1_378779935.mp3
7.03M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت3 / بخش اول
⭕️ بخل 4⃣
🔺روش برخورد با بخیل در حوزه مدیریتی و مسئولیتی
🎙حجت الاسلام مهدوی_ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
•┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈•
@nurossaghaleyn
•┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈•
🌹شرح #حکمت3
🔴 بخش چهارم:
🔶6.2 روش برخورد با بخیل در حوزۀ مدیریتی و مسئولیتی
🔸6.2.1 امیرالمؤمنین به ما آموختهاند که مدیران و کارگزاران حکومت اسلامی اولاً به هیچ بخیلی (کسی که بخل ملکۀ وجودی او شده است) نباید مسئولیتی بدهند. در بند 3 خطبۀ 131 فرمودند: «همانا دانستید که سزاوار نیست بخیل بر ناموس و جان و غنیمتها و احکام مسلمین، ولایت و رهبری یابد و امامت مسلمین را عهدهدار شود، تا در اموال آنها حریص گردد»؛ یعنی اگر بخیل حاکم شد، دائماً به مردم فشار میآورد تا اموال آنها را تصاحب کند.
🔸6.2.2 نکتۀ دوم اینکه مدیران جامعه حتی حق مشورتکردن با بخیل را ندارند. امیرالمؤمنین در بند 6 از نامۀ 53 به مالک اشتر مینویسند: «بخیل را در مشورتکردن دخالت نده که تو را از نیکوکاری بازمیدارد و از تنگدستی میترساند.»
🔸6.2.3 امیرالمؤمنین به مقابله با احتکار بازرگانان بخیل اشاره میکنند: «احتکار یعنی حبسکردن مایحتاج عمومی در زمانی که مردم به آن احتیاج دارند، با هدف افزایش قیمت.» ایشان در فصل سیمای بازرگانان و صاحبان صنایع از بند 8 نامۀ 53، به مالک اشتر مینویسند: «این را هم بدان که در میان بازرگانان، کسانی هم هستند که تنگنظر و بدمعامله و بخیل و احتکارکنندهاند، که تنها با زورگویی به سود خود میاندیشند.»
✅نکته: اگر بخل واقعاً بخل باشد، در همۀ مصادیق زشت و بد است؛ اما در همۀ زبانها، در کلام فصیح وقتی میخواهند از صفت خوبی خیلی تعریف کنند، گاهی آن را به صفتی بد تشبیه میکنند؛ مثلاً ممکن است از انسانهای موفق و خوبی که برای وقت خود برنامهریزی دارند، شنیده باشید که من در صرف وقت خودم خیلی بخیل هستم. یعنی حاضر نیستم وقت تلف کنم. هدرندادن وقت خصلت خیلی خوبی است؛ اما برای نشاندادن اوج این خوبی، آن را به یک بدی در ذهن مخاطب، تشبیه میکند؛ یا میگویند فلان شخص در احترام به پدر و مادر خیلی وسواس دارد. میدانیم که وسواس خصلت خیلی بدی است؛ اما منظور این است که در احترام به پدر و مادر خیلی مراقب است و خواسته اوج این خوبی را برساند، آن را در قالب خصلت بدی که در ذهن مردم جلوه کرده است، بیان میکند و البته از جنبۀ حساسیت و دقت آن.
🔷با این نگاه، امیرالمؤمنین در حکمت 234 یکی از تفاوتهای زن و مرد را همین میدانند و میفرمایند: «برخی از نیکوترین خلقوخوهای زنان، زشتترین اخلاق مردان است؛ مانند تکبر، ترس، بخل. هرگاه زنی متکبّر باشد، بیگانه را به حریم خود راه نمیدهد و اگر بخیل باشد اموال خود و شوهرش را حفظ میکند و چون ترسان باشد، از هر چیزی که به آبروی او زیان رساند فاصله میگیرد.» در این حکمت، بخل بهمعنای بخل بد نیست. اینکه زن در قبال زحمات شوهرش و اموال و دارایی او خیلی حساس است که هرجایی خرج نشود و به هرکسی داده نشود و حیف و میل نشود و هدر نرود، خیلی صفت خوبی است.
🔷اگر بند 6 نامۀ 53 (موضوع مشورتنکردن با بخیل) و موضوع حکمت 234 (تفاوت بانوان و آقایان) را کنار هم بگذاریم، به نکتۀ جالبی میرسیم: مولا در بند 17 نامۀ 31 به فرزند خودشان اماممجتبی(ع) مینویسند: «با زنان مشورت نکن.» دلیل آن چیست؟ در بند 6 نامۀ 53 فرمودند: «مدیران با بخیل مشورت نکنند»؛ چون بخیل واقعی تنگنظر است و نمیخواهد بگذارد از کنار این مسئول خیری به مردم برسد.
🔷چرا گفته با زن مشورت نکن؟ اولاً منظور مشورت در امور اجتماعی است و ثانیاً زن بهخاطر عشقی که به همسرش دارد و محافظت بیش از حد از اموال و دارایی خودش و همسرش، اگر مشاور شود ناخواسته طبق طبیعتش عمل میکند و این آثار سوئی دارد؛ لذا در حوزۀ کلان با زنان مشورت نکن، مگر زنی که این خصلت خودش را مدیریت کند و در حوزههای فردی و در جایگاه مناسب خودش به کار ببرد.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
•┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈•
@nurossaghaleyn
•┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈•
#روزه گرفتن برای کدام بیماریها مفید است؟
•┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈•
@nurossaghaleyn
•┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈•
📖#سی_جزء_سی_آیه
‼️ترازوهایی که جامعه را به فساد میکشانند
☀️اجتماعی که این اعمال در آن رایج شود، منجر به نابودی خواهد شد.
#جزء_8
#تدبر
•┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈•
@nurossaghaleyn
•┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈•
🌻#آیات_مهدوی《جزء8》
👇158انعام
يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ لَا يَنفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا ۗ قُلِ انتَظِرُوا إِنَّا مُنتَظِرُونَ
روزى كه پارهاى از نشانههاى پروردگارت [پديد] آيد، كسى كه قبلاً ايمان نياورده يا خيرى در ايمان آوردن خود به دست نياورده، ايمان آوردنش سود نمىبخشد. بگو: «منتظر باشيد كه ما [هم] منتظريم.» انعام ۱۵۸ امام صادق(ع) منظور از یوم در «یوم یأتی بعض آیات ربک» را روز ظهور حضرت قائم دانسته است.
🔴 مهدویت درجزء هشتم
1️⃣ انعام : 158 👈🏻 قیام امام مهدی (عج)، آخرین فرصت مستکبران
2️⃣ اعراف : 46 👈🏻 امام مهدی (عج) از اعراف است
3️⃣ اعراف : 53 👈🏻 روز ظهور امام مهدی (عج) روز تأویل قرآن است
4️⃣ اعراف : 71 👈🏻 انتظار فرج
•┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈•
@nurossaghaleyn
•┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈•
#شهیدحمیدرضامزینی
👇8اعراف《جزء8》
وَ الْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ «8»
و در آن روز (قيامت،) سنجش (اعمال بر پايهى) حقّ است. پس هر كس كارهاى سنجش شدهاش سنگين باشد، پس آنان همان رستگارانند.
برای اگاهی بیشتر به لینک زیررجوع بفرمایید
https://b2n.ir/x34726
🕊❣#شهدای_قرآنی
#آیه_های_سرخ❣🕊
•┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈•
@nurossaghaleyn
•┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈•
#آیات_دشمن_شناسی《جزء7》
👇45انعام
فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ الَّذِينَ ظَلَمُوا وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ
پس ريشهى گروه ستمكاران بريده شد و سپاس، مخصوص خداوندى است كه پروردگار جهانيان است.
🔥 ستم، ماندنى نيست.
🔥انقراض ونابودى ستمگران، حتمى است. (ظلم تمدّنها را ريشهكن مىكند) «فَقُطِعَ دابِرُ» چنانكه در جاى ديگر مىفرمايد: «فَهَلْ تَرى لَهُمْ مِنْ باقِيَةٍ» «2حاقّه»
🔥 گاهى رفاه فراوان، زمينهى ظلم است.
🔥 هنگام نابودى ستمگران، بايد خدا را شكر كرد.
•┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈•
@nurossaghaleyn
•┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈•
#آیات_دشمن_شناسی《جزء8》
129 انعام👇
وَ كَذلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضاً بِما كانُوا يَكْسِبُونَ «129»
و بدين گونه بعضى ستمگران را بر بعضى مسلّط مىكنيم، (تا كيفرى باشد) براى آنچه عمل مىكردند
🔥 همان گونه كه شياطينِ جنّ بر انسان مسلّط مىشوند، برخى از ظالمان نيز بر بعضى ديگر تسلّط مىيابند.
🔥كامجويىهاى حرام، زمينهساز حكومتهاى باطل و سلطهى ظالمان است.
🔥 تنها حاكمان ظالم نيستند، محكومانِ ترسو و ساكت و عياش هم ظالمند.
🔥سبب سلطهى ستمگران، رفتار خود مردم است.
•┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈•
@nurossaghaleyn
•┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈•
#سی_روز_سی_درس از قرآن
🔸 درس هشتم: تقسیر سوره حمد
•┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈•
@nurossaghaleyn
•┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈•