eitaa logo
🌴 نور ملکوت عید بزرگ غدیرخم🌷
243 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
85 فایل
🔘تبلیغ غدیر و رساندن پیام آن به دیگران از جمله وظایف مسلمین است. ◽️پیامبر در روز غدیر فرمود ابلاغ من را بشنوید و به دیگران هم برسانید یعنی هر مسلمان به عنوان امت پیامبر باید به امر رسول خدا توجه و برای فرهنگ اسلام و غدیر تبلیغ نماید. noreghadir
مشاهده در ایتا
دانلود
😍😍😍😍🌷🌷🌷🌷 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیه أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ ۱۰۶ روز دیگر تا عید الله الاکبر ۱۰۶ روز انتظار تا بهترین عید خدا و بهترین روز در جهان خلقت ۱۰۶ روز مانده تا روز بیعت با آخرین وارث غدیر حضرت آقا صاحب الزمان ارواحنا فداه امام رضا علیه السلام می فرمایند تبلیغ غدیر برای هر کسی واجب است. (اقبال الاعمال) دست در دست هم به مدد اولین مدافع حریم ولایت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ندای غدیر را به گوش تمام جهانیان می رسانیم. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۰۵ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فضیلت ، فضیلت شماره : ۶ ------------------------------ احیاگران عید بزرگ غدیر خم @ehyagaraneghadir
🌺🍃🌺🍃 🍃✨✨ 🌺✨ آیا درخطبه غدیر ولی به معنای جانشین است؟ ✍استفاده از کلمه «ولی» در خطبه غدیر توسط پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله ) نشان از جانشینی رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله ) و رهبری جامعه اسلامی توسط امیرالمومنین (علیه‌السلام ) دارد._هر چند بارها پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) مردم را به امر الهی ولایت و خلافت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) آگاه کرده بودند، اما در روز غدیر با بیان خطبه ای طولانی که حاوی مفاهیم و کلمات خاص بوده، اهمیت ویژه آن را برای همیشه در تاریخ به ثبت رساندند. بر همین اساس باید گفت، جملاتی که خاتم الانبیاء (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در این خطبه شریف بیان کرده‌اند، شاهدی بر اثبات خلافت امیرالمومنین (علیه‌السلام) است که در معنای کلمات آن باید تأمل ویژه‌ای شود. آنچه مشخص است رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای بیان مفهوم خلافت از کلمه مولا استفاده کرده‌اند که به معنای خلیفه است. ✅بعضی از منکرین خلافت امیرالمومنین (علیه‌السلام) با تحریف معنای ولی و مولا، آن را به معنای دوست داشتن معنا کرده اند؛ در حالی که بارها خلفای اهل سنت در سخنان و کلمات شان، کلمه «ولی» را به معنای خلیفه و جانشین و حاکم به کار برده‌اند. به عنوان نمونه هنگامی که عمر بن خطاب روزهای آخر عمرش را سپری می‌کرد، در سخنانش آرزوی خود را برای زنده بودن بعضی از یاران و هم‌نشینانش بیان می‌کرد. او که خود را در بستر مرگ می‌دید و به فکر انتخاب خلیفه و حاکم بعدی بود، از کلمه ولی استفاده کرده است که به ذکر چند نمونه از آن پرداخته می‌شود. 🔶ابو نعیم اصفهانی در کتاب خود به نقل از عمر بن خطاب می نویسد: «اگر معاذ بن جبل را درک می کردم، او را جانشین (پس از خود) قرار می دادم»(1) همچنین خلیفه دوم اهل سنت در جای دیگر از ابوعبیده جراح یاد می‌کند و می‌گوید: «اگر ابوعبیده جراح را درک می‌کردم (زنده بود) او را جانشین خود قرار می‌دادم.»(2) این سخنان خلیفه دوم اهل سنت، دلالت بر جانشینی آنان بر مسلمانان دارد؛ به گونه‌ای که در سخنان عمر بن خطاب، «ولی» به معنای جانشین استفاده شده است و او از کسانی که امکان خلیفه شدن را داشته‌اند، یاد می‌کند. 🔷ابن حیان اندلسی یکی دیگر از کسانی است که در کتابش به آرزوهای خلیفه دوم اهل سنت اشاره کرده و از کلمه «ولی» که دلالت بر جانشینی می کند، یاد کرده است. او به نقل از عمر بن خطاب می‌نویسد که گفت: «اگر سالم مولی ابوحذیفه زنده بود، او را جانشین بعد از خود قرار می‌دادم.»(4) ♨️آنچه در اینجا بیان شد تنها نمونه‌‌هایی کوتاه از بیان معنای «ولی» در منابع معتبر اهل سنت بود و منظور عمر بن خطاب از بیان این کلمه، خلافت و جانشینی بوده است. حال سؤال اینجاست که چرا در این جملات، کلمه «ولی» به معنای دوست نیست، اما در خطبه غدیر معنای آن، دوست و همنشین دانسته شده است. آیا معنای کلمه «ولی» با گذشت چند سال از واقعه غدیرخم تغییر کرده است؟ پی‌نوشت: 1. أبونعيم اصفهانی، حلية الأولياء وطبقات الأصفياء، ج1، ص229، نشر السعادة - مصر، 1394هـ. «لَوْ أَدْرَكْتُ مُعَاذَ بْنَ جَبَلٍ ثُمَّ وَلَّيْتُهُ ...» 2. ابن شبة نميری بصری، تاريخ المدينة، ج3، ص886، سيد حبيب محمود أحمد - جدة، 1399 هـ. «لَوْ أَدْرَكْتُ أَبَا عُبَيْدَةَ بْنَ الْجَرَّاحِ لَوَلَّيْتُهُ.» 3. ابن شبة نميری بصری، تاريخ المدينة، ج3، ص887. «وَلَوْ أَدْرَكْتُ خَالِدَ بْنَ الْوَلِيدِ ثُمَّ وَلَّيْتُهُ.» 4. أبوحيان اندلسی، تفسير البحر المحيط، ج4، ص314، نشر دار الكتب العلمية - لبنان/ بيروت، چاپ اول، 1422هـ -2001م. «لو كان سالم مولى أبي حذيفة حيّاً لولّيته الخلافة.» 🌺🍃 ✨✨🍃@noreghadir 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۰۵ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فراز از خطبه غدیر، فراز شماره: ۶ --------------------------------- احیاگران عید بزرگ غدیر خم @ehyagaraneghadir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۰۵ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فضیلت ، فضیلت شماره : ۶ ------------------------------ احیاگران عید بزرگ غدیر خم @ehyagaraneghadir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😍😍😍😍🌷🌷🌷🌷 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیه أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ ۱۰۵ روز دیگر تا عید الله الاکبر ۱۰۵ روز انتظار تا بهترین عید خدا و بهترین روز در جهان خلقت ۱۰۵ روز مانده تا روز بیعت با آخرین وارث غدیر حضرت آقا صاحب الزمان ارواحنا فداه امام رضا علیه السلام می فرمایند تبلیغ غدیر برای هر کسی واجب است. (اقبال الاعمال) دست در دست هم به مدد اولین مدافع حریم ولایت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ندای غدیر را به گوش تمام جهانیان می رسانیم. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
Story📲 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۰۴ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فضیلت ، فضیلت شماره : ۷ ------------------------------ احیاگران عید بزرگ غدیر خم @ehyagaraneghadir
🌺🍃🌺🍃 🍃✨✨ 🌺✨ ❓آیا درخطبه غدیرولی به معنای جانشین است؟ 🌷پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله ) در خطبه غدیر فرمودند: «هر کس من مولای او هستم، زین پس علی مولای او است.» 📣ابلاغ خلافت و جانشینی امیرالمومنین (علیه‌السلام) در غدیرخم، مهمترین اتفاق مبارک برای مسلمانان بعد از رسالت نبی مکرم اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است. استفاده رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) از کلمه «ولی» در خطبه شریف غدیر یکی از مهمترین دلایل پیروان مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام) برای اثبات جانشینی و خلافت امیرالمومنین (علیه‌السلام) است. هر چند شواهد بسیاری برای اثبات جانشینی حضرت وجو د دارد، اما خطبه غدیر به تنهایی دلالت بر جانشینی دارد. ☑️با بررسی منابع تاریخی و روایی مشخص می‌شود که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در روز غدیر با بیان خطبه‌ای شیوا، ولایت و زعامت خود و خدای رحمان را بر مسلمانان به اثبات رساندند و بعد از آن ولایتی را که خدای رحمان به پیامبرش عنایت کرده، رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نیز همانند آن نوع ولایت را برای امیرالمومنین (علیه‌السلام) مشخص و ثابت می‌دانند. 🔷با وجود تواتر حدیث شریف غدیر و دلایل مختلف روایی و آیات متعدد و احادیث صحیح السندی که از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در رابطه با جانشینی امیرالمومنین (علیه‌السلام) بیان شده است، اما هنگامی که مغرضینِ خلافت اهل بیت (علیهم‌السلام) کلمه ولی در حدیث شریف غدیر را مشاهده می‌کنند، دست به تحریف آن زده و آن را از معنای جانشینی به معنای دوستی و همنشینی تغییر می‌دهند. این تحریف در حالی است که خلفای اهل سنت هنگامی که در فکر انتخاب جانشین بودند، با استفاده از کلمه «ولی» مفهوم جانشین را بیان کرده‌اند و جالب آنجاست که کسی در فهم معنای ولی شک نکرده و تا زمان کنونی «ولی» همان خلیفه و جانشین معنا می‌شود. ⛔️به عنوان نمونه بلاذری در کتاب انساب الاشراف، با اشاره به خطبه ای که خلیفه دوم اهل سنت پس از مرگ ابوبکر و به هنگام خلیفه شدنش خواند، اشاره می کند و می نویسد: «عمر بن خطاب هنگامی که به ولایت رسید و خلیفه شد، خطبه‌ای خواند و گفت ...» وی در ادامه به نقل از خلیفه دوم اهل سنت می‌نویسد: «من قطعاً ولی شما شده‌ام.»(1) این سخنان در حالی بیان می‌شود که عمر بن خطاب ولی را به معنای خلیفه و خلافت به کار برده است. همچنین ابن حجر عسقلانی در شرح صحیح بخاری به سخنان عمر بن خطاب به اعضای شورای شش نفره اشاره می‌کند. ابن حجر می‌نویسد: «عمر بن خطاب به اعضای شورا می‌گفت: اگر برای امر خلافت و ولایت انتخاب شدید، تقوا را رعایت کنید.»(2) ✍این سخنان دلالت بر آن دارد که علاوه بر علما و محدثین، حتی خلفای اهل سنت نیز از معنای ولی و ولایت خبر داشته و تنها به دلیل بغض و دشمنی با امیرالمومنین (علیه‌السلام) کلمه «ولی» در خطبه شریف غدیر را به معنای دوست و هم نشین ترجمه و تفسیر کرده‌اند. این تغییر و تحریف، باعث شده که آنان با امر خداوند مخالفت کرده و آن را قبول نکنند. پی‌نوشت: 1. بلاذری، أنساب الأشراف، ج10، ص363، دار الفكر – بيروت، چاپ اول، 1417 هـ. «خطب عمر بن الخطاب رضی الله عنه حين ولی فحمد الله وأثنى عليه وصلى على نبيه ثم قال: إنی قد وليت عليكم.» 2. ابن حجر عسقلانی، فتح الباری شرح صحيح البخاری، ج7، ص68، نشر دار المعرفة - بيروت، تحقيق: محب الدين خطيب، 1379هـ ق. «فان وليت هذا الأمر فاتق الله فيه.» 🌺🍃@noreghadir ✨✨🍃 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۰۴ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فراز از خطبه غدیر، فراز شماره: ۷ --------------------------------- احیاگران عید بزرگ غدیر خم @ehyagaraneghadir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۰۴ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فضیلت ، فضیلت شماره : ۷ ------------------------------ احیاگران عید بزرگ غدیر خم @ehyagaraneghadir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😍😍😍😍🌷🌷🌷🌷 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیه أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ ۱۰۴ روز دیگر تا عید الله الاکبر ۱۰۴ روز انتظار تا بهترین عید خدا و بهترین روز در جهان خلقت ۱۰۴ روز مانده تا روز بیعت با آخرین وارث غدیر حضرت آقا صاحب الزمان ارواحنا فداه امام رضا علیه السلام می فرمایند تبلیغ غدیر برای هر کسی واجب است. (اقبال الاعمال) دست در دست هم به مدد اولین مدافع حریم ولایت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ندای غدیر را به گوش تمام جهانیان می رسانیم. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
۱۰۳ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فضیلت ، فضیلت شماره : ۸ ------------------------------ احیاگران عید بزرگ غدیر خم @ehyagaraneghadir
🌺🍃🌺🍃 ✨✨🍃 🌺🍃 ❓چگونه ممکن است که هزاران صحابى، حدیث غدیر را شنیده باشند و هیچ‌‌کدام در سقیفه اعتراض نکنند؟ 📅تاریخ‌نویسان با ثبت وقایع و شنیدن سینه به سینه این داستان از زبان مردمان مورد اعتماد، از طوایف گوناگون، به صحت این مطلب اذعان کرده‌‌اند. حجیّت این مطلب به قدرى بود که در ادبیات، کلام، تفسیر و حتى معاجم حدیثى معتبر اهل‌سنّت و شیعه راه پیدا کرد، به نحوى که نسائى دانشمند بزرگ اهل تسنّن، حدیث فوق را به 250 سند نقل کرده است. ✅گذشته از این‌که اجتماع چنین جمعیتی در غدیرخم هیچ‌گونه استبعاد عقلی ندارد؛ زیرا واقعه‌ی غدیر در سال دهم هجرت رخ داد که تبلیغات فراوان بر روى اسلام و خصوصاً فریضه‌ی حج که از شعائر الهى شمرده می‌شد، طبقات مختلف مردم را به اسلام متمایل کرده بود و مهم‌تر این‌که پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله )، در آن سال به مردم اعلام کرده بود که شخصاً براى آموزش احکام حج، در این امر شرکت خواهد کرد. ⁉️حال سؤال این است که چرا چنین جمعیّتى، در برابر انحراف سقیفه، اعتراضى از خود نشان نداده و راه سکوت را در پى گرفتند؟! آیا این نکته نمی‌رساند که حدیث غدیر دلالت بر ولایت حضرت علی نداشته است!؟ 🔶در پاسخ باید گفت؛ اساساً عمومیّت عدم اعتراض صحابه در سقیفه، مورد نقض و ابطال است؛ زیرا بزرگانى؛ مانند سلمان، مقداد، طلحه و... در اعتراض به سران سقیفه، کوتاهى نکردند و حتى زبیر، به سوى سر دمداران سقیفه شمشیر کشید. ♨️اما گروهى که سکوت را فراروى خود پسندیدند؛ یا به خاطر رعایت مصلحت و دورى از تفرق و خونریزى بود: مثل عباس عموى پیامبر و یا از روى ترس و تهدید عمّال خلیفه وقت. و یا این‌که خود از سرکار آمدن این گروه بهره‌هاى فراوانى می‌بردند؛ مانند نیاکان آنها و یا خاندان امویه. همچنین گروهی دیگر بودند که نه از روی امتناع و تهدید، بلکه به سبب شناختی که از علی(عليه‌السلام ) به عنوان حاکمی عدالت‌گستر داشتند، دست از مخالفت برداشتند. آخر این‌که بخشى از مردم نیز، از روى جهل و نادانى، ابوبکر را به‌جاى حضرت على(علیه‌السلام ) به خیال این‌که على(علیه‌السلام ) است و به سفارش پیامبر در غدیر عمل می‌کنند؛ به خلافت برگزیده و با او بیعت کردند. حضرت على(علیه‌السلام ) هم طبق وصیّت پیامبر اسلام، مأمور بود که نگذارد جامعه به دو دستگی کشیده شود؛ لذا ایشان ده‌ها بار در مواقع مختلف با استناد به حدیث غدیر تنها به مخالفت زبانی اکتفا کردند. پاسخ تفصیلی ⁉️در سؤال دو احتمال وجود دارد: احتمال اول این‌‌که عدم اعتراض صحابه به تصمیم سقیفه مفروض است، و از آن اصل واقعه‌ی غدیر خم انکار شود؛ احتمال دوم این‌که اصل واقعه‌ی غدیر و عدم اعتراض صحابه مفروض باشد و دلالت حدیث غدیر بر ولایت حضرت علی(عليه‌السلام ) انکار شود. 🔷برای پاسخ به احتمال اول کافی است اصل وقوع حادثه‌ی غدیر از طریق نقل تاریخی اثبات شود. 📝کتب تاریخى فراوانى از شیعه و سنّى، به نقل واقعه‌س غدیرخم اذعان کرده،[1] و آن‌را از مسلّمات دانسته‌اند. خلیل عبدالکریم، از بزرگان معاصر اهل‌سنت، در لابه‌‌لاى بحث جمع‌آورى قرآن کریم می‌نویسد: «تعداد اصحاب پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله )، در حجّة الوداع [که واقعه‌ی غدیرخم در آن روى داد]، صد و بیست و چهار هزار نفر بودند».[2] و ابن کثیر می‌‌گوید: «اخبار و احادیث در مورد رویداد غدیرخم، بسیار متواتر است و ما به قدر توان خویش [گوشه‌‌اى از آن‌را] به خواست خدا نقل می‌کنیم».[3] 📌گذشته از کتب تاریخى مذکور، در معاجم حدیثى اهل‌سنّت، راویان بسیارى، به نقل حدیث غدیر پرداخته‌‌اند. برخى از آنها این حدیث را با مضمون واحد به طرق متعدّدى ذکر کرده‌‌اند. به عنوان مثال، نسائى این حدیث را به 250 سند،[4] نقل می‌‌کند. ☑️تمامى اینها گواهی بر فراوانى صحابه در واقعه‌ی غدیرخم است که هیچ‌‌گونه شک و تردیدى را نه در اصل قضیه و نه در تعداد، باقى نمی‌گذارد. گذشته از این‌که اجتماع چنین جمعیتی در غدیرخم هیچ‌گونه استبعاد عقلی ندارد؛ زیرا واقعه‌ی غدیر، در سرزمینى به نام رابغ،[5] در حدود 200 کیلومترى مکه رخ داده است. در چهار راهى که مسیرهاى عراق، مدینه،[6] مصر و یمن از راه اصلى منشعب می‌‌شدند؛ از این‌رو، تمامى حجّاج براى بازگشت از حج ناگزیر، از این مسیر می‌گذشتند. ❇️از لحاظ موقعیت زمانى نیز باید گفت؛ رویداد غدیرخم، در هجدهم ذى الحجّه،[7] آخرین ماه از سال دهم هجری قمرى، اتفاق افتاد. اما در آن سال، جمعیت از همیشه مسلمانان بیشتر بود؛ زیرا آیات متعدّدى در این‌که حج از شعائر الهى است نازل شده بود و با تبلیغات روزافزون اسلام، قشرهاى مختلف مردمى، به این دین الهى، روى آورده بودند. 👇👇ادامه