✅همایش بررسی جایگاه اخلاق در زندگی فردی و اجتماعی آِیت الله العظمی بروجردی برگزار می شود.
💠 زمان: دوشنبه 27 خرداد ساعت18
❇️مکان: خیابان انقلاب(چهار مردان) کوچه 6 پلاک 197 بیت آیت الله العظمی بروجردی
🔰 @ofogh_howzah
Kashf Al-Morad 03.mp3
13.76M
📚 شرحي بر کشف المراد: مجموعه درسهاي آیت الله العضمی سبحانی
💠 جلسه سوم
صوت درس #کشف_المراد حضرت آیت الله العظمی #سبحانی 15/6/1374 صفحه 249
🔸 اثباتُ بقاء لا في محل يستلزم الترجيح من غير مرجح أو اجتماعَ النقيضين.
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 امام علی علیهالسلام
💎 دینداران را نشانههایی است که با آنها شناخته میشوند: راستگویی، ادای امانت، وفای به عهد، بهجا آوردن صله رحم و ترحم بر ناتوانان
📚 بحارالانوار/75/49
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
✅ از جمله اموری که عمده است در سلوک، حریت است، اعنی آزاد بودن از شوایب طبیعت و وساوس عادت و نوامیس عامه، چه سالک را هیچ سدی عظیمتر از این سه امر نیست. بعضی حکما اینها را رؤسای شیاطین نامیدهاند و هر قبیحی که از هر کسی سر میزند چون نیکو مینگری، به یکی از این سه امر منتهی میشود.
حکیم و عارف الهی ملا محسن فیض کاشانی (ره)
📚 زادالسالک «ده رساله»
🔰 @ofogh_howzah
هدایت شده از Azizi
✅از سوی آیت الله محفوظی صورت گرفت:
📚اهدای ۱۰ هزار جلد کتاب نفیس و مزرعه شخصی به حوزه علمیه رودسر
💠این عالم بزرگوار تاکنون خدمات فرهنگی و عام المنفعه بسیاری برای رشد علمی جوانان منطقه و طلاب علوم دینی همچون: احداث مدرسه علمیه به متراژ 4000 متر مربع، احداث و راه اندازی مدرسه شبانه روزی «طوبی» برای دانش آموزان تیز هوش، وقف مزرعه شخصی شالیزار و اهدای 10 هزار مجلد کتب خطی و چاپ سنگی ارزشمند و منابع دست اول به کتابخانه مدرسه علمیه رودسر انجام داده اند.
🔰 @ofogh_howzah
📛 شگردهای جذب فرقههای صوفیه 📛
💠بیانی از حجتالاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان
◼️ در خصوص روشهای جذبشان باید گفت، زمانی که جامعه با جنگ و مشکلات اقتصادی، روبهرو نیست، قدرت جذب آنها خیلی کم است. تمام فرقهها هنگام آرامش کشور در سکوت بهسر میبرند، اما وقتی بر اثر مشکلات مختلف، مردم در فشار قرار گیرند و خسته شوند، آنها هم از قفس بیرون میآیند و دونپاشی عجیبی میکنند.
◼️ بخشی از جذب هم به مراسم و جلسات ایشان باز میگردد. مجالسشان، همراه با آواز و شعر است و تقریباً یک حالت مدهوشی برای مستمع ایجاد مینماید، بهطوری که به ظاهر احساس آرامش میکنند.
◼️ حال، چرا جوانان و مردم به سمت ما روحانیون نمیآیند، در حالی که ما هم در میان مردم هستیم؟ علتش این است که مکتب صوفیگری، یک بند خیلی مهم دارد که هیچگاه اظهار نمیشود. این بند بهعنوان تبصره یا قانون، اعلام نمیگردد و تقریباً جهتش به سمت اباحهگری است. همینطور مسئله حلال و حرام نیز در میان آنها چندان مطرح نیست و به جای خمس به عشریه، قائل هستند. خُب، ما [روحانیون] طبق آیات و روایات برای مردم، ایجاد محدودیت میکنیم، به آنها میگوییم دو تا کار را انجام دهید و از انجام صد کار خودداری کنید، این است که خیلی کم به سراغ ما میآیند، لذا خداوند متعال، پیغمبران را اینگونه دلداری میداد: «أَکْثَرُهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ»(1)، چون دین الهی، محدود به حدودهای انسانی و اخلاقی است و زیر بار آن نمیروند.
◼️ به اعتقاد بنده، جنگ، مشکلات اقتصادی و یک مقدار هم اشتباهات و کماخلاقی قشر روحانی، عامل گرایش برخی افراد به این جریانهاست.
◼️آنها یک ترفند بسیار عجیب هم برای موجه ساختن خود و جلوگیری از دفع مردم دارند که شاید کمتر کسی به آن توجه کرده باشد. میگویند: طریقت با ما، شریعت با مرجع تقلید و مدعی میشوند که برای نماز، روزه، غسل و تقلید سراغ مراجع بروید که البته این یک پوشش است؛ چون من با این جماعت ارتباط حرفی، بحثی و رفاقتی زیادی داشتهام و اطمینان دارم حتی یک نفرشان هم قشر روحانی را قبول ندارد، این چیزی است که من از خودشان گرفتم، حتی روحانیون در بالاترین سطح را هم ناقص میدانند.
◼️ به من میگفتند: مشکل امام یا آقایان بروجردی و خویی ، این بوده که دست به دامن یک پیر راه و خضر طریقت نداده بودند و بدون اجازه این اشخاص به دین عمل میکنند. به اعتقاد آنها، هر کس زیر نظر پیر نباشد، همه چیزش باطل است. از دیدگاه آنها، روحانیت شیعه حتماً باید در نگاه مردم حذف شود و جای خود را به «پیر» دهد.
◼️ بنابراین در خصوص جریانهای صوفی، بهویژه فرقه گنابادی، ما با یک مکتب بهشدت التقاطی مواجه هستیم که بهطور کامل، زمینی است و بخشی از آن، روپوشی از عناوین اسلامی، شرعی و دینی دارد. آنها همواره مترصد فرصتی برای جذب افراد هستند و به محض ایجاد شرایط، اقدام میکنند...
yon.ir/y3WGN
🔰 @ofogh_howzah
📚 کتاب اسلام شناسی ازسوی مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه منتشر شد
💠 مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با هدف معرفی اسلام ناب برای مخاطبان عرصه بین الملل
در سفارشی به حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبد الحسین خسرو پناه این کتاب ارزشمند را به قلم این استاد حوزه و دانشگاه به زبان فارسی در تیراژ 500 مجلد منتشر کرد.
🔸یاد آوری می شود مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه، ترجمه به زبان انگلیسی این کتاب گران ارج علمی را در دست اقدام دارد که در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.
✅ علاقه مندان می توانند نسخه فارسی این کتاب را از انتشارات بوستان قم تهیه نمایند.
🔰 @ofogh_howzah
📚 شرحي بر کشف المراد: مجموعه درسهاي آیت الله العظمی سبحانی
💠 جلسه چهارم
المسألة الرابعة: في وجوب المعاد الجسماني
🔰 @ofogh_howzah
دریافت فایل صوت 👇👇👇
Kashf Al-Morad 04.mp3
10.59M
📚 شرحي بر کشف المراد: مجموعه درسهاي آیت الله العظمی سبحانی
💠 جلسه چهارم
المسألة الرابعة: في وجوب المعاد الجسماني
🔰 @ofogh_howzah
🛎سومین نشست تشکل های ملی مردم بنیاد
✅در سه عرصه علمی، فرهنگی و عملیاتی
در راستای تشکیل جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
🔸به میزبانی بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور
⏰زمان:پنج شنبه(30 خرداد سال رونق تولید)
🏫مکان: کرج، جهانشهر، مجتمع میلاد
✍️ثبت نام اولیه: با ارسال نام و نام خانوادگی+نام تشکل به:
📱3000253350
🔹دبیرخانه جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
🆔https://eitaa.com/eghtesad_mardomi
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 امام جعفر صادق (ع)
💎 من به سه کس ترحّم مىکنم که شایسته مهربانىاند: عزیزى که به خوارى افتاده و توانگرى که نیازمند گشته و دانشمندى که خانوادهاش و مردمانِ نادان، او را خفیف و بىقدر مىشمارند.
📚 الأمالی للصدوق: 62/22
🔰 @ofogh_howzah
🌷 زندگی نامه طلبه شهید احد کیانی
🔹 خدایا! چقدر بدبخت هستم که وقتی به آیه «و هم فی غفلة معرضون» میرسم، خود را متنبه میخوانم؛ و وقتی به آیه «والسابقون السابقون» میرسم، خود را جزء آنها میشمارم، خدای مهربان دوست دارم چشمانم را چشمهای کنید تا گناهانم از آن بیرون ریزد.
🔹 این بخشی از مناجات طلبه شهید احمد کیانی است که به سال 1345ش در شهر میانه متولد شد. دیپلم را که گرفت، به فراگیری علوم حوزوی علاقه نشان داد و سال 63 در مدرسه حضرت ولیعصرعجل الله تعالی فرجه الشریف تبریز ثبتنام کرد. فردی درسخوان و دارای پشتکار بود و کتابهای ادبی را برای مبتدیان تدریس مینمود.
🔹 شهید بزرگوار خیلی کمحرف و متین بود. از اتلاف وقت خود و دیگران پرهیز میکرد. باوقار و با حیا بود؛ بهطوری که وقتی همراه دوستان طلبه به استخر آب میرفت با پیراهن زیر و شلوار راحتی وارد آب میشد. قبل از دوران طلبگی، برنامه خودسازی برای خود داشت.
🔹 باوجود آنکه در عملیاتهای مختلف شرکت کرده بود، ولی زمزمه عملیات کربلای پنج او را آسمانی نمود. در اوائل دیماه 1365 با قطار از تبریز به قم آمد و به زیارت حضرت معصومه علیها السلام مشرف شد که شاید میدانست آخرین زیارتش است.
🔹 پس از ورود به محل استقرار لشکر 31 عاشورا، در گردان تخریب ساماندهی شد و چون قبلاً آموزش غواصی دیده بود، لباس غواصی به تن کرد و تن به آب زد.
🔹 سرانجام این طلبه دلاور در دیماه 65 در شلمچه به فیض عظمای شهادت نائل آمد که هنر مردان خدا چنین مرگی است. پیکر پاک شهید پساز تشییع باشکوه، در گلستان شهدای شهر تبریز دفن شد.
منبع: حماسهسازان جاوید
تهیه و تنظیم: علیاکبر بخشی
🔰 @ofogh_howzah
📛 تصوف از زمان شکلگیری تا به امروز، چه فراز و فرودی طی کرده است؟
بخشی از گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان
🔹 رشد تصوف، همیشگی نبوده است؛ یعنی در دورههای مختلف، رشد متفاوتی را تجربه کرده است. تصوف در یک دوره، خاموش بوده و در دوره دیگر، رشد و شکوفایی داشته است. قبل از اینکه به دلایل رشد اشاره کنیم، باید بهطور یقینی و قطعی بدانیم که تصوفِ [شکلگرفته در] خارج از اسلام، در ابتدا از مسیر تسنن وارد اسلام شد و شیعه، به هیچوجه زمینه پذیرش آن را نداشت.
🔹 حداقل تا حدود قرن سوم و چهارم که جامعه تشیع، بهشدت تحتتأثیر ائمه طاهرین علیهم السلام بود و تا زمان امام عسکری علیه السلام، حتی یک قرن بعد از آن، «صوفی شیعه» وجود نداشت، ولی تصوف در میان اهل تسنن، از زمان بنیامیه شروع شد و خانقاهسازی هم، بنا به قول «جامی» در کتاب «نفحاتالانس» در همین زمان صورت پذیرفت.
🔹 او در مقدمه حدود 180 صفحهای کتابش، تصوف را کاملاً حلاجی میکند و البته خودش - به صراحت- نمیگوید که تصوف، یک مکتب زمینی و التقاطی است، اما از این مقدمه عالمانه، بهخوبی میتوان التقاطی بودن تصوف -چه در تسنن و چه در تشیع- را استنباط کرد.
🔹 روایات زیادی در منابع اصیل حدیثی -بهویژه از امام صادق علیه السلام - بر ضد صوفیها وجود دارد. بیشتر این روایات، مربوط به دوران حضرت هادیعلیه السلام و حضرت عسکری علیه السلام هستند که همه ناظر به تصوف اهلسنت میباشند. از آنجا که ملاک در تصوف اهلسنت و شیعه، یکی است و هر دو از یک منشأ (مکتب زمینی) تغذیه میکنند، این روایات، یقیناً شامل صوفیه شیعه هم میشود؛ چون هر دو، یک مکتب هستند و فقط دو اسم جداگانه دارند؛ «عرفان تسنن» و «عرفان تشیع». عرفان تسنن، قدرت زیادی داشته، چراکه در زمان بنیامیه، مبالغ زیادی برای ساخت اماکن، تأمین مهمانیهای سنگین یا کمک به مردم [برای جذب]، هزینه شد.
🔹 همانطور که میدانید، امروز بخشی از کشورهای آفریقایی، بهخصوص پیروان مذهب مالکی، تقریباً جوامعی عرفانگرا محسوب میشوند و حلقههای ذکر زیادی دارند. یک بخش هم در مصر، تونس و کشورهای آفریقایی مجاور مصر، متمرکز هستند.
🔹 وقتی شیعیان، به ظرفیت تصوف برای جذب افراد پی بردند، آنها هم شروع به دعوت مردم به تصوف، ساختن خانقاه و تشکیل حلقه ذکر کردند. بنده بر اساس مطالعات زیادی که در این زمینه داشتهام، فکر میکنم تقریباً از اوایل دوره تیموریان و با فعالیتهای جدی «شاه نعمتالله ولی» -که حقیقتاً هنوز درک نکردهام سنی بوده، شیعه شده یا سنی بوده و روپوش شیعه روی خودش گذاشته- تصوف شیعی و عرفانگری، بهشدت گسترش یافت، تا به زمان ما رسید که تقریباً تمام فرقههای تصوف، به او و کتابهایش وابستگی دارند. به این ترتیب، پای تصوف به اسلام -اعم از تسنن و تشیع- باز شد...
yon.ir/y3WGN
🔰 @ofogh_howzah
📚 شرحي بر کشف المراد: مجموعه درسهاي آیت الله العظمی سبحانی
💠 جلسه پنجم
🔰 @ofogh_howzah
دریافت فایل صوت 👇👇👇
Kashf Al-Morad 05.mp3
9.74M
📚 شرحي بر کشف المراد: مجموعه درسهاي آیت الله العظمی سبحانی
💠 جلسه پنجم
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
✅توصیه آیت الله العظمی بهجت به مردم تهران
حجت الاسلام والمسلمین علی بهجت فرزند حضرت آیت الله بهجت نقل می کند: وقتی مرحوم والد میخواست به حرم حضرت امام رضا(علیه السلام) مشرف شود، اصرار داشت که سر راه باید به حرم حضرت عبدالعظیم برویم و می فرمود: «اهل تهران اگر هفته ای یک مرتبه به زیارتش نروند، جفا کرده اند».
از مشهد که برمی گشتیم باز اصرار داشت که به زیارت حضرت عبدالعظیم برویم. برخی اوقات ما خسته راه بودیم و اسباب سفر مزاحممان بود، ولی ایشان از زیارت منصرف نمی شد. حتی یک بار اتفاق افتاد که ما حدود ساعت دوازده شب به تهران رسیدیم. دیگر حرم حضرت عبدالعظیم را بسته بودند. خیلی خوشحال شدیم که آقا دیگر از زیارت منصرف می شود و یکسره به قم می رویم. فرمود: «باید برویم». گفتیم: «بسته است». فرمود: «باشد! ما پشت در هم که زیارت کنیم برایمان کافی است». پشت در حرم ماندیم. اثاث ها را همان جا گذاشتیم. ایشان فرمود: «همین جا می مانیم تا در حرم باز شود!». وضو گرفت و نزدیک اذان که در باز شد، رفت داخل حرم. یکی دو بار هم مسافرخانه گرفتیم که آن طور پشت در به انتظار نمانیم. (مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت)
منبع: زندگانى حضرت عبدالعظيم (عليه السلام)
🔰 @ofogh_howzah