🌈🌈🌈روانشناسی رنگها
☂رنگ بنفش
رنگ بنفش را نماد دانایی و احترام می دانند. این رنگ باعث ایجاد حس خلاقیت و افزایش مهارت های حل مساله می شود. افرادی که این رنگ را دوست دارند افراد جسوری هستند. استفاده از این رنگ در محیط و دفتر کار بسیار مناسب است. این رنگ برای کاهش اختلالات اعتیاد و میگرن، بهبود عملکرد سیستم عصبی، لنفاوی و قلبی و عروقی، حفظ تعادل پتاسیم بسیار مفید است.
افرادی که به این رنگ علاقه دارند جز افراد خاص و به گونه ای استثنایی محسوب می شوند. این دسته از افراد دارای روحیه حساس و در عین حال بسیار قدرتمند به شمار می روند. قدرت این انسانها به گونه ای است که به راحتی می توانند مدیریت و رهبری را به عهده بگیرند. بهترین کارکرد علاقمندان رنگ بنفش رهبری گروه می باشد. این افراد حامیان خوبی می شوند و از دسته افرادی هستند که همواره طرفدار صلح و دوستی می باشند. علاقمندان رنگ بنفش تا حدودی رمانتیک و در عین حال منطقی به شمار می روند.
ادامه دارد...
@noorolhoda138
🕌🕌🕌آرامستان تخت فولاد اصفهان🕌🕌🕌
میر ابوالقاسم فندرسکی
شهرت : میر فندرسکی تاریخ وفات : 1/01/1050
مزار : تکیه میر فندرسکی زمینه فعالیت : حکیم و فیلسوف,شاعر,ریاضی دان
فرزند میرزابیک فرزند میرصدرالدین از حکمای طراز اول مکتب اصفهان است که افزون بر آن شهرت بسزایی در حکمت ریاضی و طبیعی، جفر و کیمیا و فنون تسخیر و عجائب دارد.
تولد و خاندان و تحصیلات؛ پدران و اجداد او از بزرگان سادات موسوی دارالمؤمنین استرآباد بوده، و جدّ وی میر صدرالدین که از صاحبان مُکنت آن دیار بوده، پس از به سلطنت رسیدن شاه عباس اول(966ق) به دربار او پیوست و سپس فرزندش میرزا بیک، پدر صاحب ترجمه نیز بدو پیوست و مورد تکریم شاه صفوی قرار گرفتند.
ابوالقاسم در سال970ق در روستای فندرسک، دهستانی از بخش رامیان- در دوازده فرسنگی گرگان کنونی از بخشهای استرآباد- دیده به جهان گشود. مقدمات تحصیل علوم را در همان منطقه فرا گرفت و جهت تکمیل آموزش خود در اصفهان به درس علّامه چلبی بیک تبریزی از شاگردان افضلالدین محمّد ترکه اصفهانی راه یافت و رفته رفته خود یکی از متفکّران آن عصر گردید.
وی در سال 1015ق به همراهی اوحدی دقّاقی بلیانی مؤلّف «عرفات العاشقین» عازم سفر به هندوستان گردید و مقرّب دستگاه میرزا جعفر آصفخان از شاعران و ادیبان فارسی مقیم آنجا گردید و اگر چه آصفخان اسباب بازگشت او را به ایران فراهم نمود، ولی میرفندرسکی به طور مکرّر میان سالهای 1021-1024ق به هند سفر کرد و سپس یکبار در سال1037ق و بار دیگر در 1046ق به آن دیار رفت و در طی این ایام سفرهای متعدّدی نیز به عراق داشت. گویند:« از وی پرسیدند دلیل مسافرت زیاد شما به هند چیست، در حالی که در ایران بسیار کرامت و احترام داشتهاید؟ در پاسخ گفته بود: دهلیز منزل رفیعالدین صدر نزد من طولانیتر از مسافت کشور هند است. یعنی برای من گذشتن از تمامی خاک هند خیلی راحتتر است تا گذر از درگاه خانههای بزرگان و علمای ایران».
آثار؛ 1. اجازهنامه، اجازهای به ملّا حسنعلی تستری اصفهانی 2. برهان الابصار در چگونگی ابصار 3. «تخمیریه» در تبیین یکی از فنون کیمیا
4. «ترجمه شذور الذهب»5. «حاشیه بر تفسیر کتاب علل». 6. «رساله الحرکة»، 7. «رسالة زیبق»، رسالهای در چگونگی ساختن کبریت محمّر در علم کیمیا. 8. «صناعیه یا حقایق الصنایع».9. «عدم تشکیک در ذات» 10. «منظومه در کیمیا»
میر فندرسکی و کتاب جوک باشست؛ میر فندرسکی سه گزارش بر این کتاب دارد:
1. حواشی جوک، 2. منتخب جوک، 3. کشف اللغات جوک، این اثر به سودای توضیح واژگان سانسکریت متن اصلی فراهم آمده که در آن، رسم الخط واژههای سانسکریت به فارسی گزارش شده است.
اشعار؛ از حکیم فندرسکی تک بیتی و قطعات گوناگون بر جای مانده که صحّت انتساب برخی بدو، نیاز به پژوهشی بایسته دارد، ولی مشهورترین اثر شعری وی قصیده یائیه به اقتفای یائیه ناصرخسرو است.
مزار وی در فضایی باز در تخت فولاد اصفهان، و با فاصلهای زیاد در شمال غربی تکیة بابارکنالدین قرار دارد که اکنون خود به «تکیه میر فندرسکی» شهرت دارد، بر مزار او بر کتیبهای به خط ثلث برجسته مورّخ1050ق آمده است:« بسم الله الرحمن الرحیم الا انّ اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون، هذا مرقد قدوة الاولیاء و زبدة الاوصیاء، معتضد الاصفیا، معتمد العرفاء، قائد السالکین و العاشقین، هادی الموحّدین المتألهین، السایر فی فضاء(کذا) الجبروتیة، والطائر فی هواء(کذا) اللاهوتیّة، عارف عوالم الألوهیّة، مالک ممالک الملکوتیّة، قطب الذین الا خوف علیهم و لا هم یحزنون مرکز دائرة، بل احیاء عند ربهم یرزقون اعلم علماء المتبحرین، افضل الفضلاء المتفرّدین، جامع المعقول و المنقول مجمع الفروع و الأصول، سیّاح بوادی الإیقان، سیّاح بحار العرفان، الفانی فی الله و الباقی بالله، سیّد سادات العظام، سند اسناد الفخام السید ابوالقاسم الفندرسکی، قدس سره الزکی، و کان وفاته الف و خمسین من هجرة النبوی1050». از همان اول سنگی بسیار بزرگ بر پیکر او نهادند، زیرا گفتهاند: «میر فندرسکی در علم حکمت و تسیر و جفر و کیمیا و خوارق عادات ید طولایی داشت، گویند تمام بدنش اکسیر بود، هر فلزی که مماس بدنش میشد طلا میگردید، قبرش در تخت فولاد است، شاه عباس ماضی گرد قبرش سرب گداخته انباشته تا احدی نقب نزند، استخوانش بیرون نبرد».
@noorolhoda138
چشم دلم به سمت حرم باز میشود
با یک سلام صبح من آغاز میشود
پر میکشد دلم به هوای طواف تو
وقتی که لحظه، لحظه پرواز میشود
#سلام_آقا
@noorolhoda138
💥به بچه ها رو بدهید!
گاهی وقت ها که کودک مان را با بقیه بچه ها مقایسه می کنیم، حسی در درون ما می گوید که او با دیگران فرق دارد. نگران می شویم وقتی می فهمیم برخی از توانمندی های آن ها را ندارد. به ویژه وقتی می بینیم فرزندمان از هر جمعی گریزان است و نمی تواند حتی در محفل دوستانه یا جمع خانوادگی به یک احوال پرسی ساده پاسخ بگوید. او با بچه های دیگر بازی نمی کند. فقط یکی دو تا دوست دارد و بسیار کم حرف و گوشه گیر است. برای والدین، این پرسش ها مطرح می شود که چرا کودک مان این گونه شده است؟ این مسئله تا چه حد خطرناک است؟ آیا راه درمانی وجود دارد؟ در چه سنی باید درمان را شروع کرد؟ در این باره وظیفه والدین و معلمان چیست؟ از دست برادر و خواهرها چه کاری بر می آید؟
کم رویی و مشکل در برقراری ارتباط، یکی از مشکلات شایع در میان کودکان است. در اصطلاح، به ترس از برقراری ارتباط با دیگران و احساس رنجش در حضور دیگران کم رویی می گویند. کودک کم رو، علاقه ای به حضور در مهمانی، صحبت کردن در جمع، دوست شدن با کودک ناآشنا و ارتباط با بزرگ سالان غریبه ندارد و از همین رو به گوشه گیری و انزوا رو می آورد و به اندازه دیگر کودکان، شاداب و فعال نیست، مهارت های اجتماعی را یاد نمی گیرد و نمی تواند از حقوق خود دفاع کند.
متأسفانه در بیش تر موارد، انزوا و خجالتی بودن کودکان به موقع تشخیص داده نمی شود؛ زیرا کودک کم رو، ساکت و آرام است و اسباب آزار و اذیت دیگران نمی گردد و به عنوان فرد مؤدب شناخته می شود.
✅معمولاً اولین نشانه های خجالت و شرم را می توان در سنین سه تا نه سالگی مشاهده کرد.
اولین نشانه های خجالت و شرم را می توان در سنین سه تا نه سالگی مشاهده کرد
✅پسرها کم رو تر از دخترها هستند؛ از آن جا که معمولاً دختربچه ها شیرین زبان تر از پسربچه ها هستند، مورد توجه و حمایت والدین قرار می گیرند و جرأت بیشتری برای سخن گفتن و برقرار کردن ارتباط دارند.
✅ کودکان کم رو، پیشرفت تحصیلی کمتری دارند. کودک منزوی و گوشه گیر، از فضا و امکانات آموزشی بهره نمی برد و با معلم و هم کلاسی ها رابطه برقرار نمی کند. این حالت سبب می شود که سوالات خود را سرکوب کند و ترجیح دهد که در کلاس، سخنی نگوید، اگرچه پرسش هایش بی پاسخ بماند.
🌈🌈🌈روانشناسی رنگها
رنگ قرمز
🔴رنگ قرمز رنگی تحریک کننده است و باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می شود. این رنگ نماد هیجان، عشق، شور و نشاط و صمیمیت است. افراد فعال و پر جنب و جوش معمولا طرفدار این رنگ هستند. از دیگر ویژگی های شخصیت افراد طرفدار رنگ قرمز، عجول و زود جوش بودن آن هاست. این افراد خیلی زود عصبانی می شوند و قضاوت می کنند. افرادی خوش قلبند ولی از طرف دیگر نمیتوانند خود را کنترل کنند. بین رنگ قرمز و تحریک جنسی مردان نیز ارتباط وجود دارد. استفاده طولانی مدت از این رنگ باعث ایجاد حرکات تکانهای و بروز پرخاشگری در افراد میشود. ویژگی های درمانی این رنگ عبارت است از غلبه بر حس کسالت، بهبود عملکرد جنسی طبیعی، تحریک سیستم عصبی، افزایش آدرنالین و گردش خون، حفظ آرامش و کاهش فشار خون.
قرمز رنگي فيزيکي و خواص رواني مثبت اين رنگ شجاعت فيزيکي، قدرت، گرما، انرژي، ايجاد حس مبارزه ، تحريک، هيجان است. خواص رواني منفي قرمز هم ايجاد بي اعتنايي، پرخاشگري، تاثير بصري، فشار و تحريک اعصاب است.
ادامه دارد...
@noorolhoda138
🕌🕌🕌آرامستان تخت فولاد اصفهان🕌🕌🕌
آقا حسین خوانساری
شهرت : آ قا حسین خوانساری تاریخ وفات : 1/07/1099
مزار : تکیه خوانساری زمینه فعالیت : فقیه و مجتهد
آقا حسین خوانسارى در سال 1016ق در خوانسار به دنیا آمد و پس از دوران کودکی، تحصیلات خود را نزد بزرگان از علما انجام داد. آقاحسین از شاگردان معروف میرفندرسکى است. وی حکیم، متکلم، محدّث و فقیه بزرگ زمان خود بود. در دوران پادشاهى شاه سلیمان صفوى (1077 - 1105ق) اعتبار بسیار و بر شخص شاه نفوذ فراوان داشت و این ارجمندى او دستمایهاى وافر براى ترویج دانشهاى عقلی و حمایت از حکمت و حکیمان گشت. وی پس از میر سید محمد معصوم شیخ الاسلام اصفهان شد.
صاحب حدائق المقربین در مـورد آقا حسیـن مىنویسد: استاد فضلاى عصر خود بود و علماى این عصر و عصر قبل از این عصر، اکثر بىواسطه یا با واسطه شاگرد او بودند، بلکه به شاگردى او تفاخر مىنمودند.
محدث قمى به نقل از روضات الجنات مىنویسد: آقاحسین بعد از بلوغ برای تحصیل علم و حکمت و معارف، به اصفهان هجرت کرد و در مدرسه خواجه ملک جنب مسجد شیخ لطف اللَّه منزل نمود و مشغول تحصیل گردید تا به مرتبهاى رسید که استاد الکلّ فی الکلّ گردید.
خاتون آبادى که مدت بیست سال شاگرد آقا حسین خوانسارى بوده، مىنویسد:« ... این حقیر قریب به مدّت بیست سال در خدمت او تلمذ نمودم و حاشیه قدیم و شرح اشارات و... را در خدمت او خواندم، و فضل و کمال آن بزرگوار و حدّت ذهن و استقامت سلیقه آن عالیمقدار به مرتبهاى بود که احدى را از افاضل و اماثل و اقاصى و ادانى، مجال شکّ و شبهه و سخنى در آن نبود و متقدّمان و متأخران حکماء متکلّمان هیچ یک در مرتبه جلیله و منزلت نبیله او نبودند...، زیرا که اصول مسلّمه حکماء و قوانین مقرّره فلاسفه که از زمان ارسطو که معلّم اوّل، شیخ ابونصر فارابى که معلم ثانى و شیخ ابوعلى که معلّم ثالث است تا این ازمنه مسلّم بوده و اکثر آنها... همه را در تعلیقات و حواشى خود ابطال... و بالجمله حقوق آن رأس و رئیس حکما و متکلمین بر اهل دین مبین عظیم است و به برکت مصنّفات او تا روز قیامت اهل علمى که طالب حق باشند و سلیقه مستقیمه داشته باشند، از ضلالت و گمراهى محفوظ و محروس مىباشند، و همه این برکات و مثوبات به روح مقدس او عاید مىگردد.
از آقا حسین خوانسارى منشآت فراوانى به یادگار مانده است که نزدیک به سى عنوان است. فهرست منشآتى که تاکنون به آنها دست پیدا کردیم و همگى به چاپ خواهد رسید، بدین قرار است:
در وصف سخن؛ 2. دیباچه مطلع الانوار؛ 3. در وصف بهار؛ 4. رقعهاى به میر ذوالفقار؛ 5. قورق شراب، حرمت شراب؛ 6. عنوان کتاب به پادشاه هند؛ 7. نامه آقا حسین از جانب اعتمادالدوله به صوابهکار روم؛ 8. دیباچه بیاض. (وصف سخن)؛ 9. نامه به میر غیاث حکیم؛ 10. نامه به میرزاى شیروانى؛ 11. وصف سخن(2)؛ 12. وقفنامه میرزا رضا؛ 13. نامه به ملا غلامرضا تجلّى؛ 14. نامه به میرزا صائب؛ 15. نامه به یکى از مردم هند؛ 16. جواب کاغذ سفید؛ 17. نامه به قاضى نظاما؛ 18. در باب سرما؛ 19. در اصطلاح گنجفه؛ 20. وقفنامه قرآن؛ 21. در وقف قرآن صفى قلى بیک؛ 22. از آقا حسین (دام ظله) به...؛ 23. نامه به میرزا ابوالفتوح؛ 24. نامه به شریف مکه؛ 25. از زبان اعتمادالدوله به شریف مکه؛ 26. درباره اسطرلاب؛ 27. جهت کتابت روضه مقدس آستان قدس رضوى؛ 28. رقعهاى از آقا حسین؛ 29. نامه به ملا خلیل قزوینى؛ 30. اشعار و ابیات و مخمس و... .
محقّق خوانسارى رحمة الله سرانجام در سال 1098ق یا 1099ق به دیار حق شتافت.
پس از فوت پیکر مطهر او را به تخت فولاد که در آن زمان به صحرای بابارکن الدین شهرت داشت منتقل و در زمینهای خارج از تکیه بابارکن الدین دفن نمودند. شاه سلیمان صفوی که ارادت خاصی به آقا حسین خوانساری داشت در همین سال دستور داد بقعه ای عالی بر فراز قبر وی بنا کنند. این بقعه در مدت تداوم سلسله صفویه کانون توجه مردم اصفهان بود، اما در دوره افاغنه با حملات پی درپی آنان آسیبهای جدی به این بنا و سایر بناهای این دوره وارد آمد.
@noorolhoda138
💥💥💥💥💥 توجه توجه با توجه به شروع کلاس های این موسسه از اوایل تیرماه استدعا دارد جهت ثبت نام در دوره های مشروحه ذیل (روخوانی ، روانخوانی ، تجوید ، صوت و لحن ، حفظ کل ، حفظ جزء30 ، حفظ سوره ای ، مفاهیم قرآن ، تفسیر نهج البلاغه ، اخلاق ، اذان ، تفسیر ، تواشیح ، احکام ، شکوفه ها ، تربیت مربی ) تمایل خود را از طریق تماس تلفنی یا حضوری اقدام نمایید .
☎️ تلفن تماس : 37487500
📢📢📢اسامی برندگان مسابقه چشمه رحمت 1 (دارالقرآن نورالهدی)
💐تا لحظاتی دیگر
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
نیایش امروز 🌺 🍃 🌺
الهــى 🙏
انـدیشـه ای خلاق ، دیـده ای بینـا ،
گـوشـی شنـوا ، زبـانـی شـاكـر ،
ذهـن آرام ، قلبـی متـواضـع ،
روحـی بيـدار ، دست هـایی بخشنـده ،
پـاهـایی استـوار در راهـت !
تنـی سـالـم و سينـه ای پـر از عشـق و دلـدادگـی
و سبـد سبـد روزی حلال و بركـت و فـراوانـی
عطا فـرمـا....🙏
بـارالهــا🙏
بشنـو دعـايم و مستجـاب کن نيـازهايم ،
که تنهـا تـويـی شنونـده و پذيرنـده دعـا 🙏
آمیـــن یا اَرْحَمَ الرّاحِمین🙏
ای مهربان ترین مهربانان🙏
@noorolhoda138
📚زیباییهای "سجده"
اگر بخواهیم نماز در وجود ما تأثیرگذارتر باشد، غیر از رعایت احکام و آداب در کل نماز، قسمتی از نماز که باید آن را با #طول دادن و توجه بیشتر اجرا کنیم «سجده» است. سجدۀ طولانی و با توجه، در از بین بردن کبریایی ما و جا انداختن عظمت و کبریایی خدا در دل ما خیلی اثر دارد.
✅از آنجایی که خدا میدانست چه آثار و برکات #فوقالعادهای در سجدۀ نماز وجود دارد و بندگانش در حالت سجده چقدر به او نزدیک هستند، در هر رکعتی دو تا سجده گذاشته است. شما هم از آن ابتدای نماز که «الله اکبر» گفتی، #عشقت به آن لحظات #سجده باشد. بگو: «جانم! الان یک رکوع میروم، بعد میروم به سجده.» تا از سجدۀ اول بلند شدی، انگار قلبت دارد از قفسۀ سینه بیرون میآید، دلت دارد از جا کنده میشود که خدا صدا میزند: «صبر کن عزیزم، دوباره برو به #سجده» از سجده که میخواهی بلند شوی مثل این است که میخواهند نفست را بگیرند. اینقدر #سجده را دوست داری!
✅امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: «اگر نمازگزار بفهمد هنگام #سجده چه رحمتی از جانب خداوند او را در برگرفته، دیگر سر از #سجده برنمیدارد.» نقل شده است که گاهی یک سجدۀ امام کاظم(ع) تا به صبح طول میکشید. خدا میداند که اگر اهل تقوا #فرصت داشته باشند، درِ خانه خدا چه میکنند.
#استاد_پناهیان
📚 بخشی از کتاب "چگونه یک #نماز خوب بخوانیم؟"
@noorolhoda138
✅در اسلام، رنگ پوست نشانه برتری نیست
در مکتب اسلام، بین همه انسانها به هر رنگی که باشند تساوی و عدالت برقرار است و در جایی نگفته است که مثلا سفیدپوستان بر انسان های دیگر برتری و فضیلت دارند بلکه ملاک برتری و تمایز بین انسانها همان تقواست که کتاب آسمانی و الهی قرآن در آیه 13 سوره حجرات به آن اشاره کرده است: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُم»، پیشوایان اسلامی نیز به این تساوی و برابری بین انسان ها معتقد و متوجه بوده اند و رنگ پوست را نشانه برتری بعضی انسانها در برابر بعض دیگر ندانسته اند و در سخنان، رفتار و اعمال خود بارها بر این مطلب تاکید کرده اند که به نمونه هایی از آن در اینجا اشاره می شود.
نقل کرده اند ابوذر در محضر پيغمبر خدا صلی الله علیه و آله، شخصى را تحقير كرد و گفت: اى فرزند زن سياه پوست! حضرت به ابوذر فرمود: اى ابوذر! او را به جهت مادرش تحقير و سرزنش مى كنى؟ پس بعد از آن جريان ابوذر سر و صورت خود را مرتب آغشته به خاك مى كرد تا رسول گرامی از او راضى شد.[1]
امير مؤمنان عليه السّلام در خطبه اى چنین می فرماید: «اى مردم، آدم (ابوالبشر) فرزند بنده يا كنيزى بجاى ننهاده و مردم همگى آزاد (خلق شده) اند، ... آگاه باشيد كه اينك چيزى (از اموال) براى ما فراهم شده و ما آن را برابر تقسيم مي كنيم و فرقى ميان سياه پوست و سرخ پوست نمی گذاريم. راوی می گوید: حضرت تقسيم اموال را شروع کرد و به هر نفر سه دينار داد، مردى از انصار را نيز سه دينار داد و پس از او غلام سياهى آمد حضرت به او نيز سه دينار داد، مرد انصارى گفت: اى اميرمؤمنان اين غلامى است كه من ديروز او را آزاد كردم به من و او برابر مي دهى؟ حضرت فرمود: من در كتاب خدا نگريستم و نديدم كه فرزندان اسماعيل بر فرزندان اسحاق برترى و فضيلتى داشته باشند.
[2] كافي، كلينى، محمد بن يعقوب، دارالكتب الإسلامية، تهران، 1407 ق، ج 8، ص 69.
#خانواده
توصیههایی برای همسران
💞 مدافع همسرتون باشید و از همسرتون در گفتار و کردار حمایت کنید. به هیچ کس حتی نزدیکان اجازه ندهید بی دلیل از همسر شما عیبجویی کند...!
@noorolhoda138
🌈🌈🌈روانشناسی رنگها
🔶رنگ نارنجی
رنگ نارنجی رنگ خوش بینی و مثبت اندیشی است و استفاده زیاد از آن احتیاط را در افراد بر می انگیزاند. نارنجی دوستان؛ افرادی اجتماعی، خوش خلق، صادق و فداکارند. با این حال نفوذ در این افراد سخت است. از این رنگ در جهت حفظ انرژی، افزایش اشتها، کمک به جذب کلسیم، کمک به بهبودی و حفظ سلامت بدن استفاده میشود.
نارنجی از رنگهای گرم و شاد محسوب می شود. کسانی که به این رنگ علاقمند هستند به عنوان یک فرد فعال و انرژیک به حساب می آیند. پرتقالی های فعال معمولا بازی های فکری را به خوبی انجام می دهند. این افراد دارای روحیه مهربان و بخشنده می باشند. نارنجی دوست ها ی شوخ طبع افرادی هستند که در گفتگو ها و مذاکرات قوی و سربلند خواهند بود. این افراد گزینه مناسبی برای سخن رانی های تاثیر گذار می باشند. عقاید این دسته از افراد تمایل به روشن فکری داشته و معمولا ایده ها و افکار کامل و درستی دارند.
ادامه دارد...
@noorolhoda138
🕌🕌🕌آرامستان تخت فولاد اصفهان🕌🕌🕌
آقا محمدبیدآبادی
شهرت : آقا محمدبیدآبادی تاریخ وفات : 9/01/1198
مزار : تکیه بیدآبادی زمینه فعالیت : عارف,حکیم و فیلسوف,عالم فاضل,مفسر قرآن
حکیم متأله و فقیه زاهد، سرآمـد عارفان متشرع و نام آورترین مدّرس علوم عقلی و معارف الهی در نیمه دوم قرن دوازدهم هجری است. پدر او، ملامحمد رفیع گیلانی، از عالمان متقی زمان خود، از گیلان به اصفهان کوچ نموده، در محله بید آباد این شهر جای گرفت. درباره نیاکان آقا محمد، همین اندازه می دانیم که نسبت او به عارف مشهور تاج الدین ابراهیم، معروف به شیخ زاهد گیلانی می رسد.
با توجه به اینکه پدران آقا محمد، اهل خطه شمال بوده اند، او را با القابی مانند « مازندرانی» ، « گیلانی» و در جایی نیز « تنکابنی » خوانده اند.
حتی در برخی منابع، زادگاه او را نیز در مازندران نوشته اند آنچه مسلم است، دوران رشد و شکوفایی و طیّ مدارج تحصیلی آقامحمد در اصفهان بوده است. از این رو، مشهورترین لقب او، به سبب سکونت در محله پر آوازه «بیدآباد» اصفهان،«بید آبادی اصفهانی» است. از سال دقیق تولد بید آبادی، اطلاعی در دست نیست، اما می توان آن را حدود سال 1117ق دانست.
بید آبادی در زندگی نامه خود نوشتش، به فراگیری دانشهای معمول و مرسوم زمان خود، مانند: مبادی ادبی و علوم عالی، علم حدیث و تفسیر قرآن، فقه، کلام و حکمت، اعم از مشایی و اشراقی، اشاره کرده است.اما نه در این نامه و نه در دیگر آثاری که از حکیم بیدآبادی تا کنون به دست آمده است، هیچ ذکری از اساتید او در میان نیست. نخستین منبعی که در آن، نام اساتید بیدآبادی آمده، کتاب روضات الجنات است. میرزا محمد تقی الماسی حفید مجلسی اول، امام جمعه وقت و از بزرگان فقها و حکمای اصفهان، استاد بید آبادی بوده و مرحوم بید آبادی از او، به دریافت اجازه نائل گردیده است.صاحب روضات، استفاده بیدآبادی از مجلس درس ملا اسماعیل خواجویی را نیز محتمل دانسته و در شرح احوال خواجویی، به شاگردی بیدآبادی نزد او تصریح نموده است.برخی از متأخران از ارادت بید آبادی به سیّد قطب الدین محمد نیریزی شیرازی سخن گفته اند.
همة کسانی که به شرح احوال بید آبادی پرداخته اند، او را انسانی کامل و در اوج محاسن اخلاقی و حدّ اعلای فضایل روحی و معنوی برشمرده اند. ایثار، انفاق و خدمت به خلق، بی نیازی و عدم توجه نسبت به فرمانروایان، زهد و ساده -زیستی، راز و نیاز شبانه و عبادتهای طاقت فرسا، برخورد ملایم و کریمانه با مخالفان، توکل به پروردگار عالم و انجام امور شخصی به دست خود، از جمله این مکارم اخلاقی و احوال معنوی است.
بید آبادی، پناهگاهی مطمئن برای مردم بود و رنجها را به جان می خرید تا آسایش خلق فراهم آید. بیدآبادی عالمی حلیم و برخوردار از خلقی کریم بود و با مخالفان و مغرضان، برخوردی همراه با بردباری و گذشت، از خود نشان می داد.حکیم بیدآبادی، در علوم غریبه: جفر، اعداد و طلسمات و مخصوصا علم و عمل کیمیا شهرت و مهارتی تمام داشت .
جایگاه علمی بیدآبادی و جامعیت او در دانش های رسمی و علوم غریبه بیدآبادی، مانند بسیاری از تربیت یافتگان مکتب فقهی ـ فلسفی اصفهان، در دانشهای گوناگون نقلی و عقلی، صاحب نظر بود. وی در معارف اسلامی، قله ای برافراشته و ستاره ای درخشان به شمار می رفت و در فقه و حکمت، کلام و عرفان، تفسیر و حدیث، ریاضیات و ادبیات و علوم غریبه، بویژه کیمیا چنان دست داشت که در هر یک از شاخه های علوم، یگانه عالم متخصص صاحب فن شمرده می شد. تعابیر بزرگان و محققان از او، گواهی خوبی بر این مدعاست. صاحب ریاض الجنة از بیدآبادی به « عالم کامل فاضل محقق مدقق متکلم حکیم ثقه»و سید صدرالدین کاشف دزفولی به «جامع معقول و منقول، حاوی اصول و فروع» و میرزا محمد اخباری به «حکیم عارف محدث ثقه، استاد زمان در علم معقول، جامع معقول و منقول بدون شک وشبهه …» و صاحب گلشن مراد، به «منجم قوانین عقلیه، حاوی براهین حکمیه، جامع فنون نفسیه … در جمیع فنون در عهد خود، سرآمد اهل فضل و کمال و مقبول القول در میانه صاحبان علوم و افضال بود…»و صاحب روضات به « بزرگترین حکمای دوران اخیر، متبحر در علوم عقلی و محقق در علوم حکمی و کلام» تعبیر کرده -اند.
در اینجا به نام برخی از مشاهیر شاگردان او اشاره می نمائیم: سید ابوالقاسم مدّرس خاتون آبادی، ملامحراب گیلانی، آخوند ملاعلی نوری، ملا احمد اردکانی شیرازی، حاجی محمد ابراهیم کرباسی، میرزا محمد علی مظفر اصفهانی، میرزا محمد مهدی اصفهانی خراسانی، ملا علی اکبر اژه ای، ملا محمد مهدی کرمانشاهی، ملامصطفی قمشه ای، میر سید علی واعظ حسینی، میرزا محمد باقر نواب لاهیجی، ملا یوسف حکمی، ملا نظر علی گیلانی، ملا عبدالکریم قاینی، سید صدرالدین دزفولی و میر سید محمد یوسف تبریزی.
آثار و تألیفات
نوشته های به جای مانده از حکیم بیدآبادی، از حیث کمی و مقدار، چشمگیر به نظر نمی رسد. رسائل باقی مانده اکثر به صورت مکاتبه و مراسله است. علاوه مکاتبات، برخی نوشته های کوتاه و مختصر که حاوی مطالب مربوط به تدریس او و یا به صورت حواشی بر کتب متقدمان و متأخران است نیز از ایشان باقی مانده است. به طور کلی، می توان بر حسب موضوع، آثار بیدآبادی را در شاخه های: حکمت، تفسیر، حدیث، سیر و سلوک و عرفان عملی و کیمیا طبقه بندی نمود.
1- رساله مبدأ و معاد. 2- حواشی بر الهیات شفا. 3- حواشی بر اسفار. 4- حواشی بر مشاعر5- حواشی بر قرة العیون. 6- کتابی در تفسیر قرآن به عربی، یا خلاصه تفسیر غرایب القرآن. 7- حاشیه بر معانی الاخبار شیخ صدوق . 8- رساله حسن دل 9- «پند نامه» یا رساله «همتیه» به فارسی. 10- رساله ای در سیر و سلوک 11- رساله ای در طریق تخلیه و تحلیه و آداب سلوک. 12- رساله ای در سیر و سلوک، در پاسخ به نامه ملا محمد قاینی. 13- نامه ای در سیر و سلوک خطاب به آقایان: سید جعفر طهرانی و سید محمد واعظ کاشانی. 14- رساله در طریق سیر و سلوک در پاسخ به نامه مولی عبدالله بیدگلی کاشانی. 15- نامه ای در پاسخ به اعتراض و اشکال میر سید حسین قزوینی درباره برخی مشکلات سلوکی و عرفانی. 16- علاوه بر نامه ها و رسائل نامبرده در سیر و سلوک، اندرز نامه ها و نوشتجات بسیاری در راهنمایی و اندرز به مریدان و سالکان، از بیدآبادی باقی مانده 17- منشآت و مراسلات مولا عبدالکریم اشراق با مرادش عارف بیدآبادی18- رساله در کیمیا که جزوه کوتاهی در عمل کیمیا است 19- مجموعه ای در کیمیا. 20- بندی در عمل کیمیا به فارسی 21- جُنگی در کیمیا و علوم غریبه. 22- اشعاری در کیمیا. 23- حواشی بر رساله ای در کیمیا.
🍀عالم جلیل حاج میرزا رضا کلباسی نقل می کند: روز تشییع جنازه میرزا حسین نائینی از اساتید فاضل در حوزه اصفهان در تکیه بیدآبادی حاضر بودم. در موقع حفر قبر، به قبر علامه آقا محمد بیدآبادی راه باز شد و پاهای آقا محمد را جمیع حاضران که خود جزء آنها بودم ، مشاهده کردند که پس از گذشت 127 سال هیچ تغییری نکرده بود.(منبع: کتاب دارالعلم شرق از سید مصلح الدین مهدوی)
@noorolhoda138
امام مهدي از ديدگاه امام صادق
«من اقر بجميع الأئمة (عليهمالسلام) و جحد المهدي (ارواحنا فداه) کان کمن اقر بجميع الأنبياء و جحد محمدا (صلي الله عليه وآله وسلم) نبوته».
«کسي که به همه ي امامان (عليهمالسلام) معتقد باشد و حضرت مهدي (ارواحنا فداه) را رد کند، مانند کسي است که همه ي پيامبران را بپذيرد و رسالت پيامبر اکرم (صلي الله عليه وآله وسلم) را رد کند».
پرسيدند: اي فرزند پيامبر! مهدي از تبار شما چه کسي است؟ فرمود:
«الخامس من ولد السابع، يغيب عنکم شخصه و لا يحل لکم تسميته».
«او پنجمين فرزند هفتمين امام است. خود او از ديدگان شما غايب ميشود و بردن نام او بر شما روا نخواهد بود».
📝 کمال الدین صدوق ، ص 333 / اثباه الهده ، ج 3 ، ص 470
@noorolhoda138
☘️اعجاز در قرآن
«وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا ۚ ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ. خورشید به سوی قرارگاه خویش روان است، این فرمان خدای پیروزمند و داناست.»
استاد نوفل می گوید: این آیه حقایق علمی فلکی زیادی را در بردارد که تا عصر حاضر ناشناخته بود. اخترشناسان در عصر ما به این حقیقت علمی دست یافته اند که خورشید با سرعتی شگرف به سوی ستاره «نسر» در حرکت است و تصرح کرده اند مهمترین کشف علمی که انسان در طول حیات خود بر وی کره زمین بدان دست یافته است همان حرکت وضعی خورشید است.
دکتر موریس بوکای در ذیل آیه 36 و 38 سوره یس بیان می کند که این دو آیه بر حرکت خورشید به سوی مکانی که اخترشناسان آن را Apex نامیده اند دلالت دارد. در واقع منظومه شمسی در مجموعه ستارگان «هرکول» و در کنار ستاره ای به نام Vega با میانگین سرعت 19 کیلومتر در ثانیه به سوی نقطه مشخصی در حال حرکت است که این موضوع مورد اتفاق همه اخترشناسان است.
با وجود کشفیات جدید فضایی شایسته است یادآور این دو آیه قرآن کریم (36 و 38) شویم که تماماً مطابق با داده های اخترشناسی روز است.
دکتر عدنان در مورد خورشید می گوید: خورشید یک ستاره عادی واقع در ثلث خارجی شعاع کهکشان راه شیری است و با سرعت 230 میلیون کیلومتر در ثانیه حول مرکز کهکشان که از آن 300 هزار سال نوری فاصله دارد می چرخد، به گونه ای که 250 میلیون سال طول می کشد تا خورشید و ستارگان و سیارگانی که با خود به همراه دارد یک دور کامل حول محور کهکشان راه شیری بزند. در این صورت از زمان پیدایش خورشید که به 4 تا 6 میلیارد سال می رسد خورشید و ستارگان و سیارات مجاور آن 18 دور کامل به دور کهکشان راه شیری که خود حول محور کهکشان های محلی می گردد، چرخیده است.
کهکشان های محلی نیز حول تجمع بزرگی که همان توده های کهکشانی و آن هم حول محوری بزرگتر و کهکشان هایی عظیم تر به نام ابر غول های کهکشانی می گردند. وی در ادامه آورده است که فاصله خورشید ز ما 8 دقیقه نوری یعنی 150 میلیون کیلومتر است.
📚اعجاز علمی قرآن، مولف:علی محمد علی دخیل ، ترجمه و تحقیق: زهره ناصری اصفهانی
@noorolhoda138