eitaa logo
نکات مداحی
65 دنبال‌کننده
383 عکس
201 ویدیو
44 فایل
این کانال فقط جهت ارائه مطالب آموزشی مداحی می باشد
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔷 مهارت ها و شیوه ها 🔷 چطور و چگونه بخوانیم؟ 1⃣آشنایی با الف-روان خوانی(لهجه داشتن در مداحی، نقص است.) ب-متن اشعار ج-متن ادعیه(کمیل،ندبه،عاشورا، جامعه کبیره و ...) د-متن زیارتنامه ها 2⃣کشیدگی صدا(مد دادن): به شرطی که تأثیر در معنای شعر و ترتیب شعر نگذارد. 3⃣شمرده شمرده خواندن: تلفظ آرام آرام کلمه ها و جمله ها در شعر یا در مطالبی که بین اشعار گفته می شود. . 4⃣تنفس صحیح:به اندازه کافی برای مطالب پیش رو هوا ذخیره کنیم تا صدا هم قوی تر و هم واضح تر خارج شود. نکته:تمرین های تنفسی مثل کوه نوردی، رفتن به سونا و ... باعث زیاد شدن نفس می شود.
6⃣استفاده از تحریر باعث زیبایی و لطافت و ملاحت اجرا خواهد شد. تحریر سه حالت دارد: ۱-موزون،متعادل،یک دست ۲-از تن پایین به بالا ۳-از تن بالا به پایین -در تحریر زدن، دهان نه خیلی باز و نه خیلی بسته است. -برای تمرین در تحریر از حروف کشیده(آ - ای - او) استفاده می شود. از حروف کوتاه هم می شود استفاده کرد ولی حروف کشیده بهتر است. . 7⃣تقسیم بندی گام های صدا: ۱-صوت ضعیف(قرار):پایین ترین حالت برای خواندن،مثل شروع اول جلسه ای. ۲-صوت متوسط(جواب قرار):تقریبا دو گام بعد از صوت ضعیف را صوت متوسط می گویند(بیشترین و بهترین حالتی که به آن مبتلا هستیم،صوت متوسط است.) ۳-صوت قوی(جواب جواب):بالاترین حالت در خواندن. -اگر توانایی داریم مثلا گام۶ را بخوانیم، بهتر است که گام۵ را بخوانیم و تمام توانایی خود را خرج نکنیم. . 8⃣فراز و فرود:رعایت کردن فراز و فرود، خیلی به شور و حال جلسه اضافه می کند. . 9⃣زیرخوانی و بم خوانی: در زیرخوانی، صدا تند و تیز و واضح تر است. صدا در زیرخوانی، برد بیشتری دارد. در بم خوانی، صدا پر حجم و معمولا در گام پایین می باشد. در زیرخوانی، صدا با فشار و تشدید بیشتری همراه است ولی در بم خوانی، صدا یا حنجره با فشار کمتری همراه است. . نکته: مداحی هنگام صبح مشکل تر است نسبت به زمان غروب؛ لذا بهتر است تمرینات خود را در زمان غروب انجام بدهیم. . نکته: خواندن زیاد و همچنین افزایش معلومات، باعث رفع استرس مداح در هنگام اجرا می شوند. .
. ° 👤 استاد حاج : مداحان باید سعی کنند که زیر نظر یک استاد فعالیت داشته باشند. نه تنها در عرصه مداحی، بلکه در تمامی حرفه‌ها باید از استاد بهره بگیرند چرا که در کار بدون استاد توفیقی وجود ندارد. در انتخاب استاد نیز باید زیادی داشته باشند زیرا مراکزی با عنوان تعلیم مداحی تأسیس شده‌اند که خودشان هیچ بهره‌ای از این رشته ندارند. از جوانانی که می‌خواهند به این عرصه ورود کنند می‌خواهم که زیر نظر اهل فن فعالیت کنند. ••• | ۱۲۸ .
001 مداح باید هیأتی باشد.mp3
3.49M
﷽ 👤 استاد ✔️ مداح باید هیئتی باشد. ✔️ اگر مستمعین پراکنده بنشیند، مجلس گرم برگزار نمی شود. ✔️ فضای جلسه باید به اندازه‌ای باشد که جمعیت حضور پیدا می کند. ✔️ و نکات مهم دیگری... در مداحی چیزهایی بکار شما می آید که ملکه ذهنتان شده باشد. چون در حین مداحی باید بتوانید از آموخته ها و معلوماتتان ، در لحظه استفاده کنید. پس در مرورِ آموخته هایتان اهتمام ورزید.
. : بنظرتون توی سن بلوغ ۱۵ سالگی، کسی بخواد ازحاج حسین سیب سرخی تقلید کنه و بخونه درسته یانه؟ ❗️:❗️ اول : توصیه اکید دارم در خود و حنجره مداح مورد نظر را در نظر بگیرید و مداحان معروف با حنجره و و اینطوری اوج میگیرند ولی شما تاره شروع کردید خیلی کنید . دوم : حنجره در سن بلوغ خیلی است بطوریکه میگویند اگر این سن آوردی دیگر با ات کن 👈فشار و تمارین سنگین بعد از ۱۷ سالگی توصیه میشود سوم : های ریزی هست که نمیشوند گفت مثل ، مثل حرکت دست و صورت (زبان بَدن) و ... که نمیشود خیلی تقلید کرد باید انسان خودش باشد و از دیگران الهام بگیرد. .
. قدیمی ها میگفتند : اول تنورو داغ کن ، بعد نون رو بچسبون ! در یک مجلس سرد و بی روح ، نمیتوان یک برنامه ی موفق انجام داد ، و حتما نیاز به یک مقدماتی دارد . یکی از راه های ارتباط موثر با مخاطب ، برقراری ارتباط کلامی با او می باشد استاد حیدرزاده معتقدند ، هنرمداح ، اگر بتوانید به مرحله ای برسید که شوید ، و کلام شما تاثیر گذار گردد ، قسمت مهمی از راه را طی کرده اید . مستمع باید شما را ، تا به حرفتان گوش نموده و با روضه ی شما اشک بریزد ! البته یک مجلس آماده ، نیازی به صحبت های مقدماتی ندارد ، و با یک بسم الله زیر لب ، میتوان ادامه روضه ی سخنران و یا مداح قبلی را انجام داد ، اما هر مداحی باید با این تکنیک آشنایی داشته باشد ، تا در صورت نیاز از آن استفاده کند . نکته پایانی آنکه ، این صحبت های مقدماتی حتما باید مناسب سن و سال مداح ، موقعیت اجتماعی او ، و فضای مجلس باشد . ان شاالله درآینده ، توضیحات بیشتری را خدمت شما خوبان ارائه خواهم نمود . جناب استاد حیدرزاده ، در ابتدا و انتهایِ روضه نهم ، به خوبی از این تکنیک استفاده کرده اند ، لطفا توجه بفرمائید : به همت جواد افشانی 👇👇👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. السلام علی سیدنا المظلوم الامام الحسین راهکارهای عملی برای تسلط بر هنر مداحی ----------- بخش اول: برتری ساختار ذهنی مداح قسمت دوم ----------- هنر مداحی ذاتا یک عمل ریسکی است یعنی پر از استرس و مخاطرات روانی است و نیاز به دل بزرگی دارد و اصطلاحا مداح می بایست شجاع دل باشد. جائیکه ذاکر می بایست با ساختار شخصیتی منحصربفرد و انرژی سرشار و مثبت درونی خود، مدایح و مراثی اهل البیت علیهم السلام را به گوش مستمعین رسانده و آنها را در حظ معنوی یاری نماید. طبق تجربه بنده هیچ مجلس مذهبی وجود ندارد که فشار،اضطراب یا استرس های خاص خود را نداشته باشد. فشار از خطا نکردن و زیر سئوال نرفتن و... در واقع و علی الظاهر به دلیل ریسکی بودن هنر مداحی، تمام مداحان می بایست ریسک پذیر می بودند اما در واقعیت چنین نیست و ترس ناشی از ریسکی بودن مداحی کردن، گربیان همه ذاکران را می گیرد و حتی در برخی موارد بکلی مانع از پیشرفت و در نهایت انصراف و کناره گیری از این هنر نورانی می شود. تقریبا هیچ مداحی وجود ندارد که از لرزیدن و استرس های روانی پشت تربیون و میکروفون خاطره نداشته باشد. صرف گفتن زبانی چیزی، به معنای اعتقاد قلبی به آن نیست و در خصوص ریسک پذیر بودن مداح هم همین اصل صادق است. مداح باید عمیقا معتقد باشد که هیچ تضمینی برای گرفتن کارش در مجالس مذهبی وجود ندارد بلکه می بایست متکی به ساختار ذهنی خود ساخته و با توکل به خداوند تبارک و تعالی هنر خود را ارائه کند. اکثر مداحان مفهوم واقعی ریسکی بودن مداحی در مجالس را آن گونه که مداحان خبره و برتر دریافته اند، نمی دانند و درک نکرده اند. ذاکران برتر نه تنها ریسک را پذیرفته اند بلکه با آغوش باز به استقبال آن می روند. مداحان موفق بدون هیچ گونه کشمکش درونی وارد مجالس مذهبی شده و به فرض بروز خطا و اشتباه فنی ،روحیه خود را از دست نمی دهند. به عبارت دیگر ریسک موجود در مداحی کردن باعث نمی شود که انضباط،تمرکز،خلاقیت و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند. اگر مداح، بدون ترس مداحی کردن، در برابر جمع را نیاموخته باشد پس هنوز نیاموخته که ریسک پذیر باشد و این مشکل بزرگی برای مداح است چه بسا هیچ وقت حل و فصل نشود. زیرا هر اندازه ریسک را نپذیرفته باشد به همان اندازه از آن دوری می کند و اجتناب از چیزی که غیر قابل اجتناب است تاثیرات مخربی بر روی توانایی های ذاکر در هنر مداحی او می گذارد. گمان نکنم از این ساده تر بتوان گفت که: مداحان موفق نمی ترسندو آنها نمی ترسند زیرا آن قدر ذهن خود را انعطاف پذیر کرده اند که بدون توجه به هیچ چیز دیگری فقط به اطلاعاتی که هنر مداحی به او می دهد می اندیشند. دقیقا در همان لحظاتی که مداحان برتر بدون ترس عمل می کنند سایرین در ترس و استرس قرار دارند. زیاد این جمله را شنیده ایم " در لحظه زندگی کن" اما شاید بتوانم بگویم یکی از بهترین مصادیق این جمله معروف به لحظه بودن در حین مداحی است. خواهش می کنم عمیقا راجع به این کلام فکر کنید. مداح عزیز در حین مداحی کردن به لحظه باش. به لحظه باش یعنی تمام تمرکزت بر روی کارت باشد. یعنی باید تمام تمرکزتان بر روی چگونه ارائه کردن مدایح و مناقب اهل البیت علیهم السلام بر قلوب مستمعین باشد تا در نهایت حظ معنوی لازم نصیب شنوندگان شما گردد. اگر قرار باشد تمام تمرکز شما بر روی خطا نکردن و مسائلی از این دست باشد، پس کی به جلوه های هنری مداحی کردن باید پرداخت؟ کی باید به فکر مستمعین خود بود؟ کی باید به حظ معنوی مخاطب فکر کرد؟ کی باید به خلاقیت در مداحی فکر کرد؟ به لحظه بودن یعنی می بایست تمام آموزشهای مربوطه را دیده و تمام اصول و فنون هنر مداحی ملکه ذهن شما شده باشد و حالا که در جایگاه یک مداح پشت میکروفون هستید دیگر می بایست هنر نمایی کنید و باورهای اعتقادی خود را در قالب اصوات و الحان با مدایح و مراثی آل الله علیهم السلام مخلوط کرده و به خورد جان علاقمندان به اهل البیت علیهم السلام بدهید. ------------ ادامه دارد .
👆 برای موثر بودن در وادی مداحی، نیاز به مرزها و قوانینی داریم که رفتار ما را هدایت کنند. حقیقتی که در دنیای ذکر و ذاکری وجود دارد این است که در آن پتانسیل عظیمی برای شکست خوردن وجود دارد و برای در امان ماندن از آسیب های آن لازم است یک ساختار درونی به صورت انضباط ویژه فکری و دیدگاهی خاص نسبت به هنر مداحی داشته باشیم که رفتار ما را هدایت کند تا همیشه در بهترین حالت عمل کنیم. به عبارت دیگر برای کنترل رفتار ما هیچ قانونی وجود ندارد الا ساختار درونی که می بایست ایجاد شود. ساختار درونی که می بایست مبتنی بر فرامین دینی پیکره بندی شود. ----------- ادامه دارد .
اقامه عزا به مناسبت فرا رسیدن ایام فاطمیه سخنران:حجت الاسلام والمسلمین دکتر حاتمی(رییس استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان لرستان و عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان) مداح:دکتر بهروز میر زمان:چهارشنبه مورخ ۹۹/۱۰/۱۰ ساعت ۲۰:۳۰ برای شرکت در جلسه با مرورگر کروم برروی لینک زیر بزنید و از قسمت مهمان وارد جلسه شوید. https://www.skyroom.online/ch/lums/nahad