eitaa logo
افق حوزه
17.2هزار دنبال‌کننده
17.1هزار عکس
682 ویدیو
704 فایل
📗 هفته نامه افق حوزه 🔰 فراگیرترین رسانه مکتوب حوزه های علمیه سراسر کشور ارتباط با مسئول کانال: @admin_ofogh1 ✅ سایت www.ofoghhawzah.ir ✅ سروش sapp.ir/ofogh_howzah ✔️ استفاده از مطالب با ذکر منبع، بلامانع است️
مشاهده در ایتا
دانلود
📒 عالمان علم و عمل 🔘 ویژه نامه عالم جلیل القدر آیت الله حاج شیخ غلامعلی حاج شریفی خوانساری (ره) ⚫️ هفته نامه افق حوزه ➕ فایل پی دی اف این ویژه نامه 👇👇
⚫️ در مسیر نفر (6) 🔵 برنامه مطالعاتی حدیث‌خوانی روشمند هفت وادی، چهل منزل 🔘 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی ⭕️ آن‌چه در ادامه می‌آید جزئیات برنامه‌ مطالعاتی حدیث‌خوانی روشمند، با عنوان «هفت وادی، چهل منزل»، است که توسط حجت‌الاسلام.. ➕ متن کامل yon.ir/yVjmZ 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 برنامه حدیث‌خوانی روشمند 💎 هفت وادی (مرحله) و چهل منزل (کتاب) در نظر گرفته شده است. در این برنامه، هر مرحله پیش نیاز مرحله بعد بوده، میانگین مطالعه حدیث در هر منزل در حدود بیست‌وپنج ساعت است؛ یعنی برای اجرای کامل این مطالعه حدیثی باید دست‌کم، هزار ساعت وقت صرف کرد: چهل منزل و هر منزل بیست‌وپنج ساعت. 💎 البته اگر کسانی بتوانند احادیث مطالعه شده هر مرحله را روزانه و در گروه‌های دو نفره یا سه نفره مباحثه کنند، بهتر می‌توانند مطالب را در ذهن خود ماندگار ‌کنند. از فواید این مباحثه‌ها، علاوه بر درک درست روایات خوانده شده، تبادل نکته‌های مهمی است که به ذهن افراد رسیده است. 💎 اگر ۲۵۰ روز در سال برای برنامه حدیث‌خوانی روشمند وقت صرف شود، این برنامه پس‌از چهار سال به پایان می‌رسد و بعداز این مدت، طلابی آگاه به معارف حدیثی برای پاسخ‌گویی به نیازها و پرسش‌های جامعه تربیت شده‌اند. روشن است که این برنامه حدیث‌خوانی برای افرادی طراحی شده است که هیچ آشنایی حدیثی ندارند؛ اما کسانی که در گذشته برنامه حدیث‌خوانی داشته‌اند، می‌توانند مراحل اولیه را سریع‌تر به پیش ببرند و مراحل ساده‌‌تر را با سرعت بیشتری طی کنند. 💎 هم‌چنین ممکن است افرادی باشند که نتوانند هزار ساعت برای این برنامه حدیث‌خوانی وقت صرف کنند. این افراد می‌توانند مراحل را کوتاه‌تر کنند؛ مثلاً ساعات کمتری را برای مطالعه کتاب معرفی شده صرف نمایند؛ اما نباید منزلی را حذف کنند؛ یعنی همه این مراحل باید به‌صورت زنجیره‌وار و پی‌درپی پیموده شود. 💎 باید به این نکته مهم توجه داشت که این طرح یک برنامه عمومی‌ است. هر چند که در آن به همه مباحث معرفتی مطرح در حوزه حدیث، مثل مباحث تفسیر، اعتقادات، سیاست، اجتماع، تاریخ و سیره، اقتصاد و فقه پرداخته می‌شود، اما اگر کسی بخواهد به‌طور تخصصی این حوزه‌های معرفتی را ادامه دهد، نیازمند آن است که بعداز پایان یافتن این مرحله، یک حوزه تخصصی ویژه را انتخاب کند و مطالعات خود را در آن حوزه گسترش دهد... yon.ir/yVjmZ 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 منابر اقتصادی ویژه ایام محرم وصفر (9) 🔘 منبر نهم:  الگوی مصرف در اقتصاد مقاومتی/ حمایت از تولید ملی 💎 اسلام به جنبه‌های اجتماعی فعالیت‌های اجتماعی نیز اهمیت می‌دهد. اگر مصرف ما باعث تضعیف اقتصاد جامعه اسلامی شود، چنین مصرفی مطلوب نیست... ➕ متن کامل yon.ir/pfAk1 🔰 @ofogh_howzah 
⚫️ در مسیر نفر (7) 🔵 سیر مطالعاتی فلسفه اسلامی از منظر استاد عبدالرسول عبودیت ⭕️ درباره ضرورت یادگیری فلسفه بحث‌های زیادی مطرح شده است و حقیقت‌جویان در مسیر یادگیری فلسفه کتاب‌های مختلفی را از اساتید خود درس می‌گیرند. اما شاید این سؤال در ذهن بسیاری از مشتاقان یادگیری فلسفه ایجاد شده باشد که برای یادگیری فلسفه چند سال باید وقت گذاشت؟... ➕ متن کامل yon.ir/D3osA 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 صاحب‌نظر شدن در فلسفه ⭕️ افراد به تناسب فهم خویش، تفاسیر مختلفی از نظرات فیلسوفان ارائه می‌دهند و هرکسی تفسیر خود را درست و مطابق با نظر فیلسوف مورد نظر می‌داند، برای تشخیص تفسیر صحیح باید توجه داشت که: اولاً، در مسایل فلسفی، استدلال مهم است نه ادعا؛ فیلسوف یعنی کسی که قولش مستند به استدلال است؛ فلسفه مانند علم نقلی و روایت نیست که هرکسی بخواهد ظاهر کلمات را به‌گونه‌ای تفسیر کند و یا مانند علم فقه میان اقوال مختلف فیلسوف جمع تبرعی کند. ⭕️ بلکه، باید با در دست داشتن مبانی فیلسوف و ملاحظه استدلال، تفسیر درست را تشخیص داد. ثانیاً، در جاهایی که استدلال هم شکل‌های مختلفی دارد، باید به شارحین درجه یک آن فیلسوف رجوع کرد. هر فیلسوفی، یک یا چند شارح درجه یک دارد که همه قبولشان دارند. آقاعلی مدرس، شارح ملاصدراست که مرحوم آشتیانی معتقد است در فلسفه‌ورزی، هم‌ردیف خود ملاصدراست. ⭕️ ایشان بسیار تحلیلی و با دقت، نظرات ملاصدرا را توضیح داده‌اند. حاجی سبزواری، یک شارح خوب حکمت متعالیه است. بهمن‌یار و خواجه، شارحین خوب ابن‌سینا و شهروزی و قطب‌الدین شیرازی، شارحین درجه یک شیخ اشراقند. شخص کم‌کم که اهل کار شود، این‌ها را متوجه می‌شود، البته وقتی کار کند، کم‌کم استقلال فکری پیدا می‌کند و در نظر و تفسیر استاد شک کرده، با استاد بحث می‌کند؛ حال یا متقاعد می‌شود که خودش اشتباه کرده و استاد درست گفته است و یا به این نتیجه می‌رسد که واقعاً استاد اشتباه کرده‌ است. ⭕️ اگر کار بدین ترتیب ادامه پیدا کند، شخص صاحب‌نظر شده و قدرت تحلیل پیدا می‌کند. ذهن ابتدا هرچیزی را که استاد بگوید، فرو می‌برد و آن را درست می‌داند، ولی وقتی اهل نظر شد، هر چیزی را که فرو برد، نشخوار عقلی کرده و آن‌چه را فایده‌مند است هضم کرده، بقیه را دور می‌ریزد... استاد عبدالرسول عبودیت yon.ir/D3osA 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 منابر اقتصادی ویژه ایام محرم وصفر (10) 💎 منبر دهم: الگوی توزیع و انفاق در اقتصاد مقاومتی 💎 الگوی توزیع درآمد و انفاق در اقتصاد مقاومتی، مردمی بودن انفاق در اقتصاد مقاومتی، چرخه تولید... ➕ متن کامل yon.ir/ppxsT 🔰 @ofogh_howzah 
⚫️ در مسیر نفر (8) 🔵  بایسته‌های آموزشی و پژوهشی ادبیات عرب گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری  ⭕️ فرایند کسب قدرت استنباط احکام شرعی و یا به دیگر تعبیر اجتهاد و فقاهت دارای اجزاء و مراتبی.. ➕ متن کامل yon.ir/zZzyi 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 نقش ادبیات عرب در فرآیند استنباط احکام شرعی ⭕️ فرایند کسب قدرت استنباط احکام شرعی و یا به دیگر تعبیر اجتهاد و فقاهت دارای اجزاء و مراتبی است که همانند منظومه‌ای می‌باشد که توانمندی و نظام‌بخشی به آن موجب دست‌یابی به آن می‌گردد؛ به‌طوری که کمبود و یا ضعف در یکی موجب از هم‌پاشیدگی آن منظومه می‌شود. ادبیات عرب یکی از اجزای مهم این منظومه است. ادبیات عرب از دو حیث در این مقوله جایگاه ویژه دارد: 1. تحصیل علوم پایه فقاهت و کتب فقهی 2. فهم متون فاخر دین (قرآن و روایات) تمامی کتب علوم پایه و کتب اصیل فقهی که حاوی ابواب فقه و تحقیقات و پژوهش‌های آموزنده هستند و موجب فهم و رشد دانش فقه طلاب می‌شوند به زبان عربی است و فهم زبان عربی قدم آغازین تحصیل مفاد آن‌هاست و زبان متون فاخر منابع فقهی نیز که قرآن و روایات می‌باشند عربی است؛ بنابراین تحصیل ادبیات عرب به نحو شایسته نقشی بسیار مهم در فرآیند فقاهت و منظومه استنباط دارد. 🔵 نقش و جایگاه ادبیات عرب در دین‌پژوهی ⭕️ زبان عربی زبان دین اسلام است و پژوهش در موضوعات و مسایل اسلامی نیازمند جدی به تسلط بر زبان عربی است؛ زیرا تمامی کتب تحصیلی و پژوهشی و اصل منابع لفظی فهم دین که حجم بالایی از معارف دین در خود جای داده است عربی می‌باشند. قطعاً ضعف در ادبیات عرب موجب عدم فهم، بدفهمی و یا ضعف در انفهام دینی خواهد شد... yon.ir/zZzyi 🔰 @ofogh_howzah  
🔵 در مسیر نفر (9) ⚫️ بایسته‌های تحصیل و تحقیق در منطق گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین عسکری سلیمانی ⭕️ بی‌گمان برای کسانی که در دوره‌های تخصصی و عالی علوم عقلی، مانند فلسفه، کلام و دین‌شناسی تحصیل می‌کنند، دانستن منطق در حد المنطق مرحوم مظفر، کفایت نمی‌کند... ➕ متن کامل yon.ir/iUB3E 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 وضعیت منطق‌پژوهی در حوزه ⭕️ از دیر باز، منطق را علمی ابزاری شمرده‌اند. همین که گفتید علم ابزاری، واکنش طبیعی‌ نسبت به آن، این است که زیاد جدی گرفته نشود، زیرا ابزار است و هدف نیست. هر چند امروزه در مجامع علمی، منطق بسیار جدی گرفته می‌شود و به این کار ندارند که ‌آیا ابزار است یا خیر، بلکه به‌عنوان دانشی مستقل به آن می‌نگرند. از این رو، دارای شاخه‌ها‌ی گوناگونی است که گسترش یافته، اما در حوزه علمیه، طلبه هدف خاصی دارد که منطق هدف او نیست. ‌البته این به یک معنا درست است؛ یعنی ما منطق نمی‌خوانیم برای این‌که منطق‌دان شویم، منطق می‌خوانیم که آموزه‌های دینی را از لایه‌ها‌ی عمیق آن، به‌طور منطقی و روشمند فرابگیریم. ⭕️ عامل دوم این است که اساساً منطق مجموعه‌ای از مباحث عقلی است که انسان ‌به لحاظ حالات روحی، کمتر این روحیه را می‌یابد که چنین مباحثی را پیگیری کند، چون احساس می‌کند در نهایت محتوایی عایدش نمی‌شود، به‌ویژه اگر در بخش منطق صورت باشد. این عامل سبب می‌شود، حتی کسانی که توانایی و استعداد فراگیری مباحث منطقی را دارند، منطق را زیاد جدی نگیرند. ⭕️ عامل سوم، عمومی‌تر است و آن این‌که علی‌الاصول انس آن‌ها‌ کمتر جنبه عقلانیتشان را فعال می‌کنند. زیاد نیستند افرادی که حوصله داشته باشند، مباحث عقلی محض را در حوزه فلسفه یا حوزه منطق، دنبال کنند. انگار توانایی فراگیری ‌این بخش از آموزه‌ها برای آن‌ها کمتر امکان‌پذیر است. در حال حاضر نمی‌توانیم ادعا کنیم، مجموعه‌ کاملی از پژوهش‌های منطقی را داریم و فقط باید افراد بیایند این‌ها را مطالعه کنند. هنوز کارهای بسیاری بر زمین مانده است که باید انجام شود. گروهی باید به شکل تخصصی، منطق را بیاموزند و به پژوهش در امور منطقی سوق یابند... yon.ir/iUB3E 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 در مسیر نفر (10) ⚫️  سیر مطالعاتی پژو هش‌محور دانش رجال شیعه حجت‌الاسلام والمسلمین جمال‌الدین حیدری فطرت ⭕️ پیش از ورود به ارائه سیر مطالعاتی دانش رجال شیعه، لازم است ابتدا به تعریف و رسالت این دانش توجه شود؛ چر‌‌اکه تا حدود و ثغور دانش مشخص نشود، نمی‌توان دقیقاً به مراحل کار و سیر مطالعاتی متناسب با هر مرحله پرداخت.. ➕ متن کامل yon.ir/osE70 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 رسالت رجال شیعه ⭕️ تعاریف مختلفی که از سوی اندیشمندان و رجال‌پژوهان شیعی برای دانش رجال ارائه شده، یک مقوله را مورد تأکید و اشاره قرار می‌دهد؛ «راوی‌شناسی». تعاریفی چون: «العلم بأحوال رواه الخبر ذاتاً و وصفاً» و یا «علمٌ یُبحثُ فیه عن أحوالِ الرّاوی مِن حیثُ إتصافُه بشرائطِ قبولِ الخبرِ و عدمه» و دیگر تعاریف، دو سوی راوی‌شناسی را هویدا می‌سازند: «هویت راوی» و «شخصیت روایی». توجه به این مسئله، برخی مسایل را که به اشتباه از وظایف این دانش قلمداد شده، از محدوده کاری آن خارج می‌سازد؛ مانند حکم به صحیح یا ضعیف بودن سند و یا حجیت یا عدم حجیت برخی مرسلات. ⭕️ تبیین جایگاه دانش رجال در اعتبارسنجی روایات، دومین مطلبی است که مقدمتاً باید تبیین شود. میزان اعتنا به دانش رجال و نقش‌دهی به آن در اعتبارسنجی روایات، همواره مورد اختلاف اندیشمندان شیعی بوده است؛ برخی آن را تنها محور اعتبارسنجی پنداشته‌ (موثوق السند) و گروهی آن را تنها، عضوی از مجموعه دانش‌های اعتبارسنجی دانسته‌اند (موثوق الصدور). باید دانست که در دوران حضور و عصر علمای پیشین (قدما)، اعتبارسنجی احادیث، نه فقط بر ارزیابی سند بلکه بر سه پایه: ارزیابی محتوا (نقد محتوایی)، ارزیابی راوی (تحلیل رجالی) و ارزیابی منبع و نسخه (تحلیل فهرستی استوار بوده است. ⭕️ در میان سه عنصر اعتبارسنجی فوق، کلیدی‌ترین نقش را نقد محتوایی عهده‌دار است؛ به‌گونه‌ای که حتی ارزیابی راوی نیز در موارد بسیار، تحت تأثیر مستقیم آن است. بازخوانی منابع اصلی رجال چون رجال نجاشی و ابن‌غضائری، گویای این مطلب است. از این رو باید گفت: در احراز اطمینان به صدور روایات، دانش رجال و ارزیابی راوی و سند، تنها بخشی از دایره اعتبارسنجی‌اند؛ گرچه کارکردهای دیگری در زمینه دست‌یابی به صحیح‌ترین متن و کشف جهت صدور روایات را نیز می‌توان از آن امید داشت. از این رو، در سراسر این نوشتار باید به این نکته توجه داشت که سازوکار ارائه شده در ارزیابی راوی، هیچ‌گاه نمی‌تواند به تنهایی، اطمینان یا بی‌اعتمادی به صدور روایت را حاصل نماید... yon.ir/osE70 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 در مسیر نفر (11) ⚫️ نگاهی به جایگاه تاریخ و ثمرات آگاهی‌های تاریخی گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا جباری، مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره ⭕️ «تاریخ چیز مهمی است. تاریخ را به‌عنوان یک چیز کوچک یا حاشیه‌ایی نباید خیال کرد؛ تاریخ واقعاً مهم است... ➕ متن کامل yon.ir/0rBIw 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 ارزشمندی علم تاریخ ⭕️ نکته مهم در ارتباط با دانش تاریخ و ارتباط آن با حوزویان این است که به‌عنوان یک حوزوی نبایستی خودمان را مستغنی از تاریخ بدانیم. دانش تاریخ به شاخه‌های مختلفی تقسیم شده و گرایش‌ها یا رشته‌هایی هم در حوزه دایر شده و رو به گسترش است. ⭕️ خوشبختانه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نیز به این سمت و سو حرکت کرده‌اند و در علم تاریخ درختواره‌ای تعریف شده است که در سطح یک تا سطح چهار به‌صورت منطقی و در شاخه‌ها و رشته‌های مختلف تاریخی طلاب به تحصیل آن بپردازند. ⭕️ بنابراین این‌که دانش تاریخ در شاخه‌های مختلف اعم از آن‌چه که به تاریخ اسلام به‌طور عام مربوط می‌شود و آن‌چه که به تاریخ ملل غیراسلامی مانند تاریخ اروپا و تاریخ شرق مربوط می‌شود ارزشمند است؛ به‌ویژه این‌که ما حوزویان با یک نگاه ارزشی تاریخ دیگر ملل را مطالعه می‌کنیم. ⭕️ مثلاً برای این‌که غرب را نقد کنیم لازم است که از تاریخ غرب مطلع باشیم یا اگر بخواهیم زمینه‌های تبلیغی مناسبی را برای دعوت به اسلام و تشیع در ملل مختلف داشته باشیم حتماً باید از زمینه‌ها و ریشه‌های تاریخی آن‌ها مطلع باشیم. 🔵 تأثیر فهم تاریخی در استنباطات دینی و قرآنی ⭕️ اگر ما به تاریخ این‌چنین بنگریم، اهمیت تاریخ برای ما بیشتر مکشوف می‌گردد از باب نمونه عرض می‌کنم، در قرآن کریم آیات متعددی در توصیف فضای عصر جاهلیت ذکر شده است. مخاطب یا موضوع برخی از این آیات اعراب جاهلی هستند. اما چه این آیات و یا آیات دیگری که الزاماً موضوع یا مخاطب آن‌ها اعراب جاهلی نیست و از آیات قرآن کریم بر نمی‌آید که جاهلیت را منحصر به جزیرةالعرب کرده باشد. ⭕️ در چهار موردی هم که در قرآن کریم واژه الجاهلیة به کار رفته است (آل‌عمران/154؛ مائده/50؛ احزاب/33؛ فتح/ 26) نمی‌توانیم ادعا کنیم منظور اعراب جاهلی جزیرةالعرب باشند. البته زمینه نزول آیات ممکن است اتفاقی در جزیرةالعرب و در زمان ظهور اسلام باشد اما خصوصیت سبب نزول، مراد آیه را محدود نمی‌کند. ⭕️ اگر این‌طور نگاه کنیم و جاهلیت را تعمیم بدهیم اگر بخواهیم ایران یا اروپای عصر جاهلیت را بشناسیم نیاز به مطالعات تاریخی دارد و تعمیم و فهم این آیات نیاز دارد که مطالعاتی فراتر از تاریخ جاهلیت عربی داشته باشیم. اگر تاریخ چنین اهمیت و ارزشی داشته باشد به‌طور طبیعی تاریخ در حوزه‌های علمیه بیش از آن‌چه که تا به حال به آن توجه شده است نیاز به توجه دارد. yon.ir/0rBIw 🔰 @ofogh_howzah 
🔴 کرامت حضرت رقیه (س) 💎 محدث‌زاده ارادت خاصى به خاندان رسالت، به‌ویژه حضرت اباعبداللّه‌الحسین علیه‌السلام داشت و منابر ایشان مورد عنایت ائمه معصومین علیهم‌السلام بود. 💎 ایشان با اشاره به یک مورد از عنایت امام حسین علیه‌السلام، چنین نقل کرده‌است: «مدتى به گرفتگى حنجره مبتلا شدم. بعد از معالجه زیاد، بالأخره از حنجره‌ام عکس‌بردارى کردند و گفتند: باید براى همیشه از منبر، دست بکشى. مدتى گذشت. نزدیک محرم شد. دلم شکست، گریه کردم و گفتم: یا اباعبداللّه! من عمرى نوکرى شما را داشتم. راضى نشوید از نوکرى در خانه شما محروم شوم. صداى مرا به من برگردانید. همان‌شب در عالم روِیا دیدم در محضر مولایم امام حسین علیه‌السلام هستم و یک سید روضه‌خوان هم خدمت امام بود. 💎 آقا به من فرمود: شیخ‌على، به این سید بگو روضه دخترم رقیه را بخواند. روضه حضرت را خواند؛ گریه کردم. وقتى از خواب بیدار شدم، دیدم به راحتى حرف مى‌زنم. همان روز به دکتر مراجعه کردم. معاینه کرد و با کمال تعجب گفت: هیچ مشکلى در حنجره‌ات وجود ندارد.. yon.ir/qBEDA 🔰 @ofogh_howzah 
⚫️ در مسیر نفر (12)  🔵نسب‌شناسی و امام‌زاده‌پژوهی گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمدمهدی فقیه محمدی جلالی (بحرالعلوم) مسئول مؤسسه دارالمعارف بقاع متبرکه و انساب ⭕️ نسب‌شناسی و امام‌زاده‌پژوهی نقطه عطفی در تاریخ سیاسی و اجتماعی شیعیان قلمداد می‌گردد چراکه شیعیان در نسب‌نگاری نقشی برجسته داشتند و از پیشروان این علم بودند... ➕ متن کامل yon.ir/eRkpI 🔰 @ofogh_howzah 
⚫️ دانش نسب‌شناسی و زیر شاخه‌های آن ⭕️ علم انساب دارای سابقه بسیار طولانی است. اصولاً عرب دو ویژگی داشت یکی نسب‌شناسی و دیگری شعر. نسب‌شناسی را جزو تاریخ‌نگاری می‌شمارند کما این‌که ایام‌العرب که پایه علم تاریخی امروزی است ذیل تاریخ‌نگاری و نسب‌شناسی می‌دانند. مطابق آیه قرآن نسب‌شناسی هم مدح و هم ذم شده است. ⭕️ ذم آن به این دلیل است که اعراب به نسب خودشان افتخار می‌کردند تا جایی که حتی مردگان خودشان را می‌شماردند که در قرآن می‌فرماید «أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ * حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ» که تفاخر قبر نکنید و انساب را به رخ هم نکشید. هم‌چنین نسب‌شناسی در بحث ارث، نکاح و خمس و زکات از مباحث فقهی است. زیرمجموعه نسب‌شناسی مزار‌شناسی و قیافه‌شناسی است که امروزه برای الحاق شخص به پدر مطرح می‌شود ولی در گذشته قیافه‌شناسی یکی از زیر مجموعه‌های نسب‌شناسی بوده است به این ترتیب که قیافه‌شناس برای الحاق فرزند به پدر مواردی در صورت یا بدن را بررسی می‌کرده است. ⭕️ ما همین مورد را در زمان امام رضا علیه السلام داریم، زمانی که برادران و پسرعموهای ایشان نسبت به امام جواد شک کردند چراکه صورت امام جواد علیه السلام گندمگون بود. بنابراین شک کردند که ایشان فرزند امام جواد نیست؛ چراکه فرزندان امام رضا علیه السلام در دو یا سه سالگی فوت می‌کردند از این رو به قیافه‌شناس حکم کردند و تمام بستگان امام رضا علیه السلام را آوردند. قیافه‌شناس به منزل امام رضا آمد در حالی که امام رضا علیه السلام مشغول باغبانی بودند، قیافه‌شناس امام جواد علیه السلام و بستگان ایشان را دید گفت این کودک به شماها شباهتی ندارد ولی راه رفتن او شبیه آن پیرمردی است که مشغول باغبانی است، بنابر‌این یکی از زیرمجموعه‌های علم انساب قیافه‌شناسی است. بعداز آن مزار‌شناسی است. ⭕️ متأسفانه هر سه این علم در حوزه‌های علمیه در چهار قرن اخیر منسوخ شده‌اند. چه علم نسب‌شناسی و چه علم مزار‌شناسی و چه علم قیافه‌شناسی که علل و اسباب آن قابل بحث است... yon.ir/eRkpI 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 دلايل تفاوت شيوه امام حسن و امام حسين(ع) در نهضت - صلح و قيام - چه بود؟ ⭕️ امام حسن و امام حسين(علیهما‌السلام) در ساير شرايط نيز خيلي با يكديگر فرق داشتند. سه عامل اساسي در قيام امام حسين(علیه‌السلام) دخالت داشته است. هر كدام از اين سه عامل را كه در نظر بگيريم... ➕ متن کامل yon.ir/7B9vL    🔰 @ofogh_howzah 
📙 ویژه نامه چهل منزل تا اربعین حسینی ➕ فایل پی دی اف این ویژه نامه 👇👇👇👇
🔴 منشور اخلاقی و تربیتی زائرین اربعین حسینی 🔘 گفتاری از حجت‌الاسلام والمسلمین سیدریاض حکیم ◽️ پیاده‌روی اربعین، حماسه است؛ حماسه عاشقی در سکوت، حماسه صبر و استقامت، حماسه ایثار و محبت حماسه تحمل دشواری‌ها برای رسیدن به محبوب خدا... ➕ متن کامل https://linkp.ir/5KyY 🔰 @ofogh_howzah   
💎 امام حسن عسکری علیه‌السلام 💠 نحن کهف لمن التجأ الینا و نور لمن استبصر بنا و عصمة لمن اعتصم بنا من احبّنا کان معنا فی السنام الاعلی. 💠 ما پناهگاهی هستیم برای کسی که به ما پناه آورد و نوری هستیم برای آن‌که از ما بصیرت بطلبد و موجب مصونیت کسی هستیم که از ما پناه جوید. هرکه ما را دوست بدارد، در مرتبه اعلا با ما خواهد بود.   بحارالانوار/50/299 🔰 @ofogh_howzah 
✳️ سیرهای مطالعاتی و بایسته های پژوهشی علوم حوزوی 📙 ویژه نامه در مسیر نفر (هفته نامه افق حوزه ) 1⃣ استاد عبدالرسول عبودیت👇 yon.ir/D3osA 2⃣  حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری فطرت 👇 yon.ir/osE70 3⃣ حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه 👇 yon.ir/Sf2xL 4⃣  روشمند هفت وادی، چهل منزل حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی 👇 yon.ir/yVjmZ 5⃣ بایسته‌های تحصیل و تدریس از منظر آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی 👇 yon.ir/CDQUJ  6⃣ بایسته‌های تحصیل و تحقیق حجت‌الاسلام والمسلمین عسکر سلیمانی 👇 yon.ir/iUB3E 7⃣ بایسته‌های آموزشی و پژوهشی حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری👇 yon.ir/zZzyi   8⃣ نگاهی به جایگاه و روش پژوهش تاریخی حجت‌الاسلام والمسلمین جباری 👇 yon.ir/0rBIw 9⃣ راه کارهای عملی برای رسیدن به حوزه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر تحریری 👇 yon.ir/352C5 0⃣1⃣ ضرورت‌، اهمیت و اهداف آیت‌الله‌العظمی سبحانی 👇 yon.ir/12DHJ    1⃣1⃣ اهمیت و جایگاه و در حوزه‌های علمیه حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی 👇 yon.ir/p0Lu6 🔹eitaa.ir/feghheumanism 🔰 @ofogh_howzah