eitaa logo
نکات مداحی
65 دنبال‌کننده
383 عکس
201 ویدیو
44 فایل
این کانال فقط جهت ارائه مطالب آموزشی مداحی می باشد
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨تاریخ به افق کربلا 🏴 روز نهم(تاسوعا) سال ۶۱ هجری قمری بر امام حسین(ع) و همراهانشون چه گذشت؟ 🚩 شمر بن ذی‌الجوشن، با چهار هزار نفر، همراه با نامه‌ای از ابن زیاد به عمر بن سعد مبنی بر جنگیدن با امام حسین (ع) و قتل ایشان، برای دومین بار وارد کربلا شد. 🚩 ابن سعد با دستوری که از ابن زیاد دریافت کرده بود، آماده جنگ با امام حسین (ع) شد و لشکر خویش را بانگ زد که: ای لشکرهای خدا سوار شوید و شما بهشت بشارت باد. پس جنود او سوار گشته و به اصحاب حضرت رو آوردند.
⚫️مصائب حضرت زینب (سلام الله علیها)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 عزاداری زنان ایزدی شمال و شرق عراق برای امام حسین علیه السلام 🔹این زنان نه شیعه امام حسین هستن نه اصلا مسلمانند اما پس از آزادی از زندان وهابیان داعش ، رسم عزای حسین ( ع) آموخته اند. 🔹آنان ازراه دور آمده‌ بودند تا در دفتر حشد الشعبی ، بنام ابومهدی المهندس ، قاسم سلیمانی ، شهدای مدافع حرم و رزمندگان بدون مرز سپاه قدس ، دسته گل نثارکنند و به پاس آموزگار آزادیبخش همه عصرها ،حسین پسر علی، برسینه میکوبند. 🔹انها مدتها ،اسیر داعش بودند و با خون شهدای حرم آزاد شدند . گفته اند شما بنام حسین و زینب ، مارا از دخمه های داعش نجات بخشیدید، آمده ایم برای ستم و اسارتی که برآنان رفت ، اشک بریزیم.
🔆 لقمه حرام همه‌ی ما مستعد “حر” شدن و همه‌مان مستعد “عمرسعد” شدنیم. می‌پرسی چطور؟ جواب خیلی ساده است. حر، سردارِ لشکر یزید بود و حق‌طلب؛ عمرسعد، آشنا با مرام اهل بیت و حق‌ستیز. روز عاشورا امام حسین(ع) خطاب به لشکریان یزید می‌فرماید این‌که کلامِ من در شما اثر نمی‌کند اثر ِ لقمه‌های حرام است.[1] لقمه‌ی حرام ممکن است اشکِ چشم را نخشکاند اما قطعا نورانیت قلب را از بین می‌برد و قلبِ تاریک چه‌ها که نمی‌کند؟! شنیده‌ایم‌ دیگر؛ عمرسعد هم در کربلا بر مصیبت آل الله می‌گریست، هم لشکرِ درنده‌خوهای یزیدی را رهبری می‌کرد! مراقب لقمه‌مان باشیم؛ کوچکی و بزرگی، چرب‌و‌چیلی، شیرینی و بی‌نمکیش فرقی نمی‌کند. حرام، حرام است چه کرور کرور، چه یک قِرانِ سیاه! لقمه‌‌ی حرام، حسین‌کش است. دست‌های علمدار، قلم می‌کند. آبِ مشک می‌ریزد و دلِ رباب، کباب می‌کند. لقمه‌ی حرام، گلوی شش ماهه می‌دَرَد، زینب به اسیری ِ شام می‌برد، لقمه‌ی حرام… مراقب لقمه‌‌مان باشیم! ______________ 1_ “فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِكُمْ؛ شکم‌هایتان از حرام پر شده و بر قلب‌هایتان مُهر خورده است.” بحارالانوار، ج 45، ص8 ✒️ 📌 بازنشر کلیه مطالب جهت اطلاع دیگران بدون ذکر منبع هم مجاز است. 🏴 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
▪️امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 🍃«هر کس آبی بیاشامد و جدم حسین علیه‌السلام را یاد کند و بر قاتلین او لعن و نفرین نماید، خداوند صد هزار حسنه برایش بنویسد و صد هزار گناه او را بیامرزد، و او را در جایگاه‌های بلند جای دهد و مانند این است که صد هزار بنده را آزاد کرده باشد. پس او در‌ روز‌ قیامت با دلی شاد و چهره‌ای خندان محشور می‌شود» 📚منتهی الامال صفحه ۳۴۳
هدایت شده از @behrooz_mir
‏عکس از Behrooz-mir
2. روضه.mp3
15.28M
قسمت دوم ارائه در ایتا به همت جواد افشانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔰فن استنتاج🔰 💠يكى از قوى‌ترين و بهترين فنون روضه‌خوانى كه واقعاً نشانه استادى مداح است، كنار هم گذاشتن دو مطلب و استنتاج مطلب سومى است كه در جايى ذكر نشده و هيچ گونه تضادى هم با دو مطلب اول ندارد بلكه چيزى خارج از ذاتيات دو مطلب اول است كه نتيجه فكر كردن به جوانب و حواشى مطلب اول مى‌باشد. چون اين مطلب معناى بسيار دقيقى است از چند مثال مدد مى‌گيريم: 🔸در روضه حركت كاروان اسراء از كربلا، آمده كه يكى از دختران حضرت در بيابان گم شد و يكى از سربازان دشمن ماءمور يافتن او گرديد بعد از مدتى همه ديدند كه آن سرباز با يك دست افسار اسب را گرفته و با دست ديگر به دخترك تازيانه مى‌زند و او را دنبال مى‌كند. 🔹اين نقل مطلب تاريخى، حالا نحوه استنتاج ؛ چون آن ملعون سواره بوده و دخترك پياده ، مطمئناً از او تندتر حركت مى كرده و ثانياً اينكه دخترك در حال دويدن تازيانه مى‌خورده و احتمالاً روى زمين نيز مى‌افتاده است. حال از اين دو مطلب استنتاج مى‌شود كه شايد وقتى او را تازيانه مى‌زده، تازيانه به دور پاى دختر پيچيده شده و او را به زمين زده و دنبال سوار مى‌كشانده است. 🔸نكته در اين جاست كه اين گونه استنتاج از وقايع ، با ((زبانحال)) تفاوت دارد زيرا در زبانحال، امكان عدم صحت وجود دارد و ما از خودمان چيزى به اصل روضه مى‌افزاييم ، اما استنتاج مطلبى عقلى است و هر كسى مى‌تواند با تفكر در حواشى و جوانب داستان، به آن پى ببرد كه هيچ ضررى هم به اصل مطلب ندارد و كاملاً با عقل جور در مى‌آيد ولى فرقش با اصل مطلب اين است كه در تاريخ نقل نشده و با تاءمل در ماجرا، بدست آمده است. 🔹با همه اين اوصاف بهتر است آن را صريح و با اطمينان نگوئيم، طورى كه گمان شود اين مسئله عيناً در تاريخ آمده تا بعد از مجلس ما را مورد مؤاخذه قرار ندهند.رهبر‌ عزیزمان حضرت امام خامنه‌اى در اين رابطه فرموده‌اند: ❇️بناى ما بر اين نيست كه هر چه را در آن شك داريم يا قبول نداريم بگوييم نخوانند. اگر ما بخواهيم بگوييم آقا اين دقيق نيست، نخوانيد مى‌ترسم برادران، در خواندن خيلى محدود بشوند. توجه داشته باشيد آن چيزى را بخوانيد كه معقول باشد. البته نه اينكه انسان هر چه معقول است از خودش بسازد و بخواند، بلكه چيزهاى معقول را متكى به اصول و واقعيت‌ها كنيد. البته گزاره هر حديثى وقتى هنرى باشد با پيرايه‌هايى همراه خواهد بود و آن پيرايه‌ها ايرادى ندارد. منتها مشروط بر اين كه پيرايه‌ها اصل نشود. اصل را بايستى از واقعيت‌ها گرفت و به آن بيان هنرى و پيرايه هايى كه لازم است بخشيد.❇️ ─┅═𑁍᪥🏴᪥𑁍═┅─ .
. مرثیه۵🎤 امام سجاد(علیه السلام) در حدیثی آمده است که امام زین العابدین(علیه السلام) فرموده‌اند:«یالیت اُمّی لم تلدنی»یعنی ای کاش مادر مرا نمی‌زایید! و این زمانی بود که حضرت چشمش به همسر جوانش افتاد که فرزند دو ساله‌اش (حضرت محمدباقر علیه السلام) را در بغل داشت. چادر او آن قدر کوچک بود که اگر می‌خواست خود را بپوشاند آفتاب به صورت فرزند او می‌تابید و صورتش را می‌سوزانید و اگر می‌خواست فرزند را زیر چادر ببرد نمی‌توانست خود را کامل بپوشاند، این بود که حجت خدا و مظهر غیرت پروردگار آهی کشید و فرمود:«ای کاش مادر مرا نمی‌زایید و این روز را نمی‌دیدم» عرض من این است:آقایی که با دیدن این منظره این طور حرف می‌زند حق دارد آن جایی که از او سئوال کردند کجای واقعۀ کربلا برشما سخت‌تر بود سه مرتبه بفرماید:«الشام الشام الشام» یزید نامرد در آن مجلس کذایی زن و بچۀ خود را پشت پرده پنهان کرده بود؛ ولی زنان و کودکان و خاندان رسول‌الله(صلی الله علی و آله و سلم) را در مجلس نامحرمان نشانده بود در منظر دید زنان و کودکان با چوب خیزران به لب و دندان امام حسین(علیه السلام) می‌زد و فخریه می‌کرد... گریزهای مداحی،ص331 🎤 👇