eitaa logo
کانال ائمه جماعت
1.8هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷عکس در نماز 🔹در چند جا نماز خواندن مکروه است و از آن جمله است نماز خواندن در جایی که مجسمه و عکس چیزی که روح دارد باشد، چه روبروی نمازگزار باشد، چه پشت سر، مگر آنکه با پرده یا چیز دیگری پوشانده شود. 🔹نماز خواندن مقابل هرآنچه که انسان را مشغول کند، مکروه است از جمله نماز خواندن در برابر آینه. 📚( احکام دو دقیقه ای، جلد سوم، صفحه 36)
❓❓چرا نماز خواندن رو به روی عکس اشکال دارد ؟ حتی اگر موقع نماز به آن نگاه نکنیم و حواسمان نباشد؟ 🔰نماز خواندن در اتاقى که مجسمه یا عکس وجود دارد مکروه است، ولى اگر چیزى مانند پرده یا غیر آن روى عکس و مجسمه قرار دهند که دیده نشود کراهت مرتفع مى شود. ⬅️فلسفه ودلیل آن حضور قلب درنمازاست واین که حواس انسان جمع باشد و به غیر ازخداوند به کسی توجه نداشته باشد طبیعی است که مظاهردنیا و از جمله عکس ها و مجسمه ها باحضورقلب و ارتباط عمیق با خالق آفرینیش سازگارنیست از این جهت خوب است که انسان موانع حضورقلب را برطرف نموده وبا خضوع وخشوع تمام وحضور قلب کامل باپروردگارش ارتباط برقرار نماید چراکه تاریخ بشر شاهد این مدعا است که ریشه هاى بت پرستى، از تقدیس تمثال ها و حتى سنگ ها آغاز گردیده و رفته رفته به پرستش بت ها و... انجامیده است. به مقتضاى ادله شرعی، حرمت مجسمه سازى از همین جهت است. این موضوع به قدرى تأثیر گسترده اى داشت که هنوز هم بت پرستى در بین ملت هاى مختلف وجود دارد. ☑️حتى در بین ادیان توحیدى نیز تقدیس تمثال ها به چشم مى خورد. اگر سرى به کلیساها بزنید (خصوصا در کشورهاى دیگر)، خواهید دید که ده ها مجسمه و تمثال تقدیس مى شود و به گونه اى در برابر آنها کرنش و عبادت صورت مى گیرد. اگر آمادگى موجود در نوع مردم (نه خواص مانند شما) را در نظر بگیریم، حقانیت این موضوع آشکار خواهد شد که تحریم ساختن مجسمه، براى جلوگیرى از گرایش آنان به بت پرستى و تقدیس هاى بى مورد است. و کراهت عکس و تمثال ها نیز ریشه در همین مفسده که گریبانگیر بشر شده است دارد.
📖نماز آن مقدار قبول است که حضور قلب داشته باشد و حداقل حضور قلب این است که شما بدانید چه می‌کنید و چه می‌گویید. اگر در تمام نماز چنین حضوری وجود داشته باشد و آدم از نماز بیرون نرود نماز او قبول است و اگر حضور بیشتر از این باشد درجه قبولی بالا می‌رود. ◽️بدانید آدم هر مقدار نمازش را درست بخواند نشانه این است که زندگی و امور روزمره او طبق ضوابط انجام شده است و هر مقدار زندگی و امور روزمره او درست باشد باعث خواهد شد که نمازش درست باشد. ▫️حضور قلب در نماز این است که هر کار که می‌کند توجه داشته باشد که چه می کند. وقت رکوع توجه دارد که می‌خواهد رکوع کند. وقت ذکر می داند که می‌خواهد ذکر بگوید و چه ذکری بگوید. این حداقل حضور قلب است و حضور قلب کامل آن است که در تمام مدت نماز چیزی دنیایی به ذهن او خطور نکرده باشد، و وقتی دنیا خطور نکرد، پس آن چیزی که در خیال و خاطر آمد آن درجات نماز کامل این شخص را مشخص می کند. نمازی مورد رضایت خدای متعال است که حضور قلب در آن کامل باشد. ◽️اولین عامل به هم ریختگی حضور قلب چشم ماست. چشمی که همه چیز را می‌بیند. هر شخص زن و مرد، هر منظره، هر عکس و هر فیلمی را نگاه می‌کند، نمی‌تواند نماز خوبی بخواند. اگر بتوانید چشم خودتان را کنترل کنید ان‌شاءالله نمازتان بهتر می شود. ◽️اگر بتوانید چیزهایی که خدای متعال راضی نیست نگاه نکنید، به طور جدی می توانید نماز بهتری داشته باشید. نماز عصاره و خلاصه شده رفتار و اعمال روز ماست. اگر تمام رفتار و اعمال آدمی با حساب و کتاب باشد نماز او درست خواهد شد. ▪️راه اساسی و قطعی بدست آوردن حضور قلب در نماز و مراقبت جدی از رفتار و اعمال و افکار است و این راه به نتیجه می‌رسد.
در راستای توانمندسازی ائمه جماعت دانشگاه‌ها، (( اتقان ۲ )) دومین دوره آموزشی در https://ec.nahad.ir/index.php/samen/homepage/?siteid=909 در دسترس ائمه جماعت دانشگاه‌ها قرار گرفت. در این دوره که به همت مرکز اقامه نماز و قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تهیه و تدارک دیده شده است دروس توحید ۱، توحید ۲، فن خطابه ۱، فن خطابه ۲، اسرار نماز و گام دوم انقلاب اسلامی در اختیار ائمه جماعات دانشگاه‌ها قرار گرفته که می‌بایست پس از گذراندن دروس یاد شده گواهی‌های مربوطه را به دفاتر نهاد دانشگاه محل فعالیت ارائه نمایند.
علیک صلی الله یا حمزه سیدالشهدا و صلی الله علیک یا عبدالعظیم الحسنی وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام به محضر مقدّس امام زمان علیه السلام و شیعیان جهان تسلیت باد.🏴🏴🏴
2017-12-23 074102.mp3
10.53M
🎼 زیارت نامه حضرت عبدالعظیم حسنی🎧 ❣️ 🎤 🏴
📓با توجه به تحقیق های انجام شده، حضرت عبدالعظیم حسنی سومین مدفون در ایران بعد از امام رضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) است که به جهت قرابت زمانی با امام حسن مجتبی (ع)، به ۵ نسل بعد از امام مجتبی (ع) بر می گردد. ◼️حضرت عبدالعظیم حسنی حیاتی پربرکت از معرفت الهی داشت که نسبت جایگاه ایشان نسبت به دیگر امامزادگان ایران متعال و درجه یک است، به این معنی که اگر ما امروز بیش از هشت هزار امامزاده داریم، حضرت عبدالعظیم حسنی نسبت به جایگاهشان نزد رسول الله (ص)، حائز رتبه اول هستند. ◻️از نشانه های همه امامزادگان واجب التعظیم کرامت است. عبدالعظیم حسنی (ع) القاب متعددی مانند اباالقاسم و یا سیدالکریم داریم، که به دلیل کرامت شان نسبت به زائران خود به سیدالکریم مشهور شدند. ◾️حضرت شاه عبدالعظیم حسنی هم مانند امام رضا (ع) در غربت جان دادند و هنگامی که می خواستند بدنشان را غسل دهند، تکه کاغذی در جیبشان پیدا شد که از نسب عبدالعظیم حسنی با این عنوان «من ابوالقاسم، عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن بن زید بن علی بن حسن بن علی بن ابی طالب هستم.» خبر داد. پس از آن صدای وامصیبتا در سراسر ری پیچید. ◽️حضرت عبدالعظیم حسنی، غریب نواز است و توجه ویژه ای به زائران خود دارند. زندگی و جان دادن غریبانه حضرت عبدالعظیم حسنی و همچنین غریب نوازی ایشان به ولی خود امام رضا (ع) بی شباهت نیست. ▪️کرامت این حضرت به زائران خود درجه ای دارد که اگر برای برآورده شدن حاجت خود به حضرت سیدالکریم توسل کنید، ان شاء الله حاجتتان برآورده خواهد شد. به سبب کرامت و توجه ایشان است که حضرت عبدالعظیم را سیدالکریم می نامند. ▫️مهم ترین نکته در سیرت و زندگی حضرت عبدالعظیم حسنی، ولایت پذیری و ولایتمداری ایشان از حضرت امام رضا (ع)، جواد الائمه (ع) و امام هادی (ع) است. شدت تبعیت حضرت عبدالعظیم حسنی از حضرات معصوم و امام زمان خود، از ایشان شخصیت بزرگی را ساخت که امروزه باید در جامعه الگو گرفتن از این عالم والا مقام را پیاده سازی کنیم.
⁉️سؤال: آیا شهر ری جزء تهران محسوب می شود که از نظر مسافت شرعی حد ترخص تهران باشد یا شخصی که در تهران قصد ده روز کرده بتواند مثلا ۱ یا ۲ روز به شهر ری برای زیارت برود ( با توجه به اینکه از نظر اداری از بعضی جهات مستقل و از بعضی جهات وابسته به تهران و کاملا متصل به تهران می باشد)؟ ▪️مقام معلم رهبری: ملاک تشخیص عرف محل است. ▪️آیت الله بهجت:این عرفي است. ▪️آیت الله تبریزی: با توجه به اینکه دو شهر محسوب می شود هر یک حکم خودش را دارد. ▪️آیت الله سیستانی: جزء تهران نیست. ▪️آیت الله صافی گلپایگانی: ظاهرا شهر ری جزء تهران محسوب نمی شود. ▪️آیت الله فاضل لنکرانی خیر، ولى جزء حد ترخص تهران می باشد. ▪️آیت الله مکارم شیرازی: ظاهرا دو محل است. ▫️منابع: مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید ج4، ص۱۲۵ / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (سلام الله عليها) ، مجموع احکام 4، قسمت نماز و روزه مسافر، با استفاده از ص 51 / استفتاء مکتوب از مراجع معظم تقلید
17.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی با موضوع حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و خدمات ایشان