#تفسیرمتنی_آیه82
وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَساراً «82»
و آنچه از قرآن فرو مىفرستيم، مايهى شفا (ى دل) و رحمتى براى مؤمنان است و ستمگران را جز خسران نمىافزايد.
🔸🔸🔹نکته ها🔹🔸🔸
✍كلمهى «مِنَ» در «مِنَ الْقُرْآنِ»، به معناى «بعض» نيست تا دلالت كند بر اينكه بعضى از قسمتهاى قرآن شفاست، بلكه بيان مىكند كه هر آنچه از قرآن كريم نازل مىشود، شفابخش است.
❌◾️با آنكه قرآن براى هدايتِ همه است؛ «هُدىً لِلنَّاسِ» ولى تنها كسانى از اين نور بهره مىبرند كه پنجرهى روح خود را به سوى آن باز كنند و لجاجت و عناد را كنار گذاشته، با روحى سالم به سراغ قرآن روند؛ «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ»
❌◾️ و لذا لجوجانِ بيماردل را جز خسارت نمىافزايد. مانند باران كه وقتى بر مردارى ببارد، بوى تعفّن برخيزد، هر چند باران زلال و پاك است.
❌◾️استدلال قرآن، ركود فكرى را شفا مىدهد؛ موعظهى قرآن، قساوت را درمان مىكند؛ تاريخ قرآن تحيّر را برطرف مىسازد؛ زيبايى آهنگ و فصاحتش روح فرارى راجذب مىكند؛
❌◾️قوانين و احكامش عادات خرافى را ريشه كن مىسازد؛ تلاوت و تدبر در آن، بيمارى غفلت را شفا مىبخشد؛ تبرّك به آن، امراض جسمى را شفا مىدهد و رهنمودهاى آن، تاريكىها را روشن مىكند.
❌◾️شفاى قرآن با شفاى داروهاى مادّى تفاوتهاى زيادى دارد. داروى قرآن، ضررى را به دنبال ندارد، كهنه نمىشود و تاريخ مصرف ندارد. شفا يافتهى قرآن عامل شفاى ديگران مىشود.
❌◾️ در نسخهى شفاى قرآن اشتباه نيست، هميشه و در اختيار همه است، طبيب اين دارو، هم ما را مىشناسد، هم دوستمان دارد و هم نتيجهى نسخهاش ابدى است، نسخه و داروى او هم مشابه ندارد.
❌◾️حضرت على عليه السلام مىفرمايد: «فان القرآن شفاء من اكبر داء و هوالكفر و النفاق و الغى و الضلال» «1»، قرآن درمان بزرگترين دردهاست كه كفر و نفاق و گمراهى باشد.
✍خداوند رحمت را بر خود لازم نموده است:
«كَتَبَ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ»
✍و پيامبرش را براى جهانيان، رحمت قرار داده است،
«رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ»
✍ هم امّتش نسبت به هم رحمت دارند، «رُحَماءُ بَيْنَهُمْ»
✍و هم كتابش رحمت است.
«شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ»
❇️@noor133Qoran
أَلسَّلامُ عَلى مَنْ جَعَلَ اللهُ الشّـِفآءَ فی تُرْبَتِهِ،
سلام بر آن کسى که خداوند شفا را در خاکِ قبرِ او قرار داد ،
أَلسَّلامُ عَلى مَنِ الاِْ جابَـةُ تَحْتَ قُـبَّـتِهِ،
سلام بر آن کسى که (محلِّ) اجابتِ دعا در زیرِ بارگاه اوست ،
❇️@noor133Qoran
52 ابوالشعثا الكندى
🔹نام او يزيد بن زياد مى باشد و مردى شريف ، دلير و جسور و تير اندازى ماهر بود.
وى پيش از ملاقات حسين (ع ) با حر، از كوفه به سوى آن حضرت رفت .
🔹ابوالشعثا در روز عاشورا سواره مى جنگيد، چون اسبش پى شد، روى زانو در محضر امام (ع ) نشست و تيرهاى فراوانى به طرف دشمن پرتاب كرد و جمعى از آنان را به هلاكت رساند.
🔹امام حسين (ع ) براى وى چنين دعا مى كرد: خدايا! خدايا تيرش را به هدف برسان و بهشت را پاداش او قرار ده .
🔹چون تيرهايش تمام شد، از جا برخاست و با شمشير جنگيد تا به شهادت رسيد.
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
53 بشير بن عمروالحضرمى
🔹او از تابعين بود (از كسانى كه اصحاب رسول خدا را درك كرده اند)
دلاورى فرزندان او در جنگها معروف است .
قبل از شروع جنگ به امام حسين (ع ) پيوست .
🔹در روز عاشورا در حالى كه مشغول جنگيدن بود به او گفته شد كه : فرزندت در مرز رى اسير گشته است .
🔹امام حسين (ع ) به او فرمود:
خدا رحمتت كند، من بيعتم را از تو برداشتم ، برو و در آزادى پسرت كوشش كن .
🔹 بشير گفت : درندگان مرا پاره پاره كنند اگر از تو جدا شوم .
او در روز عاشورا و در حمله اول به شهادت رسيد.
#هفتادودوتن_شهیدکربلا
❇️@noor133Qoran
☘حدیث شماره ۴۰☘
#چهل_حدیث_حسینی
لینک پایان این پیام 👇👇👇👇
https://eitaa.com/noor133Qoran/28242
👇قرآن با ما سخن می گوید
وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى
واينكه براى انسان جز آنچه تلاش كرده، (بهره ديگرى) نيست.
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
🔹هستى، ميدان تلاش و كار و نتيجهگيرى است.
🔹مامكلّف به انجام وظيفهايم، نه حصول نتيجه. سعى و تلاش وظيفه ماست. «إِلَّا ما سَعى»
🔹 هيچ عملى در هستى محو نمىشود. «سَعْيَهُ سَوْفَ يُرى»
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
خاطرات آقای علی عنابستانی این مدافع سلامت را در لینک زیر بخوانید۰
www.khabaronline.ir/news/1436871/
❇️@noor133Qoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله جوادی آملی بسیار زیبا
حفط نظام واجب عینی است ۰
این نظام آسان به دست نیامده که آسان برود ۰
❇️@noor133Qoran
🔵⚪️تلنگر اخلاقی⚪️🔵
علل زیادی در برافروختهشدن غضب در انسان تأثیر دارد که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
🔹🔸🔹حسادت🔹🔸🔹
یکی از عوامل غضب حسادت می باشد که حالتی است که در آن شخص آرزوی از بین رفتن نعمت و کمال شخص دیگری را دارد. حسد علاوه بر این که خود یکی از امراض قلبی است، باعث ایجاد بسیاری رذائل از جمله غضب در انسان می شود، زیرا که چنین شخصی در بیشتر اوقات بر فردی که دارای نعمتی است حسادت ورزیده و بر او خشم و غضب می نماید.
🔹🔸🔹 عُجب🔹🔸🔹
یکی دیگر از عوامل غضب را می توان عجب دانست. زیرا در چنین حالتی شخص خود را بزرگتر و بهتر از دیگران دانسته و در مقابل هرگونه انتقاد و نصیحت از خود خشونت نشان می دهند.
📚معراج السعاده از احمد نراقی
❇️@noor133Qoran