🌹۲۷ رمضان، سالروز رحلت علامهی مجلسی (ره)
♦️باب الائمه
✍️ محدث نوری (ره): حدثني الشيخ الفاضل الصالح المقدس الورع الشيخ حسين المازندراني المجاور في المشهد الغروي قال : حدثنا في مجلس البحث شیخ الفقهاء في عصره صاحب جواهر الكلام قدس سره قال : رایت البارحة كاني بمجلس عظيم فيه جماعة من العلماء وعلى بابه بواب ، فاستاذنت فادخلني فرأيت فيه جميع من تقدم وتاخر من العلماء مجتمعين فيه و في صدر المجلس مولينا العلامة المجلسى (ره) ، فتعجبت من ذلك فسئلت البواب عن وجهه ؟ فقال : هو معروف عند الأئمة عليهم السلام بباب الأئمة ، و انما اوتي هذه المنزلة لانه من في الشيعة الچاوش للزوار ، قلت : لانهم يميلون الناس الى زيارة المشاهد بالنداء والاصوات ويحفظونهم في الفيافي و الفلوات و یدلونهم المسالك و الطريق ، ولكل واحد منهم كالتوفيق الذي هو خير رفيق ، ولهم بعد ذلك مآرب أخرى و فوائد لا يحصي ، و لعل المراد منه تصانيفه بتقريب لا يخفي على اللبيب .
♦️از فاضل صالح شیخ حسن مازندرانی که در نجف اشرف ساکن بود، شنیدم، در مجلس بحث شیخ الفقها، صاحب جواهر (ره) بودم که ایشان فرمود: دیشب در خواب دیدم مجلس بزرگی برپاست و در آن مجلس بسیاری از علما حاضرند و بر در آن مجلس، دربانی ایستاده است. من اجازه گرفتم و داخل شدم، دیدم همه علمای گذشته تشریف دارند، و در صدر مجلس علامه مجلسی (ره) نشسته است. از این که ایشان بر همه مقدم بودند تعجب کردم، علت را از آن دربان پرسیدم، گفت: علامه مجلسی نزد ائمه علیهم السلام به «باب الائمه» معروف است، و این مقام و منزلت را به خاطر این به او دادهاند که در میان شیعه، چاوش را برای زوار سنت کرده است.
♦️ مرحوم محدث نوری در ادامه میفرماید: زیرا کسانی که چاوش هستند، مردم را به زیارت مشاهد مشرفه، تشویق و ترغیب میکنند و آنان را در صحراها و بیابانها محافظت میکنند و راه را به آنان نشان میدهند. و چاوش برای هر مسافری، مانند توفیقی است که بهترین رفیق است. و پس از آن (رسیدن به مقصد) هم برای مسافران، فایدههای بسیاری هست. و ممکن است مراد (از چاوش بود او)، تألیفات آن بزرگوار باشد [که موجب نشر احادیث و آثار اهل بیت علیهم السلام شد و مردم به سوی خاندان عصمت راه یافتند.] چنانچه بر انسان خردمند پوشیده نیست.
📚 دار السلام، تألیف محدث نوری، جلد ۲، صفحه ۲۴۴، چاپ انتشارات و چاپخانه علمیه قم
🔻بررسی شخصیتهای برجسته تفسیر قرآن در سده اخیر حوزه علمیه قم
❇️ ویژگیهای تفاسیر تألیفی حضرات آیات مکارم شیرازی و سبحانی
🔹 نشست «شخصیت های برجسته حوزه علمیه قم در تفسیر قرآن در سده اخیر؛ حضرات آیات مکارم شیرازی و سبحانی» از سلسله نشستهای یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم برگزار شد.
◻️ویژگیهای تفسیر نمونه آیتالله العظمی مکارم شیرازی:
انسجام ساختاری قرآن
تربیت و هدایت
تفسیری روزآمد با گرایش اجتماعی
زبانی روان و دلنشین
توجه به مباحث علمی معتبر
احیای روش مفسران شیعه
◻️ آیت الله سبحانی آثار متعددی در عرصه های مختلف دارد که یکی از آنها تفسیر منشور جاوید است.
یکی از مهم ترین روشهای تفسیری روش عقلی است که در آثار آیت الله سبحانی جلوه گر است.
نظم موضوعی و نظم ترتیبی آیات، همچنین پرداختن به شبهات کلامی، عقلی و فلسفی از ویژگیهای تفسیر منشور جاوید است.
📎 مشروح نشست
📢کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
🌐 ofoghhawzah.ir
شرح دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان آیت الله مجتهدی تهرانی.mp3
1.78M
🎙#صوت |شرح دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان از آیت الله مجتهدی (ره)
🔻دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان:
🔸«اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیلَةِ القَدْرِ وصَیرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الی الیسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین. »
🔹«خدایا روزی کن مرا در آن فضیلت شب قدر را و بگردان در آن کارهای مرا از سختی به آسانی و بپذیر عذرهایم و بریز از من گناه و بارگران را، ای مهربان به بندگان شایسته خویش. »
📢کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
🌐 ofoghhawzah.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 هماکنون، ورود رهبر انقلاب اسلامی به حسینیه امام خمینی و شعار متفاوت دانشجویان در استقبال از رهبر انقلاب
📢کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
🌐 ofoghhawzah.ir
🔻مطالبه رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان:
❇️ نگاه نقادانه در کنار نگاه سرافرازانه به پیشرفتها
◻️ تربیت عالم، تولیدعلم و «جهت دادن به تربیت عالم و تولید علم» سه وظیفه دانشگاهها
◻️تشکلهای دانشجویی در درجه اول باید نگاهشان به داخل دانشگاهها باشد
◻️انسان به بعضی گناهها توجه ندارد/ خیلی از اظهارات در فضای مجازی مراقبت لازم دارد
◻️ رواج قرآن در ماه رمضان امسال خیلی خرسندکننده بود / هرچه میتوانید با #قرآن مأنوس شوید
◻️ دانشگاه زمان پهلوی کدام فرآورده علمی و فناوری و صنعتی داشت؟/ اینکه ایرانی امکان ندارد به فناوریهای بالا و دقیق دست پیدا کند جزو بدیهیات بود
🔻محافل دانشجویی برای تحقق دو آرمان کلی جمهوری اسلامی فکر کنند:
۱) اداره کشور به #شیوه_اسلامی
۲) ارائه یک #الگو به مردم جهان برای اداره خوب یک کشور
◻️ عدالت فقط در مسئله مالی نیست، در مسائل آبرویی، کاری و شغلی باید عدالت رعایت شود
🔻 سه وظیفه اصلی دانشگاه این است:
۱) #عالم تربیت کند
۲) #علم تولید کند
۳) به تربیت عالم و تربیت علم #جهت بدهد
دانشگاههای دنیا در رکن سوم لنگند در نتیجه محصول دانشگاه، ابزار قدرتهای صهیونیستی و استکباری میشود
◻️ اگر تشکلها از لحاظ نظری خود را تقویت نکنند در کارشان اشکال بوجود میآید / نگاه نقادانه را داشته باشید اما #نگاهسرافرازانه را هم در قبال پیشرفتهای کشور داشته باشید
◻️اختلاف نظر تشکلها نباید به دعوا منتهی بشود
📢کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
🌐 ofoghhawzah.ir
💠 #حدیث_روز
🔸امام سجاد علیه السلام: ثُمَّ آثَرتَنا بِهِ عَلى سائِرِ الاُمَمِ، وَاصطَفَيتَنا بِفَضلِهِ دونَ أهلِ المِلَلِ، فَصُمنا بِأَمرِكَ نَهارَهُ، وُقمنا بِعَونِكَ لَيلَهُ مُتَعَرِّضينَ بِصِيامِهِ وقِيامِهِ لِما عَرَّضتَنا لَهُ مِن رَحمَتِكَ، وتَسَبَّبنا إلَيهِ مِن مَثوبَتِكَ.
🔹سپس ما را به وسيله آن(ماه رمضان) بر امّتهاى ديگر و بر آيينهاى ديگر، با فضل آن برگزيدى. از اين رو، روزش را به فرمانت روزه داشتيم و شبش را به يارىات به عبادت برخاستيم، در حالى كه با اين روزهدارى و عبادتش، خود را در معرض رحمتى قرار داديم كه برايمان فراهم آوردى و سببى يافتيم تا به پاداشت برسيم.
📚 الصحيفة السجّاديّة : ص ١٧١ الدعاء ٤٥
📢کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
🌐 ofoghhawzah.ir
💠 #سخن_بزرگان
🔻علامه محمدتقی جعفرى رحمه الله علیه
🔸تنها حیات معقول است كه مىتواند عظمت و ارزش تكلیف را، عنصر اساسى حیات تلقى نماید. آن انسان رشدیافته كه انسانها را اجزاء خود مىداند، با سقوط هر یك از آنها، تباهى جزیى از خود را مشاهده مىكند.
📢کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
📰 پیشخوان روزنامههای کشور - دوشنبه 20 فروردین 1403
📢کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
🌐 ofoghhawzah.ir
📢 حفظ دلهای پاک
✏️ رهبر انقلاب: سعی کنید نتایج تلاش مبارک خود را در ماه رمضان، برای خود حفظ کنید. دلها را پاکیزه نگهدارید و مشغول مسائلی که شما را از خدا دور میکند، مپسندید. دلتان را مشغول یاد خدا بخواهید؛ آن را قدر بدانید و از نتایج و ثمرات آنچه که در ماه رمضان به دست آوردهاید، سعادت خود را تا آخر سال تأمین کنید.
📢کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
🌐 ofoghhawzah.ir
💠نقش محدثان و فقهاء در نجات مردم در عصر غیبت کبری
📝آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
بمناسبت ۲۷ ماه رمضان سالروز رحلت علامه مجلسی(رحمه الله)
⬅️دریافت متن کامل👇👇
📢کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
🌐 ofoghhawzah.ir
💥بسمالله الرحمن الرحیم
💠نقش محدثان و فقهاء در نجات مردم در عصر غیبت کبری
📝آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
بمناسبت ۲۷ ماه رمضان سالروز رحلت علامه مجلسی(رحمه الله)
«پس از عصر ائمّه (علیهم السلام) همواره حاملان حدیث بودند که میتوانستند سره را از ناسره، و بدعت را از سنّت تشخیص دهند، و مردم را از گمراهیهایی که در نتیجه غور در فلسفه، و گرایش به عرفان مصطلح، و مکتبهای الحادی مطرح میگردید نجات دهند، و بالأخره تا این اواخر، یعنی عصر صفویّه – که در آن رسمیت تشیّع تجدید گردید – اعلان میشد بهواسطه عوامل خاصّی که بعد از سلطنت شاه طهماسب اوّل پیش آمد، رفته رفته گرایش به فلسفه، و افکار صوفیانه و مشارب غیر شرعی قوّت گرفت، تا حدی که در اصفهان، خانقاهها برپا شده، و مثل عالم جلیل القدر آقاحسین خوانساری را به جای القاب اسلامی، به عقل حادیعشر میخواندند، و نهایت ظهور علوم اهلبیت (علیهم السلام) آن بود که محقّق داماد در قالب اصطلاحات فلسفی مطرح میکرد، و خلاصه، زبان اهلبیت (علیهم السلام)، و احادیث آنها، در غربت افتاده بود.
به إذن الله تعالی شخصیتی مثل علامه مجلسی(رحمه الله) ظاهر شد، و حدیث را دوباره چنان احیا و مطرح کرد که احادیث اهلبیت(علیهم السلام) را نه فقط در مدارس و در معرض توجّه و دقّت علما قرار داد، بلکه شاید خانهای در بلاد ایران نماند که از خواندن کتاب بهره نداشته باشد، مگر آنکه احادیث اهلبیت (علیهم السلام) به صورتی و زیر عنوانی، در آن وارد شد.
خانقاههای اصفهان، همه تعطیل شد و افکار صوفیانه از میان رفت و زبان حدیث و استدلال به ظواهر قرآن و احادیث و زبان ائمّه معصومین (علیهم السلام)، زبان علما و حوزهها شد.
بدون شکّ، باید گفت: ظهور علامه مجلسی در آن عصر، موجب بازگشت تشیّع به عصر ائمّه (علیهم السلام) و اصحاب آنها، امثال زراره بن اعینها، و محمّد بن مسلمها، و صاحبان اصول گردید.
نمیخواهم بگویم عصر قبل از آن، همانند عصر ائمّه (علیهم السلام) نبود، ولی این را هم نمیتوانم بگویم که همانند عصر آنان بود، زیرا اصطلاحات و الفاظ اسلامی کم و بیش عوض شده بود و بحث درس و تألیف و تصنیف چنان که باید، بر محور کتاب و سنّت و احادیث اهلبیت(علیهم السلام) دور نمیزد.
هر طور بود و هر گونه بود، به ظاهر اگر مجلسی(رحمه الله) ظهور نکرده بود، و وضع حوزهها به آنگونه که داشت، جلو میرفت، شریعت ارسطویی و اسلام ابن سینایی و صدرایی و ابن عربی پابرجا میشد، و خدا میداند که باب تأویل و توجیه آیات و احادیث، و حمل آنها با تکلّف بر بیانی خاصّ تا کجا گسترده میگشت!
این علامه مجلسی بود که حوزه ها را به معارف اصیل دین، و تشیّع بازگرداند، و قرآن و سنّت را مافوق همه مکتبها قرار داد.
شکر الله سعیه وجزاه الله عن هذا الدّین والکتاب والسنّه خیر جزاء المحسنین.»
📢کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
🌐 ofoghhawzah.ir