تاریخ اسلام):
🔰تحلیل معاویه این بود که نخستین گام دولت علوی، سقوط حکومت شام خواهد بود و اتفاقا این تصور او درست بود.
حضرت علی(ع) در اولین خطبههایشان فرمودند به مصر و فرمانده خود و کوفه و بصره، نامه نوشته و به هر سه امر کردم تا لشکرهایشان را آماده حرکت به سوی شام کنند.
معاویه باید برای ادامه حیات سیاسی خود، ترفندی طراحی میکرد و چه بهتر که آشوبی را در مرزهای داخلی حکومت علوی به وجود آورند، آشوبی همچون جنگ جمل
🔰حضرت علی(ع) پیش از جنگ جمل فرمودند اگر سعی کنیم مدیریت کرده و کار کنیم که اینها ضرری به امنیت و وحدت جامعه اسلامی نزنند، کاری با آنها نداریم ولی اگر امنیت و وحدت را هدف قرار دهند، با آنها نبرد خواهیم کرد.
وقتی امنیت و وحدت جامعه به خطر میافتد، حضرت علی(ع) دیگر مدارا نکرده و جنگ را راه حل میداند.
🔰معاویه هم پول زیادی برای راهاندازی جنگ جمل هزینه کرد و هم فرماندهان اموی را به عنوان لیدر جنگ روانه میدان کرد.
آشوب جمل، آتشی بود که از بیرون جامعه اسلامی به دامن آن انداخته شد و خوب هم مدیریت شد چرا که تبلیغات رسانهای فراوانی هم داشت.
🔰عدم عدالت و سهیم بودن حکومت علوی در قتل خلیفه قبلی، اتهامات بدون سندی بودند که آشوبگران جمل علیه حضرت علی(ع) مطرح میکردند، پس انتظار رفتاری درست از آنها میرفت اما در همان اول کار با تزویر و شبیخون وارد بصره شدند و حافظان امنیتی را که تعلق ایدئولوژیک به حکومت علوی نداشتند قتل عام و حتی زخمیها را هم شکنجه کردند.
🔰عبدالله بن زبیر حتی در مسجد بصره، دستور قتل کسی را داد که خواستار تبیین اتهامات علی(ع) شده بود.
شبانه به عشیره آن جوان حمله کردند و 70 نفر را کشتند تا کسی حتی جرأت ابراز نظر نداشته باشد، همان کسانی که علی(ع) را به دیکتاتوری متهم میکردند.
امروز هم فلان بازیگر، یک پست میگذارد و حمایتی میکند یا در یک جشن شرکت میکند، جمع میشوند تا به صفحه او حمله کنند و در عین حال ادعای آزادی بیان دارند.
🔰حضرت علی(ع) تا ظهر روز جنگ جمل هم نبرد را به تاخیر انداختند ولی وقتی شروع شد، قاطعیی بی مانند از خود نشان دادند و در عین حال همچنان دغدغه این را داشتند که هر چه سریعتر، به ستاد فرماندهی طرف مقابل حمله شود تا صفوف لشکر آسیب نبینند.
🔰به محض اینکه رویه جنگ جمل به سمت پیروزی لشکر امام علی(ع) تغییر میکند، شیوه ایشان به رحمت و عفو بر میگردد چون بالاتر از هر چیز، به فکر رفاه و حفظ جان تک تک افراد جامعه بودند.
ثابتی: جای قاطعیت علوی کجاست؟
طباخیان: حضرت جایی قاطعیت داشتند که تبیین تکمیل شده و حق و باطل، شناسانده شده باشد.
بعد از این مرحله، ایشان برای حفظ مصالح جامعه، قاطعیتی بی مثال داشتند.
🔰بی انصافی میگفت این چه عفوی است که گفتهاند باید اظهار ندامت کنید؟
در پاسخ باید گفت کدام سیره ائمه اطهار(ع) اینگونه بوده که بدون عذرخواهی مورد عفو قرار دهند؟
البته ممکن است اشتباه سیستمی باشد و کسی بدون اظهار ندامت آزاد شود.