❄️ سخن روز
✅ حج بسان قرآن است که همه از آن بهرهمند میشوند ولی اندیشمندان و غواصان و دردآشنایان امت اگر دل به دریای معارف آن بزنند و از نزدیک شدن و فرورفتن در احکام و سیاستهای اجتماعی آن نترسند، از صدف این دریا گوهر هدایت و رشد و حکمت وآزادگی را بیشتر صید خواهند نمود و از زلال حکمت و معرفت آن تاابد سیراب خواهند گشت.
امام خمینی (ره)
📚 صحیفه نور، ج ۲۰، ص ۲۲۸
🔰 @ofogh_howzah
❇️ فرهنگ مواجهه با بدپوششی در سیره اهلبیت علیهم السلام
✔️ با مراجعه به روایاتی که در رابطه با پوشش و یا بدپوششی از جانب معصومان علیهم السلام به ما رسیده است، بهوضوح روشن میشود که ایشان در همهجا به یک شکل عمل نکرده و از شیوههای مختلفی برای مواجهه و برخورد با پدیده پوشش و بدپوششی استفاده میکردند.
1⃣ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: «اسْتَعِینُوا علی النِّسَاء بالعَریِ اَن احداهُنّ إِذا کَثُرَت ثِیَابهَا وَحَسَنَت زینَتها اعجَبَها الْخُرُوج؛ از کمی لباس برای نگهداشتن زنان کمک بگیرید؛ زیرا وقتی زن لباس فراوان و زینت کامل دارد، مایل به بیرون رفتن (و خودنمایی) است.» (پاینده، نهجالفصاحه/ص209)
2⃣ امام علی علیه السلام: «انَّما یَنْبَغی لِاهْلِ الْعِصْمَهًِْ ...؛ سزاوار است اهل تقوا بر اهل معصیت و گناه ترحم کنند و با رحمت با آنان برخورد نمایند و با رفتار شایسته آنان را درمان کنند.» (سیدرضی، نهجالبلاغه/خطبه140) بر این اساس آمران به معروف و ناهیان از منکر نیز باید همچون طبیبان دلسوز، بیماران مبتلا به بیعفتی و بدپوششی را درمان کنند و به آنان با دیده رحمت و لطف و هدایت بنگرند.
3⃣ امام علی علیه السلام میفرماید: در یک روز بارانی همراه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در بقیع نشسته بودیم که زنی سوار بر درازگوشی عبور کرد. دست حیوان داخل گودالی افتاد و زن به زمین خورد. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم چهره مبارکش را برگرداند. اصحاب عرض کردند: ای رسول خدا، آن زن، شلوار پوشیده است. پیامبر سه بار فرمودند: خدایا، زنانی را که شلوار میپوشند مورد مغفرت قرار بده. ای مردم از شلوار استفاده کنید، چراکه شلوار بهترین پوشش شما است و با آن زنانتان را هنگامی که از خانه خارج میشوند، حفظ کنید.» (مستدرک الوسائل/ج3/ص244)
4⃣ حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید: بهترین زنان شما کسانی هستند که بچهزا باشند، با شوهران خود مهربان باشند، با حجاب و پوشیده باشند، در بین طایفه خودشان با عزت باشند، در مواجهه با شوهران خود متواضع و نرمخو باشند، برای شوهران خودشان آرایش و زینت دهند، در میان نامحرمان و در جامعه عفیف باشند، سخن شوهران خود را گوش داده و اطاعت کنند، و هرگاه که با شوهران خود خلوت میکنند خود را کاملاً در اختیار آنها بگذارند و...» (بحارالانوار/ج103/ص235)
5⃣ رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید: فتنه کمبودها را دیدید و صبر کردید و من از فتنه رفاه بر شما بیم دارم که از طرف زنان میآید؛ هنگامی که النگوی طلا بهدست و پارچههای فاخر به تن میکنند و توانگران (اگر شوهری توانگر دارند) را به زحمت اندازند و از فقیر (اگر شوهری فقیر دارند) چیزی که بدان دسترسی ندارد بخواهند.» (پاینده، نهجالفصاحه/ص215)...
yon.ir/sHtem
🔰 @ofogh_howzah
☸ از سوی آیتاللهالعظمی سبحانی صورت گرفت
🔘 پاسخ متقن به شبهات یک عالم وهابی
✅ یک عالم وهابی در نامهای با طرح دو سوال، دلایل عصمت حضرت آدم علیه السلام و اهلبیت علیهم السلام را جویا شدهاند که در ادامه متن نامه این عالم وهابی و پاسخ متقن واستدلالی آیتاللهالعظمی سبحانی تقدیم شما خوانندگان ارجمند میشود...
➕ متن کامل
yon.ir/zR9Zq
🔰 @ofogh_howzah
❇️ اجابة حضرة آیة الله سبحانی تقرئونها هی
🔷 الأخ فی الله عبد الوهاب حفظه الباری تعالى
السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
🔷 وصلتنا رسالتکم وصلکم الله تحمل السؤال عن أمرین:
1. کیف نقول بعصمة آدم (على نبیّنا وآله وعلیه السلام) مع وجود الحدیثین المذکورین.
2. ما هو الدلیل على عصمة العترة الطاهرة علیهم السلام
🔷 وقبل الإجابة عن سؤالیکم ألفت نظرکم إلى لزوم مراعاة الأدب الإسلامی فی المحاورة، کتابة وبیاناً، ولکن ممّا یؤسف له أنّ رسالتکم خلت عن هذا الجانب المهم حیث اشتملت على عبارات موهنة نظیر:
أ. قولکم: «فإن لم تجیبوا ولن تجیبوا»، من أین لکم هذا العلم؟ هل أعطیتم علم الغیب؟
ب. قولکم: کتبت لکم لکی لا تقولوا یوم القیامة:«ربّنا إنّا کنا عن هذا غافلین» والآیة ناظرة إلى المشرکین أو الأعمّ، فأنتم صوّرتم المسؤول مشرکاً، والعجب انّه وقع التصحیف فی الآیة وزدتم کلمة «ربّنا» والذی ورد فی المصحف الشریف:(أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِینَ)(الأعراف:172).
ج. وقلتم:(وَتَکْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ)(البقرة:42) وهذه الآیة ناظرة إلى أصحاب الکتاب الذین یکتمون الحقّ، فالمسؤول عندکم کأهل الکتاب الذین یکتمون الحقّ.
🔷 وإنّی أوصیکم فی أی مرحلة من العمر کنتم أن تجعلوا قول الله سبحانه نصب أعینکم حیث إنّه (سبحانه) یأمر نبیّه أن یقول: (وَإِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ لَعَلَى هُدًى أَوْ فِی ضَلاَل مُبِین)(سبأ:24)، فالنبی صلی الله علیه و آله و سلم لا یصرّح بأنّه على هدى کما لا یصرّح بأنّ الخصم فی ضلال مبین، وإن کان یشیر إلى الحقیقة بنحو یعرفه من رزق فهم الکتاب المجید.
🔷 واجعلوا قوله سبحانه: (ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالتی هِیَ أَحْسَنُ)(النحل:125) منهجاً لکم فی المحاورة والمناظرة.
yon.ir/zR9Zq
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 امام جعفر صادق علیه السلام
💎 لَا خَیْرَ فِیمَنْ لَا یُحِبُّ جَمْعَ الْمَالِ مِنْ حَلَالٍ فَیَکُفَّ بِهِ وَجْهَهُ وَ یَقْضِیَ بِهِ دَیْنَه.
💎 خیرى در آن کس نیست که دوست ندارد از راه حلال مالى بهدست آورد که آبرویش را حفظ و قرضش را با آن ادا نماید.
من لا یحضره الفقیه/ج3/ص166
🔰 @ofogh_howzah
📗 معرفی کتاب المصباح المنیر
✅ کتاب «المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی» اثر ارزشمند احمدبن محمدبن علی الفیومی در علم لغت و عربی است که محل مراجعه اهل تحقیق میباشد.
مؤلف از لغویون مصر بوده که در شهر «فیوم» مصر متولد شد، البته بعضی او را به فیوم عراق نسبت دادهاند. او پس از چندی از زادگاهش به حماة رفته و به امور تبلیغی و علمی مشغول گردید. علاوه بر لغت، در فقه نیز تبحر داشته است. فیومی عاقبت در سال 770ق از دنیا رفت.
✅ فیومی مصباح را با انگیزه توضیح کلمات مشکل کتاب شرح الوجیز امام رافعی تألیف نموده، البته کلماتی را طبق ادعای خودش در مقدمه بدان افزوده است. در مقدمه کتاب گوید: «فإنی کنت جمعت کتاباً فی غریب شرح الوجیز الامام الرافعی و اوسعتُ فیه من تصاریف الکلمة و أضفت الیه زیاداته من لغة غیره...»
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 امام علی علیه السلام
💎 وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ لَنْ تَعْرِفُوا الرُّشْدَ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي تَرَكَهُ وَ لَنْ تَأْخُذُوا بِمِيثَاقِ الْكِتَابِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَقَضَهُ وَ لَنْ تَمَسَّكُوا بِهِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَبَذَهُ
💎 بدانيد كه هيچ گاه حق را نخواهيد شناخت جز آن كه ترك كننده آن را بشناسيد.هرگز به پيمان قرآن وفادار نخواهيد بود مگر آن كه پيمان شكنان را بشناسيد، و هرگز به قرآن چنگ نمى زنيد مگر آن كه رها كننده آن را شناسايى كنيد.
📚 نهج البلاغه/ خطبه 147
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
✅ پیام من به ملت بزرگ و تودههای عظیم انسانها که پیروزی بهدست پر برکت آنان تحقق یافت..این است که، این اعجاز بزرگ قرن و این پیروزی بینظیر و این جمهوری اسلامی، محتاج به حفظ و نگهبانی است؛ و آنهم به دست توانای شما که دست خداوند قادر با آن است، حاصل میشود.
📚 صحیفه امام خمینی (ره)/۱۴/77
🔰 @ofogh_howzah
🔵 در گفتوگو با آیتالله فاضل لنکرانی بررسی شد
🔘 ضرورت رعایت حجاب در جوامع بشری
✅ گروهی بگویند: ما به نماز و روزه معتقدیم؛ ولی به حجاب معتقد نیستیم و وجوب آن را قبول نداشته باشند. من در مقابل اینها عرض میکنم که اصلاً از نظر ضوابط دینی و فقهی نمیشود، اسم چنین شخصی را مسلمان گذاشت...
➕ متن کامل
yon.ir/BX5rk
🔰 @ofogh_howzah
❇️ رابطه حجاب با اصل آزادی
🔷 حجاب برای زن یک حریم درست میکند و احترام میآورد. به نظر من این شاید زیباترین تعبیر باشد. در این آیه سوره احزاب میفرماید: «ذلک أدني أن يعرفن» محققان گفتند به این معناست که وقتی زن حجاب داشته باشد، علامت و نماد پاکی در جامعه است؛ یعنی به همگان اعلام میکند من حریم دارم و مقید به پاکی هستم. البته من نمیگویم، هر کسی چادر دارد، پاک است. خدایی نکرده! ممکن است کسی در لوای چادر عمل غیرصحیحی هم انجام بدهد؛ ولی این چادر نشان پاکی است.
🔷 البته از آن طرف هم نمیخواهم بگویم که اگر زنی امروز بیحجاب آمد، به این معناست که ناپاک است. ممکن است، در اثر عدم اطلاع یا در اثر بعضی از توهمات حجاب را رعایت نکرده؛ ولی به این معناست که من برای خودم و برای بدن و اندامم و برای موی سرم، احترامی قائل نیستم و حریمی نگه نداشتم و هر کسی میخواهد نگاه کند. نمیتواند بگوید که من اینطوری میآیم و هیچکسی نگاه نکند.
🔷 شما وقتی به خیابان میآیید و در جاهای عمومی میروید، مگر چنین چیزی ممکن است. ما هم به زنها بگوییم اگر یک مردی عریان به خیابان آمد، شما نگاه نکنید؟! نمیشود. پس اگر رعایت حجاب نکرد، به این معناست که اعلام طهارت نمیکند و تقریباً چراغ سبز نشان میدهد. نه اینکه کسی بگوید: من خدای نکرده میخواهم خودم را در اختیار همه قرار بدهم. این اعلام پاکی نمیکند! ولی حجاب اعلام طهارت و پاکی است؛ یعنی اینکه میگوید: من میخواهم پاک باشم و کسی خیال بدی راجع به من نکند. آیا اینها ارزش ندارد؟!
🔷 من اینجا این سؤال را میپرسم که آیا ما به بهانه آزادی حاضریم که خودمان و قلب خودمان را از طهارت و پاکی دور کنیم؟ بانوان این جواب را بدهند. آنهایی که به نحوی برایشان برنامهریزی شده، با مسئله حجاب مخالفت میکنند؛ به اسم اینکه این حق و حقوق ماست. آیا حق شما این است که اعلام ناپاکی کنی؟ یا از این مسئله خارج کنی؟ بگوئی من پاک نیستم؟ من حریم ندارم؟ آیا واقعاً میشود اسم اینکار را آزادی گذاشت؟ مثل این است که من امروز بگویم، میخواهم یک سمی در جامعه تولید و پخش کنم و بگویند این سم جامعه را از بین میبرد و من میگویم: من آزاد هستم!
🔷 باز به خود این شخص برگردانم، آیا یک خانم حاضر است، بگوید؛ چون آزادم میتوانم از سم برای خودم استفاده کنم؟
کدام آدم عاقلی است که بگوید: من به اسم آزادی حاضرم خودم را بکشم؟ در مسایل باطنی هم همینطور است. ما به اسم آزادی بیاییم طهارت نفس را کنار بگذاریم..
آیه الله محمد جواد فاضل لنکرانی
yon.ir/BX5rk
🔰 @ofogh_howzah
☸️ نقد و بررسی آراء و اندیشههای معترضان فلسفه
به قلم آیت الله العظمی سبحانی
-بخش دوم
🔘 معترضان فلسفه برای اثبات مدعای خود چه ادلهای ارائه میدهند؟ آنچه در ادامه میآید پاسخ به شبهه دوم، سوم و چهارم از سلسله مباحث«نقد و بررسی آراء و اندیشههای معترضان به فلسفه از سوی آیتاللهالعظمی سبحانی»تحت عنوان «الدراسات الفلسفه بین الرفض و القبول؛ بحث موضوعی حول موقف المؤیدین للدراسات الفلسفیه فی حقل المعارف الدینیة، و موقف الرافضین لها.» می باشد که تقدیم خوانندگان ارجمند میشود...
➕ متن کامل
yon.ir/USC18
🔰 @ofogh_howzah
اطلاعیه مهم مرکز آموزش زبان حوزه
✅ آموزش عربی و انگلیسی خانواده طلاب و کار کنان حوزه علمیه قم.
🔶 ویژه همسران و دختران
🔰 @ofogh_howzah