🔹🔹🔹ضایع شدن معاویه🔹🔹🔹
تفسیر عینی از آیه
🌺ﻻ ﺭَﻃﺐٍ ﻭَّ ﻻ ﻳﺎﺑِﺲٍ ﺍِﻻّ فِی ﻛِﺘﺎﺏٍ ﻣُﺒﻴﻦ🌺
هیچ تر یا خشکی نیست مگر این که در قرآن امده است
🔸امام حسن (ع)بالای منبر بودند
که ناگهان معاویه صدا زد
🔸ﯾﺎ ﺍَﺑﺎﻣُﺤﻤّﺪ! ﻗﺮﺁﻥ می فرﻣﺎﯾﺪ: (ﻻ ﺭَﻃﺐٍ ﻭَّ ﻻ ﻳﺎﺑِﺲٍ ﺍِﻻّ فِی ﻛِﺘﺎﺏٍ ﻣُﺒﻴﻦ) ﻫﻴﭻ ﺗﺮ ﻭ خشکی ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺍین که ﺩﺭ ﻛﺘﺎب مبین (قرآن) ﺍﺳﺖ. شما ﻫﻢ ﺍﺩﻋﺎ ﺩﺍﺭﯾﺪ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺤﺘﻮﯾﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺎﺧﺒﺮﯾﺪ ..!
ﭘﺲ می توﺍﻧﯽ ﺑﮕﻮﯾﯽ: (ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺭﺍ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﺮﺩ ﭼﯿﺰﯼ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ یک دﻓﻌﻪ دست ﺑﻪ ﺭﯾﺶ ﺑﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﺍﺳﺘﻬﺰﺍﺀِ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﮔﻔﺖ) ﺭﺍﺑﻄﮥ ﺭﯾﺶ ﻣﻦ ﻭ ﺭﯾﺶ ﺗﻮ ﮐﺠﺎﯼ ﻗﺮﺁﻥ ﺁﻣﺪﻩ است؟!
ﺍﺷﺮﺍﻑ و بزرگان ﺣﺎﺿﺮ در مجلس ﻫﻤﻪ ﺧﻨﺪﯾﺪﻧﺪ (محاسن ﺍﻣﺎﻡ علیهالسلام ﭘُﺮ پشت ﻭ ﺯﯾﺒﺎ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺭﯾﺶ ﻣﻌﺎﻭﯾﻪ ﮐﻢ ﻭ ﮐﻮﺳﻪ ﻭﺍﺭ)
🔸حضرت در جواب ﻓﺮﻣﻮﺩند: ﻣﮕﺮ این آیه را ﻧﺨﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﯼ:
(ﻭَ ﺍﻟْﺒَﻠَﺪُ ﺍﻟﻄَّﻴِّﺐُ ﻳﺨَْﺮُﺝُ ﻧَﺒَﺎﺗُﻪُ ﺑِﺈِﺫْﻥِ ﺭَﺑِّﻪِ ﻭَ ﺍﻟَّﺬِﻯ ﺧَﺒُﺚَ ﻟَﺎ ﻳﺨَْﺮُﺝُ ﺇِﻟَّﺎ ﻧَﻜِﺪًﺍ)
ﺯﻣﯿﻦ ﭘﺎﮐﯿﺰﻩ ﮔﯿﺎﻫﺶ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ (ﺧﻮﺏ ﻭ زیاد) ﻣﯽ ﺭﻭﯾﺪ ﺍﻣّﺎ ﺯﻣﯿﻦ ﺧﺒﯿﺚ ﺷﻮﺭﻩ ﺯﺍﺭ، ﺟﺰ ﮔﯿﺎﻩ ﮐﻢ ﻭ ﺑﯽ ﺍﺭﺯﺵ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻧﻤﯽ ﺩﻫﺪ. (ﺍﻋﺮﺍﻑ؛ﺁﯾﻪ ۵۸)
(ﯾﻌﻨﯽ ﻣﺤﺎﺳﻦ ﻣﻦ ﻣﺼﺪﺍﻕ جملۀ ﺍﻭﻝ ﺁﯾﻪ ﻭ ﺭﯾﺶ ﻧﺤﺲ ﺗﻮ ﻣﺼﺪﺍﻕ جملۀ ﺩﻭﻡ ﺍﺳﺖ)
ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻣﻨﻔﺠﺮ ﺷﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺯﺩﻧﺪ ﺯﯾﺮ ﺧﻨﺪﻩ... 😂😂😂
🔸ﻋﻤﺮوﻋﺎﺹ ﻣﻠﻌﻮﻥ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺧﻨﺪﻩ ﻏﺶ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ، ﺑﺮﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﻭﯾﻪ ﮔﻔﺖ: ﻣﮕﺮ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻧﮕﻔﺘﻪ ﺍﻡ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺩﺭﻧﯿﻔﺖ ﮐﻪ ﺯﺑﺎﻧﺸﺎﻥ ﺷﻤﺸﯿﺮﺳﺖ ﻭ ﻋﻠﻤﺸﺎﻥ ﮐﺎﻣﻞ ...
ﻣﻌﺎﻭﯾﻪ ﺑﺎ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﺧﺮﺍﺏ ﻟﮕﺪﯼ ﺯﺩ ﺑﻪ ﻋﻤﺮوﻋﺎﺹ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺠﻠﺲ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺭﻓﺖ...
ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺯ ﮐﺘﺎﺏ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﺳﻮﺭﻩ ﻧﺤﻞ؛ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺿﯿﺎءﺁﺑﺎﺩﯼ؛ ص ۳۵۴
ادامه بحث حجاب
🌹جلباب🌹
لغویان چنان که خواهم نوشت، این کلمه را درست نشناسانده اند; واژه جلباب، جلابیب و تجلبب.
(جلباب پوشیدن) چندبار در خطبه ها، نامه ها و کلمات قصار على علیه السلام آمده است: (خطبه هاى 4، 66، 87، 153، 183 و نامه هاى 10، 19، 65 و کلمه قصار 112، که در همه موارد جلباب مشبّه بهِ چیزى است.
اما درحدیث نبوى، یکى حدیث عایشه است:
(و کان رآنى (صفوان) قبل الحجاب، فاستیقظتُ باسترجاعه حین عرفنى، فخمّرتُ وجهى بجلبابى.)
و دیگر در سنن دارمى، باب مناسک:
(سَدَلت إحدانا جلبابها من رأسها على وجهِها.)
اکنون باید دید جلباب چیست و چگونه پوششى است؟ لغویان قدیم عرب، چنان که عادت آنان بوده است، کلمه را دقیق نشناسانده اند. جویرى نویسد: (جلباب ملحفه است) زنى از هذیل در سوک کشته اى گفته است: (کرکسها با اطمینان خاطر به سوى او مى رفتند، همچون دوشیزگان جلباب پوشیده) 9 و در تعریف ملحفه، که جلباب را بدان شناسانده است، نویسند: ملحفه یکیِ ملاحف است.
ابن منظور نویسد:
(جلباب قمیص بود، جـامه اى است فراخ تر از خمـار، کوتاه تر از رداء، که زن بدان سر و سینه خود را پوشاند. وگفته اند، جامه اى است فراخ، کوتاه تر از ملحفه.)
و ابن اثیر نویسد:
(جلباب (ازار) و (رداء) است. و گفته اند ملحفه است و آن چون مقنعه است که زن بدان سر و پشت و سینه خود را مى پوشاند، و جمع آن جلابیب بود.) 10
وفیومى از نوشته ابن فارس آرد:
(جلباب چیزى است که بدان خود را بپوشانند، جامه و جز آن.) 11
اما نوشته ابن فارس چنین است:
(ابوعمرو گوید (جلبه) ابرى است همانند کوه و (جلب) نیز چنین است
🌸جلباب در روایات🌸
1. (مازلت أنتظر بکم عواقب الغدر، حتّى سترنى عنکم جلباب الدین.) 16
2. (فالبس لهم جلباباً من اللین.) 17
3. (من أحبّنا أهل البیت فلیستعد للفقر جلباباً.) 18
4. (حتى إذا کشف لهم عن جزاء معصیتهم و استخرجهم من جلابیب غفلتهم.) 19
5. (ولا استطاعت جلابیب سواد الحنادس أن تودّ ما شاع فى السموات من تلالؤ نور القمر.) 20
6. (و کیف أنت صانع إذا انکشفت عنک جلابیب ما أنت فیه.) 21
7. (فإن الفتنة طالماً أغدفت جلابیبها. ا) 22
8. (معاشر المسلمین إستشعروا الخشیة و تجلببوا السکینة.) 23
9. (إنّ من أحبّ العباد إلیه عبداً أعانه الله على نفسه فاستشعر الحزن و تجلبب الخوف.) 24
هرچند در همه این نُه مورد، جلباب و جلباب پوشیدن به مجاز به کار رفته است، اما از استعمال آن نکات زیر را مى توان به دست آورد:
1. جلباب، پوششى است که روى همه پوششها به بر مى کنند، چه در دو مورد مقابل شعار آمده که لباس زیرین است و از آن جهت شعارش گویند که موى بدن را مس کند. 25
2. جلباب سراسر تن را مى پوشاند، چنان که از فقره 1 و 5 آشکار است.
3. جلباب لباس، چون مقنعه و خمار پوششى خاص زنان نیست، بلکه تقریباً مرادف روپوش یا لباس کار است که سراسر بدن را از گردن به پایین مى گیرد و بانوان و مردان به هنگام کار آن را مى پوشند. زیرا در فقره هاى 1 و 2، 4، 6، 8 مخاطب و یا آن که از آنان خبر مى دهد مردان اند، و بدیهى است که اگر جلباب، پوشش زنان به تنهایى بود، در مورد مردان به کار نمى رفت; چه معلوم است که به مرد مثلاً نمى توان گفت چادر تقوا را بر سر خود بیفکند.
اکنون ببینیم تفسیرنویسان دراین باره چه گفته اند:
شیخ طوسى ازابن عباس و مجاهد آورد:
جلباب، خمار زن است، و آن مقنعه اى است که پیشانى و سر خود را بدان پوشد گاهى که براى کارى ازخانه برون آید. و از گفته حسن نویسد: جلابیب، ملحفه هاست که زن آن را بر چهره خود مى آورد. 26 و نظیر احتمال اول را طبرسى در مجمع البیان آورده است، لیکن ظاهر مقایسه این آیه با آیه بیست و یکم سوره مبارکه نور نشان مى دهد که خمار پوششى است جز جلباب. 27
در مقابل نوشته این دو مفسر، قرطبى نویسد:
(جلابیب، جمع جلباب و آن جامه اى است بزرگ تر از خمار، ابن عباس و ابن مسعود آورده اند که آن رداء است و گفته اند قناع است، و درست آن است که آن پوششى است که همه تن را بپوشاند.) 28
محمد غوث، مؤلف نثرالمرجان نیز، از مبرّد نظیر همین تفسیر را آورده است و نویسد که آن پوششى است که همه تن را بپوشاند چون ملحفه. 29
و علامه طباطبایى نویسد:
(جلابیب جمع جلباب است، و آن جامه اى است که زن برخود افکند و همه بدن او را بپوشاند، و یا آن خمار است که سر و صورت را با آن پوشند.) 30
از مجموع آنچه نوشته شد، چنین دانسته مى شود که تفسیر جلباب به خمار، مقنعه و یا نیم تنه تسامحى است، و تعریف درست آن همان روپوش یا روى لباسى است که سراسر اندام را فراگیرد. و نیز از امر (یدنین) دانسته مى شود که جلباب پوششى بوده است جلوباز، همانند شنل که بر دوش مى افکنده اند و در آیه دستور داده شده است که دو طرف آن را به هم نزدیک کنند.
پیاز وخواص آن 👇🧅
پیازبه علت داشتن گوگرد ضد عفونت خون است وقتی گوگردوارد خون وریه هاگرددباعفونت های مجاری تنفسی مانندآسم وبرونشیت مبارزه می کندپیازخام وپخته ازتشکیل لخته های خون دررگ هاجلوگیری نموده ومانع ازبروزسکته قلبی ومغزی میشود
#کانال_به_سبک_حیات
https://eitaa.com/joinchat/257032211C09686e5372
🌹خِمار🌹
خِمار بر خلاف جلباب، پوشش سر است و کاربرد آن در شعرهاى جاهلى و دوره اسلامى به همین معنى است.
امرؤالقیس در وصف باران گوید:
و ترى الشجراء فى ریِّقها کرؤس قطعت فیها خُمُر31
که شاعر در این بیت سرهاى درختان را که از آب برون مانده به سرهاى بریده در خمار مانده همانند کرده است.
و این بیت از حسّان بن ثابت انصارى:
تظلّ جیادنا مستمطرات تلطّمهنّ بالخُمر النساء32
که در آن ابوسفیان و مردم مکه را سرزنش کند و گوید اسبان ما به شتاب مى رفتند و زنان شما با چارقد آنها را باز مى راندند.
و (تخمیر) پوشیدن سر است و یا صورت به خمار، چنان که در حدیث بخارى گذشت:
(فخمّرت وجهى بجلبابى.) 33
🌹جیب🌹
جیب، جمع آن (جیوب)، مفرد کلمه یک بار در آیه 12 سوره نمل و باردیگر در آیه 22 سوره قصص و جمع آن در آیه مورد بحث (31 سوره نور) آمده و معناى آن گریبان است که از یقه پیراهن باز شود.
از مجموع این توضیحها و دقت درکاربردهاى کلمه ها در سوره مبارکه نور، احزاب و آیه هاى دیگر و نیز از شعر عرب و نهج البلاغه چند نکته روشن مى شود:
1. خمار با جلباب یکى نیست; خمار پوشش است و جلباب پوششى است که سراسر بدن را (ظاهراً از گردن به پایین) مى پوشاند.
2. جلباب پوششى بوده است جلو باز،و زنان مسلمان مأمور شده اند دو لب آن را به یکدیگر نزدیک کنند.
🌹دستورات خدا به خانواده ها🌹
🌸🌸💐💐🌸🌸💐💐🌸
1⃣ حفاظت از هم ❤️
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا
ﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ! ﺧﻮﺩ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﺗﺸﻲ ﻛﻪ ﻫﻴﺰم ﺁﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺳﻨﮓ ﻫﺎ ﺍﺳﺖ ، ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻴﺪ.(تحریم٦)
2⃣ انذار ❤️
وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ
ﻭ ﺧﻮﻳﺸﺎﻥ ﻧﺰﺩﻳﻜﺖ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﻋﺎﻗﺒﺖ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺯﺷﺖ ] ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﻩ ،(شعرا٢١٤)
3⃣ امر به نماز و پایداری ❤️
وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَىٰ
ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺑﺪﻩ ﻭ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﺰ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ ﻭﺭﺯ.(طه١٣٢)
4⃣ مسرور بودن ❤️
وَيَنقَلِبُ إِلَىٰ أَهْلِهِ مَسْرُورًا
ﻭ ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﻭ ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﺵ [ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ] ﺑﺎﺯ ﮔﺮﺩﺩ ،(انشقاق٩)
5⃣ نگران از انحراف خانواده ❤️
قَالُوا إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فِي أَهْلِنَا مُشْفِقِينَ
(بهشتیان)ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﻣﺎ ﭘﻴﺶ ﺗﺮ [ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ]ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻛﺴﺎﻥ ﺧﻮﺩ [ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻣﺮﻭﺯ ] ﺗﺮﺳﺎﻥ ﺑﻮﺩﻳﻢ ;(طور٢٦)
🌹مفهوم و ابعاد حجاب در قرآن 🌹
حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه، بیشتر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش میدهد که پرده، وسیلهی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده میشود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد.
حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمیتوان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب میتواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که میتواند از لغزشها و گناههای روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید.
علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی میکند، نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شدهاند.
فواید شگفت انگیز خوردن عسل قبل خواب
🔸خواب راحت شبانه
✍🏻عسل حاوی ماده ی مغذی ای به نام تریپتوفان است. این ماده نوعی هورمون است که به شما کمک می کند آرام شوید و به بدن تان این سیگنال را می دهد که «وقت خواب فرا رسیده».
🔸 کمک به کاهش فشار خون
✍🏻عسل حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها فشار خون را کاهش می دهند.
🔸 کاهش تری گلیسیریدهای خون
✍🏻عسل سطح تری گلیسیریدها را در بدن کاهش می دهد و آن ها را تبدیل به یک متحد مؤثر می کند که خون را از چربی های غیر ضروری پاکسازی می کند.
🔹 تقویت سیستم ایمنی بدن
🔹 افزایش سرعت چربی سوزی
🔹درمان سرفه
🔹خواص ضد پیری عسل
🔹جلوگیری از افسردگی
🌹سه نوع حجاب در قرآن🌹
1️⃣ حجاب پوششی🧕
تأکید قرآن برای این نوع از حجاب پوشش بلند است. به طوری که کاملا بدن را بپوشاند.
يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً «احزاب59 »
2️⃣ حجاب گفتاری🧕
حجاب گفتاری نوعی از حجاب است که انسان در برخورد با نامحرمان باید رعایت کند. این نوع از حجاب در بیان و ادای کلام است.
فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا «احزاب32»
3️⃣ حجاب رفتاری🧕
(رفتار عفیفانه دختران شعیب)
فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ
ﭘﺲ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻭ [ ﺯﻥ ] ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺣﺎﻟﺖ ﺷﺮم ﻭ ﺣﻴﺎ ﮔﺎم ﺑﺮﻣﻰ ﺩﺍﺷﺖ ، ﻧﺰﺩ ﺍﻭ (موسی)ﺁﻣﺪ. (قصص٢٥)
قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ «نور30 »
قُلْ لِلْمُؤمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ اَبْصارِهِنَّ و یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ «نور31 »
وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ «نور31 »
وَ قَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى«احزاب33»
🍃 #درمان_ضعف_بدن
💦🍃درمان ضعف عمومی بدن توام با عرق سرد↯
📝صبح↯
✍شیر عسل یا شیر خرما(یک روز درمیان)
📝وسط روز↯
✍مربای سیب،مربای به یا هویج زرد
📝شب قبل از خواب↯
✍آب سیب عسل
.
با سلام و عرض تسلیت ایام عزاداری محرم خدمت دوستان عزیز
بنده در تبلیغ ماه محرم به منطقه مرزی رفته ام خطوط تلفن همراه یا قطعه یا رومینگ است ان شاالله اگر امکانش باشه مطالب را بار گذاری میکنم
التماس دعا
🍃🌸✨﷽✨🌸🍃
🖤#امام حسین (ع) فرمودند:
🍀 اَعْجَزُ النّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ الدُّعاءِ، وَاَبْخَلُ النّاسِ مَنْ بَخِلَ بالسَّلامِ
🍃 ناتوان ترين مردم كسى است كه از دعا عاجز باشد و بخيل ترين مردم كسى است كه در سلام بُخل ورزد
📖 بحارالانوار، ج93، ص29
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«جريان سيّد الشهداء (صلوات الله و سلامه عليه) به منزله تفسير قرآن كريم است؛ زيرا انسان كاملِ معصوم همتای قرآن كريم است و سيره و سنّت و سريره او به منزله تفسير آيات قرآن كريم است.»
درس اخلاق ٩۴/٧/٢٣
#محرم
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
🌺🌺🌺🌺 بسیار زیبا 🌺🌺🌺🌺
💠💠💠 مراحل تربیت 💠💠💠
💠هَآ أَنتُمْ هَؤُلَا ءِ تُدْعَونَ لِتُنفِقُواْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَمِنکُم مَّن یَبْخَلُ وَ مَن یَبْخَلْ فَإِنَّمَا یَبْخَلُ عَن نَّفْسِهِ وَ اللَّهُ الْغَنِیُّ وَأَنتُمُ الْفُقَرَآءُ وَإِن تَتَوَلَّوْاْ یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ ثُمَّ لَا یَکُونُواْ أَمْثَالَکُم (محمّد، ۳۸)
🔹آگاه باشید! این شمایید که برای انفاق در راه خدا دعوت میشوید، پس بعضی از شما بخل میورزند و هر کس بخل ورزد، فقط نسبت به خود بخل میورزد و خداوند غنیّ و بی نیاز است و شمایید نیازمندان و اگر روی بگردانید، قومی غیر شما را جانشین شما میکند که آنان مثل شما (سست ایمان و بخیل) نباشند.
💠در شیوه تربیت باید مراحلی طی شود:
🔹الف) هشدار به مخاطب. «ها انتم»
🔹ب) درخواست و دعوت. «تدعون... »
🔹ج) توجیه و استدلال. «مَن یبخل فانّما یبخل عن نفسه»
🔹د) تکرار و قاطعیّت. «واللّه الغنی و انتم الفقراء»
🔹ه) اتمام حجّت و تهدید. «و انّ تتولوا یستبدل... »
🌺🌺🌺 آثار اعراض از یاد خدا 🌺🌺🌺
🔹۱. باز ماندن از راه خیر. «لیصدونهم عن السبیل»
🔹۲. انحراف فکری که خیال میکند هدایت یافته است. «یحسبون انهم مهتدون»
🔹۳. دیگر موعظه پذیر نیست. «و اذا ذکروا لا یذکرون»
🔹۴. توبه نمی کند چون خود را کج نمی داند.
🔹۵. زندگی نکبت بار دارد. «و مَن أعرض عن ذکری فانّ له مَعیشةً ضَنکا»
🔹۶. کسی که در دنیا از دیدن حقّ کور است، «یعش» در آخرت نیز کور محشور میشود. «من کان فی هذه اعمی فهو فی الاخرة اعمی