eitaa logo
در پناه نور و عشق الهی
2.2هزار دنبال‌کننده
189 عکس
127 ویدیو
74 فایل
آموزش #رایگان دوره‌های استاد علی مقدم 😍😍 آموزش #نورخواری و #چله‌نورخواری#روزه‌ی‌نور #چله‌شهدوشکر #چله‌حکمت‌زرین دوره‌های #شرح محدودیت صفر #شرح‌نیروی‌حال #طرحی‌نو #لایو های‌متفرقه و...
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚«چون قلم اندر نوشتن می‌شتافت چون به عشق آمد قلم بر خود شکافت عقل در شرحش چو خر در گِل بخفت شرح عشق و عاشقی هم عشق گفت» ❤️سلام و عرض ادب سروران گرانقدرم. به شبی دیگر با شرح کتاب ارزنده‌ی صد میدان جناب خواجه عبدالله انصاری، پیر هرات خوش آمدید. 🙏از پروردگار یکتا طلب می‌کنیم که آگاهی‌های ناب این کتاب را بر دل و زبان تک‌ تک ما جاری بفرماید. 👈به روح شریف و عظیم پیر هرات سلام و درود می‌فرستیم و امید است که آن روح بزرگ در این مجلس یاری‌دهنده ما باشد تا به درک مطالب این کتاب برسیم. 🟢تا میدان سی‌وهشتم، میدان «تذلل» پیش آمدیم. 🔻دوباره تکرار می‌کنم مطالبی که در این جلسات بیان می‌شوند، عام نیست. 👈این مطالب خاص و متعلق به کسانی است که از ابتدا صد میدان را طی می‌کنند. 👈ناگهان به مطالب آن نمی‌توان پرداخت و پله‌های اولیه‌ی آن حتماً باید طی شود. 🟢ان‌شاء‌الله از چند جلسه‌ی آینده در اینستاگرام به صورت عمومی برگزار نمی‌شود و در محیط دیگری به صورت خصوصی برگزار می‌شود که فقط دوستان علاقمندی که تا به اینجا طی کرده‌اند در آنجا شرکت کنند. https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️پیش از هر میدانی گفته شد که میدان‌ها اسم الکی نیستند، «می‌‌دان» هستند. 👈یعنی واقعاً یک وضعیت روانی و معنوی هستند. 🌱به عنوان مثال هرگاه می‌گویم "در میدان استقامت هستم"، 👈این فقط پایمردی من نیست بلکه در حالت روانی استقامت هستم. ☘️این مطالب برای ما سخت است، چون مسیر سلوک را طی نکرده‌ایم‌. ☘️لطف کنید هر میدانی که درس داده می‌شود، از پروردگار در قلب خود طلب کنید که "خدایا وضعیت این میدان را بر من بچشان." 👈چون حال و هوای میدان‌ها باهم متفاوت است. ☘️در واقع شما در هر کلاسی که باشید، با کلاس دیگر متفاوت است. 👈پنجم دبستان با چهارم دبستان با همدیگر متفاوت هستند. ☘️از الآن طلب کنید که "پروردگارا ما را در مقام تذلل قرار بده" تا احساس «تذلل» را متوجه شوید. ☘️«تذلل» برای کسی است که عالم ماده را به پایان رسانده باشد. 👈از نظر هندو یعنی چرخه‌ی آخر تناسخ او باشد. 👈از لحاظ مسلمین کسی است که در مقابل پروردگار خود ایستاده و تمام حجاب‌های او برطرف شده باشد. ☘️ما دقیقاً نمی‌دانیم که وضعیت بعد از مرگ به چه شکل است، بنابر‌این به این حالت می‌پردازیم؛ 👈کسی که در مقابل پروردگار ایستاده و کوله‌بار او خالی است. ☘️از نظر هندو و بودیسم، کارما تمام شده است و تمام مسیر زندگی او دارما شده است. 👈در واقع کارما یا عقوبت اعمال به اتمام رسیده و در مرحله‌ی دارما قرار دارد. ☘️«دارما» یعنی هر کاری که انجام می‌دهد ثواب است، تمام بدهی‌های خود را پرداخت کرده و از اینجا توشه‌ی آخرت بر می‌دارد. 👈در نقطه‌ی مسئولیت قرار دارد و هر کاری که انجام می‌دهد، رسالت الهی خود را به فرجام می‌رساند. ☘️"آیه‌ی ۱۱۱ سوره‌ طه" وضعیت «تذلل» را در مقابل خدا ایستادن، در آخرت بیان می‌کند. ☘️منظور خواجه این است که شما هرگاه در «تذلل» هستید؛ 👈روبه‌روی خدا ایستاده‌اید و پرده‌ها کنار رفته‌اند، نه از کسی می‌ترسید و نه از کسی بدهی دارید. 👈فقط شما و خدا هستید. ☘️حالت «تذلل» یک حالت فروتنی است. 👈شبیه به فروتنیِ سجده‌‌گونه که باید در بدن ما ایجاد شود تا بتوانیم به مطالب این میدان دست پیدا کنیم. https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️«تذلل» سه مقام دارد. 📚۱- «تذلل اجابت به صدق امر و معاملت به رفاقتِ فرمان بود که باید رغبت در علم، حرص بر ورد و نظر باریک.» ☘️«نظر باریک» بدین معنا که هوش شما باید افزایش پیدا کند. 📚۲- «تذلل قصد با طلب حقیقت به زادِ خاطر» 👈«قصد» همان‌نیت می‌شود. 👈نیت‌های شما باید با طلب حقیقت (آغشته به حقیقت) باشد. 📚«به زاد خاطر» توشه‌ یا کوله باری از حقیقت را باید بردارید و خاطر و اندیشه‌ی شما باید کامل پر از حقیقت باشد. 📚این مقام سه جایگاه دارد: «کم‌سخنی، دوستی درویشی، فکرت دائم» ☘️«کم‌سخنی» بدین معناست که اگر می‌خواهید ذهن و خاطر شما توشه‌ی آخرت بردارد و در مسیر حقیقت، ذاد داشته باشد؛ 👈اول باید کم سخن باشید‌. ☘️سخن گفتن چند حالت دارد. ☘️اول از همه آدم با خودش حرف می‌زند که یک نوع پر حرفی است. 👈تمام کسانی که نشخوار ذهنی دارند و همین‌طور با خودشان حرف می‌زنند؛ سخنرانی زیاد می‌کنند و حرف بیهوده می‌زنند و خطرناک است. ☘️در قسمت پیشین، ذکر یا ورد دائم را راه چاره بیان کرد. 👈کسانی‌ که همین‌طور نشخوار فکری دارند؛ با ذکر گفتن درمان می‌شوند. 👈همین‌طور نام خدا را بگویید. ☘️بسیاری از افراد می‌گویند "یک ذکری بدهید." 👈این‌ حرف‌ها در حد شوخی است! ☘️«ذکر» نام خداست و کسی به کسی نمی‌دهد. 👈نام خدا مشخص است و هر نامی که به دل شما نشست، همان خوب است. 🌱به خاطر دارم که سال‌های دور، نزد به ظاهر اهل طریقتی رفتیم. 👈او پرسید "نام شما و نام مادرتان چیست؟" 👈پس از آن هم گفت "ذکر شما فلان است." 🌱ما فکر کردیم که روی یک حساب و کتاب دقیق این را می‌گوید. 👈دوباره به روش دیگری پرسیدیم چیز دیگری گفت! 👈آنگاه فهمیدم آنقدرها هم که فکر می‌کردیم، حساب و کتاب علمی ندارد. ☘️هر اسمی که نام پروردگار باشد، «ذکر» می‌شود. ☘️اگر هم کسی نمی‌داند که چه ذکری بگوید، ذکرهای ایام هفته خوب هستند و تقسیم‌بندی هم دارد که هر روز چه ذکری بگویید. ☘️اگر هم نخواستید، همین‌طور اسم خدا را تکرار کنید، آن هم ذکر می‌شود و کمک می‌کند که خاطر شما پاک شود؛ 👈ذهن شما از گفت‌وگوها نجات پیدا کند و به کم سخنی ذهنی برسید. https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️پس اولین پرگویی، در ذهن است. ☘️پرگویی بعدی ما با دیگران است. 🔹چند خصوصیت برای سخن گفتن استخراج کردم و برای شما بیان می‌کنم. 👈می‌توانید آنها را رعایت کنید. ☘️اول اینکه به اندازه حرف بزنید، یعنی نه کم و نه زیاد اما عادت کنید که با کمترین تعداد کلمات، مفهوم را برسانید. 👈این نکته هوش کلامی را بسیار افزایش می‌دهد. 🔻آدم‌ها حوصله‌ی حرف زیاد را ندارند و می‌خواهند زود سر اصل مطلب بروند و نتیجه را بدانند. 👈زود حرف را به نقطه‌ی مقصد برسانید و قصه‌‌چینی نکنید. ☘️حرف باید به اندازه باشد. 👈مخصوصاً الآن که تعداد پیام‌ها و گفت‌وگوها زیاد هستند، ما نباید پر حرفی کنیم و باید زود محتوای خود را به‌جا انتقال دهیم. ❓به‌جا چیست؟ 👈وقتی می‌خواهید با کسی حرف بزنید، باید دقیقاً در جای خودش باشد. ☘️«به‌جا بودن» یعنی پیامی که می‌خواهید به کسی بدهید را بسنجید. 👈آیا الآن با شرایط روحی او جور هست که حرف بزنم یا خیر؟ 🌱مثلاً یک نفر بچه‌ای را دعوا کرده است، شما هم همان موقع او را دعوا نکنید. 👈آیا الآن شرایط روحی او مساعد است که بخواهد نصیحت شما را بشنود؟ 👈خیر نیست، پس حرف‌ها و سخنان شما باید به جای خودش باشد. ☘️سوم اینکه سخنان خود را با نیت خیر بگویید. ☘️بدین معنا که هر وقت خواستید به کسی حرفی بزنید، چند لحظه تأمل کنید و ببینید حرفی که می‌زنید به صلاح دنیا و آخرت خود شما و او هست یا نیست؟ 👈اگر نیست، آن را رها کنید و نزنید. 👈اگر شیطنت، بدجنسی و نیرنگ در حرف شماست، همان‌جا آن را متوقف کنید. 👈سکوت کنید، بهتر است. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«سخن گفتن در خور باشد.» 👈«در خور بودن» یعنی با یک کهنسال که می‌خواهید صحبت کنید، با یک ادبیات حرف بزنید و با یک جوان با ادبیات دیگر صحبت می‌کنید. 🔹این چهار ویژگی را که رعایت کنید، شما کم سخن می‌شوید و به اندازه سخن می‌گویید. ✨پس‌ برای اینکه بتوانید «تذلل» پیدا کنید و در مقابل پروردگار فروتنی کامل پیدا کنید، 👈باید پرگویی نداشته باشید. 🔻کسانی‌ که حرف‌های بیهوده می‌زنند و حرف‌های آنها باعث غیبت، تهمت و آزار دیگران است؛ 👈به مقام «تذلل» نمی‌رسند. ☘️اگر می‌خواهید در مقابل خداوند فروتنی کنید؛ 👈حرفی بزنید که مفید باشد. ☘️این نکته را رعایت کنید که آیا‌ زمانی که طرف مقابل وقت می‌‌گذارد و حرف مرا می‌شنود؛ به رشد و تعالی او کمک می‌کند و به نفع او هست؟ 👈آیا به نفع خودِ من هست یا فقط سرگرم سخن‌چینی هستیم؟ ☘️بسیار‌خوب است که یاد بگیریم حرف را تمام کنیم. 👈اگر بحث و جدلی پیش می‌آید، یک‌جا آن را تمام کنیم. 🔻مثلاً یک جدل را بیست سال به طول نینجامید و جایی آن را تمام کنید. 👈همین نکته خود به خود سبب کم‌سخنی می‌شود. 👈بحث و جدل‌هایی که چندین سال است ادامه دارند، هیچ‌گاه به نتیجه نمی‌رسند. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«دوستی درویشی» 👈به آدم بی‌چیز، «درویش» می‌گویند. 👈قبلاً فقط بی‌پول بود اما امروزه کسی‌ که جایگاه و مقامی ندارد را هم «درویش» می‌گویند. ☘️می‌فرماید با همین افراد دوست باشید؛ برای اینکه طمعی نداشته باشید. ☘️انسانی که می‌خواهد به مقام «تذلل» برسد، یعنی ذلیل درگاه خدا شود و جلوی خدا به هیچ برسد و صفر شود و بگوید "خدایا من واقعا‌ً هیچ ندارم و همه چیز از آن توست"؛ 👈نباید چشم امید به دولت‌مردان، پولداران و صاحبان نفوذ و قدرت باشد. 🔺اگر چشم امید به آنها داشته باشد، دیگر نمی‌تواند به خدا چشم امید داشته باشد. 🔻جالب است که ما همه ناخواسته به آدم‌های معروف و قدرتمند چشم امید داریم و همین سبب شکست ما می‌شود. ☘️اگر می‌خواهید یک حرکت معنوی و کار حقیقت‌گونه انجام بدهید، 👈لطفاً آن را برای هیچ دولتی، حکومتی و فردی انجام ندهید. 🔹واقعاً با خدا معامله کنید. 🕊اگر با خدا معامله کنید، تمام نیروهای جهان هستی به کمک شما می‌آیند. ☘️این هم‌نشینی یا مصاحبت با درویشان می‌شود؛ 👈زیرا درویش چیزی ندارد که به شما بدهد. ☘️همین الآن فرض کنید تمام کسانی که در زندگی خود می‌شناسید، درویش و بی‌چیز هستند و هیچ چیز ندارند که به شما بدهد. 👈پس دست خود را کوتاه کنید تا زبان شما دراز شود، دست خود را کوتاه کنید تا دست شما جلوی خدا دراز شود. 🔻احساس اینکه قرار است یک انسان در این دنیا دست شما را بگیرد را کاملاً از ذهن خود خارج کنید. 👈این همنشینی با درویشان می‌شود؛ چون درویش بی‌چیز است و نمی‌تواند چیزی به ما ببخشد. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«فکرت دائم» 👈«فکرت» یا «تفکر» میدان بیست‌ونهم است. لطفاً اگر دوست داشتید، دوباره آن را گوش کنید. ☘️«فکرت دائم» یعنی اینکه شما خردورز باشید. 👈ما کارهای خود را معمولاً بر اساس تقلید یا عادت انجام می‌دهیم. ☘️بیان می‌کند که باید فکرت دائم داشته باشیم‌، یعنی همیشه باید بیندیشم. بدین معنا که باید همیشه بیندیشیم، فکر کنیم و یک تصمیم درست بگیریم. 👈حتی اگر اشتباه هم تصمیم گرفتیم، حداقل متوجه می‌شویم که هیجانی نشدیم و فکر کردیم و آمار اشتباه آن خیلی پایین است. 🔺کسانی که در هیجانات تصمیم می‌گیرند، فکرت دائم ندارند. ☘️«فکرت دائم» یعنی خیلی قشنگ در صفر بتوانید فکر کنید. ❓در صفر یعنی چه؟ 🌱به‌طور مثال من الآن با مشکلی مواجه هستم و می‌توانم هیجان داشته باشم. 👈«هیجان» یعنی اینکه عاشقانه یا با نفرت، یک کدام از این دوتا مرز باشد و تصمیم‌گیری کنم. 👈می‌توانم هم در صفر باشم؛ هیجانات خود را خاموش کنم و خودم را جای طرف مقابل بگذارم و شروع کنم منطقی نگاه کنم و ببینم بهترین حرف و راه حل چیست. 👈همه‌ی ما باید خردمند باشیم. ☘️یک نفر آدم خردمند در زمان قدیم بود و همه‌ی محله و خانواده از این آدم خردمندِ با‌تجربه، کسب مشاوره می‌کردند و پیشنهاد او را می‌پرسیدند. 👈الآن نیست و همه‌ی ما خودمان تصمیم‌گیری می‌کنیم. 🔷تک‌تک ما باید خردمند و اهل فکر باشیم. ☘️اهل فکر بودن بسیار مفصل است. 🟡در «چله‌‌ی حکمت زرین» تا حدودی آموزش داده شده است. ☘️یک مبحثی هم به نام «تفکر نقاد» وجود دارد که ان‌شاءالله برای آن آموزش می‌گذاریم. ☘️اگر تفکر نقاد را یاد بگیرید، بسیار ساده می‌توانید موضوع را بررسی کنید. ☘️کسانی که دوست دارند مطالعه کنند، انگلیسی آن (critical thinking) می‌شود. 👈این نوع تفکر می‌تواند به شما سنجش دقیق اعمال و رفتارتان را نشان دهد. https://eitaa.com/noorveshghelahi