❄️ سخن روز
◽️ ولایتی های دیروز که در سکوت و تحجر خود آبروی اسلام و مسلمین را ریختهاند، و در عمل پشت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت را شکستهاند و عنوان ولایت برایشان جز تکسب و تعیش نبوده است، امروز خود را بانی و وارث ولایت نموده و حسرت ولایت دوران شاه را میخورند!
امام خمینی (ره)
📚 صحیفه امام خمینی، جلد 21 صفحه ۲۸۱
🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم روز
💥 6 اسفند
🔴 كشتار مسلمانان نمازگزار فلسطين در مسجد الخليل از سوي یک صهيونيست اسراييلی (1372ش)
◽️ در حالى كه مقامات حكومت خودگران عرفات درحال گفت وگو براى سازش با رژيم غاصب اسراييل بودند، يك صهيونيست نژادپرست به سوى نمازگزاران روزه دار در حرم حضرت ابراهيم(ع) در شهر الخليل فلسطين تيراندازى كرد و بيست و نه نفر را شهيد و شمار بيشترى را زخمى نمود.
◽️ اين ترور وحشيانه كه بار ديگر دشمنى صهيونيست ها با مسلمانان را نشان داد با واكنش تند و خشم آلود جهان اسلام روبرو شد، به گونه اى كه حتى دولت هاى عَرَبى مجبور شدند براى مدتى، مذاكرات سازش با مقامات رژيم صهيونيستى را به حال تعليق درآورند، ولى دولت هاى غربى تنها به ابراز تأسف اكتفا كردند. اين حمله تروريستى باعث وقوع ناآرامى هاى چندماهه در سرزمين هاى اشغالى و قيام مردم مسلمان اين مناطق گرديد و در عوض رژيم صهيونيستى فرد تروريست را پس از محاكمه به بهانه اين كه بيمارى روانى دارد، از مجازات رهايى داد.
🔰 @ofogh_howzah
🔴 هر کس در هر مقامی احساس ضعف در خود میکند و نمیتواند کار کند از مقام خود، استعفا کند.
#امام_خمینی
📚 صحیفه نور، جلد ۱۹، صفحه ۱۰۸
🔰 @ofogh_howzah
💷 بانکداری اسلامی 11
🔴 طرح جایگزین بانک
⭕️ راهکاری برای برونرفت از چالشهای بانکداری بدون ربا
◽️ طرح جایگزینی بانک و مهندسی جهت رفع نیاز مالی یک جامعه مسلمان بر اساس منابع و مقاصد دینی در گفتوگوی هفتهنامه افق حوزه با حجتالاسلام والمسلمین احمد حسنی از اساتید حوزه علمیه قم، پژوهشگر فقه اقتصادی و مؤلف کتاب «نظام مالی نوین اسلامی»...
➕ متن کامل
yon.ir/aW4mI
🔰 @ofogh_howzah
❌ ربوی بودن عقود و معاملات در ساختار بانکی ❌
◽️ زمانی که بانک وارد جوامع اسلامی شد، فقهای اسلام بهدلیل ربوی بودن، با بانک مخالفت کردند؛ اما وقتی که بانک سیطره خودش را پیدا کرد، برخی از فقها به این فکر افتادند که آیا میتوان تعاملات مؤمنین با بانکها را تصحیح کرد؟ بعداز انقلاب هم همین رویکرد تصحیحگرا وجود داشته و تا به امروز هم رویکرد غالب همین است که ما بانک موجود را بهنحوی درست کنیم که این رویکرد تا به امروز موفق نبوده است؛ چه در عرصه شرعیسازی و چه در رسیدن به مقاصد شریعت؛ مانند عدالت، تأمین رفاه و رفع فقر.
◽️ امروزه مرکز پژوهشهای مجلس اعلام میکند که 85 درصد عقود صوری است و این صوری بودن عقود به اجماع فقها و حتی فقهایی که در طول تاریخ حیلههای ربا را تجویز میکردند، باعث ربوی بودن معاملات بانکی میشود؛ ما توجه نکردیم که این ساختار چیست؟ و لذا برای این ساختار تدبیر مناسب را انجام ندادهایم! ساختار بانک از اساس ربوی است و اقتضای ربوی بودن دارد.
◽️ بانک میخواهد سود ثابتی را به عدهای از سپردهگذاران بدهد و سود بالاتری را از عدهای که نیاز به تسهیلات دارند، بگیرد. وقتی این ساز و کار را میبینید و میخواهید عقود اسلامی را به این ساز و کارها تحمیل کنید، روشن است که کار به سامان نخواهد رسید؛ چراکه عقود اسلامی چه عقود مشارکتی و چه مبادله ای با ریسک همراه هستند. امروز بانکها ترکیبهایی که از عقود مبادلهای انجام میدهند و یا شروطی که در قراردادهای مشارکتی قرار میدهند تا خود را به سود ثابت برسانند، ترکیبها و عقود ناقصی از نظر فقهی هستند و اگر از این اشکال هم صرف نظر کنیم و متن قراردادها را با همه بندهای آنها صحیح بدانیم، از نظر اجرایی به تصریح آمار عقود صوری است یعنی به اجماع فقها ربوی میباشد..
yon.ir/aW4mI
🔰 @ofogh_howzah
🌷 عالم تمام غرق تمنای فاطمه ست
اصلا دلیل خلق، تماشای فاطمه ست
هاجر که زمزم از قدم کودکش شکفت
در آرزوی بوسه ای از پای فاطمه ست
عیسی که مرده از نفسش جان گرفته بود
در آرزوی فیض نفس های فاطمه ست
موسی که با عصاش دل بحر می شکافت
بی بادبان فتاده به دریای فاطمه ست
مریم کجا و رسیدن بر گرد پای او
مریم کنیز زینب کبرای فاطمه ست
او زن بُوَد ولی به خداوند تا به ابد
مردانگی خلاصه ی معنای فاطمه ست
اما به جز علی که سزاوار مدح اوست؟
آری فقط علیست که همتای فاطمه ست
محمد ناصری
🔰 @ofogh_howzah
◽️ قلب این زن حکیمه و این زن عالمه و این زن محدثه و این زنی که با عوالم غیب ارتباط داشت و این زنی که فرشتگان با او حرف میزدند، آنچنان به عوالم ملک و ملکوت روشن بود که قلب علی علیهالسلام و قلب پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم .
این زن با همه ظرفیت و با آن مقام شامخ پشت امیرالمؤمنین علیهالسلام مثل کوه ایستاد و تا زنده بود در همه مراحل زندگی با تمام وجود از امیرالمؤمنین علیهالسلام و از مقام ولایت دفاع کرد.
مقام معظم رهبری
🔰 @ofogh_howzah
◽️ از ائمه علیهمالسلام روایت شده است که شما هر وقت محتاج میشوید، دست به دامن ما شوید و ما هر وقت گرفتار میشویم دست به دامن مادرمان میشویم. گرفتاری و احتیاج ائمه علیهمالسلام همان مقامات قرب الهی است که حد یقف ندارد؛ و لذا محال است سالک سیر و سلوک کند و به جایی برسد مگر از طریق خانم حضرت زهرا سلاماللهعلیها ؛ و البته منظور از اینکه به جایی برسد، نه این امور که مثلاً افکار را بخواند یا هر چیز میخواهد برای او مهیا باشد، نه! آنها اصلاً ارزش ندارد. آن چیزی که ارزش دارد مقام قرب پروردگار است و این مقام محقق نمیشود مگر از طریق خانم حضرت زهرا سلاماللهعلیها »
آیةاللهالعظمی میرزا محمدعلی شاهآبادی (ره)
🔰 @ofogh_howzah
◽️ در احادیث فریقین گروهی به نام محدَّث معرفی میشوند و آنها کسانی هستند که فرشته با آنان به گفتگو میپردازد. فرد محدَّث از نظر کمال باید به پایهای برسد که بتواند اصوات برزخی را با گوش دنیوی بشنود. جهان، پر از صور و اصوات برزخی است که اغلب انسانها را به خاطر نداشتن توانمندی، یارای دیدن و شنیدن آنها نیست، اما گروهی که از نردبان کمال و فضیلت بالارفتهاند، میتوانند این اصوات و صور برزخی را درک کنند، تا آنجا که فرشته والامقامی چون روحالامین با آنها سخن میگوید و سخن او را میشنود.
از این جهت در روایات، دخت گرامی پیامبر صلیاللّهعلیهوآله محدّثه معرفی شده که خود حاکی از کمال برتر است.
آیه الله العظمی سبحانی
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
💎 یَأْتِی عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا یَبْقَى أَحَدٌ إِلَّا أَکَلَ الرِّبَا فَإِنْ لَمْ یَأْکُلْهُ أَصَابَهُ مِنْ غُبَارِه؛
💎 روزگارى خواهد آمد که کسى نمى ماند مگر اینکه ربا مى خورد و اگر ربا نخورد، غبارش بر او مى نشیند.
📚 مستدرکالوسایل و مستنبطالمسایل؛ ج13؛ ص333
🔰 @ofogh_howzah
☸ ربا و علت تحریم آن از منظر امام رضا علیه السلام
💎 «عِلَّةُ تَحْرِیمِ الرِّبَا إِنَّمَا نَهَى اللهُ عَنْهُ لِمَا فِیهِ مِنْ فَسَادِ الْأَمْوَالِ لِأَنَّ الْإِنْسَانَ إِذَا اشْتَرَى الدِّرْهَمَ بِالدِّرْهَمَیْنِ کَانَ ثَمَنُ الدِّرْهَمِ دِرْهَماً وَ ثَمَنُ الْآخَرِ بَاطِلًا فَبَیْعُ الرِّبَا وَکْس عَلَى کُلِّ حَالٍ عَلَى الْمُشْتَرِی وَ عَلَى الْبَائِعِ فَحَرَّمَ اللهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى الرِّبَا لِعِلَّةِ فَسَادِ الْأَمْوَالِ کَمَا حَظَرَ عَلَى السَّفِیهِ أَنْ یُدْفَعَ مَالُهُ إِلَیْهِ لِمَا یُتَخَوَّفُ عَلَیْهِ مِنْ إِفْسَادِهِ حَتَّى یُؤْنَسَ مِنْهُ رُشْدُهُ فَلِهَذِهِ الْعِلَّةِ حَرَّمَ اللهُ الرِّبَا وَ بَیْعَ الدِّرْهَمِ بِالدِّرْهَمَیْنِ یَداً بِیَدٍ وَ عِلَّةُ تَحْرِیمِ الرِّبَا بَعْدَ الْبَیِّنَةِ لِمَا فِیهِ مِنَ الِاسْتِخْفَافِ بِالْحَرَامِ الْمُحَرَّمِ وَ هِیَ کَبِیرَةٌ بَعْدَ الْبَیَانِ وَ تَحْرِیمِ اللهِ تَعَالَى لَهَا وَ لَمْ یَکُنْ ذَلِکَ مِنْهُ إِلَّا اسْتِخْفَافٌ بِالتَّحْرِیمِ لِلْحَرَامِ وَ الِاسْتِخْفَافُ بِذَلِکَ دُخُولٌ فِی الْکُفْرِ وَ عِلَّةُ تَحْرِیمِ الرِّبَا بِالنِّسْیَةِ لِعِلَّةِ ذَهَابِ الْمَعْرُوفِ وَ تَلَفِ الْأَمْوَالِ وَ رَغْبَةِ النَّاسِ فِی الرِّبْحِ وَ تَرْکِهِمُ الْقَرْضَ وَ الْفَرْضَ وَ صَنَائِعَ الْمَعْرُوفِ وَ لِمَا فِی ذَلِکَ مِنَ الْفَسَادِ وَ الظُّلْمِ وَ فَنَاءِ الْأَمْوَال»
💎 «علت تحریم ربا در معامله، نهى خداوند از آن است بهدلیل فسادى که نسبت به اموال در آن وجود دارد؛ زیرا انسان چنانچه یک درهم را به دو درهم بخرد، یکی از آن دو درهم در مقابل درهمی که دریافت کرده پرداخت شده، اما درهم دوم تباه شده است. پس خرید و فروش و معاملات ربوى در هر حال نوعی فریبکاری براى خریدار و فروشنده است.
از اینرو، خداوند تبارک و تعالى ربا را به جهت فساد و تباهى اموال و ثروتها حرام کرده است ، همانطور که منع فرموده تا اموال سفیه و کم عقل و یا دیوانه را در اختیارشان قرار دهند؛ چون بیم آن میرود که همه را تلف و نابود کند، تا زمانى که از او رشد عقلى دیده شود که در این صورت منع برداشته میشود. پس بدین سبب خداوند عزوجل ربا و دست بهدست کردن یک درهم با دو درهم را ممنوع کرده است. بعد از آنچه گفته شد، دلیل دیگر حرمت ربا، بیتوجهی به دستور خدا در مورد خودداری از آن است و بعد از اینکه خدا بهصورت واضح از آن منع کرد، انجام آن گناهی بزرگ بوده و بیتوجهی به دستور خدا زمینهساز کفر است. راز «تحریم رباى قرضى» نیز آن است که مانع مردم از انجام کار خیر شده و اموالی از بین میرود و مردم بیشتر به دنبال سود مادی میگردند تا رفتارهای نیک و قرضالحسنه و این خود منجر به فساد، ظلم و از بین رفتن ثروت (فقر) در جامعه می شود »
📚 عیون اخبارالرضا علیه السلام/ج2/ص93، تهران، نشر جهان، چاپ اول، 1378ق
🔰 @ofogh_howzah
💷 بانکداری اسلامی 12
🔴 عواقب حذف عقد مشارکت در طرح بانکداری اسلامی
◽️ آسیبشناسی بانکداری ربوی و ارائه راهکار برای رفع موانع تحقق بانکداری اسلامی در طرح بانکداری اسلامی در خصوص عقود مشارکتی گفتهاند که چون بانک، توانایی اجرای آن را ندارد، لذا این عقد را حذف کردهاند، اما در اینجا اشکال بزرگی پیش میآید که اقتصاد از عقد مشارکت محروم میشود و برخی حیلههای ربا، مانند سلف موازی و جعاله موازی جایگزین آن میشود. یکی از مهمترین اهداف...
➕ متن کامل
yon.ir/lmsEk
🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم روز
💥 8 اسفند
🔴 شهادت «حسين خرازی» فرمانده لشگر 14 امام حسين(ع) در جريان دفاع مقدس(1365ش)
◽️ سردار رشيد سپاه اسلام شهيد حسين خرازى در سال1336 ش در اصفهان به دنيا آمد. وى پس از اتمام دوران دبيرستان، در سال 1355ش به خدمت سربازى اعزام شد و با فرمان امام خمينى مبنى بر فرار سربازان از پادگان ها، به سيل خروشان مردم پيوست. شهيد خرازى درابتداى پيروزى انقلاب، با عضويت در كميته دفاع شهرى اصفهان به حراست از جاده هاى حساس شهر مشغول بود. سپس يك سال پس از انقلاب، همزمان با توطئه گروهك هاى ضد انقلاب در گنبد و تركمن صحرا، به آن منطقه اعزام شد و به فرماندهى نيروها در يكى ازمحورهاى منطقه پرداخت و سپس چندين ماه در منطقه كردستان در راه دفاع از كيان اسلامى جانفشانى نمود.
◽️ شهيد حسين خرازى،همزمان با آغاز جنگ و سقوط خرمشهر، به خوزستان اعزام شد و در منطقه خط شير، فرماندهى نيروهاى بسيج در مقابله با قواى متجاوز بعث را برعهده گرفت. عمليات هاى فرمانده كل قوا، ثامن الائمه، فتح المبين، بيت المقدس، خيبر، بدر، والفجر8 و كربلاى 4 و 5، صحنه هاى فراوانى از رشادت ها، ابتكار، خلاقيت و حسن فرماندهى اين سردار رشيد اسلام بود، ضمن آنكه وى در عمليات خيبر در اسفند 1362 نيز، دستِ راست خود را در راه خدا تقديم كرد.
◽️ سرانجام شهيد حسين خرازى اين سردار رشيد سپاه اسلام در جريان عمليات بزرگ و غرورآفرين كربلاى 5 در حالى كه فرماندهى لشكر 14 امام حسين(ع)را برعهده داشت، در 8 اسفند 1365 به فيض عظماى شهادت نائل آمد و اين عمليات، آخرين وداع با جهان مادى و آغاز حيات ابدى او را رقم زد. پيكر مطهر اين شهيد والا مقام پس از تشييعى با شكوه، در گلستان شهداى اصفهان تخت فولاد به خاك سپرده شد.
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🚫 هلاک یک جامعه
🔵 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
💎 إِذَا ظَهَرَ الزِّنَا وَ الرِّبَا فِی قَرْیَةٍ أُذِنَ فِی هَلَاکِهَا
💎 وقتى زنا و ربا در جامعه اى پیدا شود، اجازه نابودى آن جامعه داده مى شود.
📚 مستدرکالوسایل و مستنبطالمسایل؛ ج13؛ ص332
🔰 @ofogh_howzah
💷 بانکداری اسلامی 13
🔵 بررسی برخی از دغدغههای مراجع عظام نسبت به نظام بانکی کشور و بانکداری اسلامی
🔘 گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان
◽️ حجتالاسلام والمسلمین دکتر سیدعباس موسویان عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو شواری فقهی مشورتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران میباشد که در گفتوگو با هفتهنامه «افق حوزه» به بررسی دغدغههای مراجع عظام نسبت به نظام بانکی کشور و بانکداری اسلامی پرداخته است که در ادامه میخوانید...
➕ متن کامل
yon.ir/CKM9d
🔰 @ofogh_howzah
☸ «وجه التزام»
◽️ در سال 1361 مرحوم دکتر نوربخش که رئیس بانک مرکزی بودند، در نامهای به حضرت امام مطرح کردند که اگر مسئله به این صورت پیش برود، بدهیهای معوق افزایش پیدا خواهد کرد و بانکها با ورشکستگی مواجه خواهند شد. آن زمان حضرت امام دستور دادند که فقهای شورای نگهبان با شورای پول و اعتبار جلسات مشترکی داشته باشند و راهحلی برای این منظور طراحی کنند.
◽️ در آن زمان که حضرت آیتالله صافی گلپایگانی دبیر شورای نگهبان بودند، یعنی جایگاه امروزی آیتالله جنتی، بحثهای مفصلی صورت گرفت و به راهکاری تحت عنوان وجه التزام رسیدند و گفتند: در قراردادهای بانکی ما از روش وجه التزام استفاده میکنیم. وجه التزام مبلغی است که در قرارداد شرط میشود که اگر کسی بدهی خودش را به موقع و در سررسیدهای مقرر نپردازد، فلان مبلغ به طرف مقابل بپردازد.
◽️ وجه التزام سابقه دیرینه دارد و قبل از قراردادهای بانکی، در قراردادهای مردمی هم وجود داشت؛ مثلاً شخصی منزلی را معامله میکند و در بنگاه قرار میگذارند که خانه را در تاریخی معین مثلاً در اول اردیبهشت تحویل دهد و از طرف دیگر قرار میگذارند که مشتری پول منزل را اول اردیبهشت آماده کند. در اینجا چون دو طرف نسبت به هم نگران هستند، یعنی خریدار نگران است که فروشنده اسناد و مدارک منزل را آماده نکند و معامله به هم بخورد و دوباره بهدنبال پیدا کردن منزل مناسبی باشد و فروشنده هم نگران است که خریدار پول را آماده نکند، لذا در قولنامههای بنگاهی، مبلغی را معین میکنند که اگر کسی زیر معامله زد و شرایط را فراهم نکرد، مبلغی را به طرف مقابل بپردازد، مثلاً قرار میگذارند که فروشنده بابت هر روز تأخیر در خالی کردن منزل و فراهم نکردن اسناد و مدارک، مبلغ صد هزار تومان بپردازد. به این مبلغ اصطلاحاً وجه التزام میگویند؛ یعنی مبلغی در قرارداد جهت پایبندی به قرارداد شرط میشود.
◽️ به اعتقاد شورای نگهبان وجه التزام بهره دیرکرد نیست، گرچه شباهتهایی به آن دارد، ولی خود آن نیست و از جهت شرعی ربا به حساب نمیآید. به همین جهت در سال 1361، با هماهنگی شورای پول و اعتبار و فقهای شورای نگهبان، بندی که تحت عنوان بهره دیرکرد در قراردادهای بانکی وجود داشت کلاً از این قراردادها حذف و بندی به نام وجه التزام جایگزین آن شد...
yon.ir/CKM9d
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 امام سجاد علیهالسلام
💠 ثلاث منجیات للمومن : کف لسانه عنالناس واغتیابهم وإشغاله نفسه بما ینفعه لاخرته و دنیاه و طولالبکاء علی خطیئته
💠 سهچیز موجب نجات انسان مومن خواهد بود: نگهداری زبانش از حرف زدن درباره مردم و غیبت آنان، پرداختن به کارهای سودمند آخرت و دنیا و گریه طولانی برگناه.
📚 تحف العقول/204
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
⭕️ کیفر اخروى رباخوار
💎 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم: وَ مَنْ أَکَلَ اَلرِّبَا مَلَأَ اَللَّهُ بَطْنَهُ مِنْ نَارِ جَهَنَّمَ بِقَدْرِ مَا أَکَلَ وَ إِنِ اِکْتَسَبَ مِنْهُ مَالاً لَمْ یَقْبَلِ اَللَّهُ مِنْهُ شَیْئاً مِنْ عَمَلِهِ وَ لَمْ یَزَلْ فِی لَعْنَةِ اَللَّهِ وَ اَلْمَلاَئِکَةِ مَا کَانَ عِنْدَهُ قِیرَاطٌ؛
💎 هر کس ربا بخورد، خداوند شکمش را به اندازهاى که رباخورده است، از آتش جهنم پر مىسازد و اگر از طریق ربا مالى به دست آورد، هیچ عمل نیکى را از او نپذیرد و تا موقعى که به اندازه یک قیراط از مال ربا پیش اوست، پیوسته خدا و فرشتگان او را لعنت کنند.
📚 وسائل الشیعة, جلد 18 , صفحه 122
🔰 @ofogh_howzah
💷 بانکداری اسلامی 14
⚫️ تجربه عملی بانکداری بدون ربا در ایران و در سایر کشورها چگونه است؟
◽️ تجربه بانکداری بدون ربا در کشور ما، از نقطه نسبتاً خوبی شروع شد، ولی به تدریج راه خود را کج کرد. در سال 1363 بانکداری بدون ربا در کشور ما با پیاده شدن قانون بانکداری بدون ربا به اجرا در آمد و بانکها روشهایی را که در قانون پیشبینی شده بود، تا حدود زیادی عمل میکردند و به آن ملتزم بودند؛ گرچه نواقصی وجود داشت و گاهی توجیه و آموزش کافی صورت نگرفته بود...
➕ متن کامل
yon.ir/TtNGO
🔰 @ofogh_howzah
⭕️ در سیستم بانکداری بدون ربا در کشور ما، بانک واسطه مالی نیست، غالباً بانک توجهی ندارد که متقاضی چگونه از این تسهیلات استفاده میکند و حتی در بسیاری از موارد، نظارتی وجود ندارد. بنابراین، پول از سپردهگذاران گرفته میشود و به متقاضیان تسهیلات پرداخت میگردد. استفادهکنندگان از تسهیلات ممکن است سود بسیار زیادی ببرند، ولی به بانک برنگردانند و یا ممکن است در مواردی ضرر کنند و ناگزیر سود بانک را بپردازند. در اینجا شکافی بین بازار پولی و بازار کالا و خدمات پدید میآید؛ ولی در آن سیستمی که در بانکداری اسلامی اردن و پاکستان عمل شده، چنین شکافی را میان بازار پول وکالا و خدمات نمیبینیم. اگر بازار حقیقی کالا و خدمات رونق داشته باشد، بانک هم رونق دارد، و اگر بازار حقیقی کالا و خدمات دچار رکود شود، بانک هم دچار رکود میشود. پس نمیشود در بانک رونق باشد، ولی در بازار رکود.
yon.ir/TtNGO
🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم روز
💥 11 اسفند
🔴 عزيمت اولين گروه از نيروهاي اردني به جبهه جنگ عراق عليه ايران (1360ش)
◽️ همزمان با آغاز جنگ تحميلى عراق عليه ايران، انواعكمك ها از طرف بسيارى از كشورها به عراق سرازير شد تا برضد جمهورى اسلامى ايران به كار گرفته شود. در اين ميان، ملك حسين اردنى پادشاه اردن نيز با حمايت كامل از اين جنگ، خواستار پشتيبانى كليه كشورهاى عربى از عراق گرديد. در اين راستا بندر عقبه اين كشور در ساحل درياى سرخ براى ارسال كمك هاى تسليحاتى غرب به عراق به اين منظور اختصاص يافت و سيل كمك ها روانه عراق گرديد. همچنين تعداد چهل هزار سرباز مسلح اردنى به دستور ملك حسين در مرز اردن با عراق مستقر شدند كه در اين روز به جبهه هاى جنگ عليه ايران عزيمت كردند. با تمام اين كمك ها و همكارى ده ها كشور با عراق براى جنگ با نهال نوپاى انقلاب اسلامى ايران، ارتش، بسيج و سپاه اسلام، در برابر اين دشمن متحد و پيشرفته و مسلح مقاومت كرده و آنان را از خاك ميهن اسلامى بيرون راندند.
🔰 @ofogh_howzah
💠هدیه امام حسین(ع) به امیرکبیر در خواب آیتالله العظمی اراکی
▪️به مناسبت سالروز رحلت آیت الله العظمی اراکی(ره)
👈گفته میشود آیتالله العظمی اراکی (ره) از خوابی تعریف میکند که در آن امیرکبیر را در مقامی متفاوت و رفیع در جهان باقی دیده و علت را جویا شده است.
آیتالله العظمی اراکی چنین تعریف میکند: از ایشان پرسیدم، آیا مقامی که تو به آن رسیدهای محصول شهادت و کشته شدن مظلومانهات بوده است؟ با لبخند گفت: خیر؛ سؤال کردم چون چندین فرقه ضاله را نابود کردی؟، گفت:نه، با تعجب پرسیدم: پس راز این مقام چیست؟، جواب داد:هدیه مولایم حسین است!، گفتم چطور؟، با اشک گفت: آنگاه که رگ دو دستم را در حمام فین کاشان زدند؛ چون خون از بدنم میرفت تشنگی بر من غلبه کرد سر چرخاندم تا بگویم قدری آبم دهید؛ ناگهان به خود گفتم میرزا تقی خان! ۲ تا رگ بریدند این همه تشنگی! پس چه کشید پسر فاطمه؟ او که از سر تا به پایش زخم شمشیر و نیزه و تیر بود! از عطش حسین حیا کردم ، لب به آب خواستن باز نکردم و اشک در دیدگانم جمع شد. آن لحظه که صورتم بر خاک گذاشتند امام حسین آمد و گفت: به یاد تشنگی ما ادب کردی و اشک ریختی؛ آب ننوشیدی این هدیه ما در برزخ، باشد تا در قیامت جبران کنیم.
📚 کتاب آخرین گفتارها
🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم روز
💥 12 اسفند
🔴 شروع جنگ شهرها توسط عراق در جريان جنگ تحميلي (1363ش)
◽️ با فرا رسيدن فصل زمستان و احتمال اجراى عملياتجمهورى اسلامى، كه در منطقه جنوب در موقعيت مناسب فصلى انجام مى گرفت، زمزمه هاى تازه اى مبنى بر احتمال گسترش حملات عراق به نفتكش ها و حمله به شهرها و اماكن غيرنظامى آغاز شد. عراق در آبان 1363 به طور رسمى اعلام كرد كه اماكن غيرنظامى ايران را هدف حمله قرار خواهد داد. اين تهديد كه بعدها تحقق يافت در عين حال كه به منزله تشديد فشار به ايران و در نتيجه، گسترش دامنه جنگ بود، نشان دهنده ناكامى استراتژى عراق در مراحل پيشين نيز بود. بنابراين اگر قصد عراق از ايجاد زيرساخت توليد گازهاى شيميايى، مقابله با حضور گسترده نيروهاى داوطلب بود و حمله به نفتكش ها براى محروم كردن ايران از درآمد ارزى صورت مى گرفت، حمله به اماكن غيرنظامى، با ايجاد زيرساخت موشكى و افزايش حملات هوايى، با هدف فشار روانى ـ اجتماعى مستقيم بر روى مردم و غيرمستقيم بر مسؤولين و تصميم گيرندگان براى فراهم سازى زمينه هاى پايان جنگ بود. متعاقب انفجار اولين راكت هواپيماهاى عراقى درتهران كه كاملاً غيرقابل انتظار بود و نگرانى هاى بسيارى را به وجود آورد، برخى از تحليل گران، هدف عراق را از اين اقدام، وادار ساختن ايران براى دست زدن به يك حمله زمينى زودرس ذكر كردند. در جريان جنگ شهرها، خسارات فراوانى به اماكن غيرنظامى وارد آمد و تعداد زيادى به شهادت رسيدند.
🔰 @ofogh_howzah
⚫️ رحلت شيخ الفُقهاءِ و المُجتَهدين، آيت اللّه العظمی «محمدعلی اراكی» در قم (25 جمادی الثانی 1415 ق)
◽️ آيت اللّه محمد على اراكى(ره) با تأسيس حوزه ى علميه ى قم از سوى آيت اللّه العظمى حائرى، به قم هجرت كرده و از اصحاب خاص او به شمار آمد. آيت اللّه اراكى (ره) به مدت 35 سال در حوزه ى علميه ى قم به امر تدريس اشتغال داشت و بسيارى از بزرگان حوزه، از محضر درس ايشان مستفيض شدند. وى پس از وفات آيت اللّه خوانسارى در حدود 30 سال، نماز جماعت را در مدرسه ى فيضيه اقامه نمود و پس از رحلت آيت اللّه گلپايگانى رحمه الله به مرجعيت عاليه ى شيعيان نائل آمد.
🔰 @ofogh_howzah