لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۹۳ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم
هر روز یک فراز از خطبه غدیر ،
فراز شماره : ۱۸
--------------
احیاگران عید بزرگ غدیر خم
@ehyagaraneghadir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۹۳ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم
هر روز یک فضیلت ،
فضیلت شماره : ۱۸
------------------------------
احیاگران عید بزرگ غدیر خم
@ehyagaraneghadir
🌹دلالت حدیث غدیر بر خلافت امیرالمؤمنین علی علیه السلام🌹
✅عده بسیاری که بعد از واقعه غدیرخم عهد خود با امیرالمومنین (علیه السلام ) را شکستند، مصداق بارز آیه 187 سوره آل عمران شدند، آنجا که خدای رحمان فرمود: «پس آنها عهد خدا را پشت سر انداخته و آیات الهی را به بهایی اندک فروختند، پس بد معاملهای کردند.»
☑️یکی از مهمترین بحث هایی که از قدیم الایام تاکنون میان علمای اهل سنت و شیعیان وجود داشته است، بحث پیرامون کلمه مولی در خطبه شریف غدیر است. علاوه بر محدثین و مورخینی که پیرو مکتب اهل بیت (علیهمالسلام) بوده اند، علمای اهل سنت نیز در کتاب های معتبر خود به خطبه شریف غدیر اذعان کرده اند.
📌احمد بن حنبل در کتاب خود با اشاره به واقعه غدیرخم مینویسد: «براء بن عازب میگوید: ما همراه با رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) بودیم. پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) در غدیرخم دستور توقف و اقامه نماز جماعت دادند. در این هنگام رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) به زیر دو درخت نشستند و نماز ظهر را همانجا اقامه کردند و سپس دست علی بن ابی طالب (علیهماالسلام) را گرفتند و فرمودند: آیا شما میدانید من از سایر مؤمنین نسبت به خودشان سزاوارتر از آنان هستم؟ مسلمانان گفتند: آری! پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) مجدد فرمودند: آیا شما میدانید من نسبت به مؤمن از خودش سزاوارتر و شایسته تر هستم؟ همه گفتند: آری! در این هنگام رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) دست علی (علیهالسلام) را گرفته و فرمودند: پروردگارا! هر آن کس که من مولای او هستم، پس از من علی (علیهالسلام) مولای او است. پروردگارا! سرپرستی کن هر آن کس که سرپرستی علی را پذیرفته است و دشمن بدار هر که با او دشمنی کرد. براء میگوید: در این هنگام عمر بن خطاب با علی (علیهالسلام) ملاقات کرد و گفت: ای فرزند ابوتراب بر تو مبارک باد. صبح کردی در حالی که مولای هر مرد و زن مسلمانی هستی.»(1)
🔷این سخنان نشان از اثبات سرپرستی امیرالمومنین (علیهالسلام) دارد. غزالی یکی از علمای مشهور اهل سنت است که در کتاب خود بعد از بیان و شرح خطبه غدیر می نویسد: «از خطبههای رسول اکرم (صلیاللهعليهوآله) خطبه غدير خم است كه همه مسلمانان بر متن آن اتفاق دارند. در این خطبه رسول خدا (صلیاللهعليهوآله) فرمودند: هر كس من مولا و سرپرست او هستم، علی مولا و سرپرست او است. عمر بن خطاب پس از اين فرمايش رسول خدا (صلیاللهعليهوآله) به علی (عليهالسلام) اينگونه تبريک گفت: «مبارک باد! مبارک باد! ای ابوالحسن! تو اكنون مولا و رهبر من و مولای هر مؤمن ديگری هستی.»
✍غزالی در ادامه مینویسد: «اين سخن عمر بن خطاب حكايت از تسليم او در برابر فرمان پيامبر (صلیاللهعليهوآله) و امامت و رهبری علی (عليهالسلام) و نشانه رضايتش از انتخاب علی (عليهالسلام) به رهبری امت دارد؛ اما پس از گذشت آن روزها، عمر تحت تأثير هوای نفس و علاقه به رياست و رهبری خودش قرار گرفت و استوانه خلافت را از مكان اصلی تغيير داد و با لشكركشیها، برافراشتن پرچمها و گشودن سرزمينهای ديگر، راه امت را به اختلاف و بازگشت به دوران جاهلی هموار كرد و مصداق اين آيه قرآن شد؛ «فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا فَبِئْسَ مَا يَشْتَرُونَ (آلعمران/187) پس آنها عهد خدا را پشت سر انداخته و آیات الهی را به بهایی اندک فروختند، پس بد معاملهای کردند.»(2)
این سخنان غزالی نشان از آن دارد که شاهدان غدیرخم از تنصیب الهی امیرالمومنین (علیهالسلام) اطلاع کامل داشتند و میدانستند که معنای مولا در خطبه پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآله) به معنای ولایت، خلافت، جانشینی و ریاست است، اما بنا بر حب ریاست و دنیاطلبی، معنای مولا را تغییر دادند.
پینوشت:
1. أحمد بن حنبل، فضائل الصحابة، ج2، ص596، ح1016، تحقيق: د. وصی الله محمد عباس، نشر مؤسسة الرسالة – بيروت، چاپ اول، 1403 - 1983 م. «عن البراء بن عازب قال كنا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم في سفر فنزلنا ... هنيئا لك يا بن أبي طالب أصبحت وأمسيت مولى كل مؤمن ومؤمنة.»
2. أبوحامد غزالی، سر العالمين وكشف ما فی الدارين، ج1، ص18، باب فی ترتيب الخلافة والمملكة، تحقيق: محمد حسن محمد حسن إسماعيل وأحمد فريد مزيدی، نشر دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان، چاپ اول، 1424هـ 2003م . «واجمع الجماهير على متن الحديث ... فنبذوه وراء ظهورهم واشتروا به ثمناً قليل.»
🌺✨
🍃✨✨
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
#فضائلامیرامۅمنینعلیہالسلام
۹۳ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم
هر روز یک فضیلت ،
فضیلت شماره : ۱۸
------------------------------
احیاگران عید بزرگ غدیر خم
@ehyagaraneghadir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
🌹ثروت آن نیست که ملک سلیمان نبی است
🌹ثروت آن است که درنوکری آل علیست🌺🍃
@noreghadir
نجف و حال هوای زائرا(1).mp3
4.35M
🌱 از مولا بشنوید
🎙 #جوادمقدم
🥀 نجف و حال و هوای زائرا دم سحر
دلم گرفته از این روزگار زجرآور
جهان که لطف ندارد بگو #نجف چه خبر
#علینورالارضین
#پیشنهاد_دانلود
#صوتی
🌺🍃🌺🍃
🍃✨✨
🌺🍃
❓آیا درخطبه غدیر ولی به معنای جانشین است؟
✍پیامبر (صلی الله علیه و آله ) در خطبه غدیر با گرفتن دست امیرالمومنین (علیهالسلام ) ایشان را به عنوان ولی و مولای تمام مسلمانان معرفی کردند.
واقعه غدیرخم و انتخاب امیرالمومنین (علیهالسلام) به عنوان خلیفه و جانشین بعد از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) یکی از مهمترین مباحثی است که از زمان ائمه معصومین (علیهمالسلام) تاکنون ادامه دارد. آنچه مشخص است پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) تنها در غدیر خم به جانشینی بلافصل امیرالمومنین (علیهالسلام) دعوت نکردهاند، بلکه بارها حضرت مردم را به خلافت و جانشینی امیرالمومنین (علیهالسلام) راهنمایی و هدایت کردهاند.
❇️این سخن نشان از آن دارد که حضرت در غدیرخم که اجتماع عمومی و همگانی مسلمانان به حساب میآمد، مأمور به ابلاغ سرپرستی و جانشینی امیرالمومنین (علیهالسلام) شدهاند. آنچه مهم است رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) در هنگام بیان خطبه غدیر کلماتی را بیان فرمودند که نشان از جانشینی امیرالمومنین (علیهالسلام) داشته است.
📝محدثین و مورخین اهل سنت بارها در منابع معتبر خود به بیان متن خطبه غدیر و شرح آن پرداخته اند. به عنوان نمونه حاکم نیشابوری که از مشهورترین محدثان اهل سنت به حساب می آید به سخنان پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) اشاره میکند و مینویسد: «من در میان شما دو میراثی را قرار میدهم که بعد از من گمراه نشوید. کتاب خدای متعال؛ سپس حضرت از جای خود برخاستند و دست علی (علیهالسلام) را گرفتند و در ادامه فرمودند: ای مردم! چه کسی نسبت به شما از خود شما سزاوارتر است؟! مردم گفتند: خداوند و رسولش به آن آگاه هستند؟! در این هنگام رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: آيا من نسبت به شما از خود شما سزاوارتر و اولى نيستم؟ مسلمانان گفتند: آری! پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: هر کس من مولای او هستم، بعد از من علی مولای او است.»(1)
🔶مولا و ولی در این خطبه شریف پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) نشان از جانشینی و ولایت امر دارد و علمای شیعه دلایل بسیاری برای اثبات آن بیان کرده اند؛ اما هنگامی که مبغضین به امیرالمومنین (علیهالسلام) و مکتب اهل بیت (علیهمالسلام) به این خطبه شریف میرسند، کلمه مولا را به معنای دوستی و یا هر معنایی به جز از ولایت و رهبری و جانشینی حضرت بیان میکنند. جالب اینجاست که همانند این سخنان از سوی خلفای اهل سنت بیان شده و آنان معنای آن را به خلافت و رهبری و جانشینی و زعامت و هر آنچه که دلالت بر سرپرستی کند، معنا کردهاند.
⛔️به عنوان نمونه ابن حبان که از رجالیون مشهور اهل سنت است در کتاب خود به نحوه انتخاب خلیفه دوم اهل سنت اشاره می کند و در این باره می نویسد: «سپس ابوبکر دستش را بالا برد و گفت: خداوندا! عمر را بر خلاف امر پیامبرت، ولی مسلمانان قرار دادم و این کار را فقط به خاطر صلاح دید آنان انجام دادم ...» ابوبکر در ادامه سخنانش گفت: «برای شما کسی را ولی و رهبر قرار دادهام که بهترین شماست...»(2)
📛این سخنان ابوبکر نشان از معنای ولایت و رهبری و جانشینی در کلمه «ولی» دارد. سؤال مهم در اینجا این است که به چه دلیل، معنای مولا و ولی در سخنان رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) نشان از دوستی و اثبات آن است و مرتبط به خلافت نیست، اما همان سخنان برای خلفای اهل سنت به معنای ولایت و رهبری و سرپرستی معنا میشود؟ قطعاً در آن روزگار هر کسی که کلمه ولی و مشتقات آن بر زبانش جاری میگشت، معنایی به جز خلافت و جانشینی و سرپرستی از آن فهمیده نمیشد.
پینوشت:
1. حاكم نیشابوری، ابوعبدالله، المستدرك على الصحيحين، نشر دار الحرمين- قاهره، 1417هـ، ج3، ص656. «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمْ مَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ ... قَالَ: " مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ .»
2. ابن حبان، أبوحاتم، دارمی، الثقات، نشر دار الفكر، چاپ اول، 1395هـ، ج2، ص193. «فقال اللهم وليته بغير أمر نبيك ولم أرد بذلك إلا صلاحهم ... قد وليت عليكم خيركم.»
🌺🍃@noreghadir
✨✨🍃
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
#فضائلامیرامۅمنینعلیہالسلام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۹۲ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم
هر روز یک فراز از خطبه غدیر ،
فراز شماره : ۱۹
--------------
احیاگران عید بزرگ غدیر خم
@ehyagaraneghadir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۹۲ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم
هر روز یک فضیلت ،
فضیلت شماره : ۱۹
------------------------------
احیاگران عید بزرگ غدیر خم
@ehyagaraneghadir
🌹به عشق مولا علی علیه السلام مبلّغ غدیر باشیم.
🌺✨🌺✨🌺✨🌺
#استوری
۹۲ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم
هر روز یک فضیلت ،
فضیلت شماره : ۱۹
------------------------------
احیاگران عید بزرگ غدیر خم
@ehyagaraneghadir
🌹دلالت حدیث غدیر بر خلافت امیرالمومنین علی علیه السلام🌹
بخش شماره 1️⃣
🔰یادگار گذاشتن قرآن و عترت (علیهمالسلام ) به عنوان یادگاران رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله ) در میان مسلمانان، تنها به جهت قداستشان دارای اهمیت نیست؛ بلکه مفهوم ثقلین در کلام رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله ) به معنای تبعیت کردن از آنان است. خلیفه صامت، قرآن کریم و خلیفه ناطق، اهل بیت (علیهمالسلام ) هستند.
✍ یکی از احادیثی که نزد علمای مذاهب اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، خطبه غدیر خم است. شیعیان معتقدند بر اساس سخنان رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) این حدیث شریف، دلالت بر خلافت و جانشینی امیرالمومنین (علیهالسلام) دارد. نکتهای که باید به آن توجه بیشتری شود، مضامین این خطبه شریف در دیگر روایات معتبر اسلامی است. حديث متواتر ثقلين، یکی از احاديثی است كه ولايت و امامت اهل بيت پيامبر (علیهمالسلام) و در صدر آن انوار طیبه، امیرالمومنین (عليهالسلام) را به طور مطلق ثابت میكند. رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) در اين روايت، تمام مردم را ملزم به تمسك به قرآن و اهل بيت خود كرده و اهل بيت (عليهم السلام) را ملازم و همراه هميشگی قرآن معرفی کرده است.
✅وجود اين حديث در خطبه غدير دليل واضحی است بر اينكه مقصود رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) از خطبه غدیر زعامت و رهبری اميرالمومنین (عليهالسلام) بوده و نسبت دوستی و محبت دادن به سخنان حضرت، دروغی بزرگ و بر خلاف ظاهر مفهوم کلام حضرت است. در واقع حدیث ثقلین دلالت بر آن دارد كه تمام مسلمانان بدون استثناء، وظيفه دارند تا از قرآن وعترت پيروی و به آن دو تمسک کنند. در نتیجه باید گفت؛ قرآن و عترت، دو امام و پيشوای تمام مسلمانان اند و تبعیت از آنان واجب می باشد.
📛نسائی عالم مشهور اهل سنت در کتاب خصائص خود می نويسد: «هنگامى كه پيامبر اكرم (صلیاللهعلیهوآله) از حجة الوداع باز می گشتند، در محل غديرخم منزل كرده و به درختانی كه در آن نزديكى بود، اشاره كردند. اصحاب بلافاصله زير آن درختها را تميز كرده و سايبانى براى رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) ایجاد کردند. حضرت در زير آن سايبان قرار گرفتند و خطاب به حاضران فرمودند: روزگار من به پايان رسيده و مرا به سوى خدا و عنايات حضرت او دعوت كردهاند، دعوت او را اجابت كردهام. دو اثر گرانبها در ميان شما به جاى مىگذارم كه يكى از آن دو، مهمتر از ديگرى است و آن دو اثر گرانبار، كتاب خدا و عترت و اهل بيت من است؛ اينک بنگريد تا پس از رحلت من با آنها چگونه رفتار خواهيد كرد!
🔶بديهى است اين دو يادگار از يكديگر دور نخواهند شد تا اينكه در كنار حوض كوثر با من ملاقات کنند. سپس در ادامه فرمودند: (انّ اللّه مولاى و انا ولىّ كلّ مؤمن) خداوند سرپرست من است و من سرپرست مومنین هستم؛ سپس دست على (عليهالسلام) را گرفت و فرمود: (من كنت وليّه فهذا وليّه اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه) هر کس که من سرپرست او هستم، علی سرپرست او است. پروردگارا! سرپرستی کن بر هر آن کس که سرپرستی علی (عليهالسلام) را پذیرفته است و دشمن باش با هر آن کس که با علی دشمنی میکند. ابوطفيل میگويد: از زيد پرسيدم: آيا تو از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) اين جملات را شنيدهاى؟ زيد در پاسخ گفت: آرى! همه آنها كه در اطراف درختان حضور داشتند، آن حضرت را ديدند و سخن ايشان را شنيدند.»(1)
🌹دلالت حدیث غدیر بر خلافت امیرالمومنین علی علیه السلام 🌹
بخش شماره 2️⃣
🤏صحت این روایت نزد محدثین اهل سنت شهرت دارد و خدشهای بر آن وارد نیست؛ به عنوان نمونه حاكم نيشابوری بعد از نقل این روايت در کتابش مینویسد: «هذا حديث صحيح على شرط الشيخين ولم يخرجاه.(2) اين حديث با شرایطی كه بخاری و مسلم در صحت روايت قائل هستند، صحيح است؛ اما آن را نقل نكردهاند.»
ابن کثیر دمشقی یکی دیگر از علمای مشهور اهل سنت است که کتاب های فراوانی نیز تألیف کرده است. او ذیل این روایت مینویسد: «استاد ما ابوعبدالله ذهبی گفته است، اين حديث صحيح است.»(3)
طبق اين روايت، رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) در ميان امت اسلام، دو جانشين قرار داده است، نخستین آن خليفه صامت است؛ يعنی همان قرآن کریم و ديگری خليفه ناطق که همان اهل بيت رسالت (عليهمالسلام) است. سپس به مردم دستور داده است كه نصرت و ياری خود را از اميرالمومنین (علیهالسلام) دريغ نكرده و همواره با كسی باشند كه او هميشه با قرآن است.
پی نوشت:
1. نسائی، خصائص أمير المؤمنين علی بن أبی طالب، ج1، ص96، ح79، تحقيق: أحمد ميرين بلوشی، نشر مكتبة المعلا – كويت، چاپ اول، 1406 هـ ق. «عن أبی الطُّفَيْلِ عن زَيْدِ بن أَرْقَمَ قال لَمَّا رَجَعَ رسول اللَّهِ ... فقال ما كان في الدَّوْحَاتِ أَحَدٌ إِلاَّ رَآهُ بِعَيْنَيْهِ وَسَمِعَهُ بِأُذُنَيْهِ.»
2. حاكم نیشابوری، المستدرک علی الصحيحین، ج3، ص118، تحقيق: مصطفى عبدالقادر عطا، چاپ اول، دار الكتب العلمية ـ بيروت، 1411هـ ـ 1990م .
3. ابن كثير دمشقی، البداية والنهاية، ج5، ص209، نشر مكتبة المعارف – بيروت، بی تا. «قال شيخنا أبوعبدالله الذهبی وهذا حديث صحيح.»
🌺✨
🍃✨✨
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
#فضائلامیرامۅمنینعلیہالسلام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۹۱ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم
هر روز یک فراز از خطبه غدیر ،
فراز شماره : ۲۰
--------------
احیاگران عید بزرگ غدیر خم
@ehyagaraneghadir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۹۱ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم
هر روز یک فضیلت ،
فضیلت شماره : ۲۰
------------------------------
احیاگران عید بزرگ غدیر خم
@ehyagaraneghadir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹میلاد با سعادت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد🌹