eitaa logo
افق حوزه
17.4هزار دنبال‌کننده
18.2هزار عکس
737 ویدیو
750 فایل
📗 هفته نامه افق حوزه 🔰 فراگیرترین رسانه مکتوب حوزه های علمیه سراسر کشور ارتباط با مسئول کانال: @admin_ofogh1 ✅ سایت www.ofoghhawzah.ir ✅ سروش sapp.ir/ofogh_howzah ✔️ استفاده از مطالب با ذکر منبع، بلامانع است️
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 عظمت علمی و عملی حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) 🔘 علامّه طباطبایی (ره) ⏹ آن چه برای دانشمندان چشمگیر است. ادب علمی است که انسان در زندگی صاحب نهج البلاغه علی (ع) مشاهده می کند. یعنی با آن که در دل، دریایی بیکران از علوم مختلف را انباشته، چگونه در دوران پیامبر اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد بن عبداللّه (ص) هیچگونه سخنی در هیچ زمینه ای به زبان نیاورد و تنها در برابر پیامبر اسلام گوش بودند که فقط می شنیدند ⏹ این برای یک فیلسوف، بزرگترین درس است که باید در هر زمینه ادب علمی خود را حفظ نمایند و اگر به یک ابتکار علمی دست یافت، در برابر استاد اظهار وجود ننماید... این بزرگترین درسی است که از نهج البلاغه یک فیلسوف می تواند استفاده نماید. 🔰 @ofogh_howzah
➕ رمضان در آیینه احکام (مطابق فتاوای مراجع عظام تقلید) (19) 🔵 مکروهات خوردن و آشامیدن   ▪ مکروهات خوردن غذا • در حال سیری غذا خوردن • پر خوردن؛ • خوردن و آشامیدن برای جنب، مگر آن‌که اول قدری آب مضمضه و استنشاق نماید • زیاد نگاه کردن به صورت دیگران در موقع غذا خوردن • خوردن غذای داغ • فوت کردن چیزی که می‌خورد یا می‌آشامد • بعد از گذاشتن نان در سفره، منتظر چیز دیگر شدن • برش دادن نان با کارد • گذاشتن نان زیر ظرف غذا • پاک کردن گوشتی که به استخوان چسبیده، به‌طوری که چیزی در آن نماند • پوست کندن میوه • دور انداختن میوه، پیش از آن‌که کاملاً آن را بخورد ▪ مکروهات آشامیدن آب • زیاد آب آشامیدن • آشامیدن آب بعد از غذای چرب • آشامیدن آب با دست چپ • آشامیدن آب از جای شکسته ظرف و جایی که دسته آن قرار دارد. حجةالاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی 🔰 @ofogh_howzah
❇️ شأن والای حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) 🔸رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم می‌فرمود: «خدا ذریه ی پیامبران را در صلب خودشان قرار داده است ولی نسل مرا در صلب علی علیه‌السلام مقرر فرمود: پس من پدر اولاد فاطمه هستم». خدا مقدر کرده بود که پیشوایان دین و خلفای پیامبر اسلام از نسل پاک زهرا به وجود آیند. حضرت زهرا علیها‌السلام که خودش تربیت یافته ی دامن وحی بود، از تربیت اسلامی بی‌اطلاع و غافل نبود. اطلاع داشت که چگونگی شیری که به آنها می‌خوراند و بوسه‌هایی که بر کودکان معصومش می‌زند، تا تمام حرکات و اعمال و گفتارش در روحیه حساس آنها اثر دارد. 🔸نمونه‌های خارق‌العاده‌ای که از آن مکتب بیرون آمد، به خوبی می‌تواند روح پر عظمت و نیروی فوق‌العاده آن حضرت را نشان دهد. حضرت محیط خانه را کارخانه‌ی بزرگ انسان‌سازی و دانشگاه مهم تمرینات نظامی و درس فداکاری می‌شمرد. آگاه بود که تربیت شدگان این مدرسه، هر درسی را که در اینجا بیاموزند، در میدان بزرگ اجتماع به مرحله‌ی ظهور و بروز درخواهند آورد و آنچه را در اینجا تمرین کنند، در آینده عمل خواهند کرد. ➕ متن کامل 👈 🌐 http://l1l.ir/44r- 🔰 @ofogh_howzah
🔴 امام خمینی (ره) الگویی جهانی 🔘 مصاحبه با دکتر سهیل اسعد اسلام شناس آرژانتینی ◾️ بین اندیشه و ایدئولوژی و نیز سبک زندگی و رفتار عملی امام خمینی (ره) انسجام کاملی وجود دارد. بنده یک نمونه‌ای از تناقض در رفتار و عمل رهبران کشورهای دیگر بیان می‌کنم. امسال که بنده به ونزوئلا رفته بودم با یکی از مقامات امنیتی مهم ونزوئلا ملاقات داشتم. از ایشان سؤال کردم که شما با دو کلمه به من بگویید بحران ونزوئلا برای چیست؟ چه شد که در ایام چاوز شما ادعایی داشتید ولی در حال حاضر تمام احزاب چپی زنده شدند و ما وارد یک فاز جدید شدیم و ناگهان آن الگو تمام شد و بحران بوجود آمد؟ گفت: ما مثل مارکس فکر می‌کنیم، اما می‌خواهیم مانند ترامپ زندگی کنیم ◾️این خلاصه تمام تفکرات زندگی ماست و این تناقض بین طرز تفکر ما و سبک زندگی ماست. این تناقض در شخص امام وجود نداشت. او به آن‌چه که معتقد بود و ایمان داشت عمل می‌کرد و این خیلی مهم است. یکی از نقاط ضعف دیگر انقلاب‌ها، تناقضات داخلی آن‌ها و عدم انسجام بین عناصر آن انقلاب‌هاست... ➕ متن کامل 👈 🌐 http://l1l.ir/41jn 🔰 @ofogh_howzah
🔵 اين مرکب بدن تازيانه مي‌خواهد 🔳 روزي، مدير مدرسه اعتماد تبريز، براي بازرسي به كلاس رفت و به بچه‌ها گفت: دفترهاي مشقتان را روي ميز بگذاريد. آقاي مدير وقتي دفتر مشق محمدتقي را ديد، با ناراحتي پرسيد: جعفري! اين چه خطي است كه تو داري؟ محمدتقي با خونسردي پاسخ داد: من ايرادي در خطم نمي‌بينم، خيلي خوب است آقاي اقتصادخواه با تعجب گفت: پس خودت مي‌نويسي و خودت هم آن‌را تأييد مي‌كني؟ بيا بيرون ببينم، سپس با تركه درخت آلبالو بر كف دست محمدتقي زد و گفت: اين خط از نظر من خيلي هم بد است. بايد از همين امروز ياد بگيري كه خوش‌خط‌تر بنويسي؛ فهميدي؟محمدتقي، اندكي رنجيد؛ ولي تصميم گرفت خواناتر و بهتر بنويسد. 🔳 ده‌هاسال‌بعد(دردهه50-1340) روزي دانشگاه مشهد، علامه محمدتقي جعفري را دعوت كرد تا در آن‌جا سخنراني كند. جمعيت بسياري جمع شده و همه صندلي‌ها پر شده و عده فراواني نيز ايستاده بودند. محمدتقي كه ديگر «علامه جعفري» ناميده مي‌شد و اسلام‌شناس و صاحب‌نظري مشهور شده بود، پشت ميكروفون قرار گرفت. در بين نگاه‌هاي مشتاق، چشمش به يك پير دانا خيره شد. بعد از اتمام سخنراني، آن پير كهن‌سال كه كسي جز آقاي جواد اقتصادخواه، مدير مدرسه اعتماد تبريز نبود، در حلقه كساني درآمد كه بعد از سخنراني به دور علامه جمع شده بودند. علامه جعفري بعد از سلام و احترام، پرسيد: يادتان هست با تركه آلبالو مرا زديد؟ آقاي اقتصادخواه سر به زير انداخت، اما علامه جعفري رضوان‌الله‌تعالي‌عليه با احترام و مهرباني گفت: كاش خيلي از آن چوب‌ها به من مي‌زديد اين مركب بدن، تازيانه مي‌خواهد تا روح را حركت بدهد و جلو ببرد. سپس به گرمي دست استاد پيرشان را گرفتند و فشردند. 🌐 http://l1l.ir/3z1t 🔰 @ofogh_howzah
➕ رمضان در آیینه احکام (مطابق با فتاوای مراجع عظام تقلید) (20) 🔵 همانندی نماز قضا با اداء نماز قضا در چند جهت همانند نماز ادا است 1ـ واجب بودن  اگر نمازی که قضا شده نماز واجب باشد، قضای آن نیز واجب است (به‌جز در موارد خاص) 2ـ قصر و اتمام اگر نمازی که از دست رفته چهار رکعتی بوده، قضای آن نیز چهار رکعتی است، گرچه در سفر خوانده شود. و اگر دو رکعتی بوده، قضای آن نیز دو رکعتی است، گرچه در وطن خوانده شود. 3ـ اذان و اقامه: اگر نمازی که قضا شده، اذان و اقامه در آن مستحب بوده، مثل نمازهای یومیه، در قضای آن نیز اذان و اقامه مستحب است. و اگر نمازی بوده که اذان و اقامه ندارد، قضای آن نیز اذان و اقامه ندارد مانند نماز آیات. 4ـ جهر و اخفات: اگر نمازی که قضا شده، از نمازهایی است که حمد و سوره آن‌را مردها باید بلند بخوانند، در قضای آن نیز مرد باید حمد و سوره را بلند بخواند، مثل نماز صبح و مغرب و عشا. و اگر از نمازهایی بوده که حمد و سوره آن باید آهسته خوانده شود، در قضای آن نیز باید حمد و سوره آهسته خوانده شود مثل نماز ظهر و عصر. 5ـ ایستاده و نشسته خواندن: چنان‌چه نمازی که از دست رفته، باید ایستاده خوانده می‌شد، مانند همه نمازهای واجب، قضای آن نیز باید به صورت ایستاده خوانده شود به قول فقها، حکم‌القضاء حکم‌الاداء؛ و اگر از نمازهایی بوده که نشسته خواندن آن اشکال ندارد، قضای آن‌را نیز می‌شود نشسته خواند، مانند نوافلی که در شبانه‌روز به‌طور مرتب خوانده می‌شود. ▪ سؤال1: کسی که در زمان توانایی، نمازهای واجب از او قضا شده و بعد بر اثر پیری یا غیر آن، عاجز از ایستادن است، به‌طوری که نمازهای ادای خود را نیز نشسته می‌خواند، در این صورت با توجه به مطالب فوق، تکلیف وی نسبت به نمازهای قضا شده چیست؟ جواب: این مورد استثناء از مطالب فوق محسوب شده و باید به هر صورت می‌تواند، قضای نمازهای خود را انجام دهد. ▪ سؤال2: چنان‌چه فرض به عکس شود، یعنی شخصی در زمان ناتوانی از قیام، نمازهایی از وی فوت شود، ولی بعداً توانایی و قدرت پیدا کند نمازهای خود را به‌صورت ایستاده بخواند، در این مورد تکلیف وی چیست؟ جواب: این مورد نیز استثناء از مطالب فوق محسوب شده و لازم است نمازهای قضای واجب خود را به‌صورت ایستاده بخواند. ▪ سؤال3: ملاک در تشخیص توانایی و عجز از قیام چیست؟ جواب: معیار، تشخیص خود مکلف است؛ چراکه قرآن مجید می‌فرماید: بلالإنسان على نفسه بصیرة(قیامة/14) انسان از حال خود آگاه‌تر است. حجةالاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی 🔰 @ofogh_howzah
⚫️ شهید ثانی‌ قدس‌سره 💠 نزد من سخت‌ترین اندوه، خوشى‌اى است که صاحب آن یقین به زوالش دارد. بنابراین‌، بر مؤمن دوراندیش است که از حسابگرى و سخت‌گیرى بر حرکات، سکنات و لغزش‌هاى نفس، غفلت نورزد؛ زیرا هر نفسى از نفس‌هاى عمر، گوهر گران‌بها و بى‌همتایى است که مى‌توان با آن گنجى از گنج‌هاى بى‌پایان آن سرا را خرید. 🔰 @ofogh_howzah
🔵 چرا به حضرت علي (ع) «قسيم النار والجنة» مي گويند؟ 💠 از سليمان‌بن خالد از امام صادق (ع)(و آن‌حضرت) از پدرانشان از رسول خدا(ص) (نقل کرده‌اند، که آن‌حضرت) به حضرت علي(ع)فرمودند: اي علي تو قسمت‌کننده بهشت و دوزخي؛  وارد بهشت نمي‌شود، مگر کسي که او تو را و تو او را بشناسی (جزو شيعيان واقعی تو باشد) و وارد دوزخ نمي‌شود،مگرکسی که تو را انکار کند و تو او را انکار کني... ➕ متن کامل 👈 🌐 yon.ir/ro4RB 🔰 @ofogh_howzah
⚫️ امام علی(ع) از منظر رسول‌اعظم (ص)  💠 علیّ خیرالبشر فمن ابی فقد کفر علی بهترین بشر است، هرکس قبول نکند کافر می‌باشد. من لایحضره‌الفقیه/3/493 💠 عنوان صحیفةالمومن حبّ علی بن ابی‌طالب عنوان صحیفه مومن، دوستی علی بن ابی‌طالب است. بحارالانوار،27/142 💠 یاعلی انت وصیی و خلیفتی و امام امتی بعدی ای علی، تو وصی و جانشین و امام امت بعد از من می‌باشی. امالی شیخ صدوق/352 💠 ان علیا امام‌المتقین و قائد الغرالمحجلین و یعسوب المومنین علی امام متقیان و پیشوای روسفیدان و یعسوب مؤمنان است. امالی صدوق/352 💠 لا یجوز احدالصراط الا من کتب له علیّ الجواز هیچ‌کس از صراط عبور نمی‌کند مگر کسی که علی برایش حق عبور بنویسد. الحکم الزاهرة/167 💠 هذا فاروق امتی یفرق بین الحق والباطل علی فاروق این امت است که بین حق و باطل را جدا می‌کند. التعجب/101 💠 انا مدینةالعلم و علیّ بابها من شهر علم هستم و علی درِ آن. تحف‌العقول/430 🔰 @ofogh_howzah
➕ رمضان در آیینه احکام (مطابق فتاوای مراجع عظام تقلید) (21)  🔵 احکام وضو    ▪ سه تفاوت در اعضای وضو  وضو شامل دو بخش است: شستنی‌ها (صورت و دست‌ها) و مسح کردنی‌ها (سر و پاها). بین اعضای شستن و مسح کردن وضو، سه تفاوت وجود دارد: 1- در شستنی‌های وضو، لازم نیست اعضای آن، قبل‌از وضو خشک باشد؛ ولی اعضای مسح، باید قبل‌از مسح کردن خشک باشد یا رطوبت بسیار کمی داشته باشد به‌طوری که تری دست بر آن غالب شود. (قواعدالاحکام/3/158؛ جامع المسایل/1/94) 2- در اعضای شستنی، لازم است تمام آن‌ها شسته شود (مثلاً تمام پهنای صورت شسته شود) اما اعضای مسح، لازم نیست همه آن‌ها مسح گردد؛ مثلاً در مسح سر لازم نیست همه آن‌را مسح نماییم بلکه مقداری از جلوی سر که مسح شود کفایت می‌کند. (توضیح‌المسایل محشی/1/156) 3- در اعضای شستنی، نباید مانع وجود داشته باشد؛ مثلاً نباید در گوشه‌های چشم، جرم داشته باشد و هم‌چنین در دست‌ها نباید مانع وجود داشته باشد. اما در اعضای مسح، اگر مقدار کمی مانع باشد اشکال ندارد؛ مثلاً اگر مقدار کمی روی پا مانع باشد به‌طوری که بتوان بقیه پا را از سرانگشت تا مفصل (یا برآمدگی روی پا) مسح کرد کافی است. (نجاةالعباد/23) ▪ شک در وضو شک در این‌که انسان وضو دارد یا نه به دو قسم تقسیم می‌شود: الف: قبلاً وضو داشته و نمی‌داند وضویش باطل شده یا نه؟ این شخص با همین حالت می‌تواند نماز بخواند، چه شک قبل‌از ورود در نماز پیش آید یا در بین نماز یا بعد‌از نماز. (توضیح‌المسایل محشی/1/179) ب: قبلاً وضو نداشته و نمی‌داند وضو گرفته یا نه؟ این حالت به سه قسم تقسیم می‌گردد: 1- قبل‌از این‌که وارد نماز شود، شک کند وضو گرفته یا نه، این شخص برای نماز خود وضو بگیرد. (همان) 2- درحال نماز شک کند وضو گرفته یا نه؟ این شخص نیز بنا می‌گذارد که وضو ندارد یعنی لازم است وضو بگیرد و نماز را از اول شروع کند. (همان/180) 3- بعد‌از نماز شک کند وضو گرفته یا نه؛ در این صورت نمازی که خوانده درست می‌باشد؛ ولی لازم است برای نماز بعد وضو بگیرد؛ مثلاً بعد‌از نماز ظهر شک کرد نمازش را با وضو خوانده یا نه، نماز ظهری که خوانده صحیح است؛ ولی برای نماز عصرش وضو بگیرد. (همان) حجةالاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی 🔰 @ofogh_howzah
🔵 مقام و کمال با توسل به ائمه‌ اطهار 🔘 آیةالله شیخ مجتبی قزوینی‌ (ره) ⚪️ شکی نیست که هر مقام و کمالی را خواسته باشیم باید متوجه و متوسل به ائمه‌ علیهم‌السلام ، سیّما حضرت ولی‌عصر‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشیم و بدانیم که ایشان از جانب ذات اقدس ربوبی، ولی امر و واسطه بین خالق و خلق هستند و فیوضات به برکت وجود مبارکش به ما می‌رسد و آن‌چه بخواهیم باید به برکت آن حضرت بخواهیم. 📚 گلشن ابرار/3/596 🔰 @ofogh_howzah
❇️ تصادف در تاریخ چه مفهومی دارد ؟ 🔘 آیةالله‌العظمی جعفر سبحانی ⏹ پیامبر عالی‌قدر اسلام و اولیاى الهى در زندگى فردى و اجتماعى خود، در انتظار معجزه‌ها ننشسته و پیوسته با اتکاى به فضل و کرم خدا، از طریق کار و کوشش به اهداف خود می‌رسیدند و لحظه‌هایى که جان ها به لب می‌آمد و نفس‌ها در سینه تنگ می‌شد و تمام درب‌ها را بسته می‌دیدند، باز از پاى نمى‌نشستند، با توجه و نیایش‌ها که خود نیز یک نوع سبب‌خواهى و تمسک به اسباب است وظیفه خود را انجام می‌دادند، در زبان عرب مثلى است می‌گویند: «ما حک ظهرى غیر ظفرى»، پشت مرا جز ناخنم کسى نخارد... ➕ متن کامل مقاله 👈 🌐 http://l1l.ir/3m5u 🔰 @ofogh_howzah
💠 برای روحانی تکلیفی بالاتر از تبلیغ نیست 💎 بنده در ماه مبارک رمضان قصد منبر رفتن داشتم؛ اما به امام راحل گفتم: این منبرها ما را از درس خواندن باز می دارد؛ ایشان خیلی تعجب کردند و گفتند «برای روحانی وظیفه و تکلیفی بالاتر از تبلیغ نیست»... آیه الله العظمی سبحانی 🌐 yon.ir/j68q 🆔 : @ofogh_howzah
✴️ ولایت نبی (ص) و امام (ع) بر مؤمن 🔘 آیة‌الله حائری شیرازی (ره) 🔹بعضی از این دانشمندان تا ده سال، بیست سال بعد از مرگشان روشنی بخش‌اند و بعد تحت‌الشعاع دانشمندان دیگری واقع می‌شوند و فراموش می‌شوند. بعضی از این دانشمندان تأثیراتشان بیشتر است و فضای بیشتری را روشن می‌کنند؛ مثل آن پروژکتورهای استادیوم‌های ورزشی میدان وسیعی را روشن می‌کنند. این‌ها هم پنجاه سال، صد سال، نورافشانی دارند و مطرح‌اند. بعضی از دانشمندان با گذشت هفتصد سال، هزار سال، هنوز کهنه نشده‌اند. مثل خواجه نصیر طوسی، علامه حلی..ولی امامان و پیغمبران از نوع این چراغ‌ها نیستند. از نوع نور ماه هستند. خورشید نورافشانی‌اش بسیار بالاتر از ماه است، چون نور ماه بازتاب نور خورشید است. در این آفتاب و مهتاب آیه‌ و نشانه‌ای است برای تدبر در ولایت و امامت. آن‌که نورش از ابتدا است، این ولایت الهیه است، ولایت الهیه مثل خورشید است.. 🔹 نبی بیشتر از مؤمن بر مؤمن ولایت دارد. بر مال مؤمن، بر جان مؤمن. در جایی مؤمن جانش را از خطر می‌خواهد حفظ کند، ولی نبی به او می‌گوید: جانت را در خطر بیانداز و به میدان نبرد با دشمن برو، مؤمن می‌گوید حالا که او گفته: من به فرمان او، خودم را در خطر می‌اندازم، چرا؟! چون او ولایتش بر من از خودم بیشتر است. امام همین گونه است نسبت به مقام مافوق خودش، این‌ها سلسله ولایت است. اما ولایت پیغمبر بر انسان‌ها مثل روشنی ماه است؛ ولایت خدا مثل روشنی خورشید است... ➕ متن کامل 👈 🌐 http://l1l.ir/3lnl 🔰 @ofogh_howzah
➕ رمضان در آیینه احکام (مطابق فتاوای مراجع عظام تقلید) (22) 🔵 احکامی پیرامون حضرت علی علیه‌السلام       فقها در مورد حضرت علی علیه‌السلام نکاتی را بیان فرموده‌اند: 1- لقب «امیرالمؤمنین» از مختصات امام علی‌بن ابی‌طالب علیه‌السلام است و به هیچ‌کس حتی امامان دیگر هم نمی‌‌شود این لقب را اطلاق نمود؛ بعضی از فقهای شیعه در این باب رساله مستقل نگاشته‌اند. 2- ائمه جمعه بنابر احتیاط، مکلف می‌باشند در خطبه دوم نماز جمعه، نام پیامبر و حضرت علی و حضرت زهرا و اولاد پاک ایشان سلام‌الله‌علیهم‌اجمعین را برده بر آنان درود بفرستند. (صلاةالجمعة، آیةالله شیخ مرتضی حایری (م1406)، ص233) 3- شایسته است خطیب جمعه در مقام وعظ و نصیحت مردم، بعضی از خطبه‌های منسوب به حضرت علی یا سایر ائمه‌ علیهم‌السلام را انتخاب نموده برای شرکت‌کنندگان در نماز جمعه بیان کند. (تحریرالوسیلة، امام خمینی/1/233، دارالعلم، چاپ اول) 4 - بنابر احتیاط واجب شخص بی‌وضو و جنب و حایض و نفسا نباید دست به نام مقدس آن‌حضرت و فرزندان طاهرین ایشان بزند. ولی برخی از فقها در این زمینه احتیاط مستحب  دارند. لازم است در این مورد به نظریات فقها مراجعه شود. (توضیح‌المسایل محشی، امام خمینی (م1409)/1/212) ۵- خوارج و شورش‌کنندگان بر امیرالمؤمنین علیه‌السلام و هر امام معصوم دیگر، محکوم به کفر می‌باشند هرچند ادعای اسلام نمایند.(جواهرالکلام فی شرح شرائع‌الاسلام، محمدبن حسن‌بن باقر نجفی (م1266)/22/337) 6- غلوکنندگان در مورد امیرالمؤمنین علیه‌السلام و معتقدین به الوهیت آن‌حضرت یا هر شخص دیگر اگر ملتفت به گفته خویش هستند، کافر می‌باشند. (همان/28/38) 7- نواصب (دشمنان و بدگویان علی علیه‌السلام و فرزندان معصوم ایشان) در حکم کافرند و احکام مسلمان بر آنان مترتب نمی‌گردد.(الحدائق‌الناضرة فی احکام العترةالطاهرة، یوسف‌بن احمد‌‌بن ابراهیم بحرانى (م1186)/22/199) 8- گرچه شهادت ثالثه (اشهد ان علیا ولی‌الله) جزو اذان و اقامه نیست، ولی به فتوای برخی از فقها در اذان اعلامی نباید ترک گردد 9- شهادت ثالثه در تشهد نماز نباید گفته شود. امام خمینی در این زمینه می‌نویسند: باید تشهد نماز به همان‌‌طور كه وارد شده و متعارف است خوانده شود. (استفتائات/امام خمینی (م1409)/1/166) 10- مستحب است نام‌گذاری فرزندان به‌نام محمد و علی و فاطمه. جناب شیخ حر عاملی (متوفای 1104ق) در کتاب گرانسنگ «وسائل‌الشیعة الی تحصیل مسائل‌الشریعة» بابی را منعقد نموده است تحت عنوان «‌باب استحباب‌التسمیة بعلی» در این باب این روایت ذکر شده سلیمان جعفری می‌گوید از امام رضا علیه‌السلام شنیدم که فرمودند: فقر وارد خانه‌ای نمی‌گردد که در آن نام محمد، احمد، علی، حسن، حسین، جعفر، طالب، عبد‌الله و از زنان نام فاطمه باشد. و در روایتی از امام حسین علیه‌السلام نقل شده که فرمودند: اگر صد پسر داشته باشم دوست دارم نام همه آن‌ها را علی بگذارم.  (همان/396) 11- محدثین و فقها زیارت‌های مختلفی برای آن‌حضرت در مناسبت‌های گوناگون ذکر نموده‌اند مانند تولد و شهادت آن‌حضرت، عید مبعث و تولد پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و امثال این موارد. 12- فقها در مقام بیان احکام دفن میت فرموده‌اند: مستحب است پیش از آن كه لحد را بپوشانند، دست راست را به شانه راست میت بزنند و دست چپ را به قوت بر شانه چپ میت بگذارند و دهان را نزدیك گوش او ببرند و به شدت حركتش دهند و سه مرتبه بگویند «اسمع افهم یا فلان‌بن فلان» و به جاى فلان، اسم میت و پدرش را بگویند آن‌گاه در ضمن دعایی خاص، شهادتین و امامت علی‌بن ابی‌طالب و اولاد طاهرین ایشان‌ علیهم‌السلام را ذکر نمایند، به این عمل در اصطلاح رساله‌های عملیه «تلقین» گفته می‌شود. 🔰 @ofogh_howzah
⚫️ «لیلة‌القدر» حضرت فاطمه (س) است 💠 فرات‌بن ابراهيم كوفی رضوان‌الله‌علیه كه از علماى قرن سوم هجرى است، در تفسير شريف معروف به تفسير فرات كوفى روايت فرموده است: قال حدثنا محمدبن ‌القاسم‌بن عبيد معنعنا عن أبى‌عبد‌الله عليه‌السلام قال «إنّا أنزلناه في ليلة‌القدر»‌ الليلة فاطمة، و‌القدر‌الله فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد أدرك ليلة‌القدر (تفسير فرات‌الكوفي، ص581) در تفسیر فرات کوفی از قول امام صادق علیه‌السلام آمده است که«لیلة‌القدر» حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها است. 💠 این سخن بسیار عرشی و فهم آن هم بسیار مشکل است؛ فهم این‌که بر چه اساسی امام صادق علیه‌السلام حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را لیله‌القدر معرفی کرده است؛ بسیار مشکل است اما این نکته را عرض کنم که «لیلة‌القدر» وعاء و ظرف نزول قرآن است و آن‌چه معمول مردم از لیلة‌القدر می‌فهمند در جای خود محفوظ است که شب قدر ظرف زمانی است برای نزول قرآن؛ لذا شرافتی یافته است و خداوند متعال بر اساس آن شرافت، فضایلی را در آن شب قرار داده است... حجت الاسلام و المسلمین حسن رمضانی خراسانی ➕ متن کامل 👈 🌐 yon.ir/7sq8q 🔰 @ofogh_howzah
🔵 امتیازات شب قدر (1) 1⃣ شب قدر قلب ماه رمضان است از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است که فرمود: همانا تعداد ماه‌ها نزد خداوند در کتاب خدا و در آن روزى که آسمان‌ها و زمین را خلق کرد، دوازده ماه است و اول ماه‌ها ماه خداست که ماه رمضان است و قلب ماه رمضان شب قدر است. 2⃣ شب قدر بهتر از هزار ماه است "لیلة القدر خیر من الف شهر" 3⃣ شب قدر اول هر سال است. ‌ ‌ "عن ابى عبداللّه (علیه‌السلام) قال: رأس السنة لیلة القدر، یکتب فیها ما یکون من السنة الى السنة" از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است که فرمود: سر سال شب قدر است که در آن شب هر چه در طول سال بعد اتفاق مى‌افتد، نوشته مى‌شود. ‌ ‌ 4⃣ نزول قرآن: بزرگترین اتفاق شب قدر، نزول قرآن کریم در این شب مبارک است "إنا أنزلناه فى لیلة القدر" 5⃣ تقدیر امور سال آینده: در شب قدر امورات سال بعد اعم از تولد، مرگ، ارزاق و غیره مقدر مى‌شوند. از امام باقر علیه‌السلام نقل شده است که فرمود:... خداوند عزوجل فرمود: در آن شب مبارک هر امر محکمى تقسیم مى‌شود. امام علیه‌السلام فرمود: در شب قدر هر چه در سال آینده  تا شب قدر دیگر از خوبى و بدى و اطاعت و عصیان و زایش و مرگ و رزق اتفاق مى‌افتد، مقدر مى‌شود... احمد عابدین زاده ➕ متن کامل 👈 🌐 yon.ir/qcOEI 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 امتیازات شب قدر (2) 6⃣ آمدن فرشتگان: در این شب فرشتگان از آسمان بر زمین فرود مى‌آیند و احکام سال بعد را بر ولى امر ابلاغ مى‌کنند 7⃣ زنجیر شدن شیاطین: در شب قدر شیاطین زنجیر مى‌شوند و نمى‌توانند انسانها را فریب دهند، خداوند با ایجاد  دیوانگى، مرض و اسباب دیگر فساد در آنها، مانع آنها مى‌شود. عن النبى (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) قال: "إن الشیطان لایخرج فى هذه اللیلة حتى یضى‌ء فجرها و لایستطیع فیها على أحد بخبل أو داء أو ضرب من ضروب الفساد و لا ینفذ فیه سحر ساحر. 8⃣ بى اثر شدن سحر و جادو: سحر و جادو در این شب اثر نمى‌کند. "عن النبى(صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) قال: إن الشیطان لایخرج فى هذه اللیلة... و لاینفذ فیه سحر ساحر." 9⃣ آمرزیده شدن گناهان: در شب قدر گناهان گذشته با بهانه‌هاى مختلف آمرزیده مى‌شوند. "عن النبى(صلى‌اللّه‌علیه‌وآله) قال: من قام لیلة القدر إیمانا و احتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه‌." احمد عابدین زاده ➕ متن کامل 👈 🌐 yon.ir/qcOEI 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 هر روز به قدرى که وقتتان اجازه مى‌دهد قرآن بخوانید و به خود ولى‌عصر (ع) هدیه کنید. اگر به این کار عمل کنید، و در طول سال هر روز بالاترین گوهر را که کلام اللّه است قرائت کنید و به ایشان هدیه نمایید، شب بیست و سوم رمضان که شب قدر است، دفتر عمل شما به امضاى ایشان مى‌رسد آیه الله العظمی وحید خراسانی 🔰 @ofogh_howzah
🔵 پیام های شب قدر (1) 1⃣ مديريت زمان زمان‌ بسيار مهم است. ما در پرتوي استفاده مفيد از زمان و بهره‌وري از زمان‌هاي خاص مي‌توانيم به رشد موردنظر خود نزديک شويم. گاهي يک لحظه مي‌تواند در سرنوشت يک عمر انسان نقش داشته باشد. گاهي شخصي با چندثانيه افتخاري بزرگ براي خود رقم مي‌زند که قهرمانان المپيک از آن شمارند. دانشمندان نيز از لحظه‌ها، ماندگاري‌ها را آفريدند. يک شب، گاهي واقعاً هزار شب مي‌شود و ابديت روشني را مي‌آفريند. با توجه به اين مهم، ضرورت مديريت هرچه بهتر اين زمان ويژه براي استفاده کامل از آن ضروري است. مادري چون حضرت فاطمه(س) با خواباندن کودکان در عصر پيش از شب‌هاي قدر و شام سبک، آنها را در بيداري شب قدر ياري مي‌رساندند. 2⃣ همه با هم پيگيري فردي با پيگيري گروهي تفاوت معناداري دارد. برخي از برنامه‌ها را با پيگيري جمعي بهتر مي‌توان به فرجام رساند. تصور کنيد براي دريافت امکانات جديد براي محله‌اي که در آن ساکن هستيد به صورت فردي اقدام کرده‌‌ايد، چقدر احتمال نتيجه مي‌دهيد؟ حال اگر گروهي دور هم گرد آييد و خواسته خود را که منفعت عمومي دارد، پيگيري کنيد احتمال سودمندي‌اش بيشتر خواهد بود. در احتياج ما به خداوند هيچ شکي نيست. گاهي تنها از خدا مي‌خواهيم و زماني هم نيازمند درخواست‌هاي گروهي هستيم. در اين گروه، درجه تقرب آدم‌ها به خداوند گوناگون است. ممکن است به خواسته يکي از خوباني که در جمع ما نشسته‌اند، دعاي همه ما پذيرش بگيرد. ضمن اينکه، بهانه‌اي است تا از بن‌بست تنهايي و خودمحوري خارج شويم. 3⃣ اعتماد به‌نفس معنوي روان‌شناسان يکي از شاخه‌هاي اعتماد به‌نفس را نوع معنوي آن دانسته‌اند. يعني قبول کنيم که برخي از توانمندي‌ها از حيطه اراده و اختيار ما خارج است و تنها به دست خداوند اجرا مي‌شود. در علم اخلاق از آن به نام «تفويض» ياد مي‌کنند؛ يعني واگذاري مسايل مهم به خداوند. پديدآيي چنين نگاهي در زندگي، مي‌تواند بسياري از نگراني‌ها و اضطراب‌ها را شست‌وشو دهد. زماني که خود را به آفريدگار و قدرت بي‌اندازه‌اش مي‌سپاريم، آسوده‌خاطر قدم مي‌زنيم و به آنچه او را خرسند کند، مي‌انديشيم. 🔰 @ofogh_howzah
🔵اين‌که ائمه(علیهم‌السلام) فرموده‌اند: «صبر مي‌کنيم شب جمعه شود تا درهاي رحمت الهي باز شود و علم ما آل‌محمد در  شب‌هاي جمعه و شب‌هاي قدر و غيره نورانيت بيشتري پيدا مي‌کند.» بله! آن لحظه‌هاي خاص و آن رحمت الهي در سحر (است). بزرگان وقتي مي‌خواستند مطلبي و فيضي را از خداوند بگيرند، از شب و سحر استفاده مي‌کردند.. آیه الله العظمی بهجت (ره) 🔰 @ofogh_howzah
➕ رمضان در آیینه احکام (مطابق فتاوای مراجع عظام تقلید) (23) 🔵 نذر  💎 نذر دارای دو قسم است و هر دو صحیح می‌باشد: مطلق و مقید. نذر مطلق، آن است که بدون شرط باشد، مثل این‌که گفته شود: برای خدا بر من است که ده هزار تومان به فقیر بدهم. نذر مقید آن است که مشروط به چیزی باشد، مثل این‌که گفته شود: اگر به سلامت به مقصد رسیدم، برای خدا بر من است که ده هزار تومان به فقیر بدهم. در نذر مطـــلق، مطلقـــاً باید به نذر خود عمل نماید، ولی در نذر مقید، در صورت حاصل شدن حاجت، باید به نذر عمل کند. 💎 وفای کامل به نذر پس از انجام نذر شرعی، لازم است کاملاً به نذر عمل نمود نه به‌طور ناقص، مثلاً اگر گوسفندی نذر شده که برای خدا در مجلس عزای سیدالشهدا‌ علیه‌السلام مصرف شود، تمام آن‌را باید برای مجلس عزای آن‌حضرت به کار برند حتی باید پوست آن فروخته شود و در مجلس امام حسین‌ علیه‌السلام مصرف گردد، پس نذرکننده نمی‌تواند دل یا جگر یا بعضی قسمت‌های دیگر آن‌را برای خود بردارد، مگر آن‌که در هنگام نذر استثنا کرده باشد. 💎 آیا می‌توان نذر را تغییر داد؟ الف) اگر نذر كند روز معینى را روزه بگیرد، باید همان روز را روزه بگیرد و نمى تواند در آن روز مسافرت كند. (توضیح‌المسایل محشی/2/616) ب) اگر نذر كند كه به فقیر معینى صدقه دهد، نمی تواند آن‌را به فقیر دیگر بپردازد و اگر آن فقیر بمیرد، بنابر احتیاط باید به ورثه او بدهد. ج) اگر نذر كند كه به زیارت یكى از امامان‌ علیهم‌السلام مثلاً به زیارت حضرت اباعبدالله‌ علیه‌السلام مشرف شود، چنان‌چه به زیارت امام دیگر برود كافى نیست و اگر به‌واسطه عذرى نتواند آن امام‌ علیه‌السلام را زیارت كند چیزى بر او واجب نیست. (توضیح‌المسایل محشی/2/618) بنابراین، نذرکننده باید مطابق نذر خود عمل نماید و نمی‌تواند آن‌را تغییر دهد. حجةالاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی 🔰 @ofogh_howzah 
🔸امام سجاد علیه‌السلام 💠 ألا و إنَّ أبغَضَ النّاسِ إلَى اللّه مَن یَقتَدی بِسُنَّةِ إمامٍ و لا یَقتَدِی بِأعمالِهِ... 💠 هشدار که منفورترین مردم نزد خداوند کسى است که سیره امامى را برگزیند ولى از کارهاى او پیروى نکند. 📚 کافى/8/234 🔰 @ofogh_howzah
✴️ برکات صلوات در کلام آیةالله بهجت‌ قدس‌ره (ویژه نامه بهجت عارفان) 💠 ترک صلوات و دعا کردن به دعاهای شخصی، مانند رها کردن سرچشمه و به‌دنبال جوی آب و یا حوض گشتن است؛ زیرا وقتی برای وسعت مقام و درجه واسطه فیض دعا می‌شود، دعاهای شخصی هم در آن گنجانده شده است. 💠 خدا می‌داند یک صلواتی را که انسان بفرستد و برای میتی هدیه کند، چه معنویتی، چه صورتی، چه واقعیتی برای همین یک صلوات است. باید به کمی و زیادی متوجه نباشد، به کیفیت این‌ها متوجه باشد. 💠 کار آسان و کوچک ـ بعد از ملاحظه واجبات و محرمات ـ صلوات فرستادن است؛ صلوات عاشقانه و محبانه. صلوات محبت‌آور است و محبت، انسان را بالا می‌کشد.. 🔰 @ofogh_howzah
🔵 باورهای غلط زندگی 🔘 حجةالاسلام علی‌اکبر مظاهری 🔹 برخی از رخدادهای کوچک، اگر تکرار شوند، گسترش می‌یابند و به باور عمومی و فرهنگ اجتماعی بدل می‌شوند؛ به‌گونه‌ای که مردمان می‌پندارند آن‌ها جزو حتمی زندگی‌اند. حتی گاهی، از فرط گسترش، گمان می‌رود جزو ذات بشرند. حال آن‌که چنین نیستند، بلکه در آغاز، از جایی کوچک شروع شده‌اند و سپس، به سبب تکرار، گسترش یافته‌اند و ذهنیت اجتماعی ساخته‌اند و به حد فرهنگ عمومی و شعور اجتماعی رسیده‌اند؛ به‌گونه‌ای که دیگر آغازشان ناپیدا شده و شکل اکنونی‌شان دیده می‌شود 🔹همه ما شنیده‌ایم که می‌گویند: "دعوا و قهر زن و شوهر، نمک زندگی است، مثل نمک در غذا." و یا: "زندگی زن و شوهری که بدون دعوا و قهر، نمی‌شود. "واضح است کسی که باور داشته باشد دعوا نمک زندگی است، دعوا می‌کند؛ همان‌گونه که ریختن نمک در غذا را لازم می‌داند و می‌ریزد. حال آن‌که صحیح آن است که دعوا سم زندگی است. نزاع‌های خانوادگی را که ریشه‌یابی کنیم، به این ریشه‌های کاذب، بسیار برمی‌خوریم؛ ریشه‌هایی که از زندگانی همسران و از خان و مان ایشان، دمار بر‌می‌آورد... ➕ متن کامل 👈 http://l1l.ir/3dng 🔰 @ofogh_howzah