سؤال👇
سلام علیکم
اگر شخص حائض با اطلاع و از روی دانستن به مسجد برود چه حکمی دارد؟؟
یا چه کفاره ای؟
پاسخ👇
سلام علیکم
ورود حائض به مسجد حرام است مگر اینکه از یک در وارد شده و بدون توقف از در دیگری خارج شود.
این شخص کار حرامی را انجام داده است و می بایست استغفار کند اما کفاره ای ندارد.
#احکام_بانوان
#محرمات_حائص
#ورودبه_مسجد
#حیض
#عادت_ماهیانه
#فلسفه_احکام
#فلسفه_حجاب1
مفهوم و ابعاد حجاب
مفهوم حجاب چیست و از نظر قرآن و حدیث، حجاب و پوشش اسلامی دارای چه ابعاد و اقسامی است؟
حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه، بیشتر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش میدهد که پرده، وسیلهی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده میشود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد.
در این نوشتار مراد ما از حجاب، پوشش اسلامی است، و مراد از پوشش اسلامی زن، به عنوان یکی از احکام وجوبی اسلام، این است که زن، هنگام معاشرت با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوهگری و خودنمایی نپردازد.
بنابراین، حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمیتوان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
گاهی مشاهده میکنیم که بسیاری از زنان محجبه در پوشش خود از رنگهای شاد و زیبا و تحریک برانگیز استفاده میکنند که به اندامشان زیبایی خاصی میبخشد و در عین پوشیده بودن بدن زن، زیباییاش آشکار است، گویی که اصلاً لباس نپوشیده است؛ و این دور از روح حجاب است.
اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب میتواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که میتواند از لغزشها و گناههای روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید.
علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی میکند، نام برده شده است؛...
💠ادامه دارد...
📣ما را در نشر احکام الهی یاری کنید.
✅ کانال پاسخگوئی به احکام شرعی
@Pasokhgoey_Ahkam
✅ پیج اینستاگرام
www.instagram.com/noorolaeme
#مسأله_شرعی
سؤال👇
آیا اجاره دادن سند خانه جهت اخذ وام توسط شخصی دیگر صحیح است؟
پاسخ👇
اگر ارائه سند خانهی شخصی دیگر، جهت گرفتن وام، خلاف مقررات نباشد، این کار اشکالی ندارد. البته برخی مراجع میگویند، در فرض سؤال، پرداخت اجرت در قالب عقد اجاره صحیح نیست، بلکه اجرت میتواند در مقابل زحمتی مثل رفت و آمدهای صورت گرفته باشد.
#احکام_معاملات
#عقداجاره
#اجاره
📣ما را در نشر احکام الهی یاری کنید.
✅ کانال پاسخگوئی به احکام شرعی
@Pasokhgoey_Ahkam
✅ پیج اینستاگرام
www.instagram.com/noorolaeme
سؤال👇
سلام
نظر مراجع عظام در مورد حریم کامل بودن نماز در حرم امامحسین را بفرمایید.
پاسخ👇
سلام علیکم
مقام معظم رهبری:
تمام روضه شريفه داخل حرم را كه از طرف بالای سر و پايين پا منتهی به پنجرهها و درها و رواق میشود از طرف پشت سر تا مسجد امتداد دارد، شامل میشود.
آیت الله سیستانی:
حائر حسینی (که مسافر در آن جا مخیر بین شکسته وتمام است) به مقدار نه متر و نیم اطراف ضریح مبارک امام حسین (علیه السلام) می باشد.
آیت الله مکارم شیرازی:
مسافر مخيّر است در حرم حضرت سيّد الشّهداء (عليه السلام) نماز را تمام يا شكسته بخواند؛ منظور از حرم، قسمت زیر گنبد و رواق ها است (و تنها شامل رواق های قدیم و ساختمان های قدیم می شود و رواق جدید و حیاط و صحن را شامل نمی شود).
آیت الله فاضل لنکرانی:
مسافر می تواند در حرم و رواق حضرت سیّد الشّهداء علیه السلام، بلکه در مسجد متّصل به حرم، نماز را تمام یا شکسته بخواند.
#احکام_نماز
#نمازدرحرم_امام_حسین
#کامل_بودن_نمازدرحرم_امام_حسین
🔶چه موقع اشخاص شناخته می شوند؟
#حدیث_تصویری
✅ کانال پاسخگوئی به احکام شرعی
@Pasokhgoey_Ahkam
✅ پیج اینستاگرام
www.instagram.com/noorolaeme
🔶حکم وضوی بانوان مقابل نامحرم
#احکام_مصور
#احکام_بانوان
#احکام_وضو
#وضو_مقابل_نامحرم
📣ما را در نشر احکام الهی یاری کنید.
✅ کانال پاسخگوئی به احکام شرعی
@Pasokhgoey_Ahkam
✅ پیج اینستاگرام
www.instagram.com/noorolaeme
پاسخگو
#فلسفه_احکام #فلسفه_حجاب1 مفهوم و ابعاد حجاب مفهوم حجاب چیست و از نظر قرآن و حدیث، حجاب و پوشش اس
#فلسفه_احکام
#فلسفه_حجاب2
مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شده اند:
قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ؛ ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند.
قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ؛ ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند.
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است:
فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ؛ پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد.
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونهای راه نروند که با نشان دادن زینتهای خود باعث جلب توجه نامحرم شوند:
وَ لا یضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیعْلَمَ ما یخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ؛ و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.
از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده میشود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوه ی پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است.
💠ادامه دارد...
📣ما را در نشر احکام الهی یاری کنید.
✅ کانال پاسخگوئی به احکام شرعی
@Pasokhgoey_Ahkam
✅ پیج اینستاگرام
www.instagram.com/noorolaeme
#مسأله_شرعی
سؤال👇
آیا زن میتواند پیش از خواندن عقد موقّت، مهریه خویش را ببخشد و خطبه عقد را بدون ذکر مهریه بخوانند؟
پاسخ👇
خیر، عقد موقّت بدون ذکر مهر باطل است؛ ولی میتواند بعد از عقد آن را ببخشد.
#احکام_ازدواج
#عقدموقت
#مهریه
📣 ما را در نشر احکام الهی یاری کنید.
✅ کانال پاسخگوئی به احکام شرعی
@Pasokhgoey_Ahkam
✅ پیج اینستاگرام
www.instagram.com/noorolaeme
سؤال👇
ببخشید . اگر صیغه محرمیت بصورت تلفنی از طرف آقا فقط خوانده شود یعنی از خانم وکالت بگیره و خودش بخونه از طریق عکس همو دیده باشن هیچ دیدار حضوری صورت نگرفته باشه و قبل از دیدار هم بخوان محرمیت و تموم کنن و خانم در شرف ازدواج باشه همین که آقا تو پیام بگه تموم کردم میشه؟یعنی خانم نشنوه. و بخاطر هیچ گونه ارتباطی منظور لمس و.. عده که معنی نداره درسته؟مرجع آیت الله مکارم
پاسخ👇
سلام علیکم
اجرای صیغه عقد نیاز به حضور افراد ندارد و کسی که وکیل از طرف زوجین است می تواند به صورت غیابی صیغه عقد را جاری کند.
در عقد موقت در صورتی که عمل زناشویی صورت نگرفته باشد پس از پایان یافتن مدت عقد نیازی به نگه داشتن عده نمی باشد.
#احکام_ازدواج
#صیغه_عقد
#عقدموقت
پاسخگو
#فلسفه_احکام #فلسفه_حجاب2 مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه
#فلسفه_احکام
#فلسفه_حجاب3
رابطه ی حجاب و عفاف
چشم و دل را پرده میبایست امّا از عفاف
چادر پوسیده بنیاد مسلمانی نبود.
شبهه: بعضی با تمسک به شعر فوق، ادعا نمودهاند که بین حجاب و عفاف رابطهای نیست؛ عفاف لازم است، اما حجاب لازم نیست. گاه همین مطلب با تمسک به حجاب و پوشش زنان روستایی و زنان شالیزار شمال کشور توجیه میشود که آنها حجاب کامل ندارند، ولی عفیف هستند. آیا ادعای مذکور صحیح است؟
پاسخ: قبلاً ذکر شد که حجاب در کتاب های لغت به معنای پوشش، پرده و مانع آمده است. به نگهبان، حاجب میگویند؛ چون مانع ورود اغیار و بیگانگان در یک حریم و محیط خاص میگردد.
بنابراین، حجاب و پوشش زن نیز به منزله ی یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرم است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند. همین مفهوم منع و امتناع در ریشه ی لغوی عفت نیز وجود دارد؛ بنابراین، دو واژه ی «حجاب» و «عفت» در اصل معنای منع و امتناع مشترکاند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی های عمومی انسان است؛ بنابراین، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است؛ بدین ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیش تر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه ی باطنی و درونی عفت، تأثیر بیش تری دارد؛ و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیش تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیش تر و بهتر در مواجهه با نامحرم میگردد. قرآن مجید به شکل ظریفی به این تأثیر و تأثّر اشاره فرموده است. نخست به زنان سالمند اجازه میدهد که بدون قصد تبرّج و خودنمایی، لباسهای رویی خود، مثل چادر را در مقابل نامحرم بردارند، ولی در نهایت میگوید: اگر عفت بورزند، یعنی حتی لباسهایی مثل چادر را نیز بر ندارند، بهتر است.
وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتِی لا یرْجُونَ نِکاحاً فَلَیسَ عَلَیهِنَّ جُناحٌ أَنْ یضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِینَةٍ وَ أَنْ یسْتَعْفِفْنَ خَیرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ.
علاوه بر رابطه ی قبل، بین پوشش ظاهری و عفت باطنی، رابطه ی علامت و صاحب علامت نیز هست؛ به این معنا که مقدار حجاب ظاهری، نشانهای از مرحله ی خاصی از عفت باطنی صاحب حجاب است. البته این مطلب به این معنا نیست که هر زنی که حجاب و پوشش ظاهری داشت، لزوماً از همه ی مراتب عفت و پاکدامنی نیز برخوردار است.
با توجه به همین نکته، پاسخ این اشکال و شبهه ی افرادی که برای ناکارآمد جلوه دادن حجاب و پوشش ظاهری، تخلفات بعضی از زنان با حجاب را بهانه قرار میدهند آشکار میگردد؛ زیرا مشکل این عده از زنان، ضعف در حجاب باطنی و فقدان ایمان و اعتقاد قوی به آثار مثبت حجاب و پوشش ظاهری است و قبلاً گذشت که حجاب اسلامی ابعادی گسترده دارد و یکی از مهم ترین و اساسیترین ابعاد آن، حجاب درونی و باطنی و ذهنی است که فرد را در مواجهه با گناه و فساد، از عقاید و ایمان راسخ درونی برخوردار می کند؛ و اساساً این حجاب ذهنی و عقیدتی، به منزلهی سنگ بنای دیگر حجابها، از جمله حجاب و پوشش ظاهری است؛ زیرا افکار و عقاید انسان، شکل دهنده ی رفتارهای اوست.
البته، همانگونه که حجاب و پوشش ظاهری، لزوماً به معنای برخورداری از همه ی مراتب عفاف نیست، عفاف بدون رعایت پوشش ظاهری نیز قابل تصور نیست. نمیتوان زن یا مردی را که عریان یا نیمه عریان در انظار عمومی ظاهر میشود عفیف دانست؛ زیرا گفتیم که پوشش ظاهری یکی از علامتها و نشانههای عفاف است، و بین مقدار عفاف و حجاب، رابطه ی تأثیر و تأثّر متقابل وجود دارد.بعضی نیز رابطه ی عفاف و حجاب را از نوع رابطه ی ریشه و میوه دانسته اند؛ با این تعبیر که حجاب، میوه ی عفاف، و عفاف، ریشه ی حجاب است. برخی افراد ممکن است حجاب ظاهری داشته باشند، ولی عفاف و طهارت باطنی را در خویش ایجاد نکرده باشند. این حجاب، تنها پوسته و ظاهری است. از سوی دیگر، افرادی ادعای عفاف کرده و با تعابیری، مثل «من قلب پاک دارم، خدا با قلب ها کار دارد»، خود را سرگرم می کنند؛ چنین انسانهایی باید در قاموس اندیشه ی خود این نکته ی اساسی را بنگارند که درون پاک، بیرونی پاک می پروراند و هرگز قلب پاک، موجب بارور شدن میوه ی ناپاک بی حجابی نخواهد شد.
وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذِی خَبُثَ لا یخْرُجُ إِلاَّ نَکداً؛زمین پاک نیکو گیاهش به اذان خدا نیکو برآید و زمین خشن ناپاک بیرون نیاورد، جز گیاه اندک و کم ثمر.
💠ادامه دارد...
📣ما را در نشر احکام الهی یاری کنید.
✅ کانال پاسخگوئی به احکام شرعی
@Pasokhgoey_Ahkam
✅ پیج اینستاگرام
www.instagram.com/noorolaeme
سؤال👇
سلام علیکم.
اگر در غسل ترتیبی در انتهای شستن قسمت چپ شک کنی که آیا به یک قسمتی از سمت راست آب رسیده است یا نه حکم چیست؟؟؟
مرجع:مقام معظم رهبری.
پاسخ👇
سلام علیکم
اگر پيش از تمام شدن غسل، در شستن مقدارى از طرف چپ شك كند،شستن همان مقدار كافى است. ولى اگر بعد از اشتغال به شستن طرف چپ در شستن طرف راستيا مقدارى از آن شك كند يا بعد از اشتغال به شستن طرف راست در شستن سر و گردن يا مقدارى از آن شك نمايد، نبايد اعتنا كند.
#احکام_غسل
#شک_صحت_غسل
#شک_درشستن_قسمتی_ازبدن
#مطابق_بافتوای_آیت_الله_خامنه_ای
#مسأله_شرعی
سؤال👇
آیا پوست هایی که از لب و جاهای دیگر بدن جدا می شود، پاک است؟
پاسخ👇
آیات عظام امام، مقام معظم رهبری، وحید خراسانی، صافی، نوری، بهجت و گلپایگانی:
پاک است ولی بنابر احتیاط واجب باید از پوستی که موقع افتادنش نرسیده و آن را کنده اند، اجتناب شود.
آیت الله سیستانی:
چنانچه روح نداشته باشد و به آسانی کنده شود، پاک است.
آیت الله مکارم شیرازی:
پاک است اما اگر آن را با فشار جدا کنند، بنابر احتیاط واجب باید از آن اجتناب کرد.
#طهارت
#پوست
📣ما را در نشر احکام الهی یاری کنید.
✅ کانال پاسخگوئی به احکام شرعی
@Pasokhgoey_Ahkam
✅ پیج اینستاگرام
www.instagram.com/noorolaeme