🔵 ادب آیه الله حسن زاده نسبت به علامه طباطبایی (ره)
🔘 حجةالاسلام والمسلمین حسن ممدوحی
💎 ایشان دریای مواج علم و ادب بود، در معاشرت بسیار مؤدب بودند، خیلی کم پیش میآمد که ایشان تکیه بدهد.
💎 شب پنجشنبهای بود که همان جلسات خصوصی در منزل آیةالله جوادی برقرار بود. آقای طباطبایی نشسته بودند و اطراف ایشان آقایان نشسته بودند، جا نبود که آیةالله حسنزاده وارد شد، آقای حسنزاده با اینکه نزدیک علامه جا نبود جلو آمد، چون طول اتاق زیاد بود، حرکت ایشان توجهات را جلب کرد، ایشان همینطور آمد و آمد، با خودم گفتم کجا میرود؟ دیدم ایشان مقابل علامه نشست و گفت اجازه بدهید پای شما را ببوسم. علامه گفتند: آقا نخیر
💎 آقای حسنزاده فرمودند: در مقابل استادی به این بزرگی و مسایلی به این بلندی، اگر پای شما را نبوسیم چه کنم؟ آنها قدر علامه را میدانستند و میفهمیدند که این مرد کیست و هم عاشق ایشان بودند...
yon.ir/jDv6s
🔰 @ofogh_howzah
🔴 علامه طباطبایی (ره) و جمهوریت
⭕️ علامه قدسسره نسبت به جمهوری اسلامی حق بزرگی داشتند و کلیدواژه جمهوریت در اسلام را اولین بار در کتاب اجتهاد و تقلید بیان کردند.
⭕️ ایشان در این کتاب آوردهاند: «از بین انواع حکومتهایی که در علم حقوق بحث شده نزدیکترین نوع حکومت به اسلام، جمهوریت است.» و چقدر ایشان را بهخاطر این یک کلمه اذیت کردند! آن ذهنیتهایی را که آقای بهشتی، صدر، مطهری، مفتح و افراد صاحب ذهن باز و روشن داشتند که دست و بازوی حضرت امام بودند، از شاگردی علامه کسب کرده بودند که در حقیقت از فرآوردههای علمی این مرد بزرگ بودند.
⭕️ ایشان در جلد دوم المیزان، در ذیل آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» (آلعمران/200) حدود چهارده فصل بیان کردهاند که منشور نظام حکومتی اسلام را تشکیل میدهد.
yon.ir/jDv6s
🔰 @ofogh_howzah
☸ علامه طباطبایی (15)
🔵 گزارشی از 14 سال همنشینی با علامه طباطبایی (ره)
🔘 گفتوگو با خانم روزبه همسر علامه طباطبایی
💎 زندگیمان خیلی ساده بود، بنده حدود چهارده سال و نیم با حاج آقا زندگی کردم و در این مدت ایشان اصلاً از غذا ایرادی نمیگرفتند، فقط چون از نمک پرهیز داشتند، نمک غذای ایشان جدا بود..
➕ متن کامل
yon.ir/3O159
🔰 @ofogh_howzah
🔵 علامه طباطبایی (ره) و نجات گربه محبوس در چاه
💎 حاج آقا خیلی دلرحم بود. یک حیات خلوتی داشتیم که کوچک بود و سقف نداشت برای آب برف و چاهی کنده بودند، یک بچه گربه داخل چاه افتاده بود. کارگری داشتیم که آمد و گفت خانم یک بچه گربه داخل چاه افتاده، گفتم چکار کنیم، شما به حاج آقا چیزی نگویید.
💎 مادر آن بچه گربه هم خیلی بیتابی میکرد و به حیات خلوت میرفت و سروصدا میکرد. یک روز گذشت و حاج آقا گفت این گربه چرا اینقدر به حیات خلوت میرود؟ گفتم گربه است دیگر، میآید و میرود، حاج آقا گفتند خیر بی دلیل نیست چراکه سر و صدا میکند. بالاخره گفتم بچهاش داخل چاه افتاده است، اما کاری از دست ما بر نمیآید
💎 حاج آقا گفتند: این چه حرفی است؟ مشهدی محمد علی برو یک بنا و عمله بیاور تا بچه گربه را بیرون بیاورد، یک کسی را آوردند، حاج آقا گفتند درب چاه را باز کنید، و یک مقدار گوشت داخل سطلی بیاندازید و سطل را با طناب داخل چاه بفرستید تا بچه گربه به هوای گوشت داخل سطل برود، همین کار را کردند و بچه گربه را بیرون آوردند و مادرش هم آمد و با ذوق بچهاش را برد. حاج آقا اینقدر دلرحم بود...
yon.ir/3O159
🔰 @ofogh_howzah
✳️ شناخت امام خمینی (ره) (1)
🔵 اصول ششگانه حاکم در جاذبه و دافعه امام خمینی قدس سره
🔘 گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی طباطبایی
⭕️ امام متعبد بود اما متحجر نبود تصمیمات او بر اساس عقلانیت بود نه روشنفکرمابی که این دو مقوله خطرناکی است هم تحجر و هم روش عقلانیت با روش روشنفکرمابانه امام در بین اینها عقلانیت همراه با تعبد را گرفته است..
➕ متن کامل
yon.ir/tYCYq
🔰 @ofogh_howzah
🔴 امام خمینی (ره) و گریز از سیاست بازی
⭕️ عدهای نزد امام علی علیه السلام رسیدند و گفتند شما همه خوبیها را دارید اما شما سیاستمدار نیستید و معاویه از شما سیاستمدارتر است. امام فرمود من معتقدم و پایبند به اصول اساسی اسلام هستم چون اسلام برای سیاست اصولی دارد و در آن کتاب ما این اصول را تبیین کردهایم
⭕️ یکی از این اصول این است که حضرت فرمود: در هیچ شرایطی هدف وسیله را توجیه نمیکند این از اصول سیاسی اسلام است و سیاستمدار به این اصول پایبند است اما اگر سیاستمداری تبدیل به سیاست بازی شد آنجا دیگر اصول مظرح نیست بلکه سیاستهای معاویه است چه سیاستهای ماکیاولی عصر صدر اسلام چه سیاستهای ماکیاولی عصر اروپای کنونی آنجا هدف وسیله را توجیه میکند و و اصول مهم نیست در آنجا برای رسیدن به ریاست هر کاری باید بکنی لذا باید مرز بین سیاستمداری و سیاستبازی مشخص شود
⭕️ امام راحل یک سیاستمدار اسلامی بود که یک قدم از اصول سیاسی اسلام انحراف از خود نشان نداد حتی در کل زندگی سیاسی ایشان یک مورد سیاستبازی دیده نشد این یک اصل است...
yon.ir/tYCYq
🔰 @ofogh_howzah
☸ علامه طباطبایی (16)
🔵 رویکرد روایی علامه طباطبایی (ره) در تفسیر المیزان
🔘 به قلم سرکار خانم مریم قوجایی خامنه
💎 ایشان از بین تفاسیر روایی اهلسنت بیشتر به «درالمنثور» سیوطی استناد میکند و از تفاسیرشیعی؛ مجمع البیان، تفسیر عیاشی، تفسیر قمی و کافی بیشترین روایات را نقل میکند...
➕ متن کامل
yon.ir/q9t3J
🔰 @ofogh_howzah
🔵 علامه طباطبایی (ره) و تعارض روایات با قرآن
💎 علامه طباطبایی در بررسی روایات و وجود تعارض آنها با قرآن، احتیاط علمی به خرج داده و در مواردی به جز اثبات عدم تعارض به احراز موافقت و تطبیق با قرآن نیز مبادرت ورزیده است. یعنی صرف عدم تعارض را برای پذیرش کافی نمیداند و یا به علت عدم مطابقت با قرآن روایت را مردود میداند.
💎 مانندآیه 59 انعام که علامه به نقد روایتی میپردازد و علاوه بر ضعف سند، عدم انطباق روایت بر آیه را اعلام میکند. و یا در آیه 1344 اعراف «وَ لَما وَقَعَ عَلَیْهِمُ الرجْزُ قالُوا یا مُوسَى ادْعُ لَنا رَبک» اشاره به روایتی میکندکه مصداق «رجز» را برف میداند و علامه در ذیل روایت میگوید: این روایت چندان مطابق آیه نیست.
💎 مورد دیگری که در نقد روایات، به چشم میخورد این است که هرچند علامه به نقد روایت میپردازد اما در مواردی بهطور کلی آن را رد نمیکند واحتمال دیگری را در توجیه آیه مطرح میکند، مانند آیه 29 حج که علامه روایتی را به لحاظ تعارض با تاریخ که از تسلط جباران به آن خبر میدهد، نقد میکند احتمال دیگری را برای توجیه میآورد که: «ممکن است که مراد ایشان، خبر دادن از آنچه که برکعبه گذشته است باشد نه خبر از آینده.»
💎 و یا با احتمال اینکه راوی، روایت را نقل به معنا نموده و در اثرسوء فهم مضمون و معنای روایت دگرگون شده باشد، روایت را توجیه و آن را بهطور کلی رد نمیکند مانند بحث روایی ذیل آیات 83-77 هود که به دو روایت در مورد حضرت لوط اشاره شده که در یک مورد عبارت «رحم الله لوطاً» وجود دارد و در دستهای دیگرعبارت «یفغرالله لوطاً» که این تعبیر حکایت از این دارد که گویا آن حضرت در به جا آوردن ادب عبودیت کوتاهی کرده و مرتکب گناهی شده که نیازمند مغفرت الهی بوده است. احتمالی که آیات و روایات آن را دفع میکند. لذا علامه احتمال میدهد که این روایت در اثر سوء فهم راوی و نقل به معنا اینگونه دگرگون شده باشد...
yon.ir/q9t3J
🔰 @ofogh_howzah
☸ شناخت امام خمینی (2)
🔵 گذری بر اندیشههای تقریبی امام خمینی (ره)
🔘 گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی علیزاده موسوی، استاد حوزه و دانشگاه و مدیر پژوهشکده حج و زیارت
💎 یکی از خطوط اصلی تفکر، راه و خط امام قدس سره مسئله وحدت ملی است و توجه به توطئههای تفرقهافکن؛ چه تفرقه بر اساس مذهب، شیعه و سنی؛ چه تفرقه بر اساس قومیتها...
➕ متن کامل
yon.ir/J9G6N
🔰 @ofogh_howzah
🔴 تقریب از مطالبات امام خمینی (ره)
🔘 حجت الاسلام و المسلمین علیزاده موسوی
⭕️ یکی از مطالبات مهم مرحوم حضرت امام قدس سره مسئله تقریب بود، به این معنا که وقتی وارد اندیشه ایشان شویم، متوجه میشویم از ابتدای بنیانگذاری انقلاب اسلامی به مسئله تقریب اشاره میکنند.
⭕️ حتی در نگاه ایشان هم تقریب به معنای این همانی نیست که بخواهیم، بگوییم قرار بر این است که دو مذهب فقهی یا کلامی یکی بشوند، نه در تعبیرات ایشان و نه در تعبیرات مقام معظم رهبری این معنا وجود ندارد که ما میتوانیم به جایی برسیم که مذاهب اسلامی در یکدیگر مندمج شده و در یک وعاء خاصی قرار بگیرند و تفسیر و قرائت واحدی از تمام آنها ارائه شود
⭕️ کسانی هم که پیروان مسئله تقریب بودند، هیچگاه این دیدگاه را نداشتند که قائل به یکصدایی باشند، حتی مرحوم امام موسی صدر هنگامی که از وحدت فقهی بحث میکند، میگوید ما باید به یک وحدت فقهی برسیم، این مسئله را در دعوتی که از ایشان در کشور مصر انجام شده بود، بیان میکنند. هیچگاه مرادشان این نیست که فقه شافعی، فقه حنفی، فقه مالکی و یا فقه جعفری نداشته باشیم، بلکه میفرمایند: تمام علمای اسلام در مسئله رؤیت هلال از وسایل علمی استفاده کنند و اگر رؤیت هلال از لحاظ علمی اثبات شد، همه علما بر این اساس فتوا بدهند
⭕️ حضرت امام قدس سره و مقام معظم رهبری نسبت به اصل مسئله وحدت تأکید داشتند و تشکیل مجمع تقریب در اوایل رهبری حضرت آیتالله خامنهای مدظلهالعالی بر همین اساس بود و در طول تاریخ همچنین وضعیتی وجود داشته است...
yon.ir/J9G6N
🔰 @ofogh_howzah
☸ علامه طباطبایی (17)
🔵 شرحی بر مخمس عاشورایی علامه طباطبایی
🔘 اثر حجةالاسلام والمسلمین علی نریمانی
💎 علامه مخمس را که تضمین غزلی از حافظ است در سالهای(1328-1327) شمسی سرودند و همراه نامهای به برادر خود، آیةالله الهی ارسال داشتند و در پایان سروده نوشتند:« انتظار میرود این اشعار را در مجالس خودتان - مرثیه حاج سیداحمد- خصوصاً مجلس هفته آینده بخوانید...
➕ متن کامل
yon.ir/UA1ul
🔰 @ofogh_ho
🔵 مخمس عاشورایی علامه طباطبایی (ره)
گفت آن شاه شهیدان که بلا شد سویم
با همین قافله ام راه فنا مى پویم
دست همت ز سراب دو جهان مى شویم
شور یعقوب کنان یوسف خود مى جویم
«که کمان شد ز غمش قامت چون شمشادم»
گفت هر چند عطش کنده بُن و بنیادم
زیر شمشیرم و در دام بلا افتادم
هدف تیرم و چون فاخته پر بگشادم
فاش مى گویم و از گفته خود دلشادم
«بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم»
من به میدان بلا روز ازل بودم طاق
کشته یارم و با هستى او بسته وثاق
منِ دل رفته کجایم و کجا دشت عراق
طایر گلشن قدسم چه دهم شرح فراق
«که در این دامگه حادثه چون افتادم؟»
نوحه سینه من گر شکند سُمّ ستور
ور سرم سیر کند، شهر به شهر از ره دور
باک نبود که مرا نیست به جز شوق حضور
سایه طوبى و غلمان و قصور و قد حور
«به هواى سر کوى تو برفت از یادم»
تا در این بزم بتابید مه طلعت یار
مى خورم خون دل و یار کند تیر نثار
پرده بدرید و سرگرم به دیدار نگار
نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار
«چه کنم؟ حرف دگر یاد نداد استادم»
تشنه وصل و رام آتش دل کارم ساخت
شربت مرگ همى خواهم و جانم بگداخت
از چه از کوى توام دست قضا دور انداخت
کوکب بخت مرا هیچ منجّم نشناخت
«یا رب از مادر گیتى به چه طالع زادم؟»
yon.ir/UA1ul
🔰 @ofogh_howzah
✳️ شناخت امام خمینی (3)
🔵 وحدت ملی از منظر امام خمینی (ره)
🔘 گفتوگو با دکتر محمداسماعیل نباتیان استادیار دانشگاه تهران
⭕️ حضرت امام (ره)، مسئله خطرناکتر از ملیگرایی را ایجاد اختلاف میان اهلسنت و شیعه میدانند و میفرمایند: «از ملىگرایى خطرناکتر و غمانگیزتر، ایجاد خلاف بین اهلسنت و جماعت با شیعیان و القاى تبلیغات فتنه انگیز...
➕ متن کامل
yon.ir/z8vOl
🔰 @ofogh_howzah
🔵 امام خمینی (ره) و انسجام بین گروه های سیاسی
⭕️ از مسایل مهم در وحدت ملی که مورد عنایت حضرت امام قدس سره بود، انسجام میان جریانهای مختلف سیاسی در نظام جمهوری اسلامی و همچنین حوزه و دانشگاه بهعنوان دو مغز متفکر جامعه است.
⭕️ موضعگیری امام خمینی قدس سره در اختلافات سیاسی که در سالهای 57 تا 60 و نیز میان نیروهای انقلابی در دهه 60 رخ داد، بیانگر اهتمام ایشان بر حفظ وحدت در جامعه بهعنوان مقدمه حفظ نظام اسلامی است. همچنین تأکیدات بسیاری بر حفظ وحدت میان حوزه و دانشگاه بهخاطر نقش بارزشان در ایجاد وحدت در جامعه داشتند.
⭕️ اساساً به نقش قدرتها در ایجاد اختلاف میان حوزه و دانشگاه مدام تأکید داشتند. ایشان در این خصوص میفرمایند: «این مصیبتهایى که الآن ما مى کشیم و کشیدیم، براى این بوده است که ما از هم جدا بودیم. ما و شما در یک مجمعى با هم صحبت نکردیم که ببینیم ما چه مى گوییم و شما چه مى گویید.»
⭕️ امام قدس سره در بیان توطئه اختلاف میان دانشگاه و حوزه میفرمایند: «به ما مى آمدند، اینطورى تزریق مى کردند که اینها یک دسته بدبین و ریشتراش و فُکلى[اند]. به شما مى آمدند، از آن طرف مىگفتند: اینها یک دسته انگلیسى اند. اینها، همان عمال انگلیسى[اند]. مى آمدند و مى گفتند: آخوندها، این آخوندها انگلیسى اند. انگلیسى ها این حوزه ها را درست کردند. من خودم با گوشم شنیدم، گفت: انگلیسىها نجف و قم را درست کردند که ما را نگذارند، ترقى بکنیم. نقشه این بود که وحدت کلمه اى که امکان داشت بین این دو قشر متفکر پیش بیاید، نگذارند...
yon.ir/z8vOl
🔰 @ofogh_howzah
☸ علامه طباطبایی (18)
🔵 تنگی معیشت و دوره 10 ساله خسارت
💎 مرحوم علامه (ره) پس از دوران پر حادثه و پر خاطره نجف اشرف و کسب علوم و دانش های فراوان و سیر مدارج معنوی، در سال 1314 به دلیل مشکلات مالی و تنگی معیشت، به زادگاه خود مراجعت کرد و در قریه شادآباد اقامت نمود و به مدت ده سال به کشاورزی مشغول شد...
➕ متن کامل
yon.ir/CPaER
🔰 @ofogh_howzah
🔵 علامه (ره) و ده سال کشاورزی در تبریز
💎 این دوران خسارت عمر من است، دوران خسارت روح من است، زیرا دورانی است که انسان نمیتواند بگوید رَبِّ زِدْنِی عِلْماً. آنچه در نجف آموخت در تبریز پیاده کرده، چیزی در تبریز نیندوخت و نیاموخت، بازده خاصی نداشت، ره آورد تازهای نداشت، مگر اینکه از کیسه مصرف میکرد، از سرمایه مصرف میکرد، بر سرمایه نیفزود.
💎 مراجعت علامه به زادگاه باعث شور و شادی مردم و اقوام ایشان گردید. علامه عالم، بعد از مدتى استراحت و دید و باز دید و مانند آن و بهدنبال سپرى شدن فصل سرما به قصد بازدید از مزرعه و باغ و ملک موروثى عازم آبادى شاد آباد گردید و املاکى که پیش از ده سال ندیده بود مورد بازدید قرار داد که البته به باغات و اراضى خسارت وارد شده و از رونق افتاده بودند که با تلاش ایشان املاک احیا گشتند.
💎 از جمله کارهاى اجتماعى آن فرزانه عالىقدر در روستاى شادآباد، مراقبت از روابط اخلاقى مردم و مناسبات اجتماعى روستاییان و رشد فرهنگى و اعتلاى اعتقادات آنان بود، همچنین در فصول بى کارى مردم را بسیج مى کرد تا خود کوچهها و معابر را مرمت نموده و به نظافت مسیرهاى عبور و مرور بپردازند...
yon.ir/CPaER
🔰 @ofogh_howzah
✳️ شناخت امام خمینی (ره) (4)
🔵 سیاست توحیدی امام خمینی (ره)
🔘 به قلم نویسنده و پژوهشگر حوزوی حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا بدرخانی
⭕️ میبینیم که پیروزی از نگاه امام خمینی قدس (ره)، غلبه نظامی، اقتصادی و یا رسیدن به قدرت نیست بلکه عمل به وظیفه است چه نتیجه آن اقامه عدل و قسط و کوتاه کردن دست خائنین، باشد و چه شهادت در این راه...
➕ متن کامل
yon.ir/GwacJ
🔰 @ofogh_howzah
🔴 مناظره جالب امام خمینی (ره) و مهندس بازرگان
⭕️ نقل شده است که در جلسهای که مهندس بازرگان و دکتر سنجابی از سران ملیگراها با امام قدس سره در فرانسه داشتند، مهندس بازرگان سرانگشت خود را روی زمین گذاشت و خطاب به ایشان میگوید: آقا، ایران سه رکن دارد: شاه، آمریکا، ارتش. شما میگویید، شاه باید برود؛ اولاً، شاه کجا برود مگر میشود شاه از ایران برود و کنده بشود؟! شاه رفتنی نیست بر فرض که شاه برود شما آمریکا را چه میکنید؟ ارتش را چه میکنید، با این دو رکن دیگر چه میکنید آیا فکر اینها را کردهاید؟
⭕️ امام قدس سره با خنده معنیداری به آنها میفرماید: شما بگویید شاه برود وقتی شاه رفت، ارتش بچههای این ملت هستند. از آمریکا که نیامدهاند. لذا به دامن ملت خودشان بر میگردند وقتی ارتش به مردم پیوست، آمریکا هم گور خودش را گم میکند. شما غصه آنها را نخورید و بیایید موضع ملت را بگیرید و بگویید شاه باید برود...
yon.ir/GwacJ
🔰 @ofogh_howzah
🔵 تأویل قرآن چیست؟
💎 واژه «تأویل» از واژگان کلیدی قرآن و به گفته مشهور لغتشناسان از ریشه «أوْل» است. أوْل به معنای بازگشت به نهایت و غایت است؛ بر این اساس تأویل اگر به شکل مصدر بهکار رود به معنای ارجاع و بازگرداندن امری به غایت آن است و در صورتی که به معنای وصفی بهکار رود به معنای منتها و مصیر است...
➕ متن کامل
yon.ir/vyjFA
🔰 @ofogh_howzah
🔵 وجوه تأویل قرآن کریم
💎 درباره معنای تأویل قرآن کریم که در آیاتی مانند «و ما یعلم تأویله الا الله...» آمده اختلافات فراوانی است و آرای مفسران در آن به بیش از ده رأی میرسد. در این میان، پنج رأی برجستهترند:
1⃣ تأویل مراد، تفسیر است و بر این اساس همه آیات قرآن اعم از محکم و متشابه تأویل دارند. این رأی میان قدما رایج بود.
2⃣ تأویل معنای خلاف ظاهر است که از ظاهر آیه فهمیده نمیشود؛بر همین اساس همه آیات قرآن تأویل ندارند و تنها آیات متشابه دارای تأویلاند. این رأی پس از دوران نزول قرآن پیدا شده است.
3⃣ تأویل از معانی آیه است؛ ولی معنای دقیق و عمیق که جز خدا یا خدا و راسخان در علم، آن را نمیدانند، با اینکه معنای خلاف ظاهر لفظ نیست.در این سه وجه، تأویل را از سنخ معانی و مفاهیم دانستهاند.
4⃣ تأویل از سنخ معنا و مفهوم و تفسیر نیست؛ زیرا تفسیر با لفظ و مفهوم سروکار دارد؛ در حالیکه تأویل، از مصادیق خارجی است. بر اساس این رأی همه قرآن تأویل دارد و تأویل هر بخش متناسب با همان بخش است.
5⃣ علامه طباطبایی و آیتالله جوادی آملی رأی چهارم را از این جهت که تأویل را حقیقت خارجی معرفی میکند حق میدانند؛ ولی آنان تأویل را از قبیل مصادیق نمیدانند و بر این باورند که تفسیر، اعم از تفسیر ظاهر و باطن، هر اندازه امتداد یابد از تأویل جداست..
yon.ir/vyjFA
🔰 @ofogh_howzah
💎 شرط اول قبولی زیارت این است که با حضرت «ملاقات» کنید؛ یعنی رفتن حرم و آمدن، صرف رفتن به یک مکان و بیرون آمدن نباشد؛ آنجا یک موجودی و یک روح والایی حضور دارد؛ به این حضور توجه بکنید. به چشم دیدن لازمه ملاقات نیست؛ او هست و سخن شما را میشنود، حضور شما را میبیند، شخص شما را میبیند، با او حرف بزنید؛ این شد زیارت.
مقام معظم رهبری
🔰 @ofogh_howzah
💎 امام حسن مجتبی علیهالسلام
💠 انا الضّامن لمن لم یهجس فی قلبه الا الرضا ان یدعو الله فیستجاب له
💠 کسی که در دلش هوایی جز خشنودی خدا خطور نکند، من ضمانت میکنم که خداوند دعایش را مستجاب کند.
📚 کافی/2/62/ح11
🔰 @ofogh_howzah
🌷 طبیب دردها // محمدعلی مجاهدی
🔸 اگر درمان درد خویش میخواهی بیا اینجا
دوا اینجا، شفا اینجا، طبیب دردها اینجا
🔸 شکسته بالی ما، میدهد بال و پری ما را
اگر از صدق دل آریم روی التجا اینجا
🔸 طلب کن با زبان بیزبانی هرچه میخواهی
که سر داده است گلبانگ اجابت را خدا اینجا
🔸 هزاران کاروان دل در اینجا میکند منزل
اگر اهل دلی ای دل بیا اینجا بیا اینجا
🔸 حریمش را اگر دارالشَّفا خوانند، جا دارد
که میبخشد خدا هر دردمندی را شفا اینجا
🔸 به محراب دعای جمکران چون شمع میسوزم
که شاید بینم او را در میان گریهها اینجا
🔰 @ofogh_howzah
🔵 تأملی برفرازهای عرفانی و تربیتی زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه علیها السلام
🔘 گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین حسن رمضانی
💎 اگر کسی راه هدایت را میخواهد و در طلب رسیدن به جنت میباشد با یک لمحهای ارتباط به قم پیدا کند، شعاعی که از قم به عالم منتشر میشود به حضرت فاطمه معصومه علیها السلام برمی گردد...
➕متن کامل
yon.ir/v8bGc
🔰 @ofogh_howzah