🔷نکته دوم اینکه رضا را دو طرفه میگوید،
👈من کمتر دیدم در قرآن جایی باشد که خداوند دو طرفه با انسان معامله بکند.
👈میگوید که من از تو راضی تو از من راضی،
🍀خیلی مهم است، یعنی برابری خدا با انسان در یک صفت اتفاق می افتد.
👈صفتی که خدا میگوید ت
و از من راضی، من از تو راضی.
🍀خوب این خیلی مهم است و برای کسانی که به دنبال نوعی وحدت با پرودگار هستند.
👈این وحدت در رضا اتفاق می افتد.
🍀چون تنها جاییکه من پیدا کردم که خداوند در یک صفت خودش را مستقیم در سه جای قرآن با انسان در یک نقطه قرار میدهد مقام رضا است.
🍀ما هیچ وقت نتوانستیم بفهیم که خوب، خدا از من راضی، من از خدا راضی.
❓مگر میشود من از خدا راضی نباشم؟
☘پس این چه حسی است که این قدر این حس عمیق است که به آن شکل قابل بیان نیست!
🍀یعنی وقتی که من از خدا راضی باشم، پذیرش کامل قضا و قدر و تمام اتفاقات زندگیام را دارم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
البته نکتهی بسیار مهم:
🔷مقام رضا سبب نمیشود که شما وظایف اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و خانوادگی خود را انجام ندهید.
وظایف خود را انجام میدهید،
👈اما نتایج کاملاً در پذیرش است.
🍀یعنی شما فقط وظیفه خود را انجام میدهید،
👈مثلاً قرار است باج بدهید، باج نمیدهید، ضربه میخورید، اگر ضربه بخورید، مهم نیست.
میگویید
☘«من وظیفهام را انجام دادم، نتیجه را به خدا واگذار میکنم.»
👈این میشود مقام رضا.
☘در اوج ناراحتی میگویید
👈«من با خدا معامله کردم و در رضا قرار دارم.»
🔷وقتی که شما در رضا قرار داشته باشی، بازتابِ رضایت خداوند از شما، 👈«ورود به بهشت» است و دقیقاً شما را داخل بهشت میگذارد.
🍀درواقع زمانی که شما از خودتان به خدا رضایت نشان دهید، منتظر یک بهشت باشید.
👈شاید آن بهشت را امروز نتوانید اندازهگیری کنید،
👈اما وقتی از بیرون زندگی نگاه میکنید، میبینید
☘آن ایامی را که من بهخاطر رضای خدا گام برداشتم، واقعاً وارد بهشت شدم.
☘و این نگاه بابصیرت و حکیمانه میخواهد که انسان بتواند بهشت را بشناسد.
👈چون ما همینطور بهشت را به یک فضای خاصی میشناسیم.
🍀بهشت زمینی، قابل اتفاقافتادن است.
👈یعنی یک انسان در حال زیستن قادر است در بهشت قرار بگیرد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀پس این، پاسخ خشنودی پروردگار به انسانی میشود که در خشنودی نتایج قرار گرفت.
👈یعنی بلا، مصیبت، اتفاق هر چه که افتاد، دیگر دست او خالی است و میگوید من در رضا قرار دارم.
☘وقتی که در رضایت قرار گرفت، از آن جهت رضایت خدا شروع میشود.
👈رضایت خدا واقعاً بهترین لحظات را در زندگی شما ایجاد میکند.
☘هر زمانی که احساس کردید خداوند از شما راضی است، و نشانهی آن هم این است که بهصورت زمینی میبینید که شما را در یک وضعیت آرامش عمیق قرار میدهد، یعنی در اوج بحرانها شما را در آرامش عمیق قرار میدهد.
🟢واقعاً علت این که من نتوانستم در این مدت که بیش از یک ماه شده کتاب صدمیدان را شرح دهم، چون خودم در رضا نبودم.
👈آشوبی که در میهن بود، اجازه نمیداد من در رضا قرار بگیرم.
👈من هم قسمتی از آن آشوب بودم و نمیتوانستم در اوج آشوب در آرامش قرار بگیرم، برای همین نمیتوانستم درس بدهم.
👈اما الان خدا را شکر اتفاق افتاد و خدا را شکر الان در پذیرش کامل نتیجهای که خداوند برای ما رقم میزند، هستم
🍀و مطمئنم زمانی که من به رضایت کامل رسیدم و وظیفهام را انجام دادم، وارد بهشت میشویم.
👈بهشتی که نهرها از زیر آن جاری است.
☘واقعاً این نهرهایی که زیر پای انسان مؤمن جاری است را باید با ادراک معنوی بفهمیم که چیست.
🍀کسی که وارد این بهشت شود، باید «خشوع» داشته باشد، یعنی تواضع در برابر پروردگار داشتهباشد. از خودش نبیند.
👈وقتی من میگویم «من آدم خوبی بودم و خدا بهشت را به من داد»، این خشوع نیست.
🍀خشوع یعنی اینکه خدا خواست من خوبی کنم و خدا خودش بهشت را به من داد.
👈درواقع خشوع یعنی همینطور جایگاه فعلیت خودتان را پایین بیاورید.
👈ما اصلاً کارهای نیستیم.
🍀کارهای نبودن خود را بیشتر کنیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
موضوع دیگر
🔷کسی که در مرحلهی رضا قرار بگیرد، ایمان از قلب او جاری میشود.
🍀و کل قصهی قلب در آخر باید به یک رضایت قلبی برسد.
👈یعنی در قلب باید به رضایت کامل برسد
👈و نور ایمان را میتواند در قلب خود حس کند.
🍀یک نکتهی بسیار مهم که باز هم این نکاتی که گفتم، از این سه آیه استخراج کردم.
👈اگر کسی میخواهد بیشتر بداند، آیهها را بخوانید.
قبلاً هم گفتهام شیوهی خواندن کتاب قرآن، اینطور است که
☘کتاب را برمیدارید، ابتدا از پروردگار طلب میکنید که به شما بفهماند که این کتاب چه به شما میگوید.
👈چون واقعاً فهم ناصحیح آن سبب میشود انحرافات زیادی بهوجود بیاید.
🙏از خدا طلب میکنید که فهم صحیح آن را به شما بدهد.
🍀بعد معنی کلمه به کلمهی آن را از ديكشنریهای عربی بگیرید و خودتان ترجمه کنید
👈و روی هر آیه اندکی تامل کنید.
👈بعد میتوانید قوانین قشنگی از قرآن استخراج کنید.
و یک اتفاق خیلی جالب، میگوید
💚«کسی که در رضا قرار بگیرد، توسط یکی از ارواح الهی مورد یاری قرار میگیرد.»
👈آیهی مستقیم قرآن است که میگوید
🍀«کسی که در این وضعیت رضا قرار گرفت که او از خدا راضی بود و خدا هم از او راضی بود، وارد بهشت شد،
👈خداوند یک روح از ارواح خودش، یعنی روح الهی برای حمایت این فرد میفرستد.»
🍀این هم نشانه بعدی که شما ببینید بعد از مقام رضا در بهشت قرار گرفتید، خداوند برای شما یک هدایتگر، یک معلم خصوصی ارسال میکند.
👈و این واقعا شگفت انگیز است.
🍀یعنی بیخود دنبال چیزی نگردید.
🔷شما در مقام رضا قرار بگیرید، بهشت برایتان وارد میشود و روحی برای کمک، تأیید و یاری شما فرستاده میشود.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀اگر چنین شرایطی دیدید به روی خودتان نیاورید
👈و فقط سپاسگزاری کنید
👈و از پرورگار قدردانی کنید.
🍀اما این موضوع، یک موضوع خیالی نیست، کسانی که به ظاهر دین و قرآن میچسبند،
👈این افراد فقط، تکرار ظواهر میکنند.
☘نمیگویند این حرف خدا جدی است، اما حرف خدا جدی است واین را میتوانید در زندگیخود به خوبی لمس کنید.
☘ایکاش شرایطی بود که قرآن را به عنوان یک کتابی که اصلاً نمیشناختیم، میخواندیم.
👈بدون هیچ باور و پیشینه ذهنی،
👈بدون هیچ اجبار دولتی،
👈بدون هیچ الزام حکومتی میخواندیم و هیچ کدام از اینها نبود.
🍀خوشا به حال کسانی که در کشور دیگری هستند و هیچ کدام از این داستانها نیست و خیلی راحت به عنوان مثال
👈كتاب تائو را ميخواند،
👈کتاب قرآن را هم میخواند
☘و بعد چه ادراکهای خوبی میتواند داشته باشد
👈چون این پیش فرضها برای او پاک شدهاست.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"رضا خشنودی و پسندکاری است"
این را هم بسند و هم پسند در نسخهها نوشتهاند.
👈پسند به معنای پسندیدن، خشنود شدن، راضی شدن.
☘بنابراین جنس رضایت آن یک رضایت درونی است.
💚«پیش شمشیر غمش رقصکنان باید رفت
پایکوبان چو قلندر صفتان باید رفت»
🍀ممکن برای انسانی که قرار به مقام رضا برسد کلی مشکلات پیش آید،
👈اما در تمام لحظات، در خشنودی درونی کامل بسر میبرند.
📚"رضا خشنودی و پسندکاری است و آن سه چیز است؛ دین وی چنان که وی نهاد بدان بسند دهی."
پس در این سه نقطه شما باید به مرحله رضا برسید
☘اول به دینتان راضی شوید.
👈وقتی میگوید دین امروز کمی شفافتر وبیپردهتر درباره مسائل دین سخن خواهیم گفت
🍀و از این به بعد دیگر حداقل برای من جایی نماند که بخواهم با احتیاط و پرده و لفافه سخن بگویم،
👈خیالتان راحت باشد حرف صریح و دقیق را از این به بعد خواهم زد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🔷بنابراین اول اینکه باید به دین راضی بود.
☘به دین راضی بودن یعنی به آیین و مرام و منش الهی که دراختیارشما قرار گرفته خشنود باشید و بعد روش آن را هم گفته که چگونه باشد.
📚"دوم به قسمت و روزی، چنان که تو را و دیگران را نهاد بدان راضی باشی"
👈در مورد روزی جلسات زیادی صحبت کرده شده و بنابراین دیگر صحبت نمیکنیم.
🍀روزی میتواند
👈خوراک باشد، آدمها باشند، پول و ثروت باشند، امکانات باشد، سلامتی باشد.
🍀همه آن چیزهایی که وارد زندگیشما میشود وقابل مصرف است.
👈نه چیزهایی است که وارد زندگیشما میشود و قابل مصرف نیست.
☘مثلا اگر در کوچه ما پارکی هست و من هیچ وقت داخل آن نرفتهام و همیشه با ماشین از کنارش رد شدم، آن پارک روزی من نبوده
👈هر وقت رفتم در آن پارک قدم زدم آن پارک روزی من میشود.
☘یا اگر یک دوستی دارم و فقط اسم و شماره تلفن او در موبایل من هست کافی نیست،
👈هر وقت از آن دوست بهره و لذت و همنشینی کافی بردم آن روزی میشود.
پس میگوید
☘چه بابت روزی که به خودشما میرسد خشنود باشید چه روزی که به دیگران میرسد،
☘در مورد روزی دیگران هم دخالت نکنید
👈و کسی را بدبخت نبینید.
☘هر کسی را شما میبینید خودش یک روزیرسان قدرتمند دارد و دلتان به حال کسی نسوزد
👈و این زندگی یک برنامه الهی را برای آنها رقم میزند.
🍀شما را قسم به خدا اینقدر نگویید:
ملت من بدبخت و بیچاره و فلک زده شده.
🍀ملت ما شرافت دارد و ارزش آن بسیار بالاست و انشاالله مسائل اقتصادی هم حل میشود.
☘نگران روزی این مردم نباشید،
👈این مردم، مردم آگاهی هستند و روزی آنها فراوان خواهد رسید و در راه است.
🍀پس ما نسبت به روزیِ خود باید به خشنودی برسیم.
❓میدانید خشنودی یعنی چه؟
👈اگر بهترین غذا را در بهترین رستوران خوردید خشنود باشید،
👈اگر روزه گرفتید خشنود باشید.
👈اگر نان و پنیر و ماست هم خوردید خشنود باشید.
☘ یعنی عوامل بیرونی ربطی به خرسندی درونی شما نداشته باشد.
👈هر چه میخواهد از بیرون شود، از درون باید به خرسندی یا پسند برسید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"سوم به مولای خویش به جای هر چه جز وی است بسند دهید."
👈منظور از مولا که در اینجا صحبت میشود، خداست.
میگوید
☘باید از خدا راضی باشی و خدا برای شما بسند، کافی، مورد رضایت کامل باشد.
💚ما را خدا کافی است
«و کفی بالله وکیلاً »
این سه پایه را شرح میدهد.
📚"پسندیدن دین وی چنان که وی نهاد، از تکلف و بدعت و وسواس آزادی است."
سه نکته میگوید
👈تکلف، بدعت، وسواس
🔷تکلف یعنی دین مایهی سختی و آزار شما نباید باشد.
🍀من واقعاً مجبورم بگویم تعریف دین را باید عوض کنیم.
👈کتابهای دینی، کتابهای تعلیمات دینی که به ما گفتند، یک چهرهی خشنی از دین برای ما معرفی کردند،
☘دین یک توصیه برای بشر است، باز هم تکرار میکنم، یک توصیه است که میتوانید از این قوانین و آداب استفاده کنید، زندگی خودتان بهتر میشود.
🍀وقتی یک انسان دیندار میشود، به این معنی نیست که یوغی بر گردنش گذاشته میشود.
از یک فرمولهایی بهره میبرد که
👈خودش بهتر زندگی کند.
👈سعادت دنیا و آخرت نصیب او شود.
خیلی راحتتر میتوانید زندگی کنید.
🍀طبیعتاً وقتی دین یک سری کارها را میگوید انجام ندهید و یک سری کارها را انجام دهید، شما میتوانید این را
👈با زجر و سختی جلو بروید
👈یا میتواند ببینید که یک مهربانی توصیههایی به من میکند که میگوید،
تو در انجام این توصیهها آزاد هستید، اما توصیه میکنم که اینگونه باشد بهتر است.
🍀شاید در قرآن چند مورد فقط اجبار باشد که عموماً به شکل عرف و توصیه است
👈که بهتر است این گونه رفتار کنید.
☘وقتی کسی به ما توصیه میکند از توصیههای او بهره ببریم.
میگوید
🍀مناسک دینی خود را با خشنودی انجام دهید.
👈یعنی اگر عبادت میکنید اذیت نشوید باید خدا را شکر کنید که توانستید عبادت کنید.
👈اگر یک روز، روزه گرفتید اذیت نشوید باید خدا را شکر کنید که توان روزه گرفتن دارید.
☘اگر اذیت میشویم در باورهایمان دچار تکلف شدیم، دچار سختی و مشکلات شدیم.
🍀چیزی که هدیه بود و قرار بود ما با آنها خوش بگذرانیم و زندگی خود را خوشگل بچینیم،
👈به عامل جنگ و خونریزی و بدبختی و اهانت به شرافت انسانها تبدیل شد و این تکلف است.
☘دیگر از یک ولایت به یک سلطنت تبدیل شد،
👈از یک لطیف به یک جبار تبدیل شد
و از حالت زیبای خودش خارج شد و به یک اجبار بسیار خشن تبدیل شد.
🍀در آن اجبار خشن کسی چیزی نمیشود، رشدی درآن نهفته نیست.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"دومی بدعت بود"
🔷بدعت یعنی دستکاری کردن،
متأسفانه آنقدر تعداد دستکاری کردن در دین زیاد شده که الان پیدا کردن یک مسیر روشن کار بسیار دشواری است.
🍀همهی بدعت به این معنا نیست که یک چیزی اضافه شده باشد،
👈اگر یک حکمی سنگین شده باشد، بدعت میشود.
همان طور که گفتم
☘اگر حجاب یک توصیهی لطیف بوده و خیلی هم این توصیه خشن نبودهاست که به مرور زمان به عامل کتک زدن و توهین به آدمها تبدیل شد، این توصیه بدعت میشود.
☘بدعتها همیشه این گونه نیست که مثلاً نماز صبح دو رکعت بود، چهار رکعت کردیم این که معلوم است و کسی آن را تغییر نمیدهد.
🍀بدعت به این معنا است، چیز که مهم نیست را بیهوده مهم کنید و اهمیت یک چیز مهم را کاهش دهید.
👈مثلاً ولایتی که از آن خداست را به یک باره از خدا بگیرید.
این خیلی بدعت بزرگی است و یک موضوعی که خیلی ابتدایی است، بهای زیادی دهید.
👈مثلاً به فقر و فلاکت و بیعدالتی و اینها اهمیت ندهید،
👈اما به موضوعات خیلی بیهودهای بیش از حد اهمیت دهید.
اینها میشوند بدعت دینی.
🍀بهدنبال بدعت دینی در جلوی چشمتان بگردید. اینقدر موضوع پیچیدهای نیست.
☘واقعاً کسی قصد ندارد قوانین دینی را تغییر دهد.
👈ارزشگذاری آن قوانین را تغییر میدهند.
🍀استادی در دانشگاه داشتیم، دعایش خیلی گیرا بود.
برای بعضی دعا میکرد، میگفت
👈امیدوارم کار شما در قوهی قضاییه گیر بیافتد.
آنموقع میفهمید با چه کسی طرف هستید.
👈جالب هم بود که به چشم دیدم به هرکسی چنین دعایی کرد، کار او در قوهی قضاییه گیر افتاد و بعد نظرات او خیلی دگرگون شد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"سومی وسواس"
☘پس «تکلّف» یا سختی دین،
دوم «بدعت» یعنی تغییر دادن ساختار کلی. ساختار هم در قرآن مشخص است.
👈قرآن هم واژه به واژه بخوانید، کاملا مشخص است.
👈فکر نکنید قرآن کلامی است که نیاز به متخصص دارد.
☘متخصصین قدمتی ندارند، قدمت قرآن خیلی بیشتر از قدمت متخصصین قرآنی است.
👈به خاطر اینکه قرآن برای «عوام جامعه» قابل فهم بوده.
❓چرا من فکر میکنم نمیتوانم آن را بفهمم؟
🍀یعنی یک انسان بیسواد بادیهنشین میتوانسته قرآن را بفهمد.
👈الان من حاضر نیستم بروم قرآن را بخوانم و میگویم حتماً باید یک ترجمه و تفسیری باشد.
❓پس در گذشته چهکار میکردند؟
❓وقتی که حجمی از متخصصین نبودند، مردم چگونه قرآن را میفهمیدند؟
🍀قرآن کتابی است که با آدم حرف میزند، خودش حرف میزند
👈و هرکسی که با قرآن دوست شود، صریح حرف میزند و خیلی هم بیواسطه حرف میزند.
👈یادگیری و خواندن آن هم کار خیلی دشواری نیست.
واقعاً این که بگوییم کار نشدنی هست، اینگونه نیست، خیلی ساده است.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"و وسواس"
☘وسواس یعنی اینکه شما به مسائلی که برای شما مضر است، به درد نمیخورد، بیهوده است، بیش از حد توجه میکنید
👈و هرجا که توجه را بیش از حد معطوف داشتید، از مسائل مهمی باز میمانید.
👈مثلاً بعضی وقتها وسواس نظافت پیدا میکنیم، وسواس نجس و پاکی پیدا میکنیم و ..
یعنی فکر ما شلوغ میشود، همینطور میگوییم شد؟ نشد؟ ..
🍀قرآن هم مستقیم میگوید «وسواس برای خنّاس است»
🍀خنّاس هم یک مدل غیرارگانیک است که همینطور ذهن آدمها را مشغول میکند.
🍀یعنی قرآن بیماری وسواس را بیماری غیرارگانیکی معرفی میکند
👈که میگوید در ذهن شما همینطور حرف میزند.
🍀پس انسان اهل رضا، اهل وسواس نیست.
👈ذهن او در سکوت است.
🍀اینکه همینطور ذهن شما را به این طرف و آن طرف میکشد، به فکر کردنهای بدون اختیار کشیدهمیشوید،
👈این میشود «وسواس».
☘یعنی من دلم نمیخواهد مثلاً به فلان موضوع فکر کنم، دلم نمیخواهد به فلان فرد اهمیت بدهم،
👈اما همینطور ذهنم به سمت آن میرود، در ذهنم با او میجنگم،
در ذهنم او را قضاوت میکنم،
درگیر میشوم، اینها همگی وسواس هستند.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀واقعاً این سه چیز دین را زشت میکند
👈تکلف یا سختی،
👈بدعت یا تغییر ارزشهای دین
👈و سوم وسواس یعنی اندیشههای مالیخولیایی که سراغ انسان میآید، سبب میشود که در مقام رضا در آیین ارتباط با پروردگار قرار نگیرد.
🍀لطف بفرمایید از حضرت حق طلب کنید که این سه را از مرام ارتباطیما با پروردگار پاک کند.
👈بعد میبینیم که چقدر راحت میشود بهره برد
👈و چقدر راحت میشود از آموزشهای دینی استفاده کرد بدون اینکه دچار وسواس و بدعت و تکلف شد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi