🔰 سیره و رفتار سیاسی حضرت زهرا (سلام الله علیها)
✍ سخنران:
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی
🔸 یکی از مراجع بزرگ می فرمود: این خطبه را کسی به غیر از فاطمه نمی توانست ایراد کند؛ چون امیرالمؤمنین از نظر آنها مورد اتهام بود و نمی گذاشتند آقا صحبت کند. سلمان، اباذر، مقداد و دیگران نیز اگر می خواستند آن را بیان کنند...
سیره و رفتار سیاسی حضرت زهرا (علیها السلام)
🔻«قَالَ اللهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی: إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا.»
🔻 مقدمه :
بحث امروز من مقداری در رابطه با سخنان و خطبه های فاطمۀ زهرا علیها السلام در دفاع از ولایت و امامت امیرالمؤمنین و در افشاء کردن خط سقیفه و حوادثی است که برای عالم اسلام پیش آمد. قبل از اشاره لازم می دانم دسته بندی از این خطبۀ ارزشمند داشته باشم.یکی از مراجع بزرگ می فرمود: این خطبه را کسی به غیر از فاطمه نمی توانست ایراد کند؛ چون امیرالمؤمنین از نظر آنها مورد اتهام بود و نمی گذاشتند آقا صحبت کند. سلمان، اباذر، مقداد و دیگران نیز اگر می خواستند آن را بیان کنند، هرگز نمی توانستند این گونه افشاگری کنند. این بود که حضرت زهرا علیها السلام آمد و برای دفاع از ولایت و امامت این مطالب ارزشمند را ارائه فرمود.
🔻 طرح موضوع
قبل از آن که به ابعاد این خطبه اشاره کنم، این نکته را عرض کنم که یکی از ابعاد مهم دین ما بحث سیاست و دخالت در امور جامعه است. نمی شود کسی بگوید ائمه و پیشوایان دینی فقط پیشوای شرعی و دینی مردم بوده اند.این حرفی است که ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه اش می نویسد: اینکه پیغمبر فرمودند:علی علیه السلام اعلم و عالم ترین مردم است.یعنی در مسایل شرعی، نه در مسایل سیاسی و حکومتی. آیا واقعاً این طور است؟ آیا در حادثۀ با عظمت غدیر که پیغمبر فرمود: «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاه»؛ یعنی مردم بروند از علی علیه السلام سؤال شرعی و نماز و روزه سؤال کنند؟ اسلام قضاوت، تجارت و حدود ندارد؟!
آیا ممکن است در جامعه، حد زنا، سرقت و آدم کشی را بدون حکومت رعایت کرد؟ مگر می شود در جامعه قضاوت و احکام تجاری را بدون حکومت داشت؟ لذا از امام حسن مجتبی پرسیدند، سیاست چیست؟ هر زمان که سیاست می گویند، با حیله گری و خدعه همراه است.
🔻 سیاست از دیدگاه امام مجتبی علیه السلام
امام مجتبی فرمود: سیاست سه چیز است:
«السّیاسة أن ترعی حقوق الله، و حقوق الأحیاء، و حقوق الأموات. فأمّا حقوق الله فأداء ما طلب و الاجتناب عمّا نهی. وأمّا حقوق الأحیاء فهی أن تقوم بواجبک نحو إخوانک ولا تتأخّر عن خدمة امّتک، و أن تخلص لولّی الأمر ما أخلص لأمّته، و ترفع عقیرتک فی وجهه إذا حاد عن الطّریق السّوی.و أمّا حقوق الأموات فهی أن تذکر خیراتهم و تتغاضی عن مساوئهم، فإنّ لهم ربّا یحاسبهم»
سیاست این است که سه تا حق را در جامعه پی گیرید و رعایت کنید: یکی حق خداست. پس یک سیاست مدار باید نخست حق خدا را که همان اساس دین است رعایت کند. دوم حقوق مردمی که زنده اند، و سوم حقوق اموات باید رعایت گردد. اموات نیز حقوقی دارند، اهل قبور هم برای خودشان حقوق و جایگاهی دارند.
امام فرمود: سیاست پی گیری و رعایت حقوق خدا، مردم زنده و حقوق اموات است؛ یعنی یک سیاست مدار این مثلث سه ضلعی را بایستی رعایت کند. این است که در زیارت جامعه کبیره می گوییم «هُمْ ساسَةُ الْعِباد»، ائمۀ ما «سیاسیّون» جامعه هستند. یعنی تدبیر امور و ادارۀ جامعه را نیز باید به دست داشته باشند. مگر حضرت سلیمان حاکم نبود و جامعه را اداره نمی کرد؟ مگر داود پیغمبر حکومت نمی کرد؟ مگر حضرت یوسف مدتی مسؤلیت نداشت؟ مگر حضرت نوح و شعیب چنین نبودند؟ اصلاً همۀ انبیاء برای چه آمده بودند؟ آمده اند تا عدالت را پیاده کنند. عدالت چگونه پیاده می شود؟ آیا با گوشۀ مسجد نشستن عدالت پیاده می شود؟ عدالت از حکومت و مسئولین شروع می شود.
🔻 ارکان سیاست
سیاست از ادارۀ کشور شروع می شود.شما به آیه ای که آدرس می دهم، مراجعه کنید. در آیۀ پانزدهم سورۀ شوری خداوند متعال پنج دستور به پیغمبر داده است که اگر کسی دقت کند، متوجه خواهد شد که این آیات بیان کنندۀ اصول سیاست هستند.
🔻 رکن اول
به پیغمبر گفته می شود: «فَلِذلِکَ فَادْعُ»؛ پیغمبر! مرتب مردم را به خدا دعوت کن. وقتی دعوت کند، عده ای می جنگند. وقتی جنگیدند باید با آنها مبارزه کرد. وقتی مبارزه کنند، شهید خواهند شد، درگیری و جراحت پیش می آید. ادارۀ جنگ خودش سیاست است.
پیغمبر! پنج کار انجام بده: یکی اینکه هر جا رسیدی مردم را به خدا دعوت کن. لذا رسول خدا که از «غار حراء»پایین آمد، نخست از خانۀ خودش شروع به دعوت کرد و خدیجه ایمان آورد. بعد از آن فامیل هایش را جمع کرد و ایمان و اسلام را به آنها عرضه کرد.سپس آمد کنار کوه صفا و فریاد زد، و مردم را به اسلام دعوت کرد. 👇👇👇
🔺طائف رفت، نامه نوشت و نماینده برای شاهان دنیا فرستاد. هفت نامه در سال هفتم هجری – همزمان در یک سال – به سران دنیا نامه نوشت.این نشان دهندۀ حکومت و سیاست پیغمبر است.
🔻 رکن دوم
«وَ اسْتَقِمْ کَما أُمِرْتَ»؛ استقامت کن! دینداری، حکومت داری، سیاست مداری و اصلاح جامعه زحمت دارد. به تو ساحر و مجنون می گویند، مسخره ات می کنند؛ ولی باید تحمل کنی؛ «وَ اسْتَقِمْ کَما أُمِرْتَ». هزینه دارد، یارانت را شکنجه می کنند، عزیزانت را آزار می دهند؛ ولی باید صبر و استقامت کنی.
حضرت در مسجدالحرام می آمد، کنار حجر اسماعیل می ایستاد و مردم را به خدا دعوت می کرد: «قُولُوا لَا إِلَهَ اللهُ تُفْلِحُوا» مشرکین هم سر و صدا می کردند، می گفتند: سر و صدا کنید تا کسی قرآن را نشنود.
▪️ بصیرت طفیل بن عمرو دوسی
«طفیل بن عمرو دوسی» می گوید: آمدم مکه، گفتند: پنبه در گوش هایت بگذار که حرف این شخص را نشنوی. من هم دو تا پنبه در گوش هایم گذاشتم، رفتم طواف (در آن زمان حج وجود داشت ولی به رسم جاهلی) با خود گفتم: عجب کاری است!بگذار پنبه را در بیاورم و گوش کنم! عمرو دوسی پنبه را در آورد و نشست و گوش کرد. دید!اینها که پیغمبر می گوید: حرف های بدی نیست. پیغمبر می گوید: دروغ نگویید، معصیت نکنید، زنا نکنید. دوسی مسلمان شد، به منطقه خودش قبیلۀ دوس رفت، فامیل هایش را تا توانست– نزدیک به هشتاد نفر – مسلمان کرد و برگشت مکه، عرضه داشت: یا رسول الله! من هشتاد نفر را مسلمان کردم. حالا شما دعا کنید تا بتوانم افراد بیشتری را مسلمان کنم. رسول خدا دعا کرد: «اللّهُمَّ أهْدِ دَوْساً «ثم قال:»اِرْجِع إِلَیَّ قومک»؛ خدایا! قبیله «دوس»را به سوی من جذب کن!پروردگارا! قبیله «دوس»را مسلمان کن.[3] این گونه نبود که پیغمبر اکرم به یک جا و دو جا اکتفاء کند، به جاهای مختلف، نامه نوشت و نماینده فرستاد.
🔻 رکن سوم
«وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ»؛ پیغمبر! به حرف های این مشرکان گوش نده، هر یک از مردم ممکن است حرفی بزند، اما تو کار خودت را انجام بده!👇👇👇
🔻 رکن چهارم
«وَقُلْ آمَنتُ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ»؛ بگو! من فقط برای قرآن کار می کنم، فقط برای اشاعه کلام الهی فعالیت می کنم.
🔻 رکن پنجم
«وَأُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَیْنَکُمُ»؛
بگو! آمده ام تا بین شما عدالت را برقرار کنم.
نگاه کنید چگونه پیغمبر می تواند این کارها را پیاده کند. مگر بدون حکومت، قدرت و سیاست می شود پیامبر قرآن را پیاده کند؟ لذا نگاه کنید همۀ ائمه را به شهادت رساندند، طبق آنچه که نقل شده و مشهور است همین نکته بوده است. یکی از این بزرگواران، به مرگ طبیعی از دنیا نرفته است. پس سیاست دینی همراه بصیرت و آگاهی رعایت حقوق الهی و حقوق مردم است البته با رعایت موازین شرع و با نبود مکر و حیله. این سیاستی است که در دین به آن توصیه شده است.
🔻 سیاست حضرت زهرا علیها السلام
الان می خواهم گام ها و منش های سیاسی حضرت زهرا علیها السلام را برایتان عرض کنم.
۱. افشاگری در دفاع از امامت
🔻فاطمه زهرا علیها السلام با یک بحران به نام «سقیفه»مواجه شد. افرادی جمع شدند و خواستند غدیر را انکار کنند. حضرت در مقابل آنها چه کرد؟ می توانست گوشۀ خانه بنشیند و گریه کند، اما بلند شد و رفت و در هر چند کیلومتری فتنه را افشا می کرد و فریاد بر می اورد. «محمود بن لبید»می گوید: من روزی رفتم قبرستان بقیع، دیدم صدای گریه می آید. دیدم خانمی با چهار بچه نشسته و دارد اشک می ریزد. جلو رفتم، متوجه شدم فاطمه است. عرض کردم، دختر رسول خدا! این گریۀ شما ما را آزار می دهد و برای ما سخت است چرا گریه می کنید؟
🔻(این قصه را مرحوم شیخ عباس در بیت الاحزان آورده است.) حضرت فرمود: پسر لبید! دو مصیبت، دارد مرا از پا درمی آورد، یکی فقدان پدرم رسول خداست.هر کسی که بمیرد، پس از چند وقتی مصیبتش کاهش می یابد، ولی از روزی که پدرم رسول خدا از دنیا رفت، روز به روز داغش برای من بیشتر می شود؛
«إِذَا مَاتَ یَوْماً مَیِّتٌ قَلَّ ذِکْرُهُ وَ ذِکْرُ أَبِی مُذْ مَاتَ والله أَکْثَر»
به قول یکی از مراجعی در گذشته که می فرمود: نمی دانم چه شده! هر وقت روضه حضرت زهرا علیها السلام خوانده می شود تازه است. مثل اینکه جریان مصیبت دیروز بوده است. امام (ره) از شهادتش چند سال می گذرد، هنوز که هنوز است حرارتش خاموش نمی شود. آری! محمود بن لیبد! پدرم از روزی که از دنیا رفت، هر روز که می گذرد، داغش شدیدتر می شود.
دیگر مصیبت ظلم هایی است که به امیرمؤمنان می شود. محمود بن لبید می گوید: گفتم، دختر رسول خدا! چرا پدر بزرگوارت قضیه ولایت امیرالمؤمنین را تمام و محکم نکرد تا خیال مردم راحت شود؟ وجود مقدس زهرای مرضیه فرمود:«یَابنَ لبید واعَجَباه أنَسیتُم یَومَ غَدیر خُم؟ »؛ پسر لبید! این چه حرفی است، بابای من مگر در غدیر نفرمود. مگر از جریان سقیفه تا غدیر چند روز فاصله است (هفتاد هشتاد روز بیشتر نگذشته است) مگر پدرم برای کسی عذر گذاشت؟ محمود بن لبید (به تعبیر بنده) می گوید: زبان درازی کردم و گفتم: ای دختر رسول خدا! درست است که پیغمبر فرمود، اما شاید مردم یادشان رفته باشد! چرا امیرالمؤمنین خودش بلند نمی شود و بیاید و از حق خودش دفاع کند و به مردم بگوید من امام هستم و اینها غصب کرده اند؟ فاطمه زهرا علیها السلام فرمود: پسر لبید! «مَثَلُ الامام مَثَلُ کعبه»؛ امام مثل کعبه است.مردم می روند سراغ کعبه، کعبه که سراغ مردم نمی رود، یعنی مردم باید سراغ امام بروند.
▪️امام مشروعیتش با خداست، ولی مقبولیتش با مردم است. امام حسن علیه السلام امام بود، وقتی مردم یاریش نکردند، مجبور به صلح شد. موسی بن جعفر علیه السلام امام بود، اما وقتی مردم او را تنها گذاشتند، مگر چهارده سال گوشۀ زندان قرار نگرفت؟
▪️امام شدن امیرالمؤمنین مشروعیتش با خداست، ولی مردم باید جمع شوند تا او بتواند حکومت کند. همین امام در جنگ صفین فرمود:آیا من مأموم شما شدم؟ شما دارید مرا می کشید! اینکه می گویید آقا صلح کن! ابوموسی اشعری را قبول کن! اینجا را بپذیر، اینجا را نپذیر! وای به شما! گویا من مأموم شده ام و شما امام!
▪️این است که حضرت زهرا علیها السلام می آید و در بقیع گریه می کند. این یک گام حضرت زهرا برای افشاگری فتنه گران سقیفه بود و در جاهای متعددی با سخنرانی به افشاگری برخاست.
▪️از ارکان اعتقادی و از فروع دین ما تولی و تبری است. این را باید جوان ها و نوجوان های ما یاد بگیرند و بدانند که امام نسبت به جامعه، مثل نخ تسبیح به دانه های تسبیح است. اگر نخ تسبیح پاره شود، دانه های تسبیح از هم می پاشند. ما ناگزیریم از اینکه بدانیم جایگاه امام در جامعه چیست؟ زیرا امروزه خیلی ها دارند علیه نظریه امامت شبهه ایجاد می کنند.👇👇👇
۲. آسیب شناسی و آفت زدایی
🔻یکی از نقش های زهرای مرضیه علیها السلام در جامعه آسیب شناسی و آسیب زدایی بود.در خطبه ای که در مسجد و نیز در جمع زنان مهاجر و انصار خواند. حضرت فرمود:در شما نفاق بود، این نفاق را که تا پیغمبر زنده بود، مخفی کردید و اکنون آن را آشکار کردید.
🔻 شکل نفاق در مدینه و در مکه
این را خوب دقت کنید! ما دو نوع نفاق داریم، یکی نفاقی است که در مکه وجود داشت و دیگری نفاقی بود که در مدینه به کار گرفته می شد. نفاق اول خیلی کم رنگ بود؛ زیرا نفاق بیماری است که در بستر جامعۀ دینی شکل می گیرد. در جامعۀ کفر منافق لازم نیست. چون نفاق بین دینداران رشد و نمو می کند، لذا نفاق در جامعۀ دینی شکل می گیرد. در مکه ما به این معنی نفاق نداشتیم.
▪️در مکه، آن طرف ابوجهل بود، این طرف رسول خدا: آن طرف جامعه کفر و این طرف جامعه مسلمان؛ بنابراین، مرزها روشن بود. قرآن کریم می فرماید: «مِنْ أَهْلِ الْمَدینَةِ مَرَدُوا عَلَی النِّفاقِ»؛ پیغمبر! این هایی که دور تو را گرفته اند بعضی هایشان منافق اند. صریح قرآن است که: «لا تَعْلَمُهُمْ»؛ تو ای پیغمبر! آنها را نمی شناسی.
▪️حالا چرا می گوید نمی شناسی؟ با این تذکر می خواهد بگوید، به صورت عادی نمی شناسی، والاّ ائمه و انبیاء هر وقت اراده کنند چیزی را بدانند، می دانند. ما نمی گوییم آن بزرگواران علم غیب مطلق دارند، امّا این را می گوییم که هر زمان بخواهند، می دانند. اگر معصوم بخواهد دعایش مستجاب می شود و نیز اگر بخواهد، از زمان مرگش مطلع می گردد. این نکته به خاطر مقامی است که آن بزرگواران در پیشگاه خدا دارند. ولی به پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید: شما این منافق ها را نمی شناسی.
▪️برادران و خواهران گرامی! باید متوجه این نکته باشیم که نفاق در جامعۀ دینی صورت می گیرد و ما مبادا دارای این روش پلید باشیم.
🔻 نفاق عبدالله بن ابی
در مدینه «عبدالله بن ابی»سر دسته منافقان است. او کسی است که در جنگ احد از جبهۀ مسلمان ها سیصد نفر را جدا کرد. سربازان اسلام هزار نفر بودند، سیصد نفر از آنها را این مرد جدا کرد و لذا مسلمانان در جنگ شکست خوردند. این مرد کسی بود که مرتب می خواست مسلمان ها به جان هم بیفتند.
🔻 نفاق ابوعامر
منافق دیگر «ابوعامر»است. او رفت، پول قرض کرد و «مسجد ضرار»را ساخت به خاطر اینکه مسجد قبا را زمین بزند. دسته درست می کند تا دسته ها و صفوف را به اسم دین به زمین بزند.
ابو عامر گفت: بروید مسجد درست کنید تا من امام جماعتش بشوم، پیغمبر هم بیاید آن را افتتاح کند تا مسجد قبا را زمین بزنیم.
ببینید! این کار منافق است. منافق با مسجدسازی به جنگ مسجد و با کتاب دینی به جنگ کتاب می آید. منافق با ایجاد شبهه در کتاب، حدیث و دعا ذهن جوان شما را خراب می کند.
🔻 مذمت نفاق در سخن پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم
امیرالمؤمنین علیه السلام نامه ای نوشته است به محمد بن ابی بکر (این نامه در نهج البلاغه وجود دارد)
می دانیم که محمد بن ابی بکر از یاران با وفای امام علی علیه السلام است. پسر خلیفۀ اول و برادر عایشه است. این مرد عالیقدر در جمل، امیرالمؤمنین را یاری کرد، و تا آخر عمر در دفاع از امام علیه السلام ایستاد. علی علیه السلام در این نامه نوشته است که: رسول خدا، حبیب من، حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم به من فرمود:علی جان من برای تو از منافق می ترسم، نه از مؤمن و مشرک. چون مؤمن معلوم است که دوستت دارد، مشرک هم دوستت ندارد. منافق معمولاً از کسانی است که نماز طولانی و روزۀ مستحبی دارند. ببینید عزیزان! خیلی باید حواس مان جمع باشد!
▪️ پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید: اگر سه چیز در کسی باشد منافق است، ولو نماز بخواند و روزه بگیرد «ثَلَاثٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ کَانَ مُنَافِقاً وَ إِنْ صَامَ وَ صَلَّی».
▪️یکی بد قولی به عهد و پیمان است. مثلاً! پیمان شکنی با خدا. «إِیّاکَ نَعْبُدُ»می گوید، اما پول می پرستد.«مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ»می گوید، اما به یاد قیامت نیست. «غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ»می گوید، اما غضب خدا را با گناه بر می انگیزد. «وَ لاَ الضّالِّینَ»می گوید، ولی با ربا، رشوه و حرام، در مسیر گمراهان قدم بر می دارد. شخصی آمد خدمت امام صادق علیه السلام و سؤال کرد: چرا خدا در قرآن می فرماید «اُدْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُمْ»؛ دعا کنید تا من آن را اجابت کنم. اما ما دعا می کنیم و دعای ما مستجاب نمی شود! امام صادق می فرماید:خداوند در آیه دیگری می فرماید: «أَوْفُواْ بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ»؛به عهدتان عمل کنید تا من به وعده ام وفا کنم. شرط قبولی دعا با لقمه حلال و اخلاص است. 👇👇👇
🔻نشانه های نفاق یکی خیانت در امانت، دیگری بدقولی و سوم دروغ است. الحمدلله هیچ کدامش در بین ما نیست. ببینید! شما، وقتی منافق قول میدهد بدقولی میکند. و یا امانتی را به عهده میگیرد، خیانت میکند.
آیا شما عهدهای دینی خود را عمل کرده اید که من به عهدم وفا کنم؟ گفتم «اَدْعُونی»؛ من را بخوان. آیا واقعاً من را می خوانی یا اسباب مادی را؟ فرمود: «اَدْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُمْ» این مسلم است، اما ما به شرایط دعا عمل نمی کنیم و الاّ حتماً مستجاب خواهد شد.
امانت چیست؟ نماز یک امانت است. امیرالمؤمنین پس از اینکه سلام نماز را می گفت، دست هایش را بلند میکرد و میفرمود: این عبادت که یک امانت است را ادا کردم. الهی! اگر نقصی دارد خودت اصلاح کن. بیت المال، خون شهید، عالم و امام معصوم علیه السلام امانت است، لذا حضرت زهرا علیها السلام – در خطبهاش– فرمود: شماها نفاق داشتید وقتی پیغمبر از دنیا رفت «فَلَمَّا اخْتَارَ اللهُ لِنَبِیِّهِ دَارَ أَنْبِیَائِهِ، وَ مَأْوَی أَصْفِیَائِهِ، ظَهَرَ فِیکُمْ حَسِیکَةُ النِّفَاقِ»
نفاق را مخفی کرده و پوشانده بودید و پس از رحلت پیامبر خدا، نفاق را آشکار کردید. اگر کسی خواسته باشد ریشه های حادثه سقیفه را شناسایی کند بهترین سند، خطبۀ حضرت زهرا علیها السلام است.
🔻 سقیفه چرا اتفاق افتاد؟
یکی از عوامل سقیفه طبق فرمایش حضرت زهرا علیها السلام ، پیروی از شیطان و دیگری، نفاق پوشیده ای بود که در زمان حیات رسول الله در میان امت مخفی بود و پس از آن عزیز آشکار شد. فکر نکنید سقیفه یک شبه درست شد و این گونه مسیر اسلام را کج کرد و در یک لحظه تصمیم گرفتند امیرالمؤمنین را کنار بگذارند. نه، روی آن، کار و برنامه ریزی شده بود. قبلاً افرادی به اطراف فرستاده شده بودند و زمینه سازی انجام گرفته بود.
▪️اگر می بینید حضرت زهرا علیها السلام می فرماید: علت سقیفه یکی پیروی از شیطان و دیگری نفاق است، عامل سوم را فاطمه زهرا علیها السلام در جمع زنان مهاجر و انصار ایراد کرد که در آن می فرماید: شما تحمل عدالت علی را نداشتید، زیرا علی علیه السلام اهل مسامحه نبود «نَقَمُوا منه»[15]شما از امیرالمؤمنین دست برنداشتید مگر به خاطر سختی عدالتش. عزیزان اینها سیاست است، پس زهرای مرضیه علیها السلام یک سیاست گذار و سیاست مدار است و گام سیاسی دارد. این گام سیاسی چه در خطبه اش، چه در پیش بینی هایش از آینده و در بی اعتنایی به وضع موجود بسیار مشهود است.
🔻وصیت سیاسی حضرت زهرا علیها السلام
▪️اینکه در وصیت نامه سفارش شده است خاکسپاری اش در شب انجام گیرد، یک ترفند سیاسی است. اگر امیرالمؤمنین فرمودند خاکسپاری اش در شب انجام گیرد، از ترس خوارج بود؛ چون خوارج خیلی خبیث بودند، و ممکن بود محل قبر مولا را پیدا کنند و جنازه را بیرون بیاورند. حتی تهدید کرده بودند که بدن حضرت را آتش می زنیم. اما در مورد حضرت زهرا این تهدید وجود نداشت، واقعاً عده ای در مدینه آمده بودند که در تشییع شرکت کنند. بالاخره خیلی از رحلت پیغمبر نگذشته و مردم یادشان نرفته که رسول خدا نسبت به فاطمه چه کلماتی را فرموده بودند، لذا خطر این نبود که جنازۀ حضرت زهرا مورد جسارت قرار بگیرد؛ اما با این وجود، فرمود: مبادا افراد ویژه ای بر بدنم نماز بخوانند. در شب به صورت مخفی مرا غسل، کفن و دفن نمایید.
این خود یک وصیت سیاسی است و در آن بیزاری و انزجار از کسانی که حادثه غدیر را به بوتۀ فراموشی سپردند تصریح شده است.
🔻 الگوپذیری از فاطمه زهرا علیها السلام
▪️برادران و خواهران! جوان ها و نوجوان های عزیز! زندگی حضرت زهرا علیها السلام در جنبه های مختلف برای ما الگو است. به عنوان مادر در تربیت اولاد، به عنوان یک همسر در وفاداری اش به شوهر، به عنوان یک دختر در علاقه مندی به پدر، به عنوان یک زن خانه دار که با فقر این خانه را می چرخاند، برای همۀ اقشار اجتماعی ما الگو است. برای بندگان متهجد خدا به عنوان یک عبادت کنندۀ خالص خدا الگو است که با همۀ مشکلات، گاهی شب تا صبح به نماز می ایستاد و پاهایش ورم می کرد، از آن طرف هم به عنوان یک مدیر برای همۀ سیاست مداران می تواند الگو باشد. در خانه ننشست تا بگوید، من زن هستم، کاری از من برنمی آید! وقتی از بین در و دیوار برخاست، گفت: علی کجاست؟ مسجد آمد سخن گفت، زن ها آمدند عیادتش سخن گفت، ام سلمه آمد سخن گفت، عایشه همسر پیغمبر آمد عیادتش اعتراض کرد و در افشا کردن فتنه کوتاهی نکرد.
▪️رفتار حضرت زهرا علیها السلام نشان می دهد که انسان بایستی مَشْی سیاسی داشته باشد. مشی سیاسی هم با مشی عبادی هیچ منافات ندارد. به این دلیل است که حضرت امام(ره) در تحریرالوسیله می فرماید: این هایی که می گویند دین بدونِ سیاست، نه دین را می شناسند و نه سیاست را. چون دین حدود دارد، تجارت دارد، قضاوت دارد، امامت دارد، برائت دارد، نفی سلطۀ کافر دارد، همۀ اینها می شود سیاست. 👇👇👇
🔻لذا مشی سیاسی حضرت زهرا علیها السلام را این دو، سه ماه پیش گرفته است ببینید! تلاش و راه های مختلف، احتجاج، سخنرانی، گریه، توبیخ، وصیت سیاسی، بی اعتنایی، راه ندادن به خانه و همه، حکایت از هوش سرشار و معرفت سیاسی ایشان دارد. با شیوه های مختلف به مسلمانان و به شیعیان تفهیم کرد که من مدافع امیرالمؤمنین و مدافع ولایت و اسلام هستم، شما نیز این گونه باشید.
خدایا! به عظمت زهرای مرضیه علیها السلام قَسَمت می دهیم که همۀ ما را جزو پیروان حضرت در دفاع از ولایت و امامت تا آخرین لحظه قرار بده.
🔻 روضه
▪️آری! زهرای مرضیه همۀ زندگی اش در دفاع از امیرالمؤمنین علیه السلام صرف شد.حتی جانش را نیز در دفاع از ولایت خرج نمود. گرچه برخی از مذاهب قایل به مرگ طبیعی فاطمه علیها السلام هستند و خیلی اصرار دارند که بگویند حضرت به مرگ طبیعی از دنیا رفته است. فاطمه در گذشته، مریضی خاصی هم نداشته است، کسی هم چیزی در تاریخ ننوشته است. اما چه طور شد این حادثه بعد از رحلت رسول خدا اتفاق افتاد؟
▪️از امام صادق علیه السلام سؤال کردند: چرا مادرتان در جوانی به شهادت رسید؟ امام فرمود: به خاطر ضربه ای که به پهلوی مادرم زهرا زدند، به خاطر آن تازیانه ای که «قُنْفُذْ»به بازوی مادرم فاطمه زهرا علیها السلام زد.
▪️امام کاظم علیه السلام فرمود: «إِنَّ فَاطِمَةَ علیها السلام صِدِّیقَةٌ شَهِیدَةٌ»
ائمه علیهم السلام عنایت داشتند تا این فرهنگ را القاء کنند که مادرمان به شهادت رسیده است. مادر ما صدیقۀ شهیده است. فاطمۀ زهرا علیها السلام میان خانه جان داد.
▪️امشب هم شب سختی بود، بدن را غسل داد، کفن کرد، سلمان با چشم اشک بار آمد، مقداد آمد، اباذر آمد چند نفر آمدند بدن را برداشتند. نمی دانم کجا بردند؟ آیا کنار قبر پیامبر بود؟ آیا در بقیع یا خانۀ خودش بود؟ چون سفارش کرده بود بدنم را خودت به خاک بسپار، کسی از محل آن با خبر نباشد، لذا امیرالمؤمنین علیه السلام خودش آمد کنار قبر «فَإِذَا هِیَ بِقَبْرٍ مَحْفُور»؛ قبر از قبل حفر شده بود، آماده بود»بعضی از نقل ها دارد: نوری در آسمان زد کسانی که همراه بودند متوجه نشدند که کجا فاطمۀ زهرا به خاک سپرده شد؟ ممکن بود شکنجه کنند، برخوردی کنند مجبور شوند، بگویند؟ لذا نوشته اند حتی دور و بری ها هم متوجه نشدند، خود امیرالمؤمنین علیه السلام آمد کنار قبر، آماده شد: یا رسول الله!امانت را آورده ام، همان امانتی که دستش را در دستم گذاشتی و فرمودی: علی جان! «هَذِهِ الْوَدِیعَةُ عِنْدِی»؛ این امانت من است حفظش کن.
▪️یک امانت دار خیلی حواسش جمع است تا امانت را صحیح و سالم برگرداند، یا رسول الله! من خیلی مراعات کردم. من نمی گویم چه شده؛ چون خودم خیلی خبر ندارم، ولی شما از فاطمه بپرسید راز شکستگی پهلو را! راز تورم بازویش را! نوشته اند با دست مبارک سنگ لحد گذاشت و صورت زهرا علیها السلام را روی خاک نهاد و خاک ریخت. فاطمۀ من!
هستی ام بودی رفتی از دستم تو چرا رفتی من چرا هستم
رفتی ای زهرا پیش پیغمبر علی تنها، گشته تنهاتر
نوشته اند: دست ها را تکانی داد؛ یعنی خدا! هستی ام رفت، دیگر دستم خالی شد. بعد یک جمله فرمود: فاطمه جان! «أَبْکِی مَخَافَةَ أَنْ تَطُولَ حَیَاتِی».
▪️بعضی ها نوشته اند: فضای دل امیرالمؤمنین را خیلی غم فرا گرفت؛ «هَاجَ بِهِ الْحُزْن»؛ غم های عالم در دلش ریخت.
▪️چه طور علی آرام شود؟ قرآن می فرماید: «وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة»، لذا کنار قبر زهرای جوان نماز خواند، قرآن خواند. و بعد خم شد صورتش را گذاشت روی خاک زهرا؛ «وَضَعَ خَدَّهُ فِی التُّرَاب».
«نَفْسِی عَلَی زَفَرَاتِهَا مَحْبُوسَةٌ یَا لَیْتَهَا خَرَجَتْ مَعَ الزَّفَرَات لَا خَیْرَ بَعْدَکِ فِی الْحَیَاةِ وَ إِنَّمَا أَبْکِی مَخَافَةَ أَنْ تَطُولَ حَیَاتِی»
◼️ والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
هدایت شده از جدال احسن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخی رسانه های غربی از به هلاکت رسیدن #آیت_الله_مایک مسئول میز ایران در سازمان سیا در سقوط هواپیمای نظامی که توسط #طالبان ساقط شد خبر داده اند.
▫️بشوید از زبان #استا_حسن_عباسی که چه جانوری بوده این شخص
کانال جدال احسن 👈
@jdale_ahsan
کانال رسمی استاد حسن عباسی 👈
@hasanabbasi_ir
#مایکل_اندریا
#محمود_صادقی
#تاجزاده #پروانه_سلحشوری
#رد_صلاحیت #شورای_نگهبان #انتخابات_تشریفاتی
هدایت شده از احکام حرم رضوی
موضوع: #ولایتمداری_حضرت_زهرا(س)
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام شهادت
سیره عملی حضرت فاطمه(س) نشان می دهد که ایشان اولین حامی و قویترین مدافع ولایت امیرالمومنین علی (ع) بودند. چند نمونه از ولایتمداری ایشان نقل میشود:
1-دفاع از حضرت علی (ع) توسط حضرت زهرا(س) در گفت و گوها و مذاکراتی که ایشان با سایر مسلمانان داشتند اولین نشانه دفاع از ولایت در این شخصیت بود. مثل بیان فضائل حضرت علی(ع) توسط حضرت فاطمه(س) به واسطه شنیدن فرمایشات پیامبر اسلام(ص) در وصف فضل، کمال و ولایت آقا امیرالمومنین علی(ع) که بانوی بزرگوار اسلام از پدر نقل قول می کردند
2-گریه اعتراض برمظللومیت امیرالمومنین که نوعی نبرد حماسی سیاسی بود
3-مخالفت شدید حضرت زهرا (س) برای بردن امام علی(ع) به مسجد برای بیعت با خلیفه اول و دفاع شدید حضرت با وجود جراحت ها و ضربات وارده شده بر بدن.
4-حضرت زهرا(س) در ملاقات با زنان مومنه ای که اهل مدینه بودند و به ملاقاتشان می آمدند با وجود کسالت و جراحت ها در بدن از اوضاع و احوال مسلمانان آگاهی داده و ولایت امیرالمومنین(ع) را یادآوری می کردند. همچنین به همراه حضرت علی به خانه انصار برای بیعت رفت و آمد می کردند، وغدیر خم را یادآور می شدند
5-وصیت آن حضرت بر عدم تشییع پیکرشان یعنی اعتراض به افرادی که منکر ولایت امیرالمومنین (ع) بودند و با حضور خود قصد ظاهرسازی داشتند.همچنین نهان بودن مزار حضرت زهرا(س) نیز نوعی اثبات ولایت است
6-اجازه ندادن به غاصبین حق خلافت برای عیادت زمانی که آن دو برای عیادت ایشان آمدند، اما ایشان آنها را به حضور نپذیرفتند، سپس آنها نزد امیرالمؤمنین(ع) رفته و شرح ماجرا را گفتند و پس از اینکه حضرت امیر(ع) درخواست آنها را به فاطمه(س) رساندند، ایشان عرض کردند: «خانه، خانه شما و من کنیز شمایم. » و حضرت امیر(ع) فرمودند: «اجازه دهید، بیایند»( بحار، ج 28، ص 303)
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
هدایت شده از احکام حرم رضوی
موضوع: #علت_سکوت_امام_علی_در_برابر_حمله_به_بیت_وحی
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-باعرض تسلیت ایام شهادت
گاهی سوال میشود که چرا امیرالمومنین(ع) با آن همه شجاعت در برابر حمله به خانه اش قیام نکرد؟
اولا: امام فردی شجاع، ولی حکیم بود و جوانب وعواقب بعدی را که{ نابودی اسلام و بازگشت کفر وهمچنین تفرقه میان مسلمین (بحار، ج32، ص61)} بود، در نظر گرفت و حفظ اسلام مهمتر از غصب خلافت ظاهری و حتی شهادت همسرش بود،زیرا تمام معصومین(ع) برای حفظ اسلام شهید شدند.
ثانیا: توضیح با مثالی مهم: دو مادر ادعای مادری نوزادی داشتند که امام فرمود:بچه را از وسط نصف کنید و به هرکدام نصفش رابدهید؛عواطف مادری باعث شد مادرحقیقی کوتاه بیاید تا بچه نمیرد؛ برای اسلام نیز دو مادر(امام-خلفا)بود که صاحب حقیقی برای حفظ اسلام از حقش گذشت تا توسط 4شمشیر(منافقین-مرتدین-رومیان-پیامبران دروغین) ازبین نرود.
علت در خطر بودن اسلام این بود که: 1-خطر منافقین که ظاهرا اسلام آورده بودند،ولی قلبا ایمان نیاورده بودند (سیره بن هشام، ج1، ص584)
2- خطر مرتدین بود که از اسلام برگردند و اصل اسلام به خطر بیفتد که خود امام یکی از علتهای عدم قیامش را همین نامیده است.( انساب الاشراف، ج1، ص587)
3-خطر حمله رومیان بود که قبل از وفات پیامبر(ص) چند بار جنگیده بودند و آماده حمله به اسلام بودند(سیره ابن هشام، ج2، ص642)
4-پیامبران دروغین(مسیلمه و طلیحه) که نماینده پیامبر در یمن را کشته بودند و به سوی مدینه پیشروی می کردند(تاریخ طبری، ج3، ص229-236)
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹راه جلب رضایت حضرت زهرا (س)
https://tn.ai/2191348
. @TasnimNews
⚫️ توسل به فاطمه زهرا (س)
▪️هرگاه امام باقر علیه السلام دچار بیماری می شد و تب می کرد آب خنک می نوشید وپاشویه می کرد .با صدای بلند صدا می زد "یا فاطمه بنت محمد" بگونه ای که اهالی خانه این صدا را می شنیدند.
▪️«أنه إذا كان وعك (أي أصابه الحمى) استعان بالماء البارد، ثم ينادي حتى يسمع صوته على باب الدار: يا فاطمة بنت محمد (الكافي ج8 ص109 ح87)
▪️مرحوم علامه مجلسی در تفسیر این روایت می فرمایند که شاید منظور حضرت طلب شفا و شفاعت از صدیقه طاهره بوده باشد. این تبیین در جلد 59صفحه102 بحارالانوار موجود است.
▪️در جایی دیگر امام صادق علیه السلام در وصف توسل به حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها می فرمایند:
▪️عليكم بالزهراء استغيثوا بأسمها ونادوا مولاتكم فاطمة وحينئذ تقضى حاجتكم وتنالون مطلبكم (اسرارالفاطمیه ص37)
بر شما باد که بر حضرت زهرا متوسل شوید.او را به نامش بخوانید و مولایتان فاطمه را صدا کنید. هرگاه که چنین کردید حاجتتان برآورده می شود و به خواسته تان می رسید.
السلام علیکِ یا فاطِمَهَ الزَّهْراَّءُ یا بِنْتَ مُحَمَّدٍ یا قُرَّهَ عَیْنِ الرَّسُولِ یا سَیِّدَتَنا وَمَوْلاتَنا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِکِ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناکِ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهَهً عِنْدَ اللَهِ اِشْفَعى لَنا عِنْدَ اللَهِ
🆔 @eisavim
✖️بزرگترین "معروف"
🔺رهبر معظم انقلاب:
بزرگترین "معروف"، دفاع از این نظام است. این بزرگترین کاری است که باید انجام گیرد. عده ای برای مقابله با این نظام کمر بسته اند - چه از راه نظریه پردازی و چه از راه تبلیغات سیاسی و موذی گری های گوناگون - و در نظام خدشه وارد می کنند. مسأله آنها، انتقاد به نظام یا به مسئولان نظام نیست؛ از نظر آنها انتقاد، وسیله ای برای نابود کردن خود نظام است.
🗓 ۱۳۸۰/۶/۱۵
🆘 @Roshangari_ir
سخنرانی.mp3
33.89M
🔈سخنرانی #ویژه
✅ فلسفه قیام حضرت زهرا سلام الله علیها درحکمت۳۷۴ #نهج_البلاغه
✅اگر در سقیفه ۴۰ نفر پای امیرالمومنین می ایستادند، و ازحق دفاع میکردند،کار به کربلا نمیرسید!!
✅ مبغوضترین فرد نزد خدا بدعت گذار است( خطبه۱۷) و وظیفه واجب دانایان در مقابل بدعت گذار روشنگری است!
✅چطور یکانتخاب ناآگاهانه موجب انحراف دین خواهد شد؟!
🔷حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🔶هیات فاطمیون قم ۷/بهمن/۹۸
🆔 @mahdavi_arfae
💠 حدیث روز 💠
💎 آثار نام فاطمه (س)
🔻امام کاظم علیهالسلام:
لایدخل الفقر بیتا فیه اسم محمد او احمد او علی او الحسن او الحسین او جعفر او طالب او عبدالله او فاطمة من النساء
❇️ در خانهای که نام محمد یا احمد یا علی یا حسن یا حسین یا جعفر یا طالب یا عبدالله و یا از میان زنان، فاطمه باشد، فقر وارد نمیشود.
📚 کافی، ج ۶، ص ۱۹
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 انتشار نخستینبار
🎥⭕️ ببینید | سپهبد سلیمانی، خطاب به مادران شهدا: وقتی شما مادرها نبودید و بچههایتان در خون دست و پا میزدند، حضرت زهرا (س) را دیدم...
⭕️ حواستان به این تکنیک مهم باشد
#شاه_ماهی_سرخ
🎯به این جمله دقت کنید! من نباید جریمه شوم. پلیس هم به جای اینکه به کار اصلی اش بپردازد یعنی جیب زن ها و معتادها را از خیابان جمع کند، می آید سراغ من که در یک خیابان خلوت به جای ۸۰ کیلومتر ۸۵ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته ام آن هم برای اینکه به کلاسم برسم. ببینید با دانشگاهیان چه برخوردی می کنند در حالی که جیب زن ها آزادند.
📌در این استدلال از تکنیک شاه ماهی سرخ برای #فریب/ #مغالطه استفاده شده است. موضوع اصلی چیست؟ جریمه به خاطر خلافی که مرتکب شده. اما این جا پلیس سرزنش میشود که چرا کار اصلیاش را انجام نمیدهد. اما کار اصلی اش از نظر گوینده فریب کار چیست؟ یک موضوع کاملا نامربوط: مشکلاتی که در جامعه وجود دارد به نام جیب زن ها و معتادها.
📌شاهماهی سرخ یک استدلال #مغلطهآمیز است که سازوکارش بر اساس #پرت_سازی_حواس متکی است. در این تکنیک مرکز توجه منحرف میشود و توجه افراد به موضوعات نامرتبط کشانده می شود.
🔆اصطلاح شاه ماهی سرخ از کجا آمده است. شاهماهی سرخ ظاهرا اسم عجیبی است. اما داستان این است که این ماهی بوی شدیدی دارد و شکارچیان پی برده اند که باعث میشود جایی که بوی آن بپیچد، سگهای شکاری نتوانند بوهای ضعیفتر (مثلا خرگوشی که در جستجوی آن است) را دنبال کنند. تکنیک فریب شاهماهی سرخ هم همین کار را میکند؛ یک موضوع بیربط اما جذاب را وارد استدلال میشود تا توجه از موضوع اصلی منحرف شود. در این حالت مخاطبان ممکن است مسیر غلطی را دنبال کنند. اصطلاح نعل وارونه در زبان فارسی نیز به این شگردی برای رد گم کردن اشاره دارد. نعل را که به صورت وارونه به پای اسب بزنید، اثری که بر روی جاده میگذارد، جهتی خلاف جهت واقعی حرکت را نشان میدهد.
📌شاهماهی سرخ زمانی بیشترین تاثیر را میگذارد که موضوع دوم، موضوعی باشد بسیار جذاب مانند (عدالت ـ آزادی و..) یا بسیار حساس مانند (رسوایی جنسی ـ دزدی و..) باشد.
📌مثلا در انتخابات پس از انتشار خبر بررسی صلاحیتها، فرد رد صلاحیت شده به جای بیان اینکه به افکار عمومی بگوید چرا رد صلاحیت شده است (شورای نگهبان قانونا نمیتواند دلایل را اعلام عمومی کند اما به فرد کاندیدا اعلام میکند) ابتدا اصل بررسی صلاحیت را زیر سوال برده و در گام بعد ادعای دریافت پول برای تایید صلاحیت را مطرح می کنند. یعنی افکار عمومی را از علت رد صلاحیت فرد با طرح ادعای هیجان انگیز به سمتی دیگر میبرد.
📌می بینید دوباره شاه ماهی سرخ بدبو در مسیر افکار ما قرار گرفت: طرح ادعای فساد آنهم از سوی کسی که رد صلاحیت شده است، آنقدر جذاب (بخوانید آنقدر بدبو) است که تمام حواس ها را پرت می کند.
📌حالا سعی کنید شاه ماهی سرخ را در این جمله بیابید. «بزرگترین خطر برای حاکمیت ملی ما روزیست که انتخابات، تشریفات شود. جای دیگری انتصاب بفرمایند؛ مردم پای صندوق رأی بروند و فقط تشریفات انتخابات را انجام دهند.» در این بخش به تاثیر واژگان نیز دقت کنید.
📌پس براساس این تکنیک، حواسمان به طرح ادعاهای احساسات برانگیز باشد. هدف گوینده و نسبتش با اصل مساله را بررسی کنید. مثلا یک نماینده رد صلاحیت شده این سخن را میگوید یا یک کارشناس. مجری انتخابات که دو بار با همین روش و از مسیر انتخابات روی کار آمده است این جملات را میگوید یا یک کنشگر سیاسی؟ در این تکنیک بر روی برانگیختن احساسات مخاطبان با استفاده از واژگان خاص حساب ویژهای باز شده است.
🔺تا روزهای منتهی به انتخابات کاملا حواستان به این تکنیک، تکنیک اهریمن سازی رقیب، برچسب زنی برای انحراف افکار عمومی، پاره حقیقتگوییها و ... باشد.
👤"معصومه نصیری" (کارشناس رسانه)
#تکنیک_فریب #سواد_رسانهای
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
1_181322696.pdf
1.03M
🔴 کتاب «زهرا برترین بانوی جهان» تألیف آیتالله مکارم شیرازی
🔻 آنچه از فضائل فاطمه (س) باید بدانید؛
🔻 آنچه از فدک باید بدانید؛
🔻 آنچه از خطبهی فدکیه باید بدانید؛
🔻 آنچه از خطبهی علویه باید بدانید.
🆔 @eisavim
استاد عالی.mp3
13.32M
🎙 سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین عالی در مراسم عزاداری شام شهادت حضرت فاطمهزهرا سلاماللهعلیها در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور رهبر انقلاب
۹ /بهمن/ ۱۳۹۸
📌به ما بپیوندید:
@abou_heirane_darouni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 معرفی کتاب
معرفی کتاب "امامان اهل بیت(ع)، مرزبانان حریم اسلام" در برنامه سمت خدا
🆔 @shahidsadr
Mohammad Hossein Pooyanfar _ Chadorat Ra Betekan (128).mp3
5.56M
سینه زنی. پویانفر
چادرت را بتکان روزی ما را بفرست
ای که روزیه دو عالم همه از چادرت توست
مادر جان مادر جان
من از خاک پای تو سر بر ندارم
مگر لحظه ای که دگر سر ندارم
مادر جان مادر جان
مگیر از سرم سایه ی چادرت را
پناهی از این خیمه بهتر ندارم
مادر جان مادر جان
بگیر از سر لطف جان مرا هم
ببخشا اگر جان دیگر ندارم
مادر جان مادر جان
بخوانم به فرزندیت که امیدی به غیر از دعاهای مادر ندارم
فاطمه سوگند به پاکی تو بیرق ما چادر خاکی تو
#فاطمه
هدایت شده از احکام حرم رضوی
شنبه 12/11/1398 ظهر و عصر
موضوع: #ولایت_فقیه
مناسبت: بازگشت حضرت امام خمینی به ایران(1357ه ش)، آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی ؛ انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره)، ولایت فقیه و رهبری
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک و بزرگداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی. حضرت ولی عصر ارواحنا فداه در روایتی می فرمایند: ...وأَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها إِلى رُواةِ حَدیثِنا، فَإِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَأَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ... . و اما در رخدادهایی که پیش می آید، به راویان حدیث ما (علما) رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم. ( وسائل الشیعة، ج27، ص140، ح33424 )
حضرت امام خمینی (ره) می فرمایند: بزرگترین آرزوى من این است که مردم ایران از چنگال ظلم نجات پیدا کنند و صاحب کشورى باشند آزاد و مستقل، داراى نظامى اسلامى که در آن حقوق انسانها آنچنان که اسلام دستور داده است رعایت شود و در راه پیشرفت و ترقى و سعادت انسانى سرمشق براى همه ملتها باشند... .) (صحیفه نور ج 5، ص 417)
چند نکته درباره ولایت فقیه:
1. ولایت فقیه یعنی حکومت و ادارهى جامعه اسلامى، توسط مجتهد جامع الشرایط.
2. فقیه در سه مورد صاحب اختیار می باشد:الف: قضاوت. ب: فتوا دادن و استخراج حکم خداوند از آیات و احادیث ج: اجرای دستورات الهی و اداره امور جامعه.
3. اطاعت از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین بر هر مکلفی و لو فقیه باشد واجب است، اما در مسائلی که مربوط به اداره امور جامعه نبوده و مربوط به مسائل فردی می باشد مثل نماز و روزه و خمس، هر مکلفى باید از فتواى مرجع تقلیدش پیروى نماید. (اجوبه س52 و56 و 59 و62 و63 و65 ، فاضل جامع المسائل ج1 ص225س910 و 911 و912و 913 -مکارم استفتائات ج3 س19 ، صحیفه امام ج10ص58). بهجت استفتائات ج1 س57، عروةالوثقی الاجتهاد والتقلید م57، تبریزی استفتائات ج2س48منهاج م 26تقلید).
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
هدایت شده از احکام حرم رضوی
مغرب و عشاء
موضوع: #حفظ_نظام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک و بزرگداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: اسْمَعُوا وَ أَطِیعُوا لِمَنْ وَلَّاهُ اللَّهُ الْأَمْرَ فَإِنَّهُ نِظَامُ الْإِسْلَام. از حاکمان الهی اطاعت کنید و گوش بفرمان باشید زیرا اطاعت از رهبری باعث ایجاد نظم در امت اسلام است. (امالی مفید، النص، ص: 14)
چند نکته درباره نظام جمهوری اسلامی:
1. وظیفه شرعی واجب همه ما در عصر حاضر حفظ نظام جمهوری است بلکه این امر از اوجب واجبات است.
2. هر عملی که موجب بدنام شدن چهره جمهوری اسلامی در برابر کفر و استکبار جهان شود به نفع اسلام و مسلمین نیست بلکه اگر تضعیف نظام جهموری اسلامی بشود، حرام است؛ بنابر این اگر انسان فساد یا ضعفی را در بخشی از بخشهای حکومتی مشاهده می کند بعد از تحقیق و اطمینان کامل می تواند گزارش بدهد بلکه در برخی موارد از جهت انجام امر به معروف و نهی از منکر، گزارش دادن واجب است ولی بیان آن در برابر مردم وجهی ندارد بلکه اگر موجب فتنه و فساد و تضعیف دولت اسلامی شود حرام است.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
هدایت شده از pedarefetneh | پدر فتنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥⭕️استادپناهيان :هر موقع غربگراها(یعنی اصلاحطلبان، اعتدالگرایان، لیبرالها و تمام کسانی که متمایل به غرب هستند) به قدرت رسیدند، غربی ها بیشتر به ما ضربه زدند. هر یک رای به غربگرایی یک اقدام علیه امنیت مردمه.
#مجلس_حزب_اللهی
#مجلس_انقلابی
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
💎منبر کوتاه💎 پیامبر خدا صلی الله علیه و آله دو وظیفه مهم برای مردم در قبال رهبران الهی ذکر می کنند فرمودند: اسْمَعُوا وَ أَطِیعُوا لِمَنْ وَلَّاهُ اللَّهُ الْأَمْرَ فَإِنَّهُ نِظَامُ الْإِسْلَام. از حاکمان الهی اطاعت کنید و گوش بفرمان باشید زیرا اطاعت از رهبری باعث ایجاد نظم در امت اسلام است. (امالی مفید، النص، ص: 14) . یکی از این مصادیق ولایت فقیه می باشد که شنیدن واطاعت از ایشان کشور ما را در گام اول انقلاب موفق به نظام سازی در کشور شد و ان شاء الله در پرتو عمل به بیانیه گام دوم انقلاب هرچه سریع تر به سمت ایجاد دولت اسلامی وسپس جامعه اسلامی ودر نهایت تمدن نوین اسلامی پیش برویم و همانطور که معمار کبیر انقلاب وبه تبع آن مقام معظم رهیبری فرمودند هدف از تشکیل این انقلاب زمینه سازی ظهور خواهد بود بدان امید که توفیق شنیدن وعمل به فرمایش این رهبر الهی را داشته باشیم وهرچه بیشتر در جهت اعتلا وزمینه سازی ظهور در پرتوی انقلاب گام برداریم ان شاء الله