eitaa logo
افق حوزه
16.6هزار دنبال‌کننده
18.8هزار عکس
772 ویدیو
773 فایل
📗 هفته نامه افق حوزه 🔰 فراگیرترین رسانه مکتوب حوزه های علمیه سراسر کشور ارتباط با مسئول کانال: @admin_ofogh1 ✅ سایت www.ofoghhawzah.ir ✅ سروش sapp.ir/ofogh_howzah ✔️ استفاده از مطالب با ذکر منبع، بلامانع است️
مشاهده در ایتا
دانلود
🗞 ویژه نامه ی وزین بورس 💢 بازار سرمایه ی اسلامی 🔰 کاری از هفته نامه افق حوزه 🔻 با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار 📂 در 88 صفحه ➕ فایل پی دی اف این ویژه نامه 👇
1_135433925.pdf
12.07M
🗞 ویژه نامه ی وزین بورس 🔰 @ofogh_howzah
📔 ویژه نامه گام دوم انقلاب (دفتر دوم) 🔮 کاری از هفته نامه افق حوزه ✅فهرست مطالب 1.مبانی بیانیه گام دوم انقلاب در اندیشه امام خمینی/حجت الاسلام محمدرضا میری 2.آفـت زُدایی از انقلاب مأموریت جوانان در گام دوم/آیت الله مصباح یزدی 3. بیانیه گام دوم برنامه راهبردی و منشور تداوم انقلاب اسلامی/آیت الله سیداحمد خاتمی 4. ظرفیتهای بین المللی فقه شیعه/آیت الله محسن فقیهی 5.شکست محاصره تبلیغاتی دشمن اولویت نخست در گام دوم/حجت الاسلام محمد محمدی 6. لمحات تاریخی بیـانیه گام دوم انقــلاب/حجت الاسلام جواد سلیمانی امیری 7. فرهنگ مهمترین رکن در بیانیه گام دوم انقلاب/ حجت الاسلام سیدمهدی علیزاده موسوی 8.اهبردهای مجلس یازدهم در گام دوم انقلاب اسلامی/ حجت الاسلام نصرالله سخاوتی و... 🔻 فایل پی دی اف ویژه نامه 👇 🔰 @ofogh_howzah
گام دوم- دفتر دوم.indd.pdf
5.15M
📔 ویژه نامه گام دوم انقلاب (دفتر دوم) 🔰 @ofogh_howzah
☸️ احکام روز ‼️ موسیقی حرام و خوانندگی زن ⬛️ به منزل اقوام که می‌رویم و همه جمع هستیم، گاهی برخی از فامیل موسیقی پخش می‌کنند؛ آیا گوش دادن به صدای خواننده غربی یا صدای خواننده ایرانی (زن یا مرد) همراه موسیقی فرق دارد؟ در چه صورتی حرام است؟.. ▪️ پاسخ: ✅ ملاک موسیقی حرام، لهوی بودن و گمراهکنندگیِ آن است. لهوی بودنی که حرام است؛ یعنی این نوازندگی مانند نوازندگی و آهنگی است که در مجالس فساد و خوش‌گذرانی، هوس‌رانی، عیاشی، رقص و پایکوبی استفاده می‌شود. همین که یک موسیقی به‌گونه‌ای نواخته شود که اگر در مجلس عادی و یا به‌صورت فردی هم نواخته شود، انسان به یاد فضای مجالس گناه می‌افتد، شنیدن این موسیقی حرام است. 💎 توجه: در صورتی که موسیقی مشکوک است و نمی‌توانید تشخیص دهید که از نوع موسیقی حرام است یا خیر، شنیدن آن حرام نیست. 1 توضیح: موسیقی‌ای که محرک شهوت و هوسرانی است؛2 موسیقی‌ای که انسان را از انجام واجبات باز می‌دارد؛ موسیقی‌ای که انسان را به حرام می‌کشاند؛ موسیقی‌ای که باعث بی‌توجهی به تکلیف واجب شرعی می‌شود؛ موسیقی‌ای که افکار انحرافی در انسان ایجاد می‌کند از مصادیق و نمونه‌های موسیقی حرام است؛ بنابراین گوش دادن به صدای خوانندگی زن که غالباً مشتمل بر مفسده و شهوت‌برانگیز است،3 برای مردان جایز نیست.4 و اگرصدای زن به‌صورت غنا نباشد و گوش دادن آن به قصد لذت انجام نگیرد و مفسده‎ای بر آن مترتب نگردد، اشکال ندارد و اگر یکی از ویژگی‎های یاد شده را دارا باشد، گوش دادن به آن جایز نیست. 5 تهیه و تنظیم:حجت الاسلام والمسلمین علیرضا محمدی‌نژاد ▪️ پی‌نوشت‌ها 1. خامنه‌ای، اجوبه‌الاستفتائات، س 1139؛ سیستانی، منهاج‌الصالحین، ج2، م 20؛ مکارم، استفتائات جدید، ج1، س 520. 2. ملاک در تحریک شدن، تحریک نوع مردم است؛ نه شخص انسان و اگر صدای زن این‌طور باشد که هست، بر همه حرام است حتی کسی که می‌گوید برای من مفسده ندارد. 3. مکارم: به‌طور کلی خوانندگی زن برای مردان نامحرم جایز نیست. 4. خامنه‌ای، رساله آموزشی، ج2، غنا و موسیقی و اجوبه‌الاستفتائات، س 1145 استفتا؛ سیستانی، پایگاه اطلاع‌رسانی، غنا، س 6 استفتا؛ مکارم، استفتائات جدید، ج1، س 526 و 529 و ج2، س 709. 5.پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی،پاسخ کوتاه «به 570 پرسش از احکام. 🔰 @ofogh_howzah
 🔶 ولادت «امام محمدتقي، جواد الائمه(ع)» (10 رجب المرجب 195 ق) 🔸 حضرت امام محمدتقى (ع) امام نهم، در مدينه ى منوره به دنيا آمد. روز تولد آن حضرت را پانزده و نوزده رمضان نيز گفته اند. ابوجعفر، كنيه و جواد، تقى، قانع، مرتضى و نجيب از القاب آن امام مى باشند. نام مادر امام را سَبيكِه گفته اند. آن حضرت در 8 سالگى و در زمان مأمون به امامت رسيد و در عصر معتصم عباسى در 25 سالگى شهيد شد. فرزندان امام جواد(ع) را چهار تن ذكر كرده اند. آن امام بزرگوار، از محبوبيت فوق العاده اى در ميان مردم برخوردار بود. آن حضرت به واسطه ى بخشندگى زيادى كه داشت به جواد به معناى بخشنده مشهور شد. خانه ى امام جواد(ع) پناهگاه نيازمندانى بودكه از هر سو نااميد شده و به مساعدت امام چشم دوخته بودند. 🔸 در دوران امام جواد(ع) حوزه ى نفوذ اسلام، پهنه ى گسترده اى را شامل مى شد.اين امر زمينه را براى انتقال و نشر آراء مختلف فراهم آورد و باب مباحثه و گفت وگو بين انديشمندان مسلمان و غيرمسلمان را باز كرد. در اين ميان، آن امام به عنوان يادگار پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله ، از هر فرصتى بهره مى برد تا مردم را با علوم و معارف والاى اسلامى آشنا سازد و از نفوذ انديشه هاى غيرالهى جلوگيرى كند. 🔰 @ofogh_howzah
🔰 اعمال دهم رجب ⭕️ منبع اقبال الاعمال سید بن طاووس 📜 ج3 ص226 📖عن النبي صلى الله عليه وآله : من صلى في الليلة العاشرة من رجب بعد المغرب اثنتي عشرة ركعة، بالحمد مرة وثلاث مرات (قل هو الله أحد)، يرفع الله له قصرا على عامود من ياقوتة حمراء، قالوا: يا رسول الله وما ذلك العامود؟ قال: مثل ما بين المشرق والمغرب، وفي ذلك العمود سبعمائة غرفة أوسع من الدنيا، والغرف كلها من ذهب وفضة وياقوت وزبرجد، وفي ذلك القصر بيوت بعدد نجوم السماء، وفيه ما لا يقدر بشرا ان يصفه . ⭕️ نماز شب دهم ( روایت نبوی ) ✅ 6 نماز دورکعتی ( جمعا 12 رکعت ) ⚠️ بعد از نماز مغرب 👈 در هر رکعت سوره حمد یکبار و سوره توحید 3 مرتبه ❤️ خداوند برای او قصری بنا می کند در بهشت بر ستونی از یاقوت قرمز که آن ستون بوسط آنچه بین مشرق و مغرب می باشد و در آن 70 هزار اتاق از طلا، نقره، یاقوت، زبرجد بوده و آن قصر به عدد ستارگان آسمان خانه هایی دارد که هیچ بشری نمیتواند نعمت های درون آن را وصف کند. 📖النبي صلى الله عليه وآله : ومن صام من رجب عشرة أيام جعل الله له جناحين أخضرين منظومين بالدر والياقوت، يطير بهما على الصراط كالبرق الخاطف إلى الجنان، ويبدل الله سيئاته حسنات وكتب من المقربين القوامين لله بالقسط، وكأنه عبد الله الف عام قائما صابرا محتسبا. ⭕️ هرکه ده روز از ماه رجب روزه بدارد ❤️ خداوند به او دوبال سبز مزین به در و یاقوت میدهد که با آن بسرعت از صراط میگذرد ❤️ خداوند گناهان او را به حسنات مبدل میکند ❤️ در زمره کسانی است که در را خدا به داد برخواسته اند. ❤️ مانند بنده ای است که زار سال بندگی شایسته کرده است. 🔰 @ofogh_howzah
❇️ آیا عقل در معارف اسلامى جایگاهى دارد؟ / آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی 🔺 ما اگر عقل را تعطیل کنیم هیچ اصلى از اصول دین را نمى‌توانیم ثابت کنیم. حتى در اثبات نبوت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم، نیاز به دستگاه عقلانى است تا بگوییم خدا حکیم است، حکیم هرگز راضى به «اغراء به جهل» نمى‌باشد. پس اگر آورنده این معجزه (نعوذ بالله) انسان ناسالمى باشد، خداوند حکیم نباید چنین قدرتى را در اختیار او قرار دهد. این با حکمت خداوند منافات دارد... ➕ متن کامل https://b2n.ir/543579 🔰 @ofogh_howzah
🔵 راه میان تشبیه و تعطیل 🔺 ما مانند مشبّهه و معطّله نیستیم. چراغ عقل را روشن مى‌کنیم و با آن معارف را تجزیه و تحلیل مى‌کنیم. البته مقلد مکتب ملاصدرا، ملاهادى سبزوارى یا شیخ‌الرئیس هم نیستیم. چون در معارف فکرى، تقلید جایى ندارد. از علوم و معارف آن‌ها بهره مى‌گیریم، اما هرگز بند مکتب غیر معصوم را به گردن نمى‌افکنیم. این همان راهى است که خدا، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه علیهم السلام گفته‌اند. 🔺 اولین خطبه در نهج‌البلاغه یک دنیا کلام، فلسفه و حکمت است. آنجا که در پاسخ به این سئوال که آیا صفات خدا عین ذات اوست؟ یا ذات او عین صفات اوست؟ یا دو چیزند؟ امام على علیه السلام مى‌فرماید: توحید یعنى «نفى الصفات عنه» نه این‌که بگوییم خدا عالم نیست یا قدرت ندارد؛ بلکه مى‌گوییم علم چیزى زائد بر ذات نیست. قدرت و سایر صفات هم زائد بر ذات نیستند «لشهادةِ کلّ صفة انّها غیرُ الموصوف، وشهادة کلّ موصوف انه غیر الصّفة، فمن وصف الله سبحانه فقد قرنه»اگر بگوییم هم خدا و هم علم، خدا را دو تا دانسته‌ایم: «و من قرنه فقد ثنّاه، و من ثنّاه فقد جزّأه» 🔺 این سخن امام علیه السلام سراپا برهان خداشناسى است. ولى متأسفانه هنوز هم اشاعره معتقدند صفات خدا زائد بر ذات خداست. بنابراین صفات خدا هفت تا است و با خدا، هشت ذات مى‌شود. اشاعره با این حرف مسیحیان را رو سفید کرده‌اند. مسیحیان مى‌گویند قدماء ثلاثه، اما اشاعره مى‌گویند قدماء ثمانیه چرا از نظر فکرى چنین منحرف شدند؟ چون چراغ عقل را روشن نکردند و به ظاهر بسنده کردند. آن هم ظاهرى که در آن تفکر نکردند و گرنه محال است ظاهر قرآن و سنت متواتر با خرد منافات داشته باشد. قسم به خدا هیچ ظاهرى از ظواهر قرآن مخالف عقل نیست!، اما نه ظاهر تصورى بلکه ظاهر تصدیقى. نه ظاهر افرادى بلکه ظاهر جملى. مثلاً قرآن مى‌فرماید: (ما مَنَعَکَ أنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَیَّ). مى‌گویند چون خدا خودش مى‌گوید با دو دست، آدم را آفریدم پس خدا دو دست دارد... آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی https://b2n.ir/543579 🔰 @ofogh_howzah
🌹 امام جواد عليه السلام مومن به توفیق خدا و داشتن پندگویی درونی و خوی نصیحت پذیری از کسی که او را نصیحت می کند نیاز دارد الْمُؤْمِنُ يَحْتَاجُ إِلَى تَوْفِيقٍ مِنَ اَللَّهِ وَ وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ تحف العقول صفحه 457 💐میلاد باسعادت امام جواد علیه السلام بر شما مبارک💐 🔰 @ofogh_howzah
✳️اطلاعیه ثبت نام در #طرح_تحصیل_اجتهاد تحت اشراف آیت الله سیفی مازندرانی 🔹ثبت نام به صورت غیر حضوری نیز صورت می پذیرد . ♦️ پایگاه اطلاع رسانی فقیه محقق حضرت آیت الله سیفی مازندرانی https://eitaa.com/joinchat/1864433688C16fc6a024e 🔰 @ofogh_howzah
✳️ چرا قم بر خلاف روایات درگیر کرونا شد؟ ▫️شبهه‌:چرا قم به استناد روایت منتسب به امام صادق(ع) بلا از آن دور است، گرفتار بیماری کرونا شد.؟ این روزها که مردم شریف و متدین قم و سایر شهرهای میهن اسلامی ایران با بیماری ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، عده‌ای خواسته یا ناخواسته و گاهی با استناد به احادیث به ایجاد شبهه در اذهان مردم مومن می‌پردازند. یکی از آن روایات، حدیثی است که ازامام صادق(ع) نقل شده است که فرمودند: إِذا عَمَّتِ الْبُلْدَانَ الْفِتَنُ فَعَلَیْکُمْ بِقُمَّ وَ حَوَالَیْهَا وَ نَوَاحِیهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهَا؛ زمانی که فتنه‌ها در همه جا فراگیر شد، به قم و حوالی آن بروید زیرا بلا از قم دور است. پاسخ این شبهه را در قالب چند نکته اساسی بیان می‌کنیم، ان شاء الله موجب تنویر افکار عمومی شود. 1 ▫️.میزان ارزش هر شهر و مکانی به ارزش و منزلت افرادی است که در آن شهر ساکن هستند و به هر اندازه که مردمان یک سرزمین از درجات ایمان و دیانت بالاتری برخوردار باشند، ارزش و اعتبار بیشتری به آن شهر می‌دهند. شهر مقدس قم از اولین شهرهای ایران بوده که اسلام را با آغوش باز پذیرفت و از همان قرن اول تاکنون پایگاه شیعه در جهان اسلام مطرح بود و اندیشمندان از سراسر عالم به قم عزیمت داشتند و بدین سبب مورد خشم حاکمان زور و تزویر قرار داشت و بارها مورد هجوم و آسیب قرار گرفت. 2 ▫️جهان هستی بر پایه حکمت آفریده شده و خداوند حکیم است. ابتلائات و مصیبت‌ها هم براساس حکمت الهی است و جهان بدون سختی‌ها، مشکلات و امتحان‌ها مکانی مناسب برای تکامل برآمده از اختیار و اراده نیست. بدون تردید جوهر کمال انسان در مسیر بلاها و سختی‌ها شکوفا می‌شود. مصائب و سختی‌ها لازمه نظام احسن است، چنانکه نعمت، نقمت، عطا و سلب نعمت نیز مقدمه رشد و تکامل انسانی است. سلامتی، بیماری، فقر و رفاه یکی از ابتلائات است که برای همه انسان‌ها پیش می‌آید؛ چنان‌که درآیات متعدد بیان شده است. حتی انبیاء، امامان و اولیای الهی از قاعده و سنت الهی مستثنا نیستند. فقر و بیماری حضرت ایوب، غم حضرت یعقوب در فراق حضرت یوسف، ابتلائات پیامبر اکرم(ص) درطول ۲۳ سال، رنج فراوانی که امیر مومنان(ع) درطول ۲۵ سال از رحلت پیامبر اعظم(ص) متحمل شد و مصیبت جان‌کاه حماسه کربلا که برسیدالشهداء(ع) و اهل‌بیت و یاران او وارد شد که در بزرگی این مصیبت همین بس که امام مجتبی(ع) فرمودند: «لایوم کیومک یااباعبدالله علیه السلام. تاریخ اهل‌بیت(ع) و تاریخ اسلام و تشیع پر از برگ‌هایی است که گویای این ابتلائات گوناگون است. البته از نگاه انسان‌های خردمند و اولیای الهی مصیبت‌ها و سختی‌های اگرچه به ظاهر رنج‌آور و آزاردهنده است، اما پیام‌های سازنده به همراه دارد. درسایه این مصیبت‌ها، گوهر صبر و شکیبایی انسان به کمال می‌رسد و انسان را به مقام صابران می‌رساند تا بتواند به پاداش عظیم که از حسابگری انسان فراتر است، نائل شود چنان‌که که پروردگار می فرماید:إِنَّما یُوَفَّى‏ الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ؛ (زمر،۱۰) فقط صابران، پاداش خویش را کامل و بدون حساب دریافت خواهند کرد. بنابراین، برفرض که این روایت از امام صادق(ع) نقل شده باشد و نیز روایات دیگر به این مضمون هرگز بدین معنا نیست که مردم قم مصون از هر بلا و گرفتاری و رنج و بیماری‌اند، بلکه بر پایه حدیثی از امام کاظم(ع): مومن هر اندازه که ایمانش بیشتر باشد. گرفتاری و ابتلایش بیشتر می‌شود. 3 ▫️آنچه از احادیث که در مدح و عظمت قم بیان شده است بر فرض صحت سند که در جای خود باید بحث شود، ناظر به بُعد معنوی این شهر است نه جنبه مادی آن. لذا قم نیز مانند سایر بلاد در معرض بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و طوفان است و از این رو سفارش معصومین(ع) به توجه و یا سکونت در شهر قم و اطراف آن برای محفوظ ماندن از فتنه‌هایی است که به ایمان انسان آسیب می‌زند. قابل توجه اینکه حتی مسجدالحرام که به عنوان خانه امن الهی در قرآن معرفی شده است، بارها دچار ابتلائات شدید مثل سیل و ویرانی و آتش سوزی و ... گردیده است. ️بنابراین؛ مقصود از امن بودن مسجد الحرام و حرم اهل‌بیت عبارت از امنیت معنوی است نه امنیت مادی و جسمی. 📚موسسه فرهنگی دارالعرفان (وابسته به استاد شیخ حسین انصاریان) 🔰 @ofogh_howzah