😍😍😍😍🌷🌷🌷🌷
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیه أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
۱۰۵ روز دیگر تا عید الله الاکبر
۱۰۵ روز انتظار تا بهترین عید خدا و بهترین روز در جهان خلقت
۱۰۵ روز مانده تا روز بیعت با آخرین وارث غدیر حضرت آقا صاحب الزمان ارواحنا فداه
امام رضا علیه السلام می فرمایند تبلیغ غدیر برای هر کسی واجب است.
(اقبال الاعمال)
دست در دست هم به مدد اولین مدافع حریم ولایت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ندای غدیر را به گوش تمام جهانیان می رسانیم.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری Story📲
#عید_غدیر
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
۱۰۴ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم
هر روز یک فضیلت ،
فضیلت شماره : ۷
------------------------------
احیاگران عید بزرگ غدیر خم
@ehyagaraneghadir
🌺🍃🌺🍃
🍃✨✨
🌺✨
❓آیا درخطبه غدیرولی به معنای جانشین است؟
🌷پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآله ) در خطبه غدیر فرمودند: «هر کس من مولای او هستم، زین پس علی مولای او است.»
📣ابلاغ خلافت و جانشینی امیرالمومنین (علیهالسلام) در غدیرخم، مهمترین اتفاق مبارک برای مسلمانان بعد از رسالت نبی مکرم اسلام (صلیاللهعلیهوآله) است. استفاده رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) از کلمه «ولی» در خطبه شریف غدیر یکی از مهمترین دلایل پیروان مکتب اهل بیت (علیهمالسلام) برای اثبات جانشینی و خلافت امیرالمومنین (علیهالسلام) است. هر چند شواهد بسیاری برای اثبات جانشینی حضرت وجو د دارد، اما خطبه غدیر به تنهایی دلالت بر جانشینی دارد.
☑️با بررسی منابع تاریخی و روایی مشخص میشود که پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) در روز غدیر با بیان خطبهای شیوا، ولایت و زعامت خود و خدای رحمان را بر مسلمانان به اثبات رساندند و بعد از آن ولایتی را که خدای رحمان به پیامبرش عنایت کرده، رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) نیز همانند آن نوع ولایت را برای امیرالمومنین (علیهالسلام) مشخص و ثابت میدانند.
🔷با وجود تواتر حدیث شریف غدیر و دلایل مختلف روایی و آیات متعدد و احادیث صحیح السندی که از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) در رابطه با جانشینی امیرالمومنین (علیهالسلام) بیان شده است، اما هنگامی که مغرضینِ خلافت اهل بیت (علیهمالسلام) کلمه ولی در حدیث شریف غدیر را مشاهده میکنند، دست به تحریف آن زده و آن را از معنای جانشینی به معنای دوستی و همنشینی تغییر میدهند. این تحریف در حالی است که خلفای اهل سنت هنگامی که در فکر انتخاب جانشین بودند، با استفاده از کلمه «ولی» مفهوم جانشین را بیان کردهاند و جالب آنجاست که کسی در فهم معنای ولی شک نکرده و تا زمان کنونی «ولی» همان خلیفه و جانشین معنا میشود.
⛔️به عنوان نمونه بلاذری در کتاب انساب الاشراف، با اشاره به خطبه ای که خلیفه دوم اهل سنت پس از مرگ ابوبکر و به هنگام خلیفه شدنش خواند، اشاره می کند و می نویسد: «عمر بن خطاب هنگامی که به ولایت رسید و خلیفه شد، خطبهای خواند و گفت ...» وی در ادامه به نقل از خلیفه دوم اهل سنت مینویسد: «من قطعاً ولی شما شدهام.»(1) این سخنان در حالی بیان میشود که عمر بن خطاب ولی را به معنای خلیفه و خلافت به کار برده است.
همچنین ابن حجر عسقلانی در شرح صحیح بخاری به سخنان عمر بن خطاب به اعضای شورای شش نفره اشاره میکند. ابن حجر مینویسد: «عمر بن خطاب به اعضای شورا میگفت: اگر برای امر خلافت و ولایت انتخاب شدید، تقوا را رعایت کنید.»(2)
✍این سخنان دلالت بر آن دارد که علاوه بر علما و محدثین، حتی خلفای اهل سنت نیز از معنای ولی و ولایت خبر داشته و تنها به دلیل بغض و دشمنی با امیرالمومنین (علیهالسلام) کلمه «ولی» در خطبه شریف غدیر را به معنای دوست و هم نشین ترجمه و تفسیر کردهاند. این تغییر و تحریف، باعث شده که آنان با امر خداوند مخالفت کرده و آن را قبول نکنند.
پینوشت:
1. بلاذری، أنساب الأشراف، ج10، ص363، دار الفكر – بيروت، چاپ اول، 1417 هـ. «خطب عمر بن الخطاب رضی الله عنه حين ولی فحمد الله وأثنى عليه وصلى على نبيه ثم قال: إنی قد وليت عليكم.»
2. ابن حجر عسقلانی، فتح الباری شرح صحيح البخاری، ج7، ص68، نشر دار المعرفة - بيروت، تحقيق: محب الدين خطيب، 1379هـ ق. «فان وليت هذا الأمر فاتق الله فيه.»
🌺🍃@noreghadir
✨✨🍃
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
#فضائلامیرامۅمنینعلیہالسلام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
۱۰۴ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم
هر روز یک فراز از خطبه غدیر،
فراز شماره: ۷
---------------------------------
احیاگران عید بزرگ غدیر خم
@ehyagaraneghadir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
۱۰۴ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم
هر روز یک فضیلت ،
فضیلت شماره : ۷
------------------------------
احیاگران عید بزرگ غدیر خم
@ehyagaraneghadir
😍😍😍😍🌷🌷🌷🌷
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیه أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
۱۰۴ روز دیگر تا عید الله الاکبر
۱۰۴ روز انتظار تا بهترین عید خدا و بهترین روز در جهان خلقت
۱۰۴ روز مانده تا روز بیعت با آخرین وارث غدیر حضرت آقا صاحب الزمان ارواحنا فداه
امام رضا علیه السلام می فرمایند تبلیغ غدیر برای هر کسی واجب است.
(اقبال الاعمال)
دست در دست هم به مدد اولین مدافع حریم ولایت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ندای غدیر را به گوش تمام جهانیان می رسانیم.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🌺🌺🌺🌺
یاامیرالمومنین انحصاره حیدره 🎧
#استوری
#روز_شمار_غدیر
#غدیریم_سقیفه_ایی_نیستم
#پیرو_هر_بی_پدری_نیستم
#فیلم
#پانزده_ثانیه
#کربلایی_فضولی_نوشه_ور😍
#فرهنگ_غدیری
#زندگی_علوی
🌹🌹🌹🌹🌹
۱۰۳ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم
هر روز یک فضیلت ،
فضیلت شماره : ۸
------------------------------
احیاگران عید بزرگ غدیر خم
@ehyagaraneghadir
🌺🍃🌺🍃
✨✨🍃
🌺🍃
❓چگونه ممکن است که هزاران صحابى، حدیث غدیر را شنیده باشند و هیچکدام در سقیفه اعتراض نکنند؟
📅تاریخنویسان با ثبت وقایع و شنیدن سینه به سینه این داستان از زبان مردمان مورد اعتماد، از طوایف گوناگون، به صحت این مطلب اذعان کردهاند. حجیّت این مطلب به قدرى بود که در ادبیات، کلام، تفسیر و حتى معاجم حدیثى معتبر اهلسنّت و شیعه راه پیدا کرد، به نحوى که نسائى دانشمند بزرگ اهل تسنّن، حدیث فوق را به 250 سند نقل کرده است.
✅گذشته از اینکه اجتماع چنین جمعیتی در غدیرخم هیچگونه استبعاد عقلی ندارد؛ زیرا واقعهی غدیر در سال دهم هجرت رخ داد که تبلیغات فراوان بر روى اسلام و خصوصاً فریضهی حج که از شعائر الهى شمرده میشد، طبقات مختلف مردم را به اسلام متمایل کرده بود و مهمتر اینکه پیامبر اسلام(صلیاللهعلیهوآله )، در آن سال به مردم اعلام کرده بود که شخصاً براى آموزش احکام حج، در این امر شرکت خواهد کرد.
⁉️حال سؤال این است که چرا چنین جمعیّتى، در برابر انحراف سقیفه، اعتراضى از خود نشان نداده و راه سکوت را در پى گرفتند؟! آیا این نکته نمیرساند که حدیث غدیر دلالت بر ولایت حضرت علی نداشته است!؟
🔶در پاسخ باید گفت؛ اساساً عمومیّت عدم اعتراض صحابه در سقیفه، مورد نقض و ابطال است؛ زیرا بزرگانى؛ مانند سلمان، مقداد، طلحه و... در اعتراض به سران سقیفه، کوتاهى نکردند و حتى زبیر، به سوى سر دمداران سقیفه شمشیر کشید.
♨️اما گروهى که سکوت را فراروى خود پسندیدند؛ یا به خاطر رعایت مصلحت و دورى از تفرق و خونریزى بود: مثل عباس عموى پیامبر و یا از روى ترس و تهدید عمّال خلیفه وقت. و یا اینکه خود از سرکار آمدن این گروه بهرههاى فراوانى میبردند؛ مانند نیاکان آنها و یا خاندان امویه. همچنین گروهی دیگر بودند که نه از روی امتناع و تهدید، بلکه به سبب شناختی که از علی(عليهالسلام ) به عنوان حاکمی عدالتگستر داشتند، دست از مخالفت برداشتند. آخر اینکه بخشى از مردم نیز، از روى جهل و نادانى، ابوبکر را بهجاى حضرت على(علیهالسلام ) به خیال اینکه على(علیهالسلام ) است و به سفارش پیامبر در غدیر عمل میکنند؛ به خلافت برگزیده و با او بیعت کردند.
حضرت على(علیهالسلام ) هم طبق وصیّت پیامبر اسلام، مأمور بود که نگذارد جامعه به دو دستگی کشیده شود؛ لذا ایشان دهها بار در مواقع مختلف با استناد به حدیث غدیر تنها به مخالفت زبانی اکتفا کردند.
پاسخ تفصیلی
⁉️در سؤال دو احتمال وجود دارد: احتمال اول اینکه عدم اعتراض صحابه به تصمیم سقیفه مفروض است، و از آن اصل واقعهی غدیر خم انکار شود؛ احتمال دوم اینکه اصل واقعهی غدیر و عدم اعتراض صحابه مفروض باشد و دلالت حدیث غدیر بر ولایت حضرت علی(عليهالسلام ) انکار شود.
🔷برای پاسخ به احتمال اول کافی است اصل وقوع حادثهی غدیر از طریق نقل تاریخی اثبات شود.
📝کتب تاریخى فراوانى از شیعه و سنّى، به نقل واقعهس غدیرخم اذعان کرده،[1] و آنرا از مسلّمات دانستهاند. خلیل عبدالکریم، از بزرگان معاصر اهلسنت، در لابهلاى بحث جمعآورى قرآن کریم مینویسد: «تعداد اصحاب پیامبر(صلیاللهعلیهوآله )، در حجّة الوداع [که واقعهی غدیرخم در آن روى داد]، صد و بیست و چهار هزار نفر بودند».[2] و ابن کثیر میگوید: «اخبار و احادیث در مورد رویداد غدیرخم، بسیار متواتر است و ما به قدر توان خویش [گوشهاى از آنرا] به خواست خدا نقل میکنیم».[3]
📌گذشته از کتب تاریخى مذکور، در معاجم حدیثى اهلسنّت، راویان بسیارى، به نقل حدیث غدیر پرداختهاند. برخى از آنها این حدیث را با مضمون واحد به طرق متعدّدى ذکر کردهاند. به عنوان مثال، نسائى این حدیث را به 250 سند،[4] نقل میکند.
☑️تمامى اینها گواهی بر فراوانى صحابه در واقعهی غدیرخم است که هیچگونه شک و تردیدى را نه در اصل قضیه و نه در تعداد، باقى نمیگذارد.
گذشته از اینکه اجتماع چنین جمعیتی در غدیرخم هیچگونه استبعاد عقلی ندارد؛ زیرا واقعهی غدیر، در سرزمینى به نام رابغ،[5] در حدود 200 کیلومترى مکه رخ داده است. در چهار راهى که مسیرهاى عراق، مدینه،[6] مصر و یمن از راه اصلى منشعب میشدند؛ از اینرو، تمامى حجّاج براى بازگشت از حج ناگزیر، از این مسیر میگذشتند.
❇️از لحاظ موقعیت زمانى نیز باید گفت؛ رویداد غدیرخم، در هجدهم ذى الحجّه،[7] آخرین ماه از سال دهم هجری قمرى، اتفاق افتاد. اما در آن سال، جمعیت از همیشه مسلمانان بیشتر بود؛ زیرا آیات متعدّدى در اینکه حج از شعائر الهى است نازل شده بود و با تبلیغات روزافزون اسلام، قشرهاى مختلف مردمى، به این دین الهى، روى آورده بودند.
👇👇ادامه
✍از سوى دیگر، چون نبى اکرم(صلیاللهعلیهوآله ) دستور داده بود تا قبل از عزیمت به حج، همه جا اعلام کنند که شخص پبامبر(صلواتاللهعلیه )، براى آموزش احکام حقیقى حج، خود در این فریضه شرکت خواهد کرد.[8]
⭐️تمامى این علل منجر شد تا در آن سال، تعداد حجّاج بسیار زیادتر از همیشه باشد؛ و چون واقعهی غدیرخم، در رابغ اتفاق افتاد؛ هنوز این جمعیت فراوان پراکنده نشده بودند؛ لذا همایشى پرشکوه و بیمانند در غدیر خم شکل گرفت.
👈احتمال دوم اینکه: چگونه میشود تا صحابهی پیامبر با دیدن واقعهی غدیرخم و شنیدن سخنان پیامبر(صلیاللهعلیهوآله ) و با وجود بیعت با على(علیهالسلام )، باز در سقیفه[9] کسِ دیگرى را براى این امر الهى، برگزیند؟! این نکته میرساند که حدیث غدیر دلالت بر ولایت حضرت علی نداشت.
⛔️در پاسخ بدین قسمت از سؤال باید گفت؛ ادعاى عدم اعتراض صحابه، در واقعهی غدیر باطل است. و کم نبودند یاران راستگویی که بر پیمان خود اصرار کرده و سران سقیفه را از عمل هولناک خود نهى کردند.
💠حضرت على(علیهالسلام ) که طبق وصیّت پیامبر اسلام(صلیاللهعلیهوآله )، مأمور بود که نگذارد جامعه به اغتشاش و دو دستگی کشیده شود؛ لذا ایشان فقط به مخالفت زبانی پرداخت و برای اجرای فرمان غدیر دست به شمشیر نبرد و با ابوبکر نیز - تا زمانی که فاطمه(سلام الله ) زنده بود - بیعت نکرد، و پس از آن نیز از روی مصلحت و اکراه بیعت کرد. اما اعتراض قولی خود را دهها بار در مواقع مختلف با استناد به حدیث غدیر اعلام کرد.
👥کسانى؛ مانند سلمان، ابوذر، طلحه، زبیر[10] و... زبان به مخالفت گشوده و دست بیعت به سوى ابوبکر دراز نکردند، بلکه به این هم اکتفا نکرده و زبیر، به روى سران سقیفه، شمشیر کشید.[11]
🧔♀برخی نیز مانند عباس(عموى پیامبر)، هرچند که به مخالفت علنى، آن هم به دلیل جلوگیرى از اختلاف و خونریزى، نپرداخت؛ اما از تأیید آنان خوددارى کرد و با ایشان[12] بیعت نکرد. از مجموع مخالفت عملی این عدهی کثیر از بزرگان صحابه و نیز تمسک پی در پی حضرت علی در مواقع مختلف به حدیث غدیر، معلوم میشود که دلالت حدیث غدیر بر ولایت آنحضرت تمام و صحیح است.
📛اما مردم عادى حاضر در جریان غدیرخم از دو حال بیرون نبودند: عدهای از آنها یا دارای منافعى در سقیفه بودند، و یا اینکه به زور تطمیع و یا تهدید مجبور به همکارى و بیعت شدند.
🔷البته ممکن است گروهی نه سودی میبردند و نه به اجبار بیعت کردند، بلکه میدانستند که تاب حکومت علی(عليهالسلام ) را ندارند، و یا از او کینههایی داشتند؛ چراکه بسیاری از اقوام کافر و مشرک آنان را در جنگها کشته بود. عدهای هم گفته شده است که از روی جهل با ابوبکر بیعت کردند. اینان کسانى بودند که واقعهی غدیر را شنیده بودند و به گمان اینکه ابوبکر همان على(علیهالسلام ) است که پیامبر(صلیاللهعلیهوآله ) سفارش به ولایت او کرده با وى بیعت کردند.[13]
[1]. یعقوبی، احمد بن أبی یعقوب، تاریخ الیعقوبی، ج 2، ص 112، بیروت، دار صادر، چاپ اول، بیتا.
[2]. خلیل عبدالکریم، مجتمع الیثرب، ص 22، ایلول، چاپ اول، 1997ق.
[3]. ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج 5، ص 213، بیروت، دار الفکر، 1407ق.
[4]. سبحانى، جعفر، فرازهایى از تاریخ پیامبر اسلام، ص 517، تهران، نشر مشعر، چاپ هشتم، 1373ش.
[5]. سبحانی، جعفر، الاضواء علی عقائد الشیعة الإمامیة، ص 133، قم، مؤسسه امام صادق(علیهالسلام )، بیتا.
[6]. امینی، عبدالحسین، الغدیر فی الکتاب و السنة و الأدب، ج 1، ص 29، قم، مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیه، چاپ اول، 1416ق.
[7]. أبوالحسن علی بن الحسین المسعودی، التنبیه و الإشراف، تصحیح، عبد الله اسماعیل الصاوی، ص 221، قاهره، دار الصاوی، بیتا.
[8]. فرازهایى از تاریخ پیامبر اسلام، ص 504.
[9]. سقیفه؛ یعنى جایى که سقف خورده تا سایبانى باشد. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، محقق، مصحح، میر دامادی، جمال الدین، ج 9، ص 155، بیروت، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع- دار صادر، چاپ سوم، 1414ق.
[10]. تاریخ الیعقوبی، ج 2، ص 124؛ شیخ صدوق، الخصال، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 461، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش؛ عصامی مکی، عبدملک بن حسین بن عبدملک شافعی، سمط النجوم العوالی فی أنباء الأوائل والتوالی، تحقیق، عادل أحمد عبدالموجود، علی محمد معوض، ج2، ص332، بیجا، دار الکتب العلمیة، بیتا.
[11]. جوهرى، ابیبکر احمد بن عبدالعزیز، السقیفة و الفدک، محقق، امینی، محمد هادی، ص 50، بیجا، مکتبة نینوى الحدیثة، بیتا.
[12]. تاریخ الیعقوبی، ج 2، ص 124.
[13]. ر. ک: اسکافى، ابیجعفر، المعیار و الموازنه، ص 19 – 23، بیروت، بیتا، 1402ق
🌺🍃@noreghadir
✨✨🍃
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
#فضائلامیرامۅمنینعلیہالسلام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
۱۰۳ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم
هر روز یک فراز از خطبه غدیر،
فراز شماره: ۸
---------------------------------
احیاگران عید بزرگ غدیر خم
@ehyagaraneghadir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
۱۰۳ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم
هر روز یک فضیلت ،
فضیلت شماره : ۸
------------------------------
احیاگران عید بزرگ غدیر خم
@ehyagaraneghadir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅مطالبی بسیار مهم در مورد حضرت مهدی علیه السلام که در خطبه غدیر نقل شده است. 👉
🔶کارشناس استاد یزدانی
🔷روایت کتاب از خطبه غدیر
#کلیپ_غدیر
#پیشنهاد_دانلود
🍃با نشر این کلیپ در ثواب آن شریک باشید 🍃
@noreghadir
😍😍😍😍🌷🌷🌷🌷
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیه أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
۱۰۳ روز دیگر تا عید الله الاکبر
۱۰۳ روز انتظار تا بهترین عید خدا و بهترین روز در جهان خلقت
۱۰۳ روز مانده تا روز بیعت با آخرین وارث غدیر حضرت آقا صاحب الزمان ارواحنا فداه
امام رضا علیه السلام می فرمایند تبلیغ غدیر برای هر کسی واجب است.
(اقبال الاعمال)
دست در دست هم به مدد اولین مدافع حریم ولایت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ندای غدیر را به گوش تمام جهانیان می رسانیم.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺