🔶 آخرین نامه
محمد بن حنفیه، امام حسین علیه السلام را در کربلا همراهی نکرد و حضرت زمانی که به کربلا می رسد، به او نامه می نویسد و می فرماید:
«کَأَنَّ اَلدُّنْیَا لَمْ تَکُنْ وَ کَأنَّ اَلْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ»
مثل اين كه دنيا اصلا وجود نداشته و آخرت هميشگى و دائم بوده و هست.
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
نــــــــورمـــــاه
🔶 از عـــقـــل تــــا تــــوهــــم و خـــــیـــــال
📍آدولف آیشمن که از افسران بلند پایه ی آلمان در جنگ جهانی دوم بود، انسان های بسیاری را زندانی کرد و چشم در چشم، آنها را کُشت!
آیریس مرداک فیلسوف بریتانیایی و هانا آرنت فیلسوف آمریکایی و آلمانی، طرح پژوهشی را با موضوع آدولف آیشمن آغاز نمودند. اساس پژوهش آنها پاسخ به این سوال بود که چگونه یک انسان می تواند ۱۰۰ ها نفر را بدون هیچ گونه تریدی به قتل برساند؟
📍این دو خانم فیلسوف در طی پژوهش خود به یک جمله از سیمون وی می رسند که او می گوید:
زایشگاه شرور توسط آدم ها، توهم است
توهم قدرت، ثروت و جایگاه باعث می شود که انسان از جان دیگران به راحتی بگذرد!
یا به تعبیر دیگر طمع قدرت و ثروت، عقل را از آدمی زائل می کند. و آدم بی عقل شبیه گرگی است که هم نوع خود را می درد: «اکثَرُ مَصارِعِ الْعُقولِ تَحْتَ بُروقِ الْمَطامِعِ»
📍آیریس مرداک و هانا آرنت علاوه بر این جمله، یک جمله ی دیگری از خود می افزایند و می گویند:
همانطور که توهم شرزا است، تخیل اخلاق زا است
تخیل باعث می شود که آدمی خود را در جایگاه دیگری قرار بدهد و از اینکه به او آسیبی برساند، خود را نگه می دارد(آیشمن در اورشلیم)
📍امام حسین علیه السلام بعد از آنکه دشمن مقابل را به عقل فرامی خواند و از آنها می خواهد به عقل بازگردند: «إرجعوا إلی عقولکم». سراغ خیال آنها می رود و می فرماید:
نفْسی مَعَ أَنْفُسِکُمْ، وَ أَهْلی مَعَ أَهْلیکُمْ
نفس من همراه نفس شماست و خانواده ی من همراه خانواده ی شماست ...
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
نــــــــورمـــــاه
سلام دوستان خوبم ممنون میشم که از کانال جدید ما حمایت بفرمایید🌸
یک سال از عمر کانال گذشت 🙂 (
💠 جبران گناه پنهان و آشکار
از ابن ظبیان نقل می کند که حضرت صادق فرمود: هر کس که می خواهد در خلوت عملی انجام دهد، خوب بیاندیشد؛ اگر عمل نیکی است انجام دهد و اگر زشت است، خودداری کند که خداوند سزاوارتر به وفای عهد و زیاد کردن لطف است. و کسی که در خلوت عمل بدی را مرتکب شد، برای جبرانش عمل نیکی را در خلوت انجام دهد. و هر کس گناه آشکاری را مرتکب شد، باید برای جبرانش عمل نیکی را علنی و آشکارا انجام دهد.
مَنْ خَلَا بِعَمَلٍ فَلْيَنْظُرْ فِيهِ فَإِنْ كَانَ حَسَناً جَمِيلًا فَلْيَمْضِ عَلَيْهِ وَ إِنْ كَانَ سَيِّئاً قَبِيحاً فَلْيَجْتَنِبْهُ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْلَى بِالْوَفَاءِ وَ الزِّيَادَةِ وَ مَنْ عَمِلَ سَيِّئَةً فِي السِّرِّ فَلْيَعْمَلْ حَسَنَةً فِي السِّرِّ وَ مَنْ عَمِلَ سَيِّئَةً فِي الْعَلَانِيَةِ فَلْيَعْمَلْ حَسَنَةً فِي الْعَلَانِيَةِ.
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________