eitaa logo
در پناه نور و عشق الهی
2.2هزار دنبال‌کننده
189 عکس
126 ویدیو
74 فایل
آموزش #رایگان دوره‌های استاد علی مقدم 😍😍 آموزش #نورخواری و #چله‌نورخواری#روزه‌ی‌نور #چله‌شهدوشکر #چله‌حکمت‌زرین دوره‌های #شرح محدودیت صفر #شرح‌نیروی‌حال #طرحی‌نو #لایو های‌متفرقه و...
مشاهده در ایتا
دانلود
کانالی پر از و عشق الهی☺️ آموزش استاد علی مقدم 😍😍 آموزش و و ی محدودیت صفر و کلی و شرحهای و 👇👇👇👇👇👇👇👇 ۰https://eitaa.com/noorveshghelahi 👆👆👆👆👆👆👆👆😍😍 لطفا رسانه باشید در پناه نور و عشق الهی باشید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«جهان در چشم ما زیباست امشب      شب جان پرور یلداست امشب      در این سنت که باشد جاودانی      سخن از آریاییها ست امشب      هزاران نکته از تاریخ ایران      به هر جا رو کنید پیداست امشب      زمستان است اما در کنارش      بهار دیگری پیداست امشب      به پاس دیدن این بهترین شب      نگاه اهل دل بیناست امشب» 🌱فصل پنجم از کتاب محدودیت صفر: (صفحه ۷۲) 📚«کارگاه بسیار عمیق‌تر و آموزنده‌تر از آن بود که تصور می‌کردم. دکتر هولن گفت: که هر چیزی که در جستجوی آن هستم و هر آنچه که تجربه می‌کنم همه و همه در درون من است.» 🔹این پاسخی است که حکمای زیادی داده‌اند که اگر به جستجوی معنا هستید، 👈قادر به شناخت تمام جهان هستی نیستیم. 👈حتی قادر به شناخت قوانین جهان هستی هم نیستیم. 🔹و بیشترین کاری که می‌کنیم این است که بتوانیم درون خود را بشناسیم، 👈و با شناخت خود و تغییراتی که در درون خویش ایجاد می‌کنیم به شناخت و مدیریت جهان بیرون برسیم. 📚«اگر می‌خواهم چیزی را تغییر بدهم، ابتدا باید آن را در درونم تغییر بدهم نه در دنیای بیرون!  جان این کلام مسئولیت‌پذیری است.» ☘امروز در مورد مسئولیت‌پذیری و نگاه مسئولیت‌پذیری در عرفان ایرانی مفصل صحبت می‌کنیم. 📚 «نباید کسی را سرزنش کرد. چرا که همه چیز در درون ماست، پس مسئولیت آن نیز با خود ماست.» 🔹باید یک کاری انجام بدهیم و واقعا اگر این کار را انجام دهیم، زندگی‌های ما دگرگون می‌شود. 💎این است که غرزدن را کنار بگذاریم. ☘ما همواره در حال غرزدن هستیم به افراد مختلف و از همه بدتر گاهی به خویش هم غر می‌زنیم. ❓که چرا من موفق نشدم؟ ❓چرا من این‌گونه هستم؟ ☘هر اتفاقی می‌افتد، شاکی هستیم، 👈و این نشان می‌دهد که ما مسئولیت زندگی را نپذیرفته‌ایم. ☘یعنی نمی‌توانیم بفهمیم که اگر اتفاقی افتاده است، حتی اگر  همسرتان کاری در حق شما می‌کند، قسمت اعظم آن به خود شما برمی‌گردد. و مسئولش خود شما هستید. ☘و اگر بتوانیم این مسئله را حل کنیم، بسیاری از مشکلات ما برطرف می‌شود. 💎 تا زمانی که مسئولیت را نپذیریم، 👈 اصلا وارد مرحله‌ی حل‌شدن مشکلات نمی‌شویم. 👈 یعنی همواره این مشکل باقی می‌ماند و مثل یک آدمی که دارد همواره این مشکل را حمل می‌کند. 💎 پس گام اول، 👈 پذیرش مسئولیت تمام مشکلات است.
📚«شخصی از میان جمعیت پرسید: اما اگر به کسی تجاوز شود چه؟ یا اگر کسی دچار سانحه رانندگی بشود؟ ما که مسئول تمام آن نیستیم، هستیم؟» ☘حال این سوال است که اگر کسی مورد آزار قرار بگیرد، ❓آیا آن مظلومی که مورد آزار قرار گرفته است مسئول است؟ 👈آن که چاره‌ای نداشته، کاری از دستش بر نمی‌آمده. 🔹 آقای کالا هولن در اینجا پاسخ می‌دهد: 👈که هر وقت مشکلی پیش می‌آید، 👈و شما هم در آن محل که مشکل رخ داده حضور دارید، 👈پس شما یک نقشی دارید که در آن مشکل حضور دارید. 👈و همین نشان می‌دهد که شما مسئولیت دارید. 📚 «بله مسئولیت ۱۰۰% همه چیز با شماست.» 🔹یعنی حالا شفاف تر بگویم: 👈اگر هر اتفاقی، هر مشکلی برای شما به وجود می‌آید، از ناحیه‌ی کسی آزاری به شما می‌رسد و اذیت می‌شوید، 👈مسئولیتش کاملا به عهده خود شماست. 🔹خیلی سخت است پذیرفتن چنین چیزی، 👈چون ما یک دنیا ناراحتی داریم از دست بقیه. 👈 یعنی می‌گوییم که اینها حق ما را خورده‌اند، ما را اذیت کردند و... الان یک‌دفعه بگویم: مسئولیت تمامش به عهده خودم بوده است. اصلا ذهن همکاری نمی‌کند. ☘بسیاری از کسانی که نمی‌توانند مسئولیت بپذیرند و مشکلات را حل کنند به این دلیل است که: 👈ذهن‌شان همکاری نمی‌کند و نمی‌پذیرد که مسئول است، اصطلاحاً فرافکنی می کند. ❓چرا؟ 👈چون ما شواهد ظاهری را می‌بینیم، یعنی به ظاهر می‌بینیم، یک نفر شیشه خودرو را شکست، یا آن را دزدید، طبیعتاً او را مقصر می‌دانیم، 🔹چون از یک اتفاق بزرگ تاریخی یا یک اتفاق مهم، یک قسمت کوچکی را می‌بینیم. 👈اما معلوم نیست چه اتفاقی در جهان افتاده که شیشه‌ی ماشین من شکسته شده است. 📚 «هیچ راه فراری وجود ندارد، نمی‌توانید بگویید که مسئول چیزی که دوست ندارید نیستید. شما مسئول تمام آنچه هست، هستید. مسئول تمام و کمال آن.» ☘توجه شما را به جمله‌ای از جناب شیخ ابوالحسن خرقانی جلب می‌کنم. می‌خواهم ردپای عرفان را از هزاران سال پیش تا به امروز نگاه کنیم. 💚شیخ ابوالحسن خرقانی می‌گوید: «اگر در سرزمین‌های دوردست، خاری در پای کسی فرو رود، گویا آن خار در پای من فرو رفته است.» ❓چرا در پای ابوالحسن فرو رفته است؟ 👈من واقعا مطالعه زیادی داشتم در مورد این سخن و ندیدم کسی تفسیری بر این جمله‌ی جناب خرقانی نوشته باشد در ایران. 👈که بگوید اگر یک نفر در یک جای دنیا خاری در پایش فرو رفته، شما چرا مسئولیتش را به عهده می‌گیرید؟! ☘دقت کنید، این جمله را زمانی می‌گوید که  غزنویان حمله می‌کنند و هندوستان را نابود می‌کنند، جنگ‌های ایدئولوژی و دینی داریم، ☘در چنین دورانی یک نفر مسئولیت خار در پای کسی رفتن را در یک جای دوردست دنیا بر عهده می‌گیرد.
🔹 می‌خواهیم ببینیم این مسئولیت پذیرفتن چه جایگاهی دارد؟ ☘در ابتدا توضیحی در مورد جناب خرقانی بدهم. یک قسمتی از مفاخر ایران در استان خراسان هستند، به‌ویژه حول و حوش نیشابور، شاهرود. 🔹بسیاری از کسانی مثل جناب بایزید بسطامی،  شیخ ابوالحسن خرقانی، خواجه عبدالله انصاری، 👈این منطقه مفاخر بزرگی را تحویل جهان هستی داد. ☘ از جمله صحبت‌های مهمی که در اینجا مطرح می‌شود. در سرزمینی که آرا و عقاید زیادی هست، کسی که اندکی اختلاف اندیشه با ما داشت را کافر و دشمن خدا می‌دانستیم و جاری‌شدن خون او واجب بود. 🔹 در چنین سرزمینی، کسی هست که بر سر خانقاهش نوشته بود: (وقتی می‌گوییم خانقاه، تصور کنید که یک محل عبادی است که مسافران می‌توانند آنجا اقامت داشته باشند و عبادت کنند و در واقع محل پذیرایی معنوی بشوند.) 💚 «هر کس که به این درگاه وارد شد        نانش دهید و از ایمانش مپرسید        آنکس که درگاه خدای تعالی به جان ارزد        البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد» 🔹کسی که خداوند به او جان بخشیده و روح‌ الهی دارد، به یک نانی می‌ارزد که بیاید بر سر سفره‌ی ابوالحسن خرقانی و  نانی بخورد. 💖من همیشه افتخار می‌کنم که در سرزمینی زندگی می‌کنم که چنین بزرگواری زندگی می‌کرده است. ☘ردپای عرفان جناب خرقانی برمی‌گردد به حکمت خسروانی، حکمت خسروانی در واقع عرفان خالص ایرانی است. 💎 حکمت خسروانی، عرفانی است که از جناب زرتشت می‌آید و بعدها جناب بزرگمهر و دیگران این عرفان را تکمیل می‌کنند و یک خط حکمت بسیار قدرتمند برپا می‌کنند، به این خاطر که در پیش از اسلام بود، حکمت خسروانی می‌گفتند. 🔹کامل شده‌ی حکمت خسروانی را می‌توانیم در  آثار شیخ اشراق، جناب سهروردی ببینیم، 👈فلسفه‌ی حکمت اشراق که ایشان نوشته، کاملا بر آرا و عقاید حکمای پارسی یا در واقع حکمت خسروانی بنا شده هست، 👈که نور را راه نجات می‌داند. 🔹کتاب بسیار پیچیده‌ای است، خود آقای سهروردی می‌گوید که اگر خواستید این کتاب را بخوانید، حتما بایستی که قبل از آن چله نشینی و ترک حیوانی کرده باشید تا این کتاب را بفهمید. ☘بسیار جالب است که کسانی که در این دوران عرفان و هواوپونوپونو و ...کار می‌کنند، با روح‌الهی آشنا هستند و پاک‌سازی انجام داده‌اند، 👈بسیار راحت این کتاب را می‌توانند بفهمند. ☘چون مفاهیم آن فوق‌العاده، مفاهیم روحانی هست که به حس و حال پاک‌سازی خیلی نزدیک است. 👈یعنی کسانی که پاک‌سازی کرده باشند، 👈واقعا متوجه این مباحث می‌شوند. 🙏و خدا را شکر، گره‌های سنگینی که در حکمت خسروانی بود، با دانش معنوی که الان در جامعه آمده، باز می‌شود و ادراک درونی انسان‌ها از عرفان در حال کامل‌شدن است.
☘یک فرهنگی در ایران هست به‌نام فرهنگ نگهبانی یا مراقبت‌کردن از یتیم که همیشه یتیم یک فرد خاصی بوده و می‌گفتند بسیار باید مراقب یتیم باشید‌. اگر دل یتیم بشکند، عرش خدا می‌لرزد و همه سعی می‌کردند هوای آن یتیم را داشته باشند و ظلمی به آن نکنند. ☘من می‌خواهم یک نقدی عرفانی به مسئله یتیم داشته باشم و مسئله مسئولیت را بیشتر برای شما توصیف کنم. ☘یتیم در معنای لغت به معنای تنها و منفرد است و کسی که پدر از دست داده باشد. یعنی کسی که هنوز بالغ نشده و پدر از دست داده را در فقه یتیم می‌گويند. 💎اما حقیقت ماجرا این است که، 👈یتیم کسی است که از پدر الهی یا پدر آسمانی خود دور است. 👈و پدر الهی را از دست داده، 👈و هنوز به بلوغ و اندیشه و روح نرسیده است، . 🔹به نوعی همه ما یتیم هستیم. 👈یعنی هر کسی که ناآگاه باشد، 👈هر کسی که در جهل از برکت و رحمت الهی باشد، 👈هر کسی که در درد و رنج و اندوه به سر ببرد یتیم است. 🔹و مسئولیت یتیم بر عهده دیگران است، 👈یعنی بقیه باید هوای آن یتیم  را داشته باشند. 🔹کسی که پدر از دست داده فقط یتیم نیست! 👈تمام دردمندان جامعه که شما می‌بینید، 👈از رحمت الهی دور هستند و در رنج و تعب زمینی و آسمانی به سر می‌برند یتیم هستند، 👈 و مسئولیت این ایتام با شماست. 🔹چون شما راهی را برای شناخت خداوند یا روح الهی پیدا کرده‌اید و توانسته‌اید دسترسی به رحمت‌الهی پیدا کنید و بقیه می‌شوند یتیم. ☘یعنی تمام کسانی که می‌بینید از پدر آسمانی دور افتاده‌اند ایتام هستند. 👈و وظیفه شما این است که مسئولیت یتیم را بر عهده بگیرید. 👈 و کمکش کنید، دستش را بگیرید. 🔹 کار خاصی لازم نیست انجام دهید. 👈 فقط همین که از درون مسئولیت مشکلاتی که می‌بينيد را بر عهده بگیرید و پاک‌سازی کنید، 👈بسیاری از گره‌های زندگی خود و طرف مقابل حل می‌شود و نجات پیدا می‌کنید. 👈مثل این است که به یک یتیمی کمک می‌کنید.
☘جناب سعدی یک فصلی دارد به نام «گفتار اندر نواخت ضعیفان» که در مورد ایتام صحبت می‌کنند که خلاصه آن را می‌خوانم: 💚«پدر مرده را سایه بر سر فکن       غبارش بیافشان و خارش بکن 👈یعنی سایه‌ای بر سر کسی باشید که پدر از دست داده و در واقع خار از کف پایش بکنید و غبارش را پاک کنید. 💚«چوبینی یتیمی سرافکنده پیش      مده بوسه بر روی فرزند خویش» 👈مثل یک روانشناس است، حضرت سعدی، چقدر درک بالایی دارد که می‌گوید: وقتی یک بچه یتیمی می‌بینید، کودک خود را بوس نکنید. 💚«یتیم ار بگرید که نازش خرد؟      اگر خشم گیرد که بارش برد؟      الا تا نگرید که عرش عظیم      بلرزد همی چون بگرید یتیم» 👈می‌گوید: عرش‌الهی یا ستون‌های الهی می‌لرزد، با لرزیدن و گریستن یتیم، 💚«به رحمت بکن آبش از دید پاک به شفقت بیافشانش از چهره خاک» 👈می‌گوید: اشکش را پاک کن، گرد از چهره او بردار. 💚«اگر سایه خود برفت از سرش      تو در سایه خویشتن پرورش      من آنگه سر تاجور داشتم      که سر بر کنار پدر داشتم» همچنین در ادامه می گوید: 💚«یکی خار پای یتیمی بکند      به خواب اندرش دید صدر خُجَند      همی گفت و در روضه ها می‌چمید      کز آن خار بر من چه گلها دمید» 👈می گوید: که یک نفر خار از کف پای یک یتیمی درآورد و صدر خجند ان فرد را در خواب دید که در باغ و گلستان حرکت می‌کرد و می‌گفت: که به خاطر آن خاری که من از پای یتیمی کشیدم، ببینید چه بهشتی نصیب من شده. ☘صدر خجند یکی از عرفایی هست که کمی قبل از جناب می‌زیسته و از پیشوایان شافعه‌ای بودند که در اصفهان زندگی می‌کردند که البته اصالتاً اهل خجند بودند. ☘خجند منطقه ای است که در ماوراء‌النهر که تقریبا ازبکستان امروزی می‌شود، که به اصفهان آمدند و افراد بسیار بزرگ و دانشمندان زیادی داشتند. ☘ در قرن ۵ الی ۶ بود که در اصفهان زندگی می‌کردند، محله‌ای در خیابان ابن‌سینا اصفهان به نام دردّشت یا دردِشت، متعلق به آل خجند بود. یکی از معروف‌ترین افراد آل‌خجند، صدر خجند بوده که دانشمند بزرگی بود.
🔹تمام کسانی که دور و بر خود می‌بینید یتیم‌اند. 🔹چهره‌ی دردناک هم‌وطنان را نگاه کنید، 👈ببینید انسان‌هایی که در رنج و مشقت و درد و ناراحتی، زندگی می‌کنند. 👈اینها همگی یتیم‌اند. 🔹ممکن است مسئولین مملکت آنها را فراموش کرده باشند، که واقعاً هر کسی که به ناآگاهی ظلم کند، مال یتیم را پايمال می‌کند‌. 👈یعنی یک نفر را در ناآگاهی و نابالغی نگه داشته است. 👈و هر ظلمی در حقش کند،  ظلم در حق یتیم کرده است.   🔹بسیاری از بزرگان، مسئولیت نمی‌پذیرند و  نپذیرفتند. 👈اشکالی ندارد، ما مسئولیت بپذیریم. ☘و به گفته جناب سعدی: وقتی که ما مسئولیت بپذیریم و خاری از کف پای یتیمی در بیاریم، روضه‌ی بهشت یا باغ‌های بهشتی نصیب ما خواهد شد. 🔹به هر حال مسئولیتی است که با پذیرفتن آن خیر و برکت زیادی نصیب ما می‌شود و زندگی ما دگرگون می‌شود. 👈چون اولین اتفاقی که می‌افتد این است که ما به یک یتیمی کمک کرده‌ایم و مسئولیت پذیرفته‌ایم و نهایتاً ما دیگر یتیم نخواهیم بود. 🔹یعنی زمانی که شما به یک یتیم کمک می‌کنید، 👈اولین پیام را در روح‌ الهی می‌دهید که من دیگر یتیم نیستم. 👈و من دسترسی به مقام الهی یا عرش الهی دارم. ☘بنابراین از عرفای ایران مثالهایی برای شما آوردیم،  👈که آنها هم پذیرش مسئولیت داشتند. 👈و آنها هم پذیرفته بودند که اگر اتفاقی در دوردست‌های ایران یا کشوری دیگر می‌افتد،  👈مسئولیتش را بر عهده بگیرند. ☘یعنی کسی که مقام معنوی‌اش مقداری افزایش می‌یابد، بقیه را یتیم می‌بيند که در فقر معنوی قرار دارند. از پدر دور افتاده‌اند. پدر رانده شده‌ها را به عنوان یتیم بایستی  هوایشان را داشته باشیم. می‌گوید: 📚«دکتر هولن حتی زمانی که در بیمارستان روانی کار می‌کرد، مسئولیت تمام کارهای آنها را برعهده می‌گرفت. او خوب می‌دانست که آنها بر اساس خاطرات و برنامه‌هایی عمل می‌کنند و برای کمک، باید خاطرات آنها را از بین برد.» 🔹درواقع دو روش را می‌توانیم پیش بگیریم: 1⃣ اینکه بقیه را گناهکار بدانیم. 👈 یعنی به محض اینکه با آدمهای دردمند و گناهکار و جانی یا بیمار طرف می‌شويم، آنها را بیمار یا گناهکار بدانیم. 👈این دقیقا سیستمی است که شیطان پا می‌گذارد و می‌گوید: «أنا خَير مِنه ُ»، یعنی «من از او بهترم»، یعنی مسیر «من بهترم» را می‌توانیم انتخاب کنید، 2⃣ یا اینکه مسیر پذیرش مسئولیت را. ☘راه بی‌تفاوتی وجود ندارد. 👈یعنی نسبت به تمام اتفاقاتی که اطراف ما رخ می‌دهد، 👈یا می‌توانیم مسئولیت به عهده بگیریم و آن‌را حل کنیم. 👈یا اینکه بگوییم اینها گناهکارند و ما برتریم.