🔵 برنامه حدیثخوانی روشمند
💎 هفت وادی (مرحله) و چهل منزل (کتاب) در نظر گرفته شده است. در این برنامه، هر مرحله پیش نیاز مرحله بعد بوده، میانگین مطالعه حدیث در هر منزل در حدود بیستوپنج ساعت است؛ یعنی برای اجرای کامل این مطالعه حدیثی باید دستکم، هزار ساعت وقت صرف کرد: چهل منزل و هر منزل بیستوپنج ساعت.
💎 البته اگر کسانی بتوانند احادیث مطالعه شده هر مرحله را روزانه و در گروههای دو نفره یا سه نفره مباحثه کنند، بهتر میتوانند مطالب را در ذهن خود ماندگار کنند. از فواید این مباحثهها، علاوه بر درک درست روایات خوانده شده، تبادل نکتههای مهمی است که به ذهن افراد رسیده است.
💎 اگر ۲۵۰ روز در سال برای برنامه حدیثخوانی روشمند وقت صرف شود، این برنامه پساز چهار سال به پایان میرسد و بعداز این مدت، طلابی آگاه به معارف حدیثی برای پاسخگویی به نیازها و پرسشهای جامعه تربیت شدهاند. روشن است که این برنامه حدیثخوانی برای افرادی طراحی شده است که هیچ آشنایی حدیثی ندارند؛ اما کسانی که در گذشته برنامه حدیثخوانی داشتهاند، میتوانند مراحل اولیه را سریعتر به پیش ببرند و مراحل سادهتر را با سرعت بیشتری طی کنند.
💎 همچنین ممکن است افرادی باشند که نتوانند هزار ساعت برای این برنامه حدیثخوانی وقت صرف کنند. این افراد میتوانند مراحل را کوتاهتر کنند؛ مثلاً ساعات کمتری را برای مطالعه کتاب معرفی شده صرف نمایند؛ اما نباید منزلی را حذف کنند؛ یعنی همه این مراحل باید بهصورت زنجیرهوار و پیدرپی پیموده شود.
💎 باید به این نکته مهم توجه داشت که این طرح یک برنامه عمومی است. هر چند که در آن به همه مباحث معرفتی مطرح در حوزه حدیث، مثل مباحث تفسیر، اعتقادات، سیاست، اجتماع، تاریخ و سیره، اقتصاد و فقه پرداخته میشود، اما اگر کسی بخواهد بهطور تخصصی این حوزههای معرفتی را ادامه دهد، نیازمند آن است که بعداز پایان یافتن این مرحله، یک حوزه تخصصی ویژه را انتخاب کند و مطالعات خود را در آن حوزه گسترش دهد...
yon.ir/yVjmZ
🔰 @ofogh_howzah
⚫️ در مسیر نفر (7)
🔵 سیر مطالعاتی فلسفه اسلامی
از منظر استاد عبدالرسول عبودیت
⭕️ درباره ضرورت یادگیری فلسفه بحثهای زیادی مطرح شده است و حقیقتجویان در مسیر یادگیری فلسفه کتابهای مختلفی را از اساتید خود درس میگیرند. اما شاید این سؤال در ذهن بسیاری از مشتاقان یادگیری فلسفه ایجاد شده باشد که برای یادگیری فلسفه چند سال باید وقت گذاشت؟...
➕ متن کامل
yon.ir/D3osA
🔰 @ofogh_howzah
🔵 صاحبنظر شدن در فلسفه
⭕️ افراد به تناسب فهم خویش، تفاسیر مختلفی از نظرات فیلسوفان ارائه میدهند و هرکسی تفسیر خود را درست و مطابق با نظر فیلسوف مورد نظر میداند، برای تشخیص تفسیر صحیح باید توجه داشت که: اولاً، در مسایل فلسفی، استدلال مهم است نه ادعا؛ فیلسوف یعنی کسی که قولش مستند به استدلال است؛ فلسفه مانند علم نقلی و روایت نیست که هرکسی بخواهد ظاهر کلمات را بهگونهای تفسیر کند و یا مانند علم فقه میان اقوال مختلف فیلسوف جمع تبرعی کند.
⭕️ بلکه، باید با در دست داشتن مبانی فیلسوف و ملاحظه استدلال، تفسیر درست را تشخیص داد. ثانیاً، در جاهایی که استدلال هم شکلهای مختلفی دارد، باید به شارحین درجه یک آن فیلسوف رجوع کرد. هر فیلسوفی، یک یا چند شارح درجه یک دارد که همه قبولشان دارند. آقاعلی مدرس، شارح ملاصدراست که مرحوم آشتیانی معتقد است در فلسفهورزی، همردیف خود ملاصدراست.
⭕️ ایشان بسیار تحلیلی و با دقت، نظرات ملاصدرا را توضیح دادهاند. حاجی سبزواری، یک شارح خوب حکمت متعالیه است. بهمنیار و خواجه، شارحین خوب ابنسینا و شهروزی و قطبالدین شیرازی، شارحین درجه یک شیخ اشراقند. شخص کمکم که اهل کار شود، اینها را متوجه میشود، البته وقتی کار کند، کمکم استقلال فکری پیدا میکند و در نظر و تفسیر استاد شک کرده، با استاد بحث میکند؛ حال یا متقاعد میشود که خودش اشتباه کرده و استاد درست گفته است و یا به این نتیجه میرسد که واقعاً استاد اشتباه کرده است.
⭕️ اگر کار بدین ترتیب ادامه پیدا کند، شخص صاحبنظر شده و قدرت تحلیل پیدا میکند. ذهن ابتدا هرچیزی را که استاد بگوید، فرو میبرد و آن را درست میداند، ولی وقتی اهل نظر شد، هر چیزی را که فرو برد، نشخوار عقلی کرده و آنچه را فایدهمند است هضم کرده، بقیه را دور میریزد...
استاد عبدالرسول عبودیت
yon.ir/D3osA
🔰 @ofogh_howzah
🔵 نقش ادبیات عرب در فرآیند استنباط احکام شرعی
⭕️ فرایند کسب قدرت استنباط احکام شرعی و یا به دیگر تعبیر اجتهاد و فقاهت دارای اجزاء و مراتبی است که همانند منظومهای میباشد که توانمندی و نظامبخشی به آن موجب دستیابی به آن میگردد؛ بهطوری که کمبود و یا ضعف در یکی موجب از همپاشیدگی آن منظومه میشود. ادبیات عرب یکی از اجزای مهم این منظومه است.
ادبیات عرب از دو حیث در این مقوله جایگاه ویژه دارد: 1. تحصیل علوم پایه فقاهت و کتب فقهی 2. فهم متون فاخر دین (قرآن و روایات)
تمامی کتب علوم پایه و کتب اصیل فقهی که حاوی ابواب فقه و تحقیقات و پژوهشهای آموزنده هستند و موجب فهم و رشد دانش فقه طلاب میشوند به زبان عربی است و فهم زبان عربی قدم آغازین تحصیل مفاد آنهاست و زبان متون فاخر منابع فقهی نیز که قرآن و روایات میباشند عربی است؛ بنابراین تحصیل ادبیات عرب به نحو شایسته نقشی بسیار مهم در فرآیند فقاهت و منظومه استنباط دارد.
🔵 نقش و جایگاه ادبیات عرب در دینپژوهی
⭕️ زبان عربی زبان دین اسلام است و پژوهش در موضوعات و مسایل اسلامی نیازمند جدی به تسلط بر زبان عربی است؛ زیرا تمامی کتب تحصیلی و پژوهشی و اصل منابع لفظی فهم دین که حجم بالایی از معارف دین در خود جای داده است عربی میباشند. قطعاً ضعف در ادبیات عرب موجب عدم فهم، بدفهمی و یا ضعف در انفهام دینی خواهد شد...
yon.ir/zZzyi
🔰 @ofogh_howzah
🔵 در مسیر نفر (9)
⚫️ بایستههای تحصیل و تحقیق در منطق
گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین عسکری سلیمانی
⭕️ بیگمان برای کسانی که در دورههای تخصصی و عالی علوم عقلی، مانند فلسفه، کلام و دینشناسی تحصیل میکنند، دانستن منطق در حد المنطق مرحوم مظفر، کفایت نمیکند...
➕ متن کامل
yon.ir/iUB3E
🔰 @ofogh_howzah
🔵 وضعیت منطقپژوهی در حوزه
⭕️ از دیر باز، منطق را علمی ابزاری شمردهاند. همین که گفتید علم ابزاری، واکنش طبیعی نسبت به آن، این است که زیاد جدی گرفته نشود، زیرا ابزار است و هدف نیست. هر چند امروزه در مجامع علمی، منطق بسیار جدی گرفته میشود و به این کار ندارند که آیا ابزار است یا خیر، بلکه بهعنوان دانشی مستقل به آن مینگرند. از این رو، دارای شاخههای گوناگونی است که گسترش یافته، اما در حوزه علمیه، طلبه هدف خاصی دارد که منطق هدف او نیست. البته این به یک معنا درست است؛ یعنی ما منطق نمیخوانیم برای اینکه منطقدان شویم، منطق میخوانیم که آموزههای دینی را از لایههای عمیق آن، بهطور منطقی و روشمند فرابگیریم.
⭕️ عامل دوم این است که اساساً منطق مجموعهای از مباحث عقلی است که انسان به لحاظ حالات روحی، کمتر این روحیه را مییابد که چنین مباحثی را پیگیری کند، چون احساس میکند در نهایت محتوایی عایدش نمیشود، بهویژه اگر در بخش منطق صورت باشد. این عامل سبب میشود، حتی کسانی که توانایی و استعداد فراگیری مباحث منطقی را دارند، منطق را زیاد جدی نگیرند.
⭕️ عامل سوم، عمومیتر است و آن اینکه علیالاصول انس آنها کمتر جنبه عقلانیتشان را فعال میکنند. زیاد نیستند افرادی که حوصله داشته باشند، مباحث عقلی محض را در حوزه فلسفه یا حوزه منطق، دنبال کنند. انگار توانایی فراگیری این بخش از آموزهها برای آنها کمتر امکانپذیر است. در حال حاضر نمیتوانیم ادعا کنیم، مجموعه کاملی از پژوهشهای منطقی را داریم و فقط باید افراد بیایند اینها را مطالعه کنند. هنوز کارهای بسیاری بر زمین مانده است که باید انجام شود. گروهی باید به شکل تخصصی، منطق را بیاموزند و به پژوهش در امور منطقی سوق یابند...
yon.ir/iUB3E
🔰 @ofogh_howzah