#فایلهای_صوتیوجزوهنوشتاری
📚 شرح کتاب #صد_میدان
✍ #خواجه_عبدالله_انصاری
میدان چهل وچهارم
موضوع:👈 #طلب
4_5856967229911863415.mp3
33.85M
📚صد میدان
خواجه عبدالله انصاری
https://eitaa.com/noorveshghelahi/9332
✍لینک جزوه نوشتاری این فایل صوتی👆
🟢«میدان چهل و چهارم طلب است.»
از میدان رجا میدان طلب زاید.
قوله تعالی:
«یبتغون الی ربهم الوسیلة أیهم اقرب».
🔵طلب جستن و کوشیدن است.
و آن سه قسم است:
طلب آزادی،
و طلب ثواب،
و طلب حق تعالی.
🟡اما طلب آزادی از درد قطیعتست،
و از خجالت عتاب،
و از ذل حجاب،
و این طلب مفتقرانست.
🟣و اما طلب ثواب آن طلب بهشتست،
و شفاعت،
و خشنودی؛
و این طلب مجاهدانست.
⚪اما طلب حق تعالی کاری عظیمست،
و آن ترک دنیا و آخرتست؛
و خلق آنرا بگزاف و سستی مینگرند،
و همه چیز را پیش جویند پس یا بند،
و حق تعالی را پیش یا بند پس جویند.
آنان طالبان حق عزیزانند.
👈فافهم و اللّه اعلم.
خواجه عبدالله انصاری
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
https://t.me/spiritual_mind
https://t.me/alimoghadam
💚«سالها دل طلب جام جم از ما میکرد
وانچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد
گوهری کز صدف کونومکان بیرون است
طلب از گمشدگان لب دریا میکرد
مشکل خویش بر پیر مغان بردم دوش
کو به تعبیر نظر حل معما میکرد
دیدمش خرم و خندان قدح باده بدست
وندر آن اینه صدگونه تماشا میکرد
گفتم این جام جهان بین به تو کی داد حکیم
گفت آنروز که این گنبد مینا میکرد
بیدلی در همه احوال خدا با او بود
او نمیدیدش و از دور خدایا میکرد
این همه شعبدهی خویش که میکرد اینجا
سامری پیش عصا و یدبیضا میکرد
گفت آن یار کز او گشت سر دار بلند
جرمش این بود که اسرار هویدا میکرد
فیض روحالقدس ار باز مدد فرماید
دیگران هم بکنند آنچه مسیحا میکرد
گفتمش سلسلهی زلف بتان از چیست
گفت حافظ گلهای از دل شیدا میکرد»
♥️سلام و عرض ادب سروران گرانقدرم.
به شبی دیگر با صدمیدان جناب خواجه عبدالله انصاری و یکی از مهمترین و شیرینترین میدانهای این کتاب اعجابانگیز "میدان طلب" خیلی خوش آمدید.
🙏از روح شریف حضرت خواجه عبدالله انصاری پیر هرات طلب میکنیم که در این محفل همراه و همدل ما باشد و با نظری حقایق پنهان در این کتاب ارزنده را به قلب و زبان تکتک ما جاری بفرماید.
☘️بزرگواران، صحبت کوتاهی در مورد این کتاب و وضعیت کنونی جامعه عرض کنم.
👈شاید یکی از بیشترین پیامها و اعتراضاتی که در صفحات اینستاگرام و جاهای مختلف به من داده میشود این است که چرا یک کتابی میخوانید که منیع آن قرآن باشد؟
🔺قرآن ستیزی بسیار شدیدی به ویژه میان نسل جوان جاری شده است و اصلاً وقتی که یک کلمه از قرآن گفته میشود دوست ندارند دیگر ادامه دهند و منابع اصلی این کتاب قرآن است.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📕صدمیدان یک کتاب بسیار ارزنده هست و تمام میدانهایش را با قرآن تأیید و تصویب میکند.
👈این هنر جناب خواجه عبدالله انصاری میباشد که آنقدر به قرآن مسلط است که دقیقاً میتواند صد پله را از آن استخراج کند.
☘️باید چند نکته را خدمت شما بیان کنم که انشاءالله همدلتر شویم.
🔹۱- اسلام یک مجموعهای از قواعد، قوانین و آموزشها بود که این آموزشها جهت صلح، دوستی و زندگی بهتری برای بشریت ایجاد شد منتهی با برداشتهای مختلف در جوامع مختلف اتفاقاتی افتاد که تمام آنها دامن اسلام را گرفت. هنوز هم آن اتفاقات حتی شدیدتر و هر روز اتفاق میافتد.
☘️ما حتی اگر به قرآن به دیدهی یک کتاب معمولی هم نگاه کنیم و به آن کتاب آسمانی هم نگوییم،
👈مطالب بسیار ارزندهای دارد که باید از آن مطالب بهره ببریم.
☘️باور کنید بنده فرهنگ سامورایی، کنفسیوس، گاتاهای زرتشت و... میخوانم ولی هیچ کس اعتراض نمیکند، اما آمار اعتراض از قرآن خیلی زیاد است.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🔺فقط میتوانم بگویم که در دهههای اخیر یک موفقیت عظیمی نصیب کسانی شد که میخواستند فرهنگ ایران را دستکاری کنند و در چند زمینه هم توانستند.
☘️ابتدا یک موفقیت در از بین بردن محیط زیست نصیب آنها شد که تقریباً در دهههای اخیر محیطزیست را از بین بردند.
☘️دوم در از بین بردن دین.
👈باور کنید گشت ارشاد به تنهایی کاری کرد که جنگها هم نمیتوانستند علیه یک دین انجام دهند.
☘️همچنین در از بین بردن مفهوم خانواده هم موفق بودند که خیلی مفاهیم از بین رفت و هنوز هم ادامه دارد...چنین آسیبی بر پیکر جامعه بخورد.
☘️بنابراین میتوانیم به قرآن (نمیگوییم کلام وحی) به عنوان کتابی که پر از مطالب مثبت است، نگاه کنیم و حداقل درسهای خیلی خوبی بگیریم.
❓چطور اگر کتاب گاتاها را بخوانم کسی اعتراضی ندارد!؟
👈ولی رویِ قرآن خیلی اعتراض هست.
💎امیدوارم این صلح برقرار شود و اگر کسی خطا و اشتباهی مرتکب شده است، آن را به حساب یک فرهنگ عمیق ننویسید.
☘️به هر حال فرهنگ اسلامی فرهنگی است که باید رشد میکرد ولی متأسفانه رشد نکرد.
👈یعنی درختی با ریشههای محکم و قدرتمند بود اما باید بهروز میشد، ولی در دست کسانی بود که اجازهی بروز رسانی ندادند و به فرد دیگری هم اجازه نداند که به حریم آنها وارد شود و همینطور ماند.
☘️طبیعتاً اگر شما الآن بخواهید با الاغ به سفر بروید؛ سرعت بسیار کم است، خسته و اذیت میشوید و بیهوده است.
👈آن هم باید رشد میکرد اما از رشد فلسفه، دانش و تکنولوژی جا ماند.
📕کتاب صدمیدان که برای هزار سال پیشِ عرفان ایرانی است و رفرنس آن از قرآن است، همین الآن که میخوانیم مطالب تازهای دارد.
☘️تصور کنید اگر ما نوابغ عرفانی داشتیم که بعد از حضرت مولانا... (تقریباً میتوان گفت که ما بعد از مولانا کسی را نداشتیم که جهشی عرفانی ایجاد کند و مسیر عرفان ایرانی را ادامه دهد)
👈اگر با همین سرعت در هزار سال پیش، اتفاق افتاده بود تا به امروز ببینید ما در چه نقطهی متعالی بودیم.
☘️من همین الآن که ادبیات و فرهنگ هزار سال پیش را میخوانم، پر از مطالب تازه و جدید روانشناسانه هست.
☘️حالا تصور کنید که اجازهی رشد به عرفان ایرانی در این مدت زمان داده شده بود و رشد میکرد،
👈ما الآن در چه نقطهای بودیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️ما واقعاً نمیخواهیم صد میدان بخوانیم تا به گذشته برگردیم، بلکه صد میدان تازه نقطهی شروع ما میشود.
☘️امیدوارم بعد از فهم و درایت صدمیدان، انسانهایی پدید بیایند که بتوانند این کتاب را اضافه کنند و بهتر افزایش دهند.
☘️این کتاب با دانش و اطلاعات هزار سال پیش نوشته شده است و باید بهروز و بهتر شود، اما متأسفانه ما چنان با معنویت قطع ارتباط کردهایم که بعد از این کتابها تقریباً هیچگونه رشدی نداشتیم و در همانجا متوقف شدیم.
📕جالب اینجاست این کتابی که شما میخوانید؛
👈اصلِ اصلِ عرفان و معنویت ایرانی اسلامی است و ربطی به ادیان ندارد، استاندارد است.
☘️شما هیچ شباهتی بین این کتاب و آنچه که الآن در جامعه به عنوان شکل دینی میشود، نمیبینید!
👈یا این کتاب که تمام منابع آن قرآنی است، اشتباه است یا چیزی که شما به عنوان جامعهی اسلامی میبینید، اشتباه است.
☘️شما میبینید زمانی که ما این کتاب را میخوانیم هیچ جایی به ظواهر آنقدر اهمیت نمیدهد و دنبال حجاب اجباری نیست.
☘️وقتی از حجاب صحبت میکند، بیشتر نگران حجابهای خود با خالق است،
👈نه حجاب بانوان یعنی میتوان گفت خیلی واژگان جابهجا شدند.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️خیلی از ارزشگذاریها تغییر کرده است.
❓واقعاً چه چیزی باید برای یک جامعه مهم باشد؟
❓آیا مسائل ظاهری که اینقدر به آن پرداخته میشود مهم است!؟
☘️ما الآن در میدان چهل و چهارم قرار داریم و تا بدینجا یک مورد از مطالب این کتاب را در جامعه اسلامی نمیبینم و متأسفانه میتوانم بگویم که "کاملاً از معنویت تهی شده است" و تازه انتظار ما این است که
👈معنویت را وارد جامعه کنیم که نسل بعدی آن را بهروزرسانی و مطابق هزاره سوم کنند.
☘️قلم و اطلاعات هزار سال پیش است آن زمان فیزیک کوانتوم، فیزیک نور، کیهانشناسی و این همه دانش و اطلاعات نبود!
👈اگر ما الآن یک نابغه عرفانی داشتیم، صد میدان ما میتوانست بسیار جهانگیر و ارزنده شود.
☘️بنابراین پایهها درست و ریشهها محکم است، اما میوهها و نتیجه خوب نشده است.
👈من قبول دارم که نتایج خوب نیست، اما از ریشه نزنیم و آن را اصلاح کنیم، فرهنگ را که نمیتوان تغییر داد.
☘️کتاب مقدس، آخرین کتاب است و ما نمیتوانیم آن را تغییر دهیم.
👈ما باید برداشتها و درایت خود را اصلاح و تغییر دهیم و در همان قرائت گذشته نباشیم.
🌱مثلاً ما وقتی میگوییم "طالبان" یعنی طالب اصل هستند. میگویند "میخواهیم که همان قرائت ۱۴۰۰ سال پیش اسلام را عمل کنیم"؛
👈به همین دلیل تمام مجسمههای بودا را از بین میبرند و رفتارهای خشونتآمیز میکنند.
❓چرا؟
👈چون در همان فضا مانده است.
☘️فرهنگ، یک اصل نیست که به اصل آن برگردیم، بلکه یک نهال در حال رشد است.
فرهنگ عرفانی هم یک نهال در حال رشد است؛
👈یعنی باید هر روز ارتقاء داده و بهتر شود و نسل بعدی آن را بهتر کند.
☘️کسی بعد از حضرت مولانا به آن شکل فرهنگ عرفانی و ایرانی را ارتقاء نداده است. از مرزهای ایران خارج شده است، به ترکیه رفته و برنگشته است.
👈آن چیزی که مانده است، همیشه در هراس دینداران مخفی شده است و به یکسری استعاره و شعر تبدیل شده است و نتوانسته است که خلوص خود را به نمایش بگذارد،
چه برسد به اینکه رشد کند!
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️بنابراین وظیفهی ما این است که اینها را بفهمیم و بیهوده با قرآن و دین نجنگیم.
❓چرا؟
👈چون اینها پایههای محکمی هستند منتهی باید امروزه قسمتهایی از آن در جامعه تغییر کند اما ریشهها را نزنید. کسی که ریشهها را بزند، بیهویت میشود.
☘️تمدن اسلامی یک فرهنگ دراز مدتی را با ایرادهای بسیار زیاد در کشور ما ایجاد کرده است.
👈من اصلاً تکذیب نمیکنم، ایرادهای آن خیلی زیاد بود، اما به یک پایهی تمدنی تبدیل شده است.
☘️اگر ما پایه تمدنی خود را بزنیم؛ مثل کسی هستیم که روی شاخه نشسته و خودش شاخهی خودش را میبُرد.
👈ما حق داریم هرس کنیم، کود دهیم و رسیدگی کنیم اما قطع نکنیم؛ یعنی باید در همهجا رو به بهبود حرکت کنیم.
☘️از دوستان میخواهم با فرهنگ دینی قهر نکنید.
☘️اگر دینداران در سرتاسر دنیا هم خطا کردند؛
👈بگویید "آنها خطا کردند" اما ما خطا نکنیم و این فرهنگ را هر روز بهتر و بهتر کنیم و اگر یک نقص و ایرادی هم در آن میبینیم به اصل برنگردیم و دوباره مثل چند صد سال پیش زندگی کنیم. با نگرش رو به آینده اصلاح کنیم.
❓ببینید مثلاً فاصله اندیشه شما و پدر بزرگتان چند سال است؟!
❓چقدر زیاد است؟!
👈شما چه بسیار حرفهایی دارید که ممکن است او متوجه نشود!
☘️ما الآن یک مرجع (reference) هزار سال پیش را میخوانیم. اگر همان مرجع در این هزار سال بروزرسانی شده بود، چه چیزی میشد؟
👈واقعاً این ریشههای محکم ما هستند و اگر با گذشته درگیری داشته باشیم، نمیتوانیم از این ریشهها بهره کافی ببریم.
🕊پناه بر خدا انشاءالله که بتوانیم به درک بالایی برسیم و خیر در جامعه ایران جاری شود. اگر خداوند نوری بفرستد، چشمهای ما گشوده و قلبهای ما روشن میشود و به درک میرسیم.
👈اگر نفرستد، ما هم دوباره در جهل، خرافات و ناآگاهی خود میمانیم اما نور الهی که بیاید؛ تمام قسمتهای ایراددارِ باورهای ما را پاک میکند.
☘️بنابراین کلاً باورهای خود را دور نریزید.
👈مثلاً هنگامی که حرکتی زشت از یک کشور اسلامی میبینید، همه را دور نریزید.
☘️وظیفهی ما این است که ایرادهای آن را اصلاح کنیم و همان چند ایراد را بهتر کنیم، اما ریشه زدن ما را بیهویت میکند و نمیتوانیم به راحتی یک فرهنگ جایگزین داشته باشیم.
👈بنابراین همان فرهنگ خود را که به هر حال انسانهای نیکویی آن را حفظ کردند، ارتقا دهیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️زمانی که میخواهیم به طلب برسیم، تمام مقامهای خوف را طی کردیم، بعد به سمت خدا فرار کردیم و بعد به رجاء رسیدیم؛
👈به نوعی به چشمداشت و امید رسیدیم و بعد از امید طلب آغاز میشود.
☘️«طلب» یک نوع اشتیاق درونی است که توفیق الهی به ما میدهد.
☘️تقریباً از میدان فرار که خدمت شما عرض کردم؛ از اینجا به بعد با کوشش و جهد شما نیست و باید کاملاً به شما داده شود.
💚حضرت جُنید بغدادی میگوید:
«مَن طَلَبَ وَجَدَ» هر که طلب کند، بیابد.
💚بعد شبلی میگوید، خیر
«مَن وَجدَ طلَبَ»
👈یعنی هر کسی که بیابد، طالب میشود.
☘️او بیان میکند که شما طالب باشید تا بدست آورید.
☘️شبلی بیان میکند که نه از آن بالاتر است، باید بیابید و به شما بدهند تا طالب باشید.
☘️ما میگوییم که "میخواهیم طالب یا طلبکننده شویم."
☘️طلب کننده شدن را باید به شما بدهند تا بتوانید طلبکننده شوید، یعنی باید این طلب شدن را پیدا کنید.
☘️ما فکر میکنیم باید در وجود خود طلب یا اشتیاق دریافت داشته باشیم تا چیزی دریافت کنیم.
👈بیان میکند که خیر، اصلاً تمام این کارها را میکنید تا اشتیاق دریافت یا طلب عظیم به شما داده شود.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi