eitaa logo
در پناه نور و عشق الهی
2.2هزار دنبال‌کننده
189 عکس
127 ویدیو
74 فایل
آموزش #رایگان دوره‌های استاد علی مقدم 😍😍 آموزش #نورخواری و #چله‌نورخواری#روزه‌ی‌نور #چله‌شهدوشکر #چله‌حکمت‌زرین دوره‌های #شرح محدودیت صفر #شرح‌نیروی‌حال #طرحی‌نو #لایو های‌متفرقه و...
مشاهده در ایتا
دانلود
📚"و از مکافات به عفو آیی‌" 🔷مکافات به نوعی اینجا به معنای کینه است. 👈از کینه به عفو بیایی. ☘یعنی هر کدام از ما اگر خیلی هم آدم‌های خوبی باشیم، لااقل برای دو سه نفر نقشه کشیدیم که 👈شاهد بدبختی‌ آنها باشیم؛ 👈شاهد آسیب آنها باشیم؛ ☘و به عبارتی بدمان نمی‌آید که شاهد از میان رفتن آنها باشیم. ☘یعنی هر چه هم که انسان‌های خوبی باشیم، بدمان نمی‌آید حداقل چند ابَر‌دولتمرد آسیب ببینند. 👈یا چند تا از همکاران و رقیب‌های ما را؛ 👈کسانی که فکر می‌کنیم که در زندگی به ما آسیب زده‌اند؛ همه‌ی اینها، ☘ما داریم یک کینه یا مکافات را حمل می‌کنیم. ☘جالب است که تا زمانی‌که شما مکافات حمل می‌کنید، 👈مکافاتش به شما می‌رسد، به او چیزی نمی‌رسد. ☘تمام کسانی‌که خشم و کینه‌ی بیهوده‌ای دارند حمل می‌کنند، اتفاقاً به نوعی بقای خصم را آسان‌تر می‌کنند. https://eitaa.com/noorveshghelahi
🔷و اگر می‌خواهید خصم از پای در بیاید، 👈باید اول مکافاتی که بر دوش خودتان حمل می‌کنید را زمین بگذارید. ☘مکافات را می‌گوید با «عفو»، 👈یعنی ببخشید. 🙏خدایا! ما او را بخشیدیم. 👈با آنکه بدی کرد، همه‌ی این کارها را کرد، ما او را بخشیدیم. ☘بخشیدن هم یعنی دیگر به آن فکر نکنید، آن‌را رها کنید. ☘وقتی شما ببخشید، تازه مکافات الهی شروع می‌شود‌. ☘یعنی یکی از از دلایلی که بعضی‌ها می‌گویند: ❓پس عدل خدا کو؟ ❓چرا جواب بعضی‌ها داده نمی‌شود؟ 👈به خاطر اینکه ما داریم آن را حمل می‌کنیم. زمین بگذارید تا خدا بردارد. ☘یعنی در آن لحظاتی که کینه را از دلمان پاک می‌کنیم و بر زمین می‌گذاریم. ☘البته که هیچ‌کدام از این‌ها بنا نمی‌شود که وظایف زمینی‌مان را انجام ندهیم. 👈وظایف اجتماعی و حقوقی‌مان را باید دقیق انجام دهیم؛ 👈اما در روانمان یا در خوی‌مان حمل کینه نداشته‌باشیم. ☘این کینه یا مکافات را زمین بگذاریم. https://eitaa.com/noorveshghelahi
🔷مکافاتی که در روان حمل می‌کنید، این مکافات برای خودِشما مکافات‌آفرین است، و باید آن را به عفو تبدیل کنید. ☘ببینید چقدر قشنگ پیر هرات، 👈یک دسته از چیزها را در ذهن تعریف کرد و گفت اینها مربوط به «نفس» هستند؛ 👈یک دسته را در روان تعریف کرد و گفت مربوط به «روان» اند 👈و یک دسته را در «دل» تعریف می‌کند. ☘چقدر این فرهنگ از لحاظ روانکاوی می‌تواند سودمند باشد، و من آرزو دارم که 👈روانشناسان و پژوهشگران بزرگ از این مکاتب برای یک خلق روانشناسی جدیدی بر مبنای اندیشه‌های حکمای ایرانی استفاده کنند. . 👈چون خودشان خیلی قشنگ طبقه‌بندی انجام داده‌اند. ☘پس راه حل آن را هم در صحبت گفته‌بود. 👈راه حل‌های روان را در صحبت گفته بود. ☘سه راه حل گفته: 👈ضجرت را کنار بگذارید. یعنی ناراحتی‌هایتان را کنار بگذارید؛ 👈خسیسی‌تان را کنار بگذارید؛ 👈کینه‌ها را کنار بگذارید. ❓این سه را چگونه کنار بگذاریم؟ راه حل آن را اول جملات گفت: 👈با هم‌صحبتی یا هم‌نشینی. ☘یعنی شما اگر می خواهید کینه‌ها را کنار بگذارید، 👈نمی‌توانید با یک نفر که خودش کینه‌توز است، آمد و شد داشته‌باشید. ☘اگر می‌خواهید خسیسی‌ را کنار بگذارید، و با آدمهای خسیس آمد و شد کنید، 👈نمی‌توانید آن را کنار بگذارید. ☘و کسی که همیشه دارد ناراحتی حمل می‌کند و اصطلاحاً زودرنج است (ضجرت کسی است که زودرنج است) 👈را نمی‌توانید در کنارش باشید. به طور مثال ❓چرا آدمها دم به غیبت می‌دهند؟ 👈چون هر دو درد مشترک دارند. می‌گویند بیا در مورد فلانی صحبت کنیم. 👈هر دو اهل مکافات هستند؛ یعنی هر دو اهل عفو  نیستند. ☘اگر یکی از آنها اهل عفو بود، می‌گفت بحث را تمام‌کن؛ من آن فرد را بخشیدم؛ دیگر بحث را ادامه ندهیم. ☘بنابراین راه حلِ درمانِ روانی که جناب پیر هرات برای ما توصیه می‌کند، برای این سه پارامتر، 👈هم‌صحبت یا مصاحبت نیکو هست. https://eitaa.com/noorveshghelahi
👈بر موضوع قلب (یا دل) برویم. 📚"و تهذیب دل سه چیز است." 👈تهذیب دل، دیگر، الان وارد مسائل خلوت‌گزینی یاعزلت‌نشینی می‌شود. 👈این قسمت را خدا باید حل کند. ☘پس قسمت اول را سنت حل می‌کرد؛ 👈یعنی قانون. ☘قسمت دوم را هم‌نشین حل می‌کرد؛ ☘قسمت سوم دقیقا کار خداست. 👈یعنی این قسمت با قلب است 👈و باید با واگذار‌کردن به پروردگار و سپردن، این موضوع حل شود. خیلی هم پیچیده است. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚 "از هلاک امن به حیات ترس آمدن" ☘یک فلسفه‌ی خیلی پیچیده‌ای هست که می‌گوید ذهن (نفس) امنیت‌طلب است. 👈دوست دارد امنیت داشته‌باشد. ☘فکر می‌کنم روسو است که می‌گوید: «آدمی زندان امن را به خیابان ناامن ترجیح می‌دهد.» 👈یعنی دوست دارد تمام عمرش در یک زندان امن باشد؛ تا این که به خیابان ناامن بیاید. این کار ذهن است! ☘مثلا من اگر به شما بگویم قرار است لطف الهی شامل حال شما شود، سریعاً می‌گویید: ❓«چگونه؟ از چه طریقی؟ چه مقداری؟ چقدر پول گیر من می‌آید؟ این لطف را به من می کند، آیا چیزی هم از من پس می گیرد؟ یک‌موقع به این لطف وابسته نشوم، و فردا مرا در جهنم بیندازند...» 👈هزاران تردید در ذهن انسان می‌آید. ☘می‌گوییم:جهان پر از فراوانی است، و خودش روزی‌رسان است. 👈ذات جهان هستی این است که روزیِ بشر را بدهد. ❓«چگونه؟ چقدر دیر؟ نکند گرسنه بمانیم ..» 👈یعنی همینطور ما نگران امنیت خودمان هستیم. ❓چرا آدم‌ها راحت بذل نمی‌کنند؟ 👈چون امنیتشان را ازدست ‌می‌دهند؛احساس خطر می‌کنند. ❓چرا آدمها حتی نمی‌بخشند؟ 👈چون گاهی می‌گوید: بگذار این کینه در ذهنم بماند که دفعه‌ی بعد به او رو ندهم. یعنی باز هم امنیت‌طلبی است. ☘یعنی ذهن همواره در حال کسب یک امنیت مجازی است. https://eitaa.com/noorveshghelahi
👈خیلی نکته‌ی جالبی است. ☘شما نمی‌توانید ببخشید، و کینه یا به‌عبارتی مکافات حمل می‌کنید؛ به خاطر اینکه می‌خواهید یادتان بماند که ایشان کار بدی در حق شما کرد، و دفعه‌ی بعد گرفتار چنین داستانی نشوید. 👈حالا ممکن است گرفتار این داستان بشوید یا نشوید؛ اما سال‌ها کینه‌ای را حمل می‌کنید. 👈این وضعیت پیچیده را ذهن برای اینکه احساس امنیت کند، ایجاد می‌کند. ❓چرا ؟ 🔷چون کار نفس یا ذهن در عالم هستی، «صیانت نفس» و «صیانت نسل» است. 👈این دو کار را بر عهده داشته: ☘جان ما را حفظ کند، نسل ما را حفظ کند. ☘برای اینکه این دو را بتواند حفظ کند، همیشه ما را به سمت امنیت می‌برده. 👈و این از جایی به بعد خطرناک می‌شود؛ ☘به این شکل که قلب 👈بسیار آزادمنشانه است، 👈شجاعانه است 👈و دوست دارد تجارب قشنگی داشته‌باشد. ☘ذهن دوست دارد 👈در امنیت باشد و اتاق امن او بر هم نخورد. 👈ذهن دوست ندارد تجربه‌ی جدیدی را بپذیرد. 👈ذهن معمولا دوست دارد یک راه را بگیرد و برود؛ از این راه خارج نشود. ☘این، حالتِ نفسانیات است. https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘پس برای خروج از آن باید به وضعیت شجاعت برسیم؛ 👈یعنی از حالت امن به حالت ترس برویم. ☘این امن به ترس رفتن، یعنی از جایی که خیالت راحت است که اینجا اوکی است، 👈اما جلوی رشد شما را می‌گیرد. ☘بسیاری از انسان‌های موفق دنیا، کسانی بودند که از یک امنیتی به جای ترسناکی رفتند؛ ☘یعنی حاضر شدند به خاطر رشد و تعالی، 👈مثلا یک حقوق ثابتی که از یک اداره‌ای می‌گرفتند را کنار بگذارند، 👈از امنیتی در کشوری که داشتند خارج شوند، 👈و بروند و گام‌های محکمی بردارند. 🍀ما اگر ترسو باشیم، بر سر یک باور می‌مانیم 👈و می‌گویم نکند یک باور جدیدی بیاید و ما را بر هم بزند. 🍀گاهی درس‌هایی که می‌دهیم، خیلی هم ساده هست و من سعی می کنم از خودم حرف نزنم؛ 👈به خاطر اینکه خیلی‌ها وقتی حرف‌های جدید می‌شنوند، می‌ترسند. ☘و همیشه یک کتاب جلویم می‌گذارم و آن کتاب را شرح می‌دهم؛ 👈به خاطر اینکه بفهمند ما از خودمان چیزی نمی‌گوییم. با سند و مدرک جلو می‌رویم. ☘اما بعضی‌ها فقط با شنیدن حرف تازه می‌ترسند. 👈می‌گویند نکند این بد باشد، نکند ایراد داشته‌باشد... ☘این بازی نفس است. https://eitaa.com/noorveshghelahi
💚جناب شیخ می‌گوید شما اینجا دیگر در دل ترس بروید؛ 👈یعنی از امن به ترس بروید. ☘ببینید چقدر وجود انسان را این بزرگوار می‌شناسد که 👈نمی‌گوید از امن به شجاعت بروید. 👈می‌گوید از امن به داخل ترس بروید؛ ☘از هلاک امن، از جایی که فکر می‌کنی امنیت است، آنجا هلاکت است. 👈چون چیز جدید یاد نمی‌گیری. 👈در یک جایی همینطور مانده‌ای. ☘به حیات ترس بروید. 👈آن‌جایی که مایه‌ی ترس شماست، و نگران آن هستید، 👈این نشان دهنده‌ی تغییر است. ☘یعنی خوی تغییر در قلب باید باشد؛ 👈یعنی دل ما همیشه باید به دنبال کشف تازه‌ها باشد. ☘برای یک سری امکانات اندک، مواظب باشیم؛ 👈خودمان را در یک زندانی گرفتار نکنیم. 💚می‌گوید: «هر که بریزد شادونه، فکر می‌کنند خداشونه، پرنده‌های قفسی عادت دارند به بی‌کسی» ☘آدم ‌ها فکر می‌کنند این امنیتی که برای ما ایجاد شده است؛ خیلی خوب است. 👈مواظب باشیم که آن را از دست ندهیم. 👈ناگهان می‌بینند که در یک قفس گرفتار هستند. ☘پس انسان آزاده در قفس نیست. ☘می‌گوید: عطایش را به لقایش می‌بخشیم و امنیت نمی‌خواهیم، بر می‌خیزیم و خودمان خلق‌ و درست می‌کنیم. 👈این نشان‌دهنده حیات طیبه در قلب است‌. https://eitaa.com/noorveshghelahi
دومی: 📚"از شومی نومیدی، با برکت امید آمدن‌." 👈پس اولی؛ وارد شدن از یک جای امن هلاکت آمیز به یک جای ترسناک حیات بخش است. 👈دومی؛ آمدن از نا امیدی به سمت امید است‌. ☘این ناامیدی به امید هم، قلبی است. تمام این سه تایی که می‌گوید در قلب است. ☘می‌گوید: شما باید در قلبتان به شکلی امید به پرودگار داشته باشید که 👈ناامیدی از قلب شما پاک شود 👈و کاملاً به یک دل امیدوارم تبدیل شوید. ☘ما در هر شرایطی که باشیم؛ حتی اگر در سخت ترین شرایط هم باشیم؛ بدانید که با دلی امیدوارم، جهان هستی می‌تواند؛ بهترین‌های خودش را عرضه کند. ☘یعنی هیچ‌گاه در قلبتان احساس ناامیدی راه ندهید. https://eitaa.com/noorveshghelahi
🔷امید، معادل ایمان است. 👈یعنی انسان امیدوار، آدم با ایمانی است. 🙏لطفاً آهنگ‌ها، کتاب‌ها، اخبار ناامیدکننده و آدم‌هایی که با حرف هایشان ما را نا‌ امید می‌کنند را از زندگی خودتان حذف کنید و به همه امید دهید. ☘ما امید نمی‌دهیم که مثلاً چند سال دیگر دلار ارزان می‌شود. 🔷امید می‌دهیم که رحمت الهی جاری است. 🔷امید می‌دهیم که ما اگر در پناه نور الهی قرار بگیریم، روزیمان از جایی دیگر می‌رسد 👈که دیگر چشم‌ما به دست دلار نیست و اصلا‍ً شما متوجه نیستید که دلار در چه وضعیتی است و روزی شما می‌رسد. 🔷امنیت از جایی تأمین می‌شود که اصلاً مهم نیست؛ شما در امنیت کسی هستید یا نیستید. 👈تمام این ها برای زیستن در قلب است. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"و از محنت پراکندگی دل، به آزادی دل آمدن." 👈این یک مبحث خیلی پیچیده عرفانی است که واقعاً در اینجا به طور کامل نمی‌توانم برای شما بیان کنم. ☘دل گاهی چند پارچه می‌شود و گرفتار محنت می‌شود. 👈یعنی یک قسمت از دل شما پیش این بچه، 👈قسمتی دیگر پیش آن بچه، 👈قسمی پیش عشقتان، 👈قسمتی پیش پدر، 👈پیش مادر است ☘و دل همان‌طور پر از مهرهای پراکنده است. ☘مهرهای پراکنده سبب می‌شود که دل‌های شما گرفتار محنت یا آزار شود. 🔷زمانی که شما به وحدتی در دل برسید؛ 👈یعنی در دلتان فقط یک عشق داشته باشید و آن هم عشق پرودگار. 👈بقیه، تمامشان زودگذر هستند. https://eitaa.com/noorveshghelahi
💚قرآن می‌گوید: تمام اموال، اولاد شما فتنه هستند؛ 👈یعنی یک آزمایش بسیار بد که همان‌ها شما را نابود می‌کند. ☘ما بیشتر از پول و بچه چیز دیگری را در این دنیا دوست نداریم؛ 👈همان را می‌گوید؛ دشمن شما هستند. 🔷دل را برای خدا بگذارید و دلبستگی هایتان را بیشتر در مسیر های معنوی ببرید‌. 👈نمی‌گویم کارهای زندگیتان تغییر کند، 👈کارهای زندگی سر جای خودش باشد. 🔷اما اگر قرار است عاشق شوید؛ فقط عاشق خدا شوید. ☘در دلتان فقط یک محبوب آسمانی باشد 👈و این سبب می‌شود که پراکندگی دل به پایان برسد 👈و شما به یک وحدت درونی استوار و محکمی دست پیدا کنید. ☘به این صورت به سادگی می‌توانیم از بی دل بودن یا به عبارتی دل پراکنده، 👈به دل جماعت برسیم. ☘دل ما در پراکندگی به سر می‌برد؛ یعنی به یک وحدتی نرسیده است. 👈باید به جمعیت برسد. 💚می‌گوید: «کسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم». ☘الآن باید به کسب جمعیت برسیم؛ یعنی دلمان باید یک‌دل شود. ☘دل‌ما باید از اغیار و بیهودگی ها خالی شود و به یک جایگاه معنوی محکم و استوار تبدیل شود. ☘این کار به جز طلب از پروردگار یکتا، امکان‌پذیر نیست. خدا خودش، دل ما را از بیهودگی‌ها خالی کند و از دل ما، نور حضرت حق جاری شود. 👈 یعنی دل از پراکندگی نجات پیدا کند و به وحدت برسد. https://eitaa.com/noorveshghelahi