eitaa logo
افق حوزه
15.5هزار دنبال‌کننده
16.2هزار عکس
638 ویدیو
671 فایل
📗 هفته نامه افق حوزه 🔰 فراگیرترین رسانه مکتوب حوزه های علمیه سراسر کشور ارتباط با مسئول کانال: @admin_ofogh1 ✅ سایت www.ofoghhawzah.ir ✅ سروش sapp.ir/ofogh_howzah ✔️ استفاده از مطالب با ذکر منبع، بلامانع است️
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ وسواس و درمان آن از نظر آیت‌الله‌العظمی سیستانی 🔷 فتوای واضح و صریح همه فقهاء بر اساس مدارک و ادله شرعیه این است که: وظیفه شخص وسواسی اعتنا نکردن به وسواس می‌باشد، و هرجا در طهارت چیزی دچار شک شود باید بنا را بر پاک بودن آن چیز بگذارد، بلکه حتی اگر در موردی یقین به نجاست پیدا کرد - که معمولا برای سایر مردم در این موارد یقین به نجاست پیدا نمی‌شود علم و یقین وسواس اعتبار ندارد، و بر او واجب است که بنا را بر طهارت بگذارد. پس اگر شخص وسواسی، به این فتوای شرعی عمل کند و در موارد شک در طهارت بلکه در موارد یقین به نجاست هم بنا را بر پاکی بگذارد نزد خدا معذور است؛ اگرچه در واقع لباسی که در آن نماز خوانده یا غذایی که خورده نجس بوده باشد. 🔷 به شخص وسواس نصیحت می‌شود که خود را اصلاح کرده تا از این بیماری خلاص شود و این امر طی دو مرحله میسر می‌گردد: 1⃣ اول: باید توجه داشته باشد که این حالت از لحاظ عقلی و شرعی مذموم می‌باشد، زیرا شخص از حالت میانه‌روی و اعتدال خارج می‌گردد و بدون این‌که هیچ نفعی داشته باشد توانایی‌ها و نیروی انسان را به هدر می‌دهد. هرگز وسواس نوعی پرهیزگاری محسوب نمی‌گردد و در شرع مبین اسلام این امر ستایش نشده، بلکه وسواس نوعی اختلال در درک و فهم فرد می‌باشد که ناشی از ضعف در نفس و اراده می‌باشد و همان‌طور که در احادیث شریفه آمده است، تسلیم شدن به وسوسه‌های شیطان خبیث است، پس اگر انسان این را به‌خوبی درک کند و حقیقت این امر برایش معلوم شود نوبت به مرحله دوم می‌رسد. 2⃣ مرحله دوم: باید انسان تلاش فراوان کند که بتواند بر نفس خود غلبه داشته باشد و قدرت تصمیم‌گیری را به دست خود بگیرد و نگذارد که شیطان او را بازی داده و فریب دهد، و عزم راسخ داشته باشد که خداوند متعال او را بر عدم اعتنا به احتمالات و وسوسه‌ها سرزنش نخواهد کرد، و اگر شک کند - مثلاً - که آب به جایی از بدن خود رسیده یا نه به شک خود اهمیتی ندهد و بنا را بر آن بگذارد که تطهیر حاصل شد، و هرچه بی اعتنایی او به این شک‌ها تکرار گردد تسلط تخیل و وسوسه ضعیف‌تر می‌شود، تا این‌که شیطان از او مأیوس گردد و شخصی معتدل در مراعات طهارت و نجاست شود و مطمئن باشد که اگر وارد این مسیر شود و بنا را بر مبارزه با این وسواس بگذارد پیروز می‌گردد؛ پروردگار متعال هم او را یاری می‌نماید و حیله شیطان را ضعیف می‌نماید. خداوند کریم می‌فرماید: (همانا کید و حیله شیطان ضعیف است.)  🔰 @ofogh_howzah 
🔵 دلایل عقلی و نقلی وجوب امر به معروف و نهی از منکر 🔘 آیت‌الله سید محسن خرازی ✅ بحث امر به معروف و نهی از منکر از دیرباز مورد توجه عالمان و صاحب‌نظران علوم و معارف اسلامی بوده است. در این میان، فقیهان توجه ویژه‌ای به این فریضه داشته و در آثار فقهی خود فصلی را به این بحث اختصاص داده‌اند. پیوند بحث نظارت در جامعه اسلامی با بحث امر به معروف و نهی از منکر موجب شد که نمونه‌ای از تلاش و مجاهدت علمی یکی از فقهای معاصر آیت الله سید محسن خرازی در این بحث را برگزیده، و در اختیار خوانندگان هفته‌نامه افق حوزه قرار دهیم... ➕ متن کامل yon.ir/zFfZf 🔰 @ofogh_howzah 
💠 حدیث روز 🔵 اميرالمؤمنين عليه السلام 💎 إخْتَبِرُوا شِيعَتي بِخِصْلَتَيْنِ فاِنْ كانَتا فِيهِمْ فَهُمْ شِيعَتِي: مُحافَظَتُهُمْ عَلي أوْقاتِ الصَّلَواتِ وَ مُواساتُهُمْ مَعَ إخْوانِهِمْ الْمُؤْمِنِينَ بِالْمالِ وَ إنْ لَمْ تَكونا فِيهِمْ فَاعزَبْ ثُمَّ اَعزَبْ ثُمَّ اَعزَبْ. 🔷 شيعيان مرا به دو خصلت امتحان كنيد كه اگر داراي اين دو خصلت بودند، شيعه اند: اهمّيّت به نماز در اوّل وقت و دستگيري برادران ديني خود با مال، اگر اين دو در آن‌ها نبود، پس از ما دورند، دورند و دورند 📚 جامع الاخبار، صفحه 35 🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز ✅ کسانی که نماز را در اول وقت نمی‌خوانند، نماز، آن‌ها را نفرین می‌کند و می‌گوید: «ضیّعک‌الله کما ضیّعتنی!»؛ خدا تو را ضایع و خراب کند، همان‌طور که تو مرا ضایع و خراب کردی! به‌همین خاطر هم هست که این‌گونه افراد همیشه گرفتارند. آیه الله مجتهدی تهرانی (ره) 🔰 @ofogh_howzah 
📗 معرفی کتاب الانوار الجلالیه فی شرح الفصول النصیریة ✅ ابوعبدالله مقدادبن عبدالله معروف به فاضل مقداد از فقها و متکلمین امامیه در قرن نهم هجری بود. او در قریه سیوره از توابع شهر حله به دنیا آمد و لذا به حلی هم منتسب شده است. ✅ کتاب «الانوار الجلالیة فی شرح الفصول النصیریة» چنان‌چه از نامش پیداست، شرح عربی بر کتاب کلامی «الفصول النصیریة» خواجه نصیرالدین طوسی است، که به قلم توانای فاضل مقداد خلق شد. خواجه کتاب را به فارسی نوشته و با نام‌های الفصول فی الاصول، فصول العقائد، اصول دین و فصول اعتقادی نیز مطرح بوده است. بر کتاب خواجه، شروح بسیاری نوشته شده که از آن جمله الانوار الجلالیه است. 🔰 @ofogh_howzah 
✅ شماره‌ی جدید نشریه‌ی #خط_حزب‌الله منتشر شد: ♨️ #سخن_هفته: چرا سیاستمدار باید #شجاع باشد؟ 🔰 #روایت_هفته: شگرد #انگلیسی‌ها برای شکست #نهضت_مشروطه ❇️ #خاطرات_رهبری: وسایلی که رهبر انقلاب در زندان همراه خود داشت 💢 #شرح_حدیث: #حج مایه آرامش و سکونت دل به انسان است ✅ #حزب‌الله_این_است: تفاوت بین انقلابىِ مثبت با #انقلابی منفی 🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز 🔵 امام جواد علیه السلام 💎 در زندگی، صبر را تکیه‌گاه خود و فقر و تنگدستی را همنشین خود قرار بده و با هواهای نفسانی مخالفت کن و بدان‌که هیچ‌گاه از دیدگاه خداوند پنهان و مخفی نخواهی ماند؛پس مواظب باش که در چه حالتی خواهی بود. 📚 تحف‌العقول/455  🔰 @ofogh_howzah 
⚫️ شهادت امام جواد علیه السلام بر شیعیان عالم تسلیت باد ⚫️ پر می زند کبوتر قلبم به کاظمین خواهد گرفت دانه ز دست شما جواد (ع) محمود تاری 🔰 @ofogh_howzah ‌‌ 
⚫️ باز هم بر دل مظلوم، شرر افتاده باز هم شعله ی زهری به جگر افتاده این همه زجر بر این جسم جوانش ندهید وسط حجره جواد است، به سر افتاده  دست و پا می‌زند و هادی خود را خواند جوهر صوت رسایش ز اثر افتاده  هلهله نیست جواب نفس آخر او به چه جرمی گل زهرا ز نظر افتاده؟   صاحب عرش الهی است شده خاک نشین یاد آشفتگی جدش اگر افتاده  جگر تشنه ی او ذکر انا العطشان داشت از دل حجره به گودال گذر افتاده این بدن زیر سم اسب نرفته، اما نظرش بر تن مظلوم دگر افتاده زیر لب روضه ی شمشیر و سنان می‌خواند یا حسین گوید و با دیده ی تر افتاده  بعد کشتن چه کند با تن بی جان جواد؟ بر زبان همه یک تازه خبر افتاده  اهل کوچه خبر از نعش سر بام دهند چقدر بر بدنش سایه ی پر افتاده.. محمود ژولیده 🔰 @ofogh_howzah 
💠 حدیث روز 🔵 امام صادق(علیه السلام) 💎 مَا یمْنَعُ أَحَدَکمْ إِذَا دَخَلَ عَلَیهِ غَمٌّ مِنْ غُمُومِ الدُّنْیا أَنْ یتَوَضَّأَ ثُمَّ یدْخُلَ مَسْجِدَهُ فَیرْکعَ رَکعَتَینِ فَیدْعُوَ اللَّهَ فِیهَا أَ مَا سَمِعْتَ اللَّهَ یقُولُ وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة. 💎 چه عاملی مانع می شود یکی از شما را، وقتی که غم و اندوه دنیوی بر او وارد شد وضو بگیرد و داخل مسجد شود و دو رکعت نماز بجای آورد و خداوند بزرگ را بخواند مگر نشنیده ای که پرودگار می فرماید: به وسیله صبر و نماز از خدا یاری بخواهید. 📚 تفسير اوصافی، جلد 1، صفحه 126 🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز ♻️ عبادت به سه طريق ممكن است و هر کدام اثر خود را دارد 1⃣ اول عبادت از روی ترس و بيم از خشم الهی و عذاب آخرت، كه انسان را به زهد وا می‌دارد. يعنی فرد از لذايذ دنيا چشم‌پوشی می‌كند تا به نجات اخروی برسد. 2⃣ دوم، عبادت به طمع بهشت و نعمت‌های اخروی كه فرد را وادار به فعل نيك می‌كند. 3⃣ طريق سوم عبادت، طريقه «محبت» است؛ يعني قلب را از تعلق به هرچه غير خداست پاك‌كردن، از تمام زينت‌ها و زخارف دنيا گذشتن، از فرزند، همسر، مال، مقام، حتي از آرزوهاي خود. قلب را منحصراً براي خدا فارغ‌كردن، يعني محبت به خدا قلب فرد را مرحله به مرحله تسخير مي‌كند تا جايي كه اين فرد تنها كاري را مي‌كند كه خداوند دوست دارد وآن چيزي را ترك مي‌كند كه او نمی‌پسندد. علامه طباطبایی (ره) 📚 الميزان/12/160 و161 🔰 @ofogh_howzah
🔵 طلبه شهید میکائیل فضلی ✅ نوشت که در این مدت ناچیز که در جبهه بودم، پی بردم که شهادت نزدیک‌ترین راه تقرب به خدا می‌باشد. هدفش از رفتن به جبهه ساختن نفس بود و لذا در وصیت‌نامه‌اش نوشت: «ما آمده‌ایم تا در دانشگاه جبهه، خود را بسازیم و از زشتی‌ها دوری نماییم». طلبه شهید میکائیل فضلی سال 1348ش در روستایی از سوادکوه مازندران دیده به جهان گشود. ✅ با خواندن علوم معرفتی حوزه، در حال ساختن درون بود و لیکن چنان‌چه در وصیت‌نامه‌اش گفته، او حضور در جبهه و جمع صمیمی رزمندگان باصفا را برای ساختن نفس مهیاتر می‌دید. در دو عملیات شرکت کرده بود و مجدداً به حوزه برگشت، ولی زمانی که برای بار سوم قصد رفتن به منطقه را داشت، نزد پدر محترمش آمد و گفت: پدرجان!‌ مدتی است که از مولایم درخواست کردم که مقام شهادت را نصیبم فرماید و با الهامی که به من شده، باید به کاروان حضرت مهدی(ارواحنافداه) ملحق شوم». پس از آن خود را به جنوب کشور رساند و به دفاع از دین و میهن مشغول شد. سرانجام این روحانی با بصیرت سال 1366 در منطقه شلمچه به خواسته‌اش رسید و به کاروان حضرت بقیةالله ملحق شد. 🔰 @ofogh_howzah  
📰 شماره 244 نشریه نمای حوزه منتشر شد ♻️ حوزه های علمیه خواهران دانلود: yon.ir/TluVB فایل PDF 👇👇
❇️ ادله عقلی و نقلی بر الزام حجاب ( بخش دوم و پایانی) 🔘 گفت‌و‌گو با آیت‌الله فاضل لنکرانی ✅ اشاره: بخش اول این گفت‌و‌گو با موضوع ضرورت حجاب در جوامع بشری به ضرورت الزام رعایت عفاف و حجاب در جوامع بشری و آثار فراوان اجتماعی آن در شماره قبل 599 منتشر شد و اینک در بخش دوم که به بررسی ادله عقلی و نقلی بر الزام حجاب یا وظیفه حکومت اسلامی در قبال پدیده بی‌حجابی پرداخته شده است تقدیم علاقه‌مندان هفته نامه افق حوزه می‌گردد... ➕ متن کامل yon.ir/I7vfY 🔰 @ofogh_howzah 
💠 حدیث روز 🔵 امام حسین علیه‌السلام 💎 أَیُّهَا النَّاسُ نَافِسُوا فِی الْمَکَارِمِ وَ سَارِعُوا فِی الْمَغَانِمِ وَ لَا تَحْتَسِبُوا بِمَعْرُوفٍ لَمْ تَعْجَلُوا. 💎 ای مردم در خوبی‌ها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصت‌ها شتاب نمایید و کار نیکی را که در انجامش شتاب نکرده‌اید، به حساب نیاورید. 📚 بحارالانوار/75/121 🔰 @ofogh_howzah 
❄️ سخن روز ✅ انسان، سالک نمی‌گردد مگر این‌ که ادای حقوق را از خانواده و اهل و عیالش آغاز کند. عالم عارف، سیدهاشم حداد‌ (ره) 🔰 @ofogh_howzah 
❇️ واژه شناسی جلباب 🔹 در لغت عرب جلباب، یعنی چیزی که چیزی را بپوشاند. چه چیزی جلباب برای بدن می‌شود؟ چیزی که همه بدن را بپوشاند. لذا اگر شما با یک چیزی روی پای‌تان را پوشاندید، نمی‌گویند جلباب؛ اگر یک چیزی فقط دست شما را پوشاند، عرب نمی‌گوید جلباب. جلباب یعنی لباسی که سراسری است، آن‌وقت اختصاص به زن هم ندارد. 🔹 ابن فارق در کتاب مقاییس اللغة می‌گوید: جلباب شیء یغشی شیئا؛ چیزی که چیز دیگری را بپوشاند. شما الآن ببینید وقتی می‌گوئیم جلباب بدن، یعنی همه بدن را بپوشاند. جوهری در صحاح اللغة می‌گوید: جلباب ملحفه است. این را فارس‌زبان‌ها هم می‌دانند که لحاف به چه می‌گویند؟ کسی که بخواهد در زمستان یک لحافی روی خودش بکشد آیا چیزی را که نصف بدنش را بپوشاند، لحاف می‌گویند؟ باید از سر تا انگشتان پا را بپوشاند. پس این‌ها کتاب‌های لغت ما هستند که در کتاب‌های لغت، جلباب به معنای پوشش سراسری آمده است. 🔹 در بعضی از کتب لغت فارسی مثل مقامات حریری، گفته شده جلباب: چادر و تن‌پوش رویی است؛ یعنی تصریح به چادر کرده است؛ لذا از نظر لغت، هیچ تردیدی نیست. البته گاهی اوقات در لغت عرب، جلباب را در معنی قمیص یعنی پیراهن و گاهی اوقات در معنی مقنعه استعمال کردند؛ ولی این استعمال مجازی است وقتی ما تمام کتب لغت را کنار هم قرار بدهیم و بخواهیم یک نتیجه‌روشنی بگیریم، نتیجه روشنش این است که حتی در بعضی از کتب لغت می‌گوید: جلباب الملاعه؛ ملاعه همین پوشش سراسری است.  آیه الله فاضل لنکرانی yon.ir/I7vfY 🔰 @ofogh_howzah 
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️پذیرش سطح دو حوزه‌های علمیه خواهران سال تحصیلی ۹۹-۹۸ تا ۳۱ مرداد ماه ۹۸ علاقمندان می‌توانند به پایگاه اینترنتی whc.ir مراجعه نمایند. @kowsarnews 🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز ✅ اولین عملی که باعث خوب شدن کاروبار انسان می‌شود، راضی نگه‌داشتن پدر و مادر است. دومین عمل، نماز اول وقت است. نماز اول وقت در این که کارتان خوب شود مؤثر است. کسانی که به هر دری می‌زنند، ولی کارشان درست نمی‌شود برای این است که نماز را اول وقت نمی‌خوانند. ✅ جوان‌ها به شما توصیه می‌کنم اگر می‌خواهید هم دنیا داشته باشید و هم آخرت، نماز را اول وقت بخوانید. آیه الله مجتهدی تهرانی (ره) 🔰 @ofogh_howzah 
📔 هفته نامه افق حوزه شماره 601 ➕ فایل پی دی اف این شماره 👇
💠 حدیث روز 🔵 امام باقر‌ علیه السلام 💎 أَخْبَثُ الْمَکَاسِبِ کَسْبُ الرِّب 💎 پلیدترین کسب‌ها، رباست. 📚 الکافی (ط - الإسلامیة)؛ ج5؛ ص147 🔰 @ofogh_howzah 
❄️ سخن روز ✅ نصرت خدا هم مراتب دارد. گاهی به جمیع جهات خدا را نصرت می‌‌کنید، خدا هم به جمیع جهات شما را یاری می‌کند. این‌که بگویید: خدایا ما را یاری کن! بعد هم کارهای خود را بکنیم، می‌گوید: خبری نیست. تو باید خدا را نصرت کنی، تا خدا هم تو را یاری کند. ✅ این‌طور نیست که کلاه سر خدا برود. بگویی: شما ما را یاری کن تا ما بعداً تو را یاری کنیم. خدا به اندازه‌ای که شما یاری کردی کمک می‌کند: «یا أیها الذین آمنوا إن تنصروا الله ینصرکم ویثبت أقدامکم». در دستگاه خدا نمی‌توان حقه‌بازی کرد. حقه‌‌بازی، مال بازار است. باید ابراهیم آماده برای آتش شود تا خدا آتش را «برد و سلام» کند. اگر به مخلوق التماس کند، به زید التماس کند، از «برد و سلام» خبری نیست. کسی که همه یاری‌ها را از خدا دید، قهراً مؤمن به خدا می‌شود... آیه الله العظمی بهاء الدینی 🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز 🔵 امام موسی کاظم علیه السلام 💎 امام موسى‌بن جعفر‌ علیه السلام عن آبائه قال: قال رسول الله‌ صلی الله علیه و آله و سلم: إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَتَخَوَّفُ عَلَی أُمَّتِی مِنْ بَعْدِی هَذِهِ الْمَکَاسِبُ الْحَرَامُ وَ الشَّهْوَةُ الْخَفِیَّةُ وَ الرِّبَا؛ 💎 از پدرانش، از رسول خدا‌ صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرد که فرمود: پس از رحلتم، از ترسناکترین چیزى که بر امتم مىترسم، این کسبهاى حرام و شهوت پنهان و رباست. 📚 النوادر راوندی؛ ص17 🔰 @ofogh_howzah