°#ڪلام_پیشڪسوت
👤 استاد حاج #جواد_حیدری:
مداحان باید با این چند کتاب مأنوس باشند و نه تنها این کتب را بخوانند بلکه باید مطالب این کتاب ها را خلاصه برداری و یاد داشت نویسی نمایند.
منتهی الآمال، بیت الاحزان، نفس المهموم مرحوم شیخ عباس قمی
و در مطالعه ی کتب اشعار به این چند اثر مراجعه نمایید.
نخل میثم، استاد سازگار
آثار استاد سید رضا مؤید
"دل سنگ آب شد" و "گلاب و گل" و جمع آوری از مدینه تا مدینه ایشان به نام "چراغ صاعقه" حاج علی انسانی
و آثار استاد بزرگوار جناب چایچیان متخلص به "حسان"
و مرحوم استاد ژولیده نیشابوری نور الله مرقده
و در مراحل بعدی و سطوح بالاتر به شما عرض میکنیم که به کتب قدما مراجعه نمایید ، همچون مرحوم غروی اصفهانی ، میرزا یحیی مدرس و ...
#آموزش_مداحی
•••
👤 حاج #محمود_کریمے:
°بعضے مواقع ما میریم هیئت
کہ خودمون رو خالے کنیم!
ما باید بریم هیئت کہ
خودمون رو پر کنیم.
•••
هدایت شده از متامامت
اگر به كسى خوبى كردى، آن را با منّت گذاشتن زياد و به رُخ كشيدن تباه مساز، بلكه با خوبىِ بهترى ادامه اش بده؛ زيرا اين كار براى اخلاق تو زيبنده تر است و پاداش آخرتت را واجبتر مى گرداند
إن كانَت لكَ يَدٌ عندَ إنسانٍ فلا تُفسِدْها بكَثرَةِ المِنَنِ و الذِّكرِ لها، و لكنْ أتبِعْها بأفضَلَ مِنها؛ فإنَّ ذلكَ أجمَلُ بِكَ في أخلاقِكَ، و أوجَبُ لِلثَّوابِ في آخِرَتِك
#امام_صادق_علیه_السلام َ
#بحارالأنوار_جلد78_صفحه283
@HadisNgari 🎟
.
#آموزش_مداحی
✨ نکات ناب مداحی ✨
✅ ارتباط چشمی
🔵 یک ارتباط چشمی خوب کمک می کند تا شنونده با اعتماد به توانایی های سخنور یا مداح ایجاد صمیمیت نسبی احساس ارامش نماید و برای شنیدن رغبت بیشتری نشان دهد ارتباط چشمی خود را به صورت پیوسته حفظ کنید.
تمرین 👇👇👇
🔸متن یا شعر خود را از قبل بارها مطالعه کنید تا میزان مراجعه شما به نوشته به حداقل برسد.
🔸در هر نوبت ارتباط چشمی سعی کنید ارتباط خود را بین چهار تا پنج ثانیه حفظ کرده و در طول اجرا این ارتباط را با مخاطبین خود داشته باشید.
.
.
8⃣2⃣غصب فدک:👇
✅مقارن با طرح مسئله بیعت اجباری، مأمورین ابوبکر به دستور مستقیم وی فدک را به اشغال خود درآوردند، و کار گذار حضرت فاطمه(س) را از آنجا اخراج و ملک آن را غصب کردند ودرآمد حاصل از آن را مختص خود قرار دادند.
آنان به سند فدک و شهادت گواهان اعتنایی نکردند.
🌴سرزمین فدک، يكى از دهكده هاى آباد و حاصلخيز نزديک شرق خيبر است و تا مدينه ۱۶۵ كيلومتر فاصله داشت.
درسال هفتم هجرى، قلعه هاى خيبر، يكى پس از ديگرى فتح شدند و قدرت مركزى يهود در هم شكست.
ساكنان فدک تسليم شدند، و در برابر رسول اکرم(ص) متعهد شدند كه نيمى از زمينها و باغهاى خود را به آن حضرت(ص) واگذار كنند و نيمى ديگر را براى خود نگه دارند.
افزون بر اين، آنها كشاورزى سهم رسول اکرم(ص) را هم بر عهده گرفتند؛ تا در برابرش مزدى دريافت كنند.(۱)
طبق فقه اسلام ناب، سرزمينهايى كه بدون هجوم نظامى، و با صلح به دست مسلمانان مى افتاد، به شخص رسول خدا(ص) تعلق می گرفت و مسلمانان در آن هيچ حقى نداشتند.
فدک نيز اين گونه به دست مسلمانان افتاد، و به گفته مورخ بزرگ، طبرى که می گوید:
👤طبرى می نویسد:
📋《كَانَتْ فَدَكُ خَالِصَةً لِرَسُولِ اللهِ(ص) لأَنَّهُمْ لَمْ يَجْلِبُوا عَلَيْهَا بِخَيْلٍ وَلا رِكَابٍ》
♦️فدک ملک خالص رسول اکرم(ص) بود؛ زيرا مسلمانان آن را با سواره نظام و پياده نظام نگشودند.(۲)
وقتى آيه ی؛
📋《وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ》
♦️حق خويشاوند را بده!(۳) نازل شد، رسول اکرم(ص) دخترش فاطمه(س) را فرا خواند و فدک را به او بخشید.
حضرت رسول اکرم فرمود :
📋《خَطَّ جَبْرَئِيلُ لِي فَدَكاً بِجَنَاحِهِ وَ حَدَّ لِي حُدُودَهَا》
♦️جبرائیل با بالهایش فدک را برای من به امضاء درآورد و حدود و مرز آن را مشخص کرد.(۴)
از سال هفتم تا سال یازدهم فدک در دست حضرت فاطمه(س) بود، تا اینکه در سال یازدهم، مقارن با طرح مسئله بیعت اجباری در روز دهم از رحلت پیامبر(ص)، مأمورین ابوبکر به دستور مستقیم او، فدک را به اشغال خود درآوردند، و کار گذار حضرت فاطمه(س) را از آنجا اخراج و ملک آن را غصب کردند و درآمد حاصل از آن را مختص خود قرار دادند.
مهمترین هدف آنان، از این کار محدودسازى اهل بيت(ع) بود.
آن حضرت(س) براى پس گرفتن فدک كوشيد؛ ولى دستگاه خلافت، از اين كار سرباز زد.
👤مرحوم طبرسی مى نويسد :
حضرت فاطمه(س) نزد ابوبكر رفت و به او فرمود : چرا نماينده ى مرا از فدك اخراج نمودى؟ در حالى كه رسول اکرم(ص) آن را به امر خداوند به من بخشید و پیامبر(ص) در حین بخشیدن آن، علی(ع) و ام ایمن را شاهد قرارداد.
ابوبکر گفت:شاهدانت را حاضر کن!
سپس اميرالمؤمنين(ع) و ام ايمن برای شهادت دادن حاضر شدند.
عمر خطاب به ام ایمن گفت :
📋《أَنْتِ اِمْرَأَةٌ وَ لاَ نُجِيزُ شَهَادَةَ اِمْرَأَةٍ وَحْدَهَا وَ أَمَّا عَلِيٌّ(ع) فَيَجُرُّ إِلَى نَفْسِهِ》
♦️تو زنی و شهادت زن به تنهایی منجز نیست و
على نیز همسر اوست! و به نفع فاطمه(س) شهادت خواهد داد.
سپس امام علی(ع) فرمود:اى ابوبكر و عمر! اگر من اموال مسلمانان را كه در دستشان و تحت تصرفشان است، ادعا كنم که مال من است، شما از من دليل مى خواهيد يا از مسلمانان؟
عمر با حال غضب گفت:اين غنيمت مسلمانان و زمين آنان است كه در دست فاطمه(س) است و محصول آن را مصرف مى كند.
در اینجا اصحاب سقیفه احساس کردند از آنجایی که فدک حکم پشتوانه مالی برای اهل بیت را دارد، از طرفی هم نمیتوانستند آیه قرآن را انکار کنند، پس اول متوسل شدند به اینکه این ملک رسول اکرم(ص) بوده و ایشان آن را هبه نکرده و دیدند اگر این ملک ارث رسول اکرم(ص) باشد، چون زوجات از زمین مزروعی ارث نمی برند، باز هم به حضرت فاطمه(س) می رسد، پس حدیثی از پیامبر(ص) جعل کردند!
پس ابوبکر گفت:عمر و عایشه براین شاهدند که رسول اکرم(ص) فرمود:
📋《نَحنُ مَعاشِرَ الاَنبِیاءِ لا نُوَرِّثُ وَ ما تَرَکناهُ صَدَقَةٌ》
♦️ما گروه انبیا چیزی را به ارث نمی گذاریم و آنچه از ما باقی بماند صدقه است.
پس فدک نه ارث است و نه هبه ای از جانب رسول اکرم(ص)!
بلکه غنیمت جنگی است که برای مسلمین می باشد!
حضرت فاطمه(س) فرمود :
📋《هَذَا أَوَّلُ شَهَادَةِ زُورٍ شَهِدَا بِهَا فِي اَلْإِسْلاَمِ》
♦اين اولين شهادت ناحقى است كه به آن شهادت مى دهید.
۱
ادامه مطالب :👇
.
سپس فرمود:
📋《يَابْنَ اَبي قُحافَةَ! اَفي كِتابِ اللَّهِ اَن تَرِثُ اَباكَ وَ لا اَرِثُ اَبي؟ لَقَدْ جِئْتَ شَيْئاً فَرِيّاً》
♦️ای پسر ابی قحافه! آیا در قرآن آمده که تو از پدرت ارث ببری ولی من از پدرم ارث نبرم؟
همانا یک سخن دروغ را نسبت دادی!
(اشاره به حدیث جعلی)
و باز فرمود:چگونه است كه هرگاه تو درگذشتى، فرزندانت از تو ارث مى برند، اما ما از رسول خدا(ص) ارث نمى بريم؟
بعد به آياتى چون آیه «وَ وَرِثَ سُلَيْمانُ دَاوُدَ»(۵) اشاره کرد، که در آن ها از ارث پيامبران ياد شده، اشاره كرد.
و ادعاى او را مخالف با آيات صريح قرآن دانست.
سپس فرمود:آيا كسى نيست ما را يارى كند؟
شما بر حكومت خدا و رسول اکرم(ص)حمله برده ايد و بدون هيچ دليلى و حجتى آن را از خاندان رسول اکرم(ص) به خاندان ديگرى برده ايد.
به زودى ظالمان خواهند دانست كه به كجا باز مى گردند.
سپس اميرالمؤمنين(ع) به حضرت فاطمه(س) فرمود:
بازگرد تا خداوند بين ما حكم كند و هم او بهترين حكم كنندگان است.
حضرت فاطمه(س) به حال غضب برخاست و فرمود:
📋《اَللَّهُمَّ! إِنَّهُمَا ظَلَمَا اِبْنَةَ مُحَمَّدٍ(ص) نَبِيِّكَ حَقَّهَا فَاشْدُدْ وَطْأَتَكَ عَلَيْهِمَا ثُمَّ خَرَجَتْ》
♦️خدایا! اين دو به حق دختر پيامبرت(ص) ظلم كردند. خدايا به شدت اينان را مأخوذ فرما.
سپس حضرت فاطمه(س)محزون و گريان از نزد آنان بيرون آمد.(۶)
👤ابن ابى الحديد معتزلی می نویسد :
از استادم علی بن فارقی پرسیدم :
آيا فاطمه(س) در ادعاى خود (درباره بازپس گيرى فدك) راستگو بوده است؟
ابن فارقی جواب داد : بلى!
گفتم : خليفه مىدانست كه او زنى راستگو است؟
ابن فارقی گفت : بلى!
گفتم : چرا خليفه حق مسلم او را در اختيارش نگذاشت؟
استاد تبسمى کرد و با کلام لطیف و زیبا و طنزگونه اى، در حالى که هرگز عادت به شوخى نداشت، گفت :
📋《لَوْ اَعْطاها الْیَوْمَ فَدَکاً بِمُجَرَّدِ دَعْواها لَجایَتْ اِلَیْهِ غَداً وَ ادَّعَتْ لِزَوْجِهَا الْخِلافَهَ وَ زَحْزَحَتْهُ مِنْ مَکانِهِ، وَ لَمْ یُمْکِنُهُ الاِعْتِذارُ وَ الْمُدافِعَهُ بِشَیْ لاِنَّهُ یَکُونُ قَدْ اَسْجَلَ عَلى نَفْسِهِ بِاَنَّها صادِقَهٌ فِیما تَدَّعِیهِ، کائِناً ما کانَ، مِن غَیْرِ حاجَه اِلى بَیِّنَه!》
♦️اگر ابوبکر آن روز فدک را به مجرد ادعاى حضرت فاطمه(س) به او مى داد، فردا مجدد زهرا(س) به سراغش مى آمد و ادعاى خلافت براى همسرش مى کرد!
و وى را از مقامش کنار مى زد و او هیچ گونه عذر و دفاعى از خود نداشت، زیرا با دادن فدک پذیرفته بود که حضرت فاطمه(س) هر چه را ادعا کند راست مى گوید، و نیازى به بیّنه و گواه ندارد.
سپس ابن ابى الحدید مى گوید :
این یک واقعیت است، هر چند استادم آن را به عنوان مزاح مطرح کرد.(۷)
#روز_شمار_فاطمیه
📚منابع:
۱)معجم البلدان حموی، ج۴، ص۲۳۸
۲)تاریخ طبری، ج۲، ص۳۰۳
۳)سوره روم، آیه ۳۸
۴)الاختصاص شیخ مفید، ص۱۸۳
۵)سوره نمل، آیه ۱۶
۶)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۰۲
۷)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱۶، ص۲۸۴
۲
0⃣3⃣ #حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها در کنار امام علی(ع) از مردم مدینه طلب یاری کرد :👇
1⃣ملاقات عمومی :
👤شیخ مفید می نویسد :
📋《حَمَلَهَا عَلِيٌّ عَلَى أَتَانٍ عَلَيْهِ كِسَاءٌ لَهُ خَمْلٌ فَدَارَ بِهَا أَرْبَعِينَ صَبَاحاً فِي بُيُوتِ اَلْمُهَاجِرِينَ وَ اَلْأَنْصَارِ وَ اَلْحَسَنِ(ع) وَ اَلْحُسَيْنِ(ع) مَعَهَا》
♦️امام علی(ع) حضرت فاطمه(س) را بر مرکبی سوار می کرد و چهل روز آن حضرت(س) را بر در خانه مهاجران و انصار می برد.
حتی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را نیز همراهش بودند.
حضرت فاطمه(س) خطاب به آنان می فرمود :
📋《يَا مَعْشَرَ اَلْمُهَاجِرِينَ وَ اَلْأَنْصَارِ اُنْصُرُوا اَللَّهَ فَإِنِّي اِبْنَةُ نَبِيِّكُمْ وَ قَدْ بَايَعْتُمْ رَسُولَ اَللَّهِ(ص) يَوْمَ بَايَعْتُمُوهُ أَنْ تَمْنَعُوهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ مِمَّا تَمْنَعُونَ مِنْهُ أَنْفُسَكُمْ وَ ذَرَارِيَّكُمْ فَفُوا لِرَسُولِ اَللَّهِ(ص) بِبَيْعَتِكُمْ قَالَ فَمَا أَعَانَهَا أَحَدٌ وَ لاَ أَجَابَهَا وَ لاَ نَصَرَهَا》
♦️ای مهاجران و ای انصار! خدا را یاری کنید.
من دختر پیامبر شما هستم. شما در روزی که با رسول خدا(ص) بیعت کردید، متهعد شدید که از آن چیزی که خود و فرزندانتان را حفظ می کنید او و فرزندانش را نیز محافظت کنید.
پس حال به بیعتتان با رسول خدا عمل نمایید.
اما هیچ کدام از آنان او را یاری نکرد و پاسخ او را نداد و یاری اش نکرد.(۱)
2⃣ملاقات خصوصی :
حضرت فاطمه(س) برای در خواست یاری نزد معاذ بن جبل رفت.
حضرت(س) به او فرمود :
📋《يَا مُعَاذَ بْنَ جَبَلٍ! إِنِّي قَدْ جِئْتُكَ مُسْتَنْصِرَةً وَ قَدْ بَايَعْتَ رَسُولَ اَللَّهِ(ص) عَلَى أَنْ تَنْصُرْهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ وَ تَمْنَعَهُ مِمَّا تَمْنَعُ مِنْهُ نَفْسَكَ وَ ذُرِّيَّتَكَ وَ إِنَّ أَبَا بَكْرٍ قَدْ غَصَبَنِي عَلَيَّ فَدَكَ وَ أَخْرَجَ وَكِيلِي مِنْهَا》
♦️ای معاذ بن جبل! من نزد تو آمدم و طلب یاری دارم تا به آنچه با رسول خدا(ص) بیعت کردی، ذریه اش را یاری نمایی! و آنچه از خود و فرزندانت دفع می کنی از آنان نیز دفع کنی!
اکنون ابوبکر فدک را غصب کرده و نماینده مرا از آن اخراج نموده است.
معاذ گفت :
📋《فَمَعِي غَيْرِي؟》
♦️آیا غیر از من کسی هست؟
حضرت(س) فرمود :
📋《لاَ! مَا أَجَابَنِي أَحَدٌ!》
♦️نه! کسی مرا اجابت نکرد.
معاذ گفت :
📋《فَأَيْنَ أَبْلُغُ أَنَا مِنْ نُصْرَتِكَ؟ مَا يَبْلُغُ مِنْ نُصْرَتِي أَنَا وَحْدِي!》
♦️من کجا توان یاری شما را دارم؟ من به تنهایی نمی توانم شما را یاری بدهم!
حضرت(س) فرمود :
📋《وَ اَللَّهِ لاَ أُكَلِّمُكَ كَلِمَةً حَتَّى أَجْتَمِعَ أَنَا وَ أَنْتَ عِنْدَ رَسُولِ اَللَّهِ(ص) ثُمَّ اِنْصَرَفَتْ》
♦️به خدا قسم! کلمه ای با تو حرف نمی زنم تا من و تو نزد رسول اکرم(ص) جمع شویم.
سپس حضرت فاطمه(س) از نزد معاذ رفت.(۲)
#روز_شمار_فاطمیه
📚منابع :
۱_۲)الاختصاص شیخ مفید، ص۱۸۳
۴
🔅بِسمِ رَبِّ الحُسین عَلَیهِ اَلسَلام🔅
📚 #آموزش_مداحی
🔍 #تحلیل_مداحی
🎙 #دکتر_محمد_فراهانی
📅 دوشنبه ۲۶ آبان ماه ۹۹
💠 یاس کبود
🖋 1⃣ تحریر زدن و کشش باید روی مصوت های بلند (آ ای او) صورت بگیرد و از کشیدن مصوتهای کوتاه اجتناب کرد ، مگر در مواردی که #تحریر روی مصوت های کوتاه نازیبا نباشد.
2⃣ در انتخاب جواب #زمزمه یا #نوحه باید دقت کنیم ، حتی الامکان از جوابهای تک هجایی استفاده نشود (علی لای ) و حداقل از دوهجایی استفاده شود (لای لای یا لالایی ) .
3⃣ در مکمل خوانی باید از روضه های کوتاه استفاده نمود و از اجرای روضه یا شرح روضه طولانی پرهیز نمود . همچنین در #مکمل_خوانی نباید روضه مشهور و بسیار معروف را بازخوانی کنیم ؛ بلکه باید همان روضه ها با نگاهی نو و از زاویه ای دیگر بیان کنیم . در پایان زمزمه مکمل خوانی مناسب است یک روضه تک جمله ای خوانده شود . از آنجائیکه اشعار عاشقانه از حضرت اباعبدالله علیه السلام بیشتر از #روضه حضرات معصومین بیشتر در دسترس است بهتر است با اینگونه اشعار روضه شروع شود و سپس به روضه مناسبتی وصل نمود .
4⃣ برای #محکم_خوانی میبایست عبارات را محکم ادا کنیم و بر روی برخی حروف مقداری تاکید نمائیم و نیز از #طنین_سر بهره ببریم یعنی صدا را در سر بیاندازیم .
برای اینکه تبختر کلام ما تقویت گردد باید از اساتیدی که بهتر و باوقار میخوانند تقلید حرف به حرف داشته باشیم و حداقل ۱۰ با ۲۰ روضه را کاملا حفظ کرده و تسلط داشته باشیم تا بیان روضه ما نیز تقویت شود و در این امر نیز نباید عجله کرد و با صبر و دقت گذاشتن سرمایه ای برای خود کسب نمائیم. ضمنا جمله بندی و بیان روضه باید فصیح باشد .
5⃣ در اشعار نباید از ابیات و مصرع هایی که بار معنایی منفی دارند و شان معصومین علیهم السلام نیست استفاده کنیم .
مداحی موفق است که بیشتر از عنصر عاطفه در اشعارش استفاده کند مخصوصا شروع برنامه با اشعار و جملات عاطفی باشد مستمع را برای بکاء آماده می کند.
6⃣ در مکمل خوانی باید مداحی که میکروفن را میگیرد از ادامه مداح قبلی بخواند و در همان سبک و روضه برنامه خود را شروع و سپس وارد سبک و روضه خودش بشود .
7⃣ ذکر وای حسین در روز یا شب عاشورا و مناسبتهای خاص و مجالس خاص استفاده میشود و در سایر مناسبتها از ذکر شریف یاحسین استفاده می کنیم .
.
هدایت شده از امیر حسین یعقوبیان
.
.
📋 یادتون رفته مگه؟
#شور ۳۰ آبان ۹۹
کربلایی سید رضا نریمانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یادتون رفته مگه؟
تو گرفتاری و مشکلا توسل کردیم
یادتون رفته مگه؟
گره افتاد تا که تو کارا توسل کردیم
یادتون رفته مگه؟
همه عمر و تو روضه ها توسل کردیم
یادتون رفته مگه ...
چقَدَر مریض اومد تو روضه و شفا گرفت
چقَدَر این روضه از کشورمون بلا گرفت
چقَدَر دفع بلا کردیم با این سینه زدن
هرکسی هرچی گرفت از دل روضه ها گرفت
تعطیلی نداره،این روضه اگه سنگم بباره
روضه ت رو بگیر که مادرش، واتو داره
بیمه ت می کنه، چایی این روضه دوباره
«یا ثارالله، أباعبدالله»
یادتون رفته مگه؟
به سفارش امام رضا توسل کردیم
یادتون رفته مگه؟
تو نماز با مُهر کربلا توسل کردیم
یادتون رفته مگه؟
خونه به خونه تو خونه ها توسل کردیم
یادتون رفته مگه ...
همهمون با روضه امام حسین بزرگ شدیم
زیر آسمون بین الحرمین بزرگ شدیم
نمک و نون امام حسین و خوردیم همه مون
به پر علم قسم که زیر دِین بزرگ شدیم
تعطیلی نداره،این روضه ای که شفا میاره
تنهایی شده روضه بگیر، که خیر داره
دور کن بلا رو با روضه وا،سه شیرخواره
«یا ثارالله، أباعبدالله»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.👇
هدایت شده از امیر حسین یعقوبیان
990829-Komeil_4_320.mp3
14.93M
۹۹/۹/۹
#شور
تو گرفتاری و مشکلات توسل کردیم....
🎤 #سید_رضا_نریمانی
#حضرت_معصومه و بزرگداشت سومین روز شهادت #شهید_محسن_فخری_زاده
.
#فاطمیه
عالَم بدون فاطمه دلگیر خواهد شد
با او حدیث عاشقی تفسیر خواهد شد
دارالشفای ما از این روضه به آن روضهست
با نام زهرا اشک هم اکسیر خواهد شد
شأن عظیم منبر از فیض کلام اوست
علامه هم بی نام او تحقیر خواهد شد
او خطبه خواند و ذوالفقارش خوب ثابت کرد
گاهی زبان در معرکه شمشیر خواهد شد
با او قیامت ترسی از آتش نخواهم داشت
بچه کنار مادر خود شیر خواهد شد
افطارِ خود را هر سه شب بخشید بر سائل
یعنی گدا هرچه بیاید سیر خواهد شد
امروز باید در کنار فاطمه باشیم
فردا برای یاری او دیر خواهد شد
دستش شکستو باز تنها، لشگر مولاست
آیینه وقتی بشکند تکثیر خواهد شد
پژمرده شد یاس جوان مرتضی، افسوس
گل بین آتش، در جوانی پیر خواهد شد
شاعر: محمد زوار
👇
18.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
°روضه حضرت زهرا سلام الله علیها°
🎤حاج #منصور_ارضی #محمود_کریمی
📌 به حرکت زیبای حاج #محمود_کریمی در زمان 4:37 دقیقه با توجه به معنی مصرع و تأثیر آن روی مستمعین دقت کنید.
#فاطمیه