❣نوشتن اعجاز می کند
همانطور که میدانید خداوند در کتاب آسمانی به قلم قسم یاد کردند
تکنیک بی نظیر نوشتن روی کاغذ
همه افکار منفی و هر آنچه که شما را آزار می دهد را روی کاغذ نوشته و آن را از منزل خارج و به سطل بیندازی و کاملا تجسم کنید افکار از شما جدا شده است
حتما امتحان کنید
و همچنین تصور ڪنید از داخل مغزتان همه افکار منفی بیرون آمده و روی کاغذ منتقل شده
بسیار تکنیک قدرتمندی ست هر روز آنرا تمرین کنید هر روز؛
تا کاملا از افکار منفی تخلیه شوید
وپس از آن به طبیعت رفته و انرژی مثبت را جایگزین کنید. ☯☯☯
https://eitaa.com/noorveshghelahi
https://eitaa.com/joinchat/3725197662Cee972ddbd8
#فایلهای_صوتیوجزوهنوشتاری
📚 شرح کتاب #صد_میدان
✍ #خواجه_عبدالله_انصاری
میدان سی ویکم
موضوع:👈 #فقر
صد_میدان_31_میدان_سی_و_یکم،_فقر_قسمت_اول_6042029721359748616.mp3
51.29M
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8605
✍لینک جزوه نوشتاری این فایل صوتی👆
📚کتاب صدمیدان
خواجه عبدالله انصاری
🟢 میدان سیویکم " فقر " است.
از میدان " ذکر "، میدان" فقر" زاید.
قوله تعالى:
« یا ایها الناس انتم الفقراء الى الله »
🔷فقر درویشی است،
🔵فقر درویشی سه است:
فقر اضطرار،
و فقر اختیار،
و فقر تحقيق،
🟢فقر اضطرار، سه است:
یکی کفارت است.
و دیگری عقوبت " است،
سیم قطیعّت است.
🔶نشان آنچه کفارت است،
انتظار و صبر است.
و نشان آنچه عقوبت است،
ضیق و ضجر است.
و نشان آنچه قطیعت است،
شکری و سخط است.
«اذاهم يسخطون»
در صفت منافقان است.
🟠آنکه فقرهی اختیار است، سه است:
یکی درجه
و دیگری قربت
و سیم کرامت است:
♦️آنچه درجه است با قناعت است
و آنچه قربت است با رضا است
و آنچه کرامت است به ایثار است
⚪️و فقر تحقیق سه است:
جفا از وی نیست و عصمت بنده نیست،
و نعمت را عدد پیدا نیست.
و شکر سزا را طاقت نیست.
قوله تعالى:
«و من يرد الله فتنة فلن تملك له من الله شيئاً، اولئك الذين لم يرد الله ان يطهر قلوبهم .
خواجه عبدالله انصاری
#میدان_سیویکم_فقر 1
https://eitaa.com/noorveshghelahi
https://t.me/spiritual_mind
https://t.me/alimoghadam
💚«ای خدا این وصل را هجران مکن
سرخوشان عشق را نالان مکن
نیست در عالم زهجران تلختر
هرچه خواهی کن ولیکن آن مکن»
❤️سلام و عرض ادب سروران گرانقدر.
🙏خدا را شکر که در شبی دیگر بر سفره گسترده جناب خواجه عبداللهانصاری بنشستیم، بر میدان فقر.
🟢میدان فقر یکی از زیبندهترین و ارزندهترین میدانهایی است که ما در زندگی با آن مواجه میشویم که
بیش از بسیاری از مطالب معنوی مورد سوء برداشت قرار گرفته و انشاالله امشب در مورد آن صحبت می کنیم.
به یاری حضرت حق، نیمی از میدان فقر امشب و نیمی دیگر در هفتهی آینده بیان میشود.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیویکم_فقر
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘بزرگواران فقر یک موضوع بسیار مهم است که به خاطر برداشت غلط از آن انسانهای زیادی را تا به امروز مورد رنجش قرار دادهاست.
☘طبیعی است که عرفا به فقر احترام میگذارند.
❓اما به کدام فقر؟
👈این موضوع دقیقاً باید روشن شود و حیطهی فقر باید مشخص شود.
❓چرا؟
👈به خاطر اینکه ما به واسطهی این جملهی «الفقر فخری»، "فقر افتخار من است"
بسیار مورد آزار و سوءاستفاده قرار گرفتیم.
☘پس حتماً باید تکلیف فقر در اندیشهی عرفانی ما مشخص شود تا دیگر مورد سوءاستفاده قرار نگیریم.
☘موضوع فقر اگر درست حل شود؛
میتواند زندگی زمینی و آخرتی ما را پر از خیر و برکت و سعادت کند و اگر درست حل نشود، میتواند ما را به دشواری بیفکند.
🟢من این موضوع را نیاز به ترمیم میبینم که حتی اگر عرفای پیشین ما، نظری رهبانانهی شدید نسبت به فقر داشتهاند؛ امروز لزومی ندارد ما هم همان نظر را داشته باشیم.
دقیقاً منظور فقر مادی است.
👈اگر نیاز است که ما در رفاه بیشتری زندگی کنیم، باید رفاه را انتخاب کنيم.
☘پس با رشد دانش و تکنولوژی و ورود به هزارهی سوم، مطالب معنوی و عرفانی را باید اندکی ارتقاء دهیم و به وضعیت بهتری آن را بیان کنیم.
میفرمایند که
📚"میدان سیویکم فقر است."
🙏پیش از آغاز میدان از پروردگار یکتا طلب میکنم، آنچه که پیرامون فقر، لازمهی نسل امروز ما است و برای حال دل ما مناسب است را به دل و زبان تکتک ما بیفکند تا انشاالله بتوانیم به بهترین شیوه، فقر را بشناسیم.
📚"از میدان ذکر، میدان فقر زاید."
☘به خاطر دارید که
👈اول میدان "تفکر" بود که انسان، صاحب خرد و اندیشهی الهی شود و با قلب خود بتواند فکر کند.
👈بعد از آن میدان "تذکر" بود که دائماً در یاد خدا باشد.
👈در نهایت کسی که همیشه در یاد خدا باشد؛ خداوند هم از او یاد میکند و همینطور رنگ خدا را در دل خود حس میکند.
👈نتیجهی چنین چیزی این میشود که ما اندکاندک به میدان فقر میرسیم.
☘فقر یک درک بسیار بالا و ارزشمند است که اگر بتوانیم فقر را بشناسیم، گام مهمی را در عرفان برداشتهایم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیویکم_فقر
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"از میدان ذکر، میدان فقر زاید."
قولالله تعالی:
"یا ایها الناس انتم الفقرا الاالله والله غنیالحمید"
👈ای مردم شما فقرا به درگاه خدا هستید و خداوند بخشنده و ثروتمند است.
👈"غنی یعنی دارنده" و "حمید یعنی بخشنده...
🟢آیهی پانزده سوره فاطر؛
☘میگوید که شما فقیر هستید و خداوند ثروتمند است.
واقعیت هم همین است!
👈نه اینکه ما در یک زندگی مدرن روی گلیم بنشینیم
👈یا ادای آدمهای فقیر را در بیاوریم
👈یا همینطور سادهزیستی خود را به همه نمایش دهیم.
☘این که روش درستی نیست!
🍀میگوید
شما در برابر پروردگار فقیر هستید.
👈خوب، معلوم است که همهی ما در برابر پروردگار فقیر هستیم.
فرض میکنیم
👈اگر واقعا همهی داراییهای ما برای خودمان باشد و ما فقط یک خانه داریم؛
آنگاه مساحت این خانه را در مقابل مساحت جهان هستی ببینیم، ما بسیار فقیر و بیچیز هستیم.
☘پس این بنای این نمیشود که ما در زندگی، خودمان همینطور فقر را انتخاب کنیم
👈و این یک اشتباهی بودهاست که ضربه زیادی به جامعه معنوی ایران زدهاست. حالا ما به بقیهی کشورها کاری نداریم، برای ما بازتاب چندان مثبتی نداشتهاست.
☘ببینید اول اینکه شما حق دارید فقیر باشید
👈وقتی میگویم فقر در این مرحله صراحتاً منظور من فقر مادی است، ممکن است یک نفر بگوید من عزلت نشینی را هم فقر میدانم .
آنها را نه فعلأ فقط در مورد فقر مادی صحبت میکنیم.
🍀شما شاید دوست دارید کم بخورید و کم بپوشید و کم سخن بگویید و فقر را انتخاب کنید، خیلی باارزش است و ریاضت خوبی است.
👈اما دلیلی ندارد همسر و فرزندان شما هم اینگونه باشند.
☘اگر شما فقر را انتخاب کردید؛
دلیلی ندارد ملت شما هم فقر را انتخاب کنند, این اشتباهی است که اینجا صورت گرفت.
🍀بعضیها مسیر فقر را انتخاب میکردند،
👈میگفتند ما روی مبل نمینشینیم روی زمين مینشینیم،
👈روی فرش نمینشینیم و روی گلیم مینشینیم.
☘خیلی کار خوبی است که شما انجام میدهید، اما دلیلی ندارد که ملت شما هم انجام دهد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیویکم_فقر
https://eitaa.com/noorveshghelahi
بهطور مثال
👈یک زمانی، تزئیناتی مثل یک گِل سفید اطراف مکه یا مدینه پیدا شده بود؛
همه خانههای خود را تزیین میکردند، به امام علی گفتند "شما هم تزئین کنید"
👈گفت: نه! من میخواهم خانهام ساده باشد.
یعنی مسیر فقر را انتخاب کرد. گفتند،
❓چرا ؟
👈گفت بخاطراینکه اگر یک نفری که از شهر دیگر میآید و سطح پایین است؛ نبیند که خانه من با او متفاوت است!
☘پس مسیر حضرت علی(ع) این بود که شما ثروتمند شوید اما من فقیرم.
🍀حالا اگر یک حاکمی گفت همه باهم فقیر شویم، گوشت هم نخوردیم مهم نیست، گندم هم نخوردیم مهم نیست.
در هفته اینقدر غذا بخوریم و زیاد نخوریم و نپوشیم و قناعت کنیم...
این کار نادرست است.
🔷قناعت را برای خودتان انجام دهید، برای بقیه توصیهی قناعت نداشته باشید.
🍀این نکته بسیار خطرناک اخلاقی است؛
فقر یک انتخاب فردی است، نه یک انتخاب گروهی که بخواهید همه را به فقر بکشانید.
🍀 پس اگر شما پدر یا مادر یک خانواده هستید یا قَیِم یک خانواده هستید و
👈خواستید مسیر سادهزیستی را انتخاب کنید برای خود انتخاب کنید.
👈دلیلی ندارد که اگر شما میخواهید مسیر سادهزیستی بروید،
👈 کسانیکه در قیومیت شما هستند هم سادهزیستی کنند!
☘آنها دوست دارند خوش بگذرانند، بهترین لباس را بپوشند.
👈شما برای خود حق تصمیمگیری دارید نه برای دیگران در همین حد یا بالاتر.
🍀در لولهای بالاتر اگر شما مدیر یا مسئول مملکتی بودید، حق دارید برای خود فقیر باشید،
👈ولی نباید دیگران را به فقر بکشانید و تازه بگویید این یک آزمون الهی است و این برای شما مایهی برکت است!
🍀اینها میتواند یک انتخاب فردی برای بک سالک باشد اما خطرناک است که به دیگران کشیده شود.
🔷خطرناکتر از آن این است که شما فقیر نباشید، اما ادای انسانهای مستمند و فقیر را در بیاورید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیویکم_فقر
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀به خاطر دارم در بچگی به مسجدی میرفتم که آنجا جلسات فرهنگی بود،
میخواهم فقط جو زمانه را ببینید که به چه شکلی بود؛
بعدازظهر که رفتم، مسئول جلسهی فرهنگی گفت
❓ناهار چه خوردید؟
👈ما آنروز چلو مرغ خورده بودیم اما اینقدر بر جو حاکم در زمان اوایل دههی شصت و جو فرهنگی آنجا، فقر حاکم بود که من خجالت کشیدم بگویم چلومرغ خوردهایم!
گفتم ما آبدوغخیار خوردیم!
☘همیشه بهخاطر این دروغی که در کودکی گفتهام ناراحت هستم، چون چلومرغ خورده بودم، باید همان را میگفتم؛
👈اما به نوعی جوی در آن جلسه فرهنگی حاکم بود که اگر میگفتم چلومرغ خوردم، یک حس بدی ایجاد میکرد که مثلاً
"تو طاغوتی هستی!"؛
☘این تفکر فقیرانه که بر بسیاری از سردمداران و اندیشههای حاکم بر این جامعه جاری بود و یک رگی هم در شناخت ناقص عرفان داشت؛
👈جامعهی ثروتمند را به فقر کشاند.
🍀بنابراین امروزه اگر پیشینیان ما هم، چنین انتخابی کردند؛
👈باید اصلاح شود.
🍀یعنی هر تفکری باید یک ریوژنی روی آن بخورد یا یک اصلاحی بر روی آن صورت پذیرد.
👈از معنای آیه هم بر نمیآید که ما فقیر باشیم!
💚معنای آیه هم به این صورت است که
👈ما در مقابل پروردگار فقیر هستیم.
🍀کسی که در برابر پروردگار، خود را فقیر میگیرد و ظرف وجودی خود را خالی میکند؛
👈در هر زمینهای ظرف او از پروردگار پر خواهد شد.
🔷اگر من در مقابل حضرت حق دارا باشم، چیزی به من داده نمیشود.
👈اما وقتی فنجانهای ما خالی باشد؛ پروردگار آن را از روحالقدس و برکات خودش پر خواهد کرد.
پس من نمیگویم اشتباه بود یا درست بود.
🔷اگر عرفای ما در گذشته مسیر فقر را انتخاب میکردند، دلیل نمیشود من هم امروز دقیقاً همان مسیر را انتخاب کنم.
هر چیزی وابسته به زمانه باید ارتقاء پیدا کند.
🍀انصافاً اگر شما همین گوشی موبایل را نداشتید، فیلترشکن نداشتید، اینترنت نداشتید؛ به این مباحث هم دسترسی پیدا نمیکردید!
👈 آن زمانی که ما میتوانستیم بدون امکانات در این دنیا زندگی کنیم؛ گذشت!
👈ما نیاز به امکانات داریم
👈و آن امکانات هم نیاز به ثروت دارد و خودمان را بیجهت فریب ندهیم.
🍀این اندیشه باید اصلاح شود، باید درست شود.
اگر ادای فقیرها را در بیاورید، فقیر میشوید.
🍀ممکن است اگر شما در مقابل پروردگار فقیر بودن خود را نشان دهید، ثروتمند میشوید
👈اما اگر مسئول این مملکت باشید و در برابر مردم، ظاهری فقیرانه گرفتید؛
👈اندیشهی همه را به فقر میکشانید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیویکم_فقر
https://eitaa.com/noorveshghelahi