❇️ رابطه حجاب با اصل آزادی
🔷 حجاب برای زن یک حریم درست میکند و احترام میآورد. به نظر من این شاید زیباترین تعبیر باشد. در این آیه سوره احزاب میفرماید: «ذلک أدني أن يعرفن» محققان گفتند به این معناست که وقتی زن حجاب داشته باشد، علامت و نماد پاکی در جامعه است؛ یعنی به همگان اعلام میکند من حریم دارم و مقید به پاکی هستم. البته من نمیگویم، هر کسی چادر دارد، پاک است. خدایی نکرده! ممکن است کسی در لوای چادر عمل غیرصحیحی هم انجام بدهد؛ ولی این چادر نشان پاکی است.
🔷 البته از آن طرف هم نمیخواهم بگویم که اگر زنی امروز بیحجاب آمد، به این معناست که ناپاک است. ممکن است، در اثر عدم اطلاع یا در اثر بعضی از توهمات حجاب را رعایت نکرده؛ ولی به این معناست که من برای خودم و برای بدن و اندامم و برای موی سرم، احترامی قائل نیستم و حریمی نگه نداشتم و هر کسی میخواهد نگاه کند. نمیتواند بگوید که من اینطوری میآیم و هیچکسی نگاه نکند.
🔷 شما وقتی به خیابان میآیید و در جاهای عمومی میروید، مگر چنین چیزی ممکن است. ما هم به زنها بگوییم اگر یک مردی عریان به خیابان آمد، شما نگاه نکنید؟! نمیشود. پس اگر رعایت حجاب نکرد، به این معناست که اعلام طهارت نمیکند و تقریباً چراغ سبز نشان میدهد. نه اینکه کسی بگوید: من خدای نکرده میخواهم خودم را در اختیار همه قرار بدهم. این اعلام پاکی نمیکند! ولی حجاب اعلام طهارت و پاکی است؛ یعنی اینکه میگوید: من میخواهم پاک باشم و کسی خیال بدی راجع به من نکند. آیا اینها ارزش ندارد؟!
🔷 من اینجا این سؤال را میپرسم که آیا ما به بهانه آزادی حاضریم که خودمان و قلب خودمان را از طهارت و پاکی دور کنیم؟ بانوان این جواب را بدهند. آنهایی که به نحوی برایشان برنامهریزی شده، با مسئله حجاب مخالفت میکنند؛ به اسم اینکه این حق و حقوق ماست. آیا حق شما این است که اعلام ناپاکی کنی؟ یا از این مسئله خارج کنی؟ بگوئی من پاک نیستم؟ من حریم ندارم؟ آیا واقعاً میشود اسم اینکار را آزادی گذاشت؟ مثل این است که من امروز بگویم، میخواهم یک سمی در جامعه تولید و پخش کنم و بگویند این سم جامعه را از بین میبرد و من میگویم: من آزاد هستم!
🔷 باز به خود این شخص برگردانم، آیا یک خانم حاضر است، بگوید؛ چون آزادم میتوانم از سم برای خودم استفاده کنم؟
کدام آدم عاقلی است که بگوید: من به اسم آزادی حاضرم خودم را بکشم؟ در مسایل باطنی هم همینطور است. ما به اسم آزادی بیاییم طهارت نفس را کنار بگذاریم..
آیه الله محمد جواد فاضل لنکرانی
yon.ir/BX5rk
🔰 @ofogh_howzah
☸️ نقد و بررسی آراء و اندیشههای معترضان فلسفه
به قلم آیت الله العظمی سبحانی
-بخش دوم
🔘 معترضان فلسفه برای اثبات مدعای خود چه ادلهای ارائه میدهند؟ آنچه در ادامه میآید پاسخ به شبهه دوم، سوم و چهارم از سلسله مباحث«نقد و بررسی آراء و اندیشههای معترضان به فلسفه از سوی آیتاللهالعظمی سبحانی»تحت عنوان «الدراسات الفلسفه بین الرفض و القبول؛ بحث موضوعی حول موقف المؤیدین للدراسات الفلسفیه فی حقل المعارف الدینیة، و موقف الرافضین لها.» می باشد که تقدیم خوانندگان ارجمند میشود...
➕ متن کامل
yon.ir/USC18
🔰 @ofogh_howzah
اطلاعیه مهم مرکز آموزش زبان حوزه
✅ آموزش عربی و انگلیسی خانواده طلاب و کار کنان حوزه علمیه قم.
🔶 ویژه همسران و دختران
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 حقیقت دحوالارض در بیان امام صادق(ع)
💎 إن اللَهَ عَزَّوَجَلَ دَحی الارضَ من تَحتَ الکَعبَة الی منی ثُمَّ دَحاها مِن منی الی عرفات ثُّم دَحاها مِن عرفات الی منی فَالارض مِن عرفات و عرفات من منی و منی مِن الکَعبَة
💎 به درستی که خداوند زمین را از زیر کعبه تا منی حرکت داد، سپس از منا تا عرفات و سپس از عرفات تا منا، پس زمین از عرفات، و عرفات از منا، و منا از کعبه گسترش یافت.
📚 کلینی/ ج4، ص188؛ کتاب حج
🔰 @ofogh_howzah
❇️ اعمال روز دحوالارض
🔶 عارف واصل میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب «المراقبات» مینویسد: «خدای تبارک و تعالی در این روز [دحوالارض] زمین را برای سکنای بنیآدم و تعیش آن بنا فرمود و زمین و هرچه از نعمات در آن است، حتی بدنهای ما و ارزاق ما تماماً از چیزهایی است که در این روز از رحمت حق انتشار یافته است... پس عارف مراقب برای روز دحوالارض به ازای تمام این نعمتها شکری بر خویشتن واجب میبیند.»
🔶 خداوند در دو جای کتابش به واقعه دحوالارض اشاره دارد؛ یکی در آیه: «والارض بعد ذلک دحاها»؛ (نازعات/35) و دیگری در آیه: «والارض و ما طحاها»؛ (شمس/6) «طحو» مرادف «دحو» است؛ چنانچه فخرالدین طریحی در مجمع البحرین گوید: «والارض بعد ذلک دحاها؛ أی سبطها» و ذیل ماده «طحو» گوید: «طحوته مثل دحوته أی بسطته...»
🔶 در کلمات معصومین از این روز به عظمت یاد شده و به دلیل ارتباط آن با عالم تکوین، در شریعت محمدی صلی الله علیه و آله و سلم، اعمالی برای این روز اختصاص یافته که عمدهترین آن روزه است و از قضا روزه این روز، یکی از آن چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز گشته است و این خود نزد اهل خرد نکتهای در خور توجه است.
🔶 آقا ملکی تبریزی در «المراقبات» روایتی را از مولود کعبه حضرت علی علیه السلام نقل کرده که حضرت فرمود: «هر کس در این روز، روزه بدارد و شب آن را قیام به نماز کند، عبادت صد سال باشد.» شیخ عباس قمی نیز در مفاتیح گفته: «در روایتی روزهاش، روزه هفتاد سال است و در روایت دیگری کفاره هفتاد سال. از برای این روز به غیر از روزه و عبادت و ذکر خدا و غسل، دو عمل وارد است: اول نمازی که دو رکعت است در وقت چاشت که در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره «والشمس» بخواند و بعد از سلام بخواند: لا حول و لاقوة إلا بالله العلی العظیم. پس دعا کند و بخواند: «یا مقیل العثرات...»، دوم خواندن این دعا است: «اللهم داحی الکعبة و فالق الحبة...»
🔶 گفتی است که در برخی از کتب، زیارت حضرت امام رضا علیه السلام از افضل اعمال مستحبه در روز دحو الارض دانسته شده است.
yon.ir/YHm7h
🔰 @ofogh_howzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دحوالارض
آیه الله مجتهدی (ره)
🔰 @ofogh_howzah
☸ سخنی از آیت الله ملکی تبریزی رحمه الله علیه در پاسداشت روز دحوالارض
🔶 خداوند بزرگ در چنین روزی زمین را برای سکنای فرزندان آدم و زندگی بر روی آن آماده فرمود، و روزی های ما و نعمت های پروردگار در چنین روزی گسترش یافته است؛ روزی ها و نعمت هایی که از شماره بیرون است و کسی را یارای شکر آن نیست. و اگر تو در بزرگی شأن دحوالارض اندیشه نمایی حیرت زده خواهی شد. و از این جاست که انسان عارف و مراقب روز دحوالارض، در برابر همه این نعمت های گوناگون، شکری بر خویشتن واجب می بیند، و چون به قلب خویش مراجعه می کند، می بیند که حتی بر ادای حق ناچیزی از آن همه نعمت ها توانا نیست.
🔶 و چون بنده ای نسبت به آن همه نعمت ها شناخت حاصل کند، به عجز و کوتاهی خویش در ادای حق آن نعمت های انبوه اقرار خواهد کرد و تلاش خود را در انجام شکر آنها ناچیز خواهد شمرد و همواره خود را در برابر آفریننده آن همه نعمت ها سرافکنده خواهد دید
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم
💎 اِنَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیُبغِضَ المُؤمِنَ الضَّعیفَ الّذَی لا دینَ لَهُ، فَقیلَ لَهُ: وَ ما المُؤمِنُ الّذی لادینَ لَهُ؟ قالَ الّذی لایَنهی عَنْ المُنکَرِ
💎 خدای عزیز از مؤمن ضعیفی که دین ندارد عصبانی است و از او نفرت دارد. عرض کردند چه مؤمنی است که دین ندارد؟ حضرت فرمود: کسی که نهی از منکر نمیکند.
📚 فروع کافی/ج5/ص59
🔰 @ofogh_howzah