eitaa logo
افق حوزه
17.2هزار دنبال‌کننده
18.4هزار عکس
753 ویدیو
757 فایل
📗 هفته نامه افق حوزه 🔰 فراگیرترین رسانه مکتوب حوزه های علمیه سراسر کشور ارتباط با مسئول کانال: @admin_ofogh1 ✅ سایت www.ofoghhawzah.ir ✅ سروش sapp.ir/ofogh_howzah ✔️ استفاده از مطالب با ذکر منبع، بلامانع است️
مشاهده در ایتا
دانلود
☸ علامه طباطبایی (9) 🔵 روش علامه طباطبایی (ره) در تفسیر قرآن به قرآن 🔘 آیة‌الله مصباح یزدی 💎 بنده به‌طور شفاهی از ایشان شنیدم که همین انحرافاتی که در یک قرن اخیر در بین مسلمانان در زمینه تفسیر پیدا شده، مهم‌ترین عاملی بود که ایشان برای پرداختن بحث‌های تفسیری احساس وظیفه کردند.. ➕ متن کامل yon.ir/Qf1Cu 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 مقصود از تفسیر قرآن به قرآن علامه طباطبایی (ره) 🔘 آیة‌الله مصباح یزدی 💎 آیا وقتی مرحوم علامه طباطبایی می‌فرماید ما باید به خود قرآن استناد کنیم، یعنی این روایات و قرائن را کنار بگذاریم؟ آیا احتمال داده می‌شود که ایشان چنین منظوری داشته باشند؟! 💎 آیا وقتی قرآن می‌فرماید: «و مما رزقناهم ینفقون» یا «آتوا الزکوه»؛ زکات به چه معنا و چه مقدار است؟ کسی که فرضاً روزی یک میلیارد دلار درآمد دارد،‌ اگر در سال یک دلار انفاق کرد، می‌تواند بگوید: آیه «آتوا الزکاه» بیش از این نگفته است که زکات بدهید، و مقداری برای آن مشخص نکرده است؟! آیا این‌گونه می‌توان قرآن را تفسیر کرد؟ 💎 حقیقت این است که تفسیر چنین آیاتی را باید از جای دیگر فهمید. در روایات ما به این نکته‌ها اشاره شده است. گاهی درباره این مسایل از ائمه اطهار‌ علیهم‌السلام سؤال می‌کردند و حضرات معصومین‌ علیهم‌السلام می‌فرمودند: همان‌طوری که قرآن اصل نماز و زکات را بیان کرده و تفصیل آن را به عهده پیغمبر گذاشته است، بعضی مسایل دیگر هم هست که اصل آن را بیان کرده و در مقام بیان تفصیل آن نبوده است. در چنین مواردی نمی‌توان گفت: باید برای فهم این آیه، از جای دیگر قرآن استفاده کرد. 💎 فهم یک آیه، فهم چیزی است که آن آیه در مقام بیان آن است. پس اگر برای تفسیر قرآن، از روایات استفاده کنیم بدین معنا است که برای تبیین و تفصیل تعالیم و احکامش از آن‌ها استفاده کرده‌ایم... yon.ir/Qf1Cu 🔰 @ofogh_howzah 
📗 هفته نامه افق حوزه شماره 560 🔵 فایل پی دی اف این شماره 👇👇
560.pdf
2.64M
📒 افق خانواده (ضمیمه هفته نامه افق حوزه ) شماره 280 🔵 فایل پی دی اف این شماره 👇👇
🇮🇷 جهاد اقتصادی (15) 🔵 عالمان شیعه و صیانت از سرمایه‌های ملی 🔘 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر مهدی ابوطالبی ⭕️ آیت‌الله آخوند ملامحمدکاظم خراسانی از بزرگان و شخصیت‌های اصلی مملکت خواست، با دور انداختن لباس ذلت و بر تن کردن لباس عزت، به رواج منسوجات اسلامیه بپردازند تا از این طریق هم حکومت تقویت شود و هم مسلمین و عامه مردم به رفاه برسند... ➕ متن کامل yon.ir/VpAil 🔰 @ofogh_howzah 
🔴 اصل عدم تشبه به کفار و رونق تولید داخل 🔘 حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر مهدی ابوطالبی ⭕️ در فقه، اصلی به‌نام اصل حرمت تشبه به کفار داریم و همه علما معتقدند، تشبه به کفار حرام است. تشبه به کفار یعنی این‌که لباس و پوشش و رفتار ما به‌گونه‌ای باشد که با دیدن ما این تلقی به‌وجود بیاید که کافر هستیم. اگر امروز مدل مویی مخصوص شیطان‌پرستان باشد و معروف باشد و هر کس از این مدل مو استفاده کند، این تلقی به‌وجود بیاید که او شیطان‌پرست است یا اگر روزی بی‌حجابی علامت بی‌دینی باشد که لزوماً این مسئله امروزه وجود ندارد، این مسائل می‌تواند از باب تشبه به کفار حرام باشد. ⭕️ هم‌ چنین اگر وسایلی را که فقط کفار استفاده می‌کنند و استفاده ما از آن وسایل باعث شود که بگویند او کافر است، استفاده از آن کالا حرمت پیدا می‌کند؛ لذا از باب عدم تشبه به کفار گفته‌اند: ممکن است، استفاده از برخی از کالاهای خارجی علامت و دلیل تشبه به کفار باشد ⭕️ لذا در روایات وارد شده است که: خداوند به پیامبری از پیامبرانش وحی فرمود: به مؤمنان بگو که لباس دشمنان مرا نپوشید و طعام دشمنان مرا نخورید و راه‌های دشمنان مرا نپیمایید وگرنه در زمره دشمنان من به‌شمار خواهید رفت. ⭕️ لذا علما از باب پرهیز از تشبه به کفار گفته‌اند: اگر پوشاک خارجی موجب تشبه به کفار باشد، استفاده از آن قطعاً حرام است و از باب احتیاط بهتر است، از کالای داخلی استفاده کنیم تا این شبهه پیش نیاید... yon.ir/VpAil 🔰 @ofogh_howzah 
🇮🇷 جهاد اقتصادی (16) 🔵 حمایت از کالای ایرانی در سیره علمای پیشین ⭕️ حضرت امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی (ره) درباره شهید آیت‌الله سیدحسن مدرس (ره) می‌فرمایند: «در آن وقت لباس کرباس ایشان زبانزد بود؛ کرباسی که باید از خود ایران باشد می‌پوشید.»... ➕ متن کامل yon.ir/Fdz7P 🔰 @ofogh_howzah  
🔵 بایسته‌های آموزشی و ملاک تصمیم‌سازی‌ها در حوزه‌های علمیه خواهران  🔘 گفتگوی هفته نامه افق حوزه با حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور مدیر حوزه های علمیه خواهران 🔳 به نظر بنده باید حوزه‌های علمیه خواهران به حدی برسند که نقش مرجعیت حوزه دین برای بانوان و نهادهای مطالعه‌کننده در زمینه بانوان را ایفا کنند... ➕ متن کامل yon.ir/3Qcoq 🔰 @ofogh_howzah 
📛 احمد الحسن کیست ؟ (8) 🔵 تناقضات (1) ⭕️ در جریان «احمد الحسن» و ادعاها و فعالیت‌های آن‌ها، تناقضات زیادی یافت می‌شود. ⭕️ تناقضاتی که تنها فهرست آن‌ها نیاز به یادداشتی جداگانه دارد. با این حال برخی از این تناقضات، عبارت‌اند از: 1⃣ وی با این‌که سید نیست و اصل و نسب او از طایفه «صیامر» معلوم و معروف است، عمامه سیاه بر سر گذاشته و در مجامع عمومی ظاهر می‌شود؛ از جمله - طبق فیلمی که از او گرفته شده - بر بالای منبر در یک مسجد، با لباس روحانی و عمامه سیاه سخنرانی نموده، و ادعاهای ضد و نقیض خود را مطرح می‌کند. 2⃣ او در حالی‌که تصریح می‌کند هیچ ادعایی ندارد و یک مرد ساده از یک روستای ساده است، می‌گوید: «من برای اسلام و بلکه برای اهل زمین، مایه رحمتم. هر جا بروم، اهل‌بیت علیهم السلام همواره با من هستند. صریحاً می‌گویم: خداوند مرا برگزیده است. صاحب نفس مطمئنه به من متصل شده و خود، صاحب نفس مطمئنه هستم. من می‌خواهم شیعیان را متحد کنم از عالم و عامی، من آمادگی دارم حقایق را برای همه روشن کنم و به‌صورت سیاه و سفید نشان دهم. خدا نور بوده و کلام او نور است و در عین حال، هیچ ادعایی ندارم».  3⃣ در همان فیلم، وقتی به عربی فصیح تکلم می‌کند، در کلام او اشتباهات زیاد صرفی و نحوی وجود دارد که نشان از بی‌بهرگی او از علم و دانش بوده و با ادعاهایش تناقض دارد. 4⃣ وی در عین این‌که خود را فرزند امام زمان علیه السلام و سید هاشمی می‌داند، خود را یمانی نامیده است؛ در حالی‌که دو عنوان «یمانی» و «هاشمی»، آن هم برای کسی‌ که اهل عراق است، قابل جمع نیستند. «یمانی» ظهور در این دارد که اهل یمن است در حالی‌که وی به اعتبار محل تولد و رشد و نموش عراقی است. البته گویی خود او متوجه این تناقض شده، لذا با این مغالطه، این لقب را توجیه نموده است که چون مکه از تهامه است و تهامه از یمن، پس محمد و آل‌محمد علیهم السلام همگی یمانی هستند... ادامه دارد yon.ir/LL3Xr 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 سال‌ها منتظرِ سیصدواندی مرد است / علی‌اکبر لطیفیان با کدام آبرویی روز شمارش باشیم؟ عصرها منتظر صبح بهارش باشیم؟ کاروان سحرش بهر همه جا دارد تا که جا هست، چرا گرد و غبارش باشیم؟ سال‌ها منتظرِ سیصد و اندی مرد است آن‌قدر مرد نبودیم که یارش باشیم گیرم امروز به ما اذن ملاقاتی داد مرکبی نیست که راهی دیارش باشیم سال‌ها در پی کار دل ما راه افتاد یادمان رفت ولی در پی کارش باشیم ما چرا؟ خوب‌ترین‌ها به فدای قدمش حیف او نیست که ما میثم دارش باشیم؟ اگر آمد خبر رفتن ما را بدهید به گمانم که بنا نیست کنارش باشیم... 🔰 @ofogh_howzah 
💎 امام صادق‌ علیه‌السلام 💠 المتعلّم یحتاج الى رغبة و ارادة و فراغ و نسک و خشیة و حفظ و حزم 💠 دانش‌اندوز به شوق، اراده، فراغت، عبادت، ترس از خدا، مراقبت و آینده‌نگرى نیاز دارد.    مصباح‌الشریعه/15 🔰 @ofogh_howzah 
📛 احمد الحسن کیست ؟ (9) 🔵 تناقضات (2) 1⃣ وی به خواب‌های خود و دیگران استناد می‌کند؛ در حالی‌‌که خواب در مسایل شرعی و عقیدتی برای دیگران هیچ‌گونه حجیت و اعتباری ندارد و هیچ پیامبر و حجت خدایی، حقانیت خود را با خواب اثبات نکرده است؛ زیرا خواب، صرف ادعا است و امکان دارد آدم دروغ‌گو نیز آن‌ را ادعا کند. 2⃣ وی با وجود ادعای فرزندی امام زمان علیه السلام، خود را «احمدبن الحسن» می‌نامد، در حالی‌که می‌بایست خود را «احمدبن محمد» می‌نامید؛ چون نام امام زمان علیه السلام، حسن نیست، بلکه حسن نام پدر امام زمان است. گویا قاعده «دروغگو فراموشکار است»، در این‌جا نیز جریان دارد. 3⃣ وی خود را یمانی می‌داند و روایاتی را که درباره خروج یمانی صادر شده، بر خود تطبیق می‌دهد، در حالی‌که در روایات آمده: یمانی، خراسانی و سفیانی در یک‌سال و یک‌ماه و یک‌روز خروج می‌کنند و پس از چند ماه در همان سال، امام زمان علیه السلام هم قیام می‌فرمایند. مدعی یمانی، نزدیک هجده سال است خروج کرده، در حالی‌که نه خراسانی و نه سفیانی خروج کرده‌ و هنوز هم امام زمان علیه السلام قیام نفرموده است. 4⃣ مدعی جریان یمانی در تبلیغات خود مرتباً علیه علمای دین، حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید، هتاکی و جسارت می‌کند و صریحاً می‌گوید: ما آمده‌ایم تا وساطت علما بین مردم و دین و خدا را حذف کنیم؛ در حالی‌که این حرف بر ضد تعالیم اهل‌بیت علیهم السلام است. از دیدگاه تعالیم اهل‌بیت علیهم السلام، واسطه مردم و اهل‌بیت، علما هستند و فقهای ربانی مرجع دینی مردم در زمان غیبت می‌باشند. امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: «فأما من کان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظً لدینه مخالفاً علی هواه مطیعاً لأمر مولاه فللعوام أن یقلدوه» 5⃣ استفاده از «ستاره داوود» که آرم مخصوص صهیونیست‌ها می‌باشد، نشانه دیگری از وابستگی این جریان به استعمار است و تناقض آشکار با ادعای اوست ادامه دارد yon.ir/LL3Xr 🔰 @ofogh_howzah 
📛 احمد الحسن کیست ؟ (10) 🔵 جریانات مشابه احمد الحسن ⭕️ استعمارگران برای گسترش دامنه قدرت خویش در سرزمین‌های اسلامی، همیشه اسلام و مخصوصاً مذهب تشیع را مانع مهمی در راه رسیدن به اهداف خود یافته‌اند؛ از همین رو بدعت‌گذاری و بنیان نهادن فرقه‌های ضاله و مذاهب ساختگی در برابر فرهنگ اصیل شیعی، و زمینه‌سازی برای رشد و ترویج آن‌ها را در رأس برنامه‌های شیطانی خود قرار داده‌اند. ⭕️ تأسیس مذهب قادیانی در پاکستان، بابیت و بهائیت در ایران و وهابیت در عربستان، نمونه‌هایی از این فرقه‌ها و جریانات دینی است . دولت‌های استعماری که به بهانه مبارزه با تروریسم، به کشورهای مسلمان افغانستان و عراق حمله کرده‌اند، پروژه تأسیس همین فرقه‌ها و پشتیبانی از آن‌ها را به‌ویژه در عراق، در رأس برنامه‌های خود قرار داده‌اند و لذا در کشور عراق، ده‌ها فرقه به وجود آورده اند از قبیل: ❌ «جُند السماء» به رهبری «ضیاء عبدالزهراء کاظم الگر عاوی»؛ ❌ جریان یمانی؛ ❌ جریان سیدمحمود حسنی صرخی؛ ❌ فرقة الامام الربانی به رهبری سیدفاضل عبدالحسین الحسینی الهاشمی؛ ❌ فرقه فرقد القزوینی؛ ❌ جریان سلوکی؛ ⭕️ اغلب جریانات فوق، مدعی مهدویت یا ارتباط با امام زمان علیه السلام شده‌اند و ارتباط بیشتر آن‌ها با جریانات بعثی و دستگاه‌های جاسوسی استعماری، کشف و احراز شده است... yon.ir/LL3Xr 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 نهی از منکر آیةالله‌العظمی ملاعلی کنی (‌ره) به ناصرالدین شاه     💎 زمانی به دستور ناصرالدین شاه، خیابانی در حال احداث بود و تخریب مسجد کوچکی نیز که در مسیر این طرح قرار داشت، در برنامه او بود. 💎 علما و مجتهدان تهران چون مخالفت خویش را بی‌نتیجه می‌دیدند، تصمیم گرفتند مسجد بزرگی جای آن مسجد در مکانی دیگر بسازند. 💎 حاجی ملاعلی کنی چون از واقعه آگاه شد، نامه‌ای برای شاه فرستاد و در آغاز نامه این آیه را نوشت: «بسم الله الرحمن الرحیم. الم تر کیف فعل ربک باصحاب الفیل...» ناصرالدین شاه پس از دیدن نامه، از خراب کردن مسجد صرف‌نظر کرد و مسیر خیابان را تغییر داد. 🔰 @ofogh_howzah
☸ علامه طباطبایی (10) 🔵 نگاهی دوباره به تفسیر البیان اثر فراموش شده علامه طباطبایی 🔘 گفت‌وگو با حجةالاسلام والمسلمین محمود رجبی 💎 علامه طباطبایی از جمله عالمانی است که در زمینه‌های مختلف دینی آثار فراوانی دارد. علامه در دهه چهارم حیات خود، تفسیری به نام «البیان فی الموافقة بین الحدیث والقرآن» نگاشته‌اند... ➕ متن کامل yon.ir/mQJgz    🔰 @ofogh_howzah 
🔵 روش شناسی تفسیر البیان 🔘 حجةالاسلام والمسلمین محمود رجبی 💎 ضرورت دارد تا راجع به روش‌شناسی تفسیر روایی البیان و راهکارهایی که مرحوم علامه برای ایجاد هماهنگی بین آیات و روایات بکار گرفته‌اند، یک تحقیق جامع و مستوفی صورت بگیرد، و به‌عنوان یک حوزه جدید بحث‌های قرآنی و حدیثی مطرح کرد. این امر موجب احیای خود روایات خواهد شد، یعنی از حمل بی‌جهت روایان منقوله بر جعلی بودن و اسراییلی بودن پیشگیری شود. 💎 آیة‌الله استادی هم می‌فرمودند: که شاید در بحث اسرائیلیات کسانی دامن زده باشند که یک‌سری از روایات ما را بی‌ارزش کنند و با این حربه به‌صورت کلی نمی‌شود هر چیزی را رد کرد باید ابتدا بررسی جامع صورت بگیرد و هماهنگی بین روایات یا آیات صورت بگیرد و اگر به‌جایی رسیدیم که یک روایات مخالف آیات است و هیچ‌وجه جمعی ندارد و یا اگر بخواهیم برایش وجه جمع پیدا کنیم وجه جمع نامعقول است، و از طرف دیگر ببینیم که در تعالیم یهود و بنی‌اسرائیل آمده است یا قراین دیگری یافتیم قائل به جعلی بودن آن بشویم. 💎 به نظر بنده مرحوم علامه به‌رغم تفکر برخی از بداندیشان که به ایشان نسبت می‌دادند که ایشان روی خوشی به روایات نداشت و می‌گفت قرآن کافی است و خودش قابل‌فهم است... این‌ها حقیقت بیانات مرحوم علامه را خوب درک نکرده‌اند، کسی که در اولین کتاب تفسیری خودش می‌گوید بینیم روایات چگونه با آیات سازگار است و چگونه آن‌ها را هماهنگ کنیم، بگوییم این شخص توجهی به روایات ندارد، یا کسی که بیش آن‌چه در منابع تفسیری روایی مرسوم است، از روایات در تفسیر خودش استفاده می‌کند، بگوییم او به روایت بی‌اعتناست... yon.ir/mQJgz    🔰 @ofogh_howzah 
🔵 توجه ویژه به اقتصاد در شعار های ۱۰ سال اخیر، از جانب رهبر فرزانه انقلاب 🔴 1397- حمایت از کالای ایرانی 🔴 1396- اقتصاد مقاومتی؛ تولید اشتغال 🔴 1395- اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل 🔴 1394- دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی 🔴 1393- اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی 🔴 1392- حماسه سیاسی  و حماسه اقتصادی  🔴 1391- تولید ملى حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانى 🔴 1390- جهاد اقتصادی 🔴 1389- همت مضاعف و کار مضاعف 🔴 1388- حرکت به سوى اصلاح الگوى مصرف  🔰 @ofogh_howzah
🔴 سیلی به جمهوریت 🔹در روزهايى كه بحث جايگزينى جمهورى به جاى مشروطه سلطنتى، بسيار اوج گرفته بود و روز تصميم گيرى براى اعلان جمهورى نزديك مى شد، عالم مجاهد آيت اللّه سيد حسن مدرس در برابر اين عمل ايستادگى كرد و سعى داشت از تصويب آن جلوگيرى نمايد. در اين ميان مشاجره اى بين سيد محمد تدين، رييس مجلس شوراى ملّى با سيد حسن مدرس روى داد كه پس از هتاكى تدين، او به همراه طرفدارانش از مجلس خارج شد و مجلس از رسميت افتاد 🔹 پس از آن، مدرس از جلسه خارج شد و در سرسرا كه نمايندگان جمع بودند به ايراد سخن پرداخت. در اين هنگام دكتر حسين بهرامى به تحريك تدين به مدرس نزديك شد و سيلى محكمى به صورت مدرس نواخت به طورى كه عمامه او از سرش افتاد. اين حادثه چنان زشت و دور از انتظار بود كه برخى نمايندگان آن را محكوم كرده و از جرگه هواداران جمهورى و سردار سپه خارج شدند. 🔹 در آن زمان، اين سيلى را، سيلى به جمهورى تعبير كردند كه در نهايت به شكست آن طرح انجاميد. 🔰 @ofogh_howzah
📛 احمد الحسن کیست ؟ (11) 🔵 رجوع به علما در فتنه های امثال احمد الحسن ⭕️ فتنه‌های رنگارنگ که از سوی شیاطین و اعوان و انصار آن‌ها برای فریب و انحراف مردم از صراط مستقیم تدارک دیده می‌شود، همیشه بوده و هست؛ مخصوصاً در آخرالزمان که بنا بر صریح احادیث، فتنه‌ها فراوان‌تر و دجال و دجال‌ها به‌صورت پیچیده‌تر ظهور می‌کنند. ⭕️ در مقابل آن فتنه‌ها و دجال‌ها هیچ پناهگاه امنی و تضمینی برای سلامتی، جز تمسک جستن به ثقلین (قرآن و عترت) وجود ندارد؛ چرا که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «إنی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ما إن تمسکتم بهما لن‌تضلوا بعدی أبداً». ⭕️ اما استفاده صحیح از کتاب و عترت، بدون مراجعه به کارشناسان و متخصصان این فن، یعنی علمای دین، امکان‌پذیر نیست. این یک مطلب عقلانی و عرفی است که برای شناخت هر چیزی به متخصص آن باید رجوع کرد. بالاتر از این، خود قرآن و عترت، مردم را به رجوع به علماء ربانی، به‌عنوان نائبان و خلفای ائمه علیهم السلام در عصر غیبت ارشاد فرموده‌اند. ⭕️ امام هادی علیه السلام فرمودند: اگر علمایی که در زمان غیبت به‌سوی او مردم را راهنمایی می‌کنند نباشند، هر آینه کسی نمی‌ماند، مگر این‌که از دین مرتد گردد.... آن‌ها (علما) نزد خدا برتر هستند.» ⭕️ بنابراین، مطمئن‌ترین و بهترین راه برای شناخت حقیقت مدعیان و تمیز دادن راست‌گویان از دروغ‌گویان و حل شبهه‌های دینی، پناه بردن به علمای دین است. بر علمای دین هم واجب است که حقایق را روشن کنند و در مقابل بدعت‌ها سکوت نکنند؛ زیرا در حدیث آمده است: «إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فِی أُمَّتِی فَلْیُظْهِرِ الْعَالِمُ عِلْمَهُ فَمَن ْ لَمْ یَفْعَلْ فَعَلَیْهِ لَعْنَةُ الله؛ هنگامی که بدعت‌ها آشکار می‌شود، عالم باید علمش را آشکار کند و گرنه مورد لعن خدای تعالی قرار می‌گیرد... yon.ir/LL3Xr 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 دیدگاه‌های تقریبی علامه طباطبایی (ره) 🔘 حجةالاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی 💎 [از نظر علامه ] تقریب و حفظ وحدت و اخوت اسلامی، به آن معنا نیست که ما از اصول عقاید خود دست برداریم ‌نه، بلکه تقریب به این معناست که ما اصل عقاید خود را حفظ کنیم و در راه تبلیغ منطقی و صحیح آن بکوشیم، تا برادران اهل تسنن و دیگران، شناخت دقیقی از تشیع داشته باشند... ➕ متن کامل yon.ir/h78Mg 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 تقریب از منظر علامه طباطبایی (ره) 💎 اتحاد یا تقریب اسلامی به‌طوری که منجر به فراموشی معارف دینی و متروک شدن دستورات مذهبی نباشد و مزایایی دینی در برداشته باشد، تردیدی در رجحان آن از نظر عقل و منطق نیست. 💎 متأسفانه نیرویی که مسلمانان صدر اول با پیروی از تعلیمات قرآن به‌دست آورده و در پرتو آن، در کمتر از یک قرن، فرمانروایی قسمت اعظم معموره را به‌دست آوردند، بر اثر اختلاف کلمه و رها ساختن فکر اجتماعی، به کلی منحل شد و ثروت واقعی و موجودیت حقیقیشان به تاراج رفت. 💎 البته عوامل جدایی، تا می‌توانستند این دو طایفه بزرگ اسلامی را از هم جدا نمودند، ولی باید همواره متذکر این حقیقت بود که اختلاف دو طایفه در فروع است و در اصول دین با هم اختلافی ندارند و حتی در فروع ضروریت دین مانند نماز، روزه، حج، جهاد و غیر آن‌ها هم متفق‌اند و همگی قرآن و کعبه را یکی می‌دانند. 💎 روی همین اصل هم بود که شیعیان صدر اول، هرگز از صف اکثریت کنار نرفته و در پیشرفت امور عامه اسلامی، با عموم مسلمین هرگونه تشریک مساعی و بذل نصح را می‌نمودند و هم اکنون نیز بر عموم مسلمین لازم است که اتفاق خود را در اصول آیین مقدس اسلام در نظر گرفته و از این همه فشار و ناراحتی که در طول این مدت از بیگانگان و عوامل خارجی کشیده‌اند، به خود آمده و تفرقة عملی را کنار گذاشته و در یک صف قرار گیرند و قبل از آن‌که دیگران این مسئله را به‌عنوان یک حقیقت تاریخی کشف و در کتب خود درج کنند، خود مسلمانان این حقیقت را عملاً تثبیت نمایند 💎 ما از خداوند می‌خواهیم که افراد مغرض و مفسد را هدایت و اصلاح فرماید و مسلمانان را توفیق دهد که با اتحاد عملی خود مجد و عظمت گذشته را بازیابند. انه سمیع مجیب. محمدحسین طباطبایی» قم ج 2/ 1396 ه. yon.ir/h78Mg 🔰 @ofogh_howzah 
💎 در احادیث ائمه (ع) نیز مثل قرآن محکمات و متشابهات وجود دارد که در محکمات دنباله رو هستیم اما در متشابهات نمی‌شود، چرا که آنان اسراری دارند که هر کس از آنها با خبر نیست. یکی از این اموری که دشمنان برداشت غلط از آن می‌کنند، امور غیبی ائمه (ع) است و حال این‌که نه تنها امام صادق (ع)بلکه شاگردان آن حضرت نیز به اذن خدا از امور غیبی باخبر هستند.. حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 اهمیت تسبیح حضرت زهرا (س) 💎 حضرت امام صادق علیه‌السلام درباره آن [تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها ] فرموده‌اند: اگر هدیه و نحله‌اى بالاتر از آن تسبیح بود، پیامبر اسلام صلى‌اللّه‌علیه‌وآله آن را به حضرت فاطمه سلام‌اللّه‌علیها تعلیم مى‌دادند.. آیه الله العظمی جوادی آملی 🔰 @ofogh_howzah 
⚫️ در حلقه درس معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام، افرادى باید باشند که مقامات و عصمت امامان را درک کنند و هرکسى، این جایگاه را تحمل نمى‌کرد و این ظرفیت را نداشت؛ لذا گروهى که معتقد و مؤمن واقعى بودند، مثل ابوبصیرها، هشام‌ها و خواص، در حلقه درس خصوصى امام علیه‌السلام حاضر مى‌شدند و حضرت آن‌ها را تربیت کرده و علوم را به آن‌ها یاد مى‌دادند... yon.ir/GRR2O 🔰 @ofogh_howzah 
⚫️ آزادی نسبی دوران امام صادق علیه الاسلام 💎 امام صادق علیه‌السلام در دوران ویژه و مناسبى قرار داشتند که امامان دیگر از آن کمتر برخوردار بودند. 💎 دوران زندگى ایشان با آرامش نسبى همراه بود، چون دورانى بود که حکومت از گروهى به گروهى دیگر منتقل مى‌شد و این دو گروه متخاصم، با هم درگیر بودند و با مدینه، که پایتخت فرهنگى و پایگاه اسلام بود، کارى نداشتند؛ لذا بین سال 115 تا 148، که سال شهادت امام صادق علیه‌السلام بود، فرصت خوبى براى امام علیه‌السلام فراهم شد تا شاگردان زیادى را تربیت کنند... 💎 تا زمانى که منصور بر سر کار آمد. او عقیده داشت که امام صادق علیه‌السلام، تهدیدى براى حکومتش است، اگر چه داعیه حکومت نیز نداشته باشد؛ لذا اذیت و آزار امام صادق علیه‌السلام را شروع کرد؛ البته خیلى در این اذیت اصرار نمى‌کرد، چون آغاز حکومت بود و موضع او قوى نبود؛ لذا امام صادق علیه‌السلام فرصت خوبى براى نشر معارف به دست آورده بودند. 💎 اگر اهل‌بیت علیهم‌السلام در این شرایط، وارد کار سیاسى تند، مثل قیام مسلحانه مى‌شدند، یقیناً آن‌ها را مى‌کشتند؛ لذا حضرت با صلاحدید، کار علمى را شروع کرده و فعالیت در مدرسه علمیه‌اى که پدر بزرگوارشان تأسیس کرده بودند را ادامه دادند و دانشمندان و دانش‌دوستان را به خود جذب کرده و فضاى مدینه را فضایى علمى کردند و از آن‌جایى که آموزه‌هاى امام صادق علیه‌السلام، همگى از پیامبر صلى‌اللّه‌علیه‌و‌آله ‌بود، براى دانشمندان و دانش‌دوستان، جذاب‌تر مى‌نمود 💎 تا جایى که مسلم در «صحیح» خود، که دومین کتاب معتبر اهل تسنن است، مى‌گوید: جابر بن یزید جعفى، یکى از شاگردان اهل‌بیت علیهم‌السلام است و بزرگان از ایشان روایات فراوانى نقل کرده‌اند، ولى چون ایشان به رجعت اعتقاد دارند، اهل تسنن از او حدیث نقل نمى‌کنند، درحالى که او 70 هزار حدیث از امام صادق علیه‌السلام به نقل از پیامبر صلى‌اللّه‌علیه‌و‌آله دارد. 💎 امام صادق علیه‌السلام، آن‌چنان احادیثشان دل‌نشین، و با منطق، فطرت و موازین شرع، همگامى داشت که مى‌گفتند: «صادق الجعفر»؛ البته اسماى ائمه علیهم‌السلام از آسمان مى‌آید و در حدیثى که پیامبر صلى‌اللّه‌علیه‌و‌آله ‌به جابر بن عبداللّه انصارى فرموده بودند آمده: «اسماى اهل‌بیت از سوى خدا مى‌آید.»... yon.ir/GRR2O 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام 💎 صله رحم اجل‌ها را به تاخیر اندازد، خوش همسا‌یگى دنیا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آباد کند و صدقه پنهانى، مال را افزون کند بحارالانوار75/207   🔰 @ofogh_howzah 
💎 امام جعفر صادق علیه السلام 💠 کسى که از دنیا دامن فروچیند خدا حکمت را در قلب او جاى مى‌دهد و زبانش به ‌‌‌آن گویا مى‌سازد و عیب‌هاى دنیا را به او مى‌نمایاند و درد و درمان آن ‌را بر او معلوم مى‌دارد و او را سالم از دنیا به دارالسلام مى‌برد. بحارالانوار2/33 🔰 @ofogh_howzah 
☸ علامه طباطبایی (12) 🔵 مجموعه اشعار نویافته از علامه طباطبایی 🔘 گفت‌وگو با استاد محمدرضا رمزی اوحدی 💎 وقتی اشعار علامه را گردآوری کردم ، سعی کردم این مجموعه نامی ‌داشته باشد که قرینه کتاب عرفانی گلشن راز شیخ محمود شبستری باشد بنابراین نام آن را گلشن شیدایی قرار دادم... ➕ متن کامل yon.ir/Ps0xB   🔰 @ofogh_howzah