#فایلهای_صوتیوجزوهنوشتاری
📚 شرح کتاب #صد_میدان
✍ #خواجه_عبدالله_انصاری
میدان سی و هشتم
موضوع:👈 #تذلل2
4_5852981543210848477.mp3
23.86M
https://eitaa.com/noorveshghelahi/9094
✍لینک جزوه نوشتاری این فایل صوتی👆
میدان_سیوهشتم_تذلل۲
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
https://t.me/spiritual_mind
https://t.me/alimoghadam
💚«چون قلم اندر نوشتن میشتافت
چون به عشق آمد قلم بر خود شکافت
عقل در شرحش چو خر در گِل بخفت
شرح عشق و عاشقی هم عشق گفت»
❤️سلام و عرض ادب سروران گرانقدرم.
به شبی دیگر با شرح کتاب ارزندهی صد میدان جناب خواجه عبدالله انصاری، پیر هرات خوش آمدید.
🙏از پروردگار یکتا طلب میکنیم که آگاهیهای ناب این کتاب را بر دل و زبان تک تک ما جاری بفرماید.
👈به روح شریف و عظیم پیر هرات سلام و درود میفرستیم و امید است که آن روح بزرگ در این مجلس یاریدهنده ما باشد تا به درک مطالب این کتاب برسیم.
🟢تا میدان سیوهشتم، میدان «تذلل» پیش آمدیم.
🔻دوباره تکرار میکنم مطالبی که در این جلسات بیان میشوند، عام نیست.
👈این مطالب خاص و متعلق به کسانی است که از ابتدا صد میدان را طی میکنند.
👈ناگهان به مطالب آن نمیتوان پرداخت و پلههای اولیهی آن حتماً باید طی شود.
🟢انشاءالله از چند جلسهی آینده در اینستاگرام به صورت عمومی برگزار نمیشود و در محیط دیگری به صورت خصوصی برگزار میشود که فقط دوستان علاقمندی که تا به اینجا طی کردهاند در آنجا شرکت کنند.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️پیش از هر میدانی گفته شد که میدانها اسم الکی نیستند، «میدان» هستند.
👈یعنی واقعاً یک وضعیت روانی و معنوی هستند.
🌱به عنوان مثال هرگاه میگویم "در میدان استقامت هستم"،
👈این فقط پایمردی من نیست بلکه در حالت روانی استقامت هستم.
☘️این مطالب برای ما سخت است، چون مسیر سلوک را طی نکردهایم.
☘️لطف کنید هر میدانی که درس داده میشود، از پروردگار در قلب خود طلب کنید که "خدایا وضعیت این میدان را بر من بچشان."
👈چون حال و هوای میدانها باهم متفاوت است.
☘️در واقع شما در هر کلاسی که باشید، با کلاس دیگر متفاوت است.
👈پنجم دبستان با چهارم دبستان با همدیگر متفاوت هستند.
☘️از الآن طلب کنید که "پروردگارا ما را در مقام تذلل قرار بده" تا احساس «تذلل» را متوجه شوید.
☘️«تذلل» برای کسی است که عالم ماده را به پایان رسانده باشد.
👈از نظر هندو یعنی چرخهی آخر تناسخ او باشد.
👈از لحاظ مسلمین کسی است که در مقابل پروردگار خود ایستاده و تمام حجابهای او برطرف شده باشد.
☘️ما دقیقاً نمیدانیم که وضعیت بعد از مرگ به چه شکل است، بنابراین به این حالت میپردازیم؛
👈کسی که در مقابل پروردگار ایستاده و کولهبار او خالی است.
☘️از نظر هندو و بودیسم، کارما تمام شده است و تمام مسیر زندگی او دارما شده است.
👈در واقع کارما یا عقوبت اعمال به اتمام رسیده و در مرحلهی دارما قرار دارد.
☘️«دارما» یعنی هر کاری که انجام میدهد ثواب است، تمام بدهیهای خود را پرداخت کرده و از اینجا توشهی آخرت بر میدارد.
👈در نقطهی مسئولیت قرار دارد و هر کاری که انجام میدهد، رسالت الهی خود را به فرجام میرساند.
☘️"آیهی ۱۱۱ سوره طه" وضعیت «تذلل» را در مقابل خدا ایستادن، در آخرت بیان میکند.
☘️منظور خواجه این است که شما هرگاه در «تذلل» هستید؛
👈روبهروی خدا ایستادهاید و پردهها کنار رفتهاند، نه از کسی میترسید و نه از کسی بدهی دارید.
👈فقط شما و خدا هستید.
☘️حالت «تذلل» یک حالت فروتنی است.
👈شبیه به فروتنیِ سجدهگونه که باید در بدن ما ایجاد شود تا بتوانیم به مطالب این میدان دست پیدا کنیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️«تذلل» سه مقام دارد.
📚۱- «تذلل اجابت به صدق امر و معاملت به رفاقتِ فرمان بود که باید رغبت در علم، حرص بر ورد و نظر باریک.»
☘️«نظر باریک» بدین معنا که هوش شما باید افزایش پیدا کند.
📚۲- «تذلل قصد با طلب حقیقت به زادِ خاطر»
👈«قصد» هماننیت میشود.
👈نیتهای شما باید با طلب حقیقت (آغشته به حقیقت) باشد.
📚«به زاد خاطر»
توشه یا کوله باری از حقیقت را باید بردارید و خاطر و اندیشهی شما باید کامل پر از حقیقت باشد.
📚این مقام سه جایگاه دارد:
«کمسخنی، دوستی درویشی، فکرت دائم»
☘️«کمسخنی» بدین معناست که اگر میخواهید ذهن و خاطر شما توشهی آخرت بردارد و در مسیر حقیقت، ذاد داشته باشد؛
👈اول باید کم سخن باشید.
☘️سخن گفتن چند حالت دارد.
☘️اول از همه آدم با خودش حرف میزند که یک نوع پر حرفی است.
👈تمام کسانی که نشخوار ذهنی دارند و همینطور با خودشان حرف میزنند؛ سخنرانی زیاد میکنند و حرف بیهوده میزنند و خطرناک است.
☘️در قسمت پیشین، ذکر یا ورد دائم را راه چاره بیان کرد.
👈کسانی که همینطور نشخوار فکری دارند؛ با ذکر گفتن درمان میشوند.
👈همینطور نام خدا را بگویید.
☘️بسیاری از افراد میگویند "یک ذکری بدهید."
👈این حرفها در حد شوخی است!
☘️«ذکر» نام خداست و کسی به کسی نمیدهد.
👈نام خدا مشخص است و هر نامی که به دل شما نشست، همان خوب است.
🌱به خاطر دارم که سالهای دور، نزد به ظاهر اهل طریقتی رفتیم.
👈او پرسید "نام شما و نام مادرتان چیست؟"
👈پس از آن هم گفت "ذکر شما فلان است."
🌱ما فکر کردیم که روی یک حساب و کتاب دقیق این را میگوید.
👈دوباره به روش دیگری پرسیدیم چیز دیگری گفت!
👈آنگاه فهمیدم آنقدرها هم که فکر میکردیم، حساب و کتاب علمی ندارد.
☘️هر اسمی که نام پروردگار باشد، «ذکر» میشود.
☘️اگر هم کسی نمیداند که چه ذکری بگوید، ذکرهای ایام هفته خوب هستند و تقسیمبندی هم دارد که هر روز چه ذکری بگویید.
☘️اگر هم نخواستید، همینطور اسم خدا را تکرار کنید، آن هم ذکر میشود و کمک میکند که خاطر شما پاک شود؛
👈ذهن شما از گفتوگوها نجات پیدا کند و به کم سخنی ذهنی برسید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️پس اولین پرگویی، در ذهن است.
☘️پرگویی بعدی ما با دیگران است.
🔹چند خصوصیت برای سخن گفتن استخراج کردم و برای شما بیان میکنم.
👈میتوانید آنها را رعایت کنید.
☘️اول اینکه به اندازه حرف بزنید، یعنی نه کم و نه زیاد اما عادت کنید که با کمترین تعداد کلمات، مفهوم را برسانید.
👈این نکته هوش کلامی را بسیار افزایش میدهد.
🔻آدمها حوصلهی حرف زیاد را ندارند و میخواهند زود سر اصل مطلب بروند و نتیجه را بدانند.
👈زود حرف را به نقطهی مقصد برسانید و قصهچینی نکنید.
☘️حرف باید به اندازه باشد.
👈مخصوصاً الآن که تعداد پیامها و گفتوگوها زیاد هستند، ما نباید پر حرفی کنیم و باید زود محتوای خود را بهجا انتقال دهیم.
❓بهجا چیست؟
👈وقتی میخواهید با کسی حرف بزنید، باید دقیقاً در جای خودش باشد.
☘️«بهجا بودن» یعنی پیامی که میخواهید به کسی بدهید را بسنجید.
👈آیا الآن با شرایط روحی او جور هست که حرف بزنم یا خیر؟
🌱مثلاً یک نفر بچهای را دعوا کرده است، شما هم همان موقع او را دعوا نکنید.
👈آیا الآن شرایط روحی او مساعد است که بخواهد نصیحت شما را بشنود؟
👈خیر نیست، پس حرفها و سخنان شما باید به جای خودش باشد.
☘️سوم اینکه سخنان خود را با نیت خیر بگویید.
☘️بدین معنا که هر وقت خواستید به کسی حرفی بزنید، چند لحظه تأمل کنید و ببینید حرفی که میزنید به صلاح دنیا و آخرت خود شما و او هست یا نیست؟
👈اگر نیست، آن را رها کنید و نزنید.
👈اگر شیطنت، بدجنسی و نیرنگ در حرف شماست، همانجا آن را متوقف کنید.
👈سکوت کنید، بهتر است.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«سخن گفتن در خور باشد.»
👈«در خور بودن» یعنی با یک کهنسال که میخواهید صحبت کنید، با یک ادبیات حرف بزنید و با یک جوان با ادبیات دیگر صحبت میکنید.
🔹این چهار ویژگی را که رعایت کنید، شما کم سخن میشوید و به اندازه سخن میگویید.
✨پس برای اینکه بتوانید «تذلل» پیدا کنید و در مقابل پروردگار فروتنی کامل پیدا کنید،
👈باید پرگویی نداشته باشید.
🔻کسانی که حرفهای بیهوده میزنند و حرفهای آنها باعث غیبت، تهمت و آزار دیگران است؛
👈به مقام «تذلل» نمیرسند.
☘️اگر میخواهید در مقابل خداوند فروتنی کنید؛
👈حرفی بزنید که مفید باشد.
☘️این نکته را رعایت کنید که آیا زمانی که طرف مقابل وقت میگذارد و حرف مرا میشنود؛ به رشد و تعالی او کمک میکند و به نفع او هست؟
👈آیا به نفع خودِ من هست یا فقط سرگرم سخنچینی هستیم؟
☘️بسیارخوب است که یاد بگیریم حرف را تمام کنیم.
👈اگر بحث و جدلی پیش میآید، یکجا آن را تمام کنیم.
🔻مثلاً یک جدل را بیست سال به طول نینجامید و جایی آن را تمام کنید.
👈همین نکته خود به خود سبب کمسخنی میشود.
👈بحث و جدلهایی که چندین سال است ادامه دارند، هیچگاه به نتیجه نمیرسند.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«دوستی درویشی»
👈به آدم بیچیز، «درویش» میگویند.
👈قبلاً فقط بیپول بود اما امروزه کسی که جایگاه و مقامی ندارد را هم «درویش» میگویند.
☘️میفرماید با همین افراد دوست باشید؛ برای اینکه طمعی نداشته باشید.
☘️انسانی که میخواهد به مقام «تذلل» برسد، یعنی ذلیل درگاه خدا شود و جلوی خدا به هیچ برسد و صفر شود و بگوید "خدایا من واقعاً هیچ ندارم و همه چیز از آن توست"؛
👈نباید چشم امید به دولتمردان، پولداران و صاحبان نفوذ و قدرت باشد.
🔺اگر چشم امید به آنها داشته باشد، دیگر نمیتواند به خدا چشم امید داشته باشد.
🔻جالب است که ما همه ناخواسته به آدمهای معروف و قدرتمند چشم امید داریم و همین سبب شکست ما میشود.
☘️اگر میخواهید یک حرکت معنوی و کار حقیقتگونه انجام بدهید،
👈لطفاً آن را برای هیچ دولتی، حکومتی و فردی انجام ندهید.
🔹واقعاً با خدا معامله کنید.
🕊اگر با خدا معامله کنید، تمام نیروهای جهان هستی به کمک شما میآیند.
☘️این همنشینی یا مصاحبت با درویشان میشود؛
👈زیرا درویش چیزی ندارد که به شما بدهد.
☘️همین الآن فرض کنید تمام کسانی که در زندگی خود میشناسید، درویش و بیچیز هستند و هیچ چیز ندارند که به شما بدهد.
👈پس دست خود را کوتاه کنید تا زبان شما دراز شود، دست خود را کوتاه کنید تا دست شما جلوی خدا دراز شود.
🔻احساس اینکه قرار است یک انسان در این دنیا دست شما را بگیرد را کاملاً از ذهن خود خارج کنید.
👈این همنشینی با درویشان میشود؛ چون درویش بیچیز است و نمیتواند چیزی به ما ببخشد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«فکرت دائم»
👈«فکرت» یا «تفکر» میدان بیستونهم است.
لطفاً اگر دوست داشتید، دوباره آن را گوش کنید.
☘️«فکرت دائم» یعنی اینکه شما خردورز باشید.
👈ما کارهای خود را معمولاً بر اساس تقلید یا عادت انجام میدهیم.
☘️بیان میکند که باید فکرت دائم داشته باشیم، یعنی همیشه باید بیندیشم.
بدین معنا که باید همیشه بیندیشیم، فکر کنیم و یک تصمیم درست بگیریم.
👈حتی اگر اشتباه هم تصمیم گرفتیم، حداقل متوجه میشویم که هیجانی نشدیم و فکر کردیم و آمار اشتباه آن خیلی پایین است.
🔺کسانی که در هیجانات تصمیم میگیرند، فکرت دائم ندارند.
☘️«فکرت دائم» یعنی خیلی قشنگ در صفر بتوانید فکر کنید.
❓در صفر یعنی چه؟
🌱بهطور مثال من الآن با مشکلی مواجه هستم و میتوانم هیجان داشته باشم.
👈«هیجان» یعنی اینکه عاشقانه یا با نفرت، یک کدام از این دوتا مرز باشد و تصمیمگیری کنم.
👈میتوانم هم در صفر باشم؛ هیجانات خود را خاموش کنم و خودم را جای طرف مقابل بگذارم و شروع کنم منطقی نگاه کنم و ببینم بهترین حرف و راه حل چیست.
👈همهی ما باید خردمند باشیم.
☘️یک نفر آدم خردمند در زمان قدیم بود و همهی محله و خانواده از این آدم خردمندِ باتجربه، کسب مشاوره میکردند و پیشنهاد او را میپرسیدند.
👈الآن نیست و همهی ما خودمان تصمیمگیری میکنیم.
🔷تکتک ما باید خردمند و اهل فکر باشیم.
☘️اهل فکر بودن بسیار مفصل است.
🟡در «چلهی حکمت زرین» تا حدودی آموزش داده شده است.
☘️یک مبحثی هم به نام «تفکر نقاد» وجود دارد که انشاءالله برای آن آموزش میگذاریم.
☘️اگر تفکر نقاد را یاد بگیرید، بسیار ساده میتوانید موضوع را بررسی کنید.
☘️کسانی که دوست دارند مطالعه کنند، انگلیسی آن (critical thinking) میشود.
👈این نوع تفکر میتواند به شما سنجش دقیق اعمال و رفتارتان را نشان دهد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi