eitaa logo
افق حوزه
16.3هزار دنبال‌کننده
19.1هزار عکس
798 ویدیو
783 فایل
📗 هفته نامه افق حوزه 🔰 فراگیرترین رسانه مکتوب حوزه های علمیه سراسر کشور ارتباط با مسئول کانال: @admin_ofogh1 ✅ سایت www.ofoghhawzah.ir ✅ سروش sapp.ir/ofogh_howzah ✔️ استفاده از مطالب با ذکر منبع، بلامانع است️
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ مرحوم آیت‌‌الله‌ محسن‌ دوزدوزانی‌ از نخستین‌ سال‌های‌ آغاز نهضت‌ امام‌ خمینی‌ قدس سره همواره‌یار امام قدس سره بوده‌ است‌ که‌ او از اعضای‌ جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ بوده،‌ در جلسات‌ مبارزاتی‌ این نهاد حضور داشته‌ و بسیاری‌ از اعلامیه‌های‌ مهم‌ آن‌ را امضا کرده‌ است‌. 🔰 @ofogh_howzah 
در قطره جود و کرمت بحر چه باشد در تابش وجهِ قمرت بدر چه باشد در جلوه نور نظرت فجر چه باشد در شمّه بخشش ز کَفَت اَبر چه باشد میلاد امام رضا علیه السلام مبارک باد 🔰 @ofogh_howzah 
✳️ شناخت امام خمینی (ره) (6) 🔵 جایگاه مردم در اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی‌ قدس سره 🔘 گفت‌وگو با دکتر عبدالوهاب فراتی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه 💎 در واقع نظریه امام‌ قدس سره همان نظریه نصب است و ایشان نصب را قبول دارند، اما نصب در نظریه امام‌ قدس سره با آن‌چه که بعداز انقلاب از نصب تفسیر شده است، تفاوت دارد... ➕ متن کامل yon.ir/cNvVv 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 مشروعیت و مقبولیت از منظر امام خمینی (ره) ⭕️ تحلیل این روایت بدین‌گونه است که وقتی پیامبر اکرم فرمود: «یا علی انت ولی امتی»، یعنی تو منصوب هستی، منصوب به این معنا که اهلیت برای حکومت کردن داری، یعنی اگر الآن سیصد نفر در مدینه برای جانشینی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نامزد باشند، بدون تردید هیچ‌کدام به اندازه حضرت امیر، اهلیت چنین کاری را ندارند، پس مراد از «یا علی انت ولی امتی» به معنای نصب بالفعل نیست، بلکه به این معنا است که تو اهلیت این کار را دارا هستی، اما شرطی دارد، یعنی اهلیت را باید با اقبال و رضایت مردم جمع کرد، وقتی این دو به هم اضافه شد در نتیجه «فَقُمْ بِأَمْرِهِمْ» آن‌گاه برای امر آن‌ها قیام کن و زعامت آن‌ها را بر عهده بگیر. ⭕️ نکته‌ای که در این روایت وجود دارد، این‌که منصب امامت یا منصب دولت امام معصوم که با عبارت «فقم بامرهم» روشن و مشخص می‌شود، نتیجه دو رکن پیشین یعنی اهلیت، اقبال و رضایت عمومی است، یا در واقع منصب امامت زمانی شکل می‌گیرد که آن دو رکن یا عنصر وجود داشته باشند، اگر چنین شد، آن‌گاه این پرسش مهم مطرح می‌شود که نقش مردم در این روایت از ارکان پیشا منصب است یا از ارکان پسا منصب؟ ⭕️طبیعی است که رضایت و اقبال مردم از ارکان پیشا منصب است، یعنی قبل از شکل‌گیری منصب امامت و ولایت مردم به‌عنوان جزئی از عناصر مشروعیت بخش باید حضور داشته باشند، از ارکان پسا منصب نیستند، چراکه در ادامه روایت دارد که «وَ إِنِ اِخْتَلَفُوا عَلَیْکَ فَدَعْهُمْ» اگر در امر تو اختلاف پیدا کردند، حکومت را به خودشان واگذار کن، یعنی تو اهلیت داری اما اگر به تو اقبال نشد باید حکومت را رها کنی، البته وقتی حکومت را رها می‌کنی معتقد هستیم باز هم امیرالمؤمنین علیه السلام است که اهلیت حکومت را دارد و صرف عدم اقبال مردم دلیل بر این نیست که ایشان از اهلیت می‌افتند، اما منصب حکومت یا امامت ایشان شکل نمی‌گیرد ⭕️ اگر این‌طور شد ما می‌توانیم به این نتیجه برسیم، کسانی که بین مشروعیت و مقبولیت در نظریه سیاسی امام‌قدس سره تمایز قائل می‌شوند، نقش مردم در نظریه سیاسی ایشان را به‌عنوان شرط یا رکنی از ارکان پسا منصب تحلیل می‌کنند، اما بر اساس استناد امام‌ قدس سره به این روایت، نقش مردم از  عناصر پیشا منصب است.. دکتر عبدالوهاب فراتی yon.ir/cNvVv 🔰 @ofogh_howzah 
📗 هفته نامه افق حوزه شماره 562 🔵 فایل پی دی اف این شماره 👇👇
562.pdf
3.18M
📒 افق خانواده (ضمیمه هفته نامه افق حوزه ) شماره 282 🔵 فایل پی دی اف این شماره 👇👇
282.pdf
2.05M
🔴 در راستای اجرایی نمودن مصوبه كارگروه هاي يازدهمين هم انديشي همكاري ها در مشهد مقدس و با پیگیری های دبیرخانه ستاد همکاری ها، اساتید محترم حوزوی، مي توانند با مراجعه به سامانه جامع مدیریت یادگیری فرهنگیان به نشانیltms.medu.ir نسبت به ثبت نام اولیه با کد ملی اقدام نمایند http://hawzahnews.com/detail/News/456951 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 قبله‌ی کروبیان /// آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی   یا امام العَصر یا کهفَ الاَمان یا جمال الکَون یا قطبَ الزَّمان ای ز فیضت ما سِوی‌الله برقرار وی طفیل هستی‌ات کَون و مکان ای سپهر عدل و مصباحِ یقین و ای جنابت قبله‌ی کرّوبیان بنده‌ی درگاه تو افلاکیان ریزه‌خوار خوانِ تو پیر و جوان ای نگهدارنده‌ی دین خدا و ای پناه و مُنجی مستضعفان صبر ما زین شام هجران شد تمام رفت از کف، طاقت و تاب و توان الفراقُ الفراقُ الفراق الامانُ الامانُ الامان لا تَدعنا فِی النَوائب الغیاث اَدرک العَبد الضعیف المستهان حجّت اللّهی و مصباحِ هدی ز امر یزدانی به عالمْ حکمران آن‌که سر بگذاشت بر خاکِ درت خاک درگاهش بود رَشک جنان لایَنالُ الجَنة الا مَن یکون شیعةَ المهدی امام انس و جان من تو را تا جُسته‌ام حق جُسته‌ام ای سلیل خاتم پیغمبران هر که سر برتافت از درگاه تو گشت محکوم عذاب جاودان در جلال و قدر تو حیران عقول در بیان مدح تو الکن زبان یا امینَ الله عَجِّل فی الظّهور وانْصُرِ الاِسلامَ بِالنّصرِ العیان اوفتاده دین و احکام خدا شرح و تفسیرش به رأی جاهلان در نظامات و هدایت‌های شرع باب تحریف آمده اندر میان ریشه‌ی بیداد و نامردی بزن پُر ز انصاف و عدالت کن جهان کاخ استکباریان کن منهدم سرنگون کن رایت وهّابیان یا ولیَّ الله «لطفی» را مخواه بیش از این اندر فراقت خسته جان 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 کرامات و فضایل زیارت امام رضا علیه السلام در منابع روایی اهل سنت 🔘 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمدمحسن طبسی  💎 حاکم نیشابورى شافعى به سند خود از امام رضا علیه السلام روایت کرده است: «روى عن الإمام علی‌الرضا علیه السلام عن آبائه عن النبی صلی الله علیه و آله و سلم أنّه قال: سَتُدْفَنُ بضْعةٌ مِنّی بخراسان، ما زارها مکروبٌ... ➕ متن کامل yon.ir/QE5Fg 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 تبرک جستن علمای اهل سنت به مرکب امام رضا (ع) 💎 امام رضا علیه السلام در دوران حیات پربرکت خویش فضایل و کرامات بسیارى داشته که نقطه اوج آن ورود تاریخى آن حضرت علیه السلام به نیشابور و تبرک جستن علما و اهل‌سنت آن منطقه به خاک پاى مرکب امام است. 💎 اما این کرامات و برکات به دوران حیات آن حضرت محدود نبوده است و پس از شهادت وى نیز به تصریح علماى اهل‌سنت، قبر شریف ایشان از همان قرن سوم چهارم هجرى تاکنون محل زیارت و توسل علماى اهل‌سنت و سایر مردم و شفا گرفتن از آن بقعه شریفه بوده است و بر اساس گزارشهاى آنان، توسلات و زیارات مردم هر سال گستردهتر شده است. 💎 گویى روایات رسیده از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم و سایر اهلبیت رسول خدا علیهم السلام، که بر زیارت قبر امام رضا علیه السلام و مظلومیت و غربت آن حضرت تأکید داشته است، چنین سیل خروشانى از مردم را به سمت مرقد آن حضرت روانه کرده و سبب احترام ویژه آنان به پاره تن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شده است.. حجت الاسلام و المسلمین طبسی yon.ir/QE5Fg 🔰 @ofogh_howzah