🗓 تقویم تاریخ
💥 8 دی
🔵 اجتماع بزرگ مردم در ميدان بهارستان تهران برای ملی شدن نفت (1329ش)
◽️ پس ازآن كه از اول تيرماه سال 1329 ش، مجلسشوراى ملى براى رسيدگى به مسأله نفت، كميسيون خاصى را تعيين نمود، بحث بر سر ملى كردن نفت بر سر زبان ها افتاد و اين مسأله پس از مدتى به طور جدى مطرح شد. در اين ميان، سپهبد رزم آرا، نخست وزير رژيم پهلوى، به شدت با ملى شدن نفت مخالفت ورزيد و ايران را ناتوان از استخراج و توليد نفت معرفى كرد.
◽️ به دنبال نطق نخست وزير و نيز وزيردارايى وقت در مجلس مبنى بر عدم توانايى مردم ايران در استخراج و فروش نفت، در روز هشتم دى ماه 1329 ش، آيت اللّه سيد ابوالقاسم كاشانى، رهبر مذهبى و پيشواى بزرگ مردم، طبق دعوت عام از همگان خواست تا درباره تصميم گيرى در مسأله نفت در ميدان بهارستان تهران اجتماع نمايند. در اين اجتماع عظيم، ناطقين با رهنمودهاى آيت اللّه كاشانى، نطق هاى آتشينى ايراد نموده و دولت و شركت نفت را مورد انتقاد قرار داده، تنها راه نجات ملت ايران را ملى كردن صنعت نفت دانستند. مطبوعات نيز به تبعيت از پيشواى روحانى خود، مقالات اساسى خود را به ملى كردن نفت اختصاص دادند. اين تجمعات در روزهاى ششم بهمن و دوازدهم بهمن آن سال نيز تكرار شد ولى باز هم نخست وزير با آن مخالفت نمود.
◽️ سرانجام با اعدام انقلابى رزم آرا توسط جمعيت فداييان اسلام در 16 اسفند آن سال، مجلس رأى به ملى شدن صنعت نفت ايران داد و دست اجانب به ويژه انگلستان از اين نعمت خدادادى كوتاه شد.
🔰 @ofogh_howzah
☸ از منظر مورخین، تاریخچه «حجاب» به چه زمانی برمیگردد؟
🔘 نوشتاری از علیاصغر رضوانی
◽️ آنچه از تاریخ استفاده میشود این است که در ایران باستان و در میان قوم یهود و احتمالاً در هند حجاب وجود داشته و حتی از آنچه در قانون اسلام آمده سختتر بوده است؛ ضمن اینکه اصولاً در جاهلیت عرب حجاب وجود نداشته و بهوسیله اسلام در عرب پدید آمده است.
◽️ «ویل دورانت» راجع به قوم «یهود» و قانون «تلمود» مینویسد: «اگر زنی به نقض قانون یهود میپرداخت چنانکه مثلاً بدون آنکه چیزی برسرداشت به میان مردم میرفت، و یا در شارع عام نخ میرشت، یا با هر سنخی از مردان درد دل میکرد، یا صدایش آنقدر بلند بود که چون در خانهاش تکلم مینمود همسایگانش میتوانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد».
◽️ او همچنین راجع به زنان «ایرانیان» قدیم مینویسد: «زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوشدار از خانه بیرون بیایند و هرگز به آنان اجازه داده نمیشد که آشکارا با مردان معاشرت کنند. زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را ولو اینکه پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقشهایی که از ایران باستان بر جای مانده صورت هیچ زنی دیده نمیشود و نامی از ایشان به نظر نمیرسد...».
◽️ آری، بعداز ظهور اسلام در میان اعراب جاهلی همگی این دستور را پذیرفته و پوشش اسلامی و حجاب را قبول نمودند. «زمخشری» در اینباره نقل میکند که «عایشه» همواره زنان «انصار» را این چنین ستایش میکرد: «مرحبا به زنان انصار! همین که آیات سوره نور نازل شد یک نفر از آنان دیده نشد که مانند سابق بیرون بیاید. سر خود را با روسریهای مشکی میپوشاندند، گویی کلاغ روی سرشان نشسته است».
🔰 @ofogh_howzah
🇮🇷 چهل سالگی انقلاب (2)
♦️ دستاوردهای اقتصادی
🔴 تحول در گازرسانی
◽️ تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها پنج شهر کشور از لولهکشی گاز بهرهمند بودند که در مسیر خط لوله سراسری قرار داشتند. در این دوران، هدف اصلی از تولید گاز، صادرات بود. این میزان در سالهای پس از پیروزی انقلاب، بهویژه در سالهالی 1367 تا 1374 به میزان چشمگیری افزایش یافت. تا پایان سال 1375 جمعاً حدود 280 شهر کشور به شبکه گازرسانی پیوستند
در سال 1379 تعداد شهرهای زیرپوشش شبکه گازرسانی کشور به 379 شهر رسید.بدین ترتیب، تعداد شهرهای زیوپوشش شبکه گازرسانی در سال 1379 نسبت به سال 1357 (یعنی پایان دوران رژیم پهلوی)، 76 برابر شده است. به عبارت دیگر، در 22 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، 75 برابر کل دوران رژیم پهلوی شهرهای کشور زیرپوشش شبکه گازرسانی قرار گرفتند.
◽️ شبکهگذاری گاز طبیعی در کشور نیز تا پایان دوره رژیم پهلوی دوهزار کیلومتر بود که در سال 1379 به 59 هزار کیلومتر افزایش یافت یعنی میزان شبکهگذاری گاز طبیعی در این مدت، 30 برابر شده است. میزان انشعاب گاز طبیعی در سال 1357، 879/51 مورد بود که در سال 1367 به 729/802 مورد؛ در سال 1377 به 669/793/2 مورد و در سال 1379 به 000/300/3 مورد افزایش یافت. بدین ترتیب، تعداد انشعاب گاز طبیعی نیز از سال 1357 تا 1379 حدود 62 برابر شده و بهاندازه 61 برابر کل دوران رژیم پهلوی، انشعاب گاز طبیعی نصب شده است.
🔰 @ofogh_howzah
⭕️ ده جمله طلایی رهبری راجع به «۹ دی» و «فتنه»
1⃣ فتنهها را باید با روشنگری خاموش کرد. هر جا روشنگری باشد، فتنهانگیز دستش کوتاه می شود. ۱۳۷۸/۰۵/۰۸
2⃣ فتنهانگیختن و بد دل کردن مردم نسبت به یکدیگر، یکی از مواد برنامهای است که دشمنان نسبت به این ملت در نظر دارند. ۱۳۷۹/۰۱/۰۶
3⃣ فتنه معنایش این است که یک عدهای بیایند با ظاهرِ دوست و باطنِ دشمن وارد میدان شوند، فضا را غبارآلود کنند؛ در این فضای غبارآلود، دشمن صریح بتواند چهرهی خودش را پنهان کند، وارد میدان شود و ضربه بزند. ۱۳۸۸/۱۰/۲۹
4⃣ شما دیدید فتنهای به وجود آمد، کارهائی شد، تلاشهائی شد، آمریکا از فتنهگران دفاع کرد، انگلیس دفاع کرد، قدرتهای غربی، منافقین و سلطنتطلبها دفاع کردند؛ نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که در مقابل همهی این اتحاد و اتفاق نامیمون، مردم عزیز ما، ملت بزرگ ما در روز نهم دی، در روز بیست و دوی بهمن، آنچنان عظمتی از خودشان نشان دادند که دنیا را خیره کرد. ۱۳۸۹/۰۳/۱۴
5⃣ گناه بزرگی که برخی از دستاندرکاران فتنهها در کشور انجام میدهند، امیدوار کردن دشمن است؛ دشمن را امیدوار میکنند که میتواند منفذی در بین مردم، در بین عوامل گوناگون، در بین مسئولان نظام باز کند. ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
6⃣ مردم ما در مقابلهی با فتنه، خودشان به پا خاستند. نهم دی در سرتاسر کشور مشت محکمی به دهان فتنهگران زد. این کار را خود مردم کردند. این حرکت یک حرکت خودجوش بود؛ این خیلی معنا دارد؛ این نشانهی این است که این مردم بیدارند، هشیارند. ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
7⃣ حادثهی نهم دی یک حادثهی عجیبی است؛ به خاطر دلبستگی مردم به نظام بود. اینها نشان دهندهی اعتماد مردم است. متأسفانه میشنویم همین طور در اظهارات مصلحتجویانه، مکرر میگویند: آقا اعتمادِ از دست رفتهی مردم را برگردانید! کدام اعتمادِ از دست رفته؟! مردم به نظام اعتماد دارند، نظام را دوست دارند، از نظام دفاع میکنند. ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
8⃣ در فتنهی ۸۸، دو روز بعد از حوادث عاشورا، قضیهی عظیم نهم دی به راه افتاد. همان وقت بعضی از ناظران خارجی که از نزدیک دیده بودند، در مطبوعات غربی نوشتند و ما دیدیم، که گفته بودند آنچه در نهم دی در ایران پیش آمد، جز در تشییع جنازهی امام، چنین اجتماعی، چنین شوری دیده نشده بود. این را مردم کردند. حضور مردم اینجوری است. ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
9⃣ یکی از خصوصیاتی که در حادثهی ۹ دی هست، که باز آن را کاملاً به حوادث انقلاب نزدیک میکند، مسئلهی عاشوراست. یعنی در حوادث اول انقلاب هم محرّم پیش آمد و امام آن نکتهی عظیمِ عجیبِ تاریخی را بیان کردند: «ماهی که خون بر شمشیر پیروز است». ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
0⃣1⃣ ۹ دی یک نمونهای بود از همان خصوصیتی که در خود انقلاب وجود داشت؛ یعنی مردم احساس وظیفهی دینی کردند و دنبال این وظیفه، عمل صالحِ خودشان را انجام دادند. عمل صالح این بود که توی خیابان بیایند، نشان بدهند، بگویند مردم ایران اینند. ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
🔰 @ofogh_howzah
☸ نقش مدیریتی مدبرانه مقام معظم رهبری در فتنه 88
⭕️ سعه صدر و بصیرتافزایی مقام معظم رهبری در مدیریت فتنه 88 و ولایتمداری مردم، نظام اسلامی را از ورطهای هولناک نجات داد.
◽️ قبل از ورود به بحث، لازم است در معنای فتنه، اندکی درنگ کنیم و شاخصههای آنرا بهدرستی بشناسیم. برای این منظور از منابع اصیل اسلامی استفاده میکنیم..
➕ متن کامل
yon.ir/bmwIg
🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم تاریخ
💥 22 ربيع الثانی
🔵 رحلت حكيم عارف و محدث مفسر «ملامحمد محسن فيض كاشانی» (1091 ق)
◽️ محمد بن شاه مرتضى، ملقب به محسن معروف به ملامحسن فيض كاشانى، در چهاردهم صفر سال 1007 هجرى قمرى در كاشان به دنيا آمد. وى مقدمات را در زادگاه خود فرا گرفت و در جوانى راهى اصفهان گرديد. ملامحسن در محضر علماى نامور زمان از قبيل علامه محمدتقى مجلسى، شيخ بهايى، ميرداماد، ميرفندرسكى و ملاصدراى شيرازى زانوى ادب زد و به كسب علم پرداخت. آن هنگام كه ملاصدرا در روستاى كَهَك قم ساكن بود، ملامحسن، مونس وى گرديد و ملاصدرا دخترش را به وى تزويج نمود و به او لقب فيض داد.
◽️ وى پس از ساليانى، راهى كاشان شد و به تدريس و تاليف همت گماشت. علم الهدى و معين الدين، فرزندان فيض محمد مومن (برادرش) ضياءالدين محمد و ده ها فاضل ديگر از جمله شاگردان مكتب درسى او بودند. ملامحسن هم چنين در طول 65 سال تحقيق و مطالعه، نزديك به دويست كتاب و رساله ى نفيس در علوم و متون مختلف نگاشت. تفسير صافى، تفسير اصفى و تفسير مُصفّى در تفسير، الوافى، الشافى و المَحجَةُ البيَضاء و ده ها اثر گران سنگ ايشان دركلام، عرفان، اخلاق، ادب و موضوعات ديگر، نشانگر روح پر تلاش و احاطه ى ايشان بر معارف اسلامى و علوم روز مى باشد.
◽️ سرانجام اين فقيه وارسته و اين عالم كامل در 84 سالگى دار فانى را وداع گفت و در زمينى كه بعدها به قبرستان فيض معروف شد، مدفون گرديد.
🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم تاریخ
💥 9دی
🔴 ترور نافرجام «شيخ فضل اللّه نوری» به دست عامل كميته مجازات (1287ش)
◽️ شيخ فضل اللّه نورى از جمله عالمان بزرگى بود كه دررهبرى مشروطه مشروعه نقش مهمى ايفا نمود و زمينه هاى تحصن مردم عليه استبداد زمان را در حرم حضرت عبدالعظيم فراهم آورد. شيخِ شهيد، از جمله رادمردانى بود كه در برابر بيگانه سر تسليم فرود نياورد از اين رو طرح ترور شيخ، در سفارت انگليس تهيه شد و توسط عوامل سفارت به دست جوان ماجراجويى به نام كريم دواتگر داده شد تا به هنگام بازگشت شيخ به منزل به مورد اجرا درآيد.
در اثر اين ترور، شيخ و تعدادى از همراهان زخمى شدند. هر چند پس از دستگيرى کریم، شيخ او را بخشيد ولى در بازجويى از وى، اسامى افرادى به ميان آمد كه با سفارت انگليس در ارتباط بودند.
◽️ نكته عبرت انگيز اين كه كريم دواتگر، درست هشت سال پس از شهادت شيخ فضل اللّه نورى، به دست دوستانش به جرم قتل و اخاذّى به قتل رسيد. وى عضو گروهى بود كه به كميته مجازات شهرت يافتند و هدف از ايجاد اين تشكل را از بين بردن افراد خائن به مشروطه و مضر به حال مردم عنوان نمودند.
🔰 @ofogh_howzah
🇮🇷 چهل سالگی انقلاب (3)
♦️ دستاوردهای اقتصادی
🔵 احیای کشاورزی
◽️ سیاستهای اجتماعی و فرهنگی سالهای 1340 تا 1357، نشان میدهد که برنامهریزان و مسئولان وقت، به تواناییهای بخش کشاورزی اعتقادی نداشتند و متلاشی کردن جامعه روستایی و ادغام آن در فرهنگ شهری را سرلوحه اهداف خود قرار داده بودند. افزایش شدید درآمد نفت، ایجاد جامعه مصرفی و گسترش بیتناسب کارخانههای مونتاژ، نیاز به کارگزارانی داشت که تنها با ویرانی روستاها میتوانست فراهم شود و این با سیاستهای آمریکا هماهنگ بود.
◽️ کشاورزی ایران تا قبل از دهه 1340، با وجود حاکمیت شیوه ارباب رعیتی، نهتنها احتیاجات غذایی و صنایع نساجی و دیگر صنایع کشاورزی را تأمین میکرد، بلکه بخش بزرگی از تولیدات کشاورزی به خارج صادر میشد. از این دهه به بعد، با اعمال سیاستهای نابجا و توسعه اقتصادی ناموزون، وضع کشاورزی ایران دچار نابسامانی شد. در دهههای 1340 و 1350، بیشتر نیازهای کشور به مواد غذایی، از خارج تأمین میشد که این امر به وابستگی هرچه بیشتر کشور به خارج برای ورود محصولات کشاورزی انجامید.
◽️ سهم تولیدات کشاورزی در تولید ملی که قبل از دهه 40 بیش از 40 درصد بود، در سال 1354 به 10 درصد کاهش یافت. با پیروزی انقلاب اسلامی و واژگونی نظام شاهنشاهی، توجه ویژه به بخش کشاورزی در مجموعه حیات اقتصادی اجتماعی کشور، اولویت بازسازی و توسعه آن با توجه به وابستگی معیشتی نیمی از جمعیت کشور به این بخش و تأمین استقلال اقتصادی کشور در حیاتیترین زمینه (مواد غذایی)، در رأس برنامههای نظام نوپای اسلامی قرار گرفت.
◽️ در قانون اساسی کشور نیز بهمنظور تأکید بر این مهم، در بند نهم اصل 43 آمده است: تأکید بر افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی که نیازهای عمومی را تأمین کند و کشور را به مرحله خودکفایی برساند و از وابستگی برهاند. با اینکه هنوز از نظر کشاورزی در وضع مطلوبی قرار نداریم، ولی در سالهای پس از انقلاب با وجود مشکلات فراوان، سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی روند صعودی داشته است. این سهم از 4/8 درصد در سال 1356 به 5/19 درصد در سال 1367 افزایش یافته است.در این راستا، گامهای مهمی نیز برای افزایش تولید محصولات استراتژیک و جلوگیری از مهاجرت روستاییان برداشته شد که در این زمینه، از واگذاری ماشینآلات کشاورزی (7878 دستگاه)، واگذری پمپ و موتورآلات (7098 دستگاه)، واگذاری وسایل نقلیه (2302 دستگاه) و احداث چاههای عمیق و نیمه عمیق (5726 حلقه) میتوان نام برد.
◽️ در سال 1377، تولیدات بخش کشاورزی بیش از سه برابر میزان تولیدات کشاورزی در سال زراعی 1355 1356 بود.در دوره پس از انقلاب اسلامی، سطح زیرکشت محصولات عمده زراعی بهطور نسبی افزایش یافت. این امر حاصل تلاش کشاورزان، آموزش آنان، بالا رفتن کیفیت بذرها و پژوهشدر این زمینه، بهبود سیستم آبیاری و افزایش ماشینهای کشاورزی است که در مجموع، تلاش مسئولان را در عرصه کشاورزی به نمایش میگذارد.
🔰 @ofogh_howzah
☸ عبرت ها و امتیازات 9 دی
🔘 حجت الاسلام والمسلمین نبوی
معاون تبلیغ حوزه های علمیه
1⃣ نخست نقش رهبری انقلاب است؛ اگر رهبری معظم ابطال انتخابات را می پذیرفتند و در برابر این بدعت ایستادگی نمی کردند امر بسیار مهم و مشکلی مشگل بزرگی برای نظام اسلامی بوجود می آمد گرچه که در یکی از جلسات به این افرادگفته شد :اگر دوباره انتخابات شود و شما پیروز نشوید چه می گویید گفتند که می گوییم تقلب شده است؛ این افراد به دنبال تحمیل یک جریان با زور و دیکتاتوری بر کل کشور بودند.
2⃣ امروزه در حالی که با ادله اهل بصیرت با مشاهده نشانه ها به اهداف دشمن می رسند؛ امروزه دیگر بحث نشانه نیست، بلکه دلائل کاملا مشهود است؛ ؛ و این رافت اسلامی است که آنها را نگه داشته است؛ برخی از کسانی که از دادگاه سخن می گویند می خواهند این افراد کشته شوند تا پیراهن عثمانی از آنها بسازند، کسانی که از رفع حصر یا محاکمه سخن می گویند یا یا مغرضند و یا اینکه از نظر سیاسی عقب افتاده و یا کودن هستند چون بعد از آنهمه اعترافاتی که آمریکائیها و اروپائیها داشته اند هنوز متوجه اصل ماجرا نشده اند.
3⃣ بازتاب ایستادگی ایران آن بود که سلسله انقلاب های مخملین قطع و از بین رفت؛ یعنی مدل انقلاب های مخملین که حکومت های چندین کشور را تغییر داده بود از کارائی افتاد و در حقیقت عملکرد مردم ایران کشور های دیگر را بصیرت بخشید تا چنین الگویی در کشورشان اتفاق نیافتد و خوشبختانه 9 دی سلسله این بدعت را قطع کرد.
4⃣ نکته دیگر آن است که در مواردی کشورهائی که این مدل های توطئه ای را برای ما طراحی کرده بودند خودشان در موارد مشابه گرفتار شدند؛ مانند کلینتون که اعتراف کرد شبکه های اجتماعی را برای مقابله با ایران ساخته و با این سیستم تلاش کردند اغتشاشات ایرن را جهت دهند، سالها بعد با همین شبکه های اجتماعی در انتخابات شکست خوردند.
5⃣ نکته دیگر و جالب توجه آن است که امروز در فرانسه تظاهرات گسترده مردمی در جریان است و این مردم بیان می کنند که از انقلاب اسلامی ایران الگو گرفته اند و طرح هایی که علیه ما اجرا کردند؛ امروز علیه خودشان در حال اجرا است؛ از جمله اینکه در قضایای اخیر، بنا براین دارند که در یک نقطه تظاهرات نکنند تا سیستم های امنیتی نتوانند آنها را مهار کنند گرچه ایران به برکت لشکر 20 میلیونی بسیج این توطئه ها خنثی گردید؛ ولی امروز در پاریس عین همین مدل علیه آنها در حال اجراست...
http://hawzahnews.com/detail/News/473605
🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم تاریخ
💥 10دی
🔴 شهادت «ثقه الاسلام ميرزا علي آقا تبريزي» توسط قواي متجاوز در تبريز (1290ش)
◽️ ميرزا على آقا تبريزى معروف به ثقه الاسلام، در سال1239 ش رجب 1277 ق در تبريز به دنيا آمد. وى در 23 سالگى راهى عتبات عاليات گرديد و در محضر شيخ محمد حسين فاضل اردكانى، ميرزا حبيب اللّه رشتى و شيخ زين العابدين مازندرانى در تكميل معارف اسلامى خود كوشيد تا به مقام اجتهاد نائل آمد. ثقه الاسلام تبريزى پس از هشت سال به تبريز مراجعت كرد و با نطق و موعظه، در هدايت افكار مردم مى كوشيد.
◽️ پس از استقرار نظام مشروطه و پايان يافتن دوره استبداد صغير در ايران، روسيه كه حامى استبداد بود، در صدد اعاده استبداد در كشور برآمد و به دنبال بهانه بود. استخدام مورگان شوستر آمريكايى توسط مجلس شوراى ملى براى خزانه دارى كل كشور، بهانه را به دست آنها داد. روس ها از اين عمل برآشفته شدند و طى اولتيماتوم شديدى، خواهان اخراج شوستر شدند. در اين زمان بين مجلس و دولت بر سر اين اولتيماتوم، بحث هاى زيادى درگرفت كه در اين حال، نيروهاى روسيه نيز بخشى از مناطق غرب و شمال ايران را به اشغال خود درآوردند.
◽️ با ورود سپاهيان روس به تبريز، بسيارى از مردم به دست آنان قتل عام شدند و ثقة الاسلام تبريزى نيز سعى مى كرد باگفتگو مانع از كشتار مردم گردد. در نهايت، روس ها ثقة الاسلام را در روز نهم محرم 1330 ق برابر با نهم دى ماه 1290 ش دستگير كردند. آن ها از ثقة الاسلام خواستند كه براى حفظ جان و مقام خود، مجاهدان تبريزى را آغازگر جنگ و كشتار معرفى كند ولى وى اين تقاضا را به شدت رد كرد. بنابراين قواى جنايت پيشه روس، اين عالم مجاهد را پس از اهانت و هتك حرمت، به دار كشيده و در دهم دى ماه 1330 ش برابر با عاشوراى سال 1330 ق به شهادت رساندند.
🔰 @ofogh_howzah
❇️سخن روز
💠هرگونه تشكيک در اجتهاد مطلق مقام معظم رهبری، ناشی از جهل يا غرض است
👈حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی(رحمه الله علیه)
بنده مدتهاست در خدمت مقام معظم رهبری در بحث های فقهی مفصل و بسیار سختی که در مسائل مستحدثه و محل ابتلای نظام انجام می گیرد، حاضر بوده ام، ایشان در آن جلسه واقعا مانند یک مجتهد مطلق وارد می شدند.
بنظر من اجتهاد و فقاهت یک فقیه آنجا بیشتر مشخص می شود که خودش مسائل مستحدثه ای را بررسی کند که گذشتگان خیلی بحث نکرده باشند، خودش هم منابع را پیدا کند، قواعد لازم فقهی را پیدا کند و بر آن مسئله تطبیق دهد و اشکالات وارده را جواب دهد. به نظر بنده هر گونه تشکیک در اجتهاد مطلق مقام معظم رهبری، ناشی از جهل یا غرض یا مرض است و غیر از ضربه زدن به اسلام چیز دیگری نیست.
🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم روز
💥 11 دی
🔴 تجاوز سپاه عثمانی به خاك ايران (1293 ش)
◽️ پس از شروع جنگ جهانى اول، دولت ايران براى بركنار ماندن از آسيب هاى جنگ، اعلام بى طرفى كرد، اما اين اقدام ايران از طرف متخاصمين رعايت نگرديد و هر كدام به نحوى به خاك ايران يورش آوردند. سپاه عثمانى شروع به تجاوز به خاك ايران نمود و شهرهاى بى دفاع تبريز و اروميه را به تصرف خود درآورده، به سمت شمال كشور پيشروى كرد. پس از تجاوز عثمانى، دولت روسيه نيز قواى خود را وارد ايران نمود و بر سر تصرف آذربايجان، جنگ شديدى بين نيروهاى روسيه و عثمانى درگرفت. در اين نبرد سهمگين، عده زيادى از مردم آذربايجان مقتول و مجروح شده، اموال آنان به غارت رفت و سرانجام قواى روس بر سپاه عثمانى پيروز گشت. در نهايت عثمانى ها عقب نشينى كردند و روس ها منطقه آذربايجان را به تصرف درآوردند.
◽️ در اين حال، با ورود انگليسى ها به خاك ايران، خاك اين مرز و بوم عملاً به يكى از جبهه هاى جنگ جهانى تبديل شد كه حاصلى جز قحطى و قتل و غارت مردم ايران در پى نداشت.
🔰 @ofogh_howzah
☸ شمهای از زندگینامه و فعالیتهای سیاسی، فرهنگی و علمی آیتالله هاشمی شاهرودی (ره)
◾️ مرحوم آیتالله سیدمحمود هاشمی شاهرودی در سال 1327 هجری شمسی در شهر نجف اشرف و در خانواده مذهبی و از سادات منسوب به امام حسین علیه السلام چشم به جهان گشود. پدرش مرحوم آیتالله سیدعلی حسینی شاهرودی، از شاگردان برجسته مرحوم آیتاللهالعظمی خویی قدس سره بود که بحثهای اصول و فقه استاد خود را به رشته تحریر درآورد.
◾️ تحصیل: آیتالله هاشمی شاهرودی تحصیلات ابتدایی را در مدرسه علوی نجف به پایانرسانید و سپس به تحصیلات حوزوی روی آورد. او با توجه به موقعیت علمی خانوادگی و نیز با توجه به هوش و استعداد سرشار و کوششفراوان خود، در مدتی اندک توانست دروس دوره سطح را به پایان رساند. پساز آن به حلقه درس آیتاللهالعظمی شهید سیدمحمد باقر صدرقدس سره پیوست و سالها در خدمت استاد خود، مبانی اجتهاد در اصول و فقه را بهخوبی آموخت و در درس دیگر مراجع آنروز نجف اشرف ـ از جمله امام خمینی و آیتاللهالعظمی خویی قدسرهما ـ نیز با جدیت شرکت جست و بهرههای فراوان برد.
◾️ فعالیتهای علمی و فرهنگی: آیتالله هاشمی شاهرودی قدس سره فعالیتهای بسیاری را در زمینههای علمی و فرهنگی به انجام رساند. در یکی از دیدارهای اعضای مجلس اعلای عراق، امام خمینی قدس سره با توجه به شناخت خود، از ایشان میخواهد که تدریس در حوزه علمیه قمرا بر هر کاری ترجیح دهد و به تربیت طلاب مستعد در زمینههای علمی و اخلاقی بپردازد. ایشان نیز با ورود به ایران ـ در فروردین 1358 ـ بهتدریس درس خارج فقه و اصول میپردازد که این تدریس تا سال 96 نیز ادامه داشت و طلاب بسیاری از محضر ایشان بهرهمند شدهاند. ویژگی درس ایشان دقت فراوان، تسلط بر مباحث و نوآوری در زمینههای متعدد و مختلف علمی است.
◾️ آیتالله هاشمی شاهرودی ( قدس سره ریاست دو کنگره مهم نقش زمان و مکان در اندیشه امام خمینی قدس سره و نخستین کنگرهدایرةالمعارف فقه اسلامی را بر عهده داشت که هر دو کنگره با استقبال بزرگان و فضلای حوزه و دانشگاه و اندیشمندان خارجی و داخلی مواجهشد.
◾️ از خدمات دیگر ایشان، ریاست مؤسسه دایرةالمعارف فقه اسلامی با حکم مقام معظم رهبری بود. مقام معظم رهبری در حکم خود، خطاب بهایشان میفرماید: «جنابعالی را که چهره درخشانی در علم و عمل بوده و بحمدالله از مقام والایی در فقه و علوم مرتبط با آن برخوردارید، برای انجام این اقدام بزرگ، شایسته دانسته و مسئولیت ایجاد و اداره مؤسسهای برای تهیه این دایرة المعارف را به جنابعالی محول می کنم.»
🔰 @ofogh_howzah
💠حدیث روز
❇️شناخت ارزش ها
🔸حضرت علی(علیه السلام)
اِفْعَلِ الْخَیرَ وَ لا تَفْعَلِ الشَّّرَّ فَخَیْرٌ مِنَ الْخَیْرِ مَنْ یَفْعَلُهُ وَ شَرُّ مِنَ الشَّرَّ مَنْ یَأتیهِ بِِفِعْلِهِ.
كار نیك انجام بده و از شرّ بپرهیز چرا كه نیكوكار از نیكویی ارجمندتر است و برپاكننده شرّ از شرّ بدتر است.
📚شرح غررالحكم، ج 2، ص 215
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
🔴 سخنی با غرب باوران بیگانه
❇️ امام خمینی(ره)
ای غربزده ها !
ای اجنبی زده ها !
ای انسان های میان تهی !
ای انسان های بی محتوا !
به خود آئید، همه چیز خودتان را غربی نکنید.
📚صحیفه امام خمینی » جلد ۸ » صفحه ۵۶
🔰 @ofogh_howzah
🔵 ارزیابی آثار همایش کتاب سال حوزه، به نقطه پایانی نزدیک می شود
◽️ به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، دبیر این همایش گفت: مراحل پایانی ارزیابی کتاب، پایان نامههای سطح 4 حوزوی(دکتری) و مقالات علمی پژوهشی رسیده به دبیرخانه همایش در حال اجرا است.
◽️ وی در ادامه افزود: داوران این دوره همایش، بیش از ۳۴۰۰ ارزیابی در مرحله اول داوری و بیش از ۶۵۰ ارزیابی، در مرحله تفصیلی داوریها انجام داده اند.
◽️ حجتالاسلام والمسلمین مقیمی حاجی بیان کرد: با پایان تمام ارزیابیها جلسات نهایی هیئتهای داوری نوزدهگانه همایش برای بررسی و تایید عملکرد داوران تشکیل شد و هماکنون شورای علمی همایش در حال بررسی و نهاییسازی برگزیدگان این دوره همایش کتاب سال حوزه و جشنواره مقالات علمی حوزه است.
◽️ دبیر همایش کتاب سال حوزه ابراز کرد: همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در بیستمین دوره کتاب سال حوزه، برترین آثار علمی مرتبط با موضع «انقلاب اسلامی ایران» انتخاب شده و از صاحبان آن تجلیل می شود.
◽️ شایان ذکر است، آثار رسیده در گروه های نوزده گانه «تفسير و علوم قرآن، حديث و درايه و رجال، فلسفه، كلام، اخلاق و عرفان، تاريخ و سيره و تراجم، فقه و اصول، كتب مرجع، ادبيات و هنر، علوم اجتماعي، اقتصاد، مديريت، حقوق، علوم سياسي، علوم تربيتي، روانشناسي، تصحيح و تحقیق و تکنولوژی آموزشی و انقلاب اسلامی، ارزیابی می شوند.
🔰 @ofogh_howzah
🔴 بررسی دلایل، حکم شرعی و راههای پیشگیری از خودکشی
🔘 حجت الاسلام والمسلمین محمد خردمند کارشناس علوم اسلامی
◽️ پوچگرایی و نهیلیسم، میوه تلخ فراموشی خدا است که در جهان معاصر، میلیونها نفر را به سوی خودکشی کشانده و قربانیان فراوانی گرفته است.
انسان مؤمن، که از افسردگی، اضطراب و نومیدی رها شده و قلب و روح و جانش با یاد خدا آرامش یافته...
➕ متن کامل
yon.ir/j18ab
🔰 @ofogh_howzah
🔴 راه پیشگیری از خودکشی
◽️ راهکار اصلی برای مصون ساختن جامعه از گرفتار شدن به آفت خودکشی، عبارت است از تقویت ایمان راستین و خالصانه به خدای کریم و حکیم. هرچه ایمان واقعی به خداوند متعال در انسان بیشتر گردد، امید و نشاطش افزون میشود و از کژراهههایی چون اضطراب، افسردگی و خودکشی دور میگردد. کسی به خودکشی روی میآورد که احساس پوچی و بیپناهی کند. اگر میخواهید در هر جامعهای از خودکشی پیشگیری کنید، عشق الهی و ایمان راستین به خدای حکیم را به مردم بیاموزید و تقویت کنید و داستان کربلا را برای همگان بخوانید و قهرمانان عاشورا را به همه معرفی کنید.
◽️ چون خودکشی از نظر همه مردم حتی کسانی که تصمیم به انجام آن گرفتهاند، بدترین گزینه است و هیچ کسی نمیخواهد آن را انتخاب کند مگر آنکه راه دیگری نیابد و ناچار و بیچاره شود، معمولاً کسانی که میخواهند خودکشی کنند، این موضوع را با شخصی در میان میگذارند و همین زمان، فرصتی طلایی و شاید آخرین فرصت برای نجات او است. پس با او گفتوگو کنید و او را تشویق به شرح وضعیت روحی و زندگی خودش کنید و به او بگویید دستکم، وصیت و آخرین پیامت را بگو.
◽️ نخست بگذارید او هرچه میخواهد، از دل تنگش سخن بگوید و کاملاً سفره دلش را برای شما باز کند و اگر فحش و بد و بیراه نیز به شما یا به هر کس دیگری داد، صبور باشید و واکنش فوری نشان ندهید و اجازه دهید عقدههایش را خالی کند. آنگاه که سخنش به پایان رسید، هرگز ملامتش نکنید، بلکه تأکید کنید که بعد از خودکشی دیگر فرصت بازگشت و جبران نداری! پس برای خودکشی عجله نکن! و کمکم به او امید بدهید و با بیان مثالهایی از تاریخ زندگی پیامبران الهی و سیره معصومان علیهم السلام و مؤمنان راستین، ایمانش را به خدا تقویت کنید و به او بگویید و تلقین کنید که تو میتوانی با توکل بر خدای توانا، بر همه مشکلات غلبه کنی و با نرمی و مهربانی برایش روشن کنید که هر مشکلی، راهحلی دارد...
yon.ir/j18ab
🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم روز
💥 12 دی
⚫️ رحلت عالم رباني آيت اللّه «ملامحمد باقر فشارکی» (1275ش)
◽️ آيت اللّه ملامحمدباقر فشاركى در حدود سال 1207ش1244ق در اصفهان به دنيا آمد. وى پس از طى دروس حوزوى، به مدارج بالاى علمى دست يافت و به وعظ و ارشاد و تدريس و تاليف همت گماشت. شهرت آيت اللّه فشاركى به غير ازمراتب علمى، از دو جنبه بوده است: اول به وسيله منبر و ارشاد مردم با بيانات جذاب و رسا كه آداب زندگى و اخلاق را مطرح مى كرد. دوم احيا و شب زنده دارى شب هاى جمعه و خواندن دعاى كميل در مسجد مصلاى تخت فولاد اصفهان به هنگام سحر مى باشد به طورى كه اين سنت پس از سال ها از درگذشت او، توسط ديگران ادامه يافت. همچنين وى داراى محفل درسى پر رونقى بوده كه شاگردان وى را بالغ بر يكصد نفر ذكر كرده اند. از اين عالم ربانى كتب متعددى بر جاى مانده كه آدابُ الشريعه، ذخيرهُ المعاد و حاشيه بر شرح لمعه از آن جمله است.
◽️ ملامحمدباقر فشاركى سرانجام در دوازدهم دى ماه 1275ش برابر با بيست و ششم رجب 1314ق در 68 سالگى بدرود حيات گفت و در اصفهان به خاك سپرده شد.
🔰 @ofogh_howzah
🔵فراخوان چهاردهمین آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان
◽️ چهاردهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان ویژه اساتید و طلاب این حوزه برای سال تحصیلی ۹۸-۹۷ اعلام شد. به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، چهاردهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان ویژه اساتید و طلاب این حوزه به همت معاونت پژوهش برای سال تحصیلی 98-97 اعلام شد
◽️ این فراخوان به منظور گسترش فرهنگ پژوهش و پژوهش محور شدن آموزش در حوزه علمیه خراسان، زمینهسازی و ایجاد فرصت برای ارتقا، تقویت و توسعه علوم اسلامی، معرفی توان علمی این حوزه در عرصه علوم اسلامی، شناسایی و معرفی آثار، تمهید شرایط مناسب برای تشویق و هدایت استعدادهای جوان حوزوی به انجام پژوهشهای دینی، کمک به بازاندیشی و بازخوانی میراث فکری و علمی حوزههای علمیه و جهت دهی به نویسندگان به مسایل دارای اولویت برپا میشود.
◽️ علاقهمندان میتوانند آثار خود را در قالب كتاب، مقاله:، پایاننامه: (نمره بالای 18همراه با ارائه گواهی دفاع)، طرح، ایده و نیز نرم افزارهای پژوهشی ارائه دهند. برای نخستی بار با توجه به فعالیت دو ساله هیئتهای اندیشه ورز، معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان بخش ویژه فراخوان را با موضوعاتی مانند: «حوزه انقلابی»، «تحول در حوزه»، «مبانی فقهی اقتصاد اسلامی، رویکرد قواعد فقهیه در اقتصاد و بانکداری اسلامی»، «دین، هنر و رسانه»، «ادیان و مذاهب اسلامی»، «زن، خانواده و سبک زندگی اسلامی» و « دانش رجال و گستره آن و روش شناسی پژوهشهای رجالی» برنامه ریزی كرده است.
◽️ بر اساس این گزارش، آخرین مهلت ارسال آثار 1397/11/30 میباشد و علاقهمندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام در سامانه فراخوان به سایت حوزه علمیه خراسان به نشانی www. hozehkh. com مراجعه کنند.
◽️ آدرس دبیرخانه فراخوان آثار به نشانی مشهد مقدس، حرم مطهر، بست طبرسی، طبرسی1، مركز مدیریت حوزه علمیه خراسان، طبقه دوم، اتاق2/310، دبیرخانه آثار پژوهشی حوزه میباشد و برای کسب اطلاع تلفنی نیز برادران میتوانند با شماره 32008165 -051 و خواهران با شماره 32008405-051 تماس بگیرند.
🔰 @ofogh_howzah
🔵 فراخوان عضوگیری انجمن ترجمه و زبانهای خارجی حوزه علمیه
◽️ انجمن علمی ترجمه و زبانهای خارجی حوزه علمیه، از میان طلاب بهصورت وابسته و پیوسته عضو میپذیرد.
◽️ دبیر علمی انجمن ترجمه و زبانهای خارجی حوزه علمیه، از عضوگیری این انجمن خبر داد و گفت: برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت و بلندمدت، همچنین شناسایی استعدادها و تجلیل از فعالان حوزه فعالیت انجمن، از جمله فعالیتهای علمی انجمن ترجمه و زبانهای خارجی است.
◽️ حجتالاسلام علی توحیدی با اشاره به شرایط عضویت در این انجمن، گفت: عضویت وابسته برای تمامی طلاب آزاد است؛ اما برای عضویت پیوسته، دارا بودن حداقل مدرک سطح سه یا کارشناسی ارشد، همراه با مدرک آموزشی یکی از زبانهای خارجی ضروری است.
◽️ وی ادامه داد: متقاضیان عضویت در این انجمن، جهت نامنویسی میتوانند به دبیرخانه انجمنهای علمی واقع در بلوار جمهوری اسلامی، کوچه 2، فرعی اول سمت چپ، ساختمان انجمنهای علمی طبقه اول مراجعه کنند یا با شماره 09124510219 تماس بگیرند. ضمناً متقاضیان، تا اواخر دیماه برای تکمیل مدارک خود اقدام کنند؛ زیرا پیشاز برگزاری مجمع عمومی در اسفندماه بایستی اعضای انجمن معرفی شوند تا رأیگیری برای انتخاب اعضای هیئتمدیره از حد نصاب خارج نشود.
🔰 @ofogh_howzah
🔵 مروری بر اندیشههای فقهی، سیاسی و اجرایی آیتالله هاشمی شاهرودی (ره)
🔘 گفتوگو با استاد خارج حوزه علمیه قم
◽️ پایگاه اطلاعرسانی امام خامنهای در گفتوگو با عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد خارج حوزه علمیه قم استاد عباس کعبی، شاگرد، دوست نزدیک و همکار مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی در شورای نگهبان و قوه قضائیه، به بررسی ابعاد علمی، فقهی و مدیریتی آن فقیه عالیقدر پرداخته است که در ادامه میخوانید...
➕ متن کامل
yon.ir/lufNd
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
◽️ هر تعداد مشخصی که از جلسات ولایتفقیه امام میگذشت، آن تعداد جلسات از نوار پیاده و تبدیل به یک جزوه میشد و به آقایانی که سر درس حاضر میشدند داده میشد؛ اما من علاوه بر آن، درس ولایتفقیه امام را مینوشتم و نوشتهام را تقدیم شهید صدر میکردم و شهید سیدمحمد باقر صدر بعداز خواندن تعدادی از این نوشتهها و تقریرات، تأکید ویژهای کردند که این درس امام در مورد ولایتفقیه بسیار متفاوت با درسهای ولایتفقیه دیگری است که تاکنون در حوزهها توسط آدمهای بزرگ تدوین شده یا درس داده شده و درس ولایتفقیه امام رویکرد حکومتی دارد و از دل این ولایتفقیه میشود ثمره حکومت و اقامه حکومت اسلامی و تحقق حاکمیت اسلامی را فهمید.
حضرت آیه الله شاهرودی (ره)
🔰 @ofogh_howzah