♻اول هدف گیری بعد تیراندازی اول معرفت (تشخیص وظیفه) بعد عمل.
الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ مِن وَصاياهُ لكُمَيلٍ ـ : يا كُميلُ ، ما مِن حَرَكةٍ إلاّ و أنتَ مُحتاجٌ فيها إلى مَعرِفَةٍ .[بحار الأنوار : 77/267/1 .]
انجام هر عملی بدون تشخیص وظیفه مثل تیراندازی بدون هدف گیری است .
حضرت مولا امیرالمومنین علیه السلام به کمیل می فرماید ای کمیل ( تو به عنوان یک بنده خدا) قبل از انجام هر عملی نیازمندمعرفت و شناخت هستی تا بدانی آن عمل وظیفه توست یا نه ؟
در آیه 16 از سوره مبارکه انعام می فرماید :
❇ وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ:
اگر از اکثر مردم روی زمین پیروی کنی تو را از راه خدا گمراه می کنند چون که رفتار و کردار آنان بر اساس حدس و گمان است نه معرفت و شناخت .
❇و در کتاب شریف کافی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که :
لو کشف الغطاء و .... نظروا الی مردود الاعمال من الله عزوجل لقالوا ما یتقبل الله من احد عملا .‼
یعنی : اگر پرده ها کنار برود و مردم ببینند اکثر اعمال مردم در بارگاه الهی رد شده و برگشت می خورد ( قبول نمی شود ) آنگاه خواهند گفت مثل اینکه خدواند هیچ عملی را قبول نمی کند‼. ( چون که براسای معرفت و شناخت نیست بلکه براساس حدس و هوس است ).
خدواند متعال برای هدایت بشر سه چراغ معرفت ( برای تشخیص وظیفه ) قرار داده است :
✳ عقل ( تفکر - مشورت)
✳ قرآن
✳ عترت ( معارف و روایات اهل بیت علیهم السلام)
@noor_thaghalain
❇️ اهمیت تشخیص وظیفه در بیانات مقام معظم رهبری:
واقعا
🔻چه علمها
🔻چه تفواها
🔻چه شجاعتها
🔻-چه ثروتها و انفاقها
🔻چه نیت های خالص
🔻چه تحمل تلاش ها و رنج ها
و چه ..........
که بر اثر نداشتن بصیرت و قدرت تشخیص بی جا مصرف شد و در جایی که مورد تایید و رضای خدا بود مصرف نشد و نه تنها ثمر و ثوابی به دنبال نداشت بلکه موجب گناه و عذاب شد.❗️❗️❗️❗️
___________🌱_________
👇 💌 به ما بپیوندید💌👇
@noor_thaghalain
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نظر بنده عصاره خیلی از معارف دینی و قرآنی در این یک جمله خلاصه شده است.
" صبر" یکی از کلمات کلیدی در فرهنگ دین است که عبارت است از همان تحمل درد رشد و تغییر.
به عنوان مثال تبدیل شدن از یک انسان خودخواه و بخیل که همه چیز را برای خودش می خواهد به یک انسان کریم و سخاوتمند که از انفاق و کمک به بندگان خدا لذت می برد خیلی درد😮💨 دارد و کمتر کسی حاضر است این درد را تحمل کند. و طبق تعالیم قرآن و اهل بیت علیهم السلام تا کسی این دردها را تحمل نکند ذره ای در عالم انسانیت و بندگی رشد نخواهد کرد. هرچند هزاران سال نماز شب بخواند و هزاران بار به ظواهر دینی مشغول شود .
کسانی که واقعا طالب رشد و تغییرند باید خودشان را برای تحمل انواع دردها آماده کنند بهترین شاهد برای این ادعا آیه شریفه زیر می باشد:
وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ (155) الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (156) أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ
@noor_thaghalain
18.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ تشخیص خیلی مهتمر از عمل به تکلیف❗️
✍: آنچه در مقام بندگی و عبادت بسیار مهم است ؛ عمل به وظایف و تکالیف است لکن آنچه بسیار مهم تر و سخت تر از عمل به وظیفه است عبارت است از تشخیص وظیفه که از آن در قرآن و روایات به🌱 بصیرت 🌱یاد شده است.
در روایتی نورانی از امام صادق علیه السلام آمده است :
العامل بغیر بصیره کالسائر علی غیر الطریق لایزیده سرعة السير الا بعدا.
کسی که بدون بصیرت و شناخت وظیفه ؛ عملی را انجام دهد نه تنها آن کار او را به خدا و بهشت نزدیک نمی کند بلکه او را دور تر می کند.❗️
جناب عبدالعظیم حسنی با آن همه عظمت و جلالت که سه امام معصوم را درک کرده ؛ دائما کارهایش را به محضر امام عرضه می کرد تا اینکه مبادا در تشخیص وظیفه دچار اشتباه شده باشد.⁉️
❗️بزرگترین و خطرناکترین دامی که شیطان لعین برای گمراهی و اضلال بندگان پهن کرده در مرحله تشخیص است ؛ یعنی با انواع حیله ها و وسوسه ها همچون تزیین و تسویل ... تلاش می کند در مرحله تشخیص انسان را زمین گیر کند و به این ترتیب او را از انجام وظایف و تکالیف واقعی بازدارد❗️❗️❗️❗️
متاسفانه بسیاری از کارهایی که برخی از مؤمنین در طول شبانه روز و چه بسا با نیت خالص و قربة الله و به عنوان وظیفه انجام می دهند وقتی با عینک بصیرت بررسی شود معلوم شود هیچکدام مطابق وظیفه و تکلیف واقعی نبوده و مورد تایید قرآن و اهل بیت نیست .❗️
@noor_thaghalain
May 11
🆘 پنج چراغ هشدار وضعیت قرمز در کلام امام رضا عليه السلام🆘
که اگر در دل کسی روشن شد معلوم می شود که از صراط مستقیم خداپرستی و آخرت خارج شده و در مسیر خودپرستی و دنیاطلبی حرکت می کند‼️ .
در حدیثی ناب و تکان دهنده از امام رضا عليه السلام.
الإمامُ الرِّضا عليه السلام : لا يَجتَمِعُ المالُ إلاّ بخِصالٍ خَمسٍ :
🆘 بِبُخلٍ شَديدٍ ❗️
🆘 و أمَلٍ طَويلٍ ،❗️
🆘 و حِرصٍ غالِبٍ ،❗️
🆘 و قَطيعَةِ الرَّحِمِ ،❗️
🆘 إيثارِ الدُّنيا علَى الآخِرَةِ ‼️
امام رضا عليه السلام : مال و ثروت جمع نشود، مگر با داشتن پنج خصلت :
بخل شديد،
آرزوى دراز،
حرص و شیفتگی شديد به دنیا
رسيدگى نكردن به خويشان (قطع رحم)
و برگزيدن دنيا بر آخرت.
[منبع الخصال : 282/29 .]
_____________🌱___________
👇 💌 به ما بپیوندید💌👇
@noor_thaghalain
۱. در این روایت شریف انباشته شدن ثروت با علاقه به انباشت ثروت فرقی ندارد
۲. بخل : یکی از نشانه های قطعی خودخودخواهی و خودپرستی است که بر اثر آن شخص مبتلا از هرگونه بخشش ، انفاق، اطعام و اقدام مالی خداپسندانه اکراه دارد. و تنها کاری که خوشایند اوست این است که برای خودش هزینه کند.
۳. أمل طویل : یکی از از نشانه های قطعی و علائم بالینی ابتلا به دنیاپرستی پیشرفته است. که نشان می دهد شخص آلوده آنچنان معتاد و عاشق دنیا شده و آرزوها و رویاهای عریض و طویل دنیوی دارد که گویا قرار است هزار سال در دنیا زندگی کند.
۴. قطعیة الرحم : یکی دیگر از عوامل انباشت ثروت عبارت است از قطع رحم یعنی ترک واجبات و مسئولیتهای مالی که هر مومنی در قبال ارحام و خویشاوندان خود دارد .
که یکی از گناهان کبیره نیز شمرده شده است.
۵.یثار الدنيا علی الآخرة: یعنی فدا کردن آخرت و بهشت برای به دست آوردن ثروت بیشتر و دنیای راحت تر
که به تبع آن فرد مبتلا و شیفته و حریص دنیا از انجام هر نوع عبادت مالی که ثواب اخروی دارد خودداری می کند تا اینکه پول بیشتری برای توسعه و آباد کردن دنیای خودش داشته باشد.
شخصی از امام حسن مجتبی (علیه السلام) پرسید : چرا ما از مرگ و رفتن به آن دنیا خوشمان نمی آید و اکراه داریم؟
فرمود : چونکه شما خانه دنیا را آباد کردید و خانه آخرتتان را خراب و ویران نمودید و قطعا کسی دوست ندارد از خانه شیک و آباد به خانه خرابه و ویران کوچ کند.❗️
@noor_thaghalain
امام حسن عسکری علیه السلام :
❇️زیبایی صورت باعث محبوبیت و جذابیت ظاهری است و زیبایی و پختگی عقل موجب جذابیت و محبوبیت یک شخصیت است .
❇️جذابیت ظاهری بسیار موقت و ناپایدار است
❇️تنها چیزی که موجب جذابیت و محبوبیت دائمی و پایدار می شود جذابیت شخصیت است
🌺 جذابیت و زیبایی شخصیت با کامل شدن و پختگی عقل به دست می آید
زیرا در سایه عقل پخته و رشد یافته است که کارهای انسان سنجیده و زیبا است
❇️ انسان عاقل به دلیل اینکه کارهایش عاقلانه و حساب شده است نزد همه محبوب خواهد بود
💚چهره زیبا چشم ها را تسخیر میکند...
ولی...
❤️شخصیت زیبا قلب ها را تسخیر میکند.
💚ماندن در چشم به یک پلکی بنده
❤️ولی دل یک عمر
🖤🖤🖤ولی متاسفانه
اکثر انسانها بیشتر برای زیبایی ظاهر سرمایه گذاری می کنند تا زیبایی باطن
@noor_thaghalain
🌱امام حسن عسکری علیه السلام فرمود 🌱:
اگر اهل دنیا به درک و شناخت عمیقی از این دنیا می رسیدند دنیا ❗️ خرابه ❗️می شد چون که
متوجه می شدند که :
❇️این دنیا چه قدر زود گذر و فانی است؛
❇️و سرای آخرت سرای باقی و ابدی است؛
❇️و ثانیه های عمر چقدر با ارزش است
❇️ و زندگی ابدی در پیش دارند و
❇️با این سرمایه عمر باید خانه ابدی خویش را آباد کنند
❇️و اینکه فرصت و سرمایه عمر با سرعت بسیار زیادی در حال تمام شدن است!
❌⚠️آنگاه کسی کوچکترین علاقه ای به این دنیا و جاه و مقام و ثروت نشان نمی داد و
♻️ اهل قناعت می شد و به حداقل اکتفا می کرد
🚷و دیگر کسی حاضر نمی شد یک ثانیه از عمرش را صرف مال اندوزی ؛ ساخت و سازهای بیش از حد نیاز و تجملات دنیوی کند
و لذا در این صورت دیگر دنیا و زندگیها و خانه ها این همه زرق و برق و تجملات نداشت و مردم بسیار ساده تر از وضع کنونی زندگی می کردند و طبق فرمایش امام حسن عسکری علیه السلام مردم آنچنان نسبت به دنیا سرد و بی علاقه می شدند که دیگر انگیزه ای برای آباد کردن این دنیا نشان نمی دادند و در این صورت دیگر به جای این همه خانه ها و عمارتهای شیک نبودیم و دنیا سر و شکل یک خرابه را پیدا می کرد.
‼️از جناب ابوذر سوال شد که چرا ما از مرگ می ترسیم؟
✅فرمود چون شما تمام سرمایه عمرتان را صرف آباد کردن خانه دنیا کردید و قدمی برای آباد کردن خانه آخرت بر نداشته اید و کسی دوست ندارد او را از خانه آباد به خانه ویران منتقل کنند⁉️‼️‼️‼️
@noor_thaghalain
گاهی یکی جمله حکیمانه یک دنیا معنا دارد🌺
این جمله در واقع ترجمه حکمتی است از امیرالمومنین در نهج البلاغه:
قيمة كل امرء ما يحسنه.🍃
ارزش و قیمت هر انسانی به میزان کارهای نیک و سنجیده اوست که برآمده از عقلانیت و معرفت باشد.
@noor_thaghalain
♻♻ رابطه اخلاص و تقدیر و سرنوشت‼❓
عَنْ سَيِّدَةِ اَلنِّسَاءِ فاطمة الزهراء صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهَا قَالَتْ:
⏫ 🔺مَنْ أَصْعَدَ إِلَى اَللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ.⏬🔻
هرکس اعمال خالص به سمت خدا صعود دهد و بفرستد خدواند متعال هم بهترین مصلحت ها و سرنوشتها را برای او نازل می کند .
چند نکته در این روایت بسیار عرشی و کلیدی وجود دارد :
1⃣ فقط و فقط عمل خالص است که پرواز می کند و به دست خدا می رسد و مقبول درگاه الهی واقع می شود , اخلاص موجب صعود و پرواز عمل تا عرش خدا می شود . و اصلا عملی که خالص نباشد به سمت خدا ارسال نمی شود و به دست خدا نمی رسد و این مطلب در قرآن نیز مورد تاکید واقع شده است در آیه 35 سوره مبارکه فاطر می فرماید :
❇الیه یصعد الکلم الطیب والعمل الصالح یرفعه ❇
2⃣ قطعا بالاترین آرزوی هرکسی این است که خداوند بهترین تقدیرات و سرنوشت ها را برایش مقدر کند به عبارت دیگر در در تمامی عرصه های زندگی به بهترین شکل ممکن او را اداره کند و در نهایت با سرنوشت و عاقبت به خیری تمام از دنیا به برود ,
طبق فرمایش حضرت زهرا سلام الله علیها تنها کلید خوشبختی که موجب می شود بهترین سرنوشت ها از ناحیه خدا برای ما رقم بخورد این است که خالصانه خدا را عبادت کنم و در ا نجام هر کار ی به دنبال کسب رضای خدا باشیم نه رضای خودمان
3⃣ آنچه که در شب قدر اتفاق می افتد این است که پرونده اعمال انسان ها بررسی می شود و بر اساس اینکه چقدر کارهایش خالص بوده یا نبوده چقدر در طول یکسال گذشته خداپرستی واقعی کرده یا خودپرستی انجام داده برایش مقدرات یکسال آینده در نظر گرفته می شود
@noor_thaghalain
❇ مهمترین نشانه اخلاص در نهج البلاغه.
از کجا بدانم که کار من خالص و مورد رضای خداست یا نه ؟؟
❇عنه عليه السلام : اِعلَموا أنّهُ ما مِن طاعَةِ اللّه ِ شيءٌ إلاّ يَأتي في كَرْهٍ ، و ما مِن مَعصيَةِ اللّه ِ شيءٌ إلاّ يَأتي في شَهوَةٍ .[نهج البلاغة : الخطبة 176.]
امام على عليه السلام : بدانيد كه هيچ طاعتى از طاعت هاى خداوند نيست مگر اينكه به جا آوردنش ناخوشايند است و هيچ معصيتى از معاصى او نيست جز اينكه به جا آوردنش خوشايند و با میل و رغبت همراه است.
حضرت مولا امیرالمومنین علیه السلام یکه تاز میدان اخلاص و خداپرستی در خطبه 176 می فرماید : بندگان خدا توجه توجه :
بدانید که انجام تمامی کارهایی که مورد رضای خداوند عالم است و حق تعالی آنها را به عنوان کار خالص و اطاعت از بنده قبول می کند نوعا با اکراه نفس همراه است و انجام آن خوشایند انسان نیست و مخالف میل انسان است ولی انجام تمامی کارهایی که مورد رضای خداوند نیست و در پروند انسان به عنوان معصیت و گناه ثبت می شود با میل و رغبت (شهوت) همراه هست و نوعا انسانها آن را میل و علاقه انجام می دهند به عنوان مثال اگر کسی که چندین با سفر عمره مشرف شده است اگر بگویند این دفعه شما هزینه این سفر را برای تامین هزینه بخشی از جهیزیه یک خانواده نیازمند اختصاص بده علاقه چندانی نشان نخواهد داد و اگر هم انجام دهد با اکراه خواهد بود و دوست دارد همچنان به سفر عمره برود .
بنابراین انجام کار خلاص و خداپسندانه باب میل انسانها نیست و با اکراه انجام می دهند و برایشان سخت و درد آور است دلیل آن هم کاملا روشن است چون که برای انجام کار خداپسند و خالص انسان باید از هوسها و انگیزه های شخصی عبور کند و کاری را انجام دهد که همسو با تمایلات نفس اماره اش نیست و این امر موجب می شود که رغبتی به انجام آن نشان ندهد .
@noor_thaghalain