🔵 نگاهی به تاریخچه حجاب در اسلام-مقاله ویژه نامه عفاف و حجاب
✅ صرف نظر از مباحثی چون ادله حجاب، محدوده حجاب اسلامی، فلسفه آن و مباحث دیگر، یکی از مباحث لازم در اینباره، بررسی پیشینه این حکم است؛ به این معنا که آیا اسلام خود قانون و دستور خاصی برای پوشش زنان در برابر مردان نامحرم ارائه داده است یا نه، رسم موجود بین بانوان مسلمان، ریشهای دیرینه دارد؟ ضرورت طرح این بحث از آنجا ناشی میشود که برخی مدعی شدهاند: «ارتباط عرب با ایران از موجبات رواج حجاب در قلمرو اسلام شد.» و معتقدند که «حجاب رایج میان مسلمانان، عادتی است که از ایرانیان، پس از مسلمان شدنشان به سایر مسلمانان سرایت کرد». برخی دیگر نیز گفتهاند: «حجاب از ملل غیرمسلمان روم و ایران، به جهان اسلام وارد شده است». این مقاله در صدد کشف اثبات این مسئله است...
➕ متن کامل
yon.ir/EYLtt
🔰 @ofogh_howzah
❇️ حجاب در ایران و روم باستان
🔷 در کتاب تاریخ تمدن میخوانیم:
پس از داریوش، مقام زن خصوصاً در طبقه ثروتمندان تنزل پیدا کرد. زنان فقیر چون برای کار کردن ناچار از آمد و شد در میان مردم بودند، آزادی خود را حفظ کردند، ولی در مورد زنان دیگر گوشهنشینی زمان حیض که بر ایشان واجب بود، رفته رفته امتداد پیدا کرد و سراسر زندگی اجتماعیشان را فرا گرفت. زنان طبقات بالای اجتماع، جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوشدار از خانه بیرون بیایند و هرگز به آنان اجازه داده نمیشد که آشکارا با مردان ارتباطی داشته باشند. زنان شوهردار حق نداشتند، هیچ مردی را ولو پدر یا برادرشان باشد ببینند. در نقشهایی که از ایران باستان بر جای مانده، هیچ صورت زن دیده نمیشود و نامی از ایشان به نظر نمیرسد.
🔷 شهید مطهری از سخنان جواهر لعل نهرو چنین استنباط میکند که او معتقد است که «رومیان نیز (شاید تحت تأثیر قوم یهود) حجاب داشتهاند و رسم حرم سراداری نیز از روم و ایران به دربار خلفای اسلامی راه یافت».
yon.ir/EYLtt
🔰 @ofogh_howzah
♻️ سلسله دروس اندیشه اسلامی
با حضور ارزشمند حضرت آیه الله العظمی سبحانی در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد مقدس
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام)
💎 تارِكُ التّأهُّبِ للمَوتِ و اغتِنامِ المَهَلِ غافِلٌ عن هُجومِ الأجَلِ ، تَرَحَّلوا فقد جُدَّ بِكُم ، و استَعِدّوا للمَوتِ فقد أظَلَّكُم
💎 كسى كه خود را براى مرگ آماده نسازد و فرصت ها را غنيمت نشمرد، از هجوم اجل غافل است. بار سفر بربنديد، كه براى بردن شما شتاب است، براى مرگ آماده شويد، كه بر شما سايه افكنده است.
📚 غرر الحكم 4513 و 4514
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
⭕️ همه باید توجه داشته باشند که خدمتگزار این مردم هستند، همه اجیر این مردم هستند، اجرت از اینها دارند میگیرند برای خدمت و باید با مردم رفتارشان رفتار انسانی، اسلامی باشد.
ما هرچه خدمت بکنیم به این ملت، کم خدمت کردهایم، برای اینکه این ملت بود که همه این گرفتاریها بهدست او رفع شد.
امام خمینی (ره)
صحیفه امام/ج16و20
🔰 @ofogh_howzah
🔵 سیره عملی ائمه معصومین علیهم السلام در برخورد با زنان بدحجاب- مقاله ویژه نامه عفاف و حجاب
✅ «پوشش» یکی از شاخصهای وجودی آدمی و وجه ممیز او از دیگر موجودات بوده و لذا جزء نیازهای فطری انسان به شمار میرود. این مهم در منطق الهی از چنان جایگاه رفیعی برخوردار است که قرآن کریم ضمن نعمت و هدیه الهی خواندن پوشش، به کارکردهاى مختلف آن اشاره دارد که، مىفرماید: «اى فرزندان آدم، براى شما لباسى فرو فرستادیم که اندام شما را مىپوشاند و مایه زینت شما است... این از آیات خداوند است؛ باشد که متذکر شده، پند گیرید.» (اعراف/27)...
➕ متن کامل
yon.ir/sHtem
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 حضرت امام علی علیه السلام
💎 وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ لَا تُخَلُّوهُ مَا بَقِیتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا...
💎 خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالی نگذارید. زیرا اگر حج متروک شود نظر رحمت خدا از شما قطع خواهد شد.
📚 نهج البلاغة؛ ص422
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
✅ حج بسان قرآن است که همه از آن بهرهمند میشوند ولی اندیشمندان و غواصان و دردآشنایان امت اگر دل به دریای معارف آن بزنند و از نزدیک شدن و فرورفتن در احکام و سیاستهای اجتماعی آن نترسند، از صدف این دریا گوهر هدایت و رشد و حکمت وآزادگی را بیشتر صید خواهند نمود و از زلال حکمت و معرفت آن تاابد سیراب خواهند گشت.
امام خمینی (ره)
📚 صحیفه نور، ج ۲۰، ص ۲۲۸
🔰 @ofogh_howzah
❇️ فرهنگ مواجهه با بدپوششی در سیره اهلبیت علیهم السلام
✔️ با مراجعه به روایاتی که در رابطه با پوشش و یا بدپوششی از جانب معصومان علیهم السلام به ما رسیده است، بهوضوح روشن میشود که ایشان در همهجا به یک شکل عمل نکرده و از شیوههای مختلفی برای مواجهه و برخورد با پدیده پوشش و بدپوششی استفاده میکردند.
1⃣ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: «اسْتَعِینُوا علی النِّسَاء بالعَریِ اَن احداهُنّ إِذا کَثُرَت ثِیَابهَا وَحَسَنَت زینَتها اعجَبَها الْخُرُوج؛ از کمی لباس برای نگهداشتن زنان کمک بگیرید؛ زیرا وقتی زن لباس فراوان و زینت کامل دارد، مایل به بیرون رفتن (و خودنمایی) است.» (پاینده، نهجالفصاحه/ص209)
2⃣ امام علی علیه السلام: «انَّما یَنْبَغی لِاهْلِ الْعِصْمَهًِْ ...؛ سزاوار است اهل تقوا بر اهل معصیت و گناه ترحم کنند و با رحمت با آنان برخورد نمایند و با رفتار شایسته آنان را درمان کنند.» (سیدرضی، نهجالبلاغه/خطبه140) بر این اساس آمران به معروف و ناهیان از منکر نیز باید همچون طبیبان دلسوز، بیماران مبتلا به بیعفتی و بدپوششی را درمان کنند و به آنان با دیده رحمت و لطف و هدایت بنگرند.
3⃣ امام علی علیه السلام میفرماید: در یک روز بارانی همراه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در بقیع نشسته بودیم که زنی سوار بر درازگوشی عبور کرد. دست حیوان داخل گودالی افتاد و زن به زمین خورد. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم چهره مبارکش را برگرداند. اصحاب عرض کردند: ای رسول خدا، آن زن، شلوار پوشیده است. پیامبر سه بار فرمودند: خدایا، زنانی را که شلوار میپوشند مورد مغفرت قرار بده. ای مردم از شلوار استفاده کنید، چراکه شلوار بهترین پوشش شما است و با آن زنانتان را هنگامی که از خانه خارج میشوند، حفظ کنید.» (مستدرک الوسائل/ج3/ص244)
4⃣ حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید: بهترین زنان شما کسانی هستند که بچهزا باشند، با شوهران خود مهربان باشند، با حجاب و پوشیده باشند، در بین طایفه خودشان با عزت باشند، در مواجهه با شوهران خود متواضع و نرمخو باشند، برای شوهران خودشان آرایش و زینت دهند، در میان نامحرمان و در جامعه عفیف باشند، سخن شوهران خود را گوش داده و اطاعت کنند، و هرگاه که با شوهران خود خلوت میکنند خود را کاملاً در اختیار آنها بگذارند و...» (بحارالانوار/ج103/ص235)
5⃣ رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید: فتنه کمبودها را دیدید و صبر کردید و من از فتنه رفاه بر شما بیم دارم که از طرف زنان میآید؛ هنگامی که النگوی طلا بهدست و پارچههای فاخر به تن میکنند و توانگران (اگر شوهری توانگر دارند) را به زحمت اندازند و از فقیر (اگر شوهری فقیر دارند) چیزی که بدان دسترسی ندارد بخواهند.» (پاینده، نهجالفصاحه/ص215)...
yon.ir/sHtem
🔰 @ofogh_howzah
☸ از سوی آیتاللهالعظمی سبحانی صورت گرفت
🔘 پاسخ متقن به شبهات یک عالم وهابی
✅ یک عالم وهابی در نامهای با طرح دو سوال، دلایل عصمت حضرت آدم علیه السلام و اهلبیت علیهم السلام را جویا شدهاند که در ادامه متن نامه این عالم وهابی و پاسخ متقن واستدلالی آیتاللهالعظمی سبحانی تقدیم شما خوانندگان ارجمند میشود...
➕ متن کامل
yon.ir/zR9Zq
🔰 @ofogh_howzah
❇️ اجابة حضرة آیة الله سبحانی تقرئونها هی
🔷 الأخ فی الله عبد الوهاب حفظه الباری تعالى
السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
🔷 وصلتنا رسالتکم وصلکم الله تحمل السؤال عن أمرین:
1. کیف نقول بعصمة آدم (على نبیّنا وآله وعلیه السلام) مع وجود الحدیثین المذکورین.
2. ما هو الدلیل على عصمة العترة الطاهرة علیهم السلام
🔷 وقبل الإجابة عن سؤالیکم ألفت نظرکم إلى لزوم مراعاة الأدب الإسلامی فی المحاورة، کتابة وبیاناً، ولکن ممّا یؤسف له أنّ رسالتکم خلت عن هذا الجانب المهم حیث اشتملت على عبارات موهنة نظیر:
أ. قولکم: «فإن لم تجیبوا ولن تجیبوا»، من أین لکم هذا العلم؟ هل أعطیتم علم الغیب؟
ب. قولکم: کتبت لکم لکی لا تقولوا یوم القیامة:«ربّنا إنّا کنا عن هذا غافلین» والآیة ناظرة إلى المشرکین أو الأعمّ، فأنتم صوّرتم المسؤول مشرکاً، والعجب انّه وقع التصحیف فی الآیة وزدتم کلمة «ربّنا» والذی ورد فی المصحف الشریف:(أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِینَ)(الأعراف:172).
ج. وقلتم:(وَتَکْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ)(البقرة:42) وهذه الآیة ناظرة إلى أصحاب الکتاب الذین یکتمون الحقّ، فالمسؤول عندکم کأهل الکتاب الذین یکتمون الحقّ.
🔷 وإنّی أوصیکم فی أی مرحلة من العمر کنتم أن تجعلوا قول الله سبحانه نصب أعینکم حیث إنّه (سبحانه) یأمر نبیّه أن یقول: (وَإِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ لَعَلَى هُدًى أَوْ فِی ضَلاَل مُبِین)(سبأ:24)، فالنبی صلی الله علیه و آله و سلم لا یصرّح بأنّه على هدى کما لا یصرّح بأنّ الخصم فی ضلال مبین، وإن کان یشیر إلى الحقیقة بنحو یعرفه من رزق فهم الکتاب المجید.
🔷 واجعلوا قوله سبحانه: (ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالتی هِیَ أَحْسَنُ)(النحل:125) منهجاً لکم فی المحاورة والمناظرة.
yon.ir/zR9Zq
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 امام جعفر صادق علیه السلام
💎 لَا خَیْرَ فِیمَنْ لَا یُحِبُّ جَمْعَ الْمَالِ مِنْ حَلَالٍ فَیَکُفَّ بِهِ وَجْهَهُ وَ یَقْضِیَ بِهِ دَیْنَه.
💎 خیرى در آن کس نیست که دوست ندارد از راه حلال مالى بهدست آورد که آبرویش را حفظ و قرضش را با آن ادا نماید.
من لا یحضره الفقیه/ج3/ص166
🔰 @ofogh_howzah
📗 معرفی کتاب المصباح المنیر
✅ کتاب «المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی» اثر ارزشمند احمدبن محمدبن علی الفیومی در علم لغت و عربی است که محل مراجعه اهل تحقیق میباشد.
مؤلف از لغویون مصر بوده که در شهر «فیوم» مصر متولد شد، البته بعضی او را به فیوم عراق نسبت دادهاند. او پس از چندی از زادگاهش به حماة رفته و به امور تبلیغی و علمی مشغول گردید. علاوه بر لغت، در فقه نیز تبحر داشته است. فیومی عاقبت در سال 770ق از دنیا رفت.
✅ فیومی مصباح را با انگیزه توضیح کلمات مشکل کتاب شرح الوجیز امام رافعی تألیف نموده، البته کلماتی را طبق ادعای خودش در مقدمه بدان افزوده است. در مقدمه کتاب گوید: «فإنی کنت جمعت کتاباً فی غریب شرح الوجیز الامام الرافعی و اوسعتُ فیه من تصاریف الکلمة و أضفت الیه زیاداته من لغة غیره...»
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 امام علی علیه السلام
💎 وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ لَنْ تَعْرِفُوا الرُّشْدَ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي تَرَكَهُ وَ لَنْ تَأْخُذُوا بِمِيثَاقِ الْكِتَابِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَقَضَهُ وَ لَنْ تَمَسَّكُوا بِهِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَبَذَهُ
💎 بدانيد كه هيچ گاه حق را نخواهيد شناخت جز آن كه ترك كننده آن را بشناسيد.هرگز به پيمان قرآن وفادار نخواهيد بود مگر آن كه پيمان شكنان را بشناسيد، و هرگز به قرآن چنگ نمى زنيد مگر آن كه رها كننده آن را شناسايى كنيد.
📚 نهج البلاغه/ خطبه 147
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
✅ پیام من به ملت بزرگ و تودههای عظیم انسانها که پیروزی بهدست پر برکت آنان تحقق یافت..این است که، این اعجاز بزرگ قرن و این پیروزی بینظیر و این جمهوری اسلامی، محتاج به حفظ و نگهبانی است؛ و آنهم به دست توانای شما که دست خداوند قادر با آن است، حاصل میشود.
📚 صحیفه امام خمینی (ره)/۱۴/77
🔰 @ofogh_howzah
🔵 در گفتوگو با آیتالله فاضل لنکرانی بررسی شد
🔘 ضرورت رعایت حجاب در جوامع بشری
✅ گروهی بگویند: ما به نماز و روزه معتقدیم؛ ولی به حجاب معتقد نیستیم و وجوب آن را قبول نداشته باشند. من در مقابل اینها عرض میکنم که اصلاً از نظر ضوابط دینی و فقهی نمیشود، اسم چنین شخصی را مسلمان گذاشت...
➕ متن کامل
yon.ir/BX5rk
🔰 @ofogh_howzah
❇️ رابطه حجاب با اصل آزادی
🔷 حجاب برای زن یک حریم درست میکند و احترام میآورد. به نظر من این شاید زیباترین تعبیر باشد. در این آیه سوره احزاب میفرماید: «ذلک أدني أن يعرفن» محققان گفتند به این معناست که وقتی زن حجاب داشته باشد، علامت و نماد پاکی در جامعه است؛ یعنی به همگان اعلام میکند من حریم دارم و مقید به پاکی هستم. البته من نمیگویم، هر کسی چادر دارد، پاک است. خدایی نکرده! ممکن است کسی در لوای چادر عمل غیرصحیحی هم انجام بدهد؛ ولی این چادر نشان پاکی است.
🔷 البته از آن طرف هم نمیخواهم بگویم که اگر زنی امروز بیحجاب آمد، به این معناست که ناپاک است. ممکن است، در اثر عدم اطلاع یا در اثر بعضی از توهمات حجاب را رعایت نکرده؛ ولی به این معناست که من برای خودم و برای بدن و اندامم و برای موی سرم، احترامی قائل نیستم و حریمی نگه نداشتم و هر کسی میخواهد نگاه کند. نمیتواند بگوید که من اینطوری میآیم و هیچکسی نگاه نکند.
🔷 شما وقتی به خیابان میآیید و در جاهای عمومی میروید، مگر چنین چیزی ممکن است. ما هم به زنها بگوییم اگر یک مردی عریان به خیابان آمد، شما نگاه نکنید؟! نمیشود. پس اگر رعایت حجاب نکرد، به این معناست که اعلام طهارت نمیکند و تقریباً چراغ سبز نشان میدهد. نه اینکه کسی بگوید: من خدای نکرده میخواهم خودم را در اختیار همه قرار بدهم. این اعلام پاکی نمیکند! ولی حجاب اعلام طهارت و پاکی است؛ یعنی اینکه میگوید: من میخواهم پاک باشم و کسی خیال بدی راجع به من نکند. آیا اینها ارزش ندارد؟!
🔷 من اینجا این سؤال را میپرسم که آیا ما به بهانه آزادی حاضریم که خودمان و قلب خودمان را از طهارت و پاکی دور کنیم؟ بانوان این جواب را بدهند. آنهایی که به نحوی برایشان برنامهریزی شده، با مسئله حجاب مخالفت میکنند؛ به اسم اینکه این حق و حقوق ماست. آیا حق شما این است که اعلام ناپاکی کنی؟ یا از این مسئله خارج کنی؟ بگوئی من پاک نیستم؟ من حریم ندارم؟ آیا واقعاً میشود اسم اینکار را آزادی گذاشت؟ مثل این است که من امروز بگویم، میخواهم یک سمی در جامعه تولید و پخش کنم و بگویند این سم جامعه را از بین میبرد و من میگویم: من آزاد هستم!
🔷 باز به خود این شخص برگردانم، آیا یک خانم حاضر است، بگوید؛ چون آزادم میتوانم از سم برای خودم استفاده کنم؟
کدام آدم عاقلی است که بگوید: من به اسم آزادی حاضرم خودم را بکشم؟ در مسایل باطنی هم همینطور است. ما به اسم آزادی بیاییم طهارت نفس را کنار بگذاریم..
آیه الله محمد جواد فاضل لنکرانی
yon.ir/BX5rk
🔰 @ofogh_howzah
☸️ نقد و بررسی آراء و اندیشههای معترضان فلسفه
به قلم آیت الله العظمی سبحانی
-بخش دوم
🔘 معترضان فلسفه برای اثبات مدعای خود چه ادلهای ارائه میدهند؟ آنچه در ادامه میآید پاسخ به شبهه دوم، سوم و چهارم از سلسله مباحث«نقد و بررسی آراء و اندیشههای معترضان به فلسفه از سوی آیتاللهالعظمی سبحانی»تحت عنوان «الدراسات الفلسفه بین الرفض و القبول؛ بحث موضوعی حول موقف المؤیدین للدراسات الفلسفیه فی حقل المعارف الدینیة، و موقف الرافضین لها.» می باشد که تقدیم خوانندگان ارجمند میشود...
➕ متن کامل
yon.ir/USC18
🔰 @ofogh_howzah
اطلاعیه مهم مرکز آموزش زبان حوزه
✅ آموزش عربی و انگلیسی خانواده طلاب و کار کنان حوزه علمیه قم.
🔶 ویژه همسران و دختران
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 حقیقت دحوالارض در بیان امام صادق(ع)
💎 إن اللَهَ عَزَّوَجَلَ دَحی الارضَ من تَحتَ الکَعبَة الی منی ثُمَّ دَحاها مِن منی الی عرفات ثُّم دَحاها مِن عرفات الی منی فَالارض مِن عرفات و عرفات من منی و منی مِن الکَعبَة
💎 به درستی که خداوند زمین را از زیر کعبه تا منی حرکت داد، سپس از منا تا عرفات و سپس از عرفات تا منا، پس زمین از عرفات، و عرفات از منا، و منا از کعبه گسترش یافت.
📚 کلینی/ ج4، ص188؛ کتاب حج
🔰 @ofogh_howzah
❇️ اعمال روز دحوالارض
🔶 عارف واصل میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب «المراقبات» مینویسد: «خدای تبارک و تعالی در این روز [دحوالارض] زمین را برای سکنای بنیآدم و تعیش آن بنا فرمود و زمین و هرچه از نعمات در آن است، حتی بدنهای ما و ارزاق ما تماماً از چیزهایی است که در این روز از رحمت حق انتشار یافته است... پس عارف مراقب برای روز دحوالارض به ازای تمام این نعمتها شکری بر خویشتن واجب میبیند.»
🔶 خداوند در دو جای کتابش به واقعه دحوالارض اشاره دارد؛ یکی در آیه: «والارض بعد ذلک دحاها»؛ (نازعات/35) و دیگری در آیه: «والارض و ما طحاها»؛ (شمس/6) «طحو» مرادف «دحو» است؛ چنانچه فخرالدین طریحی در مجمع البحرین گوید: «والارض بعد ذلک دحاها؛ أی سبطها» و ذیل ماده «طحو» گوید: «طحوته مثل دحوته أی بسطته...»
🔶 در کلمات معصومین از این روز به عظمت یاد شده و به دلیل ارتباط آن با عالم تکوین، در شریعت محمدی صلی الله علیه و آله و سلم، اعمالی برای این روز اختصاص یافته که عمدهترین آن روزه است و از قضا روزه این روز، یکی از آن چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز گشته است و این خود نزد اهل خرد نکتهای در خور توجه است.
🔶 آقا ملکی تبریزی در «المراقبات» روایتی را از مولود کعبه حضرت علی علیه السلام نقل کرده که حضرت فرمود: «هر کس در این روز، روزه بدارد و شب آن را قیام به نماز کند، عبادت صد سال باشد.» شیخ عباس قمی نیز در مفاتیح گفته: «در روایتی روزهاش، روزه هفتاد سال است و در روایت دیگری کفاره هفتاد سال. از برای این روز به غیر از روزه و عبادت و ذکر خدا و غسل، دو عمل وارد است: اول نمازی که دو رکعت است در وقت چاشت که در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره «والشمس» بخواند و بعد از سلام بخواند: لا حول و لاقوة إلا بالله العلی العظیم. پس دعا کند و بخواند: «یا مقیل العثرات...»، دوم خواندن این دعا است: «اللهم داحی الکعبة و فالق الحبة...»
🔶 گفتی است که در برخی از کتب، زیارت حضرت امام رضا علیه السلام از افضل اعمال مستحبه در روز دحو الارض دانسته شده است.
yon.ir/YHm7h
🔰 @ofogh_howzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دحوالارض
آیه الله مجتهدی (ره)
🔰 @ofogh_howzah