eitaa logo
در پناه نور و عشق الهی
2.2هزار دنبال‌کننده
189 عکس
126 ویدیو
74 فایل
آموزش #رایگان دوره‌های استاد علی مقدم 😍😍 آموزش #نورخواری و #چله‌نورخواری#روزه‌ی‌نور #چله‌شهدوشکر #چله‌حکمت‌زرین دوره‌های #شرح محدودیت صفر #شرح‌نیروی‌حال #طرحی‌نو #لایو های‌متفرقه و...
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5945153053211495560.mp3
25.88M
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7937 ✍لینک جزوه نوشتاری این فایل صوتی👆 کتاب صد‌میدان خواجه عبدالله انصاری 🟢میدان پانزدهم:  " ورع "   از میدان تجرید، میدان " ورع " زاید.   قوله تعـالی: 《ان تجتنبواکبائر ما تنهون عنه》. 🔷ورع باز پرهیزیدن است از   ناپسند و افزونی و خاطرهاي شوریده. 🟠ورع از ناپسند به سه چیز   توان یافت:   دریغ داشــتن خود از نکوهش،   و دین خود ازکاهش،   دل خود از آلایش. 🟣ورع از افزونی به سه چیز   توان یافت:   زاري حساب،   و شماتت خصمان،   و غـــبن وارثان. ⚪️ورع از خاطرهاي شوریده به سه چیز توان یافت:   به تدبر قرآن،   و زیارت گورستان،   و تفکر اندر حکمت. 📚کتاب صدمیدان خواجه عبدالله انصاری https://eitaa.com/noorveshghelahi https://t.me/spiritual_mind https://t.me/alimoghadam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚«من کی ام؟ خون دلی در جام تو بی‌قرار زلف حیرت فام تو من همان سِرّم که نی را سوخته من کی ام؟ یک شعله‌ی افروخته جوری دار انالحق ها منم سالک لاقید مطلق ها منم نشئه‌ی جاوید در جوش من است هر سحر  تاکی در آغوش من است از ازل سودایی گل‌ها منم هم‌نوای بغض بلبل‌ها منم از همان صبحی که اول گل دمید چک چک از چشم چکاوک می‌چکید سال‌ها اما جنونم دفن بود حس مرموزی درونم دفن بود اشک‌هایم طعم طفلی را نداشت لیکن از من هیچ‌کس پروا نداشت هیچ‌کس هم بازی روحم نشد در میان گریه ها نوحم نشد اشک من دامن کس را تر نکرد هیچ کس درد مرا باور نکرد.» ❤️سلام و عرض ادب سروران گرانقدرم. 🟢به پانزدهمین شب از صد میدان بر سر سفره‌ی پیرهرات خواجه عبدالله انصاری عزیز که درود و رحمت خداوند بر روح بزرگ این مرد عارف هرات باد، خیلی خوش آمدید. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"میدان پانزدهم، ورع است. از میدان تجرید، میدان ورع زاید." 🟢واژه‌های اولیه در تمام موضوعات صد میدان، واژه‌های نیت گونه است. واژه‌های بعدی، واژه‌های عمل‌گرایانه است. 🔷ورع به معنای پرهیزکاری است. 👈کسی که خویشتن داری می‌کند و به طور کامل مراقبت می‌کند. 👈زندگی خودش را از بیهودگی‌ها پاک می‌کند 👈و سعی می‌کند یک زندگی بسیار سالم با کمترین دغدغه داشته باشد. ☘به زهد خیلی برمی‌گردد. منتهیٰ 👈زهد، بیشتر در حیطه‌ی اندیشه و نیت‌ها بود. 👈ورع عملیاتی است؛ ☘هنگامی که شما با ورع زندگی خود را پاک می‌کنید، 👈یعنی عملیاتی برنامه‌ریزی می‌کنید که در مسیر طریقت قرار بگیرید. 🔷ورع به معنای پرهیزکاری، خویشتن‌داری و به نوعی پاک شدن از بسیاری از نفسانیات دنیوی محسوب می‌شود. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"قوله تعالی: ان تجتنبوا کبائر ما تنهون عنه " 🔷کبائر به معنای کارهای بزرگ زشت می‌باشد. 👈به آن گناهان کبیره می‌گویند. 👈کارهایی که بسیار زننده و بد است، 👈در شأن انسان نیست را انجام می‌دهد. 💚آیه‌ی شماره ۳۱ سوره نسا است. 💚می‌گوید خداوند بر روی گناهان شما روی پوشی قرار می‌دهد، اگر از کبائر یا همان کارهای زشت بزرگ یا گناهان کبیره که منع شده‌اید، کناره گیری کنید. 🍀یعنی اجازه نمی‌دهد که اثر گناهان شما وارد زندگی‌تان شود و زندگی شما را خراب کند. 👈به نوعی سبب مغفرت آن‌ها می‌شود. 💚و شما را به جای با کرامتی قرار می‌دهد، یعنی شما را در جایی قرار می‌دهد که ارزش شما حفظ شود. ☘پس نوعی خویشتن‌داری عملی است که 👈ما از یک سری گناهان بزرگ، خطاها و لغزش‌های بزرگ دست بکشیم. 🔷ورع حالتی است که خویشتن‌داری انسان در حد نیت نباشد؛ 👈یعنی عملاً خویشتن‌داری کند 👈و خودش را از بسیاری از آلودگی‌ها پاک کند. 🟢زمانی که ما با یکدیگر صد میدان را کار می‌کنیم، تعریف خویشتن‌داری خیلی گسترده تر می‌شود. ☘یعنی اگر در حالت عادی بگویم پرهیزکار باشیم، مفهوم آن خیلی شفاف نیست؛ 👈اما جناب خواجه عبدالله انصاری دقیق و باجزئیات مفهموم پرهیزکاری یا ورع را مشخص می‌کند. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"ورع باز پرهیزیدن است." 👈در واقع یعنی پرهیزکار شدن است. 📚"از سه چیز، ناپسند، افزونی، خاطر‌های شوریده." ☘پس سه جایگاه را برای این‌که ما پرهیزمان را در آن مشخص کنیم، بیان می‌کند. 🔷اولی از ناپسند است. ☘هنگامی که ناپسند می‌گوید، یعنی اختیار انتخاب خوب و بد را برعهده‌ی خود آدم می‌گذارد. 👈خودتان این‌که کدام کار پسندیده و کدام کار ناپسند است را تشخیص دهید. 👈ما واقعاً به این حد که حدود و ثغور شرعی برایمان مشخص کند، نیاز نداریم. 👈 یک مقدار هم خودمان باید متوجه شویم. ☘همیشه کتب فقهی توسط انسان‌هایی که سوالات وسواس گونه زیادی می‌پرسیدند؛ قطور شده است. به آن ایرادهای بنی اسرائیلی می‌گویند. همینطور سوال هایی می‌پرسند. مثل فیلم مارمولک که می‌گفت: حکم آدمی که به فضا می‌خواهد برود و یا در ماه است؛ چیست؟ حکم روزه‌ی او چگونه است؟ نمازهایش شکسته است یا کامل؟ ☘یعنی یک سری از افراد هستند که به جای پیش رفتن در مسیرهای معرفت، 👈به صورت وسواس گونه به آداب های ظاهری می‌پردازند و همین‌طور از فقها سوال می‌پرسند. 🍀سوال‌های زیاد سبب جاری شدن حکم‌های بیشتری می‌شود و حتی خود قرآن هم در جایی بیان می‌کند که 👈سوالاتی نپرسید که بعداً در دردسر بیافتید. 👈یعنی سوال‌هایی می‌پرسید که کار را برای خودتان سخت‌تر می‌کند. https://eitaa.com/noorveshghelahi
🔷پس آدم یک جاهایی خودش باید تشخیص دهد و هر آن‌چه که قدرت عقل و درایت انسان افزون می‌شود؛ خوب و بد را خودش متوجه می‌شود. این که چه چیزی خوب و چه چیزی بد است را خودش متوجه می‌دهد. 🍀خوب و بد خیلی از چیزها در کتب دینی و قانونی نوشته نشده است، اما خود آدم متوجه می‌شود. 🍀یعنی هر کسی چه کاری نیک و‌ چه کاری شر است را متوجه می‌شود. 👈از ناپسند‌ها، یعنی چیزی که از درون متوجه می‌شویم ناپسند است، باید فاصله بگیریم. 🟢پس جناب خواجه عبدالله انصاری در این‌جا یک محک سنجش برای ورع یا پرهیزکاری به خود آدم می‌دهد. 👈می‌گوید: برای پرهیزکاری کار بد نکن. 🍀من به خاطر دارم که از یک مسیر خیلی طولانی نزد عارفی بسیار بزرگ رسیدیم و از او سوال پرسیدیم و خواستیم ما را یک راهنمایی بسیار بزرگ کند. 👈احساس کردیم که الآن حرف خیلی پیچیده و دشواری می‌زند به گونه‌ای که تا آخر عمر آویزه‌ی گوش ما می‌شود. ❓پرسیدیم چه توصیه‌ای به ما دارید؟ 👈گفت: «خوب باشید» همین یک کلام. 🍀یعنی تمام معیار خوب و بد را برعهده‌ی خود ما نهاد. خوب باشید. تنها کاری که می‌کنید خوب باشید. 💚مانند پیام حضرت زرتشت: « پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک» ❓معیار نیک بودن چیست؟ 👈می‌گوید: خودت معیار نیک بودن را متوجه شو. 🍀جالب است که هر انسانی خوب و بد بودن را می‌داند و متوجه می‌شود. 👈ما بی‌جهت سرگرم بازی‌های ذهنی هستیم. به هرکسی بگویید ❓آیا این رفتار تو خوب بود یا بد؟ 🍀هر انسانی تقریباً تا بالای هفتاد، هشتاد درصد، خوب یا بد بودن کارخود را می‌تواند متوجه شود. 👈اما ما فرافکنی می‌کنیم، دوست داریم به گردن بقیه بیندازیم و یا کلاه شرعی سر خودمان بگذاریم. 🟢حضرت شیخ در این‌جا به نوعی قلب خود ما را مورد محک قرار می‌دهد و می‌گوید که 👈از ناپسند دوری کنید. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"ناپسند به سه چیز توان، دریغ داشتن، خود را از نکوهش." 👈دریغ داشتن یعنی امتناع ورزیدن، جلوگیری کردن. 🍀یعنی کاری که سبب مورد نکوهش و سرزنش قرار گرفتن می‌شود را انجام ندهید. 🍀امروزه فرهنگی مرسوم شده است که می‌گویند خودت باش و هر طور که دوست داری زندگی کن. 👈این فرهنگ خیلی خوب است و من با آن موافق هستم. 🍀اما همین فرهنگ گاهی ما را به جایی می‌کشاند که از مسیر تعادل خارج می‌شویم و زندگی‌هایمان پر دردسر می‌‌شود. 🍀کسانی که می‌خواهید در مسیر معنویت گام بردارید، 👈زندگی‌هایتان را ساده کنید. 👈کمترین دعوا، درگیری، تضاد و مشکلات را با بقیه داشته باشید. 👈کسب و کارهایی با کم‌ترین ابهام اقتصادی را انتخاب کنید؛ 👈به گونه‌ای که وقت آزاد برای مراقبه و عبادت داشته باشید. 🍀من اگر کاری کنم که مورد قضاوت و نکوهش دیگران قرار بگیرم؛ هر روز دردسر دارم. 👈مثلاً من اندکی ممکن است کاهل باشم و یا ایراد داشته باشم؛ دلیلی ندارد که همه بفهمند. 🍀تعادل خودم بودن، باید رعایت شود. 🍀برخی‌ها چون برای بقیه زندگی می‌کنند، زندگی خودشان را دشوار می‌کنند. 🍀تمام خشم، ناراحتی و کینه را درون خودش می‌ریزد؛ 👈چون می‌خواهد همه خرسند شوند. 👈این سبب فرو خوردن عواطف و احساسات تا آخر عمر می‌شود که واقعاً بد است. 🍀برخی‌ها هم اصطلاحاّ سایکوپت خیلی لات و پات می‌خواهند رفتار کنند. 👈به گونه‌ای نشان می‌دهد که من به کسی باج نمی‌دهم و هر گونه که دل خودم بخواهد رفتار می‌کنم. 👈او هم از این طرف بام افتاده است و در تعادل نیست. https://eitaa.com/noorveshghelahi
🔷اخلاق در اخلاق یونانی یا اخلاق افلاطون این‌گونه تعریف می‌شود: 🍀«اخلاق، فضیلتی میان دو رذیلت است.» 👈یک برتری بین دو چیز بد است؛ 🍀 یعنی حد وسط بین افراط یا تفریط، 👈زیاده روی یا کم روی؛ اخلاق می‌شود. 🍀هر چیزی را که می‌خواهیم ببینیم اخلاقی است یا خیر باید در حد وسط باشد. 🍀ما هم اگر می‌خواهیم به خودمان بپردازیم و مورد قضاوت دیگران قرار نگیریم، 👈باید حد وسط را انتخاب کنیم. 🍀اگر مورد قضاوت دیگران قرار بگیریم چند اتفاق می‌افتد: 👈همان‌طور مجبور به پاسخ‌گویی و درگیری هستیم. 🍀گاهی اوقات اگر بخواهید یک سبک زندگی را انتخاب کنید؛ 👈دلیلی ندارد به همه بگویید من این کار را می‌خواهم انجام دهم. 🍀مثلاً شما یک تتوی خاص را روی بدنتان می‌خواهید داشته باشید، 👈دلیلی ندارد جایی باشد که همه آن را ببینند و مدام سوال کنند که این جمله یعنی چی؟ 🍀اگر آن فرهنگ مخالف این موضوع باشد و شما هر روز درگیری داشته باشید؛ زندگی خراب می‌شود. 🍀خیلی از آرا و عقاید ما بهتر است مخفی باشد و کسی نداند. 🔷یعنی مخفی کردن دارایی‌ها، عقاید، باورها و تغییرات، بسیاری از دردسرهای ما را می‌تواند کم کند. 👈البته نه به صورتی که آن مخفی کردن هم برای ما دردسر داشته باشد؛ 👈اما لزومی نیست که ما خودمان را در مذان اتهام دیگران قرار دهیم. 🍀به طور مثال شما در یک خانواده سنتی با یک سری آداب خاص زندگی می‌کنید. 👈کاری انجام ندهید که آن خانواده همیشه به شما گیر بدهند 👈و همیشه شما را مورد اتهام، سرزنش و نکوهش قرار بدهند. پنجاه پنجاه؛ 🍀یعنی هم خودت باش و هم به آن‌ها باج نده 🍀هم در مسیر اتهام آن‌ها قرار نگیر. 👈چون واقعاً مقدار زیادی از وقت آدم صرف بحث، جدل و دفاع از حق خودمان با دیگرانی که ما را متهم قرار می‌دهند می‌شود. https://eitaa.com/noorveshghelahi