...بايد به خدا پناه برد
از شرّ نفس و مكايد آن
كه انسان را از معصيت به كفر مىكشد
و از كفر به عجب مىكشد
. نفس و شيطان
به واسطه كوچك شمردن
بعضى از معاصى انسان را مبتلا كنند
به آن معصيت،
و پس از ريشه [كردن] آن در دل
و خوار شمردن آن،
انسان به معصيت ديگر كه قدرى بالاتر است
در نظر از اوّلى مبتلا شود،
و پس از تكرار، آن نيز از نظر افتد
و در چشم انسان كوچك و خوار شود
و به بزرگتر مبتلا شود....
تمام كارهاى ما براى لذات نفسانى
و براى اداره كردن بطن و فرج است
. ما شكم پرست و شهوت پرستيم:
ترك لذت براى لذت بزرگتر مىكنيم.
وجهه نظر و قبله آمال ما
راه انداختن بساط شهوات است.
نماز كه معراج قرب الهى است
ما به جا مىآوريم
براى قرب به زنهاى بهشت
ربطى به تقرب حق ندارد،
مربوط به اطاعت امر نيست،
با رضاى خدا
هزاران فرسنگ دور است…..
حضرت امام خمینی رحمه الله علیه
چهلحديث ص 66
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎بسیجی های درگهواره که
امام در وقت بی کسی
و در تبعید امیدش
به انها بوده
☝️ اینا هستن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نه تو سرباز منی ونه من سرباز تو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلمه ای که گفتنش سبب اعدام بود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شما باید دعا کنید خدا بمیرد
محل عبور است ونه مقصد
.. دنیایی است که عبور از آن باید بکنیم ما؛ دنیایی نیست که در اینجا ما زیست کنیم. این راه است؛ این صراط است که اگر توانستیم مستقیماً این صراط را طی کنیم، همان طوری که اولیای خدا طی کردند ـ «جُزْنا وَ هِیَ خامِدَة» اگر توانستیم که از این صراط به طور سلامت عبور بکنیم، سعادتمندیم. و اگر خدای نخواسته در اینجا، در این راه، لغزش داشته باشیم در آنجا هم همین لغزش ظهور پیدا میکند، در آنجا هم موجب لغزشها میشود، موجب گرفتاریها میشود. از خدای تبارک و تعالی مسئلت میکنم که ما را بیدار کند؛ ما را به آن الطافی که خفی است و ما مطلع بر آن نیستیم، ما را بر آنها مطلع بفرماید تا اینکه ما هم مثل اشخاصی که معرفت دارند به مقام ربوبیت، معرفت دارند به مدارج انسانیت، و دنیا را مد نظرشان نمیآورند، استقلال به آن نمیدهند، مآرب دنیاییشان تحت نظرشان نیست مستقلاً، و اینجا را طریق میدانند از برای جاهای دیگر، از برای سعادتهای بزرگ دیگر، اگر ما هم ان شاءاللّه توفیق خدا بدهد و ما هم برسیم به یک همچو مرتبهای، آن مرتبههایی که ما نمیتوانیم ادراکش بکنیم، نمیتوانیم در این عالم که هستیم بفهمیم چه مدارجی است، چه عوالمی است. چه بساطی است این بساط دنیا؛ چشممان را همهاش را باز کردیم و این دنیایی که به حسب روایت ـما نَظَرَاللّهُ اِلَیْهِ مُنْذُ خَلْقِه به عالم اجسامْ (در روایت هست که) نظر لطفْ خدای تبارک و تعالی نکردهاست ـمُنْذُ خَلْقِهِـ با اینکه این عالم اجسام و این عالم طبیعت، آنطوری که تا حالا ادراک کرده اند، تا حالا کشف کرده اند،...
صحیفه امام، ج3، ص 235
..نمازى كه براى خاطر خواهى زن باشد
چه زن دنيايى يا بهشتى
اين نماز براى خدا نيست،
نمازى كه براى رسيدن به آمال دنيا باشد
يا آمال آخرت
به خدا ارتباط ندارد
https://eitaa.com/noktaha/4098
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همین نمی شناسم
پند گرفتن از این دوکلمه عبرت اموز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصلاح و فساد عالم به دست این ادم است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهل جهنم از تعفن بعض اهل علم درعذابند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شروع کنید تا جوان هستید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بنده خود مانیم ماهمه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مانع بزرگی است غرور علمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سیر شدنی نیست این انسان
....مهدی امام مُنتظَر نوباوهی خیرالبشر
خلق دو عالم سر به سر، بر خوان احسانش نگین
مهر از ضیائش ذرّهای، بدر از عطایش بدرهای
دریا ز جودش قطرهای، گردون زِ کشتش خوشهچین
مرآت ذات کبریا، مشکوة انوار هدا
منظور بَعثِ انبیا، مقصود خلق عالمین
امرش قضا، حکمش قدر، حُبّش جنان، بغضش سَقَر
خاک رهش زیبد اگر بر طُرّه ساید حورِ عین
دانند قرآن سر به سر بابی ز مدحش مختصر
اصحاب علم و معرفت، ارباب ایمان و یقین
سُلطان دین، شاهِ زَمَن، مالک رقاب مرد و زن
دارد به امرِ ذُوالْمِنَن؛ روی زمین، زیر نگین
ذاتش به امر دادگر، شد منبع فِیض بشر
خیل ملایک سر به سر، در بند الطافش رهین
حبّش سفینهی نوح آمد در مَثَل، لیکن اگر
مهرش نبودی نوح را، میبود با طوفان قرین
گر نه وجود اقدسش، ظاهر شدی اندر جهان
کامل نگشتی دین حق، ز امروز تا روز پسین
ایزد به نامش زد رقم، منشور ختم الأوصیا
چونانکه جدّ امجدش گردید ختم المُرسلین
نوح و خلیل و بوالبشر، ادریس و داوود و پسر
از ابر فیضش مُستمِد، از کان علمش مُستعین
موسیٰ به کف دارد عصا، دربانیش را منتظر
آآماده بهر اقتدا، عیسی به چرخ چارمین
ای خسرو گردون فَرَم، لختی نظر کن از کَرَم!
کفّار مُستولی نگر، اسلامْ مُستضعف ببین
ناموس ایمان در خطر، از حیلهی لامذهبان
خون مُسلمانان هدر، از حملهی اعدای دین
ظاهر شود آن شه اگر، شمشیر حیدر بر کمر
دستار پیغمبر به سر، دست خدا در آستین
دیّاری از این مُلحدان، باقی نماند در جهان
ایمن شود روی زمین از جور و ظُلم ظالمین...
دیوان امام خمینی رحمت الله علیه
پرده بردار از رُخ و ما مُردگان را جان ببخشا
....حضرت صاحب زمان، مشکوٰة انوار الهی مالک کوْن و مکان، مرآتِ ذات لامکانی
مظهر قدرت، ولیّ عصر، سُلطان دو عالم قائم آل مُحمّد، مهدی آخر زمانی
با بقاءِ ذات مسعودش، همه موجود باقی بیلحاظ اقدسش یکدم، همه مخلوق فانی
خوشهچین خرمن فیضش، همه عرشیّ و فرشی ریزهخوار خوان احسانش، همه انسیّ و جانی
از طفیل هستیاش هستیِّ موجودات عالم جوهریّ و عقلی و نامیّ و حیوانیّ و کانی
شاهدی کو از ازل از عاشقان بر بست رخ را بر سر مهر آمد و گردید مشهود و عیانی
از ضیائش ذرّهای برخاست، شد مهر سپهری از عطایش بدرهای گردید، بدر آسمانی
بهر تقبیل قدومش انبیا گشتند حاضر بهر تعظیمش کمر خم کرد چرخ کهکشانی
گو: بیا، بشنو به گوش دل ندای «اُنظُرونی» ای که گشتی بیخود از خوفِ خطاب «لَنْ ترانی»
«عید خُم»، با حشمت و فرّ سُلیمانی بیامد که نهادم بر سر از میلاد شه تاج کیانی
جمعه میگوید: من آن یارم که دائم در کنارم نیمهی شعبان مرا داد عزّت و جاهِ گرانی
قرنها باید که تا آید چنین عیدی به عالم عید امسال از شرف زد سکهی صاحبقرانی
عقل گوید: باش خامُش، چند گویی مدح شاهی که سُروده مدحتش حق، با زبان بیزبانی
ای که بی نور جمالت نیست عالم را فروغی! تا به کی در ظلِّ امر غیبت کُبریٰ نهانی
پرده بردار از رُخ و ما مُردگان را جان ببخشا ای که قلب عالم امکانی و جانِ جهانی! ... دیوان امام رحمت الله علیه
هدايت به سبل سلامت
..... مقصد قرآن چنانچه خود آن صحيفه نورانيه می فرمايد
هدايت به سبل سلامت است
و اخراج از همه مراتب ظلمات است به عالم نور
و هدايت و طريق مستقيم است.
بايد انسان به تفكر در آيات شريفه
مراتب سلامت را از مرتبه دانيه آن،
كه راجع به قواي ملكيه است
تا منتهي النهايه آن
كه حقيقت قلب سليم است...
به دست آورد.
و سلامت قواي ملكيه و ملكوتيه
گم شده قاري قرآن باشد،
كه در اين كتاب آسماني
اين گم شده موجود است
و بايد با تفكر آنرا استخراج كند
آداب الصلوه، ص 203
بار خداوندا كه ما بندگان ضعيف را
بى سابقه خدمت و طاعتى
يا احتياج به بندگى و عبادتى
با تفضّل و عنايت و محض رحمت و كرامت
لباس هستى پوشانيدى
و به انواع نعمتهاى روحانى و جسمانى
و اصناف رحمتهاى باطنى و ظاهرى مفتخر فرمودى،
بى آن كه از نبود ما خللى
در قدرت و قوّت تو راه يابد
يا از بود ما به عظمت و حشمت تو چيزى افزايد،
اكنون كه سرچشمه رحمانيّت تو جوشيد
و چشم خورشيد جمال جميل تو درخشيد
و ما را به بحار رحمت مستغرق
و به انوار جمال منوّر فرمود،
نقايص و خطيئات و گناهان و تقصيرات ما را نيز
به نور توفيق باطنى و دستگيرى
و هدايت سرّى جبران فرما،
و دل سر تا پا تعلّق ما را
از تعلّقات دنياويّه برهان
و به تعلّق به عزّ قدس خود آراسته نما
. بار الها، از طاعت ما ناچيزان
بسطى در ملك تو حاصل نشود،
و از سر پيچى ما نقصى در مملكت راه نيابد
، و از عذاب و شكنجه گناهكاران
نفعى به تو عايد نگردد،
و از بخشش و رحمت افتادگان
نقصانى در قدرت تو حاصل نشود،
عين ثابت خطاكاران طالب رحمت است
و فطرت ناقصان طلبكار تماميّت،
تو خود با لطف عميم با ما رفتار فرما
و به سوء استعداد ما نظر نفرما
.حضرت امام خمینی رحمه الله علیه آداب الصلاة ص : 380
خداوند متعال اسلام، مسلمين، و كشورهاى اسلامى، را از شر اجانب حفظ فرمايد
. دست استعمار و خائنين به اسلام را از بلاد اسلامى و حوزههاى علميه كوتاه كند.
علماى اسلام و مراجع عظام را در دفاع از قوانين مقدسه قرآن كريم و پيشبرد آرمانهاى مقدس اسلامى موفق و مؤيد بدارد.
روحانيون اسلام را به وظايف سنگين و مسئوليتهاى خطير آنان در عصر كنونى آگاه و آشنا سازد.
حوزههاى علميه و مراكز روحانيت را از دستبرد و نفوذ دشمنان اسلام و ايادى استعمار مصون و محفوظ بدارد
. به نسل جوان روحانى و دانشگاهى و به عموم مسلمانان توفيق خودسازى، تهذيب و تزكيه نفس عنايت فرمايد.
ملت اسلام را از خواب غفلت،
سستى و رخوت و جمود فكرى برهاند،
تا با الهام از تعاليم نورانى و انقلابى قرآن
به خود آيند به پا خيزند
و در سايه اتحاد و يگانگى دست استعمار و دشمنان ديرينه اسلام را
از كشورهاى اسلامى قطع نمايند،
و به آزادى، استقلال، و مجد و عظمت از دست رفته خود نايل گردند
.ربَّنا افْرِغْ عَلَينا صبرا
و ثَبِّتْ اقْدامَنا
وَ انْصُرْنا عَلَى القومِ الكافرينَ
.رَبِّنا و تَقَبَّلْ دُعاءَ
امام خمینی رحمه الله علیه
جهاداكبر ص : 65 -63
از شاهكارهاي مهم شيطان
از حجابهاي بزرگ،
حجاب خودبيني است
كه شخص متعلم، خود را به واسطه اين حجاب مستغني بيند
و نيازمند استفاده نداند.
و اين از شاهكارهاي مهم شيطان است كه هميشه كمالات مرهومه را
بر انسان جلوه دهد
و انسان را به آنچه كه دارد راضي و قانع كند
و ماوراي آنچه پيش اوست، هر چيز را از چشم او ساقط كند
. مثلاً اهل تجويد را به همان علم جزيي قانع كند و آن را در نظر آنها جلوه هاي فراوان دهد
و ديگر علوم را از نظر آنها بيفكند
و حاملین قرآن را پيش آنها به خود آنها تطبيق دهد
و آنها را از فهم كتاب نوراني الهي و استفاده از آن محروم كند
و اصحاب ادبيت را به همان صورت بی مغز راضي كند
و تمام شؤون قرآن را در همان كه پيش آنهاست نمايش دهد. و اهل تفاسير به طور معمول را سرگرم كند
به وجوه قرائات و آراي مختلف
از باب لغت و وقت نزول و شأن نزول و مدني و مكي بودن
و تعداد آيات و حروف و امثال اين امور...
شخص مستفيد
بايد تمام اين حجب را خرق كند
و از ماوراي اين حجب به قرآن نظر كند
و در هيچيك از اين حجابها توقف نكند
كه از قافله سالكان الي الله باز ماند
و از دعوتهاي شيرين الهي محروم شود
امام خمینی رحمت الله علیه
کتاب آداب الصلوه، ص 197-195
چشم معارف ما كور است
و دل ما مرده است ...
اى بيچاره ممكن بيخبر از خود
و نسبت خود با خالق،
اى بدبخت ممكن غافل از
وظيفه خود با مالك الملوك.
اين جهل و نادانى است كه
اسباب اين همه بدبختيها شده
و ما را مبتلاى به اين همه ظلمتها
و كدورتها كرده.
خرابى كار از سر منشأ است
و آلودگى آب از سرچشمه.
چشم معارف ما كور است
و دل ما مرده است،
و اين موجب همه مصيبتهاست،
و درصدد اصلاح هم نيستيم.
خداوندا، تو به ما توفيق عنايت كن.
تو ما را به وظايف خود آشنا كن.
تو از انوار معارف خود كه
قلوب عرفا و اوليا را لبريز كردى
يك نصيبى به ما عنايت فرما.
تو احاطه قدرت و سلطنت خود را به ما نشان ده
و نواقص ما را به ما بنما.
تو معنى الحمد للّه ربّ العالمين را
به ما بيچارههاى غافل،
كه همه محامد را
به خلق نسبت مىدهيم، بفهمان.
تو قلوب ما را آشنا كن
به اينكه هيچ محمدهاى از مخلوق نيست
. تو حقيقت
ما أصابك من حسنة فمن اللّه
و ما أصابك من سيّئة فمن نفسك.
را به ما بنما.
تو كلمه مباركه توحيد را
به قلوب قاسيه مكدره ما وارد كن.
ما اهل حجاب و ظلمتيم
و اهل شرك و نفاق،
ما خودخواه و خود پسنديم،
تو حب نفس و حب دنيا را از دل ما بيرون كن.
تو ما را خداخواه و خدا پرست كن.
إنّك على كلّ شيء قدير...
حضرت امام خمینی رحمه الله علیه
چهل حديث، ص: 71.
...تو گمان كردى
به واسطه اين اعمال پوسيده گنديده
سر و دست شكسته
مخلوط به ريا و سمعه
و هزار مصيبت ديگر،
كه هر يك مانع از قبولى اعمال است،
استحقاق بر حق تعالى پيدا كردى؟
يا از محبين و محبوبين شدى...
عابد در مقام تفاخر گويد
من فلان عمل را كردم.
و ديگران را تنقيص كند
و اعمال خود را بزرگ شمارد.
گاهى هم تصريح نمىكند
ولى چيزى مىگويد كه
لازمهاش تزكيه نفس است.
و عالم گويد به غير: تو چه مىدانى؟
من فلان كتاب را چندين دفعه ديدم،
چندين سال در مجامع علمى بودم
و اساتيد و اساطين ديدم
و زحمتها كشيدم،
كتابها نوشتم،
تصنيف و تأليفها كردم. و همينطور
. پس، در هر حال بايد به خدا پناه برد
از شر نفس و مكايد آن.
و انسان بايد خيلى مواظبت از حال خود كند
و در اطوار و اعمال خود دقيق شود
كه مكايد نفس و دامهاى شيطان
خيلى دقيق است
و كمتر شخصى مىتواند
از آن نجات پيدا كند.
ممكن است انسان
با يك اشاره در غير موقع
يا يك كنايه بيجا
از اهل دورويى و دو زبانى
به شمار آيد.
و شايد انسان تا آخر عمر مبتلاى به اين رذيله باشد
و خود را صحيح و سالم و پاك و پاكيزه پندارد. پس، انسان بايد
مثل طبيب دلسوز حاذقى
و پرستار شفيق مطلعى
از حالات نفس و اعمال و اطوار خود مواظبت كند، و هيچ گاه از مراقبت كوتاهى نكند
و بداند كه هيچ مرضى
از امراض قلبيه مستورتر نيست
و در عين حال كشندهتر نيست،
و هيچ پرستارى نبايد
شفيق تر و دلسوزتر از انسان
به خودش باشد ....حضرت امام خمینی رحمه الله علیه چهلحديث ص : 74
مادامي كه
انسان در حجاب خود هست
نمی تواند اين قرآن را كه نور است
و به حسب فرمايش خود قرآن، نور است،
نور را كساني كه در حجاب هستند
پشت حجابهاي زياد هستند،
نمی توانند ادراك كنند.
گمان می كنند كه می توانند
اما نمی توانند.
تا انسان از حجابهاي بسيار ظلماني خود
خارج نشود،
تا گرفتار هواهاي نفساني است،
تا گرفتار خودبينی هاست،
تا گرفتار چيزهايي است كه
در باطن خود ايجاد كرده است
از ظلماتي كه بعضی ها فوق بعض است،
لياقت پيدا نمی كند
انسان كه اين نور الهي
در قلب او منعكس شود...
امام خمینی رحمت الله علیه
صحيفه نور، ج 12، ص 253