eitaa logo
نــــــــــورنــما
2.8هزار دنبال‌کننده
183 عکس
132 ویدیو
10 فایل
💠 مجموعه #نـــــــــورنــما لا تعادوا الایام فتعادیکم با روزها دشمنی نورزید که به دشمنی با شما برمیخیزند. ارتباط با مدیر کانال @aghs13 ارتباط با ادمین @sarbbazzaman کانال ما در تلگرام @noornama2 پیج اینستاگرامی @noornamaferagh1
مشاهده در ایتا
دانلود
نــــــــــورنــما
💠 تحلیل گران دروغگو 📍حکومت بنی امیه در روزگاری به چنان جلالت و قدرتی رسید که تحلیل گران می گفتند: این حکومت تا ابد باقی می ماند و امیرالمؤمنین علیه السلام سخن این تحلیل گران را می شکند و می فرماید: «حَتَّى يَظُنَّ الظَّانُّ أَنَّ الدُّنْيَا مَعْقُولَةٌ عَلَى بَنِي أُمَيَّةَ تَمْنَحُهُمْ دَرَّهَا وَ تُورِدُهُمْ صَفْوَهَ وَ لَا يُرْفَعُ عَنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ سَوْطُهَا وَ لَا سَيْفُهَا وَ كَذَبَ الظَّانُّ لِذَلِكَ بَلْ هِيَ مَجَّةٌ مِنْ لَذِيذِ الْعَيْشِ يَتَطَعَّمُونَهَا بُرْهَةً ثُمَّ يَلْفِظُونَهَا جُمْلَةً» کار بجایی رسیده است که گمانه ظنی می کنند و تحلیل می کنند آن کسانی که گمانه زن و تحلیل گر روز اند و تحلیل آنها این است که دنیا مانند شتر معقوله برای بنی امیه می ماند و این شتر همیشه شیر خودش را نثار بنی امیه می کند(خواهد کرد) و وارد می کند آنها را بر صف(چشمه زلال) دنیا. و گمان برده است آن گمانه ظن که برداشته نمی شود از این امت تازیانه و شمشیر بنی امیه(گمان برده است که تازیانه و شمشیر آنها همیشه بر سر مردم است) که این آدم گمانه ظن هم به خودش دروغ گفته است و هم به دیگران، بلکه این حکومت بنی امیه آب دهان کم و کثیفی است که نامش را گذاشتند عیش لذت بخش و می چشند آن را یک مقطعی(همیشگی نیست) و بعد این حکومت را همگی آنها پرتاب می کنند(یک شبه همه ی حکومت را از دست می دهند)(نهج البلاغه خ ۸۷) ┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈ 📍طبق فرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام، تحلیل گران حکومت را برای بنی امیه به مثال "معقوله" می دانستند و "معقوله" به شتری گفته می شود که پای آن را با ریسمان می بندند و پایی که با ریسمان بسته شده باشد تا ابد نمی تواند حرکت کند؛ گویی دنیا نیز مانند این ‌شتر برای بنی امیه می ماند که تا ابد حکومت این دنیا را در اختیار خواهند داشت و امیرالمومنین علیه السلام این تصور و پندار تحلیل گران را می شکند و بقول سعدی که می گوید: آنچه دیدی بر قرار خود نماند و این چه بینی هم نماند بر قرار نخیر! آنچه را که با همه ی جلالت و قدرتی که داشت دیدید، شتر معقوله نیست، بلکه این حکومت مانند آب دهان از این دنیا به بیرون پَرت خواهد شد. ┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈ 📍و در عصر ظهور نیز وقتی که مردم تصور کنند حکومت جباران هرگز به پایان نخواهد رسید، منجی موعود فرا می رسد و ندا دهنده ای ندا می دهد: «أَيُّهَا النَّاسُ قُطِعَ عَنْكُمْ مُدَّةُ الْجَبَّارِينَ» ای مردم! زمان حکومت جباران به پایان رسید(بحار ج ۵۲ ص ۳۰۴) @noornama
لذت وصل نداند مگر آن سوخته ای که پس از دوری بسیار به یاری برسد @noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نــــــــــورنــما
💠 نهی از منکر 📍امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: «أنكر المنكر بيدك و لسانك» با دست و زبان نهی از منکر کن(نهج البلاغه نامه ۳۱) ┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈ 📍سعدی حکایت می آورد از پادشه زاده ای که وارد مسجد شد و حرمت مسجد را شکست و هر چه می توانست به زبان آورد و مردم که او را پادشاه آینده می دانستند از ترس ساکت شدند و سعدی در خطاب به این مردم می گوید: گرت نهی منکر بر آید ز دست نشاید چو بی دست و پایان نشست اگر می توانید با دست نهی از منکر کنید شایسته نباشد که چون بی دست و پایان بنشینید وگر دست قدرت نداری، بگوی که پاکیزه گردد به اندرز خوی و اگر با دست نمی توانید نهی از منکر کنید با زبان نهی از منکر کنید چون خوی انسان ها با اندرز و پند پاکیزه می شود. @noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نــــــــــورنــما
💠 پیروزی ها و شکست ها 📍در جنگ احد شدیدترین صدمه به مسلمانان وارد شد و در نتیجه آن ۷۰ نفر از سران و شجاعان مسلمین شهید شدند. خداوند سبحان بر اثر حزنی که از این جنگ بر مسلمان وارد شد، آیه ای بر آنها نازل فرمود: «إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ ۚ وَ تِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَاءَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ» اگر (در میدان احد) به شما جراحتی رسید (و ضربه‌ای وارد شد)، به آن جمعیّت نیز (در میدان بدر) جراحتی همانند آن وارد گردید. و ما این روزها(ی پیروزی و شکست) را در میان مردم می‌گردانیم؛ (و این خاصیّت زندگی دنیاست) تا خدا، افرادی را که ایمان آورده‌اند، بداند (و شناخته شوند)؛ و خداوند از میان شما، شاهدانی بگیرد. و خدا ظالمان را دوست نمی‌دارد(آل عمران آیه ۱۴۰) ┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈ 📍علامه طباطبائی در مورد آیه ی «وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» می گوید: و اگر این جمله را مطلق آورد، و بالا دست بودن مسلمانان را مقید به هیچ قیدی به جز ایمان نکرد، برای این بود که به ما بفهماند شما مسلمانان اگر ایمان داشته باشید نباید در عزم خود سست شوید، و نباید به خاطر اینکه بر دشمنان ظفر نیافته اید و نتوانسته اید از آنان انتقام بگیرید اندوهناک گردید، برای اینکه ایمان امری است که با علو شما قرین و توأم است، و به هیچ وجه ممکن نیست با حفظ ایمان خود زیر دست کفار واقع شوید، چون ایمان ملازم با تقوا و صبر است، و ملاک فتح و ظفر هم در همین دو است، و اما قرح و آسیب‌هایی که به شما رسیده، تنها به شما نرسیده بلکه طرف شما (مشرکین) هم این آسیب‌ها را دیده اند، و روی هم چیزی از شما جلوتر نیستند، تا باعث وهن و اندوه شما شود(تفسیر المیزان ج ۴ ص ۳۹) @noornama
مقام معظم رهبری: مهم اینست که در فرازها مغرور نشد، چون غرور جهل می‌آورد و در شکست‌ها منفعل و مأیوس نشد، همچنانکه جبهه مقاومت از پیروزی مغرور و از ناکامی‌ها منفعل نمی‌شود. @noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نــــــــــورنــما
💠 دنیای فرعون و ظهور موسی 📍می گویند: تا ظهور و روز نجات زمان زیادی باقی مانده است. پس بگذارید به گناه و دنیای فرعونیان خوش باشیم و وقتی حضرت ظهور کرد به سویش می شتابیم... ┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈ 📍این اندیشه ای بود که بنی اسرائیل به آن مبتلاء گشت و آنها بی آنکه صبر اختیار کنند آسایش دولت فرعون را انتخاب کردند و در خطاب به حضرت موسی گفتند: «قَالُوا أُوذِينَا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنَا وَمِنْ بَعْدِ مَا جِئْتَنَا» پیش از آنکه تو بیایی و پس از آنکه تو آمدی ما را آزار دادند(آل عمران آیه ۱۲۹) و به همین دلیل بود که تعدادی از آنها به سوی حضرت موسی زبان اعتراض بُردند و این اعتراض ها و شکایت ها چنان سنگین بود که حضرت موسی دعا کرد که خدایا! زبان اعتراض و مذمت آنها را از من بگیر: «يَا رَبِّ احْبِسِ عَنِّي أَلْسِنَةَ بَنِي آدَمَ فَإِنَّهُمْ يَذُمُّونِّي وَ قَدْ أُوذِيَ» و خداوند سبحان در پاسخ فرمود: «يَا مُوسَى هَذَا شَيْ‏ءٌ مَا فَعَلْتُهُ مَعَ نَفْسِي أَ فَتُرِيدُ أَنْ أَعْمَلَهُ مَعَكَ» ای موسی! این کار را برای خودم هم نکرده ام، آیا انتظار داری که در حق تو انجام دهم؟ ┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈ 📍امام صادق علیه السلام از سرگذشت کسانی که به دولت و آسایش فرعون پنهان بُردند خبر داده و می فرماید: «إِنَّ قَوْماً مِمَّنْ آمَنَ بِمُوسَى (صلوات اللّه عليه)- قَالُوا لَوْ أَتَيْنَا عَسْكَرَ فِرْعَوْنَ وَ كُنَّا فِيهِ وَ نِلْنَا مِنْ دُنْيَاهُ- فَإِذَا كَانَ الَّذِي نَرْجُوهُ مِنْ ظُهُورِ مُوسَى صِرْنَا إِلَيْهِ- فَفَعَلُوا فَلَمَّا تَوَجَّهَ مُوسَى وَ مَنْ مَعَهُ هَارِبِينَ- رَكِبُوا دَوَابَّهُمْ وَ أَسْرَعُوا فِي السَّيْرِ- لِيُوَافُوا مُوسَى وَ مَنْ مَعَهُ فَيَكُونُوا مَعَهُمْ- فَبَعَثَ اللَّهُ مَلَائِكَةً فَضَرَبَتْ وُجُوهَ دَوَابِّهِمْ- فَرَدَّتْهُمْ إِلَى عَسْكَرِ فِرْعَوْنَ- فَكَانُوا فِيمَنْ غَرِقَ مَعَ فِرْعَوْنَ» قومی از مؤمنین به موسی گفتند: کاش نزد فرعون می رفتیم و با او بودیم و از دنیایش بهره مند می شدیم، و چون امید ما که ظهور موسی بود برمی آمد، نزد او می رفتیم، و این کار را کردند. چون موسی و همراهانش گریختند، سوار شدند و شتاب کردند تا به موسی و همراهانش برسند و با آنها باشند. خدا فرشته ها فرستاد که به صورت چهارپایان آنان زدند و آنها را برگرداندند به لشکر فرعون، و با همراهان فرعون غرق شدند(کافی، ج۵، ص۱۰۹) ┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈ 📍قرآن می فرماید: «لا تَکُونُوا کَالَّذِینَ آذَوْا مُوسی» شما مانند کسانی نباشید که اینگونه حضرت موسی را آزار دادند و به سویش زبان اعتراض بُردند؛ چرا که نمی توان آسایش دولت باطل را با آسایش دولت حق جمع کرد: «كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَدَخَلَ عَلَيْهِ شَيْخٌ وَ قَالَ: قَدْ عَقَّنِي وَلَدِي وَ جَفَانِي إِخْوَانِي، فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع: أَ وَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ لِلْحَقِّ دَوْلَةً وَ لِلْبَاطِلِ دَوْلَةً كِلَاهُمَا ذَلِيلٌ فِي دَوْلَةِ صَاحِبِهِ؟ فَمَنْ أَصَابَتْهُ رَفَاهِيَةُ الْبَاطِلِ‏ اقْتُصَّ مِنْهُ فِي دَوْلَةِ الْحَقِّ» ابو الصباح كنانى گويد: نزد امام صادق عليه السلام بودم، پيرمردى بر آن حضرت وارد شد و گفت: فرزندم مرا به شدت رنجانده و برادرانم‏ به من ستم کرده ‏اند، امام صادق عليه السلام فرمود: آیا نمى ‏دانى كه حقّ را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از آن دو در دولت رقيبش ذليل است؟ پس هر كه آسايش دولت باطل به او رسد در دوران دولت حقّ از او قصاص مى ‏شود. @noornama
(کتاب) کتاب منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر نوشته آیت‌الله صافی گلپایگانی در موضوع امام دوازدهم است. گزارش مختصری از محتوا؛ کتاب، مشتمل بر ده فصل است و هر فصل دارای چند باب در موضوعات مختلفی چون نص بر دوازده امام، نص بر امام عصر، تاریخ زندگی و چگونگی ظهور آن حضرت. سبک مؤلف چنین است که هر روایت را به طور کامل با سلسله اسناد و ذکر نام منبع در ابتدای روایت آورده است. روایات هر باب به تفکیک شماره گذاری شده و می‌توان مجموع روایات کتاب را شمارش کرد. مؤلف در ابتدای کتاب خود، نام دهها منبع شیعی و سنی که از آنها بهره برده را آورده است هر چند در این میان از چند منبع خاص بیشتر بهره برده است. منابع تحقیق مؤلف؛ منابع این کتاب عبارتند از مهمترین کتب روایی و تاریخی شیعه و عامه که غالبا مشتمل بر منابع کهن و اصول اولیه است هر چند در مواردی هم به کتب متاخر و حتی معاصر ارجاع شده است. کمال الدین، غیبت نعمانی و غیبت شیخ طوسی، کفایة الاثر، صحاح عامه از جمله این منابع‌اند. شیوه تحقق مؤلف؛ مؤلف در این کتاب قصد جمع آوری روایات مربوط به امام عصر را داشته و اظهار نظر یا سخنی از خود ارائه نمی‌کند. در پایان هر باب به بقیه روایات مربوط به آن باب در منابع دیگر یا ابواب دیگر کتاب حاضر اشاره می‌کند. تنها در مواردی در پاورقی نکاتی را ذکر کرده است. کتاب منتخب الاثر قابل توجه نویسندگان بعدی قرار گرفته و به آن ارجاع داده و از آن استفاده کرده‌اند. @noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نــــــــــورنــما
💠 گل پژمرده 📍سعدی می گوید: گل هایی دیدم که بر روی گیاهان گنبدی شکل نشسته اند دیدم گلِ تازه چند دسته بر گنبدی از گیاه رُسته در کنار این گل های زیبا، گل پژمرده ای هم بود که مانند دیگر گل ها عطر و بویی نداشت و تعجب کردم که چرا این گل ناچیز در کنار این گل های تماشایی قرار گرفته است؟ گفتم: چه بود گیاهِ ناچیز تا در صفِ گل نشیند او نیز؟ این گل پژمرده چون حرف های گزندانه مرا شنید، گفت: خاموش که مرد کریم به بزرگ‌منشی و بزرگواریِ‌ خود حقِّ همسایگی و هم‌خانگی را از یاد نمی‌برد و از همنشینیِ تهیدستان روی بر نمی‌تابد بگریست گیاه و گفت: خاموش صحبت نکند کرم فراموش اگر زیبایی و لطافت و عطری مانند دیگر گل ها ندارم، آخر با همه ی این توصیفات گیاهی از باغ های او که هستم گر نیست جمال و رنگ و بویم آخر نه گیاهِ باغِ اویم؟ ┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈ 📍سعدی این حکایت را از زبان خویش و گل پژمرده می آورد که در کنار گل های عطرآگین نشسته بود، و در روایت دیگر همین مضمون وارد شده است، آن‌گاه که امام کاظم علیه السلام با همه ی جلالت و بزرگواری خویش در کنار مرد روستایی بدچهره ای قرار گرفت و بر او سلام کرده و مدّتی طولانی با او گفتگو کرد، سپس به او گفت که اگر حاجتی برایش پیش آمد از آن مرد روستایی طلب می کند، پس شخصی به آن حضرت گفت: ای زاده رسول خدا، کنار چنین کسی می نشینی و رفع حاجت خود را از وی می خواهی، در حالی که او به شما بیشتر نیاز دارد [تا شما به او]؟ حضرت در پاسخ فرمود: «عَبْدٌ مِنْ عَبِيدِ اللَّهِ- وَ أَخٌ فِي كِتَابِ اللَّهِ وَ جَارٌ فِي بِلَادِ اللَّهِ- يَجْمَعُنَا وَ إِيَّاهُ خَيْرُ الْآبَاءِ آدَمُ(ع)وَ أَفْضَلُ الْأَدْيَانِ الْإِسْلَامُ- وَ لَعَلَّ الدَّهْرَ يَرُدُّ مِنْ حَاجَاتِنَا» او بنده ای از بندگان خدا، و به حکم قرآن برادر، و در سرزمین خدا همسایه است، و پیوند میان من و او به واسطه بهترین پدران، حضرت آدم است، و به اسلام بهترین دینها است، و چه بسا روزگار، ما را محتاج او سازد، در نتیجه ما را پس از بالیدن بر او، در برابرش فروتن نماید. سپس این شعر را خواند: پیوند با کسی که در خور ما نیست کنیم، از بیم آنکه بی دوست و یار مانی ‌@noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نــــــــــورنــما
💠 مهاجرت 📍بیم و امید است که طبیعت و خوی آدم ها را خردمندانه می کند و انسان را به "زیست خردمندانه" می رساند طبیعت شود مرد را بخردی به امّید نیکی و بیم بدی حاکمان یک جامعه نیز باید "خردمند" باشند؛ یعنی امید به نیکی ها و بیم از بدی ها داشته باشند و بترسند از ظلمی که می کنند. و اگر مردم از حاکمان خود این ویژگی ها را یافتند در اقلیم آنها پناه می گیرند و در غیر این صورت از آن اقلیم به سمت و سویی دیگر می روند گر این هر دو در پادشه یافتی در اقلیم و مُلکش پنه یافتی ┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈ 📍اما مهاجرت فقط از روی دردمندی مالی و اجتماعی و صرفا از روی ستم نیست و گاهی دین دار است که می خواهد دین خودش را حفظ کند و از همین رو در گوشه ای عزلت می گیرد: «فَإِنْ لَمْ يَكُنْ فَالْعُزْلَةُ» و در چنین شرایطی در‌‌می‌باید که نمی تواند از مردم دوری کند، پس سکوت می کند: «فَإِنْ لَمْ تَقْدِرْ فَالصَّمْتُ» و اگر سکوت هم نتوانست اختیار کند، به قدر نیاز سخن می کند: «فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَالْكَلَامُ بِمَا يَنْفَعُكَ وَ لَا يَضُرُّكَ» و در آخر اگر این نیز ممکن نبود، پس لا علاج بايد اختيار سفر كند و از قريه‌اى به قريه‌اى و از شهرى به شهرى منتقل شود تا شاید به جایی برسد که دین خودش را در آنجا حفظ کند‌: «إِنْ لَمْ تَجِدِ السَّبِيلَ إِلَيْهِ فَالانْقِلَابُ وَ السَّفَرُ مِنْ بَلَدٍ إِلَى بَلَدٍ» و نهایت توسط فرشتگان الهی نکوهش می شوند کسانی که می توانستند با مهاجرت دین خود را حفظ کنند اما چنین نکرده اند: «إنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمِي أَنْفُسِهِمْ قالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فِيه» @noornama
همه جای دنیا دارند کریسمس را جشن می گیرند با تمام رسوماتش و با درخت کریسمس و کادو و آرزوی «مری کریسمس». ۲۵ دسامبر یکی از تاریخ های مشهور تولد مسیح است! اما در سرزمینی که مسیح چشم به جهان گشود اکنون شنیع ترین جنایت ها در تاریخ بشر علیه بشریت و پیروان فلسطینی مسیح اتفاق افتاده است. و آن افراد نایس که کریسمس را با همه ی آداب و رسومش دارند جشن می گیرند یک اشاره به فاجعه ای که در زادگاه مسیح اتفاق افتاده نکردند! @noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عدالت و انصاف(۱) 📍در ادبیات دینی و غیر دینی از دو واژه در افاده مفهوم عدالت استفاده شده است که یکی واژه «justice» به معنای "عدالت" است و واژه دیگر «fairness» به معنای "انصاف" است و واژه "قسط" نیز به انصاف نزدیک تر و هر دو از معنای سهم و نصف برآمده اند. و این تفاوت در میان اندیشمندان غیر مسلمان نیز مانند جان راولز مورد نظر بوده است. ┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈ 📍کلمه "انصاف" بیان‌گر نوعی از عدالت است که عقل به آن فرمان می دهد و قوانینی که در جوامع غیر دینی وضع می شود برآمده از این نوع عدالت است که در اندیشه اصلاح و قوام جامعه بوده است. ولی نوعی از عدل وجود دارد که عقل آن را تحلیل نمی کند و انصاف به آن راه نمی‌یابد که این نوع از عدل، جدای از وضع عقلی، وضع شرعی ایست. در این معنای ثانی، قوانین و احکام اسلامی حاکم است و اجرای این قوانین، اجرای عدل به حکم اسلامی است، مانند حکم قصاص که شرع بعنوان اجرای عدالت در برابر برخی از آسیب های وارده، وضع کرده است. بنابراین اجرای قصاص همان اجرای عدالت است؛ ولی اگر کسی خشم خود را کنترل کند و از روی عفو از قصاص و اجرای عدالت بگذرد، عنوان "احسان" را به خود می گیرد که این کار بالاتر از عدل و به تقوا نزدیک تر است: «الّذين ينفقون في السّرّاء و الضّرّاء و الكاظمين الغيظ و العافين عن النّاس و الله يحبّ المحسنين»(رجوع شود به تفسیر تسنیم ج ۱۵) ┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈ 📍علامه ی مجلسی می آورد: «العدل ضدّ الجور و يطلق على ملكة للنفس تقتضي الاعتدال في جميع الأمور و اختيار الوسط بين الإفراط و التفريط و يطلق على إجراء القوانين الشرعية في الأحكام الجارية بين الخلق» عدل ضد جُور است، و نهادی است درونی که هر کاری را معتدل می کند و میانه افراط و تفریط را برمی گزیند. اجراء قوانین شرع در امور جاری بین خلق را عدل می گویند. علامه ی مجلسی در این سخن به دو معنای عدل اشاره می دارد؛ نخست عدلی که به حجت درونی یعنی عقل فهمیده می شود و ثانی عدلی که مربوط به اجرای قوانین شرع است. و سپس ایشان، سخن خود را مستند به قول راغب می کند که می گوید: «قال الراغب العدل ضربان مطلق يقتضي العقل حسنه و لا يكون في شي‏ء من الأزمنة منسوخا و لا يوصف بالاعتداء بوجه نحو الإحسان إلى من أحسن إليك و كفّ الأذيّة عمّن يكفّ أذاه عنك و عدل‏ يعرف كونه عدلا بالشرع و يمكن أن يكون منسوخا في بعض الأزمنة كالقصاص و أرش الجنايات» عدل دو قسم است: یکی حسن عقلی دارد که هیچ گاه منسوخ نمی شود و به هیچ وجهی تجاوز صورت نمی گیرد، همچون احسان کردن به عوض احسان دیدن، و کف آزار از کسی که به تو آزار نمی رساند. دومین نوع عدل، آن است که از کلام شرع فهم می شود و چه بسا در زمانی نسخ می شود، همچون قصاص و ارش جنایات. @noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا