eitaa logo
افق حوزه
17.7هزار دنبال‌کننده
18هزار عکس
727 ویدیو
746 فایل
📗 هفته نامه افق حوزه 🔰 فراگیرترین رسانه مکتوب حوزه های علمیه سراسر کشور ارتباط با مسئول کانال: @admin_ofogh1 ✅ سایت www.ofoghhawzah.ir ✅ سروش sapp.ir/ofogh_howzah ✔️ استفاده از مطالب با ذکر منبع، بلامانع است️
مشاهده در ایتا
دانلود
💥عصمت حیّ سرمدی، به شهر قم خوش آمدی 💐23 ربیع الاول سالروز ورود کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه به شهر قم بر تمام عاشقان و محبان عش آل محمد(صلی الله علیه)مبارک باد! 💐 زینب دوم علی ای همه افتخار قم نسیم تربت تو شد، بهشت قم، بهار قم قبله اهل معرفت با قدمت دیار قم دخت رسول امجدی، به شهر قم خوش آمدی نمی رسد به عزت و جلال تو عقول ما پس از بتول و زینبی زینب ما، بتول ما شهر قـم از قـدوم تو مدینه الرسول ما همچو رضابه مشهدی، به شهر قم خوش آمدی 🔰 @ofogh_howzah
💠تقویم روز ❇️نظری کوتاه بر زندگی حضرت معصومه(سلام الله علیها) 👈حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) روز اول ذیقعده سال173 قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود. پدر بزرگوار آن حضرت، امام موسی کاظم(علیه السلام) و مادر گرامیش حضرت نجمه خاتون میباشد، که بعد از تولد حضرت رضا(علیه السلام) به «طاهره» ملقب گردید. 🔹درسال 201قمری در پی انتقال اجباری امام رضا(علیه السلام) به خراسان، حضرت معصومه(علیها السلام) بعد از یک سال تحمل دوری برادر بزرگوارش از مدینه منوره عازم خراسان گردید. 💧از آن جایی که حضرت فاطمه معصومه(علیها السلام) پیام آور فرهنگ و معارف اهل بیت(علیهم السلام) و مدافع مظلومیت امامان شیعه و تداوم بخش راه پدر بزرگوارش در مبارزه با طاغوتهای زمان بود، عوامل حکومتی بنی عباس، در شهر ساوه به کاروان حامل آن حضرت حمله کرده و همراهان آن حضرت را به شهادت رساندند. حتی طبق نوشته استاد محقق شیخ جعفر مرتضی عاملی در کتاب حیاة الامام الرضا(علیه السلام)، آن حضرت را نیز مسموم نمودند. 🔸حضرت فاطمه معصومه(علیها السلام) بر اثر مسمومیت و شدت غم و اندوه در شهر ساوه بیمار گردید و فرمود: مرا به شهر قم ببرید; زیرا از پدرم شنیدم که میفرمود: شهر قم مرکز شیعیان ماست .برای همین، حضرت معصومه(علیها السلام) در 23 ربیع الاول سال 201 قمری به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده زیادی از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت(علیهم السلام) قرار گرفت. 👈آن بزرگوار بعد از 17 روز اقامت در منزل موسی بن خزرج که به «بیت النور» شهرت یافت، در دهم ربیع الثانی سال 201 هجری دیده از جهان فرو بسته و در «باغ بابلان» محل فعلی مزار آن حضرت دفن گردید.. 🔰 @ofogh_howzah
🔴 احیای سه اثر بانو مجتهده امین در جامعة‌الزهرا‌ علیها السلام ◽️ معاون پژوهش جامعةالزهرا‌ علیها السلام گفت: سه کتاب از آثار بانو مجتهده امین‌ رحمه الله علیها به همت پژوهشگران جامعة‌ الزهرا‌ علیها السلام، تصحیح، تعلیق و مستندسازی شده است تا گامی در جهت شناساندن نظرات بانو امین به جامعه علمی باشد. ◽️ خانم ریحانه حقانی معاون پژوهش جامعة ‌الزهرا‌ علیها السلام تصریح کرد: معاونت پژوهش جامعة‌الزهرا‌ علیها السلام به‌منظور تقویت فرهنگ اسلامی و با هدف معرفی شخصیت و احیای میراث علمی بانو مجتهده امین به‌عنوان یکی از بانوان شیعه در جهان اسلام، طرح احیا و ساماندهی برخی آثار این بانوی فاضله را در دستور کار خویش قرار داد. ◽️ وی افزود: این طرح پس‌از طی مراحل کارشناسی، تصویب و تنظیم شیوه‌نامه اجرای آن، توسط برخی از اساتید و همکاران پژوهشی معاونت پژوهشی جامعة‌الزهرا‌ علیها السلام آغاز شد که شامل مراحلی هم‌چون استخراج منابع، مستندسازی، اصلاح، ارزیابی و بازنگری است که این مراحل در مورد سه کتاب «روش خوشبختی»، «اخلاق و راه سعادت» و «معاد یا آخرین سیر بشر» که از آثار بانو امین است، انجام شده و این کتاب‌ها به چاپ رسیده است. ◽️ معاون پژوهش جامعة‌الزهرا‌ علیها السلام در پایان تصریح کرد: این سه کتاب توسط پژوهشگران جامعة‌الزهرا‌ علیها السلام، تصحیح، تعلیق و مستندسازی شده تا گامی در جهت شناساندن نظرات بانو امین‌ رحمه الله علیها به جامعه علمی باشد. 🔰 @ofogh_howzah 
💥گرامیداشت ورد حضرت معصومه(س) امروز در قم یک هزار و ۲۰۰ سال پیش در چنین روزی حضرت معصومه (س) وارد شهر قم شدند و بعد از ۱۷ روز اقامت، در دهم ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ هجری دیده از جهان فرو بست. 🔰 @ofogh_howzah
🔵 رؤیای ایرانیان در انقلاب اسلامی ✅ انقلاب اسلامی دیروز و امروز (بخش پایانی) ◽️ زمینه اصلی انقلاب وجود حکومتی بود که نه مشروعیت داشت و نه موفقیت. رضا شاه دست‌نشانده انگلیسی‌ها بود که برای تحقق بخشیدن به اهداف آن‌ها قدرت به او سپرده شده و محمدرضا شاه نیز وارث این حکومت نامشروع بود... ➕ متن کامل yon.ir/eV0W7 🔰 @ofogh_howzah   
🔴 رسالت امروز ما در چهلمین بهار آزادی ◽️ اینک چهل سال از آن واقعه عظیم می‌گذرد. انقلاب از فراز و نشیب‌های بسیاری عبور کرده است. دشمنان داخلی و خارجی انقلاب، بحران‌های سهمگینی را برای نابودی این نهال نوپا به‌وجود آوردند. با ایثارگری‌ها، جانبازی‌ها، از خودگذشتگی‌ها و فداکاری‌های رزمندگان و شهدای پنجاه‌وهفت، انقلاب هم‌چنان با سربلندی به راه خود ادامه می‌دهد. تهدید‌های قدرت‌های جهانی و توطئه‌های عمال داخلی آن‌ها، به اشکال مختلف و به‌صورت بسی پیچیده‌تر از گذشته، ادامه دارد. ◽️ بقا و موفقیت انقلاب هم‌چنان بصیرت، حکمت، تدبیر، ایمان، شجاعت، مقاومت و فداکاری می‌طلبد. خط اصلی انقلاب همان خط و رهبری انقلاب، همان رهبری و اهداف و خواسته‌ها همان است. از آن‌جا که این انقلاب مخالف سلطه قدرت‌های خارجی و مخالف هرزگی و بی‌بندوباری داخلی است، در داخل و خارج دشمنان بسیاری دارد و خواهد داشت که هیچ‌گاه از دشمنی و فتنه‌گری دست برنخواهند داشت و همه امکاناتشان را برای تضعیف این انقلاب بسیج و همه مزدورانشان را برای شیطنت و فتنه‌گری گسیل خواهند کرد. ◽️ تنها راه موفقیت انقلاب و غلبه‌اش بر دشمنان برخورداری از پشتوانه عظیم ملی است. همان‌گونه که وحدت و یکپارچگی و یک‌دلی مردم و عشق و تبعیتشان از رهبری موجب پیروزی انقلاب شد، حفظ آن وحدت برای بقا انقلاب نیز ضروری است. حمایت و همراهی مردم نسبت به مسئولین نیز بستگی به تدبیر و خلوص و کار عاشقانه آن‌ها دارد. انحراف از آرمان‌های مادی و معنوی انقلاب، در ارکان انقلاب خلل وارد خواهد نمود. مردم طالب محو ستم، تبعیض، فساد، استقرار عدالت، توسعه و آبادانی و حرکت در چارچوب ارزش‌های اسلامی می‌باشند. خودکامگی و سوء استفاده از امکاناتی که با خون صد‌ها هزار شهید و جانباز و مجاهدت‌ها و مرارت‌های بسیار به‌دست آمده، نه پنهان و نه بی‌پاسخ خواهد ماند. ◽️ دیروز انقلاب غرورآفرین و پیروزمند بود، فردای انقلاب در گرو عملکرد امروز ماست. امید که با هوشیاری و پشتکار و ایثار ملت و دولت شاهد استقامت و اقتدار روز افزون این نظام مقدس باشیم. ◽️ در چهلمین بهار آزادی یاد همه شهیدان، خاصه لاله‌های پرپری که در بهمن خونین پنجاه‌وهفت با ریختن خون‌های سرخشان در سنگ‌فرش خیابان‌ها و کوچه‌ها بهاران سبز با طراوت را به زمستان سرد و پژمرده آوردند همواره در دل‌های آزادگان عاشورایی جاودانه باد. مباد که هرگز آن خاطرات سبز در خاطره تاریخ کم‌رنگ گردد... yon.ir/eV0W7 🔰 @ofogh_howzah   
💠حدیث روز 👈 لعن خداوند به خریداران و فرشندگان مشروبات الکلی رسول خدا (صلي الله عليه و آله):لَعَـنَ اللّه ُ الْخَمْرَ وَ عاصِرَها وَ غارِسَها وَ شارِبَها وَساقِيَها وَبايِعها وَ مُشْتَرِيها وَ اكِلَ ثَمَنِها وَحامِلَها وَالَْمحْمُولَ اِلَيْهِ. خداوند لعن كرده است مشروب وفشارنده آن و كارنده درخت آن ونوشنده آن وساقى وفروشنده آن وخريدار وخورنده پول آن وحامل آن را وكسى را كه به سوى او مى برند. 📚 بحارالانوار جلد 103/44 🔰 @ofogh_howzah
📗 هفته نامه افق حوزه شماره 572 ➕ فایل پی دی اف این شماره 👇👇
🔴 خلق پول کلاهبرداری و حرام است  ◽️ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتای جمعی از اقتصاددانان حوزوی در خصوص خلق پول توسط بانک‌ها، این عمل را مصداق بارز اکل مال به باطل دانستند. متن سؤال اقتصاددانان حوزوی و پاسخ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد موضوع خلق پول توسط بانک‌ها به این شرح است... ➕ متن کامل yon.ir/YsddT 🔰 @ofogh_howzah 
◽️ دو مطلب مهم است: یکی استقلال حوزه، حوزه باید فقط فانی در امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد، و دوم ، احیای امر آل‌محمد علیهم السلام به تفقه و انذار. خداوند خطاب به موسی فرمود: اگر دو کار را انجام دهی برتر و والاتر از صد سال صیام ایام و قیام لیالی است. موسی با تعجب پرسید: این کار چیست؟ خطاب آمد یکی رد آبق و دیگری ارشاد ضال. رد آبق ، توبه دادن گنهکار و ارشاد ضال ، هدایت به امام زمان است. آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی 🔰 @ofogh_howzah 
🔴 مرحله دوم شناسایی استعدادهای برتر حوزه در عرصه تبلیغ و امور فرهنگی ◽️ مرحله دوم فراخوان شناسایی استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه در عرصه تبلیغ و امور فرهنگی، از سوی مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه اعلام شد. ◽️ شرط سنی برای طلاب بلند‌مدت و کوتاه‌مدت سفیران هدایت در مقاطع3 و 4 حداکثر 34 و 40 سال، در سطح یک بلند‌مدت 29 سال و در سطح یک کوتاه‌مدت سفیران 25 سال است. ◽️ طلاب جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دفترچه راهنما، می‌توانند تا 15 آذر به سامانه اینترنتی مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه به نشانی nokhbegan.ismc.ir مراجعه کنند. 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 توصیه حکیم میرداماد (ره) به ملاصدرای شیرازی (ره)   ◽️ اگر خواهان تحصیل حکمت هستی نباید از هوای نفس پیروی کنی و خواهش‌های نفس اماره را برآوری... کسی که خواهان رسیدن به مرحله کمال است باید از تأمین کوچک‌ترین هوس نفس اماره سرکشی کند و نفس سرکش وقتی دریافت که به هوس‌های او اعتنا نمی‌کنند از بوالهوسی صرف نظر می‌کند و از آن به بعد بر اثر سکوت نفس اماره، وسوسه گناه از بین می‌رود و چون طالب عمل، مرتکب گناه نمی‌شود، روحش برای ادراک حقایق حکمت آمادگی پیدا می‌کند. 🔰 @ofogh_howzah 
👈 26 ربيع الاول سالروز صلح حضرت امام حسن مجتبي (عليه السلام) 🔰 @ofogh_howzah
❇️سخن روز 💠 امام خامنه ای و اهمیت صلح امام حسن(علیه السلام) 👈 اگر امام مجتبی(ع) صلح نمی کرد، تمام ارکان خاندان پیامبر(ص) را از بین می بردند و کسی را باقی نمی گذاشتند که حافظ نظام ارزشی اصیل اسلام باشد. همه چیز به کلی از بین می رفت و نوبت به جریان عاشورا هم نمی رسید... . صلح امام مجتبی(ع) همان قدر ارزش داشت که شهادت برادر بزرگوارش، امام حسین(ع) ارزش داشت و همان قدر که آن شهادت به اسلام خدمت کرد، آن صلح هم همان قدر، یا بیشتر به اسلام خدمت کرد. 🔰 @ofogh_howzah
🔵 مراد و مفهوم واقعی جمال و حب به جمال در انسان چیست؟ / آیت‌الله مصباح یزدی ◽️ زیبایی بدین معناست که شیء به‌گونه‌ای باشد که باعث اعجا‌ب و لذت گردد؛ و اگر چه معنایی که در لغت از این لفظ متبادر است، زیبایی دیدنی است، ‌اما معنای حقیقی آن، محسوسات و متخیلات غیر دیدنی، بلکه معانی را هم شامل می‌شود. بر این اساس، معانی لطیفی که شاعر در اشعار حاوی استعاره‌ها و کنایه‌ها درک می‌کند، چیزی جز زیبایی نیست... ➕ متن کامل yon.ir/yisOl 🔰 @ofogh_howzah  
🔵 زیبایی صوری و معنوی زیبایی بدین معناست که شیء به‌گونه‌ای باشد که باعث اعجا‌ب و لذت گردد؛ و اگر چه معنایی که در لغت از این لفظ متبادر است، زیبایی دیدنی است، ‌اما معنای حقیقی آن، محسوسات و متخیلات غیر دیدنی، بلکه معانی را هم شامل می‌شود. بر این اساس، معانی لطیفی که شاعر در اشعار حاوی استعاره‌ها و کنایه‌ها درک می‌کند، چیزی جز زیبایی نیست؛ و تناسب و تناسق هستی (نسق، یعنی نظم و تربیت) و حسن نظم و ترتیب حاکم بر آن‌که حکیم را به اعجاب و تحسین وا می‌دارد، و بلکه آن را صفت ذاتی وجود می‌انگارد، چیزی به جز زیبایی نیست، و آن‌چه که عارف را به هنگام شهود ملکوت آسمان‌ها و زمین شگفت‌زده و مدهوش می‌کند، چیزی نیست جز زیبایی. پس زیبایی یا صوری است یا معنوی، و درک زیبایی معنوی در معانی جزئیه، به وسیله‌ وهم است و در معانی بالاتر از آن، توسط عقل.  🔵 زیبایی عقلی و از آن‌جا که زیبایی را در بیش از یک مقوله می‌یابیم، نتیجه می‌گیریم که زیبایی از سنخ وجود است، نه از سنخ ماهیت، و از این جهت شبیه علم و وحدت می‌باشد. و نفس در هر مرتبه‌ای که قرار گیرد؛ مجذوب زیبایی موجود در همان مرتبه از وجود می‌شود، لذا این‌گونه نیست که اگر نفس از ماده و لوازم آن مجرد شود، از زیبایی و لذت حاصل از آن محروم شود، بلکه با زیبایی عقلی، شگفتی و لذتش افزون می‌گردد و مقصود ما از زیبایی عقلی، نوعی زیبایی است که در اموری فراتر از حسیات و معانی جزئی وجود دارد. yon.ir/yisOl 🔰 @ofogh_howzah  
◽️ لذتی که یک انسان با ایمان در نماز دارد، از تمام لذائذ مادی و دنیوی بالاتر و بهتر است و اصلاً قابل مقایسه با لذت‌های مادی و زودگذر نیست. ◽️ زبان الکن است از این‌که بتوانیم درباره این فریضه بزرگ الهی حرفی بزنیم. سال‌های سال هم اگر درباره نماز گفت‌و‌گو شود و برکات و آثار آن برای جامعه بشری بیان شود هنوز هم کم است و نمی‌توان حقیقت آن را آن طور که هست بیان نمود...  آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی 🔰 @ofogh_howzah 
📗 حدیث روز 👈 12 پيام حضرت على(عليه السلام) به بازاريان 🔹اذا طافَ فِى الأسواقِ وَ وَعَظَهُمْ: يا مَعْشَرَ التُّجّارِ قَدِّمُوا الاِْسْتِخارَةَ وَتَبَرَّكُوا بِالسُّهُولَةِ وَاقْتَرِبُوا مِنَ اَلْمُتَبايِعَيْنِ وَتَزَيَّنُوا بِالْحِلْمِ وَتَناهَوْا عَنِ الْيَمينِ وَجانِبُوا الْكِذْبَ وَتجافُوا عَنِ الظُّلْمِ وَاَنْصِفُوا الْمَظْلُومينَ وَلاتَقْرَبُوا الرِّبا «وَاَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيْزانَ وَلاتَبْخَسُوا النّاسَ اَشْيائَهُم وَلاتَعْثَوا فِى الاَْرْضِ مُفْسِدينَ». حضرت على عليه السلام وقتى در بازار مى گشت وموعظه مى كرد، چنين مى فرمود: هان اى گروه بازرگانان، 1⃣ در آغاز از خدا خير بخواهيد، 2⃣ و با سهل گيرى بركت بجوييد، 3⃣ و در اخلاق وجايگاه به خريداران نزديك شويد، 4⃣ و به حلم و بردبارى آراسته باشيد، 5⃣ و از سوگند باز ايستيد، 6⃣ و از دروغ دورى گزينيد، 7⃣ و از ستمگرى كناره بگيريد، 8⃣ و حق مظلومين را بپردازيد، 9⃣ و به ربا نزديك نشويد، 0⃣1⃣ و پيمانه و ترازو را كامل كنيد، 1⃣1⃣ و از اموال مردم كم نگذاريد، 2⃣1⃣ و در زمين فساد نكنيد. 📚 بحارالانوار جلد 78/54 🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز ☸ آیت الله سید محمد باقر درچه ای (ره) از منظر آیت الله العظمی بروجردی(ره) ◽️«اغلب غذای ایشان به هنگام ناهار و شام، نان درچه و ماست بود که مختصری نعنای خشک هم به آن اضافه می کردند و کمتر اتفاق می افتاد که غذای پخته مثل آبگوشت داشته باشند. ◽️ از جمله ویژگی های ایشان آن بود که هنگام غذا خوردن از تعارفات مرسوم خودداری می کردند. یک روز از ایشان سؤال کردیم که چرا در هنگام غذا خودرن تعارف نمی کنید؟ پاسخ داد: خوف آن دارم که تعارفم دروغ باشد و خدای ناکرده جزو دروغگویان محسوب شوم؛ چون افرادی که هنگام غذا خوردن بر من وارد شده اند، یا می دانستم که غذا خورده اند که در این صورت تعارف کردن معنایی نداشت؛ یا احتمال می دادم غذای مرا نپسندند و یا اینکه غذای موجود فقط به اندازه خودم بوده و خود نیز گرسنه بوده ام. به هر حال چون احساس می کنم در این گونه موارد تعارف بنده معنایی ندارد و شائبه دروغ نیز به آن وارد است، از تعارف خودداری می کنم. 🔰 @ofogh_howzah 
📙 معرفی کتاب تأویل الآیات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرة ◽️ سیدشرف‌الدین علی حسینی استرآبادی از علمای قرن دهم هجری، شاگرد شیخ نورالدین علی‌بن عبدالعالی معروف به محقق کرکی است. اگر چه تذکره‌ای از حیات علمی ایشان برای نسل‌های امروزی به‌جا نمانده، ولی از اثرشان می‌توان پی برد که ایشان در حدیث، تفسیر و علوم قرآنی تبحر و توانایی بالایی داشته است... ➕ متن کامل yon.ir/95398 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 فراخوان طرح‌های پژوهشی سینمایی و حمایت از پایان‌نامه‌های طلاب   ◽️ مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و سازمان سینمایی کشور فراخوان دریافت طرح‌های پژوهشی سینمایی و حمایت از پایان‌نامه‌های سینمایی طلاب حوزه‌های علمیه را برگزار می‌کنند. ◽️ رئیس انجمن سواد رسانه طلاب در این‌باره گفت: در این فراخوان محورهای اصلی اعلام شده توسط دو مرکز بدین شرح است: فقه و سینما، حکمت سینما، قرآن و سینما، دین، سینما و ژانر، دین، سینما و جامعه، آسیب‌شناسی آثار سینمای ایران از منظر دینی و سینمای ایران و عرصه بین‌الملل. ◽️ رفیع الدین اسماعیلی ادامه داد: میزان مبلغ عقد قرارداد در طرح‌های پژوهشی باتوجه به کیفیت کار بوده و میزان مبلغ حمایتی در پایان‌نامه‌ها در مقطع کارشناسی ارشد و سطح 3 مبلغ 000/000/30 ریال و در مقطع دکتری و سطح 4 مبلغ 000/000/50 ریال می‌باشد. ◽️ وی در پایان افزود: آخرین مهلت ارسال طرح تا پایان بهمن 1397 بوده و علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت درخواست به پورتال مرکز فرهنگی هنری مراجعه نمایند. هم‌چنین جهت مراجعه حضوری به آدرس قم، خیابان شهداء (صفائیه)، کوچه 21، فرعی اول، سمت چپ، مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی مراجعه نموده و یا با شماره 31155157 - 025 تماس حاصل نمایند    🔰 @ofogh_howzah 
📗 حدیث روز 💠 قالَ رسول اللّه صلي الله عليه و آله: آكِلُ الرِّبا وَ مُؤْكِلُهُ وَ كاتِبُهُ وَ شاهِداهُ فِي الْـوِزْرِ سَـواءٌ. [من لايحضره الفقيه جلد 3/274] 💠 رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: ربا خوار و ربا پرداز و حسابدارِ امور ربوى و گواهان آن همه در بارِ گناه، شريك و مسئولند. 🔰 @ofogh_howzah 
🔵  زیارت قبور پاکان رسم انسانى و سنت رحمانی 🔘 نوشتاری از: حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سبحانی ◽️ حضور میلیونى شیفتگان خاندان رسالت در اربعین سالار شهیدان در شهر مقدس کربلا، زلزله در کانون وهابیت پدید آورده و خشم آن‌ها را برانگیخته است و لذا یکى از شبکه‌هاى متعلق به وهابیت سفر به زیارت قبور را به استناد دو حدیث حرام اعلام کرده حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سبحانی از مدرسان حوزه علمیه قم.. ➕متن کامل http://yon.ir/GBFcB 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 دستاویز وهابیت در تحریم سفر ◽️ شبکه وهابى‌ها می‌گوید در کتاب وسایل‌الشیعه حدیثى از امیرالمؤمنین‌ علیه السلام آمده است: «لا تشدّ الرحالُ إلاّ الى ثلاثةِ مساجدَ: المسجدِ الحرام، ومسجدِ الرسول‌ صلی الله علیه و آله و سلم ومسجد الکوفة؛ بار سفر بسته نمى‌شود مگر بر سه مسجد: مسجدالحرام، و مسجد رسول، و مسجد کوفه». بنابراین فقط سفر براى این سه مسجد جایز است نه سفر به زیارت پیامبر و دیگر اولیاء. ◽️ پاسخ: حدیث مذکور نه از نظر سند تمام است و نه از نظر دلالت اما از نظر سند: راوى حدیث دو نفرند به نام‌هاى «حسن‌بن على» و «ابوالصخر»، نام فرد نخست از اسماء مشترک است معلوم نیست مقصود کدام یکى از آن‌ها است، دومى، عمربن حنظله است که ثقه است ولى هر دو نفر از امیرمؤمنان‌ علیه السلام نقل می‌کنند که آن حضرت چنین فرمود، و این دو نفر از اصحاب امام صادق‌ علیه السلام هستند که در سال 148 درگذشته است، اکنون چگونه می‌توانند از امیرمؤمنان‌ علیه السلام نقل روایت کنند که در سال 40 هجرت با شهادت درگذشته است، در این صورت باید گفت: واسطه یعنى ناقل حدیث میان این دو و امیرمؤمنان‌ علیه السلام افتاده و حدیث به اصطلاح مرسل است و قابل استناد نیست و لذا در متن حدیث آمده است «یرفعان إلى أمیرالمؤمنین». ◽️ اما از نظر دلالت، اصلاً حدیث ربطى به سفر براى زیارت قبور اولیاء ندارد موضوع اثباتاً و نفیاً مسجد است و بس، توضیح این‌که: عزیزانى که با علوم عربى آشنا هستند می‌دانند که جمله استثنائیه از دو چیز تشکیل می‌شود: 1. جمله مستَثى‌منه: «ما جاءنی أحد». 2. جمله استثناء: «إلاّ زید». حدیث یاد شده از دو جمله تشکیل یافته: 1. مستثنى‌منه: «لا تشدّ الرحال». 2. استثناء «إلاّ إلى ثلاثة مساجد». از آن‌جا که در جمله نخست، مستثنى‌منه صریحاً وارد نشده است، به اقتضاى قواعد زبان عربى باید کلمه‌اى در آن در تقدیر گرفته شود و به اصطلاح حکم «مستثنى‌منه» را داشته باشد و آن به قرینه مستثنى، لفظ «مسجد» است که حذف شده است و مضمون حدیث چنین است: «لا تشد الرحال إلى مسجد من المساجد إلاّ إلى ثلاثة». ◽️ با توجه به این‌که دو طرف جمله در مورد «مسجد» سخن می‌گوید، باید گفت که گفتار حضرت از نظر نفى و اثبات، بر محور مسجد می‌چرخد و مفاد آن این است که براى اقامه نماز، براى هیچ مسجدى نباید رنج سفر را تحمل نمود مگر براى سه مسجد. در این صورت، سفر براى زیارت پیامبر‌ صلی الله علیه و آله و سلم و یا زیارت اولیاء در مستثنى منه(مسجد) داخل نبوده و موضوعاً از دایره کلام خارج است و نهى شامل آن نمى‌گردد... http://yon.ir/GBFcB 🔰 @ofogh_howzah