فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️🎥آیا محمد رضا شاه محبوب ملت ایران بوده !!!
http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
🔹نمونه هایی از رفتار امام علی(ع) با ایرانیان 5
🔹 تقسیمِ برابرِ بیت المال بین اعراب و ایرانیان
سیاستِ تساوی در تقسیم بیت المال که از سوی امام علی(علیه السلام) اعلام شد، در مدینه و نیز در کوفه واکنش هایی به دنبال داشت. در شهر مدینه، افزون بر اصحاب جمل (طلحه، زبیر و دیگر همراهان آنها) افراد دیگری همانند عقیل [10] (برادر حضرت علی(علیه السلام)) و سهل بن حنیف[11] آن حضرت را شگفت زده و به اعتراض وادار کردند.
در کوفه که ایرانیانِ مسلمان حضور داشتند، موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرد. دو زن، یکی عرب و دیگری از موالی که برای دریافت سهمیه بیت المال نزد علی(علیه السلام)آمدند، حضرت درهم و طعام آن دو را مساوی پرداخت. زنی که عرب بود لب به اعتراض گشود که من زنی از عرب هستم و این از عجم، چگونه سهم یکسان به ما می دهی؟
امیرمؤمنان در پاسخ داد: «إِنِّی وَ اللَّهِ لَا أَجِدُ لِبَنِی إِسْمَاعِیلَ فِی هَذَا الْفَیْءِ فَضْلًا عَلَی بَنِی إِسْحَاقَ؛[12] به خدا سوگند! من برای فرزندان اسماعیل(عرب) در این مال برتری ای بر فرزندان اسحاق (غیر عرب) نمی بینم.»
📚پی نوشت:
[10]. بحارالانوار، ج41، ص131.
[11]. همان، ج32، ص18.
[12]. بحارالانوار، ج41، ص137.
http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
🔴شبهه
امام جمعه شیراز: شما حتی نمیدانید که کوروش چه روزی مرده است!
امام جمعه جان! دیگه ببخشید نمیتونیم ۱۲۰ روز از سال رو مثل شما دهه فاطمیه بگیریم که یه روزش درست دراد!
🔵پاسخ
1⃣در هیچ منبع معتبری چنین سخنی به نقل از امام جمعه شیراز وجود ندارد.
2⃣آیتالله اسدالله ایمانی امام جمعه شیراز در خطبههای نماز جمعه با اشاره به جریانسازی دروغین رسانههای غربی و سلطنتنشین در ساختن یک مناسبت جعلی به نام 7 آبان، اظهار داشته است: آنچه در مورد کوروش در تاریخ آمده، این است که وی در جنگهای بسیاری حضور داشته و در یکی از آنها کشته شده است؛ اما اینکه کجا دفن شده و ... هیچ اطلاعات مستندی در دست نیست.
http://fars.farsnews.com/news/13960805000327
3⃣در ایران دو روز (۱۳جمادی الاولی و ۳ جمادیالثانی)، روزهای احتمالیشهادت حضرت زهرا (س) دانسته میشود. این دو روز و روزهای قبل و بعد از آن، به فاطمیه اول و فاطمیه دوم مشهورند. شیعیان عراق و بهویژه نجف سه روز (۸ ربیعالثانی به علاوه دو روز پیشگفته) را برای شهادت حضرت زهرا(س) عزاداری میکنند.
از میان سه احتمال موجود درباره روز شهادت فاطمه (س)،۳ جمادیالثانی در میان شیعیان مشهورتر است. فقط این روز درایران تعطیل رسمی است.
4⃣در هیچ یک از تقویمها و گاهشماریهای رسمی بینالمللی، و در تقویم هیچ کشوری ابداً نامی از روز جهانی کورش وجود ندارد! هیچ یک از سازمانها و نهادهای جهانی هیچ روزی را به نام «کورش بزرگ» نامگذاری نکردهاند. لذا هر آنچه دربارهی این روز گفته میشود صرفاً ناشی از توهمات و تخیلات عدهای از سران جریان باستانگرایی است که برای ارضاء سرخوردگیهایشان دست به چنین جعلیاتی میزنند.
نگاهی به تارنمای رسمی سازمان ملل متحد(United Nations)و سازمان یونسکو(Unesco)بیندازید و روزهای جهانی ثبت شده (International Days) را بررسی کنید:👇
http://www.adyannet.com/fa/news/11527
5⃣آیا به راستی منصفانه است که عدهای با تخیلات و توهمات، جوانان این مرز و بوم را مضحکهی خاص و عام قرار دهند؟ آیا ترویج این قبیل القائات دروغین کاری پسندیده است؟ آیا برای بزرگداشت مقام بزرگان باید به دروغ و اراجیف متوسل شد؟
6⃣اگر کسی با توهمات ودروغپراکنیهایی این چنینی
مبارزه کرد، آیا منطقی است که او را به وطنفروشی و خیانت متهم نمود؟ اگر کسی حقیقت را بیان کرد و از این دروغ (روز جهانی کورش) پرده برداشت، آیا خردمندانه است که سرکوب و یا ترور شخصیتی شود؟
قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
🔹نمونه هایی از رفتار امام علی(ع) با ایرانیان 6
🔹رفق در دریافت خراج از ایرانیان
شیوه دریافت خراج از ایرانیان که توسط امیرالمؤمنین(علیه السلام) بنیان نهاده شد، نشان می دهد ایشان با دیدی انسانی به اقلیتها می نگریسته و نسبت به دریافت خراج نه تنها سختگیر نبود، بلکه بسیار آسان گیر و خوش برخورد بوده است.
تاریخ نویسان و اهل حدیث از مردی ثقفی نقل کرده اند: علی(علیه السلام) مرا بر عُکبر گمارد که خراج آنجا را دریافت کنم.
در آن زمان مردم سواد عراق (اطراف کوفه) غیر مسلمان بودند. آن حضرت در جمعِ مردم به من فرمود: «اِسْتَوفِ مِنْهُم خَرَاجَهُمْ وَ لَا یَجِدُوا مِنْکَ رُخْصَةً وَ لَا یَجِدُوا فِیکَ ضُعْفَاً؛ خراج آنان را کامل دریافت کن! از تو اجازه ای نگیرند و در تو ضعفی نبینند!»
سپس افزود: «هنگام ظهر نزد من بیا.» من نزد امیرالمؤمنین(علیه السلام) رفتم. او حاجب و دربانی نداشت.
به من فرمود: «من در آنجا (جمع مردم) نمی توانستم غیر آنچه گفتم بگویم؛ زیرا آنان (برخی از اعراب مسلمان) مردمی حیله گر هستند. اکنون شیوه دریافت خراج را به تو می گویم. اگر خلاف آن عمل کنی تو را عزل خواهم کرد؛ لا تبغینَّ لَهُمْ رزقاً یأکلوُنَهُ و لا کسوَةَ شتاءٍ وَ لاصیفٍ و لاتَضْرِبَنَّ رَجُلاً مِنْهُم سَوطاً فی طَلَبِ دِرْهَم و لاتبیعَنَّ لَهُمْ دابَّةً یعملونَ عَلَیها فإنّا لم نُؤْمَرْ بذلک إنّا أُمِرنا أن نَأخُذَ مِنهم العفوَ؛
روزی ای را که می خورند از آنها بر مگزین و نه لباس تابستان و زمستان آنها را و نه مردی از آنان را به خاطر درهمی بزن و نه حیوانی را که با آن کار می کنند بفروش؛ زیرا ما به چنین کارهایی فرمان داده نشده ایم، بلکه به ما امر شده است که از آنان زیادتی را بگیریم.» به حضرت عرض کردم: در این صورت همان گونه که رفته ام باز می گردم و چیزی دریافت نخواهم کرد. آن حضرت فرمود: «اگر چه تو چنین انجام دهی.»[13]
📚پی نوشت:
[12]. بحارالانوار، ج41، ص137.
[13]. همان، ج41، ص128؛ کنز العمال، ج4، ص501.
http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
شیمون پرِز (رهبر سابق اسرائیل):
The great king of Iran was the first Zionist in the world.
کورش نخستین اولین صهیونیست جهان بود.
♨️ @nzartosht
محمدرضا پهلوی در زمان حکومتش به ویتنام، عمان، سوریه و کنگو نیروی نظامی فرستاد (به درخواست امریکا... یا بهتر است بگوییم به دستور امریکا)
👈 اما دلیل شاه برای ارسال نیروی نظامی به خارج:
☑️ محمدرضا شاه: منافع کشور ایجاب میکند که ارتش در خارج از مرزها قربانی بدهد تا منافع ملی و سیاسی حفظ شود...
@nzartosht
🔹نمونه هایی از رفتار امام علی(ع) با ایرانیان 6
🔹 پاسخ به شکایت ایرانیان
رفتار نیک و پسندیده امیرالمؤمنین(علیه السلام) با ایرانیان و غیر مسلمان ها به ایشان امید می داد. استقبال مردم از حضرت در کوفه، دیدار با حضرت برای احیای نهر، هدیه های دهقان ها به حضرت در ایام خاص، رجوع به حضرت برای حلّ مشکل خود، اسلام آوردن برخی دهقانان و بزرگان ایرانی در زمان خلافت حضرت، همه حکایت از رفتار پسندیده و جالب امام علی(علیه السلام) دارد.
بسیاری از غیرمسلمانان ایرانی با توجه به همین رحمت و مهربانی امام به عنوان خلیفه، این جرأت را پیدا کردند که نزد امیرالمؤمنین(علیه السلام) از حاکمان خود شکایت کنند. امیرمؤمنان(علیه السلام) نیز بدون هیچ تبعیضی به شکایت آنها رسیدگی و کارگزار خود را به رأفت با آنان تشویق میکرد؛
نمونۀ روشن آن در نامه نوزده نهج البلاغه آمده است که در آن شاکیان، دهقانان ایرانی هستند که از سخت گیری حاکم خود؛ عمرو بن سلمه ارحبی به حضرت شکایت می کنند. امام علی(علیه السلام) نیز در نامه ای او را به خوشرفتاری با مردم دعوت نموده از او میخواهد اعتقادات مردم را در مسائل سیاسی دخالت ندهد:
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ دَهَاقِینَ أَهْلِ بَلَدِکَ شَکَوْا مِنْکَ غِلْظَةً وَ قَسْوَةً وَ احْتِقَاراً وَ جَفْوَةً وَ نَظَرْتُ فَلَمْ أَرَهُمْ أَهْلًا لِأَنْ یُدْنَوْا لِشِرْکِهِمْ وَ لَا أَنْ یُقْصَوْا وَ یُجْفَوْا لِعَهْدِهِمْ فَالْبَسْ لَهُمْ جِلْبَاباً مِنَ اللِّینِ تَشُوبُهُ بِطَرَفٍ مِنَ الشِّدَّةِ وَ دَاوِلْ لَهُمْ بَیْنَ الْقَسْوَةِ وَ الرَّأْفَةِ وَ امْزُجْ لَهُمْ بَیْنَ التَّقْرِیبِ وَ الْإِدْنَاءِ وَ الْإِبْعَادِ وَ الْإِقْصَاءِ إِنْ شَاءَ اللَّه؛[14] اما بعد، دهقانان شهر تو شکایت دارند که با آنان درشتی می کنی و سختی روا می داری. ستمشان می ورزی و خُردِشان می شماری. من در کارشان نگریستم دیدم چون مشرک اند، نمی توانی آنها را به خود نزدیک کنی و چون در پناه اسلام اند، سزاوار نیست آنان را از خود برانی، پس در کار آنان درشتی و نرمی را به هم آمیز. گاه مهربان باش و گاه تیز. زمانی نزدیکشان آور و زمانی در دور.»
علی(علیه السلام) ماهویه فرماندۀ ایرانی که مسلمان نشده بود را مسئول خراج در منطقه مرو کرد.[15]
رفتار امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)با ایرانیان در سه دروۀ زمانی بسیار اهمیت دارد و این رفتار حضرت با دیگر خلفا و اُمراء اسلامی متفاوت بوده که نشان دهندۀ عنایت آن حضرت به همۀ مسلمانان، عرب باشند یا عجم، است و این همان منش و سیرۀ رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) است که در همۀ دوران رسالت، جهان اسلام را از آن بهرهمند و سیراب ساخت.
مهربانی و لطف حضرت به غیر اعراب، به ویژه ایرانیان کوفه و اطراف آن، محبّت آن حضرت را در دل های ایرانیان برافروخت؛ آن چنان که امروزه نیز عنایت آن حضرت بر مردم این مرز و بوم ادامه دارد و به شیعه و پیرو ایشان بودن افتخار می کنند و پرچم اسلام در این سرزمین به برکت محبت و علاقه به آن امام(علیه السلام) برافراشته است.
📚پی نوشت:
[14]. سیمای کارگزاران علی بن ابی طالب امیر المؤمنین، ج1، ص263.
[15]. همان، ص266.
http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
🔶علل مشورت دادن امام علي(ع) به عمر با وجود غصب خلافت
🔸چرا امام علی(عليه السلام) با اینکه حکومت را حق خود می دانست هنگام مشورت عمر با ايشان، مشفقانه و ناصحانه عمل می نمود؟
🔷پاسخ
امام علی(عليه السلام) در خطبه 134 نهج البلاغه، مشورت خواهی خلیفه دوم درباره حضورش در جنگ با رومیان را با سخنان و نصایحی دلسوزانه و مشفقانه پاسخ می دهد. برای برخی این سوال مطرح می شود که حضرت على(عليه السلام) با اين كه حكومت را حق مسلّم خود مى دانست و پيامبر اكرم(صلى الله عليه و آله) بلكه آيات قرآن نيز به اين معنا تصريح كرده اند ـ كه امامت و ولايت از آن حضرت على(عليه السلام) است ـ چرا چنين برخورد ناصحانه، مشفقانه و دوستانه اى با رقيب خود مى كند؟
پاسخ اين سؤال روشن است زیرا:
1⃣اولاً؛ امام(عليه السلام) به سرنوشت نهايى اسلام و مسلمين مى انديشيد نه به شخص خود، او مى دانست به هر دليل خليفه دوّم بر اريكه قدرت نشسته و زمام حكومت را به دست گرفته و توده عوام و گروهى از خواص دست به دست او داده اند، در چنين شرايطى هر گاه در وسط يك بحران عظيم و جنگ خطرناك به طور ناگهانى پاى او از ميان برداشته شود هرج و مرج و آشوب همه جا را مى گيرد و كيان اسلام به خطر مى افتد. روح بلند على(عليه السلام) ايجاب مى كند كه همه چيز را در اين جا فراموش كند و خير مسلمين را بر هر كار ديگر مقدّم بدارد.
2⃣ثانیاً؛ كلام امام(علیه السلام) درسى است براى همه مسلمين كه به هنگام مشورت بدون در نظر گرفتن موقعيت مشورت كننده و رابطه و ضابطه او، هر چه خير و صلاح است بازگو كنند. به تعبير ديگر: يا مشورت را نپذيرند و يا اگر پذيرا شدند حق مشورت را ادا كنند.
🔹در حديثى مى خوانيم كه امام صادق(عليه السلام) فرمود: «اِعْلَمْ اَنَّ ضَارِبَ عَلِيٍّ بِالسَّيْفِ وَ قَاتِلَهُ لَوْ اِئْتَمَنَنِي وَ اسْتَنْصَحَنِي وَ اسْتَشَارَنِي ثُمَّ قَبِلْتُ ذلِكَ مِنْهُ لَاَدَّيْتُ الأَمَانَةَ»(1)؛ (هر گاه آن كس كه على(عليه السلام) را با شمشير، ضربت زد و او را شهيد كرد پيشنهاد مى كرد امانتى نزد من بگذارد يا نصيحتى به او كنم يا مشورتى از من مى خواست و من مى پذيرفتم امانت را در هر سه موضوع رعايت مى كردم).
🔹از این مطالب برداشت بعضى از مخالفان که خواسته اند از آن دليلى بر حقانيّت خليفه دوّم ـ آن هم از زبان على(عليه السلام) ـ اقامه كنند، روشن می شود. چرا كه هر كس در شرايط خليفه دوّم و هر كس در شرايط على(عليه السلام)، براى مصالح مسلمين بود، مى بايست طبق وظيفه شرعى و عقلى چنين مطلبى را بگويد و آنچه خير و صلاح مسلمين در آن است بيان دارد، هر چند به نفع شخص رقیب و یا به ضرر خودش تمام شود.
🔹جمله «لَيْسَ بَعْدَكَ مَرْجِعٌ يَرْجِعُونَ إلَيْهِ»؛ (بعد از تو كسى نيست كه به او مراجعه كنند). به اين معنا نيست كه تو اصلح امّت مى باشى بلكه به اين معناست كه در شرايط فعلى كه توده مردم ـ به حق يا به ناحق ـ تو را به اين صفت شناخته اند اگر كشته شوى تا توافق و بيعت بر ديگرى شود زمان طولانى مى طلبد و در اين مدّت مردم يله و رها مى شوند.(2)
📚پی نوشت:
(1). الكافي، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، آخوندى، محمد، دار الكتب الإسلامية، تهران، 1407 قمری، چاپ: چهارم، ج 5، ص 133، باب (أداء الأمانة).
(2). گردآوری از کتاب: پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلامية، تهران، 1386 شمسی، چاپ: اول، ج 5، ص 491.
http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢باران دستگیر شد...
♦️توسط پاسداران گمنام امام زمان(عج ) سپاه فارس،سرپل جریان سلطنتطلبی در داخل کشور که برای اقدامات مسلحانه تلاش میکرد دستگیر شد.
🔴 به دستور علی(ع) مردم شیراز بخاطر شورش قتل عام شدند.
🔵پاسخ
✅آنچه که در منابع تاریخی در باره ی شورش مردم فارس ذکر شده است، با ادعای در این شخص تفاوت اساسی دارد.
زیرا منابع_تاریخی معتبر اشاره ای به کشتار یا حتی دستور کشتن افراد به زیاد بن ابیه ننموده اند؛ بلکه جالب است بدانیم در منابع یاد شده سخنی خلاف این مدعا مطرح است.
برای روشن شدن مطلب به گزارش چند منبع مهم تاریخی از این واقعه اشاره می نماییم.
✅بنابر نقل طبری، ابن اثیر، ابن خلدون، ابن کثیر و.... زمانی که ابن حضرمی کشته شد، اهل فارس و کرمان سر به شورش برده و والیان خود را بیرون راندند.
حضرت علی(ع) در این مورد که چه کسی را برای سروسامان دادن به اوضاع روانۀ آن منطقه کند با برخی به مشورت نشست.
یکی از یاران حضرت به نام جاریة بن قدامه، زیاد بن ابیه را برای این منظور پیشنهاد داد.
حضرت علی(ع) نیز با پذیرش این پشنهاد به ابن عباس دستور داد تا ولایت فارس را به زیاد سپرده و او را به همراه سپاهی به آن ناحیه روانه سازد.
زیاد پس از حضور در فارس و بررسی اوضاع سیاسی و اجتماعی منطقه و با سیاست زیرکانه ای که به کار بست، توانست بدون جنگ و خونریزی بر فارس مسلّط شود.
منابع یاد شده تصریح دارند که زیاد با مردم آن سامان با عدالت و رعایت امانت رفتار نمود.
📚تاریخ الطبری، ج 5، ص 138
الکامل، ج 3، ص 382
✅بنابر این، در پاسخ به این شبهه با استفاده از گزارش فوق باید به دو نکته ی اساسی اشاره کرد:
نخست این که، زیاد بن ابیه در تسلّط بر فارس نه تنها با شورشیان آن سامان نجنگید، بلکه با زیرکی و استفاده از روش های مسالمت آمیز توانست بر اوضاع به هم ریخته آن سامان چیره شود.
✅نکته دیگر، در باره ی تشبیه زیاد بن ابیه به انوشیروان است.
باید گفت آنچه از گزارش های تاریخی استفاده می شود آن است که تشبیه نمودن زیاد به انوشیروان توسط مردمان فارس -بر خلاف ادعای در این پرسش- به جهت نرمش، مدارا و عدل او بوده است
📚منابع:
البدایة و النهایة، ج 7، ص320
المنتظم، ج 5 ،ص 159
مباهله قرن
http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7